Kysymyksiä

Scenic-amatööri

- Onko Scenicissä "sähköinen kaasupoljin"?
- Ruostuuko auto helposti?
- Onko konepelti alumiinia?
- Onko etupolttimoita helppo vaihtaa itse?

11

2275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      1. On sähköinen kaasupoljin, toimii erinomaisesti. Varsinkin moottorin vasteen pehmeys on miellyttävä.

      2. Scenic ei ruostu lainkaan, ruotsalaisten testissä 5/5 tähteä. Lue http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

      3. Painosta päätellen terästä, en tosin ole tutkinut.

      4. Oikea poltin on helppo vaihtaa, kun irroittaa pissapojan täyttöputken. Vasenta ei ole helppo vaihtaa, mutta täällä annettujen neuvojen (mm. minun) avulla sujuu. En yrittäisi "tien päällä"

      • Fe => Fe2+ + 2 e-

      • W..

        Nyt jo 2 kerran kokemuksella voin sanoa, että vasemman vaihto onnistuu 10 minuutissa. Tein tosin päivänvalossa ja pihassa. H7:jen kestävyys on tosi huono, 2 vaihtoa vasemmalla ja 1 oikealla jonkin matkaa yli 30t ajetussa autossa...


    • Scenatööri

      Oletan että kysyjä tarkoittaa uutta Sceniciä (2004 =>) ja vastaan sen mukaisesti.

      - On sähköinen kaasupoljin.
      - Ei ruostu. Yleisesti ottaen uudet Renaultit ruostuvat erään ruotsalaisen tutkimuksen mukaan erittäin huonosti.
      - En tiedä, luulisin ettei ole.
      - Ei ole. Ei ainakaan verrattuna johonkin 80-luvun autoon. Ohjekirjassa ei kerrota miten vaihto tapahtuu vaan käsketään vaihdattaa huoltoliikkeessä mutta kyllä se kuulemma onnistuu itseltäkin jos on gynekologin kädet ja sorminäppäryys.

    • Scenic-amatööri

      - Mikä on se "napsahdus" kun painaa kaasun pohjaan, niin tuntuu kuin polkimen alla olisi jokin kalvo tms, joka antaa myöden...?

      - Mikä on Scenicin (siis 06-mallisen) vanteiden pulttijako ja ET? Eli mitkä ovat vaadittavat specsit vanteiden ostoon?

      • ibbe

        Osaan kysymyksistä onkin jo tullut vastauksia, joten en syvenny niihin sen enempää.

        - Sähköinen kaasupoljin löytyy

        - Konepeitto ei liene alumiinia, mutta se iskemien kannalta oleellisin kohta, eli ilmanottoaukon/grillin ja konepellin välinen "pelti" (mikä sen nimi lieneekään) on muovia.

        - Polttimoiden vaihto kyllä onnistuu isommillakin leipälapioilla kunhan ensin orientoituu asiaan niin että tietää mitä tekee eikä pelkää verta ja naarmuja kämmenselissä ja sormissa ;-) Eikä monta hetkeä heilahda, tosin tien päällä pimeässä en ehkä lähtisi yrittämään.

        - Vanteiden pulttijako on 4x100 ja muistaakseni 15" ET=45 ja 16" ET=49.


      • mja

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.


      • Me II
        mja kirjoitti:

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.

        Jos se napsahdus tuntuu, kun painaa kaasun pohjaan, niin kokeilematta on jäänyt! ( 2.0T )


      • mja
        Me II kirjoitti:

        Jos se napsahdus tuntuu, kun painaa kaasun pohjaan, niin kokeilematta on jäänyt! ( 2.0T )

        Siis pidä moottori sammuksissa kun kokeilet noita kytkimiä. Pohjassa on mekaaninen "vaste" eli pidäke, kuten manuaalissa kerrotaan vakionopeussäätimen kohdalla. Ei pykälää normaaliajossa normaalikenkäinen edes huomaa, ellei yritä painaa lattiasta läpi ;-D

        Speed limiterin "hätä"ohituskytkin kaasupolkimessa on aika hölmösti toteutettu. Kaasupolkimen normaali painaminen ei siis vaikuta speed limitin yläpuolella vaikka painaisi monon tiskiin. Mutta heti kun painaa pedaalin pohjavasteen ohi, niin limiteri menee pois päältä ja koska kaasu on nyt valmiiksi pohjassa, niin moottori hyökkää oikein kunnolla. Pikkunopeuksilla, missä tuota voisi kuvitella käyttävänsä, nykäys tuntuu aika ilkeästi - kokeilin kerran.

        Eipä sillä rajoittimella paljon tee, mutta jo käyttää, niin kannattaa käyttää vain rattinappeja


      • rellugs16vm05
        mja kirjoitti:

        Siis pidä moottori sammuksissa kun kokeilet noita kytkimiä. Pohjassa on mekaaninen "vaste" eli pidäke, kuten manuaalissa kerrotaan vakionopeussäätimen kohdalla. Ei pykälää normaaliajossa normaalikenkäinen edes huomaa, ellei yritä painaa lattiasta läpi ;-D

        Speed limiterin "hätä"ohituskytkin kaasupolkimessa on aika hölmösti toteutettu. Kaasupolkimen normaali painaminen ei siis vaikuta speed limitin yläpuolella vaikka painaisi monon tiskiin. Mutta heti kun painaa pedaalin pohjavasteen ohi, niin limiteri menee pois päältä ja koska kaasu on nyt valmiiksi pohjassa, niin moottori hyökkää oikein kunnolla. Pikkunopeuksilla, missä tuota voisi kuvitella käyttävänsä, nykäys tuntuu aika ilkeästi - kokeilin kerran.

        Eipä sillä rajoittimella paljon tee, mutta jo käyttää, niin kannattaa käyttää vain rattinappeja

        Nopeuden rajoitin on oiva tapa säästää bensaa kaupunkiajossa, koska se leikkaa polttoaineen syötön kokonaan kun nopeus on liian suuri.
        Yhden kerran on iskenyt paniikki, kun oli rajoitin päällä 42kmh, enkä muistanut sitä ja tuikkasin risteyksessä pieneen rakoon ja meno hyytyi kuin täi tervaan.


      • W..
        mja kirjoitti:

        Se 'napsahdus' (tuntuu pienenä pykälänä) kaasupolkimen alla on vakionopeussäätimen mukana tulevan nopeusrajoittimen poistokytkin. Samaa kytkintä käyttää myös automaattivaiheen kick-down toiminto. Jos autossasi ei ole kumpaakaan, niin ilmeisesti samaa pedaalia käytetään joka tapauksessa.

        Mutta ei ole vakionopeussäädintä eikä automaattiakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2487
    2. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1363
    3. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1323
    4. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1201
    5. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      949
    6. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      123
      842
    7. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      761
    8. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      0
      750
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      25
      623
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      596
    Aihe