Häämatkalle heti -

passin hankinta?

Tahtoisimme tehdä niin, että menisimme naimisiin (maistraatissa pienesti) päivää ennen matkalle lähtöä. Onko kenelläkään tietoa, miten hoituu passi- ym.asiat? Voinko alkaa hommata passia etukäteen uudella sukunimelläni? Tuntuisi tyhmältä hommata 10 vuoden passi yhden reissun takia entisellä sukunimellä. Ja pääsisinkökään sillä edes matkaan, jos kerran sukunimeni vaihtuu? Entäpä muut kortit (kuten esim. pankkikortti - visalla olisi käyttöä matkalla...)? Kiitos sinulle, jos osaat auttaa.

4

1536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja sellaisesta

      Enpä usko, että voit hankkia passia etukäteen nimellä, jota ei vielä ole.
      Maksukorttien ja passin on jokatapauksessa oltava samalla nimellä, joten ehkäpä ratkaisusi on hankkia lyhyemmän ajan passi vanhalla nimellä.
      Soita poliisilaitokselle lupa-asioihin ja kysy. He hoitavat näitä asioita joka päivä työksensä ja osaavat vastata kyllä!

      • näinpä teen

        Kiitos vastauksesta. Otanpa yhteyden poliisiasemalle. Niin oli kyllä tarkoituskin, mutta ajattelin, jos löytyisi joku asian kokenut. Eli olisi siis järkevintä matkustaa vielä tyttönimellä ja muutella niitä kortteja vasta sitten? Että niin voi tehdä?


      • voi tehdä
        näinpä teen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Otanpa yhteyden poliisiasemalle. Niin oli kyllä tarkoituskin, mutta ajattelin, jos löytyisi joku asian kokenut. Eli olisi siis järkevintä matkustaa vielä tyttönimellä ja muutella niitä kortteja vasta sitten? Että niin voi tehdä?

        ja useimpien on pakkokin.
        Itse lähdin häämatkalle häiden jälkeisenä aamuna ja olin pari viikkoa reissussa vanhalla nimelläni; olipa hetki aikaa sopeutua ajatukseen.Kaiken kaikkiaan vaikein vaihe nimen vaihtamisessa on se, kun osa papereista on vanhalla ja osa uudella nimellä ja kassalla pitää muistaa kirjoittaa nimmari sen mukaan, kuin mitä maksukortissa sattuu lukemaan.
        Onnea matkaan!


    • tss

      Matkusta vanhalla nimellä, myös liput vanhalla nimellä = sama nimi kuin passissa. Myös luottokorttien oltava samalla nimellä kuin henkilöllisyystodistus = passi.

      Itse matkustin kaksi päivää häiden jälkeen Amerikkaan. Tullissa kysyivät olemmeko naimisissa kun meillä on eri nimet (joitain tullilomakkeita pitää täyttää erikseen, jos ei ole naimisissa) mutta hyväksyivät mukisematta kun ilmoitin että olemme.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe