Uskonnottomat kummit

Tiiu33

Pojalle tulee 4 kummia. 2 kuuluu kirkkoon ja 2 ei. Näille kahdelle annamme juhlassa kummitodistukset. Miten heidät muuten voisi juhlassa huomioida? Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta?

18

3951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä että?

      tulee kaksi kummia jotka eivät kuulu kirkkoon???
      Eihän kummiksi hyväksytä kuin kirkkoon kuuluvia ihmisiä!
      KUMMIT
      Kastettavalla tulee olla vähintään kaksi evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kummia. Kummien tulee olla rippikoulun käyneitä ja konfirmoituja. Ortodoksiseen kirkkoon kuuluva - kummiuden edellytykset täyttävä - voi myös toimia luterilaisen lapsen kummina. Vanhemmat kutsuvat kummit lapsen aikuisiksi ystäviksi ja tukijoikseen lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina.


      KUMMI
      on rippikoulun käynyt ja konfirmoitu kirkon jäsen
      on lapsen aikuinen ystävä
      pitää yhteyttä kummilapseensa
      on tukena kristillisessä kasvatuksessa
      rukoilee kummilapsensa puolesta

      • ruveta

        saivartelemaan! Tiedät ihan hyvin mitä ap. tarkoitti. Ja jos et, niin pienetpä on piirisi.

        Itse kuulun kirkkoon ja lapsillani on vain kirkkoon kuuluvia kummeja, mutta itselläni oli aikoinaan kirkkoon kuulumaton "kummi"täti ja itse olen "kummi"täti kirkkoon kuulumattomalle lapselle.

        Mutta vastauksena alkuperäiselle, eipä nyt tule kovin ihmeitä mieleen. Kummitodistukset ovat loistava idea, saavathan kirkolliset kummitkin sellaiset. Yksi mikä tuli mieleeni on, että jos esim. otatte kuvia kummeista vauvan kanssa niin nämä ei-kirkolliset kummit saisivat pitää vauvaa sitten mahdollisimman paljon sylissä, kasteessahan vaavi (ilmeisesti) kirkollisilla kummeilla.

        Onnellista ristiäispäivää teille!


      • saivartelua
        ruveta kirjoitti:

        saivartelemaan! Tiedät ihan hyvin mitä ap. tarkoitti. Ja jos et, niin pienetpä on piirisi.

        Itse kuulun kirkkoon ja lapsillani on vain kirkkoon kuuluvia kummeja, mutta itselläni oli aikoinaan kirkkoon kuulumaton "kummi"täti ja itse olen "kummi"täti kirkkoon kuulumattomalle lapselle.

        Mutta vastauksena alkuperäiselle, eipä nyt tule kovin ihmeitä mieleen. Kummitodistukset ovat loistava idea, saavathan kirkolliset kummitkin sellaiset. Yksi mikä tuli mieleeni on, että jos esim. otatte kuvia kummeista vauvan kanssa niin nämä ei-kirkolliset kummit saisivat pitää vauvaa sitten mahdollisimman paljon sylissä, kasteessahan vaavi (ilmeisesti) kirkollisilla kummeilla.

        Onnellista ristiäispäivää teille!

        KUMM ON KRISTITTY KASTEEN TODISTAJA, JOKA TUKEE VANHEMPIA KRISTILLISESSÄ KASVATUKSESSA!

        Ei ole saivartelua, jos huomauttaa tämän sanan väärinkäytöstä, joka on nykyään ihan liian yleistä.

        Eli kirkkoon kuulumaton EI OLE KUMMI!!!


      • kirkkoon kuulumaton
        saivartelua kirjoitti:

        KUMM ON KRISTITTY KASTEEN TODISTAJA, JOKA TUKEE VANHEMPIA KRISTILLISESSÄ KASVATUKSESSA!

        Ei ole saivartelua, jos huomauttaa tämän sanan väärinkäytöstä, joka on nykyään ihan liian yleistä.

        Eli kirkkoon kuulumaton EI OLE KUMMI!!!

        "kummi" sitten viralliselta titteliltään on? Mielelläni käyttäisin moista sanaa jos sellainen on oikeasti olemassa. Itse en ainakaan ole kuullut, joten kerro toki mitä termiä kirkkoon kuulumattomasta kummitädistä/-sedästä virallisesti käytetään.


      • kirkkoon kuuluva
        kirkkoon kuulumaton kirjoitti:

        "kummi" sitten viralliselta titteliltään on? Mielelläni käyttäisin moista sanaa jos sellainen on oikeasti olemassa. Itse en ainakaan ole kuullut, joten kerro toki mitä termiä kirkkoon kuulumattomasta kummitädistä/-sedästä virallisesti käytetään.

        On aivan totta että kummi nimitystä käytetään kirkkoon kuuluvista kummeista. Olen kuullut että näitä ei-kirkkoon kuuluvia "kummeja" kutsutaan ns. nimellisiksi kummeiksi. Mutta asia on aivan kiinni lapsen vanhemmista miksi niitä kirkkoon kuulumattomia kummeja kutsutaan.

        Kirkkoon kuulumaton kummi ei voi toimia ns. sylikummina mutta muuten hän on aivan samassa asemassa kuin on ns. tavalliset kummit. Tosin riippuu paljon papista kuinka käytäntö ristiäisissä onnistuu kirkkoon kuulumattomalla kummilla. Jotkut voivat antaa kirkkoon kuulumattoman olla sylikummina ja toiset eivät. Näin olen lukenut.

        Jos vanhemmat näkevät että kirkkoon kuulumaton kykenee hoitamaan "velvollisuutensa" kummina niin asia on varsin selvä sitten.


      • mari-na
        kirkkoon kuuluva kirjoitti:

        On aivan totta että kummi nimitystä käytetään kirkkoon kuuluvista kummeista. Olen kuullut että näitä ei-kirkkoon kuuluvia "kummeja" kutsutaan ns. nimellisiksi kummeiksi. Mutta asia on aivan kiinni lapsen vanhemmista miksi niitä kirkkoon kuulumattomia kummeja kutsutaan.

        Kirkkoon kuulumaton kummi ei voi toimia ns. sylikummina mutta muuten hän on aivan samassa asemassa kuin on ns. tavalliset kummit. Tosin riippuu paljon papista kuinka käytäntö ristiäisissä onnistuu kirkkoon kuulumattomalla kummilla. Jotkut voivat antaa kirkkoon kuulumattoman olla sylikummina ja toiset eivät. Näin olen lukenut.

        Jos vanhemmat näkevät että kirkkoon kuulumaton kykenee hoitamaan "velvollisuutensa" kummina niin asia on varsin selvä sitten.

        vauvaa voi kasteen aikana pitää sylissään kuka tahansa, sen ei välttämättä tarvitse olla kummi. monesti vanhemmat itse pitävät vauvaa sylissään, mutta tehtävään voidaan pyytää myös isovanhempia, vauvan sisaruksia tai jotain läheistä ystävää.

        jos vauvaa pitelee sylissään joku muu kuin papinkirjoihin merkitty kummi, ei vauvalle tule lainkaan sylikummia, mutta mikään ei kuitenkaan estä, etteikö kirkkoon kuulumaton henkilö voisi pidellä vauvaa kasteen aikana. pappi ei sen kummemmin kysele, että mikäs tämä tyyppi oli miehiään.


      • piutpautpout
        mari-na kirjoitti:

        vauvaa voi kasteen aikana pitää sylissään kuka tahansa, sen ei välttämättä tarvitse olla kummi. monesti vanhemmat itse pitävät vauvaa sylissään, mutta tehtävään voidaan pyytää myös isovanhempia, vauvan sisaruksia tai jotain läheistä ystävää.

        jos vauvaa pitelee sylissään joku muu kuin papinkirjoihin merkitty kummi, ei vauvalle tule lainkaan sylikummia, mutta mikään ei kuitenkaan estä, etteikö kirkkoon kuulumaton henkilö voisi pidellä vauvaa kasteen aikana. pappi ei sen kummemmin kysele, että mikäs tämä tyyppi oli miehiään.

        http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/kummius.html


      • Tiiu33
        piutpautpout kirjoitti:

        http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/kummius.html

        Onko kenelläkään vastausta alkuperäiseen kysymykseeni. Ilmeisesti ei. Kummius sinänsä on minulle itselleni pään sisässä oleva asia. Joku kummi sana ei tee jotain ihmistä tärkeämmäksi kuin toista, kuului kirkkoon tai ei.


    • aikoinaan näin..

      hänellä oli "kummipariskunta",jossa nainen kuului kirkkoon mutta hänen miehensä ei.
      Kuitenkin tuo pariskunta oli "sylikummeja",ei meillä pappi erotellut,ei muutenkaan väheksynyt asiaa.Kumpikin sai myös omat kastetodistuksensa!

    • pakana

      Se on siviilikummi ihan viralliselta nimeltään, jos ei kuulu kirkkoon. Ite ei miehen kanssa kuuluta kirkkoon eikä todellakaan lastakaan siihen huuhaaseen liitetä eli meijän pojalle tulossa kaks siviilikummia. myös kirkkoonkuuluville voi antaa siviilikummitodistuksen, mikä ei siis tietenkään ole sama kuin kirkollismenoin annettu kummin tehtävä.

      • epävirallinen

        Itse asiassa ei ole sellaista asiaa kuin siviilikummi "viralliselta nimeltään". Kummius kirkollisessa mielessä ei ole mitään virallista, vain nimi papereissa. Siitä ei seuraa mitään velvoitteita kenellekään. Siviilikummiutta ei ole olemassa sitäkään vähää virallisessa merkityksessä, siviilikummeja kun ei edes kirjata minnekään.

        Aivan eri asia on, että jokainen voi halutessaan pyytää lapsensa kummiksi "siviilikummin" ja halutessaan kutsua tätä vaikka "tukiaikuiseksi". Samoin sille siviilikummille voi antaa kummitodistuksia ja perhepiirissä kohdella tätä aivan samoin kuin kirkollisia kummeja. Mutta mitään virallisuutta asiassa ei ole.


    • ..........

      Niin kummeushan on täysin kirkollinen juttu kuitenkin...

    • kirkkoon kuulumaton

      Minä olen kastetun lapsen kummi, mutta en kuulu itse kirkkoon. Lapsen ristiäisissä luin kummipuheen ja olin muiden kummien mukana pitämässä kättäni lapsen pään päällä, kun pappi siunasi lapsen. Eli kyllä vaan voi olla kummi, vaikka ei kuulu kirkkoon, ainoa on se, että kirkko ei lue minua kummiksi, vaikka tuon saman kummitodistuksen, minkä muutkin kummit sainkin. Lapsen sylissä pitäjän pitää kuulua vastaavasti kirkkoon, eli se kummi joka on sylikummi, voi olla ainoastaan kirkkoon kuuluva henkilö...

      • hoijakkaa

        Totta kai voit olla epävirallinen kirkkoon kuulumaton kummi, jos niin olette lapsen vanhempien kanssa sopineet. Kyllä ihmiset voivat tehdä keskenään niin paljon epävirallisia sopimuksia kuin kerkiävät ja haluavat. Kohdallesi osui jopa ilmeisesti pappi, joka kirjoitti sinullekin todistuksen, vaikka aina niin ei tapahdu.

        Sen sijaan puheesi lapsen sylissäpitäjästä eli ns. sylikummista on höpönlöpöä. Lasta voi pitää sylissään kuka hyvänsä, olipa kummi tai ei. Sylikummilla taas ei kirkon silmissä ole mitään erityistä asemaa, vaikka monet ihmiset vielä sillä asemallaan hehkuttelevatkin kuin se olisi jotain erityistä. Olisi kiva tietää, mistä tuollaisia luuloja sikiää vai oliko juttusi tuolta osin provoa.


    • 20+20

      No johan on! Oikeasti kummi on nykymenoilla se raha-sampo ja lahjojen ostaja ja kummilta pitää sitten saada ne kalliimmat lahjat. Turhaan yritätte muuta selittää, näin se käytännössä menee ja ainakin lapseton kummipari on sitten aina valmiina lastenvahdiksi. Kannattaa miettiä tarkkaan kenen pariskunnan kakaroille ryhtyy kummiksi!

    • kummi1

      Kummi termistä vielä sen verran, että sitähän käytetään nykyisin julkisestikin ei-kristillisissä yhteyksissä, kuten "ota kummilapsi intiasta" ym tapauksissa. Minusta se on hyvä termi, eikä tarvitse mitään siviilikummiuksia olla. Kummi pitää lapsesta huolta vanhempien apuna ja sillä selvä.
      Minä, kirkkoon kuulumaton, en saanut mitään erityiskohtelua kummilapseni kastetilaisuudessa, enkä kummiotodistusta, mutta silti lapsi on minulle tärkeä! Tosin sain lasta pidellä koko tilaisuuden ajan, joten olihan se erityistä.....

    • +098765

      no ei kai se ole keneltäkään pois, oli lapsen kummi sitten kirkkoon kuuluva tai ei. Eikö tärkeintä ole se, että lapsella on turvallisia aikuisia ympärillään?

      Ihme kinastelua. Joka asiasta pitää riita vääntää aikaiseksi.

    • samassa veneessä

      Mulla on vähän samanlainen ongelma. Pääsen siskon pienelle vauvalle kummiksi.

      Itse kuulun kyllä kirkkoon johon minut on kastettu aikoinaan -siinä ei ongelmaa- mutta en ole siinä perinteisessä mielessä uskonnollinen ja "oma" uskontoni on suomenusko/perinteinen luonnonnoituus.

      Ei kuitenkaan kannata käsittää väärin, sillä suomenuskolla/perinteisellä luonnonnoituudella on jonkin verran yhtäläisyyksiä ortodoksisuudesta että lännen katolisesta uskosta ja on saanut vaikutteita niistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe