pihanmurmeksi kun se on kivan näköistä eikä mökin pihassa huuda koko ajan leikkaamaan. Valkoapila myös kukkii kauniisti ja on sopivan matalakasvuinen.
Voisko joku kertoa kokemuksia ja tietoa: miten maanparannus ja lannoitusaineita tarvitsee? Apulantaa, kalkkia, mitä?
Paikalla on nyt kylvettynä aloittanut ruohikko, syrjäyttääkö apila sen vai onko se myllättävä nurin ensin?
Tarviiko paljon vettä ja siis kastelua? Ei ole ongelma, kun on pumput ja järvi vieressä, mutta lotraanko märäksi joka ilta vai kastelenko kerran viikossa alkuvaiheessa?
Mistä sais halvalla hyvää siementä? alue on aika iso, 1500 neliön luokkaa, ja siemenkulutus melkoinen.
Apilaa ajattelin laittaa
4
5206
Vastaukset
- pms68
apilan siemen on kallista sen voi alkuun jo sanoa. Nurmikkoon ei vaan tarvita kuin sinne tänne alueita joille sitä kylvät lyhyeksi leikatun nurmikon sekaan ja se hoitaa itse leviämisen.
- S.artsa
Apilanurmi on kivan tuntuinen ja kauniskin,kukkivanakin nätti...mutta juuri kukinnan aikaan et sitten kävele rauhassa ainakaan paljain jaloin! Houkuttelee ampiaiset ja mehiläiset ym.herhiläiset paikalle. Olenkin vahingoista viisastuneena leikannut kukat alas melkein hetikun ne ilmestyvät. On joskus ollut jalkapohjat usemmankin piston kohteena ja meillä kuitenkin on myös lemmikkejä,joiden suojelemiseksi yritetään häätää ylimääräiset pistiäiset pois.
- torvi
Tästä tulikin mieleeni apilan levittäminen.asiasta ollaan kahta mieltä miten sen saa leviämään.toiset sitä mieltä että antaa kukkien siementää(tosi ruma nurmikko kauan) ja minä kyllä sitä mieltä että voi leikata ,leviää hullun lailla juuresta päin ,olen sen todennut kukkamaita kitkiessä, kuinka parissa päivässä on nurmikolta sysännyt itseensä kukkamaahan.Mikähän teidän kanta on?
- Apila.
torvi kirjoitti:
Tästä tulikin mieleeni apilan levittäminen.asiasta ollaan kahta mieltä miten sen saa leviämään.toiset sitä mieltä että antaa kukkien siementää(tosi ruma nurmikko kauan) ja minä kyllä sitä mieltä että voi leikata ,leviää hullun lailla juuresta päin ,olen sen todennut kukkamaita kitkiessä, kuinka parissa päivässä on nurmikolta sysännyt itseensä kukkamaahan.Mikähän teidän kanta on?
Apila levinnyt nurmikkomme joukkoon naapurin puolelta. Ihan kaunis on kukkiessaan, ja tuoksu on aika huumaava...oikea kesän tuoksu! Pörriäisiä vetää puoleensa, joten aika usein leikkaamme nurmen. Siis se leviää ihan hyvin vaikkei anneta kukkia.
Ja leviää tehokkaasti muuten: rikkaruohot eivät pääse kasvamaan kuorikkeen alta, mutta apila kyllä "kiipeää" kuorikkeen yli! Jotain ihme rönsyjä sillä on... Oletteko muut huomanneet, että sateella apilanurmi on liukkaampi kuin ruohonurmi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733