Apilaa ajattelin laittaa

äsi

pihanmurmeksi kun se on kivan näköistä eikä mökin pihassa huuda koko ajan leikkaamaan. Valkoapila myös kukkii kauniisti ja on sopivan matalakasvuinen.
Voisko joku kertoa kokemuksia ja tietoa: miten maanparannus ja lannoitusaineita tarvitsee? Apulantaa, kalkkia, mitä?
Paikalla on nyt kylvettynä aloittanut ruohikko, syrjäyttääkö apila sen vai onko se myllättävä nurin ensin?
Tarviiko paljon vettä ja siis kastelua? Ei ole ongelma, kun on pumput ja järvi vieressä, mutta lotraanko märäksi joka ilta vai kastelenko kerran viikossa alkuvaiheessa?
Mistä sais halvalla hyvää siementä? alue on aika iso, 1500 neliön luokkaa, ja siemenkulutus melkoinen.

4

5413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pms68

apilan siemen on kallista sen voi alkuun jo sanoa. Nurmikkoon ei vaan tarvita kuin sinne tänne alueita joille sitä kylvät lyhyeksi leikatun nurmikon sekaan ja se hoitaa itse leviämisen.

• S.artsa

Apilanurmi on kivan tuntuinen ja kauniskin,kukkivanakin nätti...mutta juuri kukinnan aikaan et sitten kävele rauhassa ainakaan paljain jaloin! Houkuttelee ampiaiset ja mehiläiset ym.herhiläiset paikalle. Olenkin vahingoista viisastuneena leikannut kukat alas melkein hetikun ne ilmestyvät. On joskus ollut jalkapohjat usemmankin piston kohteena ja meillä kuitenkin on myös lemmikkejä,joiden suojelemiseksi yritetään häätää ylimääräiset pistiäiset pois.

• torvi

Tästä tulikin mieleeni apilan levittäminen.asiasta ollaan kahta mieltä miten sen saa leviämään.toiset sitä mieltä että antaa kukkien siementää(tosi ruma nurmikko kauan) ja minä kyllä sitä mieltä että voi leikata ,leviää hullun lailla juuresta päin ,olen sen todennut kukkamaita kitkiessä, kuinka parissa päivässä on nurmikolta sysännyt itseensä kukkamaahan.Mikähän teidän kanta on?

• Apila.
        torvi kirjoitti:

Tästä tulikin mieleeni apilan levittäminen.asiasta ollaan kahta mieltä miten sen saa leviämään.toiset sitä mieltä että antaa kukkien siementää(tosi ruma nurmikko kauan) ja minä kyllä sitä mieltä että voi leikata ,leviää hullun lailla juuresta päin ,olen sen todennut kukkamaita kitkiessä, kuinka parissa päivässä on nurmikolta sysännyt itseensä kukkamaahan.Mikähän teidän kanta on?

Apila levinnyt nurmikkomme joukkoon naapurin puolelta. Ihan kaunis on kukkiessaan, ja tuoksu on aika huumaava...oikea kesän tuoksu! Pörriäisiä vetää puoleensa, joten aika usein leikkaamme nurmen. Siis se leviää ihan hyvin vaikkei anneta kukkia.

Ja leviää tehokkaasti muuten: rikkaruohot eivät pääse kasvamaan kuorikkeen alta, mutta apila kyllä "kiipeää" kuorikkeen yli! Jotain ihme rönsyjä sillä on... Oletteko muut huomanneet, että sateella apilanurmi on liukkaampi kuin ruohonurmi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      193
      11626
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5499
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2787
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2405
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1881
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1865
    7. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      13
      1767
    8. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      29
      1754
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1516
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1488
    Aihe