MÄRKÄKOHTU

Tässä teille

Pyometra- mikä se on?

Ystävät kysyi eläinlääkäriltä hieman tarkemmin tuosta taudista nimeltä pyometra (eli märkäkohtu). Näin kertoi eläinlääkäri Tuomas Kärkkäinen:

Tauti on tyypillinen mikrobien aiheuttama tulehdustauti, joka vaivaa yleensä neljä-viisivuotiaita ja sitä vanhempia narttukoiria, jos on vaivatakseen. Tauti kehittää koiran kohtuun märkäpesäkkeitä. Yleensä taudilla on hormonaalinen tausta. Jos nartun juoksuvuoto pitkittyy, tai tulee väärään aikaan, on syytä seurata koiraa tarkasti. Joskus vaiva saadaan hoidettua antibiooteilla, jos antibiootit pystyvät nujertamaan bakteerit. Usein tauti kehittyy kuitenkin niin ärhäkäksi, että pikainen leikkaushoito on ainoa mahdollisuus koiran hengen pelastamiseksi.

TILANNE VOIDAAN ENNALTAEHKÄISTÄ AINOASTAAN STERILOIMALLA NARTTUKOITA, JOLLE EI SYYSTÄ TAI TOISESTA AIOTA TEETÄTTÄÄ PENTUJA. Mikäli juoksuvuoto pitkittyy tai tulee väärään aikaan, tai jos koira menee apaattiseksi, aristaa vatsaa, eikä ruoka maistu, kyseessä on välitöntä eläinlääkärihoitoa vaativa tapaus.

http://www.elainsairaalanystavat.com/kuukaudenpotilas/31012006I.asp

En edelliseen ketjuun osallistunut, kuin tällä nimimerkillä. Muut jatkoi tappelua. Olen asialliusesti yrittänyt dokumentoida kohtuleikkauksen etuja ja hyötyä. Sanon asiat suoraan kuten Issu, joten suottapa siitä minua mollaatte. Olen ainoastaan asiallisesti osallistunut mutta aika törkyä olen vakkareilta takaisin saanut.

Edelliseen ketjuun laitoin linkkejä kohtutulehduksesta ja joku jäi kaipaamaan eläinlääkärin mielipidettä. Tuossa linkissä ja tekstissä mm. yhden lääkärin mielipide.

Myös alueemme eläinlääkäri ei pidä kohtuleikkausta turhana silpomisena vaan suosittelee sitä nartulle jota ei enää pennuteta.

Turhaa verrata ihmisen leikkauksia ja eläimen leikkauksia keskenään, koska ihminen ja eläin on niin erilaisia. Käsittääkseni ihmisiä ei märkäkohtuun kuole...

Täällä moni pauhaa asioiden asiallisesta esittämisestä ja suoraan puhuminsen tärkeydfestä. Kun asiaansa puolustaa suraan suorilla sanoilla, saa vakkareilta törkyä niskaan. Kuitenkaan he eivät itse kykene esittämään omaa kantaa samalla tavalla.. esittäen dokumentteja ja olemalla asiallinen vaikka sitä niin korostavat.

Kopaistaanpa kuinka asiallinen ketju tästä saadaan, ilman riitaa.

Eli te jotka vastustatte kohtuleikkausta, antakaa faktaa kehään ja asiallisesti kiitos.Kun ehdin, vastaan asiallisesti ja esitän oman mielipiteeni asiasta.

76

5522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä Teille

Hmm.. kiireessä kauheesti kirjoitusvirheitä. Mutta uskon, että jokainen ymmärtää asian sisällön=)

• ei jaksa enää,kaikki sanottava on asian tiimoilta tullut monesti sanottua,sen sanon että yhtä moni lääkäri ei leikkausta ilman oireita tunnu suosittelevan.

• jaa..

Mutta pyysinkin etsimään jonka voit esittää täällä. Ei ns.mutu-tietoa. Itse olen lukenut vain leikkauksen suosittelemisesta ja sen eduista. En ole löytänyt "turha leikkaus" juttuja kohtuleikkausen tiimoilta =)

• jaa.. kirjoitti:

Mutta pyysinkin etsimään jonka voit esittää täällä. Ei ns.mutu-tietoa. Itse olen lukenut vain leikkauksen suosittelemisesta ja sen eduista. En ole löytänyt "turha leikkaus" juttuja kohtuleikkausen tiimoilta =)

narttuja ilman että olisi ikinä ollut mitään tulehduksia,joten...ei ole lääkäreitten mielestä ollut mitään mieltä leikata kun terveitä on olleet,leikkaus on aina myös riski,joka nukutus on riski,sen lisäksi muut komplikaatiot ja tulehdusvaara,kuten ehkä täältä sitten luit,on monen koira myös KUOLLUT leikkauksen jälkeisiin oireisiin tai sen aikana.

• Tässä Teille
        davalyan kirjoitti:

narttuja ilman että olisi ikinä ollut mitään tulehduksia,joten...ei ole lääkäreitten mielestä ollut mitään mieltä leikata kun terveitä on olleet,leikkaus on aina myös riski,joka nukutus on riski,sen lisäksi muut komplikaatiot ja tulehdusvaara,kuten ehkä täältä sitten luit,on monen koira myös KUOLLUT leikkauksen jälkeisiin oireisiin tai sen aikana.

Minulla on ollut useita narttuja, joista ensimmäinen koirani/narttuni kuoli märkäkohtuun. Silloin eläinlääkäreitä oli paikalla kaksi ja kuulin elämäni saarnaan siitä, että narttu on leikattava jos sitä ei aio pennuttaa =)

Tiedän narttuja jotka elävät ilman tulehduksia, mutta onhan se kiistämätön tosiasia että kohtutulehdus on yleinen. Vaikka sitä ei juuri sinun nartulla ole ollut.

• Tässä Teille kirjoitti:

Minulla on ollut useita narttuja, joista ensimmäinen koirani/narttuni kuoli märkäkohtuun. Silloin eläinlääkäreitä oli paikalla kaksi ja kuulin elämäni saarnaan siitä, että narttu on leikattava jos sitä ei aio pennuttaa =)

Tiedän narttuja jotka elävät ilman tulehduksia, mutta onhan se kiistämätön tosiasia että kohtutulehdus on yleinen. Vaikka sitä ei juuri sinun nartulla ole ollut.

on ollut 10 narttua eikä yhdelläkään mitään pissatulehdusta vakavampaa.Kaverilla joka jatkaa mun linjoja on seitsemän narttua ja sama juttu,ei mitään,vanhimmat menee nyt viimeisiä kuukausia.Ei sovi yleistää mitenkään päin:KOIRIA KUOLEE KOHTUTULEHDUKSEEN JA ENNALTAEHKÄISEVÄÄN LEIKKAUKSEEN.kuitenkin,riski on miten päin vain.Tiesittekö muuten,että vanhat koirat kuolee yleisimmin kasvaimiin kuitenkin,olkoot poistettu niin kohtu kuin pallitkin,sama koskee muitakin eläimiä ja vanhoja ihmisiä,luonto korjaa tavallaan,kukaan eikä mikään ei elä ikuisuuksiin.Aina kuollaan johonkin,FAKTA.

• Tässä Teille
        davalyan kirjoitti:

on ollut 10 narttua eikä yhdelläkään mitään pissatulehdusta vakavampaa.Kaverilla joka jatkaa mun linjoja on seitsemän narttua ja sama juttu,ei mitään,vanhimmat menee nyt viimeisiä kuukausia.Ei sovi yleistää mitenkään päin:KOIRIA KUOLEE KOHTUTULEHDUKSEEN JA ENNALTAEHKÄISEVÄÄN LEIKKAUKSEEN.kuitenkin,riski on miten päin vain.Tiesittekö muuten,että vanhat koirat kuolee yleisimmin kasvaimiin kuitenkin,olkoot poistettu niin kohtu kuin pallitkin,sama koskee muitakin eläimiä ja vanhoja ihmisiä,luonto korjaa tavallaan,kukaan eikä mikään ei elä ikuisuuksiin.Aina kuollaan johonkin,FAKTA.

Tuo ei ollut asiallista. Kuka tahansa voi sanoa, että "koira osaa lentää ja se on faktaa".

Pyysin tosiasioita, en mielipiteitä koska jokaisella on oma mielipiteensä. Haluan siis lukea jonkun artikkelin, eläinlääkärin mielipiteen joka todistaa minun olevan väärässä.

Tuo "minun koirani" on hiukan tyyliin "vanhempani eivät kuolleet sydänsairauksiin joten valetta että se on kansantauti (sepelvaltimo-ja sydäntaudit) =)

Tuo ei ollut asiallista. Kuka tahansa voi sanoa, että "koira osaa lentää ja se on faktaa".

Pyysin tosiasioita, en mielipiteitä koska jokaisella on oma mielipiteensä. Haluan siis lukea jonkun artikkelin, eläinlääkärin mielipiteen joka todistaa minun olevan väärässä.

Tuo "minun koirani" on hiukan tyyliin "vanhempani eivät kuolleet sydänsairauksiin joten valetta että se on kansantauti (sepelvaltimo-ja sydäntaudit) =)

narttua on aika monta,siihen jatkajani 8 narttua...onko vaiva siis niin yleinen kuin haluat väitää???Mun suku taas...moni on jo mun iässä sairastanut erilaisia syöpiä...ei mulla ole,sinun kiusaksi =)

• Tässä Teille
        davalyan kirjoitti:

narttua on aika monta,siihen jatkajani 8 narttua...onko vaiva siis niin yleinen kuin haluat väitää???Mun suku taas...moni on jo mun iässä sairastanut erilaisia syöpiä...ei mulla ole,sinun kiusaksi =)

Minä en kiusaanu. Lähinnä huvittaa lukea niitä näitä, niitä asiallisia dokumentteja odotellessa =)

Minä en kiusaanu. Lähinnä huvittaa lukea niitä näitä, niitä asiallisia dokumentteja odotellessa =)

kuitenkin että huvisi on ärsyttää keinolla millä hyvänsä?valitettavaa =(

• Tässä teille
        davalyan kirjoitti:

kuitenkin että huvisi on ärsyttää keinolla millä hyvänsä?valitettavaa =(

Huvini olisi lukea teidän mielipiteestä faktaa, koska se aidon oikeasti minua kiinostaa.

Ja ilmoitin jo useamman kerran, etten halua riidellä vaan lukea eriävästä mielipiteestä esim. eläinlääkärin mielipiteen yms.

• Tässä teille kirjoitti:

Huvini olisi lukea teidän mielipiteestä faktaa, koska se aidon oikeasti minua kiinostaa.

Ja ilmoitin jo useamman kerran, etten halua riidellä vaan lukea eriävästä mielipiteestä esim. eläinlääkärin mielipiteen yms.

nyt soitan illalla lekureille ja pyydän laittamaan nettiin vastauksen???ei kaikki lääkärit löydy netistä,ei kaikilla ole sivuja...

• Tässä Teille
        davalyan kirjoitti:

nyt soitan illalla lekureille ja pyydän laittamaan nettiin vastauksen???ei kaikki lääkärit löydy netistä,ei kaikilla ole sivuja...

=) Omille väittämilleni löydän sivustoja tukemaan omaa mielipidettäni. En enää aio kommentoida sinun viestejä, koska olet selvästikin riidan haluinen etkä tuo sitä "kehiin" mitä kaipaan. Eli niitä linkkejä, artikkeleita yms.

Mutta kiitos sinulle osallistumisesta keskusteluuni =)

=) Omille väittämilleni löydän sivustoja tukemaan omaa mielipidettäni. En enää aio kommentoida sinun viestejä, koska olet selvästikin riidan haluinen etkä tuo sitä "kehiin" mitä kaipaan. Eli niitä linkkejä, artikkeleita yms.

Mutta kiitos sinulle osallistumisesta keskusteluuni =)

kun haluan..toisekseen...miksi et etsi enenpää kuin kaksi lääkäriä...tiedätkö kuinka monta ell tässä maassa on?Edelleenkään en tappele,enkä ole asiaton,en vaan jaksa googlettaa asioita joista olen jo lukenut...jaksatko sinä?

• davalyan kirjoitti:

kun haluan..toisekseen...miksi et etsi enenpää kuin kaksi lääkäriä...tiedätkö kuinka monta ell tässä maassa on?Edelleenkään en tappele,enkä ole asiaton,en vaan jaksa googlettaa asioita joista olen jo lukenut...jaksatko sinä?

Ja on myös eläinlääkäreitä, jotka leikkaavat mitävaan, kunhan fyrkkaa tulee. Niistäkin on kokemusta.

• Tässä Teille
        Sikra kirjoitti:

Ja on myös eläinlääkäreitä, jotka leikkaavat mitävaan, kunhan fyrkkaa tulee. Niistäkin on kokemusta.

Tiedän, täälläkin hinnat vaihtelevat huomattavasti. Itselläni on kaksi tuttua lääkäriä ja he eivät ota minulta ns. normaalimaksua vaan hoitavat koiriani edullisesti. Joten sillä että leikkuutan narttuni heillä, he eivät juurikaan rikastu.

• etpäs
        Tässä Teille kirjoitti:

Etpäs itsekkään ole laittanut mitään fakta-artikkelia siitä KUINKA YLEINEN märkäkohtu on tai kuinka yleistä on kuolla siihen. Sanot vain ilman perusteluja, että kiistaton tosiasia (tai jotenkin niin sanoit) on että se on yleinen. Joten, laitappa faktaa että miten niin muka yleinen ja miten yleinen, eipä sua muuten uskota!

• ekaksi

anteeksi asiattomuuksia vakkareilta,siis noita ilkeitä herjoja joita tohon kirjotit,ehkä sitten voivat suhtautua sun viestiin asiallisesti.Nyt kuitenkin aloit haastamaan riitaa pistämällä palstalle ne haukkumiset jotka eivät liittyneet mitenkään märkäkohtuaiheeseen.
      Vaikuttaa siks siltä että oikee tavoittees on vain käydä vakkareiden kimppuun.ASialliseen viestiin olis kuulunut tuo kohtujuttu mutta asiattomaksi muuttui henkilökohtaisuudet lisäämällä.
      Haet siis tappelua vain.
      Vasta kun kirjoitat asiallisesti sut voidaan ottaa vakavasti.

• Tässä Teille

Minäpä en herjauksien kirjoittamiseen syylistynyt, ainoastaan lukemiseen.

Siksi en ole kenellekään anteeksi pyyntöä velkaa.

Ja en hae tappelua, ainoastaan asiallista keskustelua aiheesta märkäkohtu. Narttukoiran leikkaaminen turhaa vai ei turhaa. Mikäli et kykene asiallisesti aiheesta keskustelemaan niin ole hyvä ja avaa oma keskustelu aiheelle jossa voitte rauhassa riidellä =)

• >> Myös alueemme eläinlääkäri ei pidä kohtuleikkausta turhana silpomisena vaan suosittelee sitä nartulle jota ei enää pennuteta.

• eikä ole kuin yksi oikea mielipide:hänen.En minäkään edelleenkään enkä ikinä tule terveen nartun kohtua leikkaamaan huviksi.jos sairastaa niin sitten leikataan.Jos leikkaus on niin idioottivarma,niin miksi minä en saanut kohdunpoistoa????sain vain sterilisaation.Siksi,että kohdunpoistoon myös ihmisillä liittyy iso riski sekä vaivoja monenmoisia,ei koira siitä poikkea.

• Tässä Teille

En hae riitaa, vaan asiallista keskustelua ja linkkejä eriävään mielipiteeseen. Kovasti puolustatte kantaanne, mutta tuokaa asiallisesti jotain faktaa tähän ketjuun. Luen mielelläni aritkkelin tai eläinlääkärin mielipiteen, kun leikkusta ei suositella.

Pyydän ettet ala riehumaan van pysyt asiallisena. Aloita oma keskustelu jos riidellä tahdot.

• Tässä teille

Jäi vastaamatta. Pennutus ei mielestäni ehkäise kohtutulehdusta/märkäkohtua. Mutta jos aikoo pennuttaa, niin eihän sitä silloin kannata leikata. Mutta jos tietää ettei aio pennuttaa, niin silloin se mielestäni kannattaa leikata.

En hae riitaa, vaan asiallista keskustelua ja linkkejä eriävään mielipiteeseen. Kovasti puolustatte kantaanne, mutta tuokaa asiallisesti jotain faktaa tähän ketjuun. Luen mielelläni aritkkelin tai eläinlääkärin mielipiteen, kun leikkusta ei suositella.

Pyydän ettet ala riehumaan van pysyt asiallisena. Aloita oma keskustelu jos riidellä tahdot.

mehän aina riehutaan juu,Sikralla on enenpi kokemusta kuin minulla,umalla vielä enemmän kuin meillä,miksi en uskoisi kokemuksen ja omien kokemusten ääneen?Minun rodussa valmistui juuri terveystutkimus...ei ainuttakaan kohdun takia kuollutta narttu,none,zero,nobody.

Jäi vastaamatta. Pennutus ei mielestäni ehkäise kohtutulehdusta/märkäkohtua. Mutta jos aikoo pennuttaa, niin eihän sitä silloin kannata leikata. Mutta jos tietää ettei aio pennuttaa, niin silloin se mielestäni kannattaa leikata.

ettei leikkaus aina vaivoilta pelasta????Tässä yritetään nyt vääntää ettei issu,sikra,minä,uma leikattaisi sairasta narttua jos siitä vielä hyötyä olisi.Jokainen meistä antaisi leikata jos olisi toivoa,mitä koiriin tulee,rahasta emme välitä jo sillä saa terveyttä.Uskallan sanoa näin koska ollaan aiheesta privaatisti puhuttu monesti.keinoja kaihtamatta,kustannuksista säästämättä.

Jos aikoo pennuttaa, niin sillon tuo varma koiran kuolema kohtutulehdukseen (faktasi mukaan) on sen arvoista, niinkö ?

• Tässä teille
        davalyan kirjoitti:

mehän aina riehutaan juu,Sikralla on enenpi kokemusta kuin minulla,umalla vielä enemmän kuin meillä,miksi en uskoisi kokemuksen ja omien kokemusten ääneen?Minun rodussa valmistui juuri terveystutkimus...ei ainuttakaan kohdun takia kuollutta narttu,none,zero,nobody.

Sinun rodussa ei, mutta toinhan jo aiemmin artikkelit esiin joista kävi ilmi, että kohtutulehdus on vahnalla koiralla yleinen. Nyt tässä linkissä toin esille kahden eläinlääkärin mielipiteen...

• Tässä Teille
        Sikra kirjoitti:

Jos aikoo pennuttaa, niin sillon tuo varma koiran kuolema kohtutulehdukseen (faktasi mukaan) on sen arvoista, niinkö ?

Ei ja ei.
        Kohtutulehdus voi tulla nuorelle ja vahalle, yleensä vanhalle nartulle. Jos koira on terve, hyvä rotunsa edustaja ja sitä aiotaan käyttää jalostukseen. Niin silloin kun se narttu on siinä iässä ettei sitä enää pennuteta, se kannattaa leikata. Kun taas narttu, jota ei koskaan aiota pennuttaa, kannattaa leikata jo aiemmin =)

Älä Sikra yritä väännellä minun kirjoituksia =)

Tuo sinä minulle joku linkki eriävästä mielipiteestä luettavaksi =)

Sinun rodussa ei, mutta toinhan jo aiemmin artikkelit esiin joista kävi ilmi, että kohtutulehdus on vahnalla koiralla yleinen. Nyt tässä linkissä toin esille kahden eläinlääkärin mielipiteen...

jotka vielä ovat elossa ovat vanhoja...viimeinen syntynyt 98...eikä silti mitään.Kysytään sikralta jolla on noin sata kasvattia sekä omia pari,kuinka moni kasvattisi/narttusi on kuollut kohtu-ongelmiin?

• Tässä teille
        davalyan kirjoitti:

ettei leikkaus aina vaivoilta pelasta????Tässä yritetään nyt vääntää ettei issu,sikra,minä,uma leikattaisi sairasta narttua jos siitä vielä hyötyä olisi.Jokainen meistä antaisi leikata jos olisi toivoa,mitä koiriin tulee,rahasta emme välitä jo sillä saa terveyttä.Uskallan sanoa näin koska ollaan aiheesta privaatisti puhuttu monesti.keinoja kaihtamatta,kustannuksista säästämättä.

Kun kohtua ei ole, koira ei sairastu kohtutulehdukseen eikä märkäkohtuun, Joten nuo vaivat se ehkäisee. Ja osaltaan se ehkäisee myös nisäkasvaimien tulemista.

Kaikki koirat kuolee joskus, mutta kohtuongelmien suhteen leikkuuttaminen ehkä tuo monta lisä vuotta koiralle. Siksi ehkä, koska eihän se muita syöpiä tai tapaturmia ehkäise.

• Tässä teille
        davalyan kirjoitti:

jotka vielä ovat elossa ovat vanhoja...viimeinen syntynyt 98...eikä silti mitään.Kysytään sikralta jolla on noin sata kasvattia sekä omia pari,kuinka moni kasvattisi/narttusi on kuollut kohtu-ongelmiin?

Voisitko tuoda linkkejä? Artikkeleita? Toin linkit kohtutulehduksista ja kahden eläinlääkärin mielipiteet tänne luettavaksi. Mutu tieto ja "minun koiralla" tieto ei minua vakuuta =)

Voisitko tuoda linkkejä? Artikkeleita? Toin linkit kohtutulehduksista ja kahden eläinlääkärin mielipiteet tänne luettavaksi. Mutu tieto ja "minun koiralla" tieto ei minua vakuuta =)

ylempänä ketjussa.

• davalyan kirjoitti:

No ei mullakaan omista nartuista ole kokemusta kuin n. 15 nartusta näin äkkiä laskien, jotka on eläneet kanssani syntymästä vanhuuden kuolemaan,
        ykskään ei kuitenkaan ole kuollut kohtutulehdukseen.

Ei minun kasvattini, eikä heidän jälkikasvunsa, ei yksikään ole kuollut kohtutulehdukseen, jos tuo oikeasti olisi niin yleinen kuolinsyy, kuin tuo aloittaja väittää, niin kyllä tuohonkin laumaan pitäisi jo pari ainakin mahtua.

• Sikra kirjoitti:

No ei mullakaan omista nartuista ole kokemusta kuin n. 15 nartusta näin äkkiä laskien, jotka on eläneet kanssani syntymästä vanhuuden kuolemaan,
        ykskään ei kuitenkaan ole kuollut kohtutulehdukseen.

Ei minun kasvattini, eikä heidän jälkikasvunsa, ei yksikään ole kuollut kohtutulehdukseen, jos tuo oikeasti olisi niin yleinen kuolinsyy, kuin tuo aloittaja väittää, niin kyllä tuohonkin laumaan pitäisi jo pari ainakin mahtua.

olen minäkin,umalla on ollut narttuja 60 luvulta alkaen eikä hänelläkään kuin yksi vastaava ongelma,joten...yleistä???? =)

• Tässä teille

Löysin taas yhden eläinlääkärin mielipiteen. Edelleen odottelen linkkiä eriävään mielipiteeseen.

Olisin kiinnostunut kuulemaan kaiken mahdollisen narttukoiran juoksun siirrosta. Mitkä ovat keinot millä se tehdään? Kuinka usein sen voi tehdä? Ja kuinka paljon ennen juoksua?

Tarja

Vastaus:

Hei! Olisin puolestani kiinnostunut tietämään miksi suunnittelet narttukoirasi juoksujen siirtämistä? Juoksut ovat narttukoiran normaalia elämää! Mikäli koiralla ei haluta teettää pentuja tai on olemassa riski, että se tulee teidän tahdostanne riippumatta tiineeksi (vahinkoastuminen uroksen toimesta), suosittelisin koiran sterilaatioleikkausta. Kiima on mahdollista siirtää myös tableteilla, joiden antaminen aloitetaan kun juoksua edeltävää vuotoa on havaittu tai koiralla on esikiiman oireita. Lääkitys kestää 8-14 päivän ajan lääkkeestä riippuen. Aina, kun koiria hoidetaan hormoneilla, on olemassa kohtuullisen suuri riski, että koira varsinkin myöhemmällä iällä kehittää pyometran eli märkivän kohtutulehduksen. Pyometra on hengenvaarallinen sairaus, jonka ainoana hoitokeinona on leikkaus. Minusta on siis parempi ennaltaehkäisevästi steriloida koira kuin leikata se todella sairaana. Miettikää nyt tarkasti mitä haluatte ja mikä olisi koiran kannalta paras ratkaisu. Hauskaa syksynjatkoa teille molemmille!

28. Kysymys:

http://64.233.183.104/search?q=cache:oIj7rFr38VkJ:www.hauhau.com/navi_elainlaakari.php?link=4 pyometra&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=51&lr=lang_fi

• No juoksunsiirtojakaan en hyväksy, enkä ole koskaan harrastanut.

• Tässä Teille
        Sikra kirjoitti:

No juoksunsiirtojakaan en hyväksy, enkä ole koskaan harrastanut.

No tuo ei liittynyt tuohon aloitus keskusteluun...mutta, en itsekään ole juoksuja siirtänyt nartulta.

• kyllästynyt.
        Sikra kirjoitti:

No juoksunsiirtojakaan en hyväksy, enkä ole koskaan harrastanut.

Kohdunpoisto ajoissa antaa koiralle lisävuosia. Se vaan on fakta, joka on ja pysyy.
        Miksi joku ei sitä tee, syitä on monia.
        Halutaan tilaa uusille nartuille ja pentueille. Pidetään vanhan (hyödyttömän= pennuttoman) koiran pitämistä turhana ja kalliina. Pidetään leikkausta kalliina. Ei pidetä vanhoista koirista. Syitä on nii- in monia.
        Koiraansa rakastava varmasti leikkauttaa narttunsa. Mitään oikeaa syytä, paitsi edellämainitut ei ole.

• Tässä Teille
        kyllästynyt. kirjoitti:

Kohdunpoisto ajoissa antaa koiralle lisävuosia. Se vaan on fakta, joka on ja pysyy.
        Halutaan tilaa uusille nartuille ja pentueille. Pidetään vanhan (hyödyttömän= pennuttoman) koiran pitämistä turhana ja kalliina. Pidetään leikkausta kalliina. Ei pidetä vanhoista koirista. Syitä on nii- in monia.
        Koiraansa rakastava varmasti leikkauttaa narttunsa. Mitään oikeaa syytä, paitsi edellämainitut ei ole.

On vain eläinlääkäreitä, jotka ovat erimieltä asiasta... jotkut suosittelee leikkuuttamista ja jotkut vastustavat. Ja samalla tavalla koiran omistajia. Mutta kumpi on parempi?!

Pidetään keskustelu nättinä, ilman syyttelyä..jookos?

• issu56
        kyllästynyt. kirjoitti:

Jokainen koiraansa/koiriaan rakastava tekee aivan takuulla kaikkensa koiransa/koiriensa hyvinvoinnin eteen huolimatta siitä, onko niillä ollut pentuja vaiko ei...myöskin sen vanhan koiran! Jos minä haluan uuden pennun, niin sitä ei milloinkaan ole, eikä milloinkaan myöskään tulla hankkimaan vanhan koiran elämän kustannuksella!
        Se leikkaus joko antaa tai ei anna niitä lisävuosia, se riippuu niin monista eri tekijöistä...meillä yksi ei tuosta leikkauksesta herännyt milloinkaan ja sekin on fakta!!!

• Dogtori
        Tässä Teille kirjoitti:

On vain eläinlääkäreitä, jotka ovat erimieltä asiasta... jotkut suosittelee leikkuuttamista ja jotkut vastustavat. Ja samalla tavalla koiran omistajia. Mutta kumpi on parempi?!

Pidetään keskustelu nättinä, ilman syyttelyä..jookos?

Esimerkki eräästä tuttavani koirasta, joka on joutunut kahdesti silmäleikkaukseen, ensimmäinen lääkäri muitta mutkitta suositti leikkausta, ja leikkasikin...vaiva uusiutui, ja toinen lääkäri oli kysynyt, haluatko että leikataan, tälle rodulle anestesia on suuri riski, koira leikattiin, ja onneksi heräsikin...mutta lääkäreiden mielipiteet eroavat toisistaan.

• kyllästynyt. kirjoitti:

Nyt kirjoitat kyllä todella törkyä, jos koira elää esim. 14v. terveenä, niin kyllä se on ihan kunnioitettava ikä ja sitten jos vaivoja tulee eikä pysty enään auttamaan, niin kyllä se on päästettävä kivuistaan !
        Ikänä ei minulta ole lähtenyt vanhat koirat pois nuorten tieltä. Päinvastoin kyllä ne vanhat koirat ovat kaikki ensin, sitte vasta nuoret.

Jos sinulla on kertomiasi syitä vanhankoiran lopetkseen, niin muista että meitä on kyllä aidosti eläinrakkaitakin koiraihmisiä, jotka kunnioitamme ja rakastamme vanhoja koiria siinä missä nuoriakin.

hyötyä koiristamme...miksi emme lopettaisi niitä heti kun pennutus-ikä on ohi????kuvittelet taas omiasi.

joko olet luonteeltasi vinksahtanut pahemman kerran tai sitten syntymähullu.

VANHA JA VANHENEVA KOIRA ON PARAS KOIRA. NIIDEN KANSSA ON IHANAA JA IKIMUISTOISTA ELÄÄ. VOIN OMALTA KOHDALTANI SANOA SEN OLEVAN MELKEIN PARASTA AIKAA. Molemmat tuntevat toisensa ja toistensa tavat. Elämä yleensä on varsin antoisaa juuri ikääntyneen koiran kanssa.
        Kun meilläkin melkein jokainen on elänyt 14 vuotiaaksi ja ylikin niin miten monta vuotta mukamas siitä olisi tullut lisää????????????????????????????
        Suo anteeksi mutta sinulla on kyllä jonkinlainen PAKKOMIELLE.

• Tässä Teille
        umalehtinen kirjoitti:

joko olet luonteeltasi vinksahtanut pahemman kerran tai sitten syntymähullu.

VANHA JA VANHENEVA KOIRA ON PARAS KOIRA. NIIDEN KANSSA ON IHANAA JA IKIMUISTOISTA ELÄÄ. VOIN OMALTA KOHDALTANI SANOA SEN OLEVAN MELKEIN PARASTA AIKAA. Molemmat tuntevat toisensa ja toistensa tavat. Elämä yleensä on varsin antoisaa juuri ikääntyneen koiran kanssa.
        Kun meilläkin melkein jokainen on elänyt 14 vuotiaaksi ja ylikin niin miten monta vuotta mukamas siitä olisi tullut lisää????????????????????????????
        Suo anteeksi mutta sinulla on kyllä jonkinlainen PAKKOMIELLE.

Itsekin pidän vanhoista koirista. Vanha koira on niin viisas, se sanomattakin tietää mitä milloinkin tehdään =)

Uma, antaa provojen olla. Ei hiillytä vaan asiallisesti keskustellaan.

Itsekin pidän vanhoista koirista. Vanha koira on niin viisas, se sanomattakin tietää mitä milloinkin tehdään =)

kaksi lääkriä tuhannesta on sanonut noin ja se on ehdoton totuus?

• Tässä Teille
        davalyan kirjoitti:

kaksi lääkriä tuhannesta on sanonut noin ja se on ehdoton totuus?

En ole kaikilta lääkäreiltä kysynyt =) Mutta ne kaksi joiden kanssa olen jutellut asiasta, oli leikkuutamisen kannalla. Joten asianhan voi sinun matiikalla kääntää näin " 100% eläinlääkäreistä, joiden kanssa olen jutellut oli leikkuuttamisen kannalla" =)))

Lisäksi löysin nuo kaksi linkkiä, joista käy eläinlääkärin nimi ilmi.

Että olet riidanhaluinen *hymy*

tai hiillyin mutta kun rakastan vanhoja ystäviäni niin vietävästi. Nytkin alkaa Tintillä ja Fannylla veteraaniaika. Silloin ei ole pitkämatka siihen kun saa kiittää jokaisesta yhteisestä hetkestä ja uudesta aamusta.
        Kannattaisi käydä jalostusnetissä katsomassa esimerkiksi minun kohdallani miksi niitä pentuja on pitkän ajan sisällä ollut niin vähän loppujen lopuksi.

• kylliksi. Tiksun jutussa. Missään nimessä ei mielestäni pidä paikkaansa väite että pienemmillä roduilla olisi juoksu vain kerran vuodessa. Se on ihan puhtaasti huuhaata. koiran koko ei siihen vaikuta pätkääkään.

• Tässä teille

Juoksut tulee yksilöllisesti, totta. Mutta, kaipaan edelleen artikkeleita, linkkejä yms. Joita lukemalla voin tutustua siihen, miksi kohtuleikkaus ei olekaan niin yleinen kuin yleisesti luullaan vai onko se sittenkin yleinen. Ja onko leikkuuttaminen turhaa, jos ennalta ehkäistään kohtu ongelmia.

Juoksut tulee yksilöllisesti, totta. Mutta, kaipaan edelleen artikkeleita, linkkejä yms. Joita lukemalla voin tutustua siihen, miksi kohtuleikkaus ei olekaan niin yleinen kuin yleisesti luullaan vai onko se sittenkin yleinen. Ja onko leikkuuttaminen turhaa, jos ennalta ehkäistään kohtu ongelmia.

eläinlääkäreiltä. meidän eläinlääkärimme ei lähde leikkaamaan tervettä koiraa ainoastaan kohtutulehdusten pelossa. Nukutus on aina riski. Vanhalla koiralla ei aina sydänkään ole parhaassa mahdollisessa kunnossa.

• Tässä teille
        umalehtinen kirjoitti:

eläinlääkäreiltä. meidän eläinlääkärimme ei lähde leikkaamaan tervettä koiraa ainoastaan kohtutulehdusten pelossa. Nukutus on aina riski. Vanhalla koiralla ei aina sydänkään ole parhaassa mahdollisessa kunnossa.

En leikkuutakaan koiraani vanhana, vaan siinä vaiheessa kun en enää pennuta eli n. 6v. Ja ne kaksi narttua joita en pennuttanut, leikkuutin toisen 3v ja toisen 5v.
        Ilman komplikaatioita ja ilman tulehduksia.

Täällä eläinlääkärit suosittelevat leikkuuttamista.

Nyt kirjoitat yleisestä 'kohtuleikkauksesta', aiemmin kirjoitit että 'kohtutulehdus' on yleinen vahankoiran kuolin syy ???

Ja miten voit kirjoittaa että "yleinen kuolinsyy"
        jos sulla on vaan parin eläinlääkärin juttu, tukemassa väitettäsi.
        Kyllä kokemuskin jotain kyllä kertoo.

Tuo kohdun poisto leikkaus on ihan sinun itsesi päätettävissä omille koirillesi.
        Ja minä olen päättänyt ettei meillä silvota terveitä koiria, jos tulee kohtututulehdus, niin sitte mietitään eläinlääkärin kanssa yhdessä mikä on se oikea hoitomuoto juuri sen koiran kohdalla.

• Tässä Teille
        Sikra kirjoitti:

Nyt kirjoitat yleisestä 'kohtuleikkauksesta', aiemmin kirjoitit että 'kohtutulehdus' on yleinen vahankoiran kuolin syy ???

Ja miten voit kirjoittaa että "yleinen kuolinsyy"
        jos sulla on vaan parin eläinlääkärin juttu, tukemassa väitettäsi.
        Kyllä kokemuskin jotain kyllä kertoo.

Tuo kohdun poisto leikkaus on ihan sinun itsesi päätettävissä omille koirillesi.
        Ja minä olen päättänyt ettei meillä silvota terveitä koiria, jos tulee kohtututulehdus, niin sitte mietitään eläinlääkärin kanssa yhdessä mikä on se oikea hoitomuoto juuri sen koiran kohdalla.

Ensimmäinen narttuni kuoli märkäkohtuun ja silloin sain kuulla palopuheen eläinlääkäreiltä. Sanoivat, että märkäkohtu on yleisin vanhan nartun kuolinsyy ja siksi koira kannattaa leikkuuttaa un sitä ei enää pennuta tai jos ei aio pennuttaa ollenkaan.

Nuo kaksi linkkiä, niissä eläinlääkäri opastaa leikkuuttamaan koiran ettei kohtuongelmia tule. En löytänyt artikkelia "yleisin kuolinsyy", mutta osaltaan nuo tukee mielipidettäni.. koska ei ne turhaan leikkuuttamista suosittele =)

Edelleen odotan eriävän mielipiteen tueksi edes jotain luettavaa =)

• jankutijankutijankutijankuti

SELVÄKSI ON TULLUT, HALUAT FAKTAA! ÄLÄ SILTI JANKUTA. ONKO SULLA JOKU IDENTITEETTIKRIISI ITSESI KANSSA? OIREET AINAKIN ON.

• tiedä,että faktaa löytää goolettamalla sanat,kohtutulehdus,märkäkohtu,kohtusyöpä ym ym...

• Tässä Teille

Ei ole kriisiä, ainostaan tiedon janoa.
        Sinulle myös heippa =)

• jankutijankutijankut
        Tässä Teille kirjoitti:

Ei ole kriisiä, ainostaan tiedon janoa.
        Sinulle myös heippa =)

kyllä toistaiseksi päätän itse milloin poistun, kuten senkin, minne poistun.
        Etkö osaa käyttää hakukoneita tiedonjanoosi. Minä osaan.

• Dogtori

Eiköhän tämä leikkaus asia ole lähinnä jokaisen omassa harkinnassa. Jokaisen oma ja ainut fakta on se, jonka hän on omin silmin nähnyt ja kokenut, ja omalta eläinlääkäriltään kuullut.

minun kantani on selkeä, en leikkauta koiriani, en edes sekarotuisiani. En näe siinä vaan yksinkertaisesti mitään itua, terveitä kun ovat! En halua altistaa niitä turhaan komplikaatioille.

Eri asia on jos koira sairastuu kohtutulehdukseen, ja lääkäri suosittelee.

Minulla on myös vakaa uskomus siihen, että koiran pitäisi saada ainakin yhdet pennut, jos vain mahdollista...luonnon mukainen elämä takaa terveyttä hormoonaaliselta kannalta.

Tämä on minun oma faktani, ei ehkä muiden, mutta se riittää minulle.

• on pitkälti sama kuin omani...kaikilla nartuillani ei tosin ole ollut eikä tule olemaan pentuja,mutta muuten =)

• Tässä teille

Mielipiteitä on monia, sen täällä olen huomannut. Muualla päin suomea tervettä narttua ei leikata. Täällä taas suositellaan jos koiraa ei pennuteta enää/tai ollenkaan.

Siksi kaipaankin lukemista aiheesta. Jälleen riidan haastajiakin on keskusteluun tullut, mutta asiaakin on esille tuotu. Tosin ei sitä mitä etsin..

• Dogtori
        davalyan kirjoitti:

on pitkälti sama kuin omani...kaikilla nartuillani ei tosin ole ollut eikä tule olemaan pentuja,mutta muuten =)

Meillä on näillä kahdella "omalla" koiralla, sakemannilla ja snautserillä ollut yhdet pentueet kummallakin.

Isompi sekarotuinen snautseri-pystykorva sekoitus tuntuu olevan sen verran vaikea luonne, etten näe syytä alkaa jatkamaan jääräpäisten sukua,

mutta pieni kääpiömme papillon-japanesa chin , on niin hieno luonne , että kenties sitten joskus...jos yhdet...mutta harkintaa se vaatii ja kovaa pohdiskelua, ja on muuten menossa silmäpeilaukseenkin, jos ei nyt pentujen takia, niin muuten vaan ,kun kuulin että näillä saattaa tulla silmä ongelmia.

• Dogtori kirjoitti:

Meillä on näillä kahdella "omalla" koiralla, sakemannilla ja snautserillä ollut yhdet pentueet kummallakin.

Isompi sekarotuinen snautseri-pystykorva sekoitus tuntuu olevan sen verran vaikea luonne, etten näe syytä alkaa jatkamaan jääräpäisten sukua,

mutta pieni kääpiömme papillon-japanesa chin , on niin hieno luonne , että kenties sitten joskus...jos yhdet...mutta harkintaa se vaatii ja kovaa pohdiskelua, ja on muuten menossa silmäpeilaukseenkin, jos ei nyt pentujen takia, niin muuten vaan ,kun kuulin että näillä saattaa tulla silmä ongelmia.

kokonaan sinun harkinnan alaista,en puutu,en myötä enkä vastapäivään =)

• se vaan
        Dogtori kirjoitti:

lisäät sekarotuisten määrää, hyi, hyi.

• Dogtori
        se vaan kirjoitti:

lisäät sekarotuisten määrää, hyi, hyi.

Mutta onneksi päätän siitä itse. Ja älä huolestu, en aikonut niitä penikoita sinun oven taakse jättää pärevasussa ;)

• Tässä Teille
        Dogtori kirjoitti:

Mutta onneksi päätän siitä itse. Ja älä huolestu, en aikonut niitä penikoita sinun oven taakse jättää pärevasussa ;)

Juu mut yritetään tässä kerranikin olla niin, ettei lähdetä provoiluun mukaan. Jutellaan ihan asiallisesti ja jätetään provot ihan rauhaan.. pyytää kauniisti =)

Ja sulle nimimerkittömälle kuiskaus, ei riidellä eikä tässä ketjussa yritetä saada riitaa aikaan =)

• Dogtori kirjoitti:

seropithan tässä maailmassa pahinta onkin...juupa juu ;)

• ........
        Tässä teille kirjoitti:

Mielipiteitä on monia, sen täällä olen huomannut. Muualla päin suomea tervettä narttua ei leikata. Täällä taas suositellaan jos koiraa ei pennuteta enää/tai ollenkaan.

Siksi kaipaankin lukemista aiheesta. Jälleen riidan haastajiakin on keskusteluun tullut, mutta asiaakin on esille tuotu. Tosin ei sitä mitä etsin..

Sillä' täällä meillä päin myöskin suositellaan :) Eli ihan kohtutulehdusten ym varalta , sillä vanhana jos tulahdus tulee, on oleikkaus jo suuri riski. Sekä miksi mahdollistaa muutenkin "vahinkopennut", kun tuntuu niitä joka paikassa olevan.

Olen kuullut, että jos koira saa pennut, voipi se alentaa märkäkohtu ym riskiä, mutta enpä sitten tiedä paljonko perää.

Kuitenmkin meillä omista ja sukulaisten koirista 9 kappaletta sairastanut märkäkohdun viimeisen 2v aikana :/ Onneksi omamme (nyt 15v, silloin 13v) selvisi, sekä kummitäsin koirat. Muita viittä ei voitu pelastaa, kaksi kuoli märkäkohdun tuskiin automatkalla lääkäriin, yksi oli 19v ja risat, joten ei voitu leikata enää :/

• Tersi

en näe mitään syytä leikata tervettä koiraa jos siihen ei ole mitään perusteita, minusta tuo varmuuden vuoksi -periaate ei ole kovin hyvä. Asiasta minulla ei ole tietoa eikä omaa kokemusta mutta mielestäni tervettä koiraa on turha leikellä, jokainen leikkaus itsessään on kuitenkin riski koiran terveydelle.

Jos leikkaukselle on perusteita niin mikä ettei, esim. pitkät ja vaikeat juoksut ja paljon valeraskauksia.

Mielestäni tuo kaikkien narttujen kertapennuttaminen ei kuitenkaan ole järkevää.

• molossi

Miten ne yhdet pennut voi auttaa ehkäisemään tulehduksilta tai nisäkasvaimilta?
        Nartun hormoonitoimintahan muuttuu vain hetkellisesti juoksun,tiineyden,ja pentujen aikana ;)
        ja koiratkaan kun ei ihan luomuja ole,enemmänkin meidän ihmisten kädenjälkiä... ;)

Ja on jokusiakin narttuja,joille on pentujen jälkeen välittömästi puhjennut kohtutulehdus.
        Viimeisin tapaus,jonka itse tiedän,oli narttu,joka menehtyi vähän ennen synnytystä.Oli narttu,josta itse odotin pentua.

Minusta toi,että narttu tarvii yhdet pennut kuuluu samaan vanhaan kastiin lausahduksia,kuin " ei haukku haavaa tee" tai "raa´asta lihasta tulee vihainen koira"...

Mutta tosiaan,jokaisella on mielipiteensä,oli ne sitten samoja tai eriäviä :O)

• Dogtori
        molossi kirjoitti:

Miten ne yhdet pennut voi auttaa ehkäisemään tulehduksilta tai nisäkasvaimilta?
        Nartun hormoonitoimintahan muuttuu vain hetkellisesti juoksun,tiineyden,ja pentujen aikana ;)
        ja koiratkaan kun ei ihan luomuja ole,enemmänkin meidän ihmisten kädenjälkiä... ;)

Ja on jokusiakin narttuja,joille on pentujen jälkeen välittömästi puhjennut kohtutulehdus.
        Viimeisin tapaus,jonka itse tiedän,oli narttu,joka menehtyi vähän ennen synnytystä.Oli narttu,josta itse odotin pentua.

Minusta toi,että narttu tarvii yhdet pennut kuuluu samaan vanhaan kastiin lausahduksia,kuin " ei haukku haavaa tee" tai "raa´asta lihasta tulee vihainen koira"...

Mutta tosiaan,jokaisella on mielipiteensä,oli ne sitten samoja tai eriäviä :O)

Jokaisella omat mielipiteet:)

Ja edelleen minulla omat tuosta luonnollisesta elämästä ;D)

• asiantuntija

Asiasta en mitään tiedä. oikeassa olen silti.kuka uskaltaa vastustaa.

• Tässä Teille

Ja tuoko on asiallista keskustelua =)

• paivansadeko

nartun sterilointia. Yritän nyt muistaa oikein. Ensimmäinen kasvattimme Sini leikattiin noin 2v kohdunkiertymän vuoksi. Märkäkohdun vuoksi on leikattu Jenna sekä vanhempien narttu Lulu. Yhdeltä nartulta on poistettu kohtu hormonaalisista syistä. Ihan ensimmäisen collie narttuni kohtu poistettu syynä märkäkohtu.
      Minulla sijoituksessa ollut narttu kohtu myös poistettu. Syynä märkäkohtu pentujen jälkeen. Koira kävi tarkastuksessa kun vuoto jatkui vielä kolmantena päivänä. Myös vanhukseltamme on poistettu kohtu, syynä se märkäkohtu. Tämä koira sairastui astutuksen jälkeen. Älkää ymmärtäkö väärin koira ei ollut vanhus astutushetkellä. Siitä on jo vuosia.
      Minuun nämä kokemukseni ovat vaikuttaneet sillä tavalla että, tulen narttuni leikkauttamaan jatkossa ennen mielellään ennen kuin tulehduksia edes tulee. Meinasin jo lyödä hanskat naulaan jossain vaiheessa tuon kasvattamisen kanssa. Ajattelin kuitenkin että, kyllä tämä huono tuuri joskus loppuu.
      Mutta tiedän silti paljon koiria jotka ovat kuitenkin eläneet kohtunsa kanssa ilman ongelmia elämänsä loppuun asti.
      Minusta kuitenkin omistaja päättää oman koiransa leikkauttamisesta.
      Päätyy hän kumpaan tahansa tulokseen ei se silti tee hänestä mitenkään huonompaa koiranomistajaa.

• .........

Pääsee hauva ylimääräisitä vaivoista :) Ja eipä tarvii pelätä kohtutulehdusta/ märkäkohtua tai valeraskauksiakaan. Meidän neiti leikataan tuossa 3-4 v iässä, nyt 1,5v.

• majorica1961

minulla ei siitä juuri nyt ole mielipidettä. mutta minulla on ollut yksi narttu joka leikattiin 11-vuotiaana. eli ihan terveenä pari vuotta vielä sen jälkeen. mutta jos osaat ruotsia niin löydät paljon infoa el. lääkäreiltä ja klinikoilta. googleta: livmoderinflammation/hund.
      aion myös itse lueskella lisää.

Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe