Kysymyksiä

Scenic-amatööri

- Onko Scenicissä "sähköinen kaasupoljin"?
- Ruostuuko auto helposti?
- Onko konepelti alumiinia?
- Onko etupolttimoita helppo vaihtaa itse?

11

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      1. On sähköinen kaasupoljin, toimii erinomaisesti. Varsinkin moottorin vasteen pehmeys on miellyttävä.

      2. Scenic ei ruostu lainkaan, ruotsalaisten testissä 5/5 tähteä. Lue http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

      3. Painosta päätellen terästä, en tosin ole tutkinut.

      4. Oikea poltin on helppo vaihtaa, kun irroittaa pissapojan täyttöputken. Vasenta ei ole helppo vaihtaa, mutta täällä annettujen neuvojen (mm. minun) avulla sujuu. En yrittäisi "tien päällä"

      • Fe => Fe2+ + 2 e-

      • W..

        Nyt jo 2 kerran kokemuksella voin sanoa, että vasemman vaihto onnistuu 10 minuutissa. Tein tosin päivänvalossa ja pihassa. H7:jen kestävyys on tosi huono, 2 vaihtoa vasemmalla ja 1 oikealla jonkin matkaa yli 30t ajetussa autossa...


    • Scenatööri

      Oletan että kysyjä tarkoittaa uutta Sceniciä (2004 =>) ja vastaan sen mukaisesti.

      - On sähköinen kaasupoljin.
      - Ei ruostu. Yleisesti ottaen uudet Renaultit ruostuvat erään ruotsalaisen tutkimuksen mukaan erittäin huonosti.
      - En tiedä, luulisin ettei ole.
      - Ei ole. Ei ainakaan verrattuna johonkin 80-luvun autoon. Ohjekirjassa ei kerrota miten vaihto tapahtuu vaan käsketään vaihdattaa huoltoliikkeessä mutta kyllä se kuulemma onnistuu itseltäkin jos on gynekologin kädet ja sorminäppäryys.

    • Scenic-amatööri

      - Mikä on se "napsahdus" kun painaa kaasun pohjaan, niin tuntuu kuin polkimen alla olisi jokin kalvo tms, joka antaa myöden...?

      - Mikä on Scenicin (siis 06-mallisen) vanteiden pulttijako ja ET? Eli mitkä ovat vaadittavat specsit vanteiden ostoon?

      • ibbe

        Osaan kysymyksistä onkin jo tullut vastauksia, joten en syvenny niihin sen enempää.

        - Sähköinen kaasupoljin löytyy

        - Konepeitto ei liene alumiinia, mutta se iskemien kannalta oleellisin kohta, eli ilmanottoaukon/grillin ja konepellin välinen "pelti" (mikä sen nimi lieneekään) on muovia.

        - Polttimoiden vaihto kyllä onnistuu isommillakin leipälapioilla kunhan ensin orientoituu asiaan niin että tietää mitä tekee eikä pelkää verta ja naarmuja kämmenselissä ja sormissa ;-) Eikä monta hetkeä heilahda, tosin tien päällä pimeässä en ehkä lähtisi yrittämään.

        - Vanteiden pulttijako on 4x100 ja muistaakseni 15" ET=45 ja 16" ET=49.


      • mja

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.


      • Me II
        mja kirjoitti:

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.

        Jos se napsahdus tuntuu, kun painaa kaasun pohjaan, niin kokeilematta on jäänyt! ( 2.0T )


      • mja
        Me II kirjoitti:

        Jos se napsahdus tuntuu, kun painaa kaasun pohjaan, niin kokeilematta on jäänyt! ( 2.0T )

        Siis pidä moottori sammuksissa kun kokeilet noita kytkimiä. Pohjassa on mekaaninen "vaste" eli pidäke, kuten manuaalissa kerrotaan vakionopeussäätimen kohdalla. Ei pykälää normaaliajossa normaalikenkäinen edes huomaa, ellei yritä painaa lattiasta läpi ;-D

        Speed limiterin "hätä"ohituskytkin kaasupolkimessa on aika hölmösti toteutettu. Kaasupolkimen normaali painaminen ei siis vaikuta speed limitin yläpuolella vaikka painaisi monon tiskiin. Mutta heti kun painaa pedaalin pohjavasteen ohi, niin limiteri menee pois päältä ja koska kaasu on nyt valmiiksi pohjassa, niin moottori hyökkää oikein kunnolla. Pikkunopeuksilla, missä tuota voisi kuvitella käyttävänsä, nykäys tuntuu aika ilkeästi - kokeilin kerran.

        Eipä sillä rajoittimella paljon tee, mutta jo käyttää, niin kannattaa käyttää vain rattinappeja


      • rellugs16vm05
        mja kirjoitti:

        Siis pidä moottori sammuksissa kun kokeilet noita kytkimiä. Pohjassa on mekaaninen "vaste" eli pidäke, kuten manuaalissa kerrotaan vakionopeussäätimen kohdalla. Ei pykälää normaaliajossa normaalikenkäinen edes huomaa, ellei yritä painaa lattiasta läpi ;-D

        Speed limiterin "hätä"ohituskytkin kaasupolkimessa on aika hölmösti toteutettu. Kaasupolkimen normaali painaminen ei siis vaikuta speed limitin yläpuolella vaikka painaisi monon tiskiin. Mutta heti kun painaa pedaalin pohjavasteen ohi, niin limiteri menee pois päältä ja koska kaasu on nyt valmiiksi pohjassa, niin moottori hyökkää oikein kunnolla. Pikkunopeuksilla, missä tuota voisi kuvitella käyttävänsä, nykäys tuntuu aika ilkeästi - kokeilin kerran.

        Eipä sillä rajoittimella paljon tee, mutta jo käyttää, niin kannattaa käyttää vain rattinappeja

        Nopeuden rajoitin on oiva tapa säästää bensaa kaupunkiajossa, koska se leikkaa polttoaineen syötön kokonaan kun nopeus on liian suuri.
        Yhden kerran on iskenyt paniikki, kun oli rajoitin päällä 42kmh, enkä muistanut sitä ja tuikkasin risteyksessä pieneen rakoon ja meno hyytyi kuin täi tervaan.


      • W..
        mja kirjoitti:

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.

        Mutta ei ole vakionopeussäädintä eikä automaattiakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      58
      3991
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      93
      2358
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2022
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1783
    5. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      26
      1561
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1526
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1182
    8. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1128
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      109
      1084
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1052
    Aihe