Vilja-allergiaa?

-jonna--

Multa on otettu keliakiakoe verestä. Oli negatiivinen. Olen kokeillut jo tässä gluteenittomia tuotteita ja niistä on ollut suurta apua, maha ei ole ollut enää löysällä.

Olen menossa kuukauden päästä tähystykseen ja aloitin nyt syömään normaalia ruokaa. Voiko mitenkään olla mahdollista, että vaikka keliakiaa ei koskaan diagnosoitaisi, silti maha ei yksinkertaisesti kestä vain vehnätuotteita?

Ja kyse ei ole maidosta, sillä olen syönyt hylatuotteita sekä normaalia maitoa, eivätkä ne aiheuta minkäänlaisia oireita.

23

2617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tellus

Ilmeisesti sinulle ei ole sanottu, että gluteenitonta dieettiä ei pitäisi aloittaa ennen keliakia-tutkimuksia. Dieetin jälkeen tulos on erittäin todennäköisesti negatiivinen.

Minulla on myös sellainen vika, että runsas vehnän syönti tekee ulosteesta löysän. Ja oksennan hyvin helposti, jos syön tyhjään vatsaan jotain vehnää. Vilja-allergiat (eri asia kuin keliakia) voidaan myös tutkia verestä. Minä en ole käynyt niissä kokeissa, kun vehnän vaikutus on niin selvä muutenkin. Vehnän vähentäminen ruokavaliosta on oikeastaan helppo homma, kun ei tarvitse olla kokonaan ilman sitä. Hyvin olen pärjännyt tämän "vian" kanssa jo yli 30 vuotta.

• -jonna--

Mulla nämä tutkimukset on venyneet niin kauas, etten kuukausikaupalla ajatellut mahaani hajottaa syömällä väkisin. Aloitin eilen (n. 1kk ennen tutkimusta) syömään vehnää. Ainakaan toistaiseksi ei ole tapahtunut mitään. Pitää seurailla tilannetta. Lääkäri itse ehdotti mulle näin ja samaa sanoi sairaanhoitaja kun soitin tänään kysyen muuta toimenpiteestä!

• mieleen,
        -jonna-- kirjoitti:

Mulla nämä tutkimukset on venyneet niin kauas, etten kuukausikaupalla ajatellut mahaani hajottaa syömällä väkisin. Aloitin eilen (n. 1kk ennen tutkimusta) syömään vehnää. Ainakaan toistaiseksi ei ole tapahtunut mitään. Pitää seurailla tilannetta. Lääkäri itse ehdotti mulle näin ja samaa sanoi sairaanhoitaja kun soitin tänään kysyen muuta toimenpiteestä!

että oliko se lääkäri keliakiaan perehtynyt gastroenterologi, joka ehdotti syömään heti gluteenitonta ja vasta kk ennen tutkimusta siirtymään tavalliseen, oireita aiheuttavaan ruokavalioon? Vai oliko kyseessä terveyskeskuslääkäri?

Kysyn tätä siksi, että esim. meille keliaakikoille on aikoinaan ennen tähystystä toitotettu toitottamasta päästyä, että ei saa siirtyä gluteenittomalle dieetille ennen tähystystä, koska silloin tähystys näyteet voivat antaa väärän kuvan todellisesta tilasta kuten aiemmin tässä ketjussa jo mainittiinkin. Käytäntö näyttää olevan kiusallisen ristiriitainen.

Tietenkin lääkäri päättää asiasta ja hoitaja toistaa saman, koska lääkäri ottaa vastuun tilanteesta ja hoitotoimenpiteistä.

Jos tähystyksen tulos on negatiivinen kohdallasi, niin kysele kuuluvalla äänellä tämän gluteenittoman jakson vaikutusta tutkimusten lopputulokseen. Ja sitten kysyt, koska tulet seuraavan kerran kontrolliin. Niin minä tekisin.

• -jonna--
        mieleen, kirjoitti:

että oliko se lääkäri keliakiaan perehtynyt gastroenterologi, joka ehdotti syömään heti gluteenitonta ja vasta kk ennen tutkimusta siirtymään tavalliseen, oireita aiheuttavaan ruokavalioon? Vai oliko kyseessä terveyskeskuslääkäri?

Kysyn tätä siksi, että esim. meille keliaakikoille on aikoinaan ennen tähystystä toitotettu toitottamasta päästyä, että ei saa siirtyä gluteenittomalle dieetille ennen tähystystä, koska silloin tähystys näyteet voivat antaa väärän kuvan todellisesta tilasta kuten aiemmin tässä ketjussa jo mainittiinkin. Käytäntö näyttää olevan kiusallisen ristiriitainen.

Tietenkin lääkäri päättää asiasta ja hoitaja toistaa saman, koska lääkäri ottaa vastuun tilanteesta ja hoitotoimenpiteistä.

Jos tähystyksen tulos on negatiivinen kohdallasi, niin kysele kuuluvalla äänellä tämän gluteenittoman jakson vaikutusta tutkimusten lopputulokseen. Ja sitten kysyt, koska tulet seuraavan kerran kontrolliin. Niin minä tekisin.

Terveyskeskuslääkärihän jooh.
        Viimeksi kun yritettiin tähystää huhtikuussa, siinä onnistumatta ja sain ajan vasta enskuun 20 päivä, niin en sitten jaksanut väkisin syödä.

Mutta, mielenkiintoista tästä asiasta tekee nyt sen, että mulla ei ole ollut minkäänlaisia vatsaoireita, vaikka söin eilen tavallisen munkin ja tavallisista korppujauhoista tehtyjä lihapullia. Ei tunnu missään, ainakaan vielä.

Itse PPSHP:n sivuilla luki, että ennen tutkimusta olisi vähintään kuukautta aikaisemmin aloitettava tavallinen ruokavalio, mutta kuitenkin suosituksena oli 3kk. Tiedä sitten. Seurailen kovasti tilannetta ja syön ihan normi-ruokia.

Ja sama tk-lääkäri sanoi, että jos mahasi ei kestä normaalia, syö sitten gluteenitonta, mutta muistat ennen tutkimusta syödä sitten tavallista, niinkuin olen tehnytkin.

Alkaa vähän ihmetyttää, miksi nyt ei tule minkäänlaisia oireita, viimeksi syötyäni normaalia ruokaa maha oli haljeta liitoksistaan.

Kiitos tuosta, pitääpi sanoa noin :)

• Kuukkeli
        -jonna-- kirjoitti:

Viimeksi kun yritettiin tähystää huhtikuussa, siinä onnistumatta ja sain ajan vasta enskuun 20 päivä, niin en sitten jaksanut väkisin syödä.

Mutta, mielenkiintoista tästä asiasta tekee nyt sen, että mulla ei ole ollut minkäänlaisia vatsaoireita, vaikka söin eilen tavallisen munkin ja tavallisista korppujauhoista tehtyjä lihapullia. Ei tunnu missään, ainakaan vielä.

Itse PPSHP:n sivuilla luki, että ennen tutkimusta olisi vähintään kuukautta aikaisemmin aloitettava tavallinen ruokavalio, mutta kuitenkin suosituksena oli 3kk. Tiedä sitten. Seurailen kovasti tilannetta ja syön ihan normi-ruokia.

Ja sama tk-lääkäri sanoi, että jos mahasi ei kestä normaalia, syö sitten gluteenitonta, mutta muistat ennen tutkimusta syödä sitten tavallista, niinkuin olen tehnytkin.

Alkaa vähän ihmetyttää, miksi nyt ei tule minkäänlaisia oireita, viimeksi syötyäni normaalia ruokaa maha oli haljeta liitoksistaan.

Heippa!

Itselläni on vatsa oireillut jo pitemmän aikaa ja nyt olen käynyt verikokeissa sen takia. Sekä vehnäallergia- että keliakiakokeet oli normaalit. Nyt sain lähetteen tähystykseen. Lääkäri tuumasi, että keliakia voi olla piilevänä pitkään ja puhjeta sitten myöhemmin niin että näkyy kokeissa. Oireilua kuitenkin on tullut erityisesti vehnästä. Vehnän syöntiä ei kuitenkaan saa nyt ennen kokeita lopettaa. Mietin vaan, että voikohan tosiaan keliakia olla piilevä vaikka on oireita koko ajan vai onko kyseessä sitten vehnäallergia? Onko keliakiassa ja vehnäallergiassa samanlaisia oireita?

• vertailuun
        Kuukkeli kirjoitti:

Heippa!

Itselläni on vatsa oireillut jo pitemmän aikaa ja nyt olen käynyt verikokeissa sen takia. Sekä vehnäallergia- että keliakiakokeet oli normaalit. Nyt sain lähetteen tähystykseen. Lääkäri tuumasi, että keliakia voi olla piilevänä pitkään ja puhjeta sitten myöhemmin niin että näkyy kokeissa. Oireilua kuitenkin on tullut erityisesti vehnästä. Vehnän syöntiä ei kuitenkaan saa nyt ennen kokeita lopettaa. Mietin vaan, että voikohan tosiaan keliakia olla piilevä vaikka on oireita koko ajan vai onko kyseessä sitten vehnäallergia? Onko keliakiassa ja vehnäallergiassa samanlaisia oireita?

keliakian ja vehnäallergian oireista en osaa vastata. Tai oikeastaan niitä on hankala nasevasti esittää kirjoitetussa muodossa.

Sen sijaan minulla on kokemusta piilevästä keliakiasta. Tosin oma juttuni meni niin, että labrakokeet osoittivat selvästi minulla olevan keliakian, mutta tähystyksessä ei löytynyt yhtään mitään. 2-3 vuotta meni tähystellessä, ennenkuin keliakia näkyi ja silloinkin läiskittäisenä versiona. Tosin tähystävä sisätautilääkäri sanoi viimeisen kerran tähystyksessä, että jos nyt ei löydy tässä tähystyksessä mitään, niin hän kuitenkin on ihan varma, että minulla on keliakia, koska labra-arvot olivat niin pahasti pielessä ja yksiselitteisesti tukivat keliakiadiagnoosia.

Keliakia on siten hankala diagnosoitava, että mielestäni oireilu on tosi monenmoista. Omassa tapauksessani oireita oli ollut ns. hermoratojen puolella jo ainakin 15 v. ennenkuin keliakia lopulta todettiin. Ja kun keliakia todennettiin, niin hermoratojen vaurioituminen oli jo tosiasia eivätkä ne korjaannu enää, vaan niiden oireiden kanssa saa elellä loppuikänsä, ellei ihmeparantumista tapahdu. Toiset keliaakikot reagoivat näin ja toiset taas potevat vatsavaivoja, jotka mahdollisesti? tulevat paljon aiemmin ja ovat helpommin havaittavissa kuin epämääräiset neuropaattiset ongelmat, joita useimmiten aluksi ryhdytään ratkomaan hyvinkin vakavia sairauksia poissulkevilla, pitkäaikaisilla tutkimuksilla.

Ja taas kerran kysyisin Sinulta: onko suvussa keliakiaa, vehnäallergiaa ylenevässä tai alenevassa polvessa?

• hankala
        -jonna-- kirjoitti:

vastata, miksi Sinulle ei tule oireita nyt, kun syöt tavallista ruokaa.

Yksi ratkaisu asiaan on juuri tuo gluteeniton dieetti. Jos kääntäisin rautalangasta keliakian vaikutukset suolinukkaan, niin juttu kuulostaisi yksinkertaistettuna maallikkoversiona seuraavalta.

Sitä nukkaa voi mikroskooppisesti suurennettuna kutsua vaikkapa "sormiksi", niin kuin sinun omat sormesi ovat. Yx nukka on yksi sormi. Niitä sormia on siellä suolistossa aivan huikea määrä. Ja näiden sormien avulla ravinto imeytyy edelleen kehon käytettäväksi.

Kun keliakia iskee, alkavat "sormet" (nukka) lyhentyä lyhentymistään ja lopulta niitä ei ole enää ollenkaan. Ja silloin on menetetty imeytymispinta, ravinto ei imeydy ja olo alkaa huonontua. Riippuu potilaasta, millaiset oireet ovat.

Jos olet ollut 2-3 kk gluteenittomalla dieetillä, on tilanne kohdallasi saattanut alkaa korjaantua paremmaksi jo merkittävästikin, vaikka kyseessä on niin lyhyt aika. Juuri tämän takia gluteenittoman ruokavalion aloittamista pitää pyrkiä välttämään ja siirtyä siihen vasta tähystyksen jälkeen. Kun nyt syöt munkkeja ja korppujauhoja ym. ruista tai ohraa, niin saatat kestää näitä ruokia ongelmitta taas hyvinkin jonkun aikaa, koska nukka on muuttunut paremmaksi. Mietipä tätä.

Sekin tuli mieleen ihan sivuasiana, että käytätkö tulehduskipulääkkeitä paljon? Tarkoitan buranaa, ketorinia ym. apteekkituotteita? Nehän saattavat pistää koko vatsavärkin ihan tärviölle? Niin mulle käy, vaikka keliakia on tiukan dieetin ansiosta täysin oireeton. Tuli vaan mieleen.

Ja onko laktoosi-intoleranssi poissuljettu asia? Entäs sienet? Toiset saavat sienistä täysin kestämättömiä vatsavaivoja.

Heittelin tähän nyt vähän kaikenlaista mietittävää ihan siksi, että asiasi valottuisi eri puolilta ja voisit poissulkea edes jotakin omasta ongelmakentästäsi.

• Kuukkeli
        vertailuun kirjoitti:

keliakian ja vehnäallergian oireista en osaa vastata. Tai oikeastaan niitä on hankala nasevasti esittää kirjoitetussa muodossa.

Sen sijaan minulla on kokemusta piilevästä keliakiasta. Tosin oma juttuni meni niin, että labrakokeet osoittivat selvästi minulla olevan keliakian, mutta tähystyksessä ei löytynyt yhtään mitään. 2-3 vuotta meni tähystellessä, ennenkuin keliakia näkyi ja silloinkin läiskittäisenä versiona. Tosin tähystävä sisätautilääkäri sanoi viimeisen kerran tähystyksessä, että jos nyt ei löydy tässä tähystyksessä mitään, niin hän kuitenkin on ihan varma, että minulla on keliakia, koska labra-arvot olivat niin pahasti pielessä ja yksiselitteisesti tukivat keliakiadiagnoosia.

Keliakia on siten hankala diagnosoitava, että mielestäni oireilu on tosi monenmoista. Omassa tapauksessani oireita oli ollut ns. hermoratojen puolella jo ainakin 15 v. ennenkuin keliakia lopulta todettiin. Ja kun keliakia todennettiin, niin hermoratojen vaurioituminen oli jo tosiasia eivätkä ne korjaannu enää, vaan niiden oireiden kanssa saa elellä loppuikänsä, ellei ihmeparantumista tapahdu. Toiset keliaakikot reagoivat näin ja toiset taas potevat vatsavaivoja, jotka mahdollisesti? tulevat paljon aiemmin ja ovat helpommin havaittavissa kuin epämääräiset neuropaattiset ongelmat, joita useimmiten aluksi ryhdytään ratkomaan hyvinkin vakavia sairauksia poissulkevilla, pitkäaikaisilla tutkimuksilla.

Ja taas kerran kysyisin Sinulta: onko suvussa keliakiaa, vehnäallergiaa ylenevässä tai alenevassa polvessa?

Kiitoksia vastauksestasi. Serkulla todettiin ihan vähän aika sitten keliakia, joten ei varmaan olis mikään mahdottomuus jos itselläkin vielä tässä vaiheessa piilevänä se olisi. Täytyy nyt vaan ootella kärsivällisesti sinne tähystykseen pääsyä. Sais sitten sen jälkeen jättää vähemmälle nuo viljatuotteet. Itsellä tuntuu, että viljojen jälkeen on olo aika väsyny ja puhti poissa. Meinaa ruoan jälkeen nukahtaa tuoliinsa :). Varmaan mahakipukin vie osan voimista. Mutta sitten, kun syö jotain muuta, niin jaksaa ihan eri tavalla.

• -jonna--
        hankala kirjoitti:

vastata, miksi Sinulle ei tule oireita nyt, kun syöt tavallista ruokaa.

Yksi ratkaisu asiaan on juuri tuo gluteeniton dieetti. Jos kääntäisin rautalangasta keliakian vaikutukset suolinukkaan, niin juttu kuulostaisi yksinkertaistettuna maallikkoversiona seuraavalta.

Sitä nukkaa voi mikroskooppisesti suurennettuna kutsua vaikkapa "sormiksi", niin kuin sinun omat sormesi ovat. Yx nukka on yksi sormi. Niitä sormia on siellä suolistossa aivan huikea määrä. Ja näiden sormien avulla ravinto imeytyy edelleen kehon käytettäväksi.

Kun keliakia iskee, alkavat "sormet" (nukka) lyhentyä lyhentymistään ja lopulta niitä ei ole enää ollenkaan. Ja silloin on menetetty imeytymispinta, ravinto ei imeydy ja olo alkaa huonontua. Riippuu potilaasta, millaiset oireet ovat.

Jos olet ollut 2-3 kk gluteenittomalla dieetillä, on tilanne kohdallasi saattanut alkaa korjaantua paremmaksi jo merkittävästikin, vaikka kyseessä on niin lyhyt aika. Juuri tämän takia gluteenittoman ruokavalion aloittamista pitää pyrkiä välttämään ja siirtyä siihen vasta tähystyksen jälkeen. Kun nyt syöt munkkeja ja korppujauhoja ym. ruista tai ohraa, niin saatat kestää näitä ruokia ongelmitta taas hyvinkin jonkun aikaa, koska nukka on muuttunut paremmaksi. Mietipä tätä.

Sekin tuli mieleen ihan sivuasiana, että käytätkö tulehduskipulääkkeitä paljon? Tarkoitan buranaa, ketorinia ym. apteekkituotteita? Nehän saattavat pistää koko vatsavärkin ihan tärviölle? Niin mulle käy, vaikka keliakia on tiukan dieetin ansiosta täysin oireeton. Tuli vaan mieleen.

Ja onko laktoosi-intoleranssi poissuljettu asia? Entäs sienet? Toiset saavat sienistä täysin kestämättömiä vatsavaivoja.

Heittelin tähän nyt vähän kaikenlaista mietittävää ihan siksi, että asiasi valottuisi eri puolilta ja voisit poissulkea edes jotakin omasta ongelmakentästäsi.

Noh, aiemmin kun olen syönyt jotain normaalia ruokaa, vaikutus on tullut seuraavana päivänä ripulina. Nyt olen viikon verran syönyt kaikkea mitä napa vetää ja vaivana ainoastaan ilmavaivat ja ummetus.

Kyllähän noita kipulääkkeitä tulee vedettyä, buranaa yleensä, koska mulla on migreeni. En mä niitä kuitenkaan joka päivä vedä naamaani, silloin kun tarvitsen.

Mulla on todettu pienempänä laktoosi-intoleranssi, mutta olen nyt kokeillut hylatuotteita (aikaisemmin olin täysin maidottomana, sitten siirryin laktoosittomaan) ja ei ole tullut oireita. Välillä vatsa on saattanut mennä sekaisin liiasta hyla-tuotteiden syömisestä.
        En ole myöskään syönyt sieniä pitkään aikaan, joten niistäkään ei voi olla kyse.

• Tainuli

Kyllä voi. Itsellä puhtaat paperit ja vatsa ei siedä vehnää ollenkaan ja nyt oireilee jo maissi. Ruis sopii jos se on puhdasta. Marinoiduissa lihoissa, joissain jäätelöissä ja jougurtissakin sotkettu jauhoja tai tärkkelyssiirappia.

• se on

gluteenitonta...siis tärkkelyssiirappi.

• Kuukkeli

Tuohon tärkkelyssiirappi ongelmaan oon myös pakosta joutunu nyt törmäämään. Sitähän löytyy melkein mistä vaan. Luulis, että mehut, karkit ja jugurtit vois tehä ilman sitäkin.

• ei kiitos
        se on kirjoitti:

gluteenitonta...siis tärkkelyssiirappi.

Kyllä tärkkelyssiirapista voi oireita tulla jos masu vaatii luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota. Mulle ei sovi mikään missä on tärkkelyssiirappia.

• totta.
        ei kiitos kirjoitti:

Kyllä tärkkelyssiirapista voi oireita tulla jos masu vaatii luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota. Mulle ei sovi mikään missä on tärkkelyssiirappia.

Mut mähän en sanonukaan et se ois luontaisesti gluteenitonta...

Oma masuni kestää tärkkelyssiirappia, koska syön gluteenitonta ruokaa.

• Tainuli

Varmasti vähän samallainen juttu kuin laktoosi-intoleranssissakin. Jotkut voivat syödä hylaa toisten masu ei kesä sitäkään. Riippuu kuinka paha vaiva on. Mutta kuitenkaan ei kannata suolistoa tahallaan ärsyttää jos vatsa oirehtii. Sillä maksun paikka tulee myöhemmin.

• Tiinukka

Minulla olivat keliakiavasta-aineet koholla verikokeissa, mutta tähystys oli normaali. Laktoosi-intoleranssia ei ole (verikoe). Vehnä ja maito on testattu ihotesteillä, tulos negatiivinen.

Silti vatsani reagoi aina vehnään enemmän tai vähemmän kovalla kivulla, nykyään tulee myös kutinaa ja punoitusta kaulalle ja leukaan. Maitotuotteisiin vatsani reagoi vaihtelevasti, useimmiten ilmavaivoilla ja joskus nipistyksilläkin. Myös muut viljat aiheuttavat usein kipuja.

Kun pidän tiukan maidottoman ja gluteenittoman ruokavalion, pysyn kivuttomana ja ilmavaivattomana. Välillä kokeilen ihan tahallaan, joskus tulee vahinkoja, joskus olosuhteiden pakosta otan jotain sopimatonta. Seuraukset ovat aina yhtä keljut.

• -jonna--

ihmetyttää, miksi mun maha toimii ihan normaalisti, vaikka olen syönyt vehnätuotteita. Aikaisemmin maha pamahti paskaksi heti, mutta nyt yli viikon normaalia ruokaa syöneenä, ei ole tapahtunut mitään. Olenkohan mä vain kuvitellut koko "keliakian"?

• Tiinukka
        -jonna-- kirjoitti:

ihmetyttää, miksi mun maha toimii ihan normaalisti, vaikka olen syönyt vehnätuotteita. Aikaisemmin maha pamahti paskaksi heti, mutta nyt yli viikon normaalia ruokaa syöneenä, ei ole tapahtunut mitään. Olenkohan mä vain kuvitellut koko "keliakian"?

... jos vatsasi ei ole ripulilla!

Minä kuitenkin suosittelisin sinulle gastroskopiassa käyntiä (vaikka se onkin aika inho toimenpide...), niin saat varmuuden keliakiasta. Sehän voi olla vaikka oireeton. Paitsi että tälläkin palstalla moni on kertonut, että ei g-skopiakaan ole heti ensimmäisellä kerralla paljastanut keliakiaa.

Minulle negatiivisten testien jälkeen lääkäri sanoi, että syö sitä, mikä tuntuu hyvältä, ja jätä pois ne ruoka-aineet, jotka vaivoja aiheuttavat. Hän tiesi, että syön monipuolisesti ja terveellisesti, vaikka jättäisinkin jotain pois. Puutoksia ei pääse tulemaan, toivon ainakin niin. Tärkeää on se, että vatsassa on hyvä olo - silloin koko kroppa voi hyvin!

• -jonna--
        Tiinukka kirjoitti:

... jos vatsasi ei ole ripulilla!

Minä kuitenkin suosittelisin sinulle gastroskopiassa käyntiä (vaikka se onkin aika inho toimenpide...), niin saat varmuuden keliakiasta. Sehän voi olla vaikka oireeton. Paitsi että tälläkin palstalla moni on kertonut, että ei g-skopiakaan ole heti ensimmäisellä kerralla paljastanut keliakiaa.

Minulle negatiivisten testien jälkeen lääkäri sanoi, että syö sitä, mikä tuntuu hyvältä, ja jätä pois ne ruoka-aineet, jotka vaivoja aiheuttavat. Hän tiesi, että syön monipuolisesti ja terveellisesti, vaikka jättäisinkin jotain pois. Puutoksia ei pääse tulemaan, toivon ainakin niin. Tärkeää on se, että vatsassa on hyvä olo - silloin koko kroppa voi hyvin!

menossa 20.7, nukutuksessa tehdään, kun ei onnistunut ensimmäisellä kerralla "selvinpäin". Siellä voi selvitä jotain, tai sitten ei.

Nyt on tullut lisäoireita. Ruokailun jälkeen ruoka jää kiinni ylävatsalle ja on kamala turvotus. Tätä on jatkunut jo pidemmän aikaa, ja olen siihen vaivaan syönyt monta laattaa primperania, joka on pahoinvoinnin estolääke, mutta joka myös laittaa ruoansulatuksen kuntoon. Nyt olen sitten kylmästi jättänyt pois, ja tässä tulos.

Harmittaa, että ei tiedä mikä perkele mun suolistoa vaivaa, enkä millään jaksaisi odottaa enää.

• Tiinukka
        -jonna-- kirjoitti:

menossa 20.7, nukutuksessa tehdään, kun ei onnistunut ensimmäisellä kerralla "selvinpäin". Siellä voi selvitä jotain, tai sitten ei.

Nyt on tullut lisäoireita. Ruokailun jälkeen ruoka jää kiinni ylävatsalle ja on kamala turvotus. Tätä on jatkunut jo pidemmän aikaa, ja olen siihen vaivaan syönyt monta laattaa primperania, joka on pahoinvoinnin estolääke, mutta joka myös laittaa ruoansulatuksen kuntoon. Nyt olen sitten kylmästi jättänyt pois, ja tässä tulos.

Harmittaa, että ei tiedä mikä perkele mun suolistoa vaivaa, enkä millään jaksaisi odottaa enää.

Minullakin viljatuotteet useimmiten "jäävät kiinni" ylävatsalle, ja kipu alkaa vasemmalta kylkiluun alta. Kummallista, mutta näin se menee. Sitten tulevat ne suolistokrampit, turvotukset, kurinat ja lorinat ja muut kummallisuudet. Kuten seuraavan päivän kuvottava olo (kuin krapulassa tai alkuraskaudessa). Ihan siis suosiolla jätän ainakin vehnätuotteet syömättä, enkä edes perään itke! Ei pahoinvointilääkettäkään viitsisi aina syönnin päälle syödä, minusta se ei mene silloin aivan oikein. Vehnä kun ei ole mikään pakollinen ravintoaine, kyllä ilman sitäkin hyvin pärjää. hankalaahan se joskus on olla vehnätön, mutta melko monessa paikassa jo saa gluteenitonta ruokaa, joka siis sopii. Puhdasta ruisnäkkäriä mutustelen joskus saadakseni ruiskuituja (ei sovi, jos on keliakia), kauraleseet käyvät useimmille keliaakikoillekin (tietääkseni, korjatkaa, jos meni pieleen!)

Yhdellä tuttavalla oli samantyyppisiä vatsaoireita. Häneltä löytyi helicobakteeri, joka piti lääkitä pois. Sekin selviää g-skopiassa, joten kannattaa odottaa sen tulokset ja hermoilla vasta sitten :-)

• Kukkeli
        -jonna-- kirjoitti:

Itse odottelen tässä lähetettä myös tähystykseen. Lomien takia voi mennä elokuulle asti ja siihen asti pitäis jaksaa syödä viljatuotteita. Kuitenkin oon huomannu, jotta oireisiinkin alkaa turtua eikä ne tunnu enää niin pahoilta kuin aiemmin. Mutta olo on ihan erillainen sen jälkeen kun olen syöny ainoastaan gluteenitonta ruokaa. Usein vasta sen jälkeen huomaakin miten hyvä olo, kun jättää viljat pois. Ei maha paisu sillon kymmenkertaiseksi. Masu myös reagoi kovemmin viljoihin gluteenittoman ruoan jälkeen.

• -jonna--
        Kukkeli kirjoitti:

Itse odottelen tässä lähetettä myös tähystykseen. Lomien takia voi mennä elokuulle asti ja siihen asti pitäis jaksaa syödä viljatuotteita. Kuitenkin oon huomannu, jotta oireisiinkin alkaa turtua eikä ne tunnu enää niin pahoilta kuin aiemmin. Mutta olo on ihan erillainen sen jälkeen kun olen syöny ainoastaan gluteenitonta ruokaa. Usein vasta sen jälkeen huomaakin miten hyvä olo, kun jättää viljat pois. Ei maha paisu sillon kymmenkertaiseksi. Masu myös reagoi kovemmin viljoihin gluteenittoman ruoan jälkeen.

aikaa kahdella kuukaudella, ilman mitään syytä. Soitan huomenna ja valitan. Vieläkin käytän primperania pahoivointilääkkeenä, ennen ruokaa. Ei täällä oulussa saa minkäänlaista hoitoa, pitää kestää puoli vuotta enneku saa mitään mihinkään selkoa. Pitää ilmeisesti mennä yksityiselle, hintaa 560e, kun en jaksa mitenkään tässä kokoajan vedellä pillereitä naamaan että voi syödä.

• toinen kärsivä
        -jonna-- kirjoitti:

aikaa kahdella kuukaudella, ilman mitään syytä. Soitan huomenna ja valitan. Vieläkin käytän primperania pahoivointilääkkeenä, ennen ruokaa. Ei täällä oulussa saa minkäänlaista hoitoa, pitää kestää puoli vuotta enneku saa mitään mihinkään selkoa. Pitää ilmeisesti mennä yksityiselle, hintaa 560e, kun en jaksa mitenkään tässä kokoajan vedellä pillereitä naamaan että voi syödä.

Hei!

Olipas törkeästi tehty siirtää tuota aikaa:( Tiesitkö muuten, että nimen omaan täällä Oulussa on todella huonot resurssit julkisella puolella, henkilökuntaa on aivan liian vähän.

Itsellä on ollut jo 9kk mahavaivaa, huimausta, hikoilua ja hiustenlähtöä ihottumaa(ei rakkuloita). Keliakia-vasta -aineista joku oli koholla, tähystys oli helmikuussa, ei mitään.

Nyt on sitten parin viikon päästä taas lääkärinaika. On se kyllä ihme, ettei mitään diagnoosia saa. On tässä kyllä saanutkin odottaa. Ja masentaakin meinaa, kun ei tiedä mikä vaivaa. Olen ollut "puoligluteenittomalla" ruokavaliolla, mutta luettuani tätä ketjua ajattelin että pitäisi varmaan jättää viljat suosiolla pois. Monihan on kertonut, ettei ensimmäinen tähystyskerta vielä mitään kertonut..

Koitahan puolustaa oikeuksiasi. Olen lekureiden kanssa huomannut sen että etenkin nuoria naisia ei oteta tarpeeksi vakavasti. Kiusallista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1710
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1304
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1075
    Aihe