kokemuksia ko. vaivasta? Miten lähteä kuntouttamaan ym. kun lääkäri käskee vain yrittää elää normaalia elämää..
spinaalistenoosi
46
36397
Vastaukset
- kipuilija
kerrotko vähän enemmän, miten vaivaa, syötkö lääkkeitä?
miten kauan- pahasti
n. 3 kk josta osan vuodepotilaana ja särkylääkityksellä. Vähitellen pystyi olemaan yhä pitempiä aikoja pystyssä ja tehdä pitempiä lenkkejä. Lääkäri sanoi ettei tarvetta leikkaukseen, mutten vieläkään työkykyinen. Välillä tulee huonompia päiviä jolloin terävä kipu selässä. Osittain varmasti johtuu selkälihasten huonosta kunnosta, mutta uskaltaisiko esim. hierottaa jännitysten laukeamiseksi? Lääkäristä ei oikein ohjeita saanut jatkoa ajatellen, muuta kuin omatoimisen kuntouttamiskehotuksen.
- kroonisena
pahasti kirjoitti:
n. 3 kk josta osan vuodepotilaana ja särkylääkityksellä. Vähitellen pystyi olemaan yhä pitempiä aikoja pystyssä ja tehdä pitempiä lenkkejä. Lääkäri sanoi ettei tarvetta leikkaukseen, mutten vieläkään työkykyinen. Välillä tulee huonompia päiviä jolloin terävä kipu selässä. Osittain varmasti johtuu selkälihasten huonosta kunnosta, mutta uskaltaisiko esim. hierottaa jännitysten laukeamiseksi? Lääkäristä ei oikein ohjeita saanut jatkoa ajatellen, muuta kuin omatoimisen kuntouttamiskehotuksen.
Hei, minulle sanottiin että kaikkea liikuntaa ja hierontaa saa suorittaa kivun sallimissa rajoissa.
Ja etenkin venyttelyä suositeltiin, tunnen että varsinkin oikea jalka on kovin kireä takareidestä ja olenkin nyt venytellyt joka ilta.
Minulle sanottiin myöskin ettei tarvetta leikkaukseen ja kun sitten viimein leikattiin niin pullistuma olikin kovettunut nikamien väliin ja iskiasvaivat jäikin kroonisena päälle.
toivottavasti paranet:) - Toinen kipuilija
kroonisena kirjoitti:
Hei, minulle sanottiin että kaikkea liikuntaa ja hierontaa saa suorittaa kivun sallimissa rajoissa.
Ja etenkin venyttelyä suositeltiin, tunnen että varsinkin oikea jalka on kovin kireä takareidestä ja olenkin nyt venytellyt joka ilta.
Minulle sanottiin myöskin ettei tarvetta leikkaukseen ja kun sitten viimein leikattiin niin pullistuma olikin kovettunut nikamien väliin ja iskiasvaivat jäikin kroonisena päälle.
toivottavasti paranet:)Olen juuri saanut diagnoosin spinaalistenoosi koko kevään jatkuneesta ja pahentuneesta kivusta. Tämäkin diagnoosi tuli "sivutuotteena" muista tutkimuksista. Olen lukenut Googlesta tietoa ja siellä varoitettiin manipuloinnista ellei asialla ole pitkälle koulutettu henkilö. Itse ihmettelen, onko tästä ulospääsyä. Kuntoutuuko tästä vielä työhön, kun kävely on niin vaikeaa, vaikka kivut joskus hellittäisivät? Tätä esiintyy kuulema enimmäkseen yli kuusikymppisillä, mutta itse olen viisikymppinen, tosin muutenkin paljon sairastanut. Kertokaa kokemuksia, kenellä on niitä pitemmältä ajalta!
- 1paula
Olen saanut diagnoosin nyt kolme kuukautta sairastettuani ja kärsittyäni kovista selkäkivuista, lääkitys vaihdettiin Lyrikaan ja vielä on edessä hermoratatutkimus, diagnoosi tuli siis magneettikuvauksen perusteella.Olen tosi masentunut, kovista kivuista ja normaalin elämän rajoittuneisuudesta, kun käveleminen tuottaa tuskaa sekä seisominen, sekä edessä on työpaikan vaihdos.( olen ammatiltani Lähihoitaja) Liikuntaa olen koiran kanssa harrastanut ja ulkoilua sekä sauvakävelyä, jotka on todella olleet oikein intohimoni,nyt jos muutaman sata metriä pääsee kävelemään,mieli on tosiaankin nollassa...
- spinneli
1paula kirjoitti:
Olen saanut diagnoosin nyt kolme kuukautta sairastettuani ja kärsittyäni kovista selkäkivuista, lääkitys vaihdettiin Lyrikaan ja vielä on edessä hermoratatutkimus, diagnoosi tuli siis magneettikuvauksen perusteella.Olen tosi masentunut, kovista kivuista ja normaalin elämän rajoittuneisuudesta, kun käveleminen tuottaa tuskaa sekä seisominen, sekä edessä on työpaikan vaihdos.( olen ammatiltani Lähihoitaja) Liikuntaa olen koiran kanssa harrastanut ja ulkoilua sekä sauvakävelyä, jotka on todella olleet oikein intohimoni,nyt jos muutaman sata metriä pääsee kävelemään,mieli on tosiaankin nollassa...
Toista vuotta diagnoosista, tod. magneettikuvauksella. 2 eri särkylääkettä, jotka väsyttävät, masentaa. Sauvakävely pitää kuntoa yllä, nostaa ryhtiä. Ilman sauvoja kävelen kivuttomasti n. 500m. Lisänä alkava nivelrikko polvissa ja lonkissa, liekö osana lannerangassakin. Leikata ei "niin kauan kun pystyy kävelemään". Olen 54v ja lääk. mielestä hyväkuntoisen näköinen, ettei ulkopuolinen voi ymmärtää, että on joku vaiva. Max 2kg voi nostaa/kantaa, ettei ala kova särky. Aina ei sitäkään.
- 1paula
spinneli kirjoitti:
Toista vuotta diagnoosista, tod. magneettikuvauksella. 2 eri särkylääkettä, jotka väsyttävät, masentaa. Sauvakävely pitää kuntoa yllä, nostaa ryhtiä. Ilman sauvoja kävelen kivuttomasti n. 500m. Lisänä alkava nivelrikko polvissa ja lonkissa, liekö osana lannerangassakin. Leikata ei "niin kauan kun pystyy kävelemään". Olen 54v ja lääk. mielestä hyväkuntoisen näköinen, ettei ulkopuolinen voi ymmärtää, että on joku vaiva. Max 2kg voi nostaa/kantaa, ettei ala kova särky. Aina ei sitäkään.
Niin, on vaikea ymmärtää toisen kipua, olen 54v ja muuten kunnossa painokin on aivan normaali, ehkä hieman alipainoakin, tietenkin painokin alkaa nousta , kun ei pääse liikkumaan kunnolla. Lohduttaa kuitenkin tietää, että on muitakin kanssasisaria ja veljiä jotka painivat saman ongelman kanssa. Masennus on selvää kipujen kanssa painivalle, minulla on onneksi koira ja ihana mies joka ymmärtää ja koitan tehdä kaikkea mahdollista etten täysin lösähdä ja käperry itsesääliin. Kiitos viestistäsi jatketaan päiväkerrallaan, tänään paistaa aurinko..
- kuin myös :(
1paula kirjoitti:
Niin, on vaikea ymmärtää toisen kipua, olen 54v ja muuten kunnossa painokin on aivan normaali, ehkä hieman alipainoakin, tietenkin painokin alkaa nousta , kun ei pääse liikkumaan kunnolla. Lohduttaa kuitenkin tietää, että on muitakin kanssasisaria ja veljiä jotka painivat saman ongelman kanssa. Masennus on selvää kipujen kanssa painivalle, minulla on onneksi koira ja ihana mies joka ymmärtää ja koitan tehdä kaikkea mahdollista etten täysin lösähdä ja käperry itsesääliin. Kiitos viestistäsi jatketaan päiväkerrallaan, tänään paistaa aurinko..
vaivannut koko kesän, lähti ensin iskiaksesta
nyt jäi vaiva päälle,vasenjalka ei toimi kunnolla,kantapää kävely ei onnistu, kävellä voi vielä mutta hitaammin, nukkumista ei haittaa.
fysioterapialla antoivat ohjeita:
makaa selällään jalat tuolilla
makaa oikea kyljellä ja laita pyyherulla lantion alle aluksi 5-10min, yritetään avata nikamia,
vesijumppaa,soutamista, kuntopyörää, suositteli niin ettei tuu kipuja,
onko tinnitystä,korvavinkumista tähän liittyen? se alkoi noin 3v sitte - maavee
pahasti kirjoitti:
Minä oli Petreassa Turussa Kelan kuntoutuskurssilla ja sain apua.
Opin kuntouttamaan itse oikeita lihaksia jne - sisu27
Toinen kipuilija kirjoitti:
Olen juuri saanut diagnoosin spinaalistenoosi koko kevään jatkuneesta ja pahentuneesta kivusta. Tämäkin diagnoosi tuli "sivutuotteena" muista tutkimuksista. Olen lukenut Googlesta tietoa ja siellä varoitettiin manipuloinnista ellei asialla ole pitkälle koulutettu henkilö. Itse ihmettelen, onko tästä ulospääsyä. Kuntoutuuko tästä vielä työhön, kun kävely on niin vaikeaa, vaikka kivut joskus hellittäisivät? Tätä esiintyy kuulema enimmäkseen yli kuusikymppisillä, mutta itse olen viisikymppinen, tosin muutenkin paljon sairastanut. Kertokaa kokemuksia, kenellä on niitä pitemmältä ajalta!
Minulla todettii sentraalinen spinaalistenoosi 24 vuotiaana kun oikea jalka halvaantui ja sen syytä kun etsittiin nii samalla magneetti kuvauksessa huomattiin stenoosi ja prolapsi joka puristi molempien jalkojen L5 hermoja fasetti niveliin jouduin pyörätuoliin kun kävely matka kepeillä halvaustuen ym muitten härpäkkeiden kanssa noin 30metriä ja kaaduin ku kivut meni niin pahaks ja minut leikattiin 3kk päästä siitä kuin todettiin se koska stenoosi oli edennyt nii älytöntä vauhtia ettei ykskään lääkäri ole osannut sanoa miten se on mahdollista , olen yrittäny etsiä toista oman ikäistä joka on joutunut käymään yhtä nuorena kyseisen sairauden läpi tosin minulla on selkä niin huonossa kunnossa kivut kovat että joudun syömään metadonia kipuihin oxynormin kanssa jotta selviää päivästä toiseen ja nyt jännittää vähän mitä tekeevät sairaalassa kun minulla on jaloista ja käsistä ylikiihtyneet refleksit paitsi oikeassa jalassa joka jäi lähes täysin halvaantuneeks ja spastiseks. Tällä hetkellä olen 27v 2 selkäleikkausta takana saa nähä tuleeko kolmas jo tänä vuonna.
- Anonyymi
spinneli kirjoitti:
Hei,miulla selkä leikattu -18.
Nyt toiseen jalkaan polttava kipu kestänyt tli vuoden,kuvat otettu,ahtaumaa on ,lääkärin mielestä liian iso riski leikata.
Hermorata tutkimukseen odotan aikaa.
Työ oma maatila ja lisäksi vieraalla pitopalvelussa.liikkuminen yhtä tuskaa,ja jos ei leikata,työkyky arvio edessä.
Todella ärsyttää koko touhu,nytkin navetalta tultu ja pitopalvelulle lähtö,vasen jalka tulessa ja tekee ihan omiaan😖 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,miulla selkä leikattu -18.
Nyt toiseen jalkaan polttava kipu kestänyt tli vuoden,kuvat otettu,ahtaumaa on ,lääkärin mielestä liian iso riski leikata.
Hermorata tutkimukseen odotan aikaa.
Työ oma maatila ja lisäksi vieraalla pitopalvelussa.liikkuminen yhtä tuskaa,ja jos ei leikata,työkyky arvio edessä.
Todella ärsyttää koko touhu,nytkin navetalta tultu ja pitopalvelulle lähtö,vasen jalka tulessa ja tekee ihan omiaan😖Voi ei, eikö mikään kipulääke auta 😣 Periaatteessa pelkän kipun takia ei leikata, vaan pitää olla halvausoiretta. En itsekään menis, jos työtä kumminkin pystyy tekee. Mikään ei takaa, että kipu jää leikkauspöydälle, varsinkaan jos se on ollut jo vuoden. Näissä olisi hyvä olla nopee, eli parasta lienee leikkauspäätös tehdä tunneissa-päivissä. Ainakin jostain amerikkalaisesta lähteestä ymmärsin, että ellei hermo-ongelmaa hoideta viimeistää 72 tunnin kuluessa, se ei täysin entiselleen palaudu. Selkäleikkauksissa on valtavat riskit ja pahimmillaan voi tulla oireita molempiin jalkoihin ja pidätyskykyyn, ylipäänsä koko lantionpohjan aluelle eikä se paljon lohduta olla joku tilastoharvinaisuus!
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi ei, eikö mikään kipulääke auta 😣 Periaatteessa pelkän kipun takia ei leikata, vaan pitää olla halvausoiretta. En itsekään menis, jos työtä kumminkin pystyy tekee. Mikään ei takaa, että kipu jää leikkauspöydälle, varsinkaan jos se on ollut jo vuoden. Näissä olisi hyvä olla nopee, eli parasta lienee leikkauspäätös tehdä tunneissa-päivissä. Ainakin jostain amerikkalaisesta lähteestä ymmärsin, että ellei hermo-ongelmaa hoideta viimeistää 72 tunnin kuluessa, se ei täysin entiselleen palaudu. Selkäleikkauksissa on valtavat riskit ja pahimmillaan voi tulla oireita molempiin jalkoihin ja pidätyskykyyn, ylipäänsä koko lantionpohjan aluelle eikä se paljon lohduta olla joku tilastoharvinaisuus!
Monisairas... ja sen verran vielä jatkoa ettei moni taida tietääkään selän hermotuksen ohjaavan paitsi lihaksia käskystä (liiku jalka tai avaudu/pysy kiinni sulkija 😉), vaan vaikuttaa myös isoon joukkoon autonomista hermostoa. Usein onkin myös näissä jotain häiriötä. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että kaikkein vi**umaisinta on sulkijoiden heikkous! Toiminnallsesti ylivoimaisesti kamalin on kiistatta neliraajahalvaus! Miettisin siis tosi tarkkaan mitä riskejä on valmis ottaan.
Monisairas
- pippiina1
Kohtalotoverit
Sinnittelin koko viime kesä töissä ja tämän talven, mutta nyt katkes kamelin selkä, en jaksa .Ulospäin näytän hyväkuntoiselta, mutta voi sitä kivun määrää kävellessä tai seisoessa.Pilleritä löytyy joka lähtöön;Lyrica,Arcoxia, Norspan kipulaastari,Temgesin ja vielä jokin yöski, mutta muu ei auta kuin maata köllöttää oikealla kylellä. Epiduraaliakin on kokeiltu nikamaväliin, mutta turhaan.Nyt odottelen kutsua fysiatrille sairaalaan ja olen sairaslomalla.Onneksi löysin tämän palstan, että tiedän kohtalotovereissa löytyy, voimia teille kaikille!Pippiina - köpöttelijä
Minulla on vähitellen mennyt oikea jalka melkein toimimattomaksi. Kävely sujuu kuin hidastetussa filmissä. Mutta sujuu kuitenkin vielä.
Jalkojen lihakset kramppaavat herkästi, es kenkien pukeminen on vaikeaa kun ei voi taittaa jalkaterää alaspäin.
Kantapääkävely ei ole onnistunut aikoihin.
Ristiselässä on välillä vaivaa, muuten ei ole kipuja, onneksi.
Lannerangan magneetti oli normaali, ei mitään tätä aiheuttavaa löytynyt.
Nyt olen menossa hermoratatutkimukseen ja rinta ja kaularangan magneettitutkimukseen. Sitten neurologin vastaanotolle.
Toivottavasti löytyy syy. Itse epäilen tuota spinaalistenoosia.
Löytyykö kohtalotovereita?
Miten tästä toivutaan?
Haluaisin palata töihin ja normaaliin elämään!
Mitä kuuluu nimimerkille "kuin myös" sinulla on hyvin samanlaiset oireet kun minulla nyt. Oletko parantunut ja kauanko siihen meni? Kirjoituksesi on tosin jo vuodelta 2008.... - Selkä poikki
Masennusta tai flunssaa vaan. Niin että syökääpä vaan masennuspillereitä kourakaupalla. Minulla totesi tietävä terveyskeskuslekuri että jalkapohjieni tunnottomuus johtuu flunssasta joka oli jo parantumaan päin. Suihketta nenään vaan. Sitten yksityisellä lääkärillä ja monta sataa köyhempänä magneettikuvan perusteella olen matkalla leikkuriin.
- tara53
Hei kohtalotoverit!
Omaa katkokävelyäni ja istumista helpotti jäykistysleikkaus, onneksi, mutta kipu jäi pysyväiseksi ja muut vaivat. Hermoratatutkimuksessa tuli selville kahden alimman välin hermovauri molemmille puolille. Taistelun jälkeen sain osatyökyvyttömyyseläkkeen. Olen aloittanut pari kuukautta sitten ja tuntuu hyvätä puolen viikon työviikko. Ei se kipua ja oireita poista. mutta ei tule ihan niin loppuunajetuksi kuin ennen. Tramadoli, Panacodia ja Triptyyliä ym. menee entiset määrät, mutta olen tyytyväinen kun saan sisältöä elämään työsta ja juuri ja juuri pärjään nyt näin. Etsikää apua ja ottakaa kaikki keinot käyttöön, pitäkää puolenne, taistelkaa ja lopuksi tyytykää ja hyväksykää sitten se, että taervettä päivää ei enää ehkä tule, mutta päiviä kuitenkin, Kipu ja vaiva on osa arkipäivää ja kuuluu sinun elämääsi ainakin silloin, jos on päässyt kehittymään hermovauria. - tappari1
hei
minulla puhkesi sama tauti n. 1 v takaperin. fysiatrilta ohjeet: panacod särkylääkettä tarvittaessa fys. jumpparilta yksilölliset jumppaohjeet. alkuun 3 tablettia 45 min jumpat aamuin illoin. ja kas, nyt 3 kk aloituksesta riittää 1 kpl panacodia iltaisin. jumpan lisäksi käyn vesijuoksussa 2 x viikossa ja kävelen paljon. jumpalla vahvistan mm. selkä- ja vatsalihaksia jalkojen lisäksi. vatsalihakset tärkeitä siksi, että selkää vahvistettaessa kehon tasapaino säilyy.
äskettäin kävin magneetikuvauksessa, jonka perusteella lääkäri totesi, että leikataan tarvittaessa = silloin kun omasta mielestä olo on riittävän tukalaa. saas nähdä.
suosittelen yo. ohjelmaa, varsinkin heti taudin puhekeamisvaiheessa. - jotain vikaa
Millä lailla tämä on teillä edennyt? Tulivatko kovat kivut äkillisesti vaiko vuosien mittaan hitaasti pahentuen? Itselläni on ollut selkävaivaa jo parikymppisenä, pysyi poissa uskoakseni kuntosaliharjoittelun avulla, mutta nyt taas alkanut viisikymppisenä.
Eli likikään sillä tasolla, että tarvitsisin särkylääkettä (tosin käyttämäni epilepsialääkitys voi sivuvaikutuksenaan helpottaa), mutta jotain häikkää siellä on. Olen yhä notkea, mutta kipupaikat eli hellitä venytyksissä toisin kuin kireiden lihasten kanssa kävisi. Hierojakin totesi, ettei sieltä löydy kireitä paikkoja, joka selittäisi kivun. Hän veikkaili juuri tuota spinaalistenioosia oireiden perusteella (pystyasento sattuu, pitempi rasitus kangistaa, köyry asento helpottaa yms)
Mitä mahdollisuuksia ennaltaehkäisyyn, nyt jos vielä ehtisi välttyä pahemmalta?- Kippurainen ruoto
Hei, ajattelin muutaman rivin laittaa kokemuksistani. Minullakin selkävaivat alkoivat suhteellisen nuorena. Olin 30-v kun ensimmäisem kerran olin selästä sairauslomalla. Ilmeisesti meni silloin painoja nostellessa ja vaiva oli todennäköisesti välilevytyrä. Sittemmin selkä on kipeytynyt harvakseltaan ja ollut enemmän vain ns. noidannuolityyppisiä lihaskramppeja, jotka vääntävät selän kieroon aina samalle puolelle. Viime vuodet selän vuoksi työkyvytön pari kolme kertaa vuodessa ja aamuisin liikkeellelähtö vaikeaa. Aloitin aktiivisen lenkkeilyn vuoden alussa ja juoksin selän kivuista huolimatta. Nyt vihdoinkin 53- vuotiaana pääsin magneettikuvaan ja diagnoosina merkittävä lannerangan välilevyrappeuma. Lisäksi skolioosi, joka johtuu osittain madaltuneista nikamaväleistä. Lääkärin sanoin kippurainen ruoto - takaa katsoen kiero ja sivulta suora, kun pitäisi olla painvastoin. Lannerangan kaari on häviämässä ja sen osittainenkin säilyttäminen on nyt tärkeää. Oikea jalka puutuu tunnottomaksi kävellessä ja kaikki oireet ovat pahentuneet vuosien mittaan, selkä kipeytyy herkemmin ja palautuminen on hidasta. En juo, en polta, olen normaalipainoinen ja aina harrastanut liikuntaa, joten aina voi sairastua vaikka mitä tekisi. Olen käynyt kaiken maailman niksauttajilla ja jokainen antaa erilaisia ohjeita. Em. pätee lääkäreihinkin eli kyllä tämän kanssa on aika yksin. Erilaiset ohjeet hämmentävät eikä tiedä enää mikä olisi hyväksi. Ei jää muita vaihtoehtoja kuin kokeilemalla yrittää koota kaikista saamistaan ohjeista itselleen toimiva paketti toimintakyvyn ylläpitämiseksi.
- kokki1sh1
mulla selkä vaivannu n.25vuotta pikkuhiljaa pahentunut, pari vuotta sitten vihdoin orttopedi diagnosoi lannerangan rappeuman,leikkasivat 4/2011 töölössä,pistettiin kiskot nikamiin ja hermojuuren vapautus. tulos on niinkuin lekuri sano,50/50 auttaako, kiskot poisti ylimääräsen lonksumisen, säryt ei kyllä lähteny minnee.Lyrika,panacod,tramal, paracetamol käytössä aina vaan.Nukkuminen tosi huonoo..en tiedä missä olisin ilman leikkausta, mutta pettymyshän se oli todeta että työhön ei pysty, hiljaksee koitan pärjäillä. jos jollekkin ehdotetaan leikkausta, suosittelen kyllä, voi olla että joudun/pääsen uuteen leikkaukseen, 2v. kontrolli 3.6. saas nähä mitä ortopedi meinaa, työkyvyttömänä nyt 3v. eikä yhtään helpota, nyt käyn fysikaalisessa ja jumppaan kotona mitä pystyn. tsemppiä kaikille!!
- kokki1sh1
jatkan tässä vielä kun vauhtiin pääsin, tämähän on sillai inhottava "tauti" että kivun määrää ei tiedä kun potilas itse, masentaa nämä vähättelevät kanssaihmiset, saa itsensä tuntemaan välillä jonkin sortin työtä vieroksuvaksi lusmuksi, välillä epäilee ittekki tätä tilaa,että kuinkas kipee sitä oikeesti on? Mutta kun kävelykyky katoaa taas kolmeks päiväks ni kyllä se totuus siinä taas valkenee. yksinäiselle tämä on kyllä aika rankkaa..Siitähän se masennuskin pahenee kun jää vähän kaiken ulkopuolelle.Tästähän nämä lääkärit aina muistuttaa että ikäväkyllä masennus kuuluu taudin kuvaan, sivutuotteena ärtyneisyyden kera! sosiaalinen verkosto pitäis pitää jotenki kasassa! terveisin L V-S 1-dekompressio ja L V hermojuuren vapautus 6h leikattiin, turhaanko?Täytyy uskoa tulevaisuuteen.52v. aikaa on?!
- operated 74
Tervehdys! Täällä kans spinalistenoosikokemus! Mulla se oli LV-S1 alueella ja aiheutti oireinaan virtsaummen ja ulosteinkontinenssin. Tehtiin kans hermojuurten vapautukset ja nikamakaaren poisto. Tuli seurauksena vasemman alaraajan jäykkähalvaus.
Ennen 5 vuotta sitten tehtyä operaatiota lekurit kiisteli diagnoosista; 2 löysi selkeän spinalistenoosin magneettikuvasta ja uskoi oireet fyysisiksi, pari oli sitä mieltä että oireet on vain psyykkiset eikä löytäneet vikaa...
Virtsaumpi ja ulosteinkontinenssi ei parantuneet.
Ei kai spinalistenoosiin ole muuta vaihtoehtoa kuin leikkaus, oireista varmaan riippuen... - Diagnosis Unknown
Tervehdys
15 vuotiaana alkoi ensimmäiset oireet ilmaantumaan , ensin heikkoutta jaloissa sitten jatkuva "polte" , vuosien mittaan alkoi kääntyä kivun puolelle ja pari vuotta ollut satunnaisia 2. viikon kipu- ja poltejaksoja sekä puutumista vyötäröstä alaspäin . Talvella -13 tuli arvio iskiaksesta mutta stenoosi tuli itsediagnoosiksi googlea käyttämällä (ennen tätä ei ollut mitään tietoa että mistä vaivasta oli kyse , yksityisellä jotain laskimoläppiä olisivat halunneet tutkia). Keväällä meni nopeasti huonompaan suuntaan , lähes päivittäistä puutumista ja hermosärkyä . Lääkäriin pitäs mennä kuvauksen toivossa , tietäis edes missä ja minkälainen vika selässä on mutta taitavat pistää kotiin särkylääkkeiden kera . Sairaus osaa olla todella masentava pahimmillaan , kun kipu on 24/7 . Voimia kaikille , koittakaa jaksaa ! - Tumppu64
MInulla myös todettiin M48= sacrolumbalgia. ts. Selkää särkee jatkuvasti ja välillä alaraajat menee tunnottomiksi, johon auttaa hetkellinen istuminen ja eteenpäin kumartuminen. Mulla Voltarea ja Sirduladia särkyyn&kipuun, nyt olen kokeillut Osteopaattia 2x, (jeesaa) aion jatkaa käyntejä
- Jotain-parempaa
Hei, vanhoja taitaa olla nämä kirjoitukset mutta olen niitä hartaudella lukenut kun itse odottelen selkäleikkausta. Spinaalistenoosi ja tulossa avarrus ja luudutus. Voisin vaihtaa kokemuksia jos joku vielä tänne eksyy. Itse mietin pahenevia oireita, puutumista , pistelyä jaloissa ja selän patti alaselässä. Onko tulehdusta..? Huomenna lääkäriin ja pikkasen pelottaa.
- vuosientuska
Toivon sinun kertovan miten selän leikkaus auttoi kipuihisi. Minulle ehdotettu samoja toimenpiteitä jo 2v, mutta en ole uskaltanut mennä. Hermojuurien puudutuksia tehty 4 kertaa, joista ei ole ollut kuin korkeintaan kuukauden apu. Jatkuvat kivut ja jalan puutuminen, pistely, sekä kävelyvaikeudet vievät jo loputkin hermot. Fysioterapiaa ja allasjumppaa vuosia tehneenä tuntuu, että mikään muu ei enää auta kuin se nivelvälien avarrus. Toivottavasti saat apua ja kerrot kokemuksestasi.
- Jotain-parempaa
vuosientuska kirjoitti:
Toivon sinun kertovan miten selän leikkaus auttoi kipuihisi. Minulle ehdotettu samoja toimenpiteitä jo 2v, mutta en ole uskaltanut mennä. Hermojuurien puudutuksia tehty 4 kertaa, joista ei ole ollut kuin korkeintaan kuukauden apu. Jatkuvat kivut ja jalan puutuminen, pistely, sekä kävelyvaikeudet vievät jo loputkin hermot. Fysioterapiaa ja allasjumppaa vuosia tehneenä tuntuu, että mikään muu ei enää auta kuin se nivelvälien avarrus. Toivottavasti saat apua ja kerrot kokemuksestasi.
Joo vielä olisi noin kuukausi aikaa leikkaukseen. Ei Leikkaus päätös ole varmasti kenellekään helppoa mutta itse en halua syödä lääkkeitä ja mitkään kuntoilut ei enää auta. Ne auttoivat noin vuosi sitten kun spinaalistenoosi todettiin mutta nyt on menty alamäkeä viimeiset kuukaudet. Mekaanista vikaa ei mikään jumppa paranna, ikävä kyllä. Olen myös ymmärtänyt ettei kannata odotella leikkausta liian pitkään koska silloin voi ehtiä syntyä pysyvät hermo vauriot. Mutta tsemppiä sinulle ja kaikille näistä vaivoista kärsiville!:)
- Stenoosipase
Minullakin tilanne, että menossa ensi viikolla L4-5 ja S1-rekessien avartamiseen. Useamman vuoden ajan ollut oireita, ja nyt viimeisinä kuukausina pahentuneet. Absoluuttinen stenoosi oli tuossa L4-5 välissä diagnoosina ja S1 rekesseissä vaikea-asteiset ahtaumat. Olen sinnitellyt ja jumpannut, uinut ja venytellyt. Väliin popsinut lääkkeitä ja välillä sinnitellyt ilman. Varmaankin tuo suunnitteilla oleva leikkaus ainoa vaihtoehto kipujen, tunnottomuuden, polttelun ja kaikkine muiden viheliäisten tuntemusten poistamiseksi. Näin ainakin tässä vaiheessa uskon sekä siihen, että elämänlaatu paranisi. Täällä oli parin edellisen kommentin kirjoittajat menossa/ehkä jo olleet toimenpiteessä. Olisi enemmän kuin ihana, jos jaksatte ja pysytytte kertomaan kokemuksista ja siitä kuinka toipuminen on edistynyt. Tsemppiä kaikille!
- Stenoosipase
Minullakin tilanne, että menossa ensi viikolla L4-5 ja S1-rekessien avartamiseen ja se tehdään neurokirurgin toimesta. Olen kuullut (huhujako?), että erilaiset toimenpiteet riippuen tekeekö neurokirurgi tai ortopedi?! Minulle suunnitellussa toimenpiteessä mennään ahtaumiin käsiksi pienistä n. 3 cm viilloista, joita tulee kahteen väliin. Useamman vuoden ajan ollut oireita, ja nyt viimeisinä kuukausina pahentuneet. Absoluuttinen stenoosi oli tuossa L4-5 välissä diagnoosina ja S1 rekesseissä vaikea-asteiset ahtaumat. Olen sinnitellyt ja jumpannut, uinut ja venytellyt. Väliin popsinut lääkkeitä ja välillä sinnitellyt ilman. Varmaankin tuo suunnitteilla oleva leikkaus ainoa vaihtoehto kipujen, tunnottomuuden, polttelun ja kaikkien muiden viheliäisten tuntemusten poistamiseksi. Näin ainakin tässä vaiheessa uskon sekä siihen, että elämänlaatu paranisi. Olen kuitenkin koko ajan ollut työelämässä, lukuunottamatta lyhyitä sairauslomia ja olen pystynyt säännöllisen epäsäännöllisesti liikkumaan, mutta nyt kivut ja tuntohäiriöt sitä luokkaa, että sekä fysiatrin että neurokirurgin suosittelemana menossa toimenpiteeseen. Täällä oli keskusteluketjussa muutama kirjoittaja, jotka olivat menossa/ehkä jo olleet toimenpiteessä. Olisi enemmän kuin ihana, jos jaksatte ja pystytte kertomaan kokemuksista ja siitä kuinka toipuminen on edistynyt. Tsemppiä kaikille!
- Helpottunut
Minulta leikattiin kuun alussa spinaalistenoosi. Sairastelu alkoi edellisen vuoden syksyllä. Leikkaus oli minulle helppo, kävelin jo samana päivänä ja kipujakin jäi runsaasti pois ja jalkojen keveys palannut takaisin. Nyt huolellinen kuntoutus niin säilyisi lääkärin hyvin tekemä työ mahdollisimman hyvin.
- lehmäfani
moi.sama tilanne täällä.alkuvuodesta leikkuriin.4 juurikanavaa ahtautunut joista kaksi aivan ummessa ja selkäydinkanavan ahtauma.selkäranka kauttaaltaan hyvin rappeutunut....
töissä olo on jo aika hankalaa,olen maito/emolehmä tilan emänta ja lisäksi leirikeskus emäntä.
tällä hetkellä s.lomalla rannekan.a ahtauma leikkauksen takia.
olisi kiva saada kuulla kokemuksia selkä operaatioista ja toipumisesta....
onko miten kamalan kipeä kun kotiutuu sairaalasta.
tsemppiä ja joulun odotusta kaikille - vaivaismuori
Minulla leikattiin spinaali pari vuotta sitten. Aluksi meni hyvin ja kipuja oli vähemmän mutta nyt on taas iskias ja muitakin kipuja. Vaikka olen treenannut ja käynyt vesijumpassa nyt joutuu taas lääkkeitä syömään. Yöllä vaivaa krampit jaloissa.
- RandomWalker
Näin siinä valitettavasti aika usein voi käydä. Hyvä kun olet kuitenkin jaksanut treenata ja toivotaan ettei pahene kohtuuttomasti ja että kivut pysyy lääkkeillä kurissa.
Minullaki oikeassa reidessä juuri makuulla toisinaan erittäin kovia kramppeja, ja pakko yrittää tehdä ns. vastaliikkeitä. Sirdalud ja Panacod käytössä, mutta eivät aina riitä. - Stenoosipase
Minulle operaatiosta n. puolivuotta ja tähän asti mennyt erittäin hyvin. Jokunen aika sitten olin läheltä-piti -tilanteessa tuolla liikenteessä ja siitä lähtien krampit ja varpaiden tikkuilu vaivannut. Ajattelin, että näm em. oireet johtuvat tuosta tapahtumasta, mutta näitä kokemuksia lukiessa tuli ajatus, että onko tämä kuitenkin yleinen ilmiö tuon avarruksen jälkeen? Oletteko saaneet kramppeja kuriin jolloin konstilla? MInä jumppaan fyssarin ohjeiden mukaan, syön magnesiumia ja juon riittävästi vettä... mitä muuta voisi kokeilla?
- rwkommentoi
Stenoosipase kirjoitti:
Minulle operaatiosta n. puolivuotta ja tähän asti mennyt erittäin hyvin. Jokunen aika sitten olin läheltä-piti -tilanteessa tuolla liikenteessä ja siitä lähtien krampit ja varpaiden tikkuilu vaivannut. Ajattelin, että näm em. oireet johtuvat tuosta tapahtumasta, mutta näitä kokemuksia lukiessa tuli ajatus, että onko tämä kuitenkin yleinen ilmiö tuon avarruksen jälkeen? Oletteko saaneet kramppeja kuriin jolloin konstilla? MInä jumppaan fyssarin ohjeiden mukaan, syön magnesiumia ja juon riittävästi vettä... mitä muuta voisi kokeilla?
Sama kokemus itsellä autolla ajosta myös kerran, mutta siinä ei tosin ollut vaaratilannetta. Kannattaa muuten hommata automaattivaihteinen auto ellei vielä ole niin siitäkin vähnän apua koska yksi poljin vähemmän.
Magnesiumia ei pitäisi tarvita erikseen syödä ellei ole todettu tarvetta. Nestetasapaino vaikuttaa mutta sekin hoituu kuin itsestään ellei muuta syytä.
Itsellä ei kramppeja ole yleensä levossa tai kun oleskelee, mutta heti kun jalkaa tarfpeeksi rasittaa puhuttakaan vaikkapa liukastumisesta niin sitten on. - Anonyymi
Stenoosipase kirjoitti:
Kramppeihin paras apu on merisuolarakeet. Sen ovat todenneet jo lääkäritkin. Minulla on niitä aina yöpöydällä,, takintaskuissa, laukussa. 2-3 raetta heti suuhun sulamaan, kun kramppaa. Auttaa muutamassa sekunnissa.
Monet ottavat vaivaan magnesiumia. Siitä ei ole apua, ellei ole varsinaista todettua magnesiumin puutetta. Mutta jos magnesium-arvot ovat ok, silloin lisäsyönti ei auta.
Kannattaa kokeilla suolaa, en ole kenenkään kuullut sanovan ettei se olisi auttanut.
- Anonyymi
minulla todennäköinen , en pysty kävelemään edes 100m yhtäjaksoisesti. Olin meilahdensairaalassa 2 viikkoa ja todettiin keuhkosyöpä joka ohitti kaikenmuun . Keuhkosyövän syyksi katsottiin huonokuntoisuus, ei haluttu ymmärtää että se ei ollut syy. Todellinen syy ja vieläkin jatkuva sairaus on Lääkäreiden huolimuutta, eivät noudata omia sääntöjä . MEILAHDEN sairaala on monimutkainen konserni,
Minulla on ehkä oireidenperusteella spinaalistenoosi joka aina vaatii reparointia, leikkausta tai mitä se onkaan ?? - Anonyymi
Mulla oli selkäkipua seitsemän vuotta, ja sitä hoidettiin iskiaksena.
Kipulääkettä jatkuvasti määrättiin.
Spinaalistenoosihan se olikin, ja leikattiin sitten sen seitsemän vuoden kipuilun jälkeen.
Puoli vuotta meni hyvin operaation jälkeen, kunnes alkoi taas epämääräiset selkäkivut.
Mulle tuli leikkauksen jälkeen samantien joku hematooma/serooma leikkauskohtaan.
Nyt on kipuillut samalla tavoin kuin silloin heti operaation jälkeen, ja selkä kuumottaa oudosti samasta kohdasta.
Kipulääkkeitä menee jonkin verran, kun ei niitäkään voi liikaa käyttää.- Anonyymi
Hei! Kiinnostavia kokemuksia, viimeksi aika uusikin.
Minulla tämä kesä, pahin ainakin kävelyn suhteen. Kesäkuussa menin lääkäriin, kuukausien aikana huonontuneen vaivan vuoksi.
Ihme, kuvattiinkin samana päivänä.
Paperille kirjoitti, Etoricoxib ja kylmä-kuuma ym "hoitoja"
Ehdin sitten lukea millainen oheinen lääke on.
Lääkärisoiton yhteydessä kertoi olevan NIVELRIKKO.
Kyselin, ettei oikein käy verenpaineen, diabetes (niissä läkitys) ja kolestoroli.
Kaippa hetken katsoi tietojani, määräsi kuitenkin.
Lääke ei auttanut, eikä 200tab. Panadol forte. 100 vaan ostinkin.
Sitten lääkärissä käyntejä lisää, viimeisessä uskaltauduin (vuosikymmenien paha kokemus) ottamaan kortisonipiikin.
Kivuton!, muttei auttanut.
Fysioterapeutti saattoi laittaa käynnistä sanan SPINAALISTENOOSI ?
Sitä sitten lukemaan. Siinä kuvailtiin juuri aivan oikein mitä itsekin kuvaillut!
Tai juuri 17.7.22 meni täysin jalat "alta". "Pokkana" piti niin lähteä su autolla haut.maalle. "Häntä koipienvälissä" takaisin hissillä kotiin.
Olin pe vielä ollut pyörällä hammaslääkärissä, vaikka kävely hankalaa.
Tuossa saanut kyytiä lääkäriin ym. Fysioon mennessä ei kyytiä, joten piti testata illalla, pääsenkö pyörällä. Pääsin. Autoakin testasin ja pystyin ajamaan.
Nyt siis kävely hankalinta (kumarassa vähän parempi, ei montaa metriä kerralla), pyörällä ja autolla sujuu.
Nyt viimeviikolla hommasin Eslan 112cm. On talvella turvallisempi.
Nyt keskiviikkona Fysioterapeutti soittaa voin kertoa, ettei OmaKannassa tarvi olla ?-merkkiä perässä.
Ortopediä maininnut, olen sanonut vaikka meneväni yksityisellekin, valtavat jonot niillekin.
Jos nyt tuoksi Spinaaliksi luokiteltaisiin, vaikka nivelrikkokin. Jos jotain apua saisin, kyynärsauva hutera, tukiliiviä kokeiltiin, ei tukea, paino mennyt alle 50.
Luen nyt kokemuksianne uudelleen, hyvin kirjoitettuja.
Jos nyt jatkuisi vielä tämä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei! Kiinnostavia kokemuksia, viimeksi aika uusikin.
Minulla tämä kesä, pahin ainakin kävelyn suhteen. Kesäkuussa menin lääkäriin, kuukausien aikana huonontuneen vaivan vuoksi.
Ihme, kuvattiinkin samana päivänä.
Paperille kirjoitti, Etoricoxib ja kylmä-kuuma ym "hoitoja"
Ehdin sitten lukea millainen oheinen lääke on.
Lääkärisoiton yhteydessä kertoi olevan NIVELRIKKO.
Kyselin, ettei oikein käy verenpaineen, diabetes (niissä läkitys) ja kolestoroli.
Kaippa hetken katsoi tietojani, määräsi kuitenkin.
Lääke ei auttanut, eikä 200tab. Panadol forte. 100 vaan ostinkin.
Sitten lääkärissä käyntejä lisää, viimeisessä uskaltauduin (vuosikymmenien paha kokemus) ottamaan kortisonipiikin.
Kivuton!, muttei auttanut.
Fysioterapeutti saattoi laittaa käynnistä sanan SPINAALISTENOOSI ?
Sitä sitten lukemaan. Siinä kuvailtiin juuri aivan oikein mitä itsekin kuvaillut!
Tai juuri 17.7.22 meni täysin jalat "alta". "Pokkana" piti niin lähteä su autolla haut.maalle. "Häntä koipienvälissä" takaisin hissillä kotiin.
Olin pe vielä ollut pyörällä hammaslääkärissä, vaikka kävely hankalaa.
Tuossa saanut kyytiä lääkäriin ym. Fysioon mennessä ei kyytiä, joten piti testata illalla, pääsenkö pyörällä. Pääsin. Autoakin testasin ja pystyin ajamaan.
Nyt siis kävely hankalinta (kumarassa vähän parempi, ei montaa metriä kerralla), pyörällä ja autolla sujuu.
Nyt viimeviikolla hommasin Eslan 112cm. On talvella turvallisempi.
Nyt keskiviikkona Fysioterapeutti soittaa voin kertoa, ettei OmaKannassa tarvi olla ?-merkkiä perässä.
Ortopediä maininnut, olen sanonut vaikka meneväni yksityisellekin, valtavat jonot niillekin.
Jos nyt tuoksi Spinaaliksi luokiteltaisiin, vaikka nivelrikkokin. Jos jotain apua saisin, kyynärsauva hutera, tukiliiviä kokeiltiin, ei tukea, paino mennyt alle 50.
Luen nyt kokemuksianne uudelleen, hyvin kirjoitettuja.
Jos nyt jatkuisi vielä tämä.Kirjoitelkaa, kyllä niin hyvin kuvailtu kaikkien kirjoitukset.
Itselläni samanlaisia.
Näköjään jo itsekin, suotta vaan noin pitkästi.
Nyt lyhyesti, labrat otettin ja kuvattiin selkäydintä. Vielä ei lausuntoa.
Nuori naislääkäri ottikin asiakseen, kun aikaa tilatessani luettelin "spinaalin"oireet.
Sain esitellä jo vastaanotolla, että -16 leikattu kaularangan CIV-V-VI ja jotain CV-VI, VI-VII.
Tai jollekin sanoin, että eri alaraajoihin. Kaippa olisin sanonut heti epäilyni selkäydinkanavasta, että jos vikaa.
Halauksia teille kaikille, en pysty ottamaan kiinni kuin vyötäröstä.
- Anonyymi
Olen 63 vuotias mun selkä leikattu 2 kertaa Töölössä 2001 leikattiin vasta kun vasen puoli halvaantui kokonaan ja virtsarakko ei toiminut jöi pysyvä hermovaurio vasempaan jalkaa joudun työkyvyttömyys eläkkeelle 2008 48 vuotiaana mulla alkoi iskias vaivana löydettiin kukkakaaöimainen iso välilevy tyrä joka vakavampi kun pullistuma.nyt 2020 asti olen kärsinyt selkä ja jalka säryistä löydettiin koko selkä rangakanavan ahtautuma ja ristiselässä madaltuma luut hankaa luuta vasten vasen jalkapohja puutunut jo yli 3 vuoden ajan ...ei lähdetä leikkaamaan vasta kun ei pysty yhtään kävelemään ..kövin selän hermojuuri puudutuksessa auttoi vain 5 viikkoa nyt lääkäri soittaa 22.5 ...aamusin molemmat jalat kun puupökkelöt kävely hankalaa..minut meinattiin leikata 2020 mutta vallitsevan korona tilanteen takia ei leikattu olen kärsinyt yli 3 vuotta ikävä sairaus vaikuttaa mieli alaan kun joutuu syömään kovia kipu lääkkeitä tsemmiä kaikille 🥰
- Anonyymi
Kurjaa. mutta niin tavallinen tarina. Joo noi lääkkeet voi aiheuttaa vaikka mitä, mielialaan vireystilan, sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Monisairas
- Anonyymi
Olen 76, spinaalistenoosi "crade C". Iskiashermo meni jumiin 1,5 vuotta sitten. Lekuri sanoi ettei muu auta kuin leikkaus. Pystyin kävelemään 50-500 m putkeen ennenkuin jalat meni alta. Kuitenkin punttisalilla ryhmäliikunta onnistui vaivatta siinä kun ei liikuttu muutamaa askelta enempää. Pitkät lenkit sauvoilla ja 5-10 kg reppu selässä onnistuivst kävellen sen mitä kunto sieti. Myös hiihto vapaalla kävi, pertsalla huonommin.
Kuukausi sitten pääsin leikkaukseen 4 yrittämällä. Leikkaus oli maanantaina, tiistaina pääsin kotiin, keskiviikkona vajaan 2 km lenkki ulkona tosi varoen. Nyt voi lenkkeillä kunnon mukaan elää muutenkin kuin ennen. Tosin autoilu pitempään on oma haasteensa. Leikkaus meni hyvin, tosin sen jälkeen kun hakaset poistettiin haava alkoi hieman tihkua jotain mitä lie ja tihkua edelleen - omahoitaja sanoi sen olevan normaalia. Kipulääkkeitä meni reippaasti parin eka viikon aikana, nyt ei enää.
Paljon muuta ei voi sanoa kuin kiitokset tays selkäpolille ja että on kuin olisin saanut uudet jalat, vaikka ovatkin ikivanhat. - Anonyymi
Selkäongelmiakaan ei usein hoideta kun vasta sitten, kun ne on menneet pahoiksi.
Suurin piirtein on odotettava, että tulee paskat housuun tai virtsa lakkaa tulemasta, tai jalat menee alta.
Aina vaan kipulääkettä.
Oireita hoidetaan vaan aiheuttajaa ei.- Anonyymi
Joo ei oteta tosissaan, mut sitten ihmisten pitäs myös itse harrastaa sporttia, että selkää pysyy kunnossa ja ylipainokin on suuri rasite.
Noi oireet mitä mainitset on hoito- ja leikkauskäytäntö siksi, kun ne on halvausoireita ja voivat olla hyvin invalidisoivia myös sosiaalisesti. Kipu on tunne, jota ei pidäkään yrittää lähtökohtaisesti korjata leikkauksella, vaan just lääkkeillä ja sportilla, koska leikkaukset ei sitä välttämättä poista ja niihin liittyy valtavia riskejä. Tärkeetä on tottakai myös välttää oireita provosoivaa tekemistä, jos suinkin mahdollista.
Monisairas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1566899Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334033Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142022- 611906
- 821446
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1931444Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20213984- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947