Mikä autoksi Scenicin jälkeen?

ronkeli

Ykköskoppainen, "pre face-lift" Scenic 2-litran koneella alkaa olla jo vaihtoikäinen. Seuraajasta ei vielä ole hajuakaan muuta kuin että se tulee olemaan ns. pieni tila-auto. Jos muutkin korimallit huomioitaisiin niin hintatietoisena valintani varmaan kallistuisi Skoda Octaviaan.

Muiden merkkien kuin Renaultin tila-autoista ei ole juuri mitään kokemusta, vain täysin subjektiivisiä ulkonäköön tai "mutuun" perustuvia mielipiteitä. Rellusta ja sen ominaisuuksista/vioista on nyt kahden auton verran kokemusta ja niiden sekä paikallisen myyjä-/huolto-organisaation perusteella joku muu merkki houkuttaa vahvasti.


Vaihtoehtoja voisivat alustavasti olla:

- Xsara Picasso (Älyttömän halpa, 1,6-koneella 19 k€, toisaalta vielä rumempi kuin Scenic II).

- Opel Zafira (Yök, ooppeli. Toisaalta näitä löytyy monen ikäistä ja vanhempaa sekä uudempaa versiota).

- Scenic II (rumempi kuin phase I, digimittaristo /C:stä, kamala ohjaus, jatkuvat sähkö- yms. viat ainakin palstan perusteella jne.)

- Honda FRV ("Mikä toi on?" tuli mieleen kun ekaa kertaa näin viereisellä kaistalla).

- Mazda 5 (oma suosikki mutu-perusteella, liukuovet olisivat iso plussa).

- Corolla Verso (Kun kaikilla muillakin on tojota. Toisaalta Corollalla ajaneena tiedän että kyseessä saattaa todellakin olla ns. aktiivisen ajajan auto, joka ei itsestään mene metriäkään suoraan).

- Mitsu Grandis (Menee kyllä yli budjetin mutta vaihtoehdoista ehdottomasti parhaimman näköinen tila-auto ja isoista mitsuista ei ole kuin hyviä kokemuksia).

- VW Touran (raktori mikä raktori mutta jos kuitenkin...).

Nuo nyt ensimmäisenä tulivat mieleen mutta saattaahan niitä olla muitakin. Kuten mainitsin niin Skoda houkuttaisi hinta-laatusuhteensa takia mutta kun tuo uusi Roomsterkin taitaa mennä Kangoo/Berlingo/Partner -kategoriaan joka on rajattu pois vaihtoehdoista.

15

5100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Scenuilija

      Itse painin saman tilanteen edessä tässä alkuvuodesta, jolloin pienen tila-auton hankinta tuli vääjäämättä vastaan. Silloin kävin läpi oikeastaan kaikki mainitsemasi vaihtoehdot ja silloin pistin ne vaakakuppiin seuraavasti:

      Xsara Picasso
      - Ei "kolahtanut", ei sitten mitenkään
      - Mielestäni melko kehnot sisätilat
      - Janoinen kone

      Opel Zafira
      - Mielestäni hieman "sekavan" oloinen kaikin puolin.
      - Varusteltuna kallis.
      - Ruostunee helposti.

      Scenic II
      - Rellu omasta mielestä "paras ranskalainen".
      - Hyvät varusteet.
      - Turvallinen.
      - Omalaatuinen muotoilu.

      Honda FRV
      - Ruma.
      - Ahdas.

      Mazda 5
      - Kallis.
      - Kova sisämelu.
      - Luotettava.
      - Kivan näköinen.

      Corolla Verso
      - TODELLA kova sisämelu.
      - Melko kallis.
      - En pitänyt ulkonäöstä.
      - Huonoin hyvitys vaihtoautosta (2000-luvun japanilainen perhesedan)

      Mitsu Grandis
      - Omituisen näköinen.
      - Mitsuista huonoja kokemuksia.

      VW Touran
      - Laiska.
      - Kallis.
      - Ilmeetön.
      - Vaihdekeppi lattialla (en pitänyt).
      - Huonosti varusteltu.


      Ostin Scenic II:n. Latitude-versio, ilmaiseksi mukaan vak. nop. säädin ja autom. ilmastointi. Hyvin pelittää, todella hiljainen ja mukava. Kiva, kevyt ohjaus.

      • Me II

        ..ja erittäin onnistunut mittaristo.


    • kojs

      Dodge Caliber, jos ei ole liian pieni "tila-auto". Itselläni ko. auto ykkösvaihtoehtona noin vuoden päästä, kun aion päästä GS:stä eroon. Täytyy Dodgesta odottaa käyttökokemuksia ja testejä, ennen kuin uskaltaa ostaa. Ulkomailla se on saanut hyvät arvostelut.

      Tosin GS on hyvä auto.

      • tila-auto

        Ei Caliber mikään tila-auto ole. Ihan normaali Golf-luokan viisiovinen hatchback, tosin hieman normaalia agressiivisemmin muotoiltu ja pyörät tavllista suuremmat. Autossa ei ole mitään, jonka perusteella sitä voisi väittää tila-autoksi. Mitoituskin on lähes yksi-yhteen 5-ovisen hatchback-korisen Peugeot 307:n kanssa.

        Kertokaapa joku, mikä on tila-auton määritelmä? Sekö, että kuskin pään ja auton katon väliin jää vähintään 15 cm tyhjää (= turhaa) tilaa? Omasta mielestäni eräs tila-auton mittari on istuinjärjestelyjen muunneltavuus ja 7-paikkaisuus ja vieläpä niin, että kaikki penkit ovat aina mukana. Tämän kriteerin täyttävät ainakin Zafira ja Corolla Verso, isoista autoista mm. Grand Voyager.

        Oikeassa farmarissa on varmaan sama sisätilavuus kuin näissä ns. tila-autoissakin, mutta tilavuus on hyödynnetty oikeaan käyttöön pidempänä tavaratilana eikä turhana sisäkorkeutena.

        Eräs kummajainen tässä luokittelussa on em. Peugeot 307, siis Wagonina tai SW:nä. Peltikatolla ja tavallisella takapenkillä varustettuna se on Wagon, joka luokitellaan farmariksi. Kun katto vaihdetaan lasiseksi ja yhtenäinen takapenkki korvataan kolmella erillisellä irroitettavalla istuimella, se onkin SW, joka taas luokitellaan tila-autoksi, vaikka auton korikehikko, ovet, luukut, mitat ja tavaratilan koko ovat täsmälleen samat! SW on toki valmiiksi tyypitetty 5 2-paikkeiseksi, jolloin siihen voi hankkia 1-2 lisäistuint, mutta tavaratilojen kustannuksella. Lisäksi Wagonin takaistuin taittuu alas huomattavasti siistimmin kuin erillispenkkien selkänojat. Joo-joo, penkit voi toki poistaa, mutta kuusen alleko ne varastoidaan? 5-paikkaisena tilat ovat kuitenkin farmariluokkaa.


      • ronkeli
        tila-auto kirjoitti:

        Ei Caliber mikään tila-auto ole. Ihan normaali Golf-luokan viisiovinen hatchback, tosin hieman normaalia agressiivisemmin muotoiltu ja pyörät tavllista suuremmat. Autossa ei ole mitään, jonka perusteella sitä voisi väittää tila-autoksi. Mitoituskin on lähes yksi-yhteen 5-ovisen hatchback-korisen Peugeot 307:n kanssa.

        Kertokaapa joku, mikä on tila-auton määritelmä? Sekö, että kuskin pään ja auton katon väliin jää vähintään 15 cm tyhjää (= turhaa) tilaa? Omasta mielestäni eräs tila-auton mittari on istuinjärjestelyjen muunneltavuus ja 7-paikkaisuus ja vieläpä niin, että kaikki penkit ovat aina mukana. Tämän kriteerin täyttävät ainakin Zafira ja Corolla Verso, isoista autoista mm. Grand Voyager.

        Oikeassa farmarissa on varmaan sama sisätilavuus kuin näissä ns. tila-autoissakin, mutta tilavuus on hyödynnetty oikeaan käyttöön pidempänä tavaratilana eikä turhana sisäkorkeutena.

        Eräs kummajainen tässä luokittelussa on em. Peugeot 307, siis Wagonina tai SW:nä. Peltikatolla ja tavallisella takapenkillä varustettuna se on Wagon, joka luokitellaan farmariksi. Kun katto vaihdetaan lasiseksi ja yhtenäinen takapenkki korvataan kolmella erillisellä irroitettavalla istuimella, se onkin SW, joka taas luokitellaan tila-autoksi, vaikka auton korikehikko, ovet, luukut, mitat ja tavaratilan koko ovat täsmälleen samat! SW on toki valmiiksi tyypitetty 5 2-paikkeiseksi, jolloin siihen voi hankkia 1-2 lisäistuint, mutta tavaratilojen kustannuksella. Lisäksi Wagonin takaistuin taittuu alas huomattavasti siistimmin kuin erillispenkkien selkänojat. Joo-joo, penkit voi toki poistaa, mutta kuusen alleko ne varastoidaan? 5-paikkaisena tilat ovat kuitenkin farmariluokkaa.

        Samaan "melkein tila-auto" kategoriaan varmaan kuuluvat (ainakin ulkomuodon perusteella) myös Seat Altea, uusin Golf, Nissan Note ja jopa uusi Honda Jazz.

        No, oli miten oli, Caliber tulee sitten kun tulee ja koska en ajatellut käyttää autoon rahaa yli 20 k€ (ml. nykyinen Scenic) niin kyllähän se jo karsii monta vaihtoehtoa pois. Paitsi ettei koskaan pidä sanoa ei koskaan siltä varalta että autokärpänen puraisee oikein pahasti.

        Tila-autoista puhuttaessa minua ko. luokassa viehettää eniten matkustamon väljyys (eli se turha ilmatila matkustamossa) ja ehkä eniten se, että autoon noustaan, ei laskeuduta ja hyvä näkyvyys ympäristöön. 7 vuoden aikana en ole kertaakaan muuttanut nykyisen Sceniccini penkkijärjestystä tai edes irrottanut niitä penkkejä. Ainoastaan mökille mennessä on tullut vedettyä takapenkit etuasentoonsa tavaratilan kasvattamiseksi. Samoin 7-paikkaisuus ei merkkaa minulle mitään vaikka toki ottaisin GS:n jos sen saisi tavallisen hinnalla. 1500 € lisähintaa en siitä kuitenkaan olisi valmis maksamaan.


      • kojs
        tila-auto kirjoitti:

        Ei Caliber mikään tila-auto ole. Ihan normaali Golf-luokan viisiovinen hatchback, tosin hieman normaalia agressiivisemmin muotoiltu ja pyörät tavllista suuremmat. Autossa ei ole mitään, jonka perusteella sitä voisi väittää tila-autoksi. Mitoituskin on lähes yksi-yhteen 5-ovisen hatchback-korisen Peugeot 307:n kanssa.

        Kertokaapa joku, mikä on tila-auton määritelmä? Sekö, että kuskin pään ja auton katon väliin jää vähintään 15 cm tyhjää (= turhaa) tilaa? Omasta mielestäni eräs tila-auton mittari on istuinjärjestelyjen muunneltavuus ja 7-paikkaisuus ja vieläpä niin, että kaikki penkit ovat aina mukana. Tämän kriteerin täyttävät ainakin Zafira ja Corolla Verso, isoista autoista mm. Grand Voyager.

        Oikeassa farmarissa on varmaan sama sisätilavuus kuin näissä ns. tila-autoissakin, mutta tilavuus on hyödynnetty oikeaan käyttöön pidempänä tavaratilana eikä turhana sisäkorkeutena.

        Eräs kummajainen tässä luokittelussa on em. Peugeot 307, siis Wagonina tai SW:nä. Peltikatolla ja tavallisella takapenkillä varustettuna se on Wagon, joka luokitellaan farmariksi. Kun katto vaihdetaan lasiseksi ja yhtenäinen takapenkki korvataan kolmella erillisellä irroitettavalla istuimella, se onkin SW, joka taas luokitellaan tila-autoksi, vaikka auton korikehikko, ovet, luukut, mitat ja tavaratilan koko ovat täsmälleen samat! SW on toki valmiiksi tyypitetty 5 2-paikkeiseksi, jolloin siihen voi hankkia 1-2 lisäistuint, mutta tavaratilojen kustannuksella. Lisäksi Wagonin takaistuin taittuu alas huomattavasti siistimmin kuin erillispenkkien selkänojat. Joo-joo, penkit voi toki poistaa, mutta kuusen alleko ne varastoidaan? 5-paikkaisena tilat ovat kuitenkin farmariluokkaa.

        Enpä minä kirjaimellisesti tarkoittanutkaan, että se olisi vastaavanlainen tila-auto kuin ed.m. Ko. autoa kutsutaan Crossoveriksi, joten siinä sitä on määrittelemistä?

        Mutta eipä se mielestäni ole mikään Golf-luokan autokaan. Muistaakseni se oli yli 20 senttiä pidempi kuin Golf ja tavaratila lukemien perusteella riittävän kokoinen. Tosin vaikea sanoa, kun ei ole vielä nähnyt livenä autoa.

        Samaa mieltä olen kanssasi Peugeotin luokittelusta, mutta jos joku pitää SW:tä tila-autona niin pitäköön. Onpahan siinäkin toi muunneltavuus ihan ok.


      • onko muita?
        ronkeli kirjoitti:

        Samaan "melkein tila-auto" kategoriaan varmaan kuuluvat (ainakin ulkomuodon perusteella) myös Seat Altea, uusin Golf, Nissan Note ja jopa uusi Honda Jazz.

        No, oli miten oli, Caliber tulee sitten kun tulee ja koska en ajatellut käyttää autoon rahaa yli 20 k€ (ml. nykyinen Scenic) niin kyllähän se jo karsii monta vaihtoehtoa pois. Paitsi ettei koskaan pidä sanoa ei koskaan siltä varalta että autokärpänen puraisee oikein pahasti.

        Tila-autoista puhuttaessa minua ko. luokassa viehettää eniten matkustamon väljyys (eli se turha ilmatila matkustamossa) ja ehkä eniten se, että autoon noustaan, ei laskeuduta ja hyvä näkyvyys ympäristöön. 7 vuoden aikana en ole kertaakaan muuttanut nykyisen Sceniccini penkkijärjestystä tai edes irrottanut niitä penkkejä. Ainoastaan mökille mennessä on tullut vedettyä takapenkit etuasentoonsa tavaratilan kasvattamiseksi. Samoin 7-paikkaisuus ei merkkaa minulle mitään vaikka toki ottaisin GS:n jos sen saisi tavallisen hinnalla. 1500 € lisähintaa en siitä kuitenkaan olisi valmis maksamaan.

        Jos budjettiluokan peliä ajattelee niin miten olisi käytetty Mazda Premacy tai Nissan Almera Tino? Noita ainakin saisi kohtuuhintaan.


      • JMan
        kojs kirjoitti:

        Enpä minä kirjaimellisesti tarkoittanutkaan, että se olisi vastaavanlainen tila-auto kuin ed.m. Ko. autoa kutsutaan Crossoveriksi, joten siinä sitä on määrittelemistä?

        Mutta eipä se mielestäni ole mikään Golf-luokan autokaan. Muistaakseni se oli yli 20 senttiä pidempi kuin Golf ja tavaratila lukemien perusteella riittävän kokoinen. Tosin vaikea sanoa, kun ei ole vielä nähnyt livenä autoa.

        Samaa mieltä olen kanssasi Peugeotin luokittelusta, mutta jos joku pitää SW:tä tila-autona niin pitäköön. Onpahan siinäkin toi muunneltavuus ihan ok.

        Caliberissa on lähes sentilleen samankokoinen takakontti kuin perus-Golfissa. Ne litrat mitä esite Caliberista mainostaa ovat jotain SAE-litroja. Minua rupesi niin häiritsemään litrojen määrä, että piti käydä mittaamassa Caliberin takakontti. Vertasin samalla Golfiin ja A3 Sportbackiin niin ihan saman kokoisia ovet. Mitat kaikissa leveys 103cm ja syvyys 80cm alhaalta ja 60cm takapenkin ylälaidasta.


    • maxisti

      Meillä oli Scenic 2,0 -98. VIATON auto yli 200 tkm. Huolto aiheutti merkin vaihdon. Voortin huollosta ei vielä suuria kokemuksia. Melkeinpä ikävä Scenicciä, vain sen melu oli turhan kova. Seuraavaksi GS tai Zafira, VW harkinnasa mukana. C-maxin tilaratkaisut jääneet kesken.

      • Scenuilija

        C-max on todella kovaääninen ja mielestäni jotenkin "halvan" oloinen auto. Lisäksi ruostuu todella nopeasti ja on paljon vikoja...


      • ronkeli

        ja niin edelleen. Mielenkiintoista, miten ristiin ihmisten mielipiteet ja mieltymykset menevät.

        Itse olen aina pitänyt tuota wanhaa Scenicciä melko hiljaisena jopa moneen uudempaan haastajaa nähden. Ja taas Sce II:n digimittarit yms. nimen omaan minulle edustavat sitä "halvan oloisuutta". Ja joku toinen oli teilannut Grandiksen liian erikoisena vaikka minusta se on aivan ykkönen mainitsemistani vaihtoehdoista jos hintaa ei lasketa. Tilaratkaisuille en ole vielä juurikaan käyttöä löytänyt vaikka onhan ne lattialokerot joskus käteviä. Volkkari muistuttaa minun makuuni vähän liikaa Transporteria ja muutenkin siinä on liikaa "saksanseisojalisää" hintalapussa.

        B-alkuisesta huollosta sentään ollaan yleisesti samaa mieltä. Ainakin kaikki ne jotka ovat iskeneet kätensä siihen itseensä.


      • Baskeri ja Batonki
        ronkeli kirjoitti:

        ja niin edelleen. Mielenkiintoista, miten ristiin ihmisten mielipiteet ja mieltymykset menevät.

        Itse olen aina pitänyt tuota wanhaa Scenicciä melko hiljaisena jopa moneen uudempaan haastajaa nähden. Ja taas Sce II:n digimittarit yms. nimen omaan minulle edustavat sitä "halvan oloisuutta". Ja joku toinen oli teilannut Grandiksen liian erikoisena vaikka minusta se on aivan ykkönen mainitsemistani vaihtoehdoista jos hintaa ei lasketa. Tilaratkaisuille en ole vielä juurikaan käyttöä löytänyt vaikka onhan ne lattialokerot joskus käteviä. Volkkari muistuttaa minun makuuni vähän liikaa Transporteria ja muutenkin siinä on liikaa "saksanseisojalisää" hintalapussa.

        B-alkuisesta huollosta sentään ollaan yleisesti samaa mieltä. Ainakin kaikki ne jotka ovat iskeneet kätensä siihen itseensä.

        Miksi pitää käyttää Rellua huollossa B-merkkisessä liikkeessä? On muitakin vaihtoehtoja, jos Rellun hakuaa. Minut karkoitettiin kyseisestä kaupasta jo auton ostovaiheessa. Niinpä ajoin 100 km länteen vaihtamaan autoa ja huollon (sen ensimmäisen mikä on tullut tässä vaiheessa eteen) olen hoitanut myös muualla...

        Halusin Scenicin enkä suostunut muuttamaan päätöstäni kyseisen firman takia. Onneksi vielä voi valita minne rahansa vie ;)


      • ronkeli
        Baskeri ja Batonki kirjoitti:

        Miksi pitää käyttää Rellua huollossa B-merkkisessä liikkeessä? On muitakin vaihtoehtoja, jos Rellun hakuaa. Minut karkoitettiin kyseisestä kaupasta jo auton ostovaiheessa. Niinpä ajoin 100 km länteen vaihtamaan autoa ja huollon (sen ensimmäisen mikä on tullut tässä vaiheessa eteen) olen hoitanut myös muualla...

        Halusin Scenicin enkä suostunut muuttamaan päätöstäni kyseisen firman takia. Onneksi vielä voi valita minne rahansa vie ;)

        jossain kauempanakin. Mutta kun kokemusten mukaan sinne huoltoon tulee asiaa kerran tai kaksi myös vuosihuoltojen välillä.

        Ja periaatteesta vuoren on tultava Muhemmedin luo eikä päinvastoin. Etenkin jos autossa on kiinni vuoden nettopalkka.


      • Renöö
        ronkeli kirjoitti:

        ja niin edelleen. Mielenkiintoista, miten ristiin ihmisten mielipiteet ja mieltymykset menevät.

        Itse olen aina pitänyt tuota wanhaa Scenicciä melko hiljaisena jopa moneen uudempaan haastajaa nähden. Ja taas Sce II:n digimittarit yms. nimen omaan minulle edustavat sitä "halvan oloisuutta". Ja joku toinen oli teilannut Grandiksen liian erikoisena vaikka minusta se on aivan ykkönen mainitsemistani vaihtoehdoista jos hintaa ei lasketa. Tilaratkaisuille en ole vielä juurikaan käyttöä löytänyt vaikka onhan ne lattialokerot joskus käteviä. Volkkari muistuttaa minun makuuni vähän liikaa Transporteria ja muutenkin siinä on liikaa "saksanseisojalisää" hintalapussa.

        B-alkuisesta huollosta sentään ollaan yleisesti samaa mieltä. Ainakin kaikki ne jotka ovat iskeneet kätensä siihen itseensä.

        Huollosta tuli mieleen, että onko kellään kokemusta Auto-Serviasta Ala-Tikkurilassa. Kannattaako käyttää Rellua siellä huollossa? Entä hintataso Biliaan verrattuna? Olen nimittäin Bilian paskahuoltoon ja -palveluun kovin, kovin kyllästynyt. Jos muualta löytyy parempi kuin Bilia, niin saavat siellä Biliassa mun puolesta jatkaa Volvo-kuskien perseiden nuolemista. Omia rahojani en sinne enää kanna!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe