sisävesikippari?

Miten, miksi, missä, mitä, hä

Tuossa alempana käydään merikapteenikeskustelua. Sielläkin sivuttiin sisävesilaivan kippareita. Milläs oikeudella, koulutuksella, luvalla, systemillä, näitä sisävesien matkustaja-aluksia saa ajaa? Muistanko oikein että yli 25 metrisen aluksen ajamiseen tarvittais jotain lupia?

16

5259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pituus

      ei ole suoraan mikään raja, vaan matkustaja-alukseksi rekisteröity alus vaatii aina pätevyystodistukset kipparilta.

      • pätevyystodistus

        Mitä tuo pätevyystodistus tarkoittaa? Mistä ja miten sellaisen saa?


      • Radisti
        pätevyystodistus kirjoitti:

        Mitä tuo pätevyystodistus tarkoittaa? Mistä ja miten sellaisen saa?

        Ammattiliikenteessä aina pätevyystodistus oli kyse matkustaja-tai rahtialuksessta.
        Karkeasti alle 100 brt riittää kuljettajakirja ja
        alle 300brt kotimaanliikenteen laivuri.Näitä isommissa tarvitaan vähintään perämieskirja ja aina ulkomaanliikenteessä.On sama ajatko sisävesillä tai kotimaan merenrannoilla.
        Termi on kotimaanliikenne.Koulutusta löytyy merenkulkuopistoista ja ajoittain Savonlinnan aikuiskoulutuksesta ja Pokesta Äänekoskella.
        Laivapalvelukin on tarpeellinen.


      • Anonyymi
        pätevyystodistus kirjoitti:

        Mitä tuo pätevyystodistus tarkoittaa? Mistä ja miten sellaisen saa?

        Kotimaanliikennealueella tarkoitetaan sisävesiä ja kotimaanranta merialueet Ahvenanmaalle saakka. Tallinnaan mentäessä noin puolimatkassa ruoriin pitää nousta vahtiperämiehen lupakirjan omaava kapteeni. 100 pruttorejisteritonnin ja alle (prt) alusta saa kuljettaa kuljettajalupakirjalla. 300 prt. Ja alle matkustaja-alusta kipparoidessa pitää olla Kotimaanliikenteen lavurilupakirja .500 prt tai alle olevaa lastialusta kipparoidessa riittää myös kotimaanliikenteenLaivurin lupakirjan. Teoriakoulutus on merenkulkuopiston alainen Rauma Tai Kotka. Lupakirjan saa kun on todistetusti suorittanut 4 kk tai vähintään 120 työpäivää työpraktiikkaa laivatyössä. Terv: Eläkkeelle jäänyt kippari. RAMI . H


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotimaanliikennealueella tarkoitetaan sisävesiä ja kotimaanranta merialueet Ahvenanmaalle saakka. Tallinnaan mentäessä noin puolimatkassa ruoriin pitää nousta vahtiperämiehen lupakirjan omaava kapteeni. 100 pruttorejisteritonnin ja alle (prt) alusta saa kuljettaa kuljettajalupakirjalla. 300 prt. Ja alle matkustaja-alusta kipparoidessa pitää olla Kotimaanliikenteen lavurilupakirja .500 prt tai alle olevaa lastialusta kipparoidessa riittää myös kotimaanliikenteenLaivurin lupakirjan. Teoriakoulutus on merenkulkuopiston alainen Rauma Tai Kotka. Lupakirjan saa kun on todistetusti suorittanut 4 kk tai vähintään 120 työpäivää työpraktiikkaa laivatyössä. Terv: Eläkkeelle jäänyt kippari. RAMI . H

        Tai Turku

        https://training.aboamare.fi/fi/


    • niin etta

      yli 24 metrista ei voi rekisteroida huviveneeksi (suomessa) joten joku lippulappu pitas olla suuremman kuljetukseen.

      • Anonyymi

        Yli 24m voi rekisteröidä huvialukseksi. Lupalaput alkaen kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja. Jos ammaiitiliikenteessä, niin alkaen kuljettajankirja.


    • Sähkömies (YT)

      Yli 25-metriseen huviveneeseen tarvitaan Merenkulkulaitoksen myöntämä miehitystodistus, ja sitä vastaavaa miehitys. Kun kyselin niin käytännössä päällikön pätevyysvaatimus lähtee kansainvälisestä huviveneilijän pätevyydestä.
      Ammattimerenkulkua jos tarkoitat niin mihin tahansa merenkulkuun vaaditaan koulutus ja pätevyydet. Alkaen Finstashipin pienimmistä yhteysaluksista (mihin yhtiö muuten hyväksyy päälliköiksi vain merikapteenikoulutuksen käyneitä) vähimmäisvaatimus on viranomaisten puolesta joku kotimaanliikenteen kuljettaja/laivuri. Niitä kursseja on ainakin kaksi, toinen 10 opintoviikkoinen ja toinen 3.5 opintoviikkoinen.
      Sisävesilaivoja varten riittää teoriassa tuo 10-opintoviikkoinen, mutta käytännössä on käytävä vähintään 3-vuotinen perämieskurssi merimiesammattikoulussa. Perämiehiä ja merikapteeneita on niin paljon työttöminä ettei ole mitään saumaa lähteä vähemmällä kilpailemaan paikoista. Ja töitä riittää vain muutamana kuukautena vuodessa.
      Eli käyt koulut, läpäiset lääkärintarkastuksen ja anot MKL:ltä pätevyyskirjat. Se on pitkälti siinä.

      • kipparikin karahti ?

        tästäkö oli kyse siinä selänteen tempan paatin pohjaan tässäyttäneessä jutussakin?

        Jos mää ostan vaikka 17 metrisen vanhan hinurin ja ajelen sillä itekseni kavereitten kanssa sisävesillä niin en tertte mitään pätevyyttä? Jos otan maksua vastaan immeisiä kyytiin ja viän niitä "risteilemään" tällä samalla lotjalla, niin tartten merimiäskoulut ja pätevyyret j alääkärintoristukset ja lupakirjat ja hyväksynnät? Näinkö o? Millähän pirun kirjekurssilla tää meirän kylän yks jannu on noi hankkinu kun semmosella lotjalla ajelee terassiristeilyä...


      • näin on..
        kipparikin karahti ? kirjoitti:

        tästäkö oli kyse siinä selänteen tempan paatin pohjaan tässäyttäneessä jutussakin?

        Jos mää ostan vaikka 17 metrisen vanhan hinurin ja ajelen sillä itekseni kavereitten kanssa sisävesillä niin en tertte mitään pätevyyttä? Jos otan maksua vastaan immeisiä kyytiin ja viän niitä "risteilemään" tällä samalla lotjalla, niin tartten merimiäskoulut ja pätevyyret j alääkärintoristukset ja lupakirjat ja hyväksynnät? Näinkö o? Millähän pirun kirjekurssilla tää meirän kylän yks jannu on noi hankkinu kun semmosella lotjalla ajelee terassiristeilyä...

        ..Joo, aikaisemmissa keskusteluissa on käynyt ilmi pituus/aluksen teho rajat jolloin olisi oltava pätevyydet kunnossa jotta saa ajella. Kuljettajan kirja on siis alin pätevyysvaatimus. Kyllä Valtion on se pituus/teho rajoitus on johonkin suht pienikokoiseen alukseen pitänyt laittaa sillä muutenhan öljysheikit/(kimi räikköset) voisivat vapaasti ajella jo lähes laivan kokoisilla botskeilla muun alusliikenteen seassa vailla minkään laista merikoulutusta. Pikkuveneet katotaan vielä niinkuin normi liikenteessä mopoiksi eli ei ole pakko olla korttia(vaikka hyvä ois) mutta ei sitä öljysheikit enää millään Silja Europalla pääse leikkimään ilman että tulee linnareissu...


      • Anonyymi
        kipparikin karahti ? kirjoitti:

        tästäkö oli kyse siinä selänteen tempan paatin pohjaan tässäyttäneessä jutussakin?

        Jos mää ostan vaikka 17 metrisen vanhan hinurin ja ajelen sillä itekseni kavereitten kanssa sisävesillä niin en tertte mitään pätevyyttä? Jos otan maksua vastaan immeisiä kyytiin ja viän niitä "risteilemään" tällä samalla lotjalla, niin tartten merimiäskoulut ja pätevyyret j alääkärintoristukset ja lupakirjat ja hyväksynnät? Näinkö o? Millähän pirun kirjekurssilla tää meirän kylän yks jannu on noi hankkinu kun semmosella lotjalla ajelee terassiristeilyä...

        Selänteen paatin karilleajon aikaan ei pituusrajaa ollut, jos teho oli alle 750 hv, ja vastaavasti ei tehorajaa jos pituus alle 24 metriä. Laki meni suunnilleen niin, että miehitystoditusta ei vaadittu eikä pätevyyttä, jos "alus on alle 24 metriä tai koneteho alle 750 hv" eli jompi kumpi ehto riitti.

        Ny laki on muuttunut siten että 24 metriä on kokoraja tehoista riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selänteen paatin karilleajon aikaan ei pituusrajaa ollut, jos teho oli alle 750 hv, ja vastaavasti ei tehorajaa jos pituus alle 24 metriä. Laki meni suunnilleen niin, että miehitystoditusta ei vaadittu eikä pätevyyttä, jos "alus on alle 24 metriä tai koneteho alle 750 hv" eli jompi kumpi ehto riitti.

        Ny laki on muuttunut siten että 24 metriä on kokoraja tehoista riippumatta.

        Ja tilanne pätevyysvaatimuksien suhteen muuttuu kylä ihan toiseksi vaikka pituus/koneteho ei olisi tuotakaan mutta alusta käytetään kaupallisessa toiminnassa. Konetehoja ilmoitettaessa käytetään yksikköä kilowatti tai sen kerrannaiset, yritetään nyt kahden vuosikymmenen harjoittelun jälkeen jo päästä hv:sta eroon. Watti on eri kätevä yksikkö koska siitä on suora yhteys energiaan, tehtyyn työhän jne. Watti on yhtä kuin Joule per sekunti!


    • laivuri III

      Kotimaanliikenteen laivurikirjalla voi toimia päällikkönä alle 500 Br.tonnin aluksissa. Sisävesilaivoissa mainittu pätevyys riittää. Lisäksi päälliköltä vaaditaan sellaisia ominaisuuksia, että jokainen matka tapahtuu turvallisesti ja suunnitellusti.
      Pelkkä koulutus ei aina takaa soveltuvuutta. Havereita on sattunut sen vuoksi, että päällikkö on keskittynyt asiakkaisiin, eikä siihen mihin olisi pitänyt.

      • Tonnit pois aluksen

        Normeissa, pätevyyksissä ym aluksen kokoa kuvaavissa yhteyksissä käytetään ilmaisua brutto- tai nettovetoisuus.

        Aluksenvetoisuus on laaduton luku. Ei siis mitään Br. tonneja enään perään

        Siis: Kotimaan liikenteen laivuri voi kuljettaa alusta, jonka vetoisuus on 500 sillä liikennnealueella, jolle hän tutkinnon lisäksi on meripalvelupäivien myötä saanut pätevyyden.

        Tuo vetoisuus on laskennallinen suure, jonka kaavan saatte mm. Googlettamalla nettovetoisuus. Kun tuohon kaavaan sisältyy logaritmi, on selvää ettei suureella voi olla laatua perässään.

        Sama asia ilmenee Trafin sivuilta mm. Valtioneuvoston asetus aluksen miehityksestä ja laivaväen pätevyyksistä.


      • Anonyymi

        500 BRT, jos sitä yksikköä vielä virallisesti käytettäisiin, tarkoittaisi tonnimääränä ilmaistuna noin 1250 tonnista alusta, aika iso vesibussi siis...Ei mennä laivurinkirjoilla päälliköksi edes noihin vanhoihin pieniin höyrylaivoihin...
        Jokaisessa ammatissa ja työssä on eduksi jos henkilö soveltuu tehtäviinsä. Suurimpien ja kauniimpien risteilyalusten päälliköt muuten yleisesti osallistuvat myös yleisön viihdytystilaisuuksiin, se on heiltä edellytetty osa em. sopivuutta...


    • Anonyymi

      Omiin silmiin näyttää melko isolta vaikkapa tuo Isosaareen laivurin ajelema alus. Siihen mahtuisi vesibussi kyytiinkin
      .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      127
      2085
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1480
    3. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      66
      1175
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1089
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1077
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      962
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      819
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      817
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      741
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      681
    Aihe