En saa pennun puremista kuriin!

Ruis

Olen aivan neuvoton minulla on sekarotuinen 4kk ikäinen narttukoira, joka puree saadakseen huomiota ja tänään murisi todella kovasti kun yritin ottaa patongin palan siltä pois kun se oli luvatta sen pöydältä napannut. koiramme puri kerran 5 vuotiasta tyttöämme käteen kun yritti ottaa purulelun pois kesken leikin(ei kovasti onneksi.)

olen niin hermostunut pentuun ja sen puremiseen, että otan välillä turhankin kovasti sitä niskavilloista ja kuonosta kiinni vaikka se ei hyvä menettely olekaan.

ja välillä pentu uskookin paremmin. Pentu on huomattavasti rauhallisempi, kun on saanut liikkua ja touhuta riittävästi, mutta olen itse väsynyt töistä ja yleensä arjenpyörittämisestä ja pentu jää vähemmälle lenkitykselle ja huomiolle. Jolloin ongelmat suurenevat ja uhmakohtaukset lisääntyvät.

Tänään pelkäsin ensimmäistä kertaa pentua ihan tosissaan, vaikka periksi en pennulle antanut niin silti sydän jyskyttää vieläkin.(kun on vastatusten murisevan koiran kanssa joka vaan koventaa murinaansa mitä enemmän kiellät ja komennat sitä)

ja nyt on todellakin saatava pureminen ja ruoan/lelujen puolustaminen kuriin, ennen kuin pentu puree tosissaan meidän tyttöä tai meitä.

Tämä ei todellakaan ole mitään "normaalia" pennun koettelua enää.. Olen niin neuvoton! kaikki vinkit ovat tervetulleita!

Minulla on ollut aikaisemmin collie uros, jonka kanssa ei pentuna tarvinnut käydä näitä taisteluja...siksi olenkin nyt todellisen pulman edessä ja itken ja soimaan itseäni miten huono koiranomistaja olenkaan. :(

22

7358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirakko

että narttu on paljon omapäisempi ja vaikeampi kasvattaa kuin uros. Se on on nyt nähty ja taistelu jatkuu. Älä anna periksi. Rajaa pennun lelut ym. sälä sellaisiin hetkiin, kun sinulla on itse aikaa leikkiä sen kanssa.
      Vaikka väsyttää niin, leikki ja touhu nyt pälkitsee itsensä, kun koira koira kasvaa ja viisastuu. Lisää kaikkeen tekemiseen leikinomaisesti "pomotusta" ja kiitosta roppakaupalla, kun pentu tekee jotain oikein.
      Puremiseen johdonmukainen ei ja niskavilloista kiinni, jos ei usko. Aresti ylikierroksilla käyvälle pennulle on välillä paikallaan. Viisi minuuttiakin riittä ja tulee esiin "kiltti" pentu.
      Rajat on myös pidettävä - aina samoina. Jaksamista.

• m-li

Noh, itse olen sellainen narttukoira-ihminen, urosta meille ei ole tullut sen jälkeen kun ensimmäinen narttu taloon saapui. En sitten tiedä, onko ne niin erilaisia pentuna(kin), vai onko vain persoonasta kiinni, mutta..

Joku opettaa huomioimattomuudella, joku namilla. Itse olen niin vanhanaikainen, että uskon vilpittömästi siihen, että koiralle pitää tehdä pikkupennusta asti selväksi, mikä käytös on hyväksyttyä/toivottavaa ja mikä ei. Puremisiin on käytetty tiukkaa ei-kieltoa, jos oikein kovin käy naskaleilla kiinni, olen ottanut niskasta ja hieman vääntänyt. Ja jos ne sormet tuppaa olemaan jatkuvasti siellä suussa, myös se, että kääntää käden niin, että peukalo on koiran kielen päällä ja muut sormet leuan alla ja sitten vain pitää tiukasti käden siinä, on auttanut. Kärsivällisyyttä se kyllä vaatii.

Mitä tulee tuohon lelujen omimiseen ja varasteluun, niin nyt vaan tekemään oikein reilusti irti-harjoituksia. Aloita jostain helposta, ei niin koiralle rakkaasta ja muista antaa aina parempaa tilalle kun otat vanhan pois. Irti-käsky kannattaa opetella ajoittamaan juuri siihen hetkeen, kun koiran hampaat irtoavat lelusta /ruoasta. Palkitsee myöhemminkin, meillä laskevat kaikki kolme irti kun kuulevat käskyn, joka useimmiten on osoitettu vain yhdelle kaverille...

Ja helppohan se on sanoa, mutta älä nyt ainakaan ala pentuasi pelkäämään! Opettele erottamaan leikki-murinat ja ärinät muista. Hieman vaikea minun on kuvitella, että koira vihaisena tuon ikäisenä omillensa murisisi, oman koiran itseen kohdistunutta murinaa en ole kuullut kun pentuaikoina ja silloinkin se on sellaista leikkiin kutsu /turhautumis ärinää.

Tsemppiä, koita muistaa että sinulla on kotona vauva, joka tarvitsee valtavasti aikaa ja opetusta. Jos jaksat sitä seuraavat.. noh, 5-7 kk kärsivällisesti kouluttaa, se kantaa hedelmää todella pitkään, vaikka koirasta olisi tulossa "kotikoira".

• BansheeOrig.

Pehmeän collien sijasta olet nyt saanut huomattavasti kovapäisemmän koiran, joten ei ihme jos olet ymmälläsi. Jos pentu murisee ja puree puolustaessaan ruokaansa tms., ei sille ole selvää kuka on laumassa pomo. Johtajan annetaan aina mukisematta ottaa mikä tahansa esine, that's it. Kovin juntturat koirat kyseenalaistavat hyvinkin voimakkaasti johtajan aseman, ja koska itse vaikutat epävarmalta, se uskaltaa lähteä testaamaan kumpi määrää. Siinä mielessä koirasi on kyllä ihan normaali.

Emokoira räpsäyttää joskus reippaastikin pentuaan, jos se ei usko kerrasta: siksi en ymmärrä miksi esim. niskastaravistelu olisi niin kauheaa? Kovapäinen koira ei tule uskomaan sanallisia kieltojasi, varsinkaan jos et oikeasti ole sille selkeä auktoriteetti. Ja voit toki valita, annatko koiralle tässä vaiheessa sen verran "huutia", ettei oma asema laumassa enää ole epäselvä, vaiko painitko jatkossa säännöllisin väliajoin aikuisen, voimakkaan koiran kanssa? Ja koska laumassanne on pieni lapsi, on ehdottoman tärkeää että koira pysyy ruodussa!

Apua voit pyytää vaikka lähimmältä koirankoulutuskentältä, ja ongelmakoiraohjaajiakin alkaa maastamme löytyä. Tosin oma vakaa mielipiteeni on se, että pehmeät menetelmät on tarkoitettu pehmeille koirille - silmiin tuijottelut ja lain lukemiset eivät kovapäille auta mitään. (Ja sitten kaikille teille kärjistäjille tiedoksi, että pehmeän koulutuksen vaihtoehto ei ole silmitön väkivalta).

• narttupentu

Elikkäs koirilla naaras on aina alfa, ja koira pentunakin tietää kumpi laumasta on naaras ja kumpi uros(siis emäntä ja isäntä) ja siksi haastaakin Lauman vanhempaa alfanaarasta taisteluun. Koira ei vahingoitu jos otat sitä niskasta kiinni ja nostat ilmaan toistellen ei pure, ei pure. Meidän koira hyppäsi käteen kiinni, muistona 3cm syvyinen ja 4cm pitkä haava. Tällöin, vaikka veri kädestä lentikin niin otin koirasta niska-perseotteella kiinni ja moppasin laattiaa... Rupes rauhoittumaan ja nyt enää huomionkipeänä hypähtää mutta uskoo jo pelkällä sanomisella.
      Koiraa kannattaa kouluttaa pentuna koska sitten kun se on aikuinen koira niin ottelun jälkeen sinä olet ensiavussa paikattavana ja koira myhäilee kotona johtajan elkein...

• yleistetä

Meillä on kaksi narttukoiraa, kohtuu vaativasta rodustakin vielä, eikä ole ollut koskaan mitään tuon suuntaisia ongelmia. Kyllä se on eniten siellä kaksijalkaisessa vika näissäkin asioissa. Jos koiralle jatkuvasti - ehkä edes itse sitä huomaamattaan - viestittää, että kaikki on sallittua, on epäjohdonmukainen eikä vaadi mitään (tehdään jos huvittaa), on ihan sama, mitä sukupuolta koira edustaa - ongelmia on tiedossa.

• narttupentu
        yleistetä kirjoitti:

Meillä on kaksi narttukoiraa, kohtuu vaativasta rodustakin vielä, eikä ole ollut koskaan mitään tuon suuntaisia ongelmia. Kyllä se on eniten siellä kaksijalkaisessa vika näissäkin asioissa. Jos koiralle jatkuvasti - ehkä edes itse sitä huomaamattaan - viestittää, että kaikki on sallittua, on epäjohdonmukainen eikä vaadi mitään (tehdään jos huvittaa), on ihan sama, mitä sukupuolta koira edustaa - ongelmia on tiedossa.

Koulutus on kovaa meillä. Kerjätä ei saa, tai saa mutta ei anneta, tietyt ruokinta ja lenkkeilyajat, minä olen pomo, jota loppuviimeksi totellaan, ja tietyt rutiinit on esim harjaus ja kynsien leikkaus. Näissä ei mitään ongelmaa. Toisaalta koiran kanssa leikitään paljon ja hellitään. Makuuhuoneeseen ei pääse, nukkuu omassa kopassaan. Ainoastaan tämä pureminen oli ongelma johon moni kasvattaja sanoi että sama se olisi jos olisi uroskoira, se ottaisi isännän kanssa enemmän yhteen kuten nyt natu ottaa minun kanssa yhteen. Ei tietenkään voi yleistää kaikkiin rotuihin ja koiriin sopivaksi, mutta eniten laumaviettiset koirat ottavat saman sukupuolen kanssa yhteen.

Elikkäs kyllä meillä johdonmukaista kasvatusta jo on, ollut kohta 20 vuotta koiria eikä yksikään uros ole tällaista tehnyt, nartut kylläkin.

• dogo

Mistäs sitten johtuu että puhutaan monista koirista että ne ovat ns yhden miehen koiria. Minulla on yksi vaikeimmista roduista kasvattaa ja kyllä kun minä ärähdän koiralleni, on se niin "mielinkielin". Ja naiseni taas joutuu joskus montakin kertaa käskemään koiraa jotta uskoo! Kyllä se on johtaja joka on laumassa vahvin mielellisesti!

• juddha

Kun koira murisee omistajalle takaisin sitä toruessa niin voi olla kysymys siitä, että se on nähnyt tilanteen niin uhkaavana omin silmin, että se ei ole nähnyt muuta vaihtoehtoa.

Muutenkin sellaisenen koiran, joka murisee takaisin kun ottaa niskasta yms. torumisessa kannattaa käyttää apuvälineitä . Elikkä kun otat lelua pois ja alkaa murina heitä kolinapurkki tai ruiskuta vettä päälle ja sano samal. todella rumasti "EI" Ja kun koira antaa myöhemmin ottaa lelun pois niin anna se heti takaisin. (näin koiran luottamus syntyy -> eikä sillä ole syytä murista. )

Toisilla koirilla on vain enemmän dominanssia ja tällöin koira tarvitsee vain selkeämmät ohjeet elikkä sinun pitää olla vain johdonmukaisempi. Se on vain hyvä että nyt haluat ottaa ohjat käsiin etkä annan ongelman jatkua (ja yrität aivan liian mmyöhään korjata asioita)

Kannattaa nyt panostaa johtajan eleisiin. Elikkä koiraa ei saa silittää, sen kanssa ei saa leikkiä yms. jos se tulee pyytämää. Johtaja aloittaa leikit yms. Koira ei saa vetää hihnassa.

Ja että saisit aloittaa pentusi kanssa puhtaalta päydältä kannattaisi olla huomioimatta koiraa n. viikon elikkä ei silittelyä leikkejä yms. ainoastaan keskityt siihen ettei koira saa vetää hihnassa.

Viikon päästä koira on hieman "pehmitetty" tulevaa nelikkä uusiin sääntöihin.

Tämä jälkeen kannattaa antaa myös jotain aivotyöskentelyä koska se näyttää tarvitsevan sitä. Elikkä teet sen kanssa ihan norm. temppuja.

Ja jos koira käyttäytyy todella rumasti niin kannattaa käyttää laumasta häätämsitä.

esim. lenkillä jätät sen vaikka puuhun/tolppaan kiinni ja menet nurkan taakse -> palaat kun se on hiljaa.. (itse teen näin jos koirani örisee minulle)

tai sitten sisällä jos koira puree yms. niin laitat sen vaikka vessaan kunnes on hiljaa.
      Koska minusta juuri pureminen ja omistajalle uhkailu ovat todella kiellettyjä asioita.

Muulloin kun koira tekee hieman väärin niin tarvitsee sanoa vain rumasti ei (jos ei tottele käytä apuvälineitä elikkä ehdollista kielto sanaa)

Siis useimmiten kun koira on epävarma omistajastaan koira juuri murisee takaisin. (edelleen siis painotan että toiset koirat tarvitsevat johdonmukaisempaa koulutusta kuin toiset).

Ja kun koira näykkii kiljaise (tämä useimmiten toimii) jos koira ei älyä tätä niin sitten vasta mennään kieltämiseen.

Kannattaa kuitenkin mahd. paljon ennaltaehkäistä tapahtumia joissa koira voisi tehdä väärin koska koira muistaa paremmin asiat joissa se on tehnyt oikein ja saanut todella hyvän palkinnon.

Lisää neuvoja kannattaa ksyyä kuntasi koirakoulusta koska siellä ne näkevät koirasi luonteen ja silloin on helpompi opastaa. nimittäin jos on herkkä koira niin ei kannata käyttää kolinapurkkia vaan vaikkapa avaimia yms.

kolins purkin voi tehdä esim. jostain tölkistä jonne laittaa nauloja yms. sisälle ja sitten teippaa reiän umpeen. (ja heitetään koiran koiran lähelle/ jalkoihin. jA koska koirasi on vielä nuori kannattaa huomioida mitenkä kolisevan siitä tekee, ettei se olisi kuitenkaan aivan liikaa koralle.)

Mutta uskon että selviätte vain kärsivällisyydellä ja johdonmukaisuudella koska koiranne on vielä nuorikin ja ilmoitteleppa myöhemmin miten pärjäätte!!!

• Meillä "kolinapurkiksi" on kelvannut isännän työkalupakki, sitä kun vain näyttää pennulle niin toinen jo lähtee karkuun.(työkalut kolisevat kivasti muovisessa pakissa)

ja todellakin aloin vasta tänään miettiä sitä, että pentu ei varmaankaan eilen välttämättä murissut siksi, että olisi halunnut pomottaa vaan pentu saattoi säikähtää kun tulin niin yllättäen ottammaan siltä patonkia pois...(pentu selvästi säpsähti kun tulin huoneeseen)

mutta tänään taas murisi ja uhitteli kun nostin sitä sohvalta pois.(sohva kun on meillä kiellettyä aluetta) ja tänään ollaan leikitty vetolelulla ja aina välillä olen keskeyttänyt leikin ja käskenyt koiraa irrottamaan otteensa lelusta.. ja tietenkin kovat kiitokset ja taputtelu kun on totellu.

• juddha
        Ruis kirjoitti:

Meillä "kolinapurkiksi" on kelvannut isännän työkalupakki, sitä kun vain näyttää pennulle niin toinen jo lähtee karkuun.(työkalut kolisevat kivasti muovisessa pakissa)

ja todellakin aloin vasta tänään miettiä sitä, että pentu ei varmaankaan eilen välttämättä murissut siksi, että olisi halunnut pomottaa vaan pentu saattoi säikähtää kun tulin niin yllättäen ottammaan siltä patonkia pois...(pentu selvästi säpsähti kun tulin huoneeseen)

mutta tänään taas murisi ja uhitteli kun nostin sitä sohvalta pois.(sohva kun on meillä kiellettyä aluetta) ja tänään ollaan leikitty vetolelulla ja aina välillä olen keskeyttänyt leikin ja käskenyt koiraa irrottamaan otteensa lelusta.. ja tietenkin kovat kiitokset ja taputtelu kun on totellu.

No kyllä kuulostaa, että kyllä sinä osaat homman :) elikkä kyllä uskon että pärjäät.
        Jja on muutenkin niin mukava kuulla että vaikka olet aikaisemmin omistanut koiran niin olet avoin ehdotuksille. On nimittäin harmi kun jotkut omistajat tulevat vastaan ja kun sanon vaikka että oletteko kokeillut muuta tapaa rankaista koiraa kuin selättämällä (kun sekin koira vaan alkoi siitä joka kerta vaan enemmän murista omistajalleen) niin se vaan sanoi että kyllä minä olen kasvattanut jo aikaisemmin 2 saman rotuista.

Mutta itse ainakin tulevaisuudessakin haluan olla aina aivoin toisten ehdotuksille ja uusille kikoille koulutuksessa ja haluan juuri löytää niitä eri vaihtoehtoja. Ja sanon vielä kaikille että tietty kannattaa myös kyseenalaistaa/pohtia aina uusia keinoja koulutuksessa koska sekin voi auttaa erottamaan käyntännölliset neuvvot ei niin käytännöllisistä. Ja kannattaa aina miettiä oma kohtaisesti mitkä sopivat omalle koiralle.

Itsekkin kyllä olin silloin itkun partaalla kun omalla nykyisellä koirallani alkoi uhmaikä.
        Elikkä oli juuri noita uhkailuja. Ja nykyäänkään en mieluusti toru koiraa käsin siis niskasta ottamalla vaan juuri näillä apu keinoilla että myöhemmin riittäisi juuri vain se ei.

Muutenkin meidän hauva on 2vuotta täytettyään alkanut hieman olla varuillaan tuntemattomien koirien kanssa joka näkyy sillä että se alkaa äristä vastaan tuleville koirille jos kosketan sitä jollakin tapaa (saa varmaan minulta rohkeutta) jotenka senkin takia mielummin käytän näitä apukeinoja.

Mutta siis itse minunkin olisi pitänyt pitää vähän tiukempiakin rajoja heti pennusta asti koiralleni tai siis edes hieman, :) mutta se se on juuri kun itsekin olin tottunut koiriin joille ei tarvinnut olla niin selkeä. Elikkä ei tarvinnut juuri ajatella että jos koira tulee luokse niin ei saa aina silittää.

Mutta se se on että aina kun tulee uusi koira vaikka olisi samaa rotua niin kyllä aina on uudet kujeet ja opittavaa paljon :)

Mutta koitappa pärjäillä ja muista, että kohta se pahin ikä on ohi :D (ja anteeksi taas näistä pitkistä teksteistä :) pitäisi varmaan alkaa harjoitella tiivistämistä :D)

• m-li
        juddha kirjoitti:

No kyllä kuulostaa, että kyllä sinä osaat homman :) elikkä kyllä uskon että pärjäät.
        Jja on muutenkin niin mukava kuulla että vaikka olet aikaisemmin omistanut koiran niin olet avoin ehdotuksille. On nimittäin harmi kun jotkut omistajat tulevat vastaan ja kun sanon vaikka että oletteko kokeillut muuta tapaa rankaista koiraa kuin selättämällä (kun sekin koira vaan alkoi siitä joka kerta vaan enemmän murista omistajalleen) niin se vaan sanoi että kyllä minä olen kasvattanut jo aikaisemmin 2 saman rotuista.

Mutta itse ainakin tulevaisuudessakin haluan olla aina aivoin toisten ehdotuksille ja uusille kikoille koulutuksessa ja haluan juuri löytää niitä eri vaihtoehtoja. Ja sanon vielä kaikille että tietty kannattaa myös kyseenalaistaa/pohtia aina uusia keinoja koulutuksessa koska sekin voi auttaa erottamaan käyntännölliset neuvvot ei niin käytännöllisistä. Ja kannattaa aina miettiä oma kohtaisesti mitkä sopivat omalle koiralle.

Itsekkin kyllä olin silloin itkun partaalla kun omalla nykyisellä koirallani alkoi uhmaikä.
        Elikkä oli juuri noita uhkailuja. Ja nykyäänkään en mieluusti toru koiraa käsin siis niskasta ottamalla vaan juuri näillä apu keinoilla että myöhemmin riittäisi juuri vain se ei.

Muutenkin meidän hauva on 2vuotta täytettyään alkanut hieman olla varuillaan tuntemattomien koirien kanssa joka näkyy sillä että se alkaa äristä vastaan tuleville koirille jos kosketan sitä jollakin tapaa (saa varmaan minulta rohkeutta) jotenka senkin takia mielummin käytän näitä apukeinoja.

Mutta siis itse minunkin olisi pitänyt pitää vähän tiukempiakin rajoja heti pennusta asti koiralleni tai siis edes hieman, :) mutta se se on juuri kun itsekin olin tottunut koiriin joille ei tarvinnut olla niin selkeä. Elikkä ei tarvinnut juuri ajatella että jos koira tulee luokse niin ei saa aina silittää.

Mutta se se on että aina kun tulee uusi koira vaikka olisi samaa rotua niin kyllä aina on uudet kujeet ja opittavaa paljon :)

Mutta koitappa pärjäillä ja muista, että kohta se pahin ikä on ohi :D (ja anteeksi taas näistä pitkistä teksteistä :) pitäisi varmaan alkaa harjoitella tiivistämistä :D)

Olenpa itsekin törmännyt monesti tuohon, että kun mulla on ollut näitä A-koiria jo niin ja niin monta, niin kyllä mä tämän osaan. Koirat on kuitenkin persoonia siinä missä ihmisetkin ja mikä toimii yhdelle, ei taatusti toiselle toimikaan samalla tavalla. Rotujen sisälläkin on hyvin suuria eroja koiran kovuudessa, laumavietissä>miellyttämisenhalussa, saalisvietissä>leikkihalussa, ahneudesta nyt puhumattakaan.

• juddha kirjoitti:

koiran kanssa! oli tonkinut roskiksesta leivän ja kun yritin ottaa rupesi kauhea murina alkamaan ja varoitteli etten tulis lähemmäs..
        Äkkiä taas vaan kuonosta kiinni ja koira jalkojen väliin. Pitkään koira murisi ja irvisteli minulle ja minä murisin kovemmin takaisin. selätin koiran ja koira näykkäisi minua kädestä, ei kovasti tosin.

Annoin myöhemmin koiralle ilraruoan ja se sai syödä sen vasta kun olin antanut luvan. Käskin koiran olla paikallaan ja menin hetkeksi olohuoneeseen ja suljin oven perässäni, kun tulin takaisin pentu istui kiltisti paikallaan, eikä ollut koskeutkaan ruokaan :)

Pentu antaa kyllä ottaa lelut ja tavarat pois itseltään hyvin, silloin kun tapaan sen itse teossa, mutta jos se kerkiää leikkiä tavaralla tai syödä kiellettyä ruokaa pidempään, niin silloin alkaa murinat ja uhittelut.

• juddha
        Ruis kirjoitti:

koiran kanssa! oli tonkinut roskiksesta leivän ja kun yritin ottaa rupesi kauhea murina alkamaan ja varoitteli etten tulis lähemmäs..
        Äkkiä taas vaan kuonosta kiinni ja koira jalkojen väliin. Pitkään koira murisi ja irvisteli minulle ja minä murisin kovemmin takaisin. selätin koiran ja koira näykkäisi minua kädestä, ei kovasti tosin.

Annoin myöhemmin koiralle ilraruoan ja se sai syödä sen vasta kun olin antanut luvan. Käskin koiran olla paikallaan ja menin hetkeksi olohuoneeseen ja suljin oven perässäni, kun tulin takaisin pentu istui kiltisti paikallaan, eikä ollut koskeutkaan ruokaan :)

Pentu antaa kyllä ottaa lelut ja tavarat pois itseltään hyvin, silloin kun tapaan sen itse teossa, mutta jos se kerkiää leikkiä tavaralla tai syödä kiellettyä ruokaa pidempään, niin silloin alkaa murinat ja uhittelut.

selättämsitä itse en kannata. Koska omasta mielstäni koira useimmiten ei sitä ymmärrä se merkitsee kyllä alistamista, mutta koira ei ymärrä miksi laitat sen selälleen vaan voi vain hämmentyä asiasta enemmän ja juuri näykkäistä ja/tai mennettää luottamusta omistajaansa. Kannattaa siis noissa tilanteissa käyttää juuri jotian kolinapurkkia tai itse käyttäisin vessaan lukittamista.

Juuri ongelma kouluttajalta kysyin mitä teen juuri silloin kun koira yirttää antaa takaisin kun kiellän sanoi,juuri että ota nopeasti niskasta ja kuonosta kiinni ja vie vessaan ja jätä niin pitkäksi ajaksi kunnes on hiljaa.

useimmiten tuo auttaa koska koirat ovat laumaeläimiä... mutta jos pelkäät hampaita niin silloin kannattaa käyttää jotain kädellä ulottuvilla olevaa kolisevaa esinettä. (kunhan vain koira älyäisi että tuo ei vetele.

Kuulostaa siltä että se alkaa pikku hiljaa todellakin älyämään että olet tosissasi (juuri siitä että kuuntelee käskyjä.) omankin murre kanssa koira murrosiässä koira välillä oli todella kiltisti ja välillä koetteli sitten rajoja elikkä kannattaa valmistautua aina siihen että koira haluaa antaakin takaisin.

Itse olen opettanut koiralle että kun se ottaa kiellettyjä tavaroita niin sanon vain tiputa. Ja sitten kehun (saman tein myös lannan kanssa koska huomasin että kielto ei auttanut vaan samalla kielto menetti tehonsa.)
        Mutta onhan niitä sitruunapantoja joissa on kaukosäädin -> elikkä kun ottaa pöuydältä jotai voit painaa säätimestä nappia (näin koira oppii että ruoan ottaminen päydältä on aina väärin eikä se lähde omistajasta : meillä nimittäin koira ei ota pöydältä jos ihmisiä lehellä /tai jos laitta käskyn alle, mutta jos jättäisin ruoan pöydälle ja lähtisin itse ulos niin kyllä se koira sen söisi. :) mutta sikis minä sitten en vain jätä mitään pöydälle elikkä kannattaa yrittää aina ennaltaehkäistä ettei koira saisi mitenkään sitä ruokaa otettua jos vain mitenkään pystyy.

Ja ´tietenkin koira koettelee vielä jatkossakin koska on tottunmut pomottamaan mutta yritä olla kärsivällinen ja kuulostaa että olette jo päässeet hyvään alkuun kun kuitenkin tottelee huolimatta pienistä tyypillisisitä vastaan taistelemisestä :)

• juddha kirjoitti:

selättämsitä itse en kannata. Koska omasta mielstäni koira useimmiten ei sitä ymmärrä se merkitsee kyllä alistamista, mutta koira ei ymärrä miksi laitat sen selälleen vaan voi vain hämmentyä asiasta enemmän ja juuri näykkäistä ja/tai mennettää luottamusta omistajaansa. Kannattaa siis noissa tilanteissa käyttää juuri jotian kolinapurkkia tai itse käyttäisin vessaan lukittamista.

Juuri ongelma kouluttajalta kysyin mitä teen juuri silloin kun koira yirttää antaa takaisin kun kiellän sanoi,juuri että ota nopeasti niskasta ja kuonosta kiinni ja vie vessaan ja jätä niin pitkäksi ajaksi kunnes on hiljaa.

useimmiten tuo auttaa koska koirat ovat laumaeläimiä... mutta jos pelkäät hampaita niin silloin kannattaa käyttää jotain kädellä ulottuvilla olevaa kolisevaa esinettä. (kunhan vain koira älyäisi että tuo ei vetele.

Kuulostaa siltä että se alkaa pikku hiljaa todellakin älyämään että olet tosissasi (juuri siitä että kuuntelee käskyjä.) omankin murre kanssa koira murrosiässä koira välillä oli todella kiltisti ja välillä koetteli sitten rajoja elikkä kannattaa valmistautua aina siihen että koira haluaa antaakin takaisin.

Itse olen opettanut koiralle että kun se ottaa kiellettyjä tavaroita niin sanon vain tiputa. Ja sitten kehun (saman tein myös lannan kanssa koska huomasin että kielto ei auttanut vaan samalla kielto menetti tehonsa.)
        Mutta onhan niitä sitruunapantoja joissa on kaukosäädin -> elikkä kun ottaa pöuydältä jotai voit painaa säätimestä nappia (näin koira oppii että ruoan ottaminen päydältä on aina väärin eikä se lähde omistajasta : meillä nimittäin koira ei ota pöydältä jos ihmisiä lehellä /tai jos laitta käskyn alle, mutta jos jättäisin ruoan pöydälle ja lähtisin itse ulos niin kyllä se koira sen söisi. :) mutta sikis minä sitten en vain jätä mitään pöydälle elikkä kannattaa yrittää aina ennaltaehkäistä ettei koira saisi mitenkään sitä ruokaa otettua jos vain mitenkään pystyy.

Ja ´tietenkin koira koettelee vielä jatkossakin koska on tottunmut pomottamaan mutta yritä olla kärsivällinen ja kuulostaa että olette jo päässeet hyvään alkuun kun kuitenkin tottelee huolimatta pienistä tyypillisisitä vastaan taistelemisestä :)

koira ei ole uhitellut pitkään ongelma alkoi vasta reilu 2vkoa sitten.(ja heti ongelman ilmestyttyä olen yrittäny saada sen loppumaan,ettei vaan ongelma pääsisi pahenemaan)

Ja tuloksia on selvästi nähtävissä..Koira onnistui saamaan taas purkin roskiksesta useamman kerran illan aikana. Eka kerralla muristiin hieman enemmän, mutta luovutettiin pian ja toisilla kerroilla ei muristu juuri ollenkaan :)

Ja jos ihmettelette miten koira pääsi useamman kerran ottamaan purkin roskiksesta, niin koira on keksinyt miten keittiönkaapin oven saa auki ja kun olemme laittaneet siihen tuolin esteeksi(tai useammankin tuolin) niin pentu oppi pian miten tuolit saa siirretyksi pois kaapin oven edestä.

Ainut mikä on pitänyt koiran pois "roska" kaapilta on se että laitamme keittiön pöydän oven eteen. (sitä ei meidän pentu jaksa siirtää..heh)

Ja toisinaan pentu ymmärtää asian jos laitamme roskiin hieman etikkaa.(silloin pentu aivastellen lähtee pois) mutta tämäkään ei tepsi aina.

ja nyt huomaa, että jos olemme kieltäneet pentua jostakin muusta kuin roskien tonkimisesta ja kaapin edessä ei ole estettä, niin pentu menee kaivelemaan roskia uhallakin hieman suuttuneena..

• juddha
        Ruis kirjoitti:

koira ei ole uhitellut pitkään ongelma alkoi vasta reilu 2vkoa sitten.(ja heti ongelman ilmestyttyä olen yrittäny saada sen loppumaan,ettei vaan ongelma pääsisi pahenemaan)

Ja tuloksia on selvästi nähtävissä..Koira onnistui saamaan taas purkin roskiksesta useamman kerran illan aikana. Eka kerralla muristiin hieman enemmän, mutta luovutettiin pian ja toisilla kerroilla ei muristu juuri ollenkaan :)

Ja jos ihmettelette miten koira pääsi useamman kerran ottamaan purkin roskiksesta, niin koira on keksinyt miten keittiönkaapin oven saa auki ja kun olemme laittaneet siihen tuolin esteeksi(tai useammankin tuolin) niin pentu oppi pian miten tuolit saa siirretyksi pois kaapin oven edestä.

Ainut mikä on pitänyt koiran pois "roska" kaapilta on se että laitamme keittiön pöydän oven eteen. (sitä ei meidän pentu jaksa siirtää..heh)

Ja toisinaan pentu ymmärtää asian jos laitamme roskiin hieman etikkaa.(silloin pentu aivastellen lähtee pois) mutta tämäkään ei tepsi aina.

ja nyt huomaa, että jos olemme kieltäneet pentua jostakin muusta kuin roskien tonkimisesta ja kaapin edessä ei ole estettä, niin pentu menee kaivelemaan roskia uhallakin hieman suuttuneena..

Pitää kyllä sanoa että teillä on viisas koira... (näköjään aivovoimisteleekin itsestään :) )

Meinän murre ei jaksa edes yrittää ottaa ruokaa jos pöytä on sen mielestä liian korkealla elikkä se sitten vain tuijottaa ruokaa pöydästä.
        (jos siis jätää pöydälle jotain ja itse lähtee pois) ja koírani on 2v. jotenka ei voi olla vielä vanheuuden kankeutta.

Paitsi on yksi poikkeus jolloin käymässä oli 4v. lapsi silloin Bruni kyllä kiipesi tuolin avulla pöydälle ja söi lapsen ruoat -> en sitten tiedä että oliko enemmän motivaatiota varastaa lapselta kuin muilta XD

Niin mutta tuo välillä uhittelu on varmasti ihan norm. eihän se koira heti ymmärrä että se ei nyt tehonnutkaan.

Muutes "potkiiko" koirasi takajalkojasi joskus lenkillä. (en nyt osaa paremmin selittää) mnun koirani nimittäin aina erityisesti merkkauksien jälkeen teki näin ja ongelmakoirakouluttaja sanoi että ei kannata antaa sen tehdä tätä koska se on sama asia kuin koira haistattelisi sinulle paskat. Tuli vain tässä mieleen tuo yksikin sääntö. Meillä tämä potkiminen tulee aina silloin kun olen itse pitänyt hieman löysää kuria. (elikkä vaikka vaan antanut "vahingossa" öristä parille koiralle. (siis epähuomiossani puuttunut asiaan liian myöhään :)meidän murre tekee tuota silloin kun on flexissä -> taisi siloin alku aikoina oppia että flexissä saisi haukkua mutta ei norm. hihnassa. elikkä nyt pitää opettaa haukkuminen erikseen flexistä pois :) meidän murredta tuli juuri 2vuotiaana hieman epävarma uroksia kohtaan jonka takia tämä örinä kauempaa ei siis kuitenkaan vihainen... onneksi XD)

Mutta on kyllä "kiva" kuulla mitenkä paljon vaivaa olette joutuneet tekemään vain ettei koira menisi roskikselle :)

• juddha kirjoitti:

Pitää kyllä sanoa että teillä on viisas koira... (näköjään aivovoimisteleekin itsestään :) )

Meinän murre ei jaksa edes yrittää ottaa ruokaa jos pöytä on sen mielestä liian korkealla elikkä se sitten vain tuijottaa ruokaa pöydästä.
        (jos siis jätää pöydälle jotain ja itse lähtee pois) ja koírani on 2v. jotenka ei voi olla vielä vanheuuden kankeutta.

Paitsi on yksi poikkeus jolloin käymässä oli 4v. lapsi silloin Bruni kyllä kiipesi tuolin avulla pöydälle ja söi lapsen ruoat -> en sitten tiedä että oliko enemmän motivaatiota varastaa lapselta kuin muilta XD

Niin mutta tuo välillä uhittelu on varmasti ihan norm. eihän se koira heti ymmärrä että se ei nyt tehonnutkaan.

Muutes "potkiiko" koirasi takajalkojasi joskus lenkillä. (en nyt osaa paremmin selittää) mnun koirani nimittäin aina erityisesti merkkauksien jälkeen teki näin ja ongelmakoirakouluttaja sanoi että ei kannata antaa sen tehdä tätä koska se on sama asia kuin koira haistattelisi sinulle paskat. Tuli vain tässä mieleen tuo yksikin sääntö. Meillä tämä potkiminen tulee aina silloin kun olen itse pitänyt hieman löysää kuria. (elikkä vaikka vaan antanut "vahingossa" öristä parille koiralle. (siis epähuomiossani puuttunut asiaan liian myöhään :)meidän murre tekee tuota silloin kun on flexissä -> taisi siloin alku aikoina oppia että flexissä saisi haukkua mutta ei norm. hihnassa. elikkä nyt pitää opettaa haukkuminen erikseen flexistä pois :) meidän murredta tuli juuri 2vuotiaana hieman epävarma uroksia kohtaan jonka takia tämä örinä kauempaa ei siis kuitenkaan vihainen... onneksi XD)

Mutta on kyllä "kiva" kuulla mitenkä paljon vaivaa olette joutuneet tekemään vain ettei koira menisi roskikselle :)

Mies soitti töihin tänään ja kertoi, että oli antanut hieman pehmeämpää ruokaa kongilelussa koiralle.Kun pentu ei ruokaa nuolemalla ulos saanut, niin oli keksinyt viskoa kongia ilmaan ja oli siten saanu ravistettua pehmeää herkkua lattialle.. :)

Mutta eipä meillä onneksi ole tuota jalkojen potkimista , mutta yksi ärsyttävä tapa on aina kun joku meistä laittaa kenkiä jalkaan pennun on ihan pakko tulla puremaan kenkiä(ja jalkojakin) ja sillätavalla estää henkilöä lähtemästä...

• juddha
        Ruis kirjoitti:

Mies soitti töihin tänään ja kertoi, että oli antanut hieman pehmeämpää ruokaa kongilelussa koiralle.Kun pentu ei ruokaa nuolemalla ulos saanut, niin oli keksinyt viskoa kongia ilmaan ja oli siten saanu ravistettua pehmeää herkkua lattialle.. :)

Mutta eipä meillä onneksi ole tuota jalkojen potkimista , mutta yksi ärsyttävä tapa on aina kun joku meistä laittaa kenkiä jalkaan pennun on ihan pakko tulla puremaan kenkiä(ja jalkojakin) ja sillätavalla estää henkilöä lähtemästä...

Meilläkin oli hieman samanlaista tavoitetta kun minä yritin lähteä elikkä lahkeiden repimistä silloin pentu aikaan. (siksi piti pitää oven edessä semmoista pientä aitaa oven edessä :))

Meidän koiralla on se ongelma että vaikka se kaipaa hirveästi aivovoimistelua niin se ei suostu kuluttamaan "aivoenergiaansa" kongin tai sellaisen pallon kanssa (en nyt muista sen nimeä mutta siitä siis pitäisi tippua herkkuja kun sitä kierittää ja heittelee). Se leikkii niillä enintään tunnin ja sitten tylsyy niihin.

Elikkä aivovoimistelua pitää tehdä aina yhdessä elikkä esim. minä piilotan herkkuja tai laitan koiran etsimään siältä/ulkona ihmisiä yms. (onneksi tutut lapset aina innoissaan haluavat että koira etsii niitä :))Ja sitten harkoissa se stten tietenkin on aina täysillä mukana (tietenkin edellyttäen että minäkin olen XD)

Mutta on se hyvä, että teidän koira on jaksanut käyttää sitä päätään ja sinnikäs sekä keksinyt ratkaisun (näköjään kaikkeen) :D

• Anonyymi
        Ruis kirjoitti:

kaupoista löytyy isoja roska-astioita joissa on päällä kansi , sitä ei koira varmaankaan osaa avata , iso koira tosin oppii hyppimään sen päälle ja kaataa sen , miksi koira roskiksesta
        hakee ruokaa , eikö se saa tarpeeksi ruokaa ? meillä ei koirat oo koskaan menneet roska- kaapille , jätän aina kippoon kuivamuonaa jos nälkä tulee , edelleen on tosi tyhmää ottaa useita suurikokoisia koiria jos joutuu töissä käymään kun yksikin iso koira pystyy repimään kaiken kodissa , meillä revittiin uusi sohva palasiksi , se oli schäfer , toinen oli iso villakoira joka repi mh patjat palasiksi ja sängyn puuosat oli purtu piloille , iso koira turhautuu pitkästä yksinolosta , bittbullit on purreet perheen lapset tai vanhukset kuoliaaksi , nuo ovat arvaamattomia , pikkukoiria voi ottaa 2 kpl niin niillä on seuraa keskenään , tekevät vähiten pahojaan , ainahan ei voi olla 24/7 niiden kanssa kotona

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kaupoista löytyy isoja roska-astioita joissa on päällä kansi , sitä ei koira varmaankaan osaa avata , iso koira tosin oppii hyppimään sen päälle ja kaataa sen , miksi koira roskiksesta
        hakee ruokaa , eikö se saa tarpeeksi ruokaa ? meillä ei koirat oo koskaan menneet roska- kaapille , jätän aina kippoon kuivamuonaa jos nälkä tulee , edelleen on tosi tyhmää ottaa useita suurikokoisia koiria jos joutuu töissä käymään kun yksikin iso koira pystyy repimään kaiken kodissa , meillä revittiin uusi sohva palasiksi , se oli schäfer , toinen oli iso villakoira joka repi mh patjat palasiksi ja sängyn puuosat oli purtu piloille , iso koira turhautuu pitkästä yksinolosta , bittbullit on purreet perheen lapset tai vanhukset kuoliaaksi , nuo ovat arvaamattomia , pikkukoiria voi ottaa 2 kpl niin niillä on seuraa keskenään , tekevät vähiten pahojaan , ainahan ei voi olla 24/7 niiden kanssa kotona

Se iso maanalainen roskis Molok hyvä, kätevä tapa päästä eroon jätteistä.

• Anonyymi

omilla käsillään ei pidä koiraa rangaista , siitä se vaan innostuu , ruokaa ja leluja ei koskaan pidä ottaa pois siltä vaan antaa sen olla , koira pitää kouluttaa ettei pöydältä saa ottaa ruokaa eikä silloin pidä millään rangaista , vaan puremiseen auttaa kun kepillä tai kaukosäätimellä voi napauttaa kuonolle , ainakin omat terrierini tottelevat ja rauhoittuvat heti kun näkevät kaukosäätimen , käsillä saa vain hyväillä ja silittää koiraa, muutoin se ei pidä eroa sillä pureeko se keppiä vai kättä , Metro.uk lehdessä oli juttu kun isäntä ryhtyi kirveellä hakkaamaan omaa pittbulliaan joka hyökkäsi perheen toisen amstaffin päälle , edes kirves ei tappanut sitä pittbullia vaikja päähän tuli pahat haavat ,
      väkivallan käyttö koiran kasvatuksessa on pahin virhe ,

• Anonyymi

Pesäpallomaila on hyvä napauttamiseen, ei tarvitse mennä lähelle. Parempi kouluttaa ulkona niin pääsee vähemmällä siivoamisella.

• 1. Koiraa ei pidä saattaa tilaan, jossa se joutuu kerjäämään omia perustarpeitaan.
      2.Koiralla on ns. tilanteen tajun tarve, joka vaatii sille päivärutiinit, jonka lomassa muutkin koiran ohjailut toteutuu. Koiran kaipuu on olla ohjailtavissa, joka samalla antaa koiralle luontevasti huomiota.
      3.Koiralla on myös tarve purkaa sisäisiä paineitansa, jonka perusta toteutuu jatkuvilla lenkityksillä ja siihen liittyvillä oheistoiminnoilla.
      4.Kyseiselle koiralle pikaisesti uusi strategia, ennen kuin on liian myöhäistä. On turha jatkuvasti rangaista koiraa keinolla, joka ei palvele alkuperäistä ongelmaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe