Kysymyksiä

Scenic-amatööri

- Onko Scenicissä "sähköinen kaasupoljin"?
- Ruostuuko auto helposti?
- Onko konepelti alumiinia?
- Onko etupolttimoita helppo vaihtaa itse?

11

2163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      1. On sähköinen kaasupoljin, toimii erinomaisesti. Varsinkin moottorin vasteen pehmeys on miellyttävä.

      2. Scenic ei ruostu lainkaan, ruotsalaisten testissä 5/5 tähteä. Lue http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

      3. Painosta päätellen terästä, en tosin ole tutkinut.

      4. Oikea poltin on helppo vaihtaa, kun irroittaa pissapojan täyttöputken. Vasenta ei ole helppo vaihtaa, mutta täällä annettujen neuvojen (mm. minun) avulla sujuu. En yrittäisi "tien päällä"

      • Fe => Fe2+ + 2 e-

      • W..

        Nyt jo 2 kerran kokemuksella voin sanoa, että vasemman vaihto onnistuu 10 minuutissa. Tein tosin päivänvalossa ja pihassa. H7:jen kestävyys on tosi huono, 2 vaihtoa vasemmalla ja 1 oikealla jonkin matkaa yli 30t ajetussa autossa...


    • Scenatööri

      Oletan että kysyjä tarkoittaa uutta Sceniciä (2004 =>) ja vastaan sen mukaisesti.

      - On sähköinen kaasupoljin.
      - Ei ruostu. Yleisesti ottaen uudet Renaultit ruostuvat erään ruotsalaisen tutkimuksen mukaan erittäin huonosti.
      - En tiedä, luulisin ettei ole.
      - Ei ole. Ei ainakaan verrattuna johonkin 80-luvun autoon. Ohjekirjassa ei kerrota miten vaihto tapahtuu vaan käsketään vaihdattaa huoltoliikkeessä mutta kyllä se kuulemma onnistuu itseltäkin jos on gynekologin kädet ja sorminäppäryys.

    • Scenic-amatööri

      - Mikä on se "napsahdus" kun painaa kaasun pohjaan, niin tuntuu kuin polkimen alla olisi jokin kalvo tms, joka antaa myöden...?

      - Mikä on Scenicin (siis 06-mallisen) vanteiden pulttijako ja ET? Eli mitkä ovat vaadittavat specsit vanteiden ostoon?

      • ibbe

        Osaan kysymyksistä onkin jo tullut vastauksia, joten en syvenny niihin sen enempää.

        - Sähköinen kaasupoljin löytyy

        - Konepeitto ei liene alumiinia, mutta se iskemien kannalta oleellisin kohta, eli ilmanottoaukon/grillin ja konepellin välinen "pelti" (mikä sen nimi lieneekään) on muovia.

        - Polttimoiden vaihto kyllä onnistuu isommillakin leipälapioilla kunhan ensin orientoituu asiaan niin että tietää mitä tekee eikä pelkää verta ja naarmuja kämmenselissä ja sormissa ;-) Eikä monta hetkeä heilahda, tosin tien päällä pimeässä en ehkä lähtisi yrittämään.

        - Vanteiden pulttijako on 4x100 ja muistaakseni 15" ET=45 ja 16" ET=49.


      • mja

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.


      • Me II
        mja kirjoitti:

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.

        Jos se napsahdus tuntuu, kun painaa kaasun pohjaan, niin kokeilematta on jäänyt! ( 2.0T )


      • mja
        Me II kirjoitti:

        Jos se napsahdus tuntuu, kun painaa kaasun pohjaan, niin kokeilematta on jäänyt! ( 2.0T )

        Siis pidä moottori sammuksissa kun kokeilet noita kytkimiä. Pohjassa on mekaaninen "vaste" eli pidäke, kuten manuaalissa kerrotaan vakionopeussäätimen kohdalla. Ei pykälää normaaliajossa normaalikenkäinen edes huomaa, ellei yritä painaa lattiasta läpi ;-D

        Speed limiterin "hätä"ohituskytkin kaasupolkimessa on aika hölmösti toteutettu. Kaasupolkimen normaali painaminen ei siis vaikuta speed limitin yläpuolella vaikka painaisi monon tiskiin. Mutta heti kun painaa pedaalin pohjavasteen ohi, niin limiteri menee pois päältä ja koska kaasu on nyt valmiiksi pohjassa, niin moottori hyökkää oikein kunnolla. Pikkunopeuksilla, missä tuota voisi kuvitella käyttävänsä, nykäys tuntuu aika ilkeästi - kokeilin kerran.

        Eipä sillä rajoittimella paljon tee, mutta jo käyttää, niin kannattaa käyttää vain rattinappeja


      • rellugs16vm05
        mja kirjoitti:

        Siis pidä moottori sammuksissa kun kokeilet noita kytkimiä. Pohjassa on mekaaninen "vaste" eli pidäke, kuten manuaalissa kerrotaan vakionopeussäätimen kohdalla. Ei pykälää normaaliajossa normaalikenkäinen edes huomaa, ellei yritä painaa lattiasta läpi ;-D

        Speed limiterin "hätä"ohituskytkin kaasupolkimessa on aika hölmösti toteutettu. Kaasupolkimen normaali painaminen ei siis vaikuta speed limitin yläpuolella vaikka painaisi monon tiskiin. Mutta heti kun painaa pedaalin pohjavasteen ohi, niin limiteri menee pois päältä ja koska kaasu on nyt valmiiksi pohjassa, niin moottori hyökkää oikein kunnolla. Pikkunopeuksilla, missä tuota voisi kuvitella käyttävänsä, nykäys tuntuu aika ilkeästi - kokeilin kerran.

        Eipä sillä rajoittimella paljon tee, mutta jo käyttää, niin kannattaa käyttää vain rattinappeja

        Nopeuden rajoitin on oiva tapa säästää bensaa kaupunkiajossa, koska se leikkaa polttoaineen syötön kokonaan kun nopeus on liian suuri.
        Yhden kerran on iskenyt paniikki, kun oli rajoitin päällä 42kmh, enkä muistanut sitä ja tuikkasin risteyksessä pieneen rakoon ja meno hyytyi kuin täi tervaan.


      • W..
        mja kirjoitti:

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.

        Mutta ei ole vakionopeussäädintä eikä automaattiakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      103
      1687
    2. 210
      1527
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1000
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      58
      845
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      51
      794
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      775
    8. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      58
      725
    9. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    10. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      722
    Aihe