miksi ihmiset polttaa?

kake

Ihmettelen, miksi ihmiset ylipäänsä polttaa tupakkaa. Tupakan haitalliset terveysvaikutukset tulevat esille jo ensimmäisestä henkosesta, ei vain vuosien päästä keuhkosyöpinä kuten usein luullaan. Kysyin yhdeltä kaverilta, että miksi poltat ja hän vastasi, että ei se hyvä tapa ole, mutta tupakoinnin voi kyllä lopettaa viidenkin vuoden päästä ilman terveyshaittoja. Ei pidä paikkaansa.

Kyllä tupakka on hirveetä myrkkyä. Sen verran kun itse olen kokeillut, on tullut kurkku kipeeksi jo vähäisistä määristä ja tullut keuhkoputken tulehdus ym. joten tupakointi omalta osaltani kyllä on jäänyt siihen. Ja muutoinkin jos polttaa olo on kuin häkämyrkytyksen saaneella. Ihmettelen,että tupakoinnista voi vielä nauttiakin joku.

40

7028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R.T

      Minäkään en ymmärrä miten joku voi syödä,ja väittää vielä pitävänsä,kalaa?
      Itse kun olen kokeillut,niin maku(joitain poikkeuksia lukuunottamatta) ei ole ollut erityisen ylentävä,ja ruotokin on joskus jäänyt kurkkuun kalasta,jossa sitä ei pitänyt olla.

      En kuitenkaan omiin kokemuksiini vedoten väitä,että kaikille käy näin.Ja jopa uskon,että joku kalasta pitää.

      Kuka mitenkin.
      Yleistys on turhauttavaa.Se ei ole aidan matalin kohta ylentää itseään joka alan besserwisserinä,se on se kohta,jossa aitaa ei ole.

      "Tupakan haitalliset terveysvaikutukset tulevat esille jo ensimmäisestä henkosesta, ei vain vuosien päästä keuhkosyöpinä kuten usein luullaan. "
      -missä ne terveysvaikutukseni viipyy?

      "Kysyin yhdeltä kaverilta, että miksi poltat ja hän vastasi, että ei se hyvä tapa ole, mutta tupakoinnin voi kyllä lopettaa viidenkin vuoden päästä ilman terveyshaittoja. Ei pidä paikkaansa. "
      -Miksi ei pidä paikkaansa?


      "Kyllä tupakka on hirveetä myrkkyä. Sen verran kun itse olen kokeillut, on tullut kurkku kipeeksi jo vähäisistä määristä ja tullut keuhkoputken tulehdus ym. joten tupakointi omalta osaltani kyllä on jäänyt siihen."
      -Näin jalkapallon MM-kisojen aikaan hyvänä esimerkkinä käyköön se,että joka kodista löytyy paras MINÄ valmentajaksi,ja usein myös selostajaksi,puhumttakaan tuomareista.
      Mutta juttu kun on niin,että aina se MINÄ ITSE,en minä,etkä sinä,käy hyvästä esimerkistä,joka peilaa koko kansan tuntemuksia.

      • kake

        R.T:lle

        Tiedoksi vain sulle, että kala on ravintoa. Ravintoa siis ruokaa, joka on ihmiselle yksi perustarpeista. Suorastaan naurattaa, että teet vertailua tupakan ja syötävän ravinnon välillä.


      • humppapelimanni
        kake kirjoitti:

        R.T:lle

        Tiedoksi vain sulle, että kala on ravintoa. Ravintoa siis ruokaa, joka on ihmiselle yksi perustarpeista. Suorastaan naurattaa, että teet vertailua tupakan ja syötävän ravinnon välillä.

        Tuo R.T. onkin juttuineen varsin naurettava tapaus. Raukka ei vaan voi tunnustaa ittellensä olevansa nikotiinin orja.


      • R.T
        kake kirjoitti:

        R.T:lle

        Tiedoksi vain sulle, että kala on ravintoa. Ravintoa siis ruokaa, joka on ihmiselle yksi perustarpeista. Suorastaan naurattaa, että teet vertailua tupakan ja syötävän ravinnon välillä.

        Toki tiedän että kalaa pidetään ravintona.Pointti ei ollut verrata tupakkaa ja ravintoa.Vain yksinkertaisesti sitä,että ihmiset pitävät eri asioista,jotkut sellaisesta,jota toiset eivät voi sietää.

        Kala,toisin kuin ravinto,ei ole ihmiselle perustarve.

        Ja siitä,perustarpeiden täyttämisestä,päästäänkin siihen,että eikö kaikenlainen ruoan maistelu ym. ole sitä samaa turhamaisuutta,joksi jotkut myös tupakoinnin laskevat?
        Ravinne/energia tarve voitaisiin hyvin täyttää tehokkailla pillereillä kätevästi.Siis,mikäli emme hyväksy ihmisessä olevan mieltymystä erilaisiin aistillisiin nautintoihin(esim.makuihin),jotka meissä kussakin on 100% omanlaisemme.


      • Makkilan Apupappi
        R.T kirjoitti:

        Toki tiedän että kalaa pidetään ravintona.Pointti ei ollut verrata tupakkaa ja ravintoa.Vain yksinkertaisesti sitä,että ihmiset pitävät eri asioista,jotkut sellaisesta,jota toiset eivät voi sietää.

        Kala,toisin kuin ravinto,ei ole ihmiselle perustarve.

        Ja siitä,perustarpeiden täyttämisestä,päästäänkin siihen,että eikö kaikenlainen ruoan maistelu ym. ole sitä samaa turhamaisuutta,joksi jotkut myös tupakoinnin laskevat?
        Ravinne/energia tarve voitaisiin hyvin täyttää tehokkailla pillereillä kätevästi.Siis,mikäli emme hyväksy ihmisessä olevan mieltymystä erilaisiin aistillisiin nautintoihin(esim.makuihin),jotka meissä kussakin on 100% omanlaisemme.

        Voisitko mitenkään olla enempää sekaisin? Olisiko se jotenkin mahdollista?


      • R.T
        Makkilan Apupappi kirjoitti:

        Voisitko mitenkään olla enempää sekaisin? Olisiko se jotenkin mahdollista?

        En ymmärrä sinua?
        Mitä sekavaa siinä on,jos haluaa nähdä,että ihmisellä on oikeus pitää jostain?

        Voidaanko pitämisoikeus monopolisoida?
        Ruoan eri mauista saa pitää,mutta tupakasta pitäminen on AINA JA IÄNKAIKKISESTI itsevalhetta?
        Tällaista ajattelutapaa tietyissä piireissä koitetaan tyrkyttää.


      • ***********
        R.T kirjoitti:

        En ymmärrä sinua?
        Mitä sekavaa siinä on,jos haluaa nähdä,että ihmisellä on oikeus pitää jostain?

        Voidaanko pitämisoikeus monopolisoida?
        Ruoan eri mauista saa pitää,mutta tupakasta pitäminen on AINA JA IÄNKAIKKISESTI itsevalhetta?
        Tällaista ajattelutapaa tietyissä piireissä koitetaan tyrkyttää.

        Tupakka tuntuu olevan monelle sellainen tuote mitä monet pitävät tabuna .Se käsitys siitä ,että on automaattisesti riippuvainen ,jos polttaa tupakkaa on hyvin valheellinen ,joka tosiaan monissa piireissä käsitetään näin koska ei haluta ymmärtää/käsittää sitä ,että tupakkaa voi polttaa muunkin asian takia kuin riippuvuuden .

        En koe olevani millään tavalla riippuvainen tupakasta .Se on minulle nautintotapa aina silloin tällöin .

        Moni ei vaan pysty uskomaan sitä ,että hallitsen tupakan polton ja poltan muusta syystä kuin nikotiista .Se käsitys et tukakkaa poltetaan vain riippuvuuden takia on liian yleinen vaikka toki riippuvuuden takia suurinosa varmaan polttaakin...


      • R.T
        *********** kirjoitti:

        Tupakka tuntuu olevan monelle sellainen tuote mitä monet pitävät tabuna .Se käsitys siitä ,että on automaattisesti riippuvainen ,jos polttaa tupakkaa on hyvin valheellinen ,joka tosiaan monissa piireissä käsitetään näin koska ei haluta ymmärtää/käsittää sitä ,että tupakkaa voi polttaa muunkin asian takia kuin riippuvuuden .

        En koe olevani millään tavalla riippuvainen tupakasta .Se on minulle nautintotapa aina silloin tällöin .

        Moni ei vaan pysty uskomaan sitä ,että hallitsen tupakan polton ja poltan muusta syystä kuin nikotiista .Se käsitys et tukakkaa poltetaan vain riippuvuuden takia on liian yleinen vaikka toki riippuvuuden takia suurinosa varmaan polttaakin...

        Niin ja mustavalkoisuutta on mukana muutenkin paljon.Se,että ihminen on jollain tapaa "riippuvainen" jostain,ei välttämättä tarkoita,ettei hän nauttisi tilanteesta.Psykologiassa puhutaan ns.valitusta riippuvuudesta.Myös arkisista rutiineista nautitaan(esim. joka sunnuntai sitä ja sitäruokaa jne).
        Olemme myös läheisistä ihmisistä "riippuvaisia",vaikka jokainen hetki koetaankin positiivisena.

        90% suomen kansasta on "riippuvainen" kahvista.Se ei tarkoita,etteikö siitä nautittaisi.Omassa lähipiirissä on vanhuksia,jotka soimaavat tupakointia ja viinan juontia,mutta saattavat samaan hengenvetoon pitkän kauppareissun jälkeen puhua kahvihampaan kolotuksesta,näkemättä oikeastaan asioita sen laajemmasta perspektiivistä.Jos väitetään,että tupakkaa poltetaan yksinomaan nikotiinin takia,voidaan nähdä kahvikulttuurimme ainoastaan kofeiiini-lähtöisenä.Itse en allekirjoita kumpaakaan.Molemmat ovat miellyttäviä,myös aivokemiallisen funktion(kofeiini&nikotiini) omaavia nautintoaineita.
        Niitä sanotaan addiktoiviksi.Tosin niitä niistä tuli molemmista vasta 80-luvulla,kun yhdysvaltalaiset terveysjärjestöt junttasivat uuden addiktio-määritelmän läpi.Niin,juuri siksi,että tupakka saatiin mahdutettua tuon määritelmän piiriin.Kahvikin mahtuu saman määritelmän piiriin.


      • Nautitko todella?
        *********** kirjoitti:

        Tupakka tuntuu olevan monelle sellainen tuote mitä monet pitävät tabuna .Se käsitys siitä ,että on automaattisesti riippuvainen ,jos polttaa tupakkaa on hyvin valheellinen ,joka tosiaan monissa piireissä käsitetään näin koska ei haluta ymmärtää/käsittää sitä ,että tupakkaa voi polttaa muunkin asian takia kuin riippuvuuden .

        En koe olevani millään tavalla riippuvainen tupakasta .Se on minulle nautintotapa aina silloin tällöin .

        Moni ei vaan pysty uskomaan sitä ,että hallitsen tupakan polton ja poltan muusta syystä kuin nikotiista .Se käsitys et tukakkaa poltetaan vain riippuvuuden takia on liian yleinen vaikka toki riippuvuuden takia suurinosa varmaan polttaakin...

        Tupakan nautinnolisuudestaolen kyllä eri mieltä. Itse olen polttanut myös, ja jälkeenpäin en voi ymmärtää niitä valheita joita itselleni tupakoimiseen keksin. Kuka todella voi väittää nauttivansa tupakasta, siis siitä että vetää savua keuhkoihinsa? Sitähän kutsutaan tukehtumiseksi. Ja entä jos tarjolla ei satu olemaan sitä makua josta pidät, vaan vain sitä josta et sano pitäväsi, mitä teet silloin? Poltat "pahaa" tupakkaa ilman muuta, unohtaen sen että se on pahan makuista.


      • Anonyymi
        *********** kirjoitti:

        Tupakka tuntuu olevan monelle sellainen tuote mitä monet pitävät tabuna .Se käsitys siitä ,että on automaattisesti riippuvainen ,jos polttaa tupakkaa on hyvin valheellinen ,joka tosiaan monissa piireissä käsitetään näin koska ei haluta ymmärtää/käsittää sitä ,että tupakkaa voi polttaa muunkin asian takia kuin riippuvuuden .

        En koe olevani millään tavalla riippuvainen tupakasta .Se on minulle nautintotapa aina silloin tällöin .

        Moni ei vaan pysty uskomaan sitä ,että hallitsen tupakan polton ja poltan muusta syystä kuin nikotiista .Se käsitys et tukakkaa poltetaan vain riippuvuuden takia on liian yleinen vaikka toki riippuvuuden takia suurinosa varmaan polttaakin...

        Minä rupean polttamaan isona tupakkaa mun kaveri sano että tupakka on höpöhöpö juttu ei takuulla ole vaan se on Akava juttu minä kerron miksi kaikki haluu polttaa tupakkaa se on niin nautinnosta niin hyvää ja rentouttavaa kun yhen polttaa kun sitten haluu toisen ite tiiän mille tupakka maistuu olen 13 v ja olen polttanut ihan okei ja hyvää suosittelen ostamaan ja polttamaan se on niin hyvää ostakaa tupakkaa mä niiin pyydän ostakaa .


      • Anonyymi

        Ootko autisti


    • koska

      tykkään polttaa yksin. Silloin kun kaverina on ainoastaan tupakka, pääsee hetkeksi omaan maailmaansa ja ajatuksiinsa. Puhallella savurenkaita, miettiä asioita.. Se on kivaa.

      Poltan myös seurassa. Tuntuu että fiilis rentoutuu kun joku muukin kuin minä tupakoi.

      Tupakointi lieventää stressiä ainakin minulla, ja jos joku asia ottaa päähän (=vituttaa) niin mikä onkaan ihanampaa kuin sytyttää rööki.

      Ja tiedän vallan hyvin, että tupakka ei ole terveellistä. Mutta mieluummin tupakoin kuin olisin alkoholisti, huumeidenkäyttäjä tai syömishäiriöinen.

      • Base-Ground

        "Mutta mieluummin tupakoin kuin olisin alkoholisti, huumeidenkäyttäjä tai syömishäiriöinen."

        Huumeitakin on niin monenlaisia. Itse olen polttanut hamppua yli kymmenen vuotta. Paljon harvemmin kuin aikaisemmin poltin tupakkaa. Jota taas poltin yli 20 vuotta. Loppuvaiheessa meni melkein kaksi askia päivässä, enkä jaksanut enää kunnolla eses portaita kävellä. Nyt kun olen ollut polttamatta (tupakkaa) yli vuoden ja olen kuntoillut säännöllisesti, jaksan juosta jopa puolimaratonin, ilman tuskaa. Mikä pikku pilvessä olikin yksi elämäni hienoimmista kokemuksista...

        Joten ole onnellinen, että et sentään ole huumeidenkäyttäjä. Huumeista kun ei pääse irti koskaan. Näin sanoi minulle vanha työkaveri, joka kuoli kaksi vuotta sitten viinaan. Ja poltti myös tupakkaa.

        Jos puhutaan huumeista yhtenä kasana "huumeina", se on vähän sama asia, jos puhuttaisiin juotavista aineista vain "nesteinä". Tällöin olisi ihan sama mitä nestettä juo, kahvia, viinaa, kaakaota tai bensaa. Kuten nyt tuntuu olevan huumekeskustelussa. Huumeissa yhteistä on vain yhtenäinen nimi, huumeet.


      • pois palstalta
        Base-Ground kirjoitti:

        "Mutta mieluummin tupakoin kuin olisin alkoholisti, huumeidenkäyttäjä tai syömishäiriöinen."

        Huumeitakin on niin monenlaisia. Itse olen polttanut hamppua yli kymmenen vuotta. Paljon harvemmin kuin aikaisemmin poltin tupakkaa. Jota taas poltin yli 20 vuotta. Loppuvaiheessa meni melkein kaksi askia päivässä, enkä jaksanut enää kunnolla eses portaita kävellä. Nyt kun olen ollut polttamatta (tupakkaa) yli vuoden ja olen kuntoillut säännöllisesti, jaksan juosta jopa puolimaratonin, ilman tuskaa. Mikä pikku pilvessä olikin yksi elämäni hienoimmista kokemuksista...

        Joten ole onnellinen, että et sentään ole huumeidenkäyttäjä. Huumeista kun ei pääse irti koskaan. Näin sanoi minulle vanha työkaveri, joka kuoli kaksi vuotta sitten viinaan. Ja poltti myös tupakkaa.

        Jos puhutaan huumeista yhtenä kasana "huumeina", se on vähän sama asia, jos puhuttaisiin juotavista aineista vain "nesteinä". Tällöin olisi ihan sama mitä nestettä juo, kahvia, viinaa, kaakaota tai bensaa. Kuten nyt tuntuu olevan huumekeskustelussa. Huumeissa yhteistä on vain yhtenäinen nimi, huumeet.

        Tällä palstalla keskustellaan laillisesta tupakoinnista. Huumerikollisille ja huumerikoksista kiinnostuneille on oma palsta Päihteet-kategorian alla (vaikka sen tietenkin pitäisi olla Rikokset-kategorian alla).

        Lopeta sinäkin huumerikosten teko ja rupea vaikka polttamaan tupakkaa.


      • Base-Ground
        pois palstalta kirjoitti:

        Tällä palstalla keskustellaan laillisesta tupakoinnista. Huumerikollisille ja huumerikoksista kiinnostuneille on oma palsta Päihteet-kategorian alla (vaikka sen tietenkin pitäisi olla Rikokset-kategorian alla).

        Lopeta sinäkin huumerikosten teko ja rupea vaikka polttamaan tupakkaa.

        "Tällä palstalla keskustellaan laillisesta tupakoinnista."

        Siinäpä se onkin. Miten tuhansia ihmisiä vuodessa surmaava aine on laillista, ja vähähaittaisemmat vaihtoehdot julistettu laittomiksi ja niiden haittoja tietoisesti liioiteltu, osa haitoista keksitty. Haitallisuus ei ole ainakaan ollut kriteerinä laittomuus/laillisuus-akselia sorvattaessa. Lienee taustalla ollut ainoastaan suuryritysten voittojen maksimointi, ehkä jonkinlainen rasismi, idioitismi ainakin.

        Keskustellaan... Joo! Yksi pösilö (RT) kannattaa tupakointia, joka on hänestä täysin vapaaehtoista toimintaa. Ehkä se alussa onkin, ollut jopa hänellekin, mutta addikti/riippuvainen/narkomaani/nisti ei ole koskaan vapaa, eikä hänen toimintansa ole vapaaehtoista, vaan ainoastaan pakon sanelemaa. Yksinkertaista vieroitusoireiden karkottamista. Joten se vapaasta tahdosta huumeiden maailmassa. Ja nikotiini aiheuttaa useimmille ihmisille hyvin vakavan riippuvuuden, sanoi tähän RT mitä tahansa.


        "Lopeta sinäkin huumerikosten teko ja rupea vaikka polttamaan tupakkaa."

        Joo. Se olisi varmasti järkevää. Saisin takaisin todella huonon kunnon, hengenahdistuksen, vitutuksen ja haisisin yököttävältä. Ja mitä kaikkea vielä lisää paskaa tulisi niskaan.

        Tupakoivat haisevat melkoisen pahalla, olen itse joskus hävennyt, miten itsekin on voinut sellaiselle haista.

        Ja johan sitä tein yli 20 vuotta, poltin tupakkaa välttääkseni vieroitusoireet ja haisin pahalle. Vaikea oli päästä irti. Lukuisia yrityksiä, mutta nyt on jo vuosi mennyt viimeisestä tupakasta. Joten ei ehkä enää. Kiitos vaan. Laiton huume silloin tällöin riittää minulle.


      • Vapaa Sanna
        Base-Ground kirjoitti:

        "Tällä palstalla keskustellaan laillisesta tupakoinnista."

        Siinäpä se onkin. Miten tuhansia ihmisiä vuodessa surmaava aine on laillista, ja vähähaittaisemmat vaihtoehdot julistettu laittomiksi ja niiden haittoja tietoisesti liioiteltu, osa haitoista keksitty. Haitallisuus ei ole ainakaan ollut kriteerinä laittomuus/laillisuus-akselia sorvattaessa. Lienee taustalla ollut ainoastaan suuryritysten voittojen maksimointi, ehkä jonkinlainen rasismi, idioitismi ainakin.

        Keskustellaan... Joo! Yksi pösilö (RT) kannattaa tupakointia, joka on hänestä täysin vapaaehtoista toimintaa. Ehkä se alussa onkin, ollut jopa hänellekin, mutta addikti/riippuvainen/narkomaani/nisti ei ole koskaan vapaa, eikä hänen toimintansa ole vapaaehtoista, vaan ainoastaan pakon sanelemaa. Yksinkertaista vieroitusoireiden karkottamista. Joten se vapaasta tahdosta huumeiden maailmassa. Ja nikotiini aiheuttaa useimmille ihmisille hyvin vakavan riippuvuuden, sanoi tähän RT mitä tahansa.


        "Lopeta sinäkin huumerikosten teko ja rupea vaikka polttamaan tupakkaa."

        Joo. Se olisi varmasti järkevää. Saisin takaisin todella huonon kunnon, hengenahdistuksen, vitutuksen ja haisisin yököttävältä. Ja mitä kaikkea vielä lisää paskaa tulisi niskaan.

        Tupakoivat haisevat melkoisen pahalla, olen itse joskus hävennyt, miten itsekin on voinut sellaiselle haista.

        Ja johan sitä tein yli 20 vuotta, poltin tupakkaa välttääkseni vieroitusoireet ja haisin pahalle. Vaikea oli päästä irti. Lukuisia yrityksiä, mutta nyt on jo vuosi mennyt viimeisestä tupakasta. Joten ei ehkä enää. Kiitos vaan. Laiton huume silloin tällöin riittää minulle.

        "Tupakoivat haisevat melkoisen pahalla, olen itse joskus hävennyt, miten itsekin on voinut sellaiselle haista.

        Ja johan sitä tein yli 20 vuotta, poltin tupakkaa välttääkseni vieroitusoireet ja haisin pahalle. Vaikea oli päästä irti. Lukuisia yrityksiä, mutta nyt on jo vuosi mennyt viimeisestä tupakasta. Joten ei ehkä enää. Kiitos vaan. Laiton huume silloin tällöin riittää minulle."

        Kyllä! Juuri näin! On toisaalta ihan yhdentekevää mitä ihmiset itselleen tekevät, mutta minä olen täysin samaa mieltä kanssasi.

        (Ihmettelen että joku tupakoitsija alkaa paasaamaan toisille jostain "huumeista". Odottakaa vaan, kyllä kohta on niin että voidaan huutaa Laitonta laitonta apua äiti! myös teille. En minä, mutta ehkä joku.)


    • Laamu

      Itse poltan sen takia koska pidän siitä .En nikotiinin takia .Poltan aina sillon tällöin sopivissa tilanteissa tai fiiliksissä tupakan ja nautin oikeasti siitä .

      Nykypäivänä kun on sellainen yleinen outo käsitys ,että tupakka on paha asia vaikka miltä kantilta sitä katsoisi .

      Ei siinä ole mitään väärää jos tykkää sauhutella .

      • Sydänkunaukion

        Synti on aina väärin itseään ja lähimmäistä kohtaan.Kun Jeesus vapauttaa uskoon tulleen ihmisen tupakasta, se on oikein sekä itseään että lähimmäistä kohtaan armosta❤

        Armon varassa ilman ansioita, matkaan teen kanssa rakkaan Jeesuksen❤


    • tarina

      Minä en polta enkä käytä muitakaan huumaavia/päihdyttäviä aineita mitä nyt kerran pari kuussa saatan juoda seuran vuoksi saunakaljan, yleensä senkin sijaan vain vettä. Näin ollen, koska riippuvuutta tai tapaa ei ole syntynyt en myöskään tunne tarvetta minkään sortin humaltumiseen, tulen itseni kanssa toimeen aivan selvin päin. Siitä huolimatta en tunne että minulta puuttuisi elämästä mitään tämän seurauksena? Olenko omituinen? Kokeillut kyllä olen tupakkaa ja viinaa, en muita riippuvuutta aiheuttavia mömmöjä.

      • R.T

        "Näin ollen, koska riippuvuutta tai tapaa ei ole syntynyt en myöskään tunne tarvetta minkään sortin humaltumiseen, tulen itseni kanssa toimeen aivan selvin päin."
        -ei kai humaltumisella ja riippuvuudella välttämättä mitään yhteistä ole.Humalahan voi olla vain hauska olotila.Moni humaltumisesta pitävä tulee ihan hyvin toimeen itsensä kanssa selvinpäin.

        " Siitä huolimatta en tunne että minulta puuttuisi elämästä mitään tämän seurauksena?"
        -miksi pitäisikään tuntea?-ihminen valitsee pitämiään asioita.

        "Olenko omituinen? "
        -Et sen omituisempi kuin kukaan muukaan.Ikävää vain,että jotkut valinnat ovat ikäänkuin tabuja tietynlaisessa ajatusmaailmassa.Voiko ihminen pitää/tykätä vääristä asioista?-mielestäni ei.Kun jokaisen omat valinnat ovat ne 100% oikeat juuri hänelle.Ei hän niitä muuten tekisi.


      • veli
        R.T kirjoitti:

        "Näin ollen, koska riippuvuutta tai tapaa ei ole syntynyt en myöskään tunne tarvetta minkään sortin humaltumiseen, tulen itseni kanssa toimeen aivan selvin päin."
        -ei kai humaltumisella ja riippuvuudella välttämättä mitään yhteistä ole.Humalahan voi olla vain hauska olotila.Moni humaltumisesta pitävä tulee ihan hyvin toimeen itsensä kanssa selvinpäin.

        " Siitä huolimatta en tunne että minulta puuttuisi elämästä mitään tämän seurauksena?"
        -miksi pitäisikään tuntea?-ihminen valitsee pitämiään asioita.

        "Olenko omituinen? "
        -Et sen omituisempi kuin kukaan muukaan.Ikävää vain,että jotkut valinnat ovat ikäänkuin tabuja tietynlaisessa ajatusmaailmassa.Voiko ihminen pitää/tykätä vääristä asioista?-mielestäni ei.Kun jokaisen omat valinnat ovat ne 100% oikeat juuri hänelle.Ei hän niitä muuten tekisi.

        En yleensä käytä tällaisia lainauksia mutta näyttää etteivät monet osaa ilmaista asioita ilman niitä niin menköön nyt:

        "Kun jokaisen omat valinnat ovat ne 100% oikeat juuri hänelle.Ei hän niitä muuten tekisi"

        Miten selittäisin tämän rt:n mielestä itsestään selvän asian vaikkapa veljelleni joka on jo omaisuutensa, avioliittonsa, ihmissuhteensa ryypännyt ja yrittää epätoivoisesti päästä ryyppykierteestä irti, on yrittänyt monta kertaa. Eikä tule koskaan onnistumaan.
        Miten siis selvitän hänelle vakuuttavasti että hänhän on vapaaehtoisesti valinnut viinanjuonnin, sen täytyy olla hänelle 100% oikea valinta. Ei hän sitä muuten tekisi. Miksi hän potkii tutkainta vastaan. Hänhän vain haluaa juoda viinaa. Eihän siinä ole mitään pahaa, ei voi olla. Vapaan ihmisen vapaa valinta.
        Kysyisinkin rt:ltä jolla on näissä asioissa viisaus että miten selittäisin sen hänelle kun minusta tuntuu että hän kuitenkin änkyröi ajatusta vastaan? Mikä argumentti auttaisi?


      • R.T
        veli kirjoitti:

        En yleensä käytä tällaisia lainauksia mutta näyttää etteivät monet osaa ilmaista asioita ilman niitä niin menköön nyt:

        "Kun jokaisen omat valinnat ovat ne 100% oikeat juuri hänelle.Ei hän niitä muuten tekisi"

        Miten selittäisin tämän rt:n mielestä itsestään selvän asian vaikkapa veljelleni joka on jo omaisuutensa, avioliittonsa, ihmissuhteensa ryypännyt ja yrittää epätoivoisesti päästä ryyppykierteestä irti, on yrittänyt monta kertaa. Eikä tule koskaan onnistumaan.
        Miten siis selvitän hänelle vakuuttavasti että hänhän on vapaaehtoisesti valinnut viinanjuonnin, sen täytyy olla hänelle 100% oikea valinta. Ei hän sitä muuten tekisi. Miksi hän potkii tutkainta vastaan. Hänhän vain haluaa juoda viinaa. Eihän siinä ole mitään pahaa, ei voi olla. Vapaan ihmisen vapaa valinta.
        Kysyisinkin rt:ltä jolla on näissä asioissa viisaus että miten selittäisin sen hänelle kun minusta tuntuu että hän kuitenkin änkyröi ajatusta vastaan? Mikä argumentti auttaisi?

        Mitäpäs noita toisen ihmisen puolesta.

        Ikäviä kohtaloita on maailma pullollaan,mikä johtunut mistäkin.
        Jonkun ikävä kohtalo viinasta,jonkun huumeista,jonkun nalkuttavasta vaimosta,jonkun työnteosta,ja jonkun yksinkertaisesti siitä,ettei anna itsensä noudattaa sisällä huutavan lapsensa ääntä.

        Kaikkien juoppojen,"alkoholistien" ja runsaasti juovien osalta se nyt kuitenkin lienee selvää,että joku osa heistä sitä viinaa haluaa,ja paljon.

        Vastaan änkyröivä puolisko persoonasta lienee sitten tämä ihmisen järjellä(ei tunteellla) ajatteleva puolisko,kuka myös noteeraa moraalin,säännöt ja ylipäätään muiden eläväisten olemassa olon ja mielipiteet.

        Myös "pitkän tähtäimen ajattelu" ja syy-seuraus suhteen ymmärtäminen kuulunee tämän ihmisen "järjellä ajattelevan"-puoliskon kuvioihin.
        Jos kirjoitan;

        "Kun jokaisen omat valinnat ovat ne 100% oikeat juuri hänelle.Ei hän niitä muuten tekisi"

        Niin mielestäni se saatana(anteeksi voimasana.Ei kenellekkään suunnattu)silloin,juuri sillä valinta hetkellä,on niin.Se,voidaanko ko.valintaa arvostella myöhempien seurauksien perusteellla onkin jo toisen keskustelun paikka.

        Jokunen "alkoholistiksi" mainittu on osunut omaan puolituttu-ympäristöön.Mielestäni kaikki tapaukset,joissa on juutusteltu haluansitäjatätäjasittenkunminä-ovat olleet pintaa.Silmistä näkee,mitä siellä sisällä oikeasti halutaan.Tuskin edes itselle on vaivauduttu valehtelemaan,muodon vuoksi vain ympäristölle.

        Mutta sitten on kyllä tapau(s)ksia,joissa ilman hoitoja on vain löytynyt ihan aidosti oikea suunta elämälle,halut vaihtuneet toisiksi,toisia pienentäen.
        Mikäpä se entinen intohimo on enää,jos on uusi,vahvempi intohimo.


      • itse.
        R.T kirjoitti:

        Mitäpäs noita toisen ihmisen puolesta.

        Ikäviä kohtaloita on maailma pullollaan,mikä johtunut mistäkin.
        Jonkun ikävä kohtalo viinasta,jonkun huumeista,jonkun nalkuttavasta vaimosta,jonkun työnteosta,ja jonkun yksinkertaisesti siitä,ettei anna itsensä noudattaa sisällä huutavan lapsensa ääntä.

        Kaikkien juoppojen,"alkoholistien" ja runsaasti juovien osalta se nyt kuitenkin lienee selvää,että joku osa heistä sitä viinaa haluaa,ja paljon.

        Vastaan änkyröivä puolisko persoonasta lienee sitten tämä ihmisen järjellä(ei tunteellla) ajatteleva puolisko,kuka myös noteeraa moraalin,säännöt ja ylipäätään muiden eläväisten olemassa olon ja mielipiteet.

        Myös "pitkän tähtäimen ajattelu" ja syy-seuraus suhteen ymmärtäminen kuulunee tämän ihmisen "järjellä ajattelevan"-puoliskon kuvioihin.
        Jos kirjoitan;

        "Kun jokaisen omat valinnat ovat ne 100% oikeat juuri hänelle.Ei hän niitä muuten tekisi"

        Niin mielestäni se saatana(anteeksi voimasana.Ei kenellekkään suunnattu)silloin,juuri sillä valinta hetkellä,on niin.Se,voidaanko ko.valintaa arvostella myöhempien seurauksien perusteellla onkin jo toisen keskustelun paikka.

        Jokunen "alkoholistiksi" mainittu on osunut omaan puolituttu-ympäristöön.Mielestäni kaikki tapaukset,joissa on juutusteltu haluansitäjatätäjasittenkunminä-ovat olleet pintaa.Silmistä näkee,mitä siellä sisällä oikeasti halutaan.Tuskin edes itselle on vaivauduttu valehtelemaan,muodon vuoksi vain ympäristölle.

        Mutta sitten on kyllä tapau(s)ksia,joissa ilman hoitoja on vain löytynyt ihan aidosti oikea suunta elämälle,halut vaihtuneet toisiksi,toisia pienentäen.
        Mikäpä se entinen intohimo on enää,jos on uusi,vahvempi intohimo.

        Rt:n jutut ovat juuri sitä mitä itsekin nuorena tuli jauhettua kaljalasi nokan alla, ns. maailmanparannusjuttuja joilla ei ole oikein mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Silloin kun piti aina keksiä jotain fiksumpaa kuin toiset että pääsi briljeeraamaan. Silloin kun tiesi periaatteessa kaikesta kaiken.
        Kyllä ne siitä asettuvat sitä mukaa kun korvantaustat kuivuu, kaikilla ei tosin sittenkään.

        "Se,voidaanko ko.valintaa arvostella myöhempien seurauksien perusteellla onkin jo toisen keskustelun paikka."
        Tämä oli vaarallinen lause, sehän on puolittainen myöntö ettei kaikki olekaan ihan niinkuin rt koko ajan on väittänyt. Ei pitäisi lipsua, siinä on vaarana että joku voi vielä luulla että siellä teoreetikon takaraivossa saattaa olla pieni hippunen aivosolua joka ymmärtää ihan oikeakin elämää. Siinä menee pian maine.


      • R.T
        itse. kirjoitti:

        Rt:n jutut ovat juuri sitä mitä itsekin nuorena tuli jauhettua kaljalasi nokan alla, ns. maailmanparannusjuttuja joilla ei ole oikein mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Silloin kun piti aina keksiä jotain fiksumpaa kuin toiset että pääsi briljeeraamaan. Silloin kun tiesi periaatteessa kaikesta kaiken.
        Kyllä ne siitä asettuvat sitä mukaa kun korvantaustat kuivuu, kaikilla ei tosin sittenkään.

        "Se,voidaanko ko.valintaa arvostella myöhempien seurauksien perusteellla onkin jo toisen keskustelun paikka."
        Tämä oli vaarallinen lause, sehän on puolittainen myöntö ettei kaikki olekaan ihan niinkuin rt koko ajan on väittänyt. Ei pitäisi lipsua, siinä on vaarana että joku voi vielä luulla että siellä teoreetikon takaraivossa saattaa olla pieni hippunen aivosolua joka ymmärtää ihan oikeakin elämää. Siinä menee pian maine.

        "Se,voidaanko ko.valintaa arvostella myöhempien seurauksien perusteellla onkin jo toisen keskustelun paikka."
        Tämä oli vaarallinen lause, sehän on puolittainen myöntö ettei kaikki olekaan ihan niinkuin rt koko ajan on väittänyt. "

        -niin.Eihän tuossa mitään vaarallista ole.Se on vain miettimistä siitä,onko valinnat tässä ja nyt tärkeämpiä,vai mahdollisesti jättää valitsematta seurauksia peläten?


    • vuoksikin

      poltan että valtiolla olisi varaa maksaa naapurien kitisijöiden asumis-ja toimeentulotuet.Tupakka ja alkoholivero vuodessa noin 1500milj.

      • ...kattaa...

        ...noin 15 prosenttia siitä mitä valtiolta menee tupakan aiheuttamiin sairauksiin.


      • Sydänkunaukion

        Jeesus voi antaa sinulle rakkauden itseäsi kohtaan sitten saat vapauden tupakkasynnistä❤sinä❤naapuri❤


    • tuore savuton

      Ihmiset polttavat koska eivät uskalla lopettaa. Pelkäävät niitä "hirveitä" vieroitus oireita. Ja luulevat että heidän täytyy LUOPUA jostakin jos ajattelevat lopettamista. Tupakoija tietää aivan varmasti kaikki vaarat yms. mutta se ei vaikuta polttamiseen.
      Tupakoija yrittää "normalisoida" olotilaansa polttamalla savukkeen, jonka jälkeen olo on "normaali". Savuttomalla ihmisellä tuo normaali olotila on kokoajan.
      Tupakoinnissa ei ole mitään järkeä, tupakointi ei anna mitään, ainoastaan riistää; terveyden, rahat, yms yms.
      Itse poltin 8 vuotta kunnes löysin sattumalta Allen Carrin Stumppaa tähän! kirjan, sen luettua tupakan poltto loppui ja ilman mitään vieroitus oireita! Suosittelen tätä kirjaa kaikille jotka haluavat päästä eroon tupakan orjuudesta!

      • oikeasti

        ei tupakointiin ole yhtään järkevää syytä. Tunne-elämältään hyväksikäytetyt ja syyllisyyden riepottelemat ihmiset polttaa ja joutuvat jatkamaan tuota järjetöntä elämää. Ihan oikeesti tupakka vie enemmän kuin antaa. Tämän sanon tupakoitsijana ja syyllistämättä tupakoimattomia & röökinvetäjiä!


      • Jeesuksenhoidossa

        Jotta saa voiman koko elämänsä kestävään tupakoimattomuuteen , tarvitaan Jeesus, sillä sielunvihollisella on kyllä voimaa myös houkutella ja nalkittaa takaisin tupakkaan kuten muihinkin synteihin. Jeesus on sielunvihollista voimakkaampi, siksi Jeesus avuksi.Hän ei petä eikä jätä, jos ihminen ei itse sitä halua.


    • 11V

      Miks ihmisten pitää polttaa tupakkaa kun siihen kuolee herkästi?.Melkein koko sukuni polttaa tupakkaa äiti,isoäiti,isoisoäiti,isoisä,isoäidin sisko,äidin serkku no isoisäni (äidinpuolelta) polttaasikaria mutta se sentään ei ole yhtää myrkyllistä,isälopetti tupakan plton 2 vuotta sitten ja olen siitä ylpeä:),enoni vaihtoi tupakan nuuskaan josta en kyllä tykkää,toinen ätini serkku vaihtoi tupakan xylitol purkkaan:),Olen yrittänyt saaman sukulaisiani lopettamaan tupakan polton kertomalla että tehä kuolette siihen mutta eivät lopeta ja vaikka sanovat että tupakkaa on pahaa niin silti sitä pitää käyttä.Heitän ainakaikki sukulaisteni tupakat pois kun he nukkuvat ja aamulla tietenkin yulee huutoa. eli kysymys kuuluu:MIKSI HELVETISSÄ IHMISTEN PITÄÄ POLTTAA TUPAKKAA JOS SE EI EDES MAISTU HYVÄLLE JA TIETÄVÄT ETTÄÄ SIHEN LOPULTA KUOLEE!

      • jepsulleihjjjsa

        Koska tupakka sisätää nikotiinia ja nikotiini tekee riippuvaiseksi. Kun tupakoija ei saa tupakkaa,tulee ihan samallainen olo kuin sinulla kun sinun tekee hirmuisesti mieli karkkia ja sitä ei ole ja vielä kerrot oman karkin himosi sadalla niin tiedät millaista on olla tupakoijana ilman tupakkaa. Vaikka se ei olisi hyvän makuista se silti tuntuu pään sisällä hyvältä.
        Älä heitä heidän tupakkejaan pois, se ei saa heitä lopettamaan. Ketään ei voi pakottaa lopettamaan. Saat tupakoijan silloin vain erittäin vihaiseksi. Miltä tuntuisi jos sinun herkut heitettäisiin salaa pois ?
        Tupakoijat tietävät ettei se ole terveellistä.


    • 123ss22

      Hain nuorena hyväksyntää ihmisiltä (jotka poltti), jäin koukkuun nikotiiniin & tapaan tai jompaan kumpaan.

    • Synnistävapaamukavaa

      Ihminen valitsee yhden synnin syntien joukosta, kun hän alkaa polttaa tupakkaa.

      Jeesus vapauttaa tupakasta.Anna ensin elämäsi Jeesukselle sitten hän vapauttaa sinut tästä kahleesta.Ole armollinen itsellesi. Sinä tarvit auttajan, Jeesuksen, jolla on VOIMA syntiä vastaan❤

      • Anonyymi

        Sry vaa mut milloin tupakointi on raamatussa luokiteltu synniksi? Lisäksi kaikki ei usko jeesukseen... En ole kristitty vaan satanisti, mutta sanon muistutukseksi TUOMITSIJOILLE että "Se joka on täysin synnitön niin heittäkööt ensimmäisen kiven". Sit uskonto juttuihin, eli jokaisella on uskonvapaus ja jotkut tuomitsee täysin muiden uskontoja. Kokoon yhteen kasaan tämän tekstin eli "tee mikä tekee hyvän mielen"


    • Anonyymi

      Hyvä Kake, tupakka on nautintoaine, tosin myrkyllinen, mutta ei ainoa nautinto johon liittyy riskejä. Minä ainakin tykkään tupakoida, enkä oikein voisi lopettaa sitä. Nyt ainakin tuntuu siltä. Mutta ei mitää myrkkyä kannata käyttää jos ei siitä edes nauti.

      • Anonyymi

        Maistuu kyllä niin järkyttävältä etten käsitä miten se hyvältä voi maistua.
        Vuosia poltin ja aina yökkäilin


    • Anonyymi

      Siinä missä sairaalloisen lihavat ihmiset ovat riippuvaisia ruokaan, ovat tupakoijat riippuvaisia tupakkaan. Ihmiset kokevat eri asiat eri tavoin. Joku pitää körssistä, joku taas ei.

    • Anonyymi

      Tupakointi on kyllä sellainen muinaisjäännös että joutaakin loppua. Onneksi sen hinta nousee kaiken aikaa. Kukaan ei tarvitse tupakkaa. Riippuvuuden voi voittaa kun lopettaa tupakoinnin. Kukaan tupakoiva ei aidosti nauti tupakoinnista ja jos saisi mahdollisuuden vapautua siitä sormia napsauttamalla niin kaikki valitsisivat savuttomuuden

      • Anonyymi

        Miksi sähkötupakkaa yritettiin / onnistuttiin kieltämään monelta osin jos tupakoinnista halutaan eroon, vastaavasti samaa ainetta sisältäviä paskoja tyrkytetään netissä ja tv mainoksissa.
        Missä viipyy nikotiiniton ja muita myrkkyjä sisältämätön tupakka?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe