Ericsson tarjoaa jopa puolentoista vuoden palkkaa ja muuta tukea, mikäli yli 35-vuotias työtekijä siirtyy luomaan uraa jonnekin toisaalle.
Koko juttu [url]http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=13&news_id=57416[/url]
Kannattaako tässä enää opastaa uusia tulijoita, jos kiitos on tässä?
Yli 35 vuotias on liian vanha
210
62946
Vastaukset
- k.....
tuosta käy mielestäni ainoastaan ilmi, kuinka kallis kokenut työntekijä on. Omassa duunissa tulee vaan se realiteetti vastaan, ettei laskutettavat tunnit vuosien mittaan lisäänny eikä nykyisiltä voi laskuttaa 150 euroa enempää tunti. Tuolla tuntitaksalla ja 75-80% utilisaatiolla tekee todella tiukkaa maksaa se 5000 euroa kuussa. Harvassa se tuolla on mahdolilsta ylipäätään edes tekemättä persnettoa.
- mariska40+.........
vanhat laitettiin *eläkeputkeen* !!osaajat..sen olen nähnyt..tässä 2000-luvulla..ihan väärin..!!!
Itse olen 40 ja sain lähteä minäkin..opastin seuraavan töihin..:-(..2-kymppisen pojan...
en edes pomoja viimeisenä päivännä moikannut..
työni oli vuosia määräaikainen..koulutettu olin..
läksin peen maku suussa..mutta onnellisena..
nyt kuljen itsekkin tässä työttömän polkuja ..hirveä tunne huominen epävakaa.. - Luukas
mariska40+......... kirjoitti:
vanhat laitettiin *eläkeputkeen* !!osaajat..sen olen nähnyt..tässä 2000-luvulla..ihan väärin..!!!
Itse olen 40 ja sain lähteä minäkin..opastin seuraavan töihin..:-(..2-kymppisen pojan...
nyt kuljen itsekkin tässä työttömän polkuja ..hirveä tunne huominen epävakaa..saapa nähdä koska tulee se kuuluisa narunpää vastaan!
Miksi yhteiskunta jakaa opintotukia, jos tuottava aika jää 10 vuoteen tai alle, jonka tuleva koulutettu on töissä? Tars tehrä jottain,,ehkä.
Itse olen tehnyt pätkätöitä kohta 15 vuotta ja opastanut omalla alallani nuorempia, kun on tullut pullonkauloja tai äitiyslomia tai on etsitty vakinaista nuorta.
Paitsi, että itsestä se tuntuu tosi keljulta, niin vaikka mikrotalouden "osaaja" olenkin, tuntuu suunnattomalta kansantaloudelliselta tuhlaukselta pistää vielä täysin työkykyisiä ja tuottavia ihmisiä eläkeputkeen.
Itse olen jo tuossa kuuluisassa "hukkaputkessa" ja kummasti se rauhoittaa mieltä, kun ei putoa enää "väliin", mutta mutta,,, töitä tekisin mielelläni vähän pitempäänkin, ei se herkkua ole hukkaputkessakaan....vaik jotkut luuleekin niin. - jalmari
nyt kuljen itsekkin tässä työttömän polkuja ..hirveä tunne huominen epävakaa..Minulle 60-kymppinen naisesimies ilmoitti 45-vuotiaana, ettei minua voi pitää palkkalistoilla. Olin liian vanha enkä tulisi ikinä oppimaan mitään.Ilmoitin, että tuon logiikan mukaan sinun olisi pitänyt ottaa loparit jo 20 vuotta sitten. Kaikki tiesivät akan olevan täysi pässi dementti. Mutta..pokka pitää!
- slogania
tuossa kuvassa, kun yli 35-vuotiaat laitetaan pihalle ja "autetaan uuden työn etsimisessä":
Taking You Forward.
no niinpä niin.
toivotaan ettei nyt taas tehdä ruåtsalaisten mallin mukaan, kun kulunut sanontahan kuuluu: mitä ruåtti edellä sitä suomi perässä! - nuoret ...
...kuitenkaan osaa työn kaikkia kommervenkkejä? Pankkipalvelut ovat hyvä esimerkki, kun ei saada näiden digitaalinuorten kaaliin edes sitä, että nyt se luottokortti tarttis saada pikkuhiljaa sieltä keskisuomen konttorista tänne turun suuntaan kun vuodet sen kun vierii vaan. "aijaa no minäpäs katson mitä asialle voidaan tehdä!"
Juu, juu, ja jos joku valittaa kirjoitusvirheistä, niin olen lomalla. - oikeutta
jalmari kirjoitti:
Minulle 60-kymppinen naisesimies ilmoitti 45-vuotiaana, ettei minua voi pitää palkkalistoilla. Olin liian vanha enkä tulisi ikinä oppimaan mitään.Ilmoitin, että tuon logiikan mukaan sinun olisi pitänyt ottaa loparit jo 20 vuotta sitten. Kaikki tiesivät akan olevan täysi pässi dementti. Mutta..pokka pitää!
Esinaiset ovat kaikkein härskimpiä. Mullekin viiskymppinen eukko antoi kenkää ja palkkasi tilalle 3 juuri valmistunutta tumpeloa (naisia muuten kaikki). Oikeusjuttu vieläkin vireillä!
- Nimetön
oikeutta kirjoitti:
Esinaiset ovat kaikkein härskimpiä. Mullekin viiskymppinen eukko antoi kenkää ja palkkasi tilalle 3 juuri valmistunutta tumpeloa (naisia muuten kaikki). Oikeusjuttu vieläkin vireillä!
Kyl on paska ämmä eihän ne osaa ku valittaa nää suomalaiset kaa. mut mitäs niistä, ollaan miehii ja mennään duuniin aamul eikä välitetä ruattalaises 50v jostain perähikiältä pomox päässeestä bitsistä.
Äijjä energiaa.....;) - E.Schaumann
Nuo utilisaatiolukemat ja laskutettava tuntihinta kuuluvat johdon toimenkuvaan eivätkä seniorityöntekijöille.
Jos johto on kyvytön myymään kannattavasti vuosien varrella firmaan luomaansa osaamista, niin katsokoon peiliin. Jos ei onnaa ja tarttee saada halvemmalla senioriteettia niin johto pakatkoon kimpsunsa ja kampsunsa ja muuttakoon Bangaloreen. Täällä ei tarvitse nauttia tukiaisista eikä elämän auvoisuudesta, jolla on myös hintansa. Niin se Finlaysonkin tuli aikanaan Suomeen. Itkupillijohtajat muuttakoot kaukoitään. - busa
Nimetön kirjoitti:
Kyl on paska ämmä eihän ne osaa ku valittaa nää suomalaiset kaa. mut mitäs niistä, ollaan miehii ja mennään duuniin aamul eikä välitetä ruattalaises 50v jostain perähikiältä pomox päässeestä bitsistä.
Äijjä energiaa.....;)Olen nähnyt kyseisen naisen esitelmän livenä, ja voin sanoa että kyseessä on sangen viehättävä nainen ikäisekseen, esiintymistaito todella vaikuttava ja tuo kuva ei tee oikeutta.
- mutta.
E.Schaumann kirjoitti:
Nuo utilisaatiolukemat ja laskutettava tuntihinta kuuluvat johdon toimenkuvaan eivätkä seniorityöntekijöille.
Jos johto on kyvytön myymään kannattavasti vuosien varrella firmaan luomaansa osaamista, niin katsokoon peiliin. Jos ei onnaa ja tarttee saada halvemmalla senioriteettia niin johto pakatkoon kimpsunsa ja kampsunsa ja muuttakoon Bangaloreen. Täällä ei tarvitse nauttia tukiaisista eikä elämän auvoisuudesta, jolla on myös hintansa. Niin se Finlaysonkin tuli aikanaan Suomeen. Itkupillijohtajat muuttakoot kaukoitään.Vaikka kuinka pyrit halventamalla hyökkäämään palkkajohtajien (huom) ajaessa firmoja kustannuskuureille, jotta floridassa omistajat (eläkeyhtiöt) ovat tyytyväisiä, niin homma päättyy paskaisesti meidän kannalta.
Ei siis kannata syytellen lähteä liikkeelle, tulee kiire sullekin perään... - .....
E.Schaumann kirjoitti:
Jos johto on kyvytön myymään kannattavasti vuosien varrella firmaan luomaansa osaamista, niin katsokoon peiliin. Jos ei onnaa ja tarttee saada halvemmalla senioriteettia niin johto pakatkoon kimpsunsa ja kampsunsa ja muuttakoon Bangaloreen. Täällä ei tarvitse nauttia tukiaisista eikä elämän auvoisuudesta, jolla on myös hintansa. Niin se Finlaysonkin tuli aikanaan Suomeen. Itkupillijohtajat muuttakoot kaukoitään.Managementin huoliahan noi on kuten sanoit, joten otetaan nuorempia ja halvempia tekemään samat hommat kuin vanhemmat teki. Voidaan pärjätä kilpailussa. Pienessä asiantuntijaorganisaatiossa tuntilaskutus on normaalisti suomessa 150-200 euroa alv kulut ja sillä sivukuluinen maksaa juuri 5000 euron kk. palkan.. rimaa hipoen. Erppitaloissa kokeneempien koodareitten tuntiveloitus on 1000 eur tunti(meillä ainakin), joten on selvä, että asiakas ottaa perushommia tekemään nuoren ja hups heijakkaa nuori oppii ympäristön ja vanhan hommat pikkuhiljaa.
Kaikenkaikkiaan nykyään tieto siirtyy sellaista tahtia, että sitä joutuu itseään tekemään korvaamattomaksi aika monin tavoin. Vajaassa vuodessa erppi-taloissa nuoret saa kokeneet kiinni ja sen jälkeen enää luovuus ratkaisee, ongelmanratkaisukyky. Ok 35;lla piuhat ovat vielä nopeat, mutta kyllä 5-kybäset konsultit ovat jo aika vedettyjä ja ala kehittyy heille liian nopeasti. - NannaaaN
ikäsyrijintää! Mun mielestä toi on aivan epäoikeudenmukaista potkaista aivan hyvin työnsä (mahdollisesti) vielä tekevät ihmiset pihalle! Ei kovin järki juokse Ruåtsissa..
nyt kuljen itsekkin tässä työttömän polkuja ..hirveä tunne huominen epävakaa..Eikös mikään muu työ sitten kelpaa kuin se ainoa ja alkuperäinen? Toki nyt IT-alan asiantuntija pystyy työksentelemään vaikka minkä tahansa julkistaloudellisen tai vastaavan yksikön tietotekniikka-asiantuntijana. Niitä paikkoja, ja jopa kehittämispuolella, ei ainoastaan suorittavalla tasolla (mikä ei minusta huonoa työtä ole sekään: siinähän se käytännön osaaminen juuri näkyy...
Vaan siis jos on esimerkiksi saanut koulutuksen peliohjelmoijaksi, niin eikö silloin tarvitse ottaa vastaan työtä atk-alalta yleensä?
Mten se mariskan tulevaisuus on epävakaa? Kerrotko...- vanha konkari
nuoret ... kirjoitti:
...kuitenkaan osaa työn kaikkia kommervenkkejä? Pankkipalvelut ovat hyvä esimerkki, kun ei saada näiden digitaalinuorten kaaliin edes sitä, että nyt se luottokortti tarttis saada pikkuhiljaa sieltä keskisuomen konttorista tänne turun suuntaan kun vuodet sen kun vierii vaan. "aijaa no minäpäs katson mitä asialle voidaan tehdä!"
Juu, juu, ja jos joku valittaa kirjoitusvirheistä, niin olen lomalla.Joo, noilla nuorilla ovat korvantaustat vielä niin märät, että tuskin osaavat kaikkia kommervinkkejä, kun työkokemustakaan ei ole kertynyt kovin paljoa vielä.
Itse hotelli- ja ravintola- alalla jo reilut kaksikymmentä vuotta työskennelleenä, huomaan kuinka käytännönhommissa nuoret ovat melko tumpeloita kauttaaltaan. Osa on niin uusavutonta, että pistää kyllä miettimään usein, että mitähän tostakin tulee, jos pitäisi tehdä itsenäistä työtä tai todellinen ryysis iskee. Kultakimpaleita on todella harvassa.
Toinen porukka näissä palvelualan hommissa on vastavalmistuneet esimiehet, joilla ei ole minkäänlaista aiempaa työkokemusta ja tulevat esittelemään kaikenlaisia teorioita kuinka toimitaan, mutta kovan paikan edessä ollaan niin kovassa pulassa, että ravintola ei millään keinolla voi hyvittää tapahtuneita virheitä.
Itse nyt reilut nelikymppisenä pistän vielä parastani, päihitän työnteossa, ammattitaidossa ja tekniikassa nuoret yrittäjät. Olen parhaimmillani nyt, kun kokemusta on alalla hotelleissa ja erilaisissa ravintoloissa asiakaspalvelusta ympäri Suomea. Tämä ala on ainakin sellainen, että pelkät koulukirjat eivät auta työnsaantiin ja iän myötä ammattitaito senkun paranee!! - nuori mies
nyt kuljen itsekkin tässä työttömän polkuja ..hirveä tunne huominen epävakaa..Jäin parinkymmenen vuoden HW-suunnittelu-uran jälkeen työttömäksi. Ikää on kohta 50. Vieläkö onnistuisi muuttua SW-osaajaksi vai onko turhaa touhua, liian vanha palkattavaksi?
Onko itseopiskelu mahdollista ja mihin ohjelmointikieliin kannattaisi satsata?
- vätykset
Kuinka esim. Saksassa on varaa maksaa IT-insinöörille 4500-5000 euroa ?.
Koska kusetus-Scandinaviassa mikään tulos ja vuosittainen kasvu ei riitä.- ....
Ei se ole kuin matematiikka. Jos kaverin duunista voidaan markkinoista tai taidoista johtuen laskuttaa riittävästi, voidaan palkkaa nostaa. Jos ei niin ei se palkkakaan voi kohtuuton olla, ellei omistajat halua maksaa sitten omasta pussistaan.
- edelleen.
.... kirjoitti:
Ei se ole kuin matematiikka. Jos kaverin duunista voidaan markkinoista tai taidoista johtuen laskuttaa riittävästi, voidaan palkkaa nostaa. Jos ei niin ei se palkkakaan voi kohtuuton olla, ellei omistajat halua maksaa sitten omasta pussistaan.
Kuinkahan kauan nämä isot päälliköt luulevat koodaajien taitojen "kasvavan" siten, ettei koko sonta leviä käsiin?
Onki hyvä, että nämä omistajat saavat paskat syliinsä ja KASVAVALLA vauhdilla.
Koodaajista osa on niin aivopestyjä, että löytävät itsensä lopulta pöpilästä/eläkkeeltä.
Pilleri- ja pirikoodaajat alkavat olla yleistymään päin suomalaisissa firmoissa. - töitähän aina saa
edelleen. kirjoitti:
Kuinkahan kauan nämä isot päälliköt luulevat koodaajien taitojen "kasvavan" siten, ettei koko sonta leviä käsiin?
Onki hyvä, että nämä omistajat saavat paskat syliinsä ja KASVAVALLA vauhdilla.
Koodaajista osa on niin aivopestyjä, että löytävät itsensä lopulta pöpilästä/eläkkeeltä.
Pilleri- ja pirikoodaajat alkavat olla yleistymään päin suomalaisissa firmoissa.Ottaisin mielelläni 18kk palkan ja hakisin uuden homman itelleni
"Kuinka esim. Saksassa on varaa maksaa IT-insinöörille 4500-5000 euroa ?. "
Palkkoja vertailtaessa kannattaisi myös selvittää kuka maksaa eläkemaksut ja sosiaaliturvan. Suomalainen tapa jossa työnantaja maksaa sivukulut on maailmalla jopa harvinainen.
- mutta oli
liian vähän 20 kertaisella softan tuottavuudella mitattuna, joten mieluummin ilman mitään tuloja. Tilatkoon sitten 20 hemmoa tekemään idioottiduunia, jonka oma softa tekisi tehokkaammin kerralla ja nopeasti.
Jos työnantaja ei osaa mitata tuottavuutta oikein, niin sitten maksaa typeryytensä 20 kertaisina laittomina irtisanomiskorvauksina... (30000e x 20 = 600000e persnettoa :)- kun vääntäs mielellään
sen koodin loppuun ja testaiskin sen alustavasti. Mutta paskaa pitää saada markkinoille muita nopeammin, tämä on nähtävissä niinkin turhassa mutta hyvin tuottoisassa bisneksessä kuin peleissä.
Puhumattakaan sitten. esim. vaikka hallinnollisista systeemeistä, jotka kaatuu koodivirheisiin tai niihin hyökätään mm. tavallisten bufferiylivuotojen vuoksi. Ja koodia ei ole kukaan dokumentoinut mitenkään, korkeintaan DOKANNUT ka MOKAMENTOINUT.
Sitten soitellaan sitä "vanhaa" korjaamaan dokumentoimatonta sillisalaattia! - ja laitteet kanssa
kun vääntäs mielellään kirjoitti:
sen koodin loppuun ja testaiskin sen alustavasti. Mutta paskaa pitää saada markkinoille muita nopeammin, tämä on nähtävissä niinkin turhassa mutta hyvin tuottoisassa bisneksessä kuin peleissä.
Puhumattakaan sitten. esim. vaikka hallinnollisista systeemeistä, jotka kaatuu koodivirheisiin tai niihin hyökätään mm. tavallisten bufferiylivuotojen vuoksi. Ja koodia ei ole kukaan dokumentoinut mitenkään, korkeintaan DOKANNUT ka MOKAMENTOINUT.
Sitten soitellaan sitä "vanhaa" korjaamaan dokumentoimatonta sillisalaattia!Ison talon tietokoneohjattu ohjausyksikkö valittiin tuotantolinjaan siksi että se oli tarjotuista halvin. Jos oheislaite ei olisi tuottanut specsien mukaan aina virheen sattuessa uutta virheilmoitusta 200krt/s niin laite olisi voitu ottaa suoraan tuotantoon ilman monitorointi-ikkunan jumiutumista, mutta huonot specsit oli pakko ohittaa suodattamalla virheilmoitusten duplikaatit virhevirrasta, jotta sitä yleensä olisi voitu ottaa tuotantoon käytännösä.
Kyllä maksoi taas nannaa korjata toisten laitteiden käyttäytymistä vikatilanteessa ja todellista säästöä syntyi -(miinus) 1000eur.
Tekisivät edes specsit käyttökelpoiseksi niin ei menisi ...turalleen koko tuotekehitysketju.
- 51 v, työikäinen ja kykyinen
Onko tuo joku pila? Vai onko nykyään 35 vuotiaat niin loppuun ajettu, että ovat parhaat päivänsä nähneet? Vai halutaanko nuoria sen takia, että eivät oikein osaa vielä pitää puoliaan ja ajatella omilla aivoillaan? Harkitsisin ennen kuin hakisin kyseiseen yritykseen töihin lainkaan.
- kun on kokemusta,
niin älyää määritellä myös palkkansa!
- Vanha räähkä
Firman imagon pitää olla nuorekas ja solakka ym...soopaa!
- ikä 45
Kannattaa tutkaila tuota sivua: http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=13&news_id=57416
Olin eräässä elektroniikkafirmassa töissä, jossa parhaimillaan oli yli 600 työntekijää nykyisin n. 150. Sinne perustettiin uusi osasto, koska tehdas ei halunnut vanhoja huonoja tapoja siihen osastoon he palkkasivat siihen osastoon vain uusia ihmisiä tai just taloon tulleita. Vanhoja työntekijöitä (ikä vaihtelu oli 18 - 60) ei huolittu osastosiirroin, vaikka olisivat sinne hallunneet. Tottuneella tekijällä on monesti pinttyneitä tapoja, joista hän ei tahdo luopua sitten millään. Parhaammatkin tekijät saattavat kuunnella, mutta siihen se jääkin. Hyvät ja tuottaisat ideat kaatuvat pinttyneiden tapojen takia. Sen minä ymmärrän tästä jutusta. Olen itsekin huomannut kuinka kukaan pitempään ollut ei ole kiinostunut, vaikka ideani olisi monesti helpottanut heidän työtakkaansa huomattavasti. No oma on ollut heidän häpeensä, itse olen valinnut sen helpoimman tavan tehdä sama työ ja kerkeen siinä sivussa rupatteleen mukavia. - Joku Vain
Usein vanhat ja pitkään samoissa töissä ovat kangistuneet kaavoihin eivätkä osaa esittää mitään uutta.
Ja jos tuotteita suunnataan nuorille niin silloin suunnittelijoidenkin jne... on hyvä olla nuorehkoa.
Eihän 51V osaa ajatella enään nuoren tavoin.
Eihän tässä olla vanhoja työmarkkinoilta pois
laittamassa vaan Ericsson haluaa nuorentaa työntekijöiden ikäjakaumaa. Yrityshän itse saa valita minkä ikäisiä heillä on töissä.
Ajatteleppas mikä ongelma tulee jos kerralla jää paljon työntekijöitä eläkkeelle jne... Hyvässä lykyssä koko osasto saattaa olla 51V.
Sekä usein nuorella työntekijällä tietämystaso aivan toinen kuin vanhalla työntekijällä.
Hyvässä teknologia yrityksessä on 6/10 nuoria, 3/10 keski ikäsiä ja vanhoja 1/10.
Tekemällä itsensä korvaamattomaksi yritykselle niin ei saa helposti potkujakaan. Ja tuossa tarjottiin 1½ palkkaa jos lähtee yrityksestä, itse ainaskin vaihtasin työpaikkaa jos moinen summa tarjottaisiin. - inno-50
Joku Vain kirjoitti:
Usein vanhat ja pitkään samoissa töissä ovat kangistuneet kaavoihin eivätkä osaa esittää mitään uutta.
Ja jos tuotteita suunnataan nuorille niin silloin suunnittelijoidenkin jne... on hyvä olla nuorehkoa.
Eihän 51V osaa ajatella enään nuoren tavoin.
Eihän tässä olla vanhoja työmarkkinoilta pois
laittamassa vaan Ericsson haluaa nuorentaa työntekijöiden ikäjakaumaa. Yrityshän itse saa valita minkä ikäisiä heillä on töissä.
Ajatteleppas mikä ongelma tulee jos kerralla jää paljon työntekijöitä eläkkeelle jne... Hyvässä lykyssä koko osasto saattaa olla 51V.
Sekä usein nuorella työntekijällä tietämystaso aivan toinen kuin vanhalla työntekijällä.
Hyvässä teknologia yrityksessä on 6/10 nuoria, 3/10 keski ikäsiä ja vanhoja 1/10.
Tekemällä itsensä korvaamattomaksi yritykselle niin ei saa helposti potkujakaan. Ja tuossa tarjottiin 1½ palkkaa jos lähtee yrityksestä, itse ainaskin vaihtasin työpaikkaa jos moinen summa tarjottaisiin.Pistämpä vähän omia subjektiivisia kokemuksiani:
Useat taloon tulevat nuoret ovat henkisesti hyvin vanhoja. He eivät uskalla kyseenalaistaa juuri mitään ja innovaatiokyky on rajallinen, koska pelkäävät langanohuen suhteensa työpaikkaan katkeavan. Nykyisessä kustannuspaineisessa menossa suuri osa heidän energiastaan kuluu siviilielämän järjestämiseen ylikalliine asuntoineen ja "pakko näyttää menestyvältä" -roolin vetämisellä.
Ihmisistä ja työn sisällöstä he eivät juuri ole kiinnostuneet. Numeroista kyllä. Sosiaalisista tilanteista (pikkujoulut, tiimi-illat) he häipyvät ensimmäisinä jollain tekosyyllä.
Vaikka ovat juuri pallomerestä, niin nykyisen nuoruushuuman saattelemana he ovat tekemässä päätöksiä. Kokemus on heille vaan taakka ja kustannus. Väärät päätökset antaa organisatio anteeksi tekemällä organisatiomuutoksen aina tarpeeksi tiheään ja päästämällä nuoret pallomerimanagerit turvaan uuteen organisaatiolokeroon. Jos jää kiinni niin aina voi syyttää mukavuudenhaluisia senioreita, jotka olivat kertoneet homman menevän pieleen. Nehän ovat niin kalliita ;-) - H'A''s
Vanha räähkä kirjoitti:
Firman imagon pitää olla nuorekas ja solakka ym...soopaa!
Jos kyse on tuosta niin mikset tiputa niitä rasvarenkaita?
Mulla on ikää 45 vuotta. Pukeudun siten kuten haluan, leikkaan hiukseni kuten haluan.
Kukaan ei ole uskaltanut tulla mussuttamaan ulkonäöstäni.
Mulle on yks ja sama onko 60-vuotias duunikaveri helvetin enkelin näköinen vai ei.
Ikä ei ole este vaan rasite joidenkin MUIDEN silmissä jotka itse ovat täys nollia.
- se isoboss
svanberg jostain töitä saa.
- 40+.........on jo vanhus...
kyllä..on.Olen itsekkin 40 n. ja ei toivettakaan enää muuhun ko *vanhuksia* hoitaan sanottiin..
Kumma maailma jos työura kestää 10v.niin kuin mulla melkein käynyt.Ja monella muulla.
Olen yhdessä elektr.tehtaassa paikat loppu-siivonnut ja lopun nähnyt..tyhjän tehdassalin missä töitä olisi tänä päivänäkin!?!siis ihan totta!ahneet vaan läksi muualle rahan perään..
kahdesta muusta tehtaasta olen muuten sitten saanut myös lähteä..Mulle riitti...voiko enää nöyryyttävämpää olla!??eipä!- zombie
Olisiko jo tullut aika nousta kapinoimaan?
Sairasta, hyvin sairasta on nykymaailman meno. Kun työntekijä on jo kolmeviitosena loppu, niin miksi samaan aikaan edes hallitukset kehtaa puhua eläkeiän korottamisesta!
Onko toiveena, että viimeistään nelikymppisenä tulee huomata olevansa tarpeeton ja vaihtoehtona työttömyys nälkäpalkalla loppuun asti, joten samantien narunjatkoksi.
Naruahan tässä maailmassa tarvitaan, että herrat voivat kääriä paksut setelitukkunsa niihin ja aidata luksus-huviloidensa alueet.
Sitten vielä ihmetellään kun kansalla on paha olla ja julkisilla kulkuvälineilläkään ei uskalleta liikkua, kun se paha olo purkautuu agressiivisuutena niin nuorissa, kuin vanhemmissakin.
Helppo on omalla suojatulla alueella olla, kun voi ummistaa silmänsä kaikelta, eikä meteli kuulu kauas golfkenttien viheriöille, jonne oma autokuski vie ja matkalla lukee vain talous-sanomia, niin ei todellakaan tiedä oikeasta elämästä mitään. Tai siis väärästä. Oikeaahan on just se porskuttelu ja toisten ihmisten päähän potkiminen.
Mitenkähän saisi Irakin, Afganistanin, taikka jonkun muun nasevan maan kansalaisuuden, että tulisi pian pommitetuksi, kun on kehdannut olla erimieltä länsimaista ahneutta ja globalisaatiota vastaan?
Voi, Luojani, minkä olet meistä tehnyt! - Selina
zombie kirjoitti:
Olisiko jo tullut aika nousta kapinoimaan?
Sairasta, hyvin sairasta on nykymaailman meno. Kun työntekijä on jo kolmeviitosena loppu, niin miksi samaan aikaan edes hallitukset kehtaa puhua eläkeiän korottamisesta!
Onko toiveena, että viimeistään nelikymppisenä tulee huomata olevansa tarpeeton ja vaihtoehtona työttömyys nälkäpalkalla loppuun asti, joten samantien narunjatkoksi.
Naruahan tässä maailmassa tarvitaan, että herrat voivat kääriä paksut setelitukkunsa niihin ja aidata luksus-huviloidensa alueet.
Sitten vielä ihmetellään kun kansalla on paha olla ja julkisilla kulkuvälineilläkään ei uskalleta liikkua, kun se paha olo purkautuu agressiivisuutena niin nuorissa, kuin vanhemmissakin.
Helppo on omalla suojatulla alueella olla, kun voi ummistaa silmänsä kaikelta, eikä meteli kuulu kauas golfkenttien viheriöille, jonne oma autokuski vie ja matkalla lukee vain talous-sanomia, niin ei todellakaan tiedä oikeasta elämästä mitään. Tai siis väärästä. Oikeaahan on just se porskuttelu ja toisten ihmisten päähän potkiminen.
Mitenkähän saisi Irakin, Afganistanin, taikka jonkun muun nasevan maan kansalaisuuden, että tulisi pian pommitetuksi, kun on kehdannut olla erimieltä länsimaista ahneutta ja globalisaatiota vastaan?
Voi, Luojani, minkä olet meistä tehnyt!Niinpä niin...näin se suomalainen tuppaa ajattelemaan...
eiku narunjatkoksi.
On olemassa parempi vaihtoehto kuin narunjatko,
ja se on taistelu oikeuksien ja oikeudenmukaisuuden puolesta.
Tällä en tarkoita väkivaltaa.
Esim. nyt tämä Ericsson miksi sinne muut yli 35 jäävät hikoilemaan hisuksiin, että milloin on mun vuoro lähteä.
Lähtisivät kaikki yli 35 v. kerralla pois. Siinä on vastalausetta tarpeeksi. Sittenhän Ericsson voi urakalla palkata niitä nuoria.
Ja pomot opettaa itse, jos osaavat.
Ja nämä yli 35-vuotiaat niitä on varmasta tarpeeksi paljon, niin voivat pistää viisaat päät yhteen ja perustaa tiedoillaan ja taidoillaan kilpailevan firman Ericssonille. Siinä se. - foobar
Selina kirjoitti:
Niinpä niin...näin se suomalainen tuppaa ajattelemaan...
eiku narunjatkoksi.
On olemassa parempi vaihtoehto kuin narunjatko,
ja se on taistelu oikeuksien ja oikeudenmukaisuuden puolesta.
Tällä en tarkoita väkivaltaa.
Esim. nyt tämä Ericsson miksi sinne muut yli 35 jäävät hikoilemaan hisuksiin, että milloin on mun vuoro lähteä.
Lähtisivät kaikki yli 35 v. kerralla pois. Siinä on vastalausetta tarpeeksi. Sittenhän Ericsson voi urakalla palkata niitä nuoria.
Ja pomot opettaa itse, jos osaavat.
Ja nämä yli 35-vuotiaat niitä on varmasta tarpeeksi paljon, niin voivat pistää viisaat päät yhteen ja perustaa tiedoillaan ja taidoillaan kilpailevan firman Ericssonille. Siinä se.ja maksaa kaikki voittonsa takaisin ericsonille? Varmasti tuossa tulee joku kilpailukieltosopimus vastaan, joka on ollut työsuhteen ehtona..
- Menestyvä 34-vuotia nainen
Hei vaan,
Mielestäni ei ole liian vanha.
Oikeestaan tuon ikäselle on todella paljon kysyntää työmarkkinoilla, ainokasi kompastuskiveksi tulee yleensä palkka.
Ikäisilläni (useilla) on sen verran hyvä työkokemus, että eivät suostu tekemään enään töitä nälkäpalkalla.
Itse olen ihan hyvässä asemassa ja työkin on jokseenkin mielenkiintosta, tosin haastetta kaipaisin lisää, ja sen takia ruvennut hakemaan alani avoinna olevia työpaikkoja.
Luotan siihen että löydän vielä uuden työpaikan kunhan löydän työnantajan joka on valmis maksamaan nykyisen tasoista palkaa minulle.
Joskus johdossa ehkä liikaa lasketaan palkkakustannuksia, heillä pitäisi olla myös kykyä nähdä vähän pitemmälle.. eli hyvälle ja tulosta reilusti tekevälle asian mukainen korvaus, niin eiköhän se sijoitettu "lisä palkkaraha" tule monin kerroin takasin.- bubböliino..........
joku saa monien tuhansien hakijoiden joukosta hyviäkin töitä.
- ja paskaa lapioimaan
bubböliino.......... kirjoitti:
joku saa monien tuhansien hakijoiden joukosta hyviäkin töitä.
ei kiitos - - - mieluummin kituutan eläkkellä ja kuolen nuorena
- vain
iän rasiismia.
mitä tapahtuu tässä maailmassa. "puhtaat" maat ovat myös "likaisia" ihmisiä. heille kiinnostaa vain tuloksia, heidän tuloksia. tyyperöitä ihmisiä jotka ovat enemmän ja enemmän. ruotsi on sellainen maa. - Poikottiin vaan koko virma
Jos yli kolmevitoset ovat seniilejä, voisi toimiva johto ja johtoryhmä vetää omat johtopäätöksensä.
Eropaperit vaan vetämään.
Saataisiin tilaa juuri koulunsa päättäneille märkäkorville.
Eerikssson: We F..k the kokemus.- Jali
No miksi eduskunta on pullollaan eläkeikäisiä homeperseitä? Puhumattakaan, että yhtiöitten johtopaikat ja johtokunnat on täynnä näitä raatoja.
- Suomi-Ruotsi
Jali kirjoitti:
No miksi eduskunta on pullollaan eläkeikäisiä homeperseitä? Puhumattakaan, että yhtiöitten johtopaikat ja johtokunnat on täynnä näitä raatoja.
Eivät ne eduskunnan h-perseet ole puhuneet niin pehmoisia, kuin nämä eerikinpojan johtopellet.
Hommahan on karannut Håkaneiden käsistä, kun ovat "joutuneet" vähentämään työntekijöitään. Ja nuoremmasta päästä lähdetään. Ruotsissa.
Ottaisivat oppia Suomesta. Neljä-viisikymppiset ammattiukot ja -eukot pistetään pihalle ja kaksvitoset jää tekemään hommia.
Omasta kokemuksesta kerron.
Eivätpä löydä potkitut töitä. Polkupyöränkorjauskurssia tarjotaan työkkäristä.
Ja ne jäljelle jääneet nuoremmat ovat aivan nesteessä.
Kvarttaalitaloutta, you know.
- vasta kasvanut
Todella pelottavaa, kun ajattelee, että itse olen 35-vuotias ja vastavalmistunut diplomi-inssi. Ja vasta nyt voin sanoa olevani kehittynyt ja kypsynyt ammattialallani. Vai pitäisikö sittenkin ajatella, että voin sirtyä saman tien pois näkyvästä työelämästä omaan pajaani ahertamaan.
Aika kiittämätöntä ja typerää potkia ulos ihmisiä, jotka ovat varmasti vihdoin sisällä yrityksen hierarkiassa ja täysoppineet oman työn kuvansa. Monet ikäiseni ovat enemmän kuin halukkaita päivittämään oppejaan sekä kentällä, että lukuteoriassa.
Olisiko tässäkin enemmän kyse siitä, että syrjitään perheelliset pois työkeskeisestä yhteisöstä, jotta luultaisiin tulosta aina vaan paremmaksi. Kuka oikeasti uskoo, että 12-tunnin päivä tekevä konttorirotta on työteholtaan paljonkaan parempi kuin 9 tuntia päivässä tekevä? - Höpö.
"Onko 35-vuotias liian vanha työntekijä?"
On, jos haluaa käyttää vain lapsityövoimaa. Alle 35 vuotiaathan ovat enemmän tai vähemmän lapsia vielä. - xyz
35-vuotias alkaa vasta päästä lastentaudeista ja parhaat työvuodet ovat edessäpäin, ehkä kaukanakin.
Kyllä toi on tuttua että 35vuotiasta sanotaan liian vanhaksi työhön,itse olen 34v ja parissa paikassa suomessa mulle on sanottu,että muuten pääsis töihin jos en olisi niin"vanha".Eläkkeellekö tässä niinkuin pitäisi jäädä.PERKELE!!!!!
- Tipsuntee
Itse nyt vasta opiskelen yläastetta, mutta sen sanon, että jos tuo mies iäntakia potkastaan pihalle, niin on siinäkin vasta arvostusta kerrakseen. Eikös vanhemmat ole oppineempia ja tietäväisempiä kuin nuoret..? Ja selittäppä sitä vaimoillesi, että olet liian vanha töihin. ^^ Ei tuota menoa töissä käy enää ketään. Elämäniloa siinäpä juu kerrakseen.. ;PP
- 32 vuotias.
Jos työnantaja alkaa sanomaan että 35 on liijan vanha niin eläkeikää pitäis alentaa sitten kans 35 vuoteen. on tää maailma mennyt ihan sekasin töitä olis tarjolla niin paljon, että sekaan mahdu, mutta pitäis tehdä 24 tuntia töitä ja tehdä kans ilmaseksi työnantajalle, että se olis tyytyväinen ja osakeomistajat sais v...u:sti rahaa.
- ELÄKKEELLE VAAN
Ja virallinen eläkeikä 35 vuotiaana. Mitä vielä koitettiin nostaa eläkeikää kun käytäntö on aivan muuta mitä työnantaja haluaa. Tietenkin työt pitäis tehdä ilmaiseksi tai eneintään ruokapalkalla, jotta osakkeenomistajat voi lihoa ja sikailla entistä enemmän..
- xxxmmmzzz
Todella törkeää! Kannattaa äänestää jaloillaan eli jättää tuotteet ostamatta.
- tyristynyt
Mitä muuta ruotsalaisilta voi odottaa, 35 vuotiaat pihalle hu hu. Taitaa olla johtoportaassa yli 50 v äijiä jotka haluavat katsella nuorta tyttöä/poikaa. 35 vuotias on parhaassa iässä oleva työntekijä taitaa ja osaa kaikki hommat. Ei paljon taas ajatella maalaisjärjellä pidemmälle. Mistä rahat kaikille 1,5 vuoden palkkoihin ja uusien kouluttamiseen. Tietysti niiltä jotka osaa Ericonin puhelimia. Mä en ainakaan IKINÄ ton jälkeen osta mitään niiden tarjoamia palveluja.
- HaMa
Onko naurettavampaa väitettä kuultu?! Tuollainen ajatus osoittaa mielestäni sitä, miten vääristynyt nykymaailma on nuuruuden ihannoinnissaan. Olen itse 39 ja tunnen, että paras panokseni työelämässä on vasta alkamassa. Osaaminen, harkitsevuus, viisaus, tasapainoisemman elämän ja kommunikoinnin taidot muiden ihmisten kanssa, kokonaisnäkemys asioista ja maailmasta ym. ym. ovat vuosien myötä kypsyneet ja edelleen kypsymässä (hamaan vanhuuteen). Ihminen kun on ikuinen oppija ja kehittyjä - kunhan jokainen sen vain ymmärtäisi.
Jos ihminen pitää huolta itsestään, terveydestään, jaksamisestaan ja tasapainostaan elämässä, hän ei todellakaan ole mikään loppuunpalanut, kaikki mehunsa työelämälle puristanut ihmispolo, jonka työnantaja voi siirtää syrjään ja ottaa uusia "tuoreita" voimia tilalle.
Toki monelle ihmiselle työpaikan vaihto (tai elämän muu muuttaminen) saattaa olla täysin järkevää, toivottavaakin ja auttaa elämässä eteenpäin hyvässä mielessä, mutta sen täytyy tapahtua oman vapaan tahdon ja itsensä kehittämisen mukaan eikä siksi, että joku "viisaudessaan" on todennut tietynikäisen olevan hyödytön.
Kulttuurimme ei juurikaan arvosta vanhuutta, vanhojen ihmisten viisautta. Syytä olisi!! Ja mitä on vanhuus? Nuori ihminen pitää 30-vuotiasta vanhana, mutta kun tulee itse siihen ikään, toteaa ettei silloin vielä olekaan vanha. - v.......taa
Tälläiset yhtiöt 40 vuotiaille maksavat eläkettä jos 35 on liian vanha.
mitä varten politiikot saa olla sitten ikiloppuja kääkkiä - naisen vastaus
Eipä tarvitse ihmetellä miksi perheet hajoavat.
25-35-vuotiaanahan myös rakennetaan pysyvä parisuhde ja perusteaan perhe. Kilpailussa pärjäävät vain ne, joilla ei ole perhevelvollisuuksia. Ei mikään parisuhde kestä sitä, että puolisoilla ei ole aikaa toisilleen. - Nosturi
Tänään ei varman ole kovin helppoa luoda uraa useinkaan yhdessä paikassa, firmat lopettelevat toimintaansa ja omistajat vaihtuvat. Itse lähtisin liukkaasti, 35 vuotias on vielä nuori uuteen ammattiin. Tietenkin voi olla asunto ja perhejuttuja joiden vuoksi on vaikea esim. muuttaa muualle.
Artikkelissa oleva henkilöstöjohtaja vaikuttaa iän puolesta sellaiselta joka voisi näyttää esimerkkiä, vaikka toisaalta eihän tämän päivän johtajilta kysytä haluavatko lähteä, heille sanotaan lyhyesti, se on loppu nyt. - HAKEE? :D
19v ollaan ja ilman töitä. Eriksonille siis!
- 37v nuori
Siinäpähän sitten ihmettelet että kuinka äkkiä se 35 tulee täyteen ja olet antanut huomattavan osan työpanoksestasi yritykselle joka paskat välittää sinusta siinä vaiheessa kun sinulla on penskoja huollettavana ja todella tarvitset vakituista toimeentuloa...
- 19edelleen
37v nuori kirjoitti:
Siinäpähän sitten ihmettelet että kuinka äkkiä se 35 tulee täyteen ja olet antanut huomattavan osan työpanoksestasi yritykselle joka paskat välittää sinusta siinä vaiheessa kun sinulla on penskoja huollettavana ja todella tarvitset vakituista toimeentuloa...
eiku aattelin kesäks vaan. tai siis eroan kesän jälkeen. onneks se oli läppä. dont cry for me eriksson.
- onko hän
timo tta mikkonen? lienee yli 35
- Kimono
Jotkut sairaat työnantajat tuntuvat haluavan työntekijän joka on parikymppinen, mutta jolla on parinkymmenen vuoden työkokemus.
- N50-
Eriksonin tapauksessa nuorentamiseenhan on minusta järkevä syy: on irtisanottu aiemmin kaikki nuoremmat. Jos ei ole nuoria työntekijöitä, jotka oppivat vanhemmiltaankin sitä ns. hiljaista tietoa, jonka olemassaoloa ei aina edes huomata, ollaan ajan myötä hieman hukassa.
En minä ainakaan ota henkilökohtaisuutena sitä, että noinkin iso firma yrittää saada ikärakenteensa normaaliksi. itsestäni tiedän, että parhaimmillaan ihminen on vasta yli 40:nä. Sitä ennen on kyllä intoa, mutta hienosäätö onnistuu vasta vanhempana. Voi olla, että tietyissä tehtävissä hyvinkin iäkäs on voittaa nuoremman, esim. joissain hyvin paljon harkintakykyä, sitä ns. viisautta, vaativissa tehtävissä.
Eriksonin toiminta on kyllä melko pomppoilevaa. Ei kovin pitkäjänteistä. Ei ole hyvää mainosta tuollainen. - näin on näreet
Katsopa Eriksonin johtoryhmän ikähaitaria ja vertaa tehtyihin päätöksiin!! Ilmeistä tarvetta työpaikan vaihtoon saattaapi esiintyä? Koskeeko asia rehellisiä duunareita on jo toinen tarina,mutta onhan se vaivaton keino kurssin nostoon ja lisäoptioihin
- 39 v.
Jään vaikka heti kun alkaa vaan eläkettä tulla loppuelämäksi.
- noin vain..
Ei sitä kuule eläkettä saada tuossa iässä, kun työ loppuu.
Vaan nyt alkaa se työttömyysputki, jos et löydä töitä.
Teillä on kovin virheellinen käsitys, että nuori ja terve ihminen saisi eläkkeen, kun työt loppuu. Ei kuulkaa ei si noin mene.
Pitää kouluttautua uudestaan. Nyt saatte sitä työvoimapoliittista koulutustakin ja sitten starttirahaa, että voitte perustaa firman.
- Erkille
Saisin pian potkut ja rahat, eihän mua muutoinkaan viitsi katsella.
- jakza
Ei todellakaan 35 vuotias ole liian vanha.Tosin omalta kohdaltani voin sanoa että olen saanut kokea pientä ikärasismia vaikka olen 24.Muutamaan kaupan työtehtävään hakiessa on tainnut ikä estää pääsyn.Kaiken huippu oli kun hain oppisopimus paikkaa niin kyseltiin että riittäneeköhän tuossa iässä enää motivaatiota opiskeluun.Ja samassa haastattelussa kun kuulivat iän sanovat etpä ole sinäkään ihan nuori enää.
- aikuineN
joissain liikkeissä, palvelualoilla, näkee vain nuoria. Minusta se antaa firmasta jo sisään tullessa hieman sellaisen "ei kovin asiantuntevan" -kuvan. Jos esim. lihatiskin takana on joku yli 50:nen, niin heti tietää, että tältä ihmiseltä voi jopa jotain kysyäkin: ei saa pelkkää mökellystä vastaukseksi. Näin on tilanne monissa elektroniikkaa myyvissä liikkeissäkin: tulee tunne, että pitää olla lapsilta ostamassa.
Fiksuimmat älyävätkin vielä sen, että suurin osa kansasta on yli 20:ä, jotka arvostavat kokemusta ja ikääkin. Aika harvalle on oleellista se, että paikalla on nuorta lihaa.- Minnulle riittää
Minulle riittää se että ainoa mikä on "nuorta lihaa" liha tiskissä on siinä myynnissä oleva naudan sisä tai ulkofile.
- Mies 30V.
Vältän ainakin Ericssonin tuotteita tämän uutisen jälkeen.
- Kake
Satun olemaan 35 v. ja tuntuisi uskomattomalta, jos oma työnantajani ehdottelisi moista. Lähtisin kyllä ovet paukkuen ja työopaikan moraalista kuulisi kyllä muutkin sen jälkeen.
Parikymppiset, joilla ei ole perhettä tai tajua työajan rajoituksista, halutaan vaan hyödyntää törkeästi! Toivottavasti koko pirun Ericsson menee nurin ja kasvoton globaalitalous samoin!- vm -71
Jos 35-vuotias on jo kiikun kaakun liian vanha, niin miten on vanhempien ikäluokkien laita?! Samaan aikaan puhutaan miten tärkeää on pysyä mahdollisimman pitkään työelämässä?
Ericsonin kaltaislla ikäpolitiikalla täytyy alkaa vähitellen määrittelemään sopivaa ikää eutanasialle (armokuolema)eläkepommien ratkaisemiseksi...
- Kake
Satun olemaan 35 v. ja tuntuisi uskomattomalta, jos oma työnantajani ehdottelisi moista. Lähtisin kyllä ovet paukkuen ja työopaikan moraalista kuulisi kyllä muutkin sen jälkeen.
Parikymppiset, joilla ei ole perhettä tai tajua työajan rajoituksista, halutaan vaan hyödyntää törkeästi! Toivottavasti koko Ericsson menee nurin ja kasvoton globaalitalous samoin! - ranie
Ilmeisesti liian vanha käyttämään E-sonnin puhelinta. Olisi syytä miettiä puhelinmerkin
vaihtamista. Olisiko harkittava? - Tex Willer
Kapitalistit kuriin. Palkkojen polkeminen, ikärasismi ja syrjintä eivät lopu, jos AY-liike rupeaa pehmoilemaan.
- Mölli Pättönen
Ericsoneita, en ole enkä vastedeskään aio ostaa, ericson on syvältä.
- Boikotti puree
Mölli Pättönen kirjoitti:
Ericsoneita, en ole enkä vastedeskään aio ostaa, ericson on syvältä.
Kävinpä maanantain ostamassa tutusta liikkeestä Ericsonin tuotteen ja tänään mene vaihtamaan sen kotimaiseen... Kustannuksilla ei oikeastaan ole väliä. Samalla vaihdan TeliaSoneran (ruotsalainen yhtiö)liittymän johonkin toiseen. Suosittelen muillekin.
- Joo ei
Boikotti puree kirjoitti:
Kävinpä maanantain ostamassa tutusta liikkeestä Ericsonin tuotteen ja tänään mene vaihtamaan sen kotimaiseen... Kustannuksilla ei oikeastaan ole väliä. Samalla vaihdan TeliaSoneran (ruotsalainen yhtiö)liittymän johonkin toiseen. Suosittelen muillekin.
Kännykät tulevat Sony-Ericsson nimisestä firmasta, joka on ihan eri pulju kuin tuo Svanberg:n luotsaama. Jos haluaa oikeasti boikotoida Ericsson:n tuotteita, niin kannattaa lopettaa kännykän käyttö kokonaan. Puhelimen käyttäjähän ei voi helposti tietää minkä valmistajan tuotteilla verkkopalvelut on toteutettu. Jos esim. vaihtaa liittymän Telia-Sonerasta DNA:han, niin Ericssonin tuotteiden käyttöaste saattaa jopa kasvaa. Asioita tuntemattoman hätiköidyt johtopäätökset johtaa usein täysin päinvastaiseen lopputulokseen, kuin oli tarkoitus. Niin tässäkin tapauksessa.
- veronmaksaja
Loistava ajatus:Ericsson boikottiin ja ay-liike töihin..
- Tex Willer
veronmaksaja kirjoitti:
Loistava ajatus:Ericsson boikottiin ja ay-liike töihin..
Näin.
Myös ympäristöministeriön pitää puuttua Ericssonin tapaukseen, koska Ericsson haisee.
- paksua-
35v pois "nuorempien" tieltä?! Ja 35v on?
Onko 35v vanha? Minusta 35 on vielä nuori. Vanhuudesta puhuttaessa minusta 60 alkaa olla vanha, mutta sekin riippuu ihmisen luonteesta. Jotkuthan on vanhoja jo 20v ;o)
Mutta törkeää on Ericssonin meno! Pistän puhelimen heti vaihtoo. - Ippe
Kyllä mä näin 43-vuotiaana ottaisin 1,5 vuoden palkan käteen. Pitäisin sitten puoli vuotta tai vuoden lomaa ja palaisin työelämään.
Hitto mä en oo päässy edes kertaakaan kortistoon vaikka yli 20-vuotisen työuran aikana olen ollut noin 20 työnantajan palveluksessa - aina kun on edellinen duuni päättynyt, niin on viety jo seuraavaan....
Oonko mä joku poikkeus työmarkkinoilla, kun mun kysyntä on vaan kasvanut vuosien myötä? Vai ymmärtääkö mulle töitä tarjoavat paremmin tuon ammattitaidon ja kokemuksen merkityksen kuin esim. jokin IT-ala?- Jopas jotakin...
kaikki yli 35 vuotiaat voisivat boikotoida Ericssonin tuotteita.. Liian vanhoja käyttämään niitä?!
Onneksi en omista, enkä varmana tule edes ostamaan kyseisen yhtiön tuotteita tulevaisuudessakaan, jolla tuollainen näkemys työntekijöistään.
- Hevi-Neito
Just..
Onhan se kiva että nuoremmillekki tarjotaan töitä mutta 35-vuotias ei TODELLAKAAN oo vanha! - Nörtti 50v
..ja suoritin juuri toisen loppututkinnon...
voihan se olla ettei Ericssonille kannata papereita jättää.... ;-))
Ei taatusti ole 35 liian vanha... parhaassa iässä... juuri on oppinut ja kantaa ns. hiljaista tietoa, joka on taatusti 95 % tärkeää tietoa , selaista, mitä kokemus tuo ... - Pelastakaa aikuiset ry
Suomeen vois tehdä sellaisen mallin, että ekankerran pääsis töihin 25 -vuotiaana. Olisi turha lapsellisuus jo poissa. Vakituiset virat jaettaisiin 30-vuodesta ylöspäin ja elääkkelle olisi pakko jo jäädä 65- vuotiaana, jos sen yli tekee töitä joutuisi maksamaan sakkoja valtiolle. Tällä tavalla työt riitäisivät kaikille ja työötömyys luku olisi 0.
- sä oot!!!!!!!!!!!!
just. ja koska 25v:t ei pääsis töihin, elettäis millä? sossun tuella? siitähän valtion kassa tykkäis. eikä varmaan lisääntis alkoholismi yms nuorten keskuudessa ku otellaan vaan et päästäs töihin!
- Pelastakaa aikuiset Ry
sä oot!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
just. ja koska 25v:t ei pääsis töihin, elettäis millä? sossun tuella? siitähän valtion kassa tykkäis. eikä varmaan lisääntis alkoholismi yms nuorten keskuudessa ku otellaan vaan et päästäs töihin!
itse tosi hullu... Kun nyt tollasta sanontaa käytit. Te eläisitte sillä samalla millä tänä päivänä joutuu moni yli 25- vuotias elämään. Työttömyys korvauksilla, opintotuilla ja lainoilla. Te alle 25-vuotiaat opiskelisitte ammattia itsellenne. Nykyäähän jokaisen alle 25-vuotiaan on haettava vähintään kolmeen ammattiinvalmistavaan kouluun, että saisivat työmarkkinatukea, jos eivät pääsee.
Suomen mallissa vanhempien lisi elätettävä muksunsa 18-ikävuoteen saakka. 18-vuotiaana alkaisi pakollinen opiskel, josta maksettisiin palkaa opintotukena. Todellakin työttömyys olisi nolissa kun aikuisväesto 25-65 olisivat työelämässä ja 18-25 vuotiaat opiskelemassa ja 65-vuotiaat saisivat eläkettä.
Tässä sulle selvennystä. Ilmeisesti et ole vielä lukenut itsellesi yhtään ammattia.. Toivottavasti Pääset syksyllä opiskelemaan. huomm 25 vuotiaat jo pääsee töihin mallissa. Lapset eivät pääse eli alle 25-vuotiaat. 4 täysiikäisyys vuotta ei ole paljoa käyttää opiskeluun. Opettelele lukemaan, ennenkuin haukut muita. - Chi
Pelastakaa aikuiset Ry kirjoitti:
itse tosi hullu... Kun nyt tollasta sanontaa käytit. Te eläisitte sillä samalla millä tänä päivänä joutuu moni yli 25- vuotias elämään. Työttömyys korvauksilla, opintotuilla ja lainoilla. Te alle 25-vuotiaat opiskelisitte ammattia itsellenne. Nykyäähän jokaisen alle 25-vuotiaan on haettava vähintään kolmeen ammattiinvalmistavaan kouluun, että saisivat työmarkkinatukea, jos eivät pääsee.
Suomen mallissa vanhempien lisi elätettävä muksunsa 18-ikävuoteen saakka. 18-vuotiaana alkaisi pakollinen opiskel, josta maksettisiin palkaa opintotukena. Todellakin työttömyys olisi nolissa kun aikuisväesto 25-65 olisivat työelämässä ja 18-25 vuotiaat opiskelemassa ja 65-vuotiaat saisivat eläkettä.
Tässä sulle selvennystä. Ilmeisesti et ole vielä lukenut itsellesi yhtään ammattia.. Toivottavasti Pääset syksyllä opiskelemaan. huomm 25 vuotiaat jo pääsee töihin mallissa. Lapset eivät pääse eli alle 25-vuotiaat. 4 täysiikäisyys vuotta ei ole paljoa käyttää opiskeluun. Opettelele lukemaan, ennenkuin haukut muita.Koska "pakollinen" opiskelu alkaisi vasta 18-vuotiaana, siihen ja yläasteen väliin jäisi pari välivuotta aikaa viettää nuoruuttaan ja pohtia, mille alalle tahtoo. :) Liian moni nuori lähtee väkipakolla lukioon/amikseen heti 16-vuotiaana, koska on pakko mennä johonkin jos tahtoo rahaa ja silloinkin liian moni on väärällä polulla...väsymys iskee nopeasti.
- Säästetään...
Tässähän on paras todiste siitä, että työnantajat harrastavat ikärasismia ja vielä näin avoimesti. Kysymyshän on vain siitä, että yritysjohtajat eivät kehtaa avoimesti tunnustaa, että nuorempi työntekijä tulee työnantajalle halvemmaksi. Nyt on menty niin pitkälle, että ollaan jopa valmiita maksamaan jotta päästään eroon loppuun poltetusta ja kalliista työvoimasta. Siirretään vanhat yhteiskunnan riesaksi.
Osakkeenomistajat vaativat mahdollisimman hyvää tuottoa sijoittamalle pääomalleen ja heille kelpaa kaikki raha, riippumatta siitä mistä se on lähtöisin. Hyvä yritysjohtaja ei tee tulosta pelkästään kaupankäynnillä, vaan myös säästämällä, eli puhutaan yleisesti kilpailukyvyn säilyttämisestä. Suuryrityksessä yhdenkin prosentin säästö palkkakustannuksissa voi rahassa mitattuna tarkoittaa satoja tuhansia, ellei jopa miljoonia. 1990 –luvun alun lamavuosina alkaneet säästötalkoot tulivat jäädäkseen eli ne on nykyään osa modernia tuloksentekomekanismia. - ERICSSONIN TUOTTEET BOIKOTTIIN
ÄLÄ OSTA ENÄÄ ERICSSONIA/SONYA
- sairasta rasismia
En enää osta ikinä Ericonin.
Tällaisten virmat jäihin ja tuomiolle heti.
Rasismia pahimmasta päästä. Kyllä se kohta myynnissä näkee etteivät tuotteet käy kaupaksi olipa miten hyvät tuotteet tahansa!
- Preston
Jos todella on niin, että 35-vuotiaat ovat vanhoja eikä heihin kannata satsata. Niin eiköhän yhdistytä ja kaikilla yli 35-vuotiailla olevat Ericsson puhelimet pistetään vaihtoon. Näytetään mahtimme.
- vaikka olenkin vielä alle 3...
xxx
- verta pakkiin!
Itsellä on tässä viitisen tehokasta vuotta vielä jäljellä Ericssoninkin mittapuun mukaan, mutta firman boikotointi on ihan jees idea. En ole kyllä ikinäkään ymmärtänyt ensimmäisenkään ko. merkin tuotteen ostoa! Ericsson on valmistajista kuitenkin se, mikä painuu paskaan ensimmäisten joukossa(ja Nokia valitettavasti toinen, vaikkei siitä suuri yleisö vielä tiedä..lamaa odotellessa..)Ja onhan nuori nörtti halpa työtekijä! Tätä tämä meidän systeemi tekee ja tätä se on ollut jo vuosia, kas kun joku sanoi ääneen! Työnteko kun on niin vitun suuri etuoikeus! Toivotaan, että jostain nousee pohjolaan joku ranskan mallin mukainen kapina! Aito oikeus lepää vain ja ainoastaan rihloilla ja odottaa täytäntöönpanoa!
- opiskelija vielä
Ei mun mielestä ole liian vanha! Ikärasismia esiintyy ikävä kyllä liian paljon ja kaikissa ikäluokissa..Kyllä kieltämättä vähän tulevaisuus huolettaa kun suunta työmarkkinoilla on tämä ja kaikki muut ongelmat siihen vielä päälle.
- tipi
Ei todellakaan 35 vuotias ole liian vanha tekemään työtä jokaisenhan se pitäsi tajuta mutta mitä todellisuudessa tuommoisten erotuspäätösten takana on varmaan työntekijöille maksettavien palkkojen sivukulut!!!jne ei siis ikä...
selviöhän se on Siis että useat työnantajat eivät halua maksaa nykyään työstä rehellistä työtä vastaavaa palkkaa työntekijöilleen (tai heillä ei ole siihen varaa)vaan kaikesta pitää päästä halvalla. mitä halvemmalla sen parempi.
yli 35- vuotiaille pitäisi maksaa ikälisiä ja muuta semmoista. Siinä on syy miksi esim. kaupanalalla kassa työntekijät ovat n. 20 vuotiaita ja naisia. Nuoria tyntekijöitä nyt saa yksinkertaisesti pienemmillä kulungeilla tekemään työtä!!
korkeakoulutus, ikä ja pitkä työura työmarkkinoilla siis automaattisesti nostaa työntekijän palkkatasoa ja joillekkin firmoille se on yksinkertaisesti liikaa. Sääli koska sieltä se osaaminen löytyy.
Eniten tämmöisessä toiminnassa ärsyttää että samaan aikaan kehdataan mediassa puhua työvoima pulasta kun täysin työkykyisiä ja osaavia ihmisiä pistetään pihalle ties millä verukkeella alalla kun alalla. - 35?
Tällainen menettely on ikärasismia pahimmillaan. Seuraavaksi töihin kelpaavat varmaan enää vain 18-25-vuotiaat. Pahoin pelkään, että muutkin yritykset seuraavat Ericssonin jalanjälkiä. Eikös jossakin vaatekaupassa ole jo aikaisemmin ollut sellainen tapa, että yli kaksikymppisiä myyjiä ei palkata? Oliko H&M vai mikä?
Seuraavaksi tulee varmaan vaatimus, että työntekijän pitää olla vähintään Miss Suomen perintöprinsessa tai Mister Finlandin kisassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut.
Todella törkeää. Onneksi en ole ikinä ostanut Ericssonin tuotteita, enkä aio koskaan ostaakaan.- jakza
Joopa joo niin kuin jo aiemmin totesin olen itsekin liian vanha joihinkin liikkeisiin.Joukossa on myös ihan ruokakauppa ketju.Että oudolta tuntuu kokemusta ei arvosteta sitä kyllä että saadaan vastavalmistunut töihin ja koulutetaan tavoille.
- ei ikä pahenna vaan parantaa.
Meno on hirvittävää, kun ajatellaan, että tänä päivänä ihmisen elinkaari on pidentynyt.
Työnantajat eivät osaa arvostaa TYÖKOKEMUSTA!
Siinä tulee virhe. Koulusta haetaan tieto ja se työ sitten opettaa.
Tekee sen loppusilauksen.
Tässä käy niin kuin vanha sananparsi sanoo:
"Pää tulee vetävän käteen." Näin se lopulta menee.
Voimia teille, jotka on jo sanottu irti.
Olkaa positiivisin mielin kaikesta huolimatta, ja hoitakaa
sekä fyysistä että psyykkistä kuntoanne.
Ajat muuttuvat pakostakin toisin päin. Ei tämä meno voi yksinkertaisesti jatkua. > Tämä hirvittävä ikärasismi.
Luin jo aikoja sitten artikkelin, että USA:ssa oli perustettu
jykevä liitto Ikärasismia vastaan.
Toivottavasti tämmöinen liitto perustetaan Suomeenkin.
35-vuotias ei ole vielä edes ehtinyt ikänsä puolesta saamaan kaikkea kokemusta.
35-vuotias on vielä hyvin nuori.
Lopuksi minä totean, että täysin väärää työpaikka politiikka, ja yleensä koko elämä huomioon ottaen tämä nuorison ikäpalvonta on suuri virhe ihmisen elämää kohtaan. Siitä ei seuraa hyvää.
Nuorenahan sitä kuvittelee olevansa kaikki tietävä, vaikka ei ole minkäänlaista työelämän ja koko elämän kokemusta.
Se miksi asiakaspalvelukin on muuttunut erittäin huonoksi, johtuu siitä, kun siellä on nuoriso nokkavana kaiken tietävänä palvelemassa asiakkaita. Asiakas ei yleensä saa minkäänlaista arvostusta. Sen olen huomannut.
Jos minä olisin työnantaja palkkaisin asiakaspalveluunkin kokeneita, hyvä käytöksisiä vanhempia töntekijöitä.
Heillä on se ruutiini. - Innosta, onnesta puhkuva
Juu ihan hyvä. Jos nykynuoret ylipäätään valmistuvat koulusta vähän alta kolmekymppisinä niin siitä vaan, suoraan pulpetista johtokuntaan ja sorvin ääreen vain. Työura on tällä asetelmalla lyhyt mutta toivottavasti antoisa. Minä olen hyvillä mielin mökillä ja jos tulee ongelmia voin antaa puhelinkonsultaatiota entisestä työstäni, asiakassuhteistani, 20-vuoden kokemuksestani kyseissä työssä mutta se maksaa. Otan itselleni kalleimman maksullisen puhelinpalvelun mitä on saatavilla. Joudan kyllä rupattelemaan siinä hyvän tovin virkaani hoitavien nuorten kanssa, aina ja toivottavasti mahdollisimman usein. Samalla ongin pari ahventa soppaani ja poimin tilliä kasvimaalta, tuoksuttelen ruusupensaitani ja ... niin olen hyödyksi monellakin tapaa.
NUORET VALTAAN ja kaikki me yli 35-vuotiaat eläkkeelle, maailma on vain exien eikun YXIEN.
Pressatkin ovat ihan liian vanhoja, eduskuntaan nuoret, johtokuntiin vain alle 30-vuotiaita, papeiksi 25-vuotiaat, naimalupa jokaiselle 12-vuotta täyttäneelle, asuntokanta vastaamaan 16-vuotiaan tarpeita, autokouluopettajiksi vain 18-vuotiaita, katsastusmiehiksi helevetin enkelit huom. vain alle 14-vuotiaat, myymäläetsiviksi ja turvallisuusaloille harjoittelemaan ala-asteikäisenä. Ylioppilasvalintalautakuntiin edellisen vuoden hylätyt. Maailmasta tulee kerrankin loistopaikka elää. Muistakaa että tarvitsen eläkkeeni loppuelämäkseni *sormi pystyssä* ja terveydenhoidon, hammaslääkärin, hoivakodin jne. Tai miten olis jos kaikki yli 35-vuotiaat erotetaan perheestä, kootaan yhteen jonkin aidan taa ja odotetaan että ne tappavat nälissään toisensa?
Wau mikä maailma! - 35v on liian vanha
mies komistuu vanhetessaan . nainen rupsahtaa kolmekymppisenä kuka sellaista viitsii katsella . työpaikalla yli kolmekymppinen nainen vakuttaa työssä viihtymiseen nekatiivisesti . vanhat akat pois töistä nuoria nättejä tilalle .
- Kokemusta on
Minut korvattiin teknisellä alalla jo 32-vuotiaana 26-vuotiaalla ...Kyseessä ei todellakaan ollut työ, jossa iällä olisi ollut jotain merkitystä! (Mutta näin se joidenkin miesten ajatus kulkee.) Nyt olen jo 40 eikä mitään toivoa enää taida olla tässä pitkässä työttömyysputkessa.
- muumio
..koko ehdotus on paskaa lapsille. Uudistuspolitiikan voinee alkaa sitten firman johdosta. :)
- grandold
Itse olen 38 v. ammatillinen tutkinto takana ja työkokemusta eri aloilta vaikka kuinka paljon. Kielitaitona 5 kieltä.
Paras kun on rehellisesti sanottu että olen liian vanha. Olen vuoden sisällä hakenut n.20 eri paikkaan.
Nyt riitti hakeminen, tyydyn vanhaan paikkaan- nikki
oli kolmekymmentä niin sanottiin, että liian vanha.
- wowo
nikki kirjoitti:
oli kolmekymmentä niin sanottiin, että liian vanha.
oho 30v ja liian vanha? mihin se haki? ykkösluokalle, siis ei opettajaks vaan oppilaaks!
no vakavasti puhuttuna ihme touhua! - nikki
wowo kirjoitti:
oho 30v ja liian vanha? mihin se haki? ykkösluokalle, siis ei opettajaks vaan oppilaaks!
no vakavasti puhuttuna ihme touhua!haki konttoritöihin.
- Vad
Mitäähä? eiks ruottissa oo sama ongelma et työikäsiä on liian vähän? voin vaan kuvitella minkä ikäsenä mä pääsen sit eläkkeelle. onkohan eläkeikä nostettu jonnekki 80:n tienoille ;) Tai no kai sinne ericsonille on tunkua kaikissa ikäryhmissä. no anyway, pelottavaa et 35 on jo vanha joittenki mielestä, kohtahan sitä itekki ollaan jo kolmekyppisiä! ja oon 18
- eikun eläkkeelle vaan
joo kaikki yli 30 eläkkeelle! ilman muuta vanhoja kääkkiä ovat jo!
- hirveä parku
mokomasta jutusta. Ruotsin työlainsäädäntö on niin idiottimainen, että kaikki nuorimmat pitää potkia yt:ssä pois. Näin Ericssonilla on ikäjakauma päässyt pahasti vinoutumaan, kun tuossa yhdessä vaiheessa käytiin aika massiiviset yt:t. Tietenkin firmoissa pitää olla sekä kokeneita kavereita (joita Ericssoniin jää vähintään riittävästi vielä tämänkin savotan jälkeen) että juuri koulusta tulleita.
- Opiskelemaan
Ericssonin saneerauksessa konsernin väkimäärä supistui kymmenillä tuhansilla ja yt-menettely tarjosi parhaan suojan pisimpän talossa olleille. Määräaikaiset nuoret sai lähteä ensimmäisessä aallossa. Firman ikärakenne on todellakin vääristynyt.
Nyt tarjotaan muutamalle sadalle puolentoistavuoden palkkaa, jonka turvin voi vaikka sivistää itseään ja nostaa arvoaan työmarkkinoilla. Ei lainkaan huono tarjous.
- ristiriitaista
kun toisaalla - ainakin meillä suomessa - kannustetaan ihmisiä pysymään työssä yhä kauemmin ja iäkkäämmäksi. Käsittääkseni eläkeikää hilataan aina 68v:n. Mitäköhän töitä sitä voi tehdä enää 35v jälkeen,jos potkitaan pois niistä hommista mihin koulutus ja mitä haluaa tehdä? Aivan älytön juttu. Toivottavasti poikii mahtavia boikotteja, jos on totta...Niin älytön on, että epäilyttää...
- Ikäloppu 36:nen
Kannattaisi sitten aloittaa ensin ylimmästä johdosta ja firmojen hallituksista, niistä kun ei alle 50-kymppisiä juuri löydy. Kyllä johto firman paikan ja tahdin sanelee, joten jos uusia tuulia todella tämmöisellä liikkeellä halutaan, niin ylin johto pitäisi vaihtaa nuorempaan. Nyt kun näin ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, ei kyse ole muusta kuin ikärasismista.
Ei siinä mitään, jäisin kyllä mielelläni eläkkeelle heti ja antaisin tilaa nuoremmille, jos tällainen mahdollisuus annettaisiin. - Topi.
Olen 35v ja opiskelen. Ilmeisesti olen jo liian vanha työmarkkinoille ja joudun varhennetulle varhaiseläkkeelle.
PS. On tässä aika funtsia mitä loppuelämän aikana tekisi.Ilman tuloja ei paljon voi tehdä hankintoja. - kolmekasi
En ole IT-puolella vaan liiketalouden sekalaisissa hommissa. Ikää 38 vuotta. Kuulin ensimmäisen kerran 33 vuotiaana olevani liian vanha erääseen työhön.
Pätkiä tehden on leipä pöytään löytynyt jo vuosia ja vakituista työsuhdetta en enää edes ajattele ainakaan Suomessa. Sen päätöksen olen tehnyt, että vaihdan maata, jos ruvetaan tarjoamaan vain pienipalkkaisia "vanhushommia" ja vien ammattitaitoni tarjolle sinne missä sitä osataan arvostaa. Ennemmin vaikka vapaaehtoistyöntekijänä Ambomaalla, kuin tällaista typeryyttä katsomassa.- 55 vee
...ja it-alalla, kerran potkut liian vanhana saaneena, mutta ähäkutti minäpä pääsinkin takaisin. Siellähän roikkui Tietoviikossa muiden kiusana nimitykseni, siitäs saivat!
Kaikkialla ei onneksi ole ikärasismia.
- Yli kolme viisi
Muistakaa kaikki yli kolmevitoset kännykän merkki, kun seuraavaksi vaihdatte?
- Fiksu
Missään tapauksessa en aio ostaa Ericssonin kännykkää tämän jälkeen! En todellakaan! Hirvittävää ikärasismia! Itse täytän kohta 40 ja tunnen olevani vasta nyt parhaassa työiässä!
- Eläköön hyvinvointi!
Kun kolmekymppisenä valmistuu ja jää kolmevitosena vapaaherraksi, niin täyttyy sanoa, että hyvinvointivaltio toimii niin kuin pitää!
- kolmekymppinen ja täydellinen
totta. Siksi pitäisikin vasta 30 kyppisille ruveta jakamaa niitä vakituisia paikkoja. Koka moni opiskelee siihn saakka. Korkeaa kolutusta ei vaan arvosteta, kun työpaikat sa ne jotka eivät ole loppututkintoa saaneet.
- ikä rasismi täälläkin suomessa
joo niinhän täälläkin on monessa asiassa jos ei ikä ni ulkonäkö joka korostuu monessa asiassa mut kyl tääl on huomattu miten ikä on esteenä monessa työ paikassa ja sehän fakta asia et työ antajan ehdoilla mennää oli työ paikka mikä hyvänsä
rasismi - jos
35 v on liian vanha työntekijä jos se on hakemassa sitä työtä. Muuten siinä ei ole mitään järkeä että yli 35 vuotiaat potkitaan pellolle kun nykyisin pitää tehdä töitä sinne 60 vuotiaaksi..
Sairasta!! - Malttakaa vähän
Johtoporsailla on kilpailu, kuka irtisanoo härskeimmin.
- unohtiko itsensä?
ei näytä kuvassa päivääkään alle 60 vuotiaalta ja kampaus ja pukeutuminen on kuin 75 v mummollani.
- Joku Vain
Kyllä on liian vanha tuommosiin yrityksiin missä tehdään nuorille tuotteita. Nuorethan kuluttaa paljon enemmän kuin vanhat.
Ja tuossahan annettiin 1½ palkka joten ei kenelläkään pitäisi olla valittamista. Lomailet parikuukautta ja sit alat etsimään uutta työpaikkaa.
Suomessahan ihmiset vain potkastaan pihalle eikä anneta mitään ylimäätäsiä rahoja. - Rommaani Porista
Ikärasismi, heh heh. On se hyvä, että valkolaisillakin on rasismiongelmia. Meitä kohtaa vain tavallinen rasismi, eikä siinä ole iällä mitään merkitystä. Ei kannata luottaa mihinkään toisen palkollisena, vaan ruvetkaamme yrittäjiksi.
- Nyt menee liian pitkälle
xxx
- -------
Kyllä vanhoille töitä riittää siitä on turha huolestua. Siivous jne....
- nuori muori
Nissähän vaiheessa ne lapset olisi tarkoitus tehdä, eli ns. työvoimaa uusintaa? Sekö on pelin henki, että työvoima tuodaan halpamaista, kun ei itsellä ole enää varaa lapsia tehdä, muuten suomalainen tipahtaa uraputkesta tai paremminkin sanoen vanhentuu liikaa työelämän ulkopuolella.
Minä pidin lastentekotaukpoa aika pitkään, en kadu sitä. Nyt olen ajatellut, että voisin täysin voimin alkaa uudestaan työelämän, opiskelen yliopistossa ja valmistun kohta. en taida edes uskaltaa sanoa ikääni. 35 "liika vanha" heh! Eiväthän kaikki ole ehtineet edes lapsentekoon siinä vaiheessa. Oppimiskyvystä ja iästä sanoisin, että olen kokenut oppivani nyt (vaille 50) melkeinpä puolta tehokkaammin kuin silloin joskus 20:nä. Miten sitten työssä ei olisi näin. Aivot ainakin pelaavat vielä täysillä. Onkohan ikärasismissa pikemminkin kyse siitä, että aikuisemmat (="vanhat") työntekijät koetaan jotenkin uhkaksi, koska heillä on jo itsenäistä ajattelukykyä. usein heidän taloudellinen asemansakin on jo vakaampi, kuin nuorilla opinto- ja asuntovelkaisilla. Nuorilla on helppo teettaa 12-tuntista työpäivää, ainakin jonkun vuoden kunnes on laskettu ilmat pihalle ja ulos. Sairasta menoa. tervettä olisi, että vain nuoria palkkaavat laitettaisiin jonkinmoiseen boikottiin, eiköhän tulisi uutta ajattelua rintamalle.
Hulluinta on se,että ainakin naisena on vasta yli 40-vuotiaana vapaammat lastenhoitohuolista irtaantuneet ajat käsillä. Nyt olisi sitä kykyä ja kansalaistaitoa : ) vaikka muille jakaa. Talouselämä toimii talouselämän ehdoilla, mutta virheitä sekin voi viekkaudessaan tehdä.- Isooo Anttii
35vee,pitää se viedä navetan taa ja antaa moukaria ottahan...
- nokia
millä minä reagoin kyseiseen juttuun on se että en osta kyseisen firman tuotteita. jonkinlainen raja se pitää ahneudellakin olla.
- Matti Lehtonen
otsikossa kaikki
- paperiliiton
pomo oli oikeessa.Suomestakin tulossa susien maa...
- TARVITSE
luulla,että 35v.on liian vanha työelämään.Katsos,nuoremmlle saa maksaa aivan paljon pienempää palkkaa,että Herrat saavat enemmän voittoa omaan pussiinsa.Isoilla herroilla täytyy olla niin paljon rahaa,että he voivat liikkua vapaasti kaikilla elämän alueilla,mitä me tavalliset kuluttajat emme ollenkaan ymmärrä.Suurta setelinippua kun vilauttaa,saa herrat sitä yhtäkin,jos ei muualta oikein onnista ja ei tahdo ottaa onkeen.Silloin rumakin näyttää kauniilta!
- Kassatyttöjä katsellut
Ainakin täällä 35-vuotias olisi ikäloppu Siwan kassaksi. Pitää olla blondi alle 30-vuotias tyttö, näköjään työnantajan mielestä, jotta saa kaljaa kaupaksi. Ja myymäläpäälliköt taitavat olla naisia, jos joku feministi meinasi vetää herneen nenään.
- ASIA ON
Niin että yli nelikymmiset ovat jo liian seniilejä ajatusta vaativiin tehtäviin.Pitäisi antaa meille kaksikymppisille tilaa edetä uralla.Nelikymppisillä on jo kaikkea mitä ne tarvitsee eikä velkoja.Toki myönnän että siihen joukkoon mahtuu myös luusereita joilla on asunnot vielä makasamatta.
- haluaa ...
osa-aikaiseksi Siwan kassaksi. Yleensä opiskelijatytöt ja -pojat siihen hommaan ajautuu maksaakseen vuokransa.
Jos haluat ko. duuniin, niin kysy paikkaa lähimmästä Siwasta. Mun 30v. ystävä on Valintatalossa töissä vastaamassa tuorepuolesta. Sai ylennyksen kassan kautta sinne. Eikä muuten ole blondi tai missityyppi. - Sivusta seurannut
haluaa ... kirjoitti:
osa-aikaiseksi Siwan kassaksi. Yleensä opiskelijatytöt ja -pojat siihen hommaan ajautuu maksaakseen vuokransa.
Jos haluat ko. duuniin, niin kysy paikkaa lähimmästä Siwasta. Mun 30v. ystävä on Valintatalossa töissä vastaamassa tuorepuolesta. Sai ylennyksen kassan kautta sinne. Eikä muuten ole blondi tai missityyppi.Valintatalohan osti Ruokavaraston tässä taannoin. Henkilöstöön tehtiin samalla kauneusleikkaus. Vähän alle 5-kymppinen rouva sai potkut tuossa lähellä olevassa Valintatalossa ja korvattiin melkein 30 vuotta nuoremmalla, jonka naama ei ole vielä kurtussa. Nelikymppinen rouva samassa paikassa vaikuttaa vähän huolestuneelta ja on lisännyt meikkaustehoa.
Mitäs vikaa 32 viikkotyötunnissa on? - järjenääni
ASIA ON kirjoitti:
Niin että yli nelikymmiset ovat jo liian seniilejä ajatusta vaativiin tehtäviin.Pitäisi antaa meille kaksikymppisille tilaa edetä uralla.Nelikymppisillä on jo kaikkea mitä ne tarvitsee eikä velkoja.Toki myönnän että siihen joukkoon mahtuu myös luusereita joilla on asunnot vielä makasamatta.
Muista kun olet itse 40-kympinen ja kasvavatat kymmenen vuotiasta lasta, jonka olet saanut noin 30-vuotiaana. Antaa tilaa siloisille parikympisille.
- työvoimapulaahan se....
tämä juuri kertoo työvoimapulasta, ei ole maistereita joilla on vähintään 10 vuoden työkokemus ja ikää alle 30
- lutusia...
ASIA ON kirjoitti:
sama homma monellakin alalla taitaa olla, ravintolat, hoitsut, mitäs näitä nyt lie
ja vanhemmat laitetaan työvoimatoimiston palkattomiin pakkotöihin joiden järjestäminen tosin maksaa montakertaa sen mitä valtio edes niistä hyötyy eli ne nuoret sitten tekee töitä joilla vanhempien leiritys maksetaan
onneksi moni vanhemmista tajuaa hirttää itsensä niin eivät tule niin kalliiksi
- Teen power
...ja nirri pois :)
- Just tätä se on
Ajatella, antavat olla 35-vuotiaaksi asti. Suomessa 30 vuotta täyttänyt on ainakin työnhakumarkkinoilla jo kelvottoman leima otsassa ja yli nelikymppisistä ei pomo-osastoilla haluta kuullakaan. Mutta herraportaassa saa olla vaikka 60, aina on töitä ja palkkaa tarjolla.
- työtön31v
Heh heh. No ei voi muuta tähänkään sanoa kuin että paperit sossuun ja kelaan ja kesä lomaa seuraavat 10 vuotta.
Ja voishan sitä varhaiseläkkeelle mielenterveys onglmien perusteella vaikka hakea kun mnee hermot tuolla maailoman likeenteessä ^^
Tuli tästä ikään liittyvästä jutusta mieleen eräs kauppaketju.
Miten on?Montako yli 35-vuotiasta löytyy esimerkiksi Lidlistä.Ei varmaan paljonkaan.
Onko tässäkin taustalla jokin puku päällä kulkeva, hampaat kirkaslakalla maalannut ja jäteöljyllä tukkansa kammannut tehokkuus sakki jakamassa attaseastaan neuvoja silmät kiiluen eri firmojen johtajille.
No, todellinen syy Ericssonin tarjoukseen taitaa olla saada aikaan epänäennäistä tehokkuutta vaihtamalla henkilöstöä nuorempiin.
Siinä vain se vika, että säätämiseksi menee sen jälkeen.
Tai yksi todellinen syy voisi olla se, että ehkä joku pamppu Ericssonilla huomasi, että alle 35-vuotiaat harvemmin vaativat oikeuksiensa perään.
Suoraa ikärasismia tuo juttu on.Kaikki kuitenkin vanhennutaan samalla tavalla.Jokainen vain vähän eri aikana.- ihan kaameeta.........
käyn ite yli 20km..päässä lidylissä..ja asun etelässä.Joitan juttuja nappaan lidylistä.Eläimille ruokaa jne..siis ihmisten ruokaa niille.Muutaman kerran on pukuherroja nähnny ja ei voi muuako nauraa..niillä itelläänki on paha olla puvussa..meilläkin olis.
- Jos meni ohi
Monelta on mennyt ohi, että kyseessä on Ericssonin verkkopuoli, josta puretaan työntekijöitä. Ei Sony-Ericsson kännykkäpuoli.
Nokiahan juuri ilmoitti fuusioivansa omat ongelmansa Siemensin kanssa. Ne ongelmat sitten irtisanotaan tai siirretään Intiaan/Kiinaan.
Ericsson on #1 matkapuhelinverkkotoimittajana. Kun #1 ennakoi hankaluuksia niin tuskinpa tulee olemaan herkkua pienemmilläkään. - Sen suuri
Ruotsalaisissa lehdissä tämä oli jo aikaa sitten, mutta ilmeisesti YLE antoi virallisen luvan tiedottaa tästä Suomessakin.
Monet uutiset maailmalta eivät tuota lupaa Suomessa nykyisin saa. - Gwendela
Ikärasismia. Ihminen on parhaimmillaan keski-ikäisenä.
- Votnu
Nythän on niin että kaikki läntisen maailman kapitalistityönantajat ovat yhtyneet kuten proletaarit aikoinaan vaativat itseään ja toisiaan tekemään! Ericsonin tempaus on koe, jollaisia aina silloin tällöin tehdään. Isoilla firmoilla on nippu psykologeja ja sosiologeja miettimässä, miten ihmisistä saataisiin kaikki hyöty irti. Samalla he tutkivat erilaisin tempauksin, miten pitkälle ihmisten johtamisessa työpaikoilla voidaan mennä? Eli ketä voidaan potkia persiille samalla työntantajille sopivia henkilöitä hiukan nostaen ja kannustaen. On todella totta että keskituloiset ihmiset ovat yhteiskunnan nettomaksajia. Silloin on työnantajien helppo pitää yllä linjaa että jokainen on oman onnensa seppä. Ihmiset haluaa yleensä olla myös voittajan puolella eli silloinkin jos toinen keskituloinen potkaistaan pois, mutta oma työpaikka jää niin todellisuudessa näilläkin sivuilla lietsottu kapina jaa yleisen nurinan ja kirjoittelun asteelle. Kukaan ei oikeasti tee mitään, varsinkin kun työpaikkansa pitäneet manipuloidaan ajattelemaan että poispotkitut/houkutellut olivatkin oikeastaan kehäraakkeja ja luusereita sekä siis todellisuudessa itse syypäitä kohtaloonsa? Ericsonin tempun pääasia on siis testata kuinka pitkälle voidaan mennä ja millaisin "yleisön" reaktioin. Sivutuotteena on oikeasti tarkoitus päästä eroon yli 50 ja heidän joukostaan juuri vähiten yhtiölle tuottavista henkilöistä. Siinä sivussa päästään myös ehkä muutamasta yli 35-vuotiaasta joilla ei ole enää motiivia kehittyä tai kykyäkään. Ericsson saattaa tempullaan tosin menettää pari hyvääkin tyyppiä, jotka laskevat kaiken rahassa eli ottavat 1,5 vuoden palkan ja häipyvät kilpailjoiden leiriin. Tosin siinä vaiheessa kun tällainen henkilö ilmoittaa lähtöaikeistaan, saattaa rouva henkilöstöjohtaja ilmoittaa että saat sen 1,5 vuoden palkan ja lisäksi palkankorotuksen jos et lähde. Mutta paras keino todellakin tällaista temppuilua kohtaan on se, ettei tuon lajin temppuilua harjoittavien yritysten tuotteita osteta eikä palveluja kärsitä. Nykyisellä mulle kaikki ajattelulla ei tosin taida tällaista yhteishenkeä löytyä vaan kapitalisti erilaisten -logien avustuksella senkun vain nostaa osinkovoittojaan.
- orsooni
Viesti on aivan selvä ikärasismi jos yli 35v. on liian vanha työntekijä.Täytyy miettiä minkä firman tuotteita ostaa tästä lähtien.
- LUMIRUUSU21
TUOSSA EI SIIS OO MITÄÄ JÄRKEE SIINÄHÄN HÄVII MYÖS FIRMA,,,,JOS 35 VUOTIAS ON LIIAN VANHA NIIN EI SILLOIN JOS TULEE NOIN 20-SIITÄ VÄHÄN YLÖS PÄIN OLEVIA IHMISIÄ EI NIILLÄ OO KETÄÄ KETÄ NIITÄ OHJAA JA MUN MIELESTÄ 35 VUOTIAS ON NUORI JA HYVÄ TYÖN TEKIÄ VERATUA JOHONKII 20-28 VUOTIOIHIN JOTKA EI OSAA ARVOSTAA TYÖTÄ OON ITE 21 VUOTIAS NIIN OIS AIKA MIETIAÄ ASIAA ETEEN PÄIN NIMITÄIN TUO ON VIRHE JA PAHA JOS 35 VUOTIAS ON VANHA TOSI NAURATAVAA ...T:MINÄ NUORI NAINEN 3 LAPSEN ÄITI
- tuon firman kamaa
Muistaakohan kuluttajat että yli 35 vuotiaat on myös liian vanhoja käyttämään heidän tuotteitaan.
On saatanan ahnetta porukkaa, hyi helvetti.- Savumerkkejä
...matkapuhelinverkkojen käytön hän, nam. Kodin ADSL yhteydessäkin voi olla ko. firman tuotteita siellä operaattorin päässä. Loppuu sitten surffailutkin.
- prologi
Toivottavasti Ericssonin kaikki yli 35-vuotiaat johtajat näyttävät hyvää esimerkkiä duunareille ja eroavat yhtiön palveluksesta välittömästi!!!
- kohta vanhempi
me kolmi vitoset olemme elämän kokeneita kaunottaria ja toiset miehen puolikkaita,en itse ole törmännyt vielä "tähän ikään mennessä"ikärasismiin,mehän osaamme tehä kaikkea ja teemme kaikkea,nuoremmat ovat aloittelijoita ja ottavat meistä mallia.en ainakaan ite haluais vielä elääkkeelle,kyllä sekin aika vielä koittaa joskus,tunnen itseni sitä paitsi nuoreksi ja minulle on jopa sanottu että näytän ikäistäni nuoremmalta...:-)
- toinen Työläinen
Ha haa,Tässä taas mittllaan, että mitä paksumpi tilipussi, niin sen parempi ihminen. Ymmärtäkäähän nyt, että ei melulla vaan kynällä. Jos oisin työn antaja, mulla ois töissä kaikki dynaamiset ja impulsiiviset työntekijät ikään katsomatta. Ja jos 35 ikävuoteen mennessä ei ole löytänyt muuta kuin räkäpallon nenästään, niin joutaakin eläkkeelle, tai siivoamaan rappuralleja. Ja jos on copypastella onnistunut saamaan akateemisen tutkinnon, niin se ei paljon näyttöihon anna lisäarvoa. Tämäkin kupla puhkeaa, ja taas jaetaan omaisuus niiden kesken, jotka osaa...
- Siivoamaan
Mä olen baarityönantaja pääkaupunkiseudulta ja mulle on turha haaveilla töihin jos on yli 30 tai ruma. Tulevaisuus on nuoriso, ja sillä sipuli..
- siis että
Siivoamaan kirjoitti:
Mä olen baarityönantaja pääkaupunkiseudulta ja mulle on turha haaveilla töihin jos on yli 30 tai ruma. Tulevaisuus on nuoriso, ja sillä sipuli..
olet miespoika,siis hintti joka suosii asiakkaiden harmiksi naismaisia poikia,myymään tuoppeja.
- 30 ja todella upea
Siivoamaan kirjoitti:
Ilmota paaris niin niin 30-vuotiaat ja yli sen voivat ruveta poikotoimaan sitä
- 31-vuotias
Siivoamaan kirjoitti:
Humpuukifirmat tarvitsevat humpuukituotteittensa tekoon ja kuluttamiseen arvostelukyvyttömiä nuoria. Miten käy sitten, kun ei ole enää varakasta setää ja tätiä kustantamassa mielihaluja? Vastaan itse. Koko humpuukisysteemi romahtaa ja aloitetaan alusta. Vähän niin kuin sodan jälkeen uusi elämä. Historia toistaa itseään. Tämä on nykypäivän sisällissota!
- siivoamaan
30 ja todella upea kirjoitti:
Ilmota paaris niin niin 30-vuotiaat ja yli sen voivat ruveta poikotoimaan sitä
Baarissa pitää olla juuri 23-27 (ehkä max 30)kaunis nainen tiskillä, koska parhaiten ostava asiakas on 30-40 vuotias mies joka tulee baariin ainoastaan myyjän takia. koska sille maksetaan että hän hymyilee ja antaa huomiota niille loosereille. Miesmyyjää ei tarvita, koska naiset tulee vaan notkumaan pubeihin.
- siivoamaan
siis että kirjoitti:
olet miespoika,siis hintti joka suosii asiakkaiden harmiksi naismaisia poikia,myymään tuoppeja.
Kuten vastasin. EI POIKIA vaan tyttöjä..
- siivoamaan
31-vuotias kirjoitti:
Humpuukifirmat tarvitsevat humpuukituotteittensa tekoon ja kuluttamiseen arvostelukyvyttömiä nuoria. Miten käy sitten, kun ei ole enää varakasta setää ja tätiä kustantamassa mielihaluja? Vastaan itse. Koko humpuukisysteemi romahtaa ja aloitetaan alusta. Vähän niin kuin sodan jälkeen uusi elämä. Historia toistaa itseään. Tämä on nykypäivän sisällissota!
"Ei melulla vaan kynällä". Netti pursuaa katkerien pullanpurioiden huutoa, mutta tarvis tehä jotakin konkreettista, eikä vaan valittaa. Arvot järjestykseen..
- ihan itte
siivoamaan kirjoitti:
"Ei melulla vaan kynällä". Netti pursuaa katkerien pullanpurioiden huutoa, mutta tarvis tehä jotakin konkreettista, eikä vaan valittaa. Arvot järjestykseen..
sitä pubia,vanha homo. Eivät enää huoli sinua sinne myymään paukkuja,kun menee sekasin omat ja talon tuotteet.
- siivoamaan
ihan itte kirjoitti:
sitä pubia,vanha homo. Eivät enää huoli sinua sinne myymään paukkuja,kun menee sekasin omat ja talon tuotteet.
Hah Hah
- juuri sinä
siivoamaan kirjoitti:
Hah Hah
aikanaan laskit aina vähän väärin,ja kippasit tippalestit,kunnes menit vähän liian pitkälle ja omistajat tiesi "mitä touhusit",no kyllä se siivouskin työtä on,ja aina voi löytää jotain,kun hyvin nuohoaa.
- Siivoamaan
juuri sinä kirjoitti:
aikanaan laskit aina vähän väärin,ja kippasit tippalestit,kunnes menit vähän liian pitkälle ja omistajat tiesi "mitä touhusit",no kyllä se siivouskin työtä on,ja aina voi löytää jotain,kun hyvin nuohoaa.
Kauppa on kauppa. Asiakasta ei huijata, koska siitä jää kiinni. Kenkää tulee laagista. Kyllä kapakka pyörii katteellakin. Jos joltain varastaa 20euroa, sillä ei HD-hen bensaa paljon saa..
- Ihmettelenpä vaan
Tähänkö on maailmassamme tultu? Maailmassa, jossa toki olen tiennyt valitettavasti väärin perustein ihannoidun nuoruutta, terveyttä, kaiken maailman yli-ihmisen ominaisuuksia ja ulkonäköä jo pitkään. Mutta ihan tähän en olisi sentään uskonut tultavan, ainakaan näin pian! Uskomattoman räikeää ihmisarvon alentamista, en paremmin sano. Mitä enää pian työkokemus ja aikuisen ihmisen kypsän oppijan ominaisuudet merkitsevät? Elämänkokemusko heitetään roskakoriin? Itse olen pian 39-vuotias ja alan työelämässä mielestäni vasta nyt olla parhaassa vedossani. Varmasti tulen kehittymään ja oppimaan jatkuvasti, itsestä ja asenteestahan se on pitkälti kiinni. Älkää hyvät ihmiset, joita tämä asia ehkä liippaa läheltä, antako tällaisen alentaa ihmisarvoanne ja itsetuntoanne. Ihmisarvo ei ole kiinni menestyksestä työmarkkinoilla, mutta tällainen pistää kyllä miettimään. Olkaamme kuitenkin tällaisen iän halveksunnan yläpuolella älkäämme lähtekö mukaan oravanpyörään! Uskokaamme löytävämme sellainen työpaikka, jossa meitä arvostetaan ihmisinä. Ja jos ei, muistakaamme edelleen: ihmisarvo on kuitenkin jokaisella, koska olemme Jumalan luomia ja rakastamia. Sitä tosiasiaa eivät työelämän asenteet onneksi sentään muuta!
- muahnahdes
Meidän työpaikan naiset, siis naiset, ovat syöneet itsensä niin lihaviksi, että työnteko kärsii, miksei noita ylensyöneitä turhakkeita voisi potkia kortistoon /kotiin makaamaan.
Turha yhteiskunnan on elättää paskamahoja.
- johtoa
Niin, tuskimpa tuo 35 v ikä koskee firman johtoa....
- p.man
TOO OLD TOO ROCK'N ROLL, TOO YOUNG TO DIE...
- Joo..
Eikä tule olemaan Ericsson merkkisiä tuotteita.. Jos jollain liiketuttavallani huomaan vaikka Ericssonin kännykän niin liikesuhteet päättyvät siihen..
Terveisiä Sinne Ericssonille.. olette syvältä..
Saatanan syvältä ..- Sony-Ericsson
liiketuttusi, jos vielä vanhoja Ericsson puhelimia käyttävät. Parempi lopettaakin liikesuhteet. Verkkoratkaisuihin keskittynyt Ericsson kun ei ole kännyjä tehnyt enää aikoihin.
- Tyttö joka tietää
Kukaan ei ole liian nuori työhön.. :)
- ---
mielestäni täysin törkeää ikärasismia vanhoja ihmisiä vastaan! ericksonin kännykkää en kyllä ikinä osta!
- Sony-Ericsson
--- kirjoitti:
mielestäni täysin törkeää ikärasismia vanhoja ihmisiä vastaan! ericksonin kännykkää en kyllä ikinä osta!
niitä Ericssonin puhelimia enää missään myydäkään.
- sepedeus kettunen
Sony-Ericsson kirjoitti:
niitä Ericssonin puhelimia enää missään myydäkään.
Ala yrittäjäksi
- työtön76
Markkinatalouden kylmä laki: kun työvoiman tarjonta on työmarkkinoilla huomattavasti työvoiman kysympää suurempi, on työnantajan markkinat ja työnantajilla on varaa nirsoilla. Kysymys alkuperäiselle kirjoittajalle: tyytyisitkö itse pelkkiin perunoihin ja kylmiin herneisiin seisovassa pöydässä?
Tässä tilanteessa olisi tärkeintä, että työntekijät ajaisivat aktiivisemmin omia oikeuksiaan, jotta liikevoitoista saataisiin edes murto-osa tuottavalle portaalle. Nythän näyttää siltä, että porukka kilpailee keskenään henkihieverissä ja kukas siitä kerääkään ne edut? Ei ainakaan työntekijät. Osa tekee vielä ilmaiseksi ylitöitäkin...
Kolmas seikka, mistä täällä on puhuttu vähän, koskee ikäsyrjintää. En usko, että yli 30-vuotias on yhtään sen huonompi, sen sijaan IT-alalla on paljon työtehtäviä, joissa saattaa ajautua nopeasti sivuun kehityksestä ja kyseessähän on todella nopeasti kehittyvä ala. Tässä tapauksessa on houkuttelevaa palkata porukkaa suoraan koulunpenkiltä ja heittää vanhentunut aines suoraan ulos toisesta päästä - eikä tarvitse uhrata rahaa turhiin koulutuksiin. Tässä muuten hyvä vinkki tuleville työnhakijoille IT-alalla: kysykääpä työhaastattelussa, paljonko yritys uhraa rahaa koulutuksiin. Jos kyseessä on minimaalinen panostus, tiedätte, mikä teitäkin saattaa odottaa tulevaisuudessa...- seurailen
Ei koskaan saa olla lojaali työnantajalle, koska sekään ei ole lojaali työntekijälle´. Katselkaa avoimia työpaikkoja ja antakaa markkinatalouden nostaa palkkojanne siihen tasoon, kun rahkeet riittää. Avoimia työpaikkoja on pilvin pimein. Jokatapauksessa yrityksen menestys on tekijöissä, ei johdossa. Pimitäkää tietojanne ja hyötykää niistä. Johtokin niin tekee. Avatkaa silmänne motolle. Mitään ei ilmaiseksi.
- yli 45 v
On kyllä jännä juttu, ettei työnantaja osaa arvostaa esim. sitä, että harvemmin yli 40-vuotiailla on enää äitiyslomia ja pienten lasten kanssa valvomisia tai lasten vuoksi sairaspoissaoloja kuin esim. 30-vuotiailla. Usein ikävuodet 35 - 55 ovat sitä parasta työntekoaikaa, jolloin voi todella antaa itsestään enemmän työelämälle.
Omapa on häpeänsä, jos eivät ymmärrä!!!- arvasit,
tutkitusti ihminen on tuottoisimmillaan n.35-45 vuotiaana.
- näin se on
Kyllä on hyvä että nuorille on töitä jos kerran koulutetaan ja kyllähän tuo kännykkätekniikka menee niin hurjasti eteenpäin että hyvä olla nuoria siin suunnitteleen ja kokeileen ja uudistaan .
Kyllä muilla aloilla on sitten töitä kaikissa ikäluokissa ei tuo niin kummallista ole.
vanhemmilla on kokemus ja vankka tieto sitä hyvä käyttää ja nuoret mukaan nopeasti turha on pitkittää väkisin ihmisiä olemana ikuisuus töissä
voi sitten jo ihan vapaasti luovuttaa paikan nuorelle opiskelleelle innokkaalle näin se vain menee elämässä kuitenkin .
Miks meilläkin koulutetaan paljon nuoria ?,jos ei heille anneta töitä kun pitää vain väkisin pitää kaikki työssä vanhat ihmiset ,,kyllä eläkkeelle pitää päästä viimeistän siinä 60 vuotisena ja nuorille tilaa vakituisia töitä ,ja ei mitään järkeä ole siinä että nuoret ei pääse vielä kolmekymppisinäkään suunnittelemaan ja järjestämän omaa elämää ; hankkimaan asuntoa ja perustaa perheitä ym .
Nuoret töihin heti ja vanhat ihmiset antakoot sitä tietotaitoa kokemuksen oppia nuorille mutta väistyä eläkkeelle pitää osata silti .- näinkin se on
Suomessakin viimeistään viiskymppisinä. Monessa paikassa laitetaan ulos kaikenikäisiä työntekijöitä. Yli kolmekymppisenä jos jäät työttömäksi niin uutta työtä ei saa enää mistään. Sitä se työvoimapula on.
- ... kun penskat siellä häär...
Go Nokia, go
- paras ikä tuossavaiheessa
Onkohan se ihan noin kuitenkaan Ruotsissa ja vain tuossa yhdessä firmassa.
Ehkä se ei kuitenkaan ole ihan iästä kiinni tuo juttu .
Kaikkia kaikenikäisiä tarvitaan .
ihminen on parhaimmillana työssä ja sen kehittämisessä ja innoissaan uudistamaan ja rakentamaan juuri 28- 45 iässä . On paras työikä
ei missän tapauksessa liian vanha mihinkään - Alan insinööri, 33-vee
Porukalta on jäänyt ilmeisesti ymmärtämättä, että kaiken takana on pääosin svedulandian sopimusyhteiskunnan kaikkien kömmähdyksien äiti: viimeisenä taloon tulleet irtisanotaan. Muutama vuosi sitten /// sanoi irti 40% väestään, alkaen sieltä nuorimmasta päästä koska laki sanoo niin. (Onhan toki E:llä muuallakin väkeä, mutta huomattava osa Ruotsissa). Ei mitään tekemistä osaamisen, yritteliäisyyden tai pätevyyden kanssa, vain ja ainoastaan se ratkaisee kauanko olet ollut palveluksessa.
Näin tapettiin firmasta kaikki se nuoruuden hulluuden tuoma innovaatio ja innostus, joka jo urautuneelta 45-55 ikäiseltä puuttuu, ja sen puutos alkaa orastamaan 35-vee ikäisillä.
Nyt E:llä yritetään korjata takavuosien lain pakottamaa kömmähdystä tarjoamalla muhkeita erobonuksia urautuneelle porukalle. Samalla yritetään saada taloon sisään nuorta voimaa.
Onneksi Suomessa ei ole tuota typerää lakipykälää - "viimeisin sisällä on ensimmäisenä ulkona". Vanha kokenut kettu on yhtä arvokas kuin nuori hurjapää, kunhan vaan asennetta löytyy.- Liian innovatiivinen
Joskus nuorena työskentelin Ericssonilaisten kanssa samoissa projekteissa. Heillä oli monia, mielestäni todella huonoja menetelmiä, joita en käyttänyt. Omani olivat ja ovat paljon parempia, mutta paskaa tuli tälläisestä kapinoimisesta.
Kun kysyin miksi toimitte typerällä tavalla oli vastaus aina: "Näin on aina toimittu Ericssonilla." Se oli varsinainen yhtiön motto. Pian otin asenteen, ei ole äyriäkään tuossa puljussa kiinni. Mikäli yhtiön motto on edelleen tämä, on sama miten nuoria työntekijöitä ottavat. Viimeistään parin kuukauden kuluttua ovat oppineet välttämään ongelmia tekemällä kuten Ericssonilla on aina tehty.
- ...............
Mun iskä on jo 50 vuotias ja se on vieläkin töissä putki maalla oulussa! ;) .
- nyky menoa..
saxasxasxx
- Joonatan
Riippuu miltä kantilta asiaa katsoo. Itse olen 64 vuotias enkä katso ollenkaan olevani liian vanha tehtäviini. Ensi vuonna tulee 50 vuotta täyteen samassa työpaikassa (tosin muita ei ole ollutkaa)Tsupparina aloitin opiskelin sivussa 6 vuoden ajan. Luultavasti ensi vuonna lopetan, taikka kuka tietää voin vielä jatkaa 3 vuotta. Näkee millaisena näen tilanteen. Riippu työnantajasta millaisen hän työtekijänsä kokee. Tiedän kyllä että tälläisiin työrupemiin ei enää ole mahdollisuuksia tämän päivän yhteiskunnassa. Aikansa kutakin. Mutta naurettavaa kantaa huolta 35 vuotiaiden ikääntymisestä. heillähän on vielä 30 vuoden työrupeama. Parhaat vuodet vielä pitkän matkan päässä
- työpaikkasi
1.VR
2.Outokumpu
3.kemira
4.Rautaruukki
Arvaan hmm,,, Outokumpu
- että on parempi lähteä
Kun firma alkaa tuollaisia puhua niin voi olla kaiken paras lähteä ja ottaa rahat mielummin kuin odottaa potkuja ja lähteä tyhjinkäsin.
- zxcvxzcvxcvxcvxcvzxc
Jonkun vähän yli parikymppisen nuoren jonka elämän sisältö on biletys, vai 35-vuotiaan, 10 vuotta työuraa luoneen ammattilaisen joka osaa alasta muutakin kuin palkkataulukon?
- tosimiehet
En ole kuullutkaan ennen, että "herrat" ja ylin "johto" tekisi töitä.
Kyllähän sitä istuskellaan mietimässä kaikenlaista "palavereissa".
Harrastetaan kaikkea kivaa työnantajan piikkiin.
Päätehtävähän noilla on rahastaa firmasta itselle sen minkä laki sallii.
Työnteosta on todellakin turha puhua.
Tavaliset tallaajat saa kyllä paiskia kurapalkalla, osa-aikaisena hamaan eläkeikään.
Millonkahan työntekijääkin arvosettas kunnolla ja päästettäs eläkkeelle ajoissa.
Nykyäänhän Kela ei päästä edes sairaitakaan eläkkeelle. On nääs omat tohtorit jotka antaa terveen paperit todistetusti sairaille ja näkemättä!! - santra-sisko
Lähtisin heti tolla tarjouksella!!!Vähä niinko vuosi palkallista lomaa.Tulevaisuuden miettiminen on niitä varten jotka eivät uskalla elää NYT!
- Eläkepommi lähestyy
Tuohan on ihan fiksusti tehty Ericsonilta. Nythän Ericsonilla on henkilökunta suurin osa samanikäisiä ja nämä työntekijät menee tulevaisuudessa eläkkeelle samaan aikaan. Joten on ihan luonnollista että yhtiö haluaa erinikäisiä työntekijöitä ettei "eläkepommi" ole liian suuri.
Ericsonin työntekijät on nykyään vanhoja koska ne joutu potkimaan uudet työntekijät ensiks pois eli nuoremmat.
Ja eihän ne pakota ketään pois. Ne jotka lähtee saa ainaki kunnon rahat eikä pelkkää lämmintä kättä.- jo kolmekasina
rupesi tympimään työ ja sen teettäjät. Tuumasin, että nyt kannattaa siirtyä työkyvyttömyyseläkkeelle ja liukkaasti, kun siihen on vielä mahdollisuus. Eläke laskettiin tulevanajan mukaan ja se on hyvä. Enää ei tarvitse olla muiden orjana ja nöyristellä työnantajaa. Jos joskus vielä haluaa tehdä töitä, voi niitä tehdä. Tosin ei ole vielä kolmeen vuoteen tullut mieleenkään tehdä töitä, elämässä on paljon muuta huomattavasti mielenkiintoisempaa ja hauskempaa tekemistä kuin työ. Tulot ovat varmat ja vapaa-aikaa riittävästi. Kärsikää te vaan siellä työssänne ja pelätkää ikärasismia tai voittehan te toimia myös omaksi parhaaksenne.
- ahneudesta
Palkan halutaan nousevan jatkuvasti, vaikka oma tuottavuus ja osaaminen ei samassa suhteessa nousisikaan. Sellainen ahneus käy työnantajalle kalliiksi. Mieluummin maksavat hyvästiksi isot summat kuin jatkavat noiden ylisuurten palkkojen maksamista vuodesta toiseen. Ottakaa järki käteen ja tajutkaa, että katto se on palkoillakin oltava - tutustukaa vaikka joihinkin työttömiin, ja olkaa kiitollisia siitä, että teillä on työtä. Järkevä, palkkansa ansainnut työntekijä on kullanarvoinen. Ahne vanheneva rohmu on yritykselle taakka.
Olen itse 43, ja vaikka mielestäni olen viisaampi kuin vielä muutama vuosi sitten, huomaan jo, etten ole yhtä avoin uusille ideoille, ja ajatuskykyni on hiukan hidastunut. Se ärsyttää kovasti, mutta minkä sille voi? Kaikki me vanhenemme. - teet hallaa itsellesi
työpaikalla kannattaa ajaa vain omaa etuaan. Miksi vaivautua muiden puolesta, eiväthän hekään vaivaudu sinun puolestasi. Viimeistään yt-tilanteessa tämä nähdään. Otetaan oppia nuoremmista, kaikki mulle heti, muista ei tarvitse välittää.
- Töitä tarjottu
jäikö työnantajalta lukematta hakemuksesta ikäni, vai missä vika?
- GranOldMan40
Ja nuorisoko sitten osaa, heh heh!
Opiskelupaikoista valmistuneet alle 30 vuotiaat finninaamat eivät tiedä IT-alan töistä vielä mitään.
Kenties lukevat spesifikaatioita ja standardeja mutta kun tulee se toteutuspuoli (= käytännön työ) niin ovat kusessa!
Mutta ehkä sen vuoksi niin helkkarin moni projekti menee nykyään nurin.
Siitä vaan! Ei se mun menoa haittaa.- hdslahas
Yhtään finninaamaa en opasta ilman että se näkyy bonuksissa tms.
- bvnvbnvbnbvnnnnn
hdslahas kirjoitti:
Yhtään finninaamaa en opasta ilman että se näkyy bonuksissa tms.
Tarvitseeko noita finninaamoja oikeasti pelätä? Oma käsitykseni on että 23v maisteri on aika arveluttava tapaus jos miettii pitkäjänteistä henkilöstöresurrien hoitoa. Mieluummiin kai firmat palkkaavat lähempänä kolmeakymmentä olevan tyypin jolla on jo työkokemustakin ja mahdollisesti perheperustettuna ja asuntolainaa. Siitä saa uskollisen työntekijän oravanpyörään. Työuria on paljon mielekkäämpää pidentää loppu kuin alku päästä.
- FireOfFeenix
Kuulostaa hienolta. Tuolla rahalla saisin aikaa kirjoittaa eriksonin lafkalle kilpailevan kännykkä tuotteen ja ottaisin mukaan kaiken mikä asiaan liittyy. Jos sattuisi olemaan useita jotka lähtevät samaan aikaan, niin voitaisiin pistää yhdessä pystyyn saman tien firma.
Tosin en ole ericsonilla töissä. Sääli. - Takaisin samaa ..ptä
Todellisuudessa tuollaset puheet, että 35 - 40 vuotias olisi IT-alalla muka liian vanha ovat täysin PASKA-puhetta.
Jos on tuohon ikään mennessä ryyppänyt aivonsa pihalle niin kenties sitten, mutta sopivalla koulutustaustalla ja oikealla työkokemuksella ne kovimmat jätkät löytyvät juuri tuosta ikäryhmästä, ihan kuten esim. lääkärien alalla. Kokemus ja osaaminen on tuossa iässä yllättävän kova yhdistelmä.
Suomessa vaan on vallinnut joku omituinen paskavirtaus jossa muka 20-vuotias finninaama joka pelaa pleikkaa iltaisin olisi muka kovakin guru. Näillä guruilla kun tulee vaan tippa linssiin kun kovat paikat tulevat.
Mä en ainakaan lähtis 40-vuotiaana kumartelemaan mitään 25 - 30 vuotiaita velliperseitä!
Eikä ne edes uskalla yrittää kusettaakaan kun saavat nokkiinsa (siis teknisellä tasolla) 6 - 0.
Niin makaa kun petaa eli näin suomeksi: älä anna pellen pomottaa vaan kuseta sitä paskiasta myös itse!!!- raha ratkaisee
jos vertaa 4000e tienaavaa 40-vuotiasta ja 2000e tienaavaa parikymppistä, niin kyllä siinä kalliimpi saa lähteä riippumatta siitä miten paljon osaavampi kaveri vanhempi on. viimeistään siinä vaiheessa kun projekti(t) loppuu.
- X
ihmeessä ikä on tässä ratkaiseva? Sorrut itsekin ikärasismiin moisilla kommenteilla
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 934700
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?854009Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1583807Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1162648Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1352598- 432161
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282077Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261850- 881729
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91717