Hepatogestoosista

#####

en ole tällä hetkellä raskaana, minulla on kaksi lasta 5 ja 4 vuotiaat. Molemmissa raskauksissa minulla todettiin hepatogestoosi. Kertokaa uusimpia kuulumisia hepatogestoosin hoidosta ja synnytyksen käynnistämisestä, sappihappoarvoista yms. Minulla aikanaan esikoisesta sappihapot oli 60 ja toisesta 30, esikoinen käynnistetty rv38 0 ja kuopus 36 1. Olen kuullut ettei nykyään käynnistetä vaan seurataan loppuun asti. Kolmannesta lapsesta haaveillaan joskus vähän myöhemmin mutta kai melko tod.näk tuo hepatoosi taas uusisi, olisi kiva pysyä kärryillä tämän asian tiimoilta ja kuulla teidän kokemuksia. Kesän jatkoja! ;))

7

1819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *-*-*-

Minulla seuraavia kokemuksia raskaushepatoosista eli hepatogestoosista. Oireet alkoivat rv 18 1. Sain heti hoitomuodoksi kortisoonin. Synnytyksestä jo pitkä aika, joten sappi-/maksa-arvoja en enää muista enkä löydä. Raskauden jälkeen sappi poistettiin sappikivien vuoksi. En tiedä onko raskaushepatoosilla osuutta sappikiviin. Synnytin rv 32.

• #####

sinulle vastauksesta, harmi kun ei muita tullut tai tietysti odottajien kannalta hyvä ettei taida hepatoosilaisia olla. Olen jonkun aikaa seuraillut näitä jutusteluja mutta hepatoosista ei ole ollut minkäänlaisia mainintoja.

Sinulla on tainut olla melkoisen paha hepatoosi kun noin aikaisin alkoi. Yleensähän se on loppuraskauden vaiva. Syntyikö lapsesi itsestään noin aikaisin vai käynnistettiinkö synnytys?

Kyllä minua on informoitu noista sappivaivoista tulevaisuudessa, ei se kyllä onneksi kovin yleistä ole.

Ehkäisyasiasta vielä, minulla on ehdoton kielto estrogeenipitoisiin ehkäisimiin ja tulevaisuudessa esim. vaihdevuosioireiden hoitoon, muistatko oliko sinulle samat ohjeet tai oletko kenties elänytkin niin? Äskettäin kuitenkin luin artikkelin, että hepatoosin sairastanut voisi nykyään käyttää kaikkia ehkäisymenetelmiä jos maksa-arvoja kontrolloidaan säännöllisesti. Oma lääkärini kuitenkin tyrmäsi tämän. Mulla on ikää vasta 28 joten tuntuu ettei tolla hepatoosilla olis merkitystä tulevaisuudessa. Ainakin täytyy toivoa!

• angel_86
        ##### kirjoitti:

sinulle vastauksesta, harmi kun ei muita tullut tai tietysti odottajien kannalta hyvä ettei taida hepatoosilaisia olla. Olen jonkun aikaa seuraillut näitä jutusteluja mutta hepatoosista ei ole ollut minkäänlaisia mainintoja.

Sinulla on tainut olla melkoisen paha hepatoosi kun noin aikaisin alkoi. Yleensähän se on loppuraskauden vaiva. Syntyikö lapsesi itsestään noin aikaisin vai käynnistettiinkö synnytys?

Kyllä minua on informoitu noista sappivaivoista tulevaisuudessa, ei se kyllä onneksi kovin yleistä ole.

Ehkäisyasiasta vielä, minulla on ehdoton kielto estrogeenipitoisiin ehkäisimiin ja tulevaisuudessa esim. vaihdevuosioireiden hoitoon, muistatko oliko sinulle samat ohjeet tai oletko kenties elänytkin niin? Äskettäin kuitenkin luin artikkelin, että hepatoosin sairastanut voisi nykyään käyttää kaikkia ehkäisymenetelmiä jos maksa-arvoja kontrolloidaan säännöllisesti. Oma lääkärini kuitenkin tyrmäsi tämän. Mulla on ikää vasta 28 joten tuntuu ettei tolla hepatoosilla olis merkitystä tulevaisuudessa. Ainakin täytyy toivoa!

Millaiset oireet tässä hepatoosissa (toivottavasti kirjoitin oikein) on? Tunnistaako sen helposti, vai voiko jäädä oireettomaksi ja tunnistamattomaksi?

• #####
        angel_86 kirjoitti:

Millaiset oireet tässä hepatoosissa (toivottavasti kirjoitin oikein) on? Tunnistaako sen helposti, vai voiko jäädä oireettomaksi ja tunnistamattomaksi?

perusoireet on kutina vartalolla. Eniten jalkapohjissa, kämmenissa ja vatsassa. Ekassa raskaudessa mulla nämä "peruspaikat" kutisi ja neuvolasta ei millään suostuttu maksakokeita ottamaan. Pistivät hellekesän piikkiin, mut sitkeesti halusin päästä lab-kokeisiin ja mulla olikin sitte hepatoosi tosi pahana kun tulokset tuli, jouduin heti sairaalaan tarkkailuun. Toisessa raskaudessa kutina ei keskittynyt mihinkään muutamaan vartalonkohtaan, vaan mulla oli sietämätön koko kropan polte yötäpäivää, tämä oli käynnistyksen syy vaikka sappihappoarvo ei ollut yhtä korkea kun ekassa.

Toki lievä kutina kuuluu raskauteen kun vatsanahka venyy, ja toki näin kesäaikaan kun hikoilee runsaasti, mut itse kyllä hotasin heti et oli kuitenkin jotenkin erilaista kutinaa ja tuntu et mitä enemmän raapi sen enemmän kutitti.

Mun mielestä maksakokeet pitäis ottaa heti jos kutinaa ilmaantuu, koska lab-kokeet on pieni hinta siitä mikä voi olla pahin mahdollinen seuraus hoitamattomasta/seuraamattomasta hepatoosista eli kohtukuolema sydäntoksisuuden takia, siis sappihappo on myrkkyä vauvan sydämelle. No, tokihan tämä on harvinaista.

• *-*-*-
        ##### kirjoitti:

Ainakin silloin raskausaikana oli puhetta, ettei näin aikaisilla viikoilla yleensä nuo oireet ala. Oli esimerkiksi mahdotonta sanoa kortisoonin vaikutusta vauvaan, koska ennakkotapauksia ei ole.

Synnytys käynnistettiin lopulta viikolla 32.

• *-*-*-
        angel_86 kirjoitti:

Minulla alkoi tosiaan kova kutina jalkapohjissa ja kämmenissä. Kutina oli ihan sietämätön. Omalta kohdaltani voin sanoa, että tuo kutina oli niin epätavallista, ettei voinut jäädä huomaamatta.

• laine

sen verran tiedän että hyvä ystäväni jolla on kaksi lasta on kärsinyt molemmissa raskauksissa tästä hepatogestoosista. ensimmäinen käynnistettiin vuonna 2002 viikolla 38 mutta viime kesänä kun hän sai toisen lapsen synnytystä ei enää käynnistetty vaikka hänellä oli taas tämä raskausajan sairaus. lapsi syntyi 12 päivää lasketunajan jälkeen. eli ainakin naistenklinikalla toimitaan nykyisin näin. ystäväni kyllä kävi loppuajan joka toinen päivä sairaalassa jossa arvoja ja molempien vointia seurattiin. vaikka meni näin plajon lasketunajan yli ei siltikään käynnistetty, edes hepatogestoosin takia. sanoi minulle että käytäntö on muuttunut mistä oli iloinen sillä ensimmäinen oli kovin pieni syntymään viikolla 38.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      143
      3196
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      40
      3002
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      110
      1463
    4. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      145
      1207
    5. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1087
    6. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1057
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      60
      1017
    8. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      979
    9. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      41
      827
    10. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      23
      823
    Aihe