Osaisiko joku kertoa mistä voi olla kyse kun vuoden 1988 mallinen 40 hv:n Evinrude vro:n käyntiääni on muuttunut lievästi kolisevaksi? Kone käy sinällään siististi, lähtee hyvin käyntiin, pienillä kierroksilla, tyhjäkäynnillä ja vähän sen yli kaikki on ok. Mutta matkanopeudella ja täysillä ajaessa koneesta kuuluu naputtava kierrosten mukaan tihenevä ääni. Eli matkanopeudella kolahdus kuuluu noin sekunnin välein ja täysillä kierroksilla pari kolme kertaa sekunnissa. Ajoon äänellä ei ole vaikutusta. Onko kyseessä joku laakerivika? Vauhtipyörästä kokeilemalla klappia on hieman sivusuunnassa. Tarttisko tehdä jotain ennen kuin laukee vai ajaa meneen vaan?
Evinrude 40 vro koliseva käyntiääni
12
12726
Vastaukset
- ensimmäisenä
onko vauhtipyörä irti,jos on,ota se ensin kokonaan pois ja tarkista akselin kartio,sekä vp:n reikä,ettei ole pilalla.Kiila pitää olla täysin ehjä,sekä vp:n ura,muuten voipi mennä ajoitukset poskelleen.Muuten kyllä vaikuttaa,että jotain on hajonnut,ellei ole em.vika.
- Jarkko
Kiitos vinkistä. Karkeasti katsoen vauhtipyörä näytti kyllä olevan ok, mutta viikonloppuna kun menen veneelle, niin varmistan asian.
- Jarkko
Vauhtipyörä näytti olevan kyllä kunnolla kiinni. Jatkan siis vian etsimistä ja koneella ajoa, eiköhän asia ennenpitkää selviä.
- ...
Jos tuo pumppu hörppii ilmaa, saattaapi pitää mekkalaa. Toimiva pumppu napsahtelee esim. tyhjäkäynnillä ehkä kerran 5-10 sekunnissa. Jos vuotoja; tihenee väli. Pidä kättä pumpulla niin tunnet napsauksen ja osaat yhdistää ääneen.
- Jarkko
Mikäli oikein eilen konetta käyttäessani tunsin, niin juuri tuosta bensapumpun napsahtelusta on kyse. Onko ajatuksia, mistä ilmavuoto on peräisin tai mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään / osia vaihtamaan?
- ...
Jarkko kirjoitti:
Mikäli oikein eilen konetta käyttäessani tunsin, niin juuri tuosta bensapumpun napsahtelusta on kyse. Onko ajatuksia, mistä ilmavuoto on peräisin tai mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään / osia vaihtamaan?
Sanotaan nyt ensin että en ole mikään ekspertti aiheessa, tietoni ovat lähinnä jenkkien keskustelupalstoilta luettuja ja muistinvaraisia! Jos joku asiaatuntevampi lukee tätä, laittakaahan korjauksia ehdotuksiini!!!
---
Itselläni on Johnson 70HP VRO-systeemillä. Minulla kiihtynyt napsahtelu johtui pumpun öljypuolen (pumpun taaempi puoli) letkuliitoksen vuodosta. Näkyi selvästi, letku oli märkä öljystä.
---
Käy ensin läpi tarkasti letkut ja -liitokset sekä bensansyötön että öljynsyötön osalta aina tankeista pumpulle saakka. Tarkista kaikkien klemmareitten tiukkuus.
Jos ei missään näy ylimääräistä märkää, kysehän voisi olla myös siitä että esim. bensan saanti ahdistaa (ei välttämättä ilmavuotoa)? Kun kone on käynyt jonkin aikaa, millainen on esitäyttöpumppu (vai mikä sen kumitissin nimi nyt onkaan?)? Pitäisi pysyä suht kiinteänä koko ajan. Jos vetää luttuun, on vikaa tankin ja tissin tienoilla. Jos tuo oli ok, kokeile pumpata tissiä samalla kun kone käy; nousevatko kierrokset? Jos nousevat, itse VRO-pumpussa vika (ei jaksa nostaa tarpeeksi ainetta, kalvo rikki?) tai tukos/vuoto tissin ja pumpun välillä.
Jos bensapuoli näyttäisi olevan ok, voisi öljypuolta testata vaikkapa niin että irrotat öljyletkun siitä moottorikopan tienoilta, tulppaat VRO-pumpulle menevän letkunpään vaikkapa pultilla ja klemmarilla ja sekoitat bensan sekaan suoraan öljyt: 2-prosenttinen seos. Jos napsahtelu rauhoittuu, vika lienee pumpun öljypuolella, pumpun kalvossa pienikin reikä riittänee...
---
Jos näyttää että vika VRO-pumpussa niin siihenhän löytyy sitten korjaussarjoja jotka sisältävät kaikki kalvot ja tiivisteet. Kokonaan uusi VRO-pumppu maksaa järjettömästi...
---
Pistähän Jarkko viestiä tänne kun vika selviää niin opitaan muutkin lisää! - Jarkko
... kirjoitti:
Sanotaan nyt ensin että en ole mikään ekspertti aiheessa, tietoni ovat lähinnä jenkkien keskustelupalstoilta luettuja ja muistinvaraisia! Jos joku asiaatuntevampi lukee tätä, laittakaahan korjauksia ehdotuksiini!!!
---
Itselläni on Johnson 70HP VRO-systeemillä. Minulla kiihtynyt napsahtelu johtui pumpun öljypuolen (pumpun taaempi puoli) letkuliitoksen vuodosta. Näkyi selvästi, letku oli märkä öljystä.
---
Käy ensin läpi tarkasti letkut ja -liitokset sekä bensansyötön että öljynsyötön osalta aina tankeista pumpulle saakka. Tarkista kaikkien klemmareitten tiukkuus.
Jos ei missään näy ylimääräistä märkää, kysehän voisi olla myös siitä että esim. bensan saanti ahdistaa (ei välttämättä ilmavuotoa)? Kun kone on käynyt jonkin aikaa, millainen on esitäyttöpumppu (vai mikä sen kumitissin nimi nyt onkaan?)? Pitäisi pysyä suht kiinteänä koko ajan. Jos vetää luttuun, on vikaa tankin ja tissin tienoilla. Jos tuo oli ok, kokeile pumpata tissiä samalla kun kone käy; nousevatko kierrokset? Jos nousevat, itse VRO-pumpussa vika (ei jaksa nostaa tarpeeksi ainetta, kalvo rikki?) tai tukos/vuoto tissin ja pumpun välillä.
Jos bensapuoli näyttäisi olevan ok, voisi öljypuolta testata vaikkapa niin että irrotat öljyletkun siitä moottorikopan tienoilta, tulppaat VRO-pumpulle menevän letkunpään vaikkapa pultilla ja klemmarilla ja sekoitat bensan sekaan suoraan öljyt: 2-prosenttinen seos. Jos napsahtelu rauhoittuu, vika lienee pumpun öljypuolella, pumpun kalvossa pienikin reikä riittänee...
---
Jos näyttää että vika VRO-pumpussa niin siihenhän löytyy sitten korjaussarjoja jotka sisältävät kaikki kalvot ja tiivisteet. Kokonaan uusi VRO-pumppu maksaa järjettömästi...
---
Pistähän Jarkko viestiä tänne kun vika selviää niin opitaan muutkin lisää!Näyttää olevan ainakin tuo sama vika munkin koneessa, eli juuri pumpun öljypuolelle menevä letku on selvästi märkänä. Eli täytyy korjata letkuliitokset sieltä. Soitin myös pariin evinruden varaosia myyvään liikkeeseen ja kysyin noita bensa/öljypumpun tiivisteitä ja kalvoja. Väittivät että niitä ei ole VRO-pumppuun saatavilla. Koko pumppua kyllä myisivät tilaustuotteena n. 500 euron hintaan. Eli onko tietoa saako jostain tuollaista korjaussarjaa? Mikäli siihen nyt sitten ylipäänsä tarvetta liitosten kiristämisen jälkeen tulee.
- Pystyy
Jarkko kirjoitti:
Näyttää olevan ainakin tuo sama vika munkin koneessa, eli juuri pumpun öljypuolelle menevä letku on selvästi märkänä. Eli täytyy korjata letkuliitokset sieltä. Soitin myös pariin evinruden varaosia myyvään liikkeeseen ja kysyin noita bensa/öljypumpun tiivisteitä ja kalvoja. Väittivät että niitä ei ole VRO-pumppuun saatavilla. Koko pumppua kyllä myisivät tilaustuotteena n. 500 euron hintaan. Eli onko tietoa saako jostain tuollaista korjaussarjaa? Mikäli siihen nyt sitten ylipäänsä tarvetta liitosten kiristämisen jälkeen tulee.
Tekemään itsekin. Täytyy hankkia vain asiaan kuuluvaa ja muutenkin huippuluokan kudostettua kalvoa ja siitä pystyy ne tekemään. Jos entisiin kalvoihin on niitattu joitain metallilevyjä, ne vain viisaasti irti ja kiinnitetään uusiin kalvoihin.
Uusien kalvojen venyvyys ja jäykkyys vain tarkasti sama, kuin entistenkin.
Samoin tiivisteet on helppo tehhä. Muista, että puhtaus on puoli moottoria. - ...
Jarkko kirjoitti:
Näyttää olevan ainakin tuo sama vika munkin koneessa, eli juuri pumpun öljypuolelle menevä letku on selvästi märkänä. Eli täytyy korjata letkuliitokset sieltä. Soitin myös pariin evinruden varaosia myyvään liikkeeseen ja kysyin noita bensa/öljypumpun tiivisteitä ja kalvoja. Väittivät että niitä ei ole VRO-pumppuun saatavilla. Koko pumppua kyllä myisivät tilaustuotteena n. 500 euron hintaan. Eli onko tietoa saako jostain tuollaista korjaussarjaa? Mikäli siihen nyt sitten ylipäänsä tarvetta liitosten kiristämisen jälkeen tulee.
Tuon vian oheistuotteena oli minulla myös runsas savutus käynnistettäessä, siitäkin pääsi sitten eroon. Itselläni oli VRO-järjestelmässä toinenkin erillinen ongelma, viallinen sensori öljytankissa, aiheutti turhia hälytysääniä (muka alhainen öljytaso). Ja edelleen, minua epäilytti koko VRO:n toiminta sen verran, että itse päädyin "korjaamaan" viat seuraavasti:
Uusi letkunpätkä pumpun öljypuolelle, toinen pää tulpattuna tiiviisti. Pumpulta lähtevä sähköjohtokimpun (3 tai 4 johtoa, varoitusjärjestelmän johdot) plugi irti ja teipillä suojaus. Öljytankki ja -letku veneestä autotallin hyllylle. Irtotankkeja kun käytän ja yleensä ne autolla käyn täyttämässä, auton takakontissa öljyt ja mitta-astia mukana ja aina heti tankkauksen yhteydessä 2% seos. Aika vaivatonta tuo on, eipähän tarvitse huolehtia että saako moottori varmasti öljyä vai ei. Ja VRO-pumppu toimii öljypuoli tulpattuna siis ihan hyvin normaalina bensapumppuna.
---
Voipi olla että puhuin läpiä päähäni tuon VRO-pumpun korjaussarjan suhteen, kun ei ishopmarine'kaan tuollaista listaa:
http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=5&pCode=C0203576&path=BMC~A0000021~M0010253~M0010328~M0010338~C0203576&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
(hyvä paikka muuten tee-se-itse miehelle, löydät kaikki räjäytyskuvat ja osien hinnat osanumeroineen. Huomaa että tuo linkki on mallille E40TLCCS, VRO-pumppu kuitenkin kaikissa -88 40HP:ssa sama? Sivun yläosassa näkyy hakemistopolku sinisellä tekstillä, klikkaa "40" niin pääset valitsemaan juuri oman mottisi.)
"Pump assy" eli osa 0174570 ei tuolla maksa "kuin" 232 taalaa, mitähän se 500 euppaa sitten oikein pitää sisällään...?
No, jos selviät vain liittimen tai letkunpätkän uusimisella niin homma hyvä.
Jos taas pumppu on rikki niin harkitsepa tuota manuaalista öljyn sotkemista. Sitten nimittäin saat uuden pumpun paljon halvemmalla, voit ostaa pelkän bensapumpun. Käsittääkseni esim. osa nro 0438559 (ishopmarine.com'issa 48$) käy, mutta joutuu soveltamaan pienen lisäkannakkeen, kiinnityspulttien jako ei ole sama. - ...
... kirjoitti:
Tuon vian oheistuotteena oli minulla myös runsas savutus käynnistettäessä, siitäkin pääsi sitten eroon. Itselläni oli VRO-järjestelmässä toinenkin erillinen ongelma, viallinen sensori öljytankissa, aiheutti turhia hälytysääniä (muka alhainen öljytaso). Ja edelleen, minua epäilytti koko VRO:n toiminta sen verran, että itse päädyin "korjaamaan" viat seuraavasti:
Uusi letkunpätkä pumpun öljypuolelle, toinen pää tulpattuna tiiviisti. Pumpulta lähtevä sähköjohtokimpun (3 tai 4 johtoa, varoitusjärjestelmän johdot) plugi irti ja teipillä suojaus. Öljytankki ja -letku veneestä autotallin hyllylle. Irtotankkeja kun käytän ja yleensä ne autolla käyn täyttämässä, auton takakontissa öljyt ja mitta-astia mukana ja aina heti tankkauksen yhteydessä 2% seos. Aika vaivatonta tuo on, eipähän tarvitse huolehtia että saako moottori varmasti öljyä vai ei. Ja VRO-pumppu toimii öljypuoli tulpattuna siis ihan hyvin normaalina bensapumppuna.
---
Voipi olla että puhuin läpiä päähäni tuon VRO-pumpun korjaussarjan suhteen, kun ei ishopmarine'kaan tuollaista listaa:
http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=5&pCode=C0203576&path=BMC~A0000021~M0010253~M0010328~M0010338~C0203576&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
(hyvä paikka muuten tee-se-itse miehelle, löydät kaikki räjäytyskuvat ja osien hinnat osanumeroineen. Huomaa että tuo linkki on mallille E40TLCCS, VRO-pumppu kuitenkin kaikissa -88 40HP:ssa sama? Sivun yläosassa näkyy hakemistopolku sinisellä tekstillä, klikkaa "40" niin pääset valitsemaan juuri oman mottisi.)
"Pump assy" eli osa 0174570 ei tuolla maksa "kuin" 232 taalaa, mitähän se 500 euppaa sitten oikein pitää sisällään...?
No, jos selviät vain liittimen tai letkunpätkän uusimisella niin homma hyvä.
Jos taas pumppu on rikki niin harkitsepa tuota manuaalista öljyn sotkemista. Sitten nimittäin saat uuden pumpun paljon halvemmalla, voit ostaa pelkän bensapumpun. Käsittääkseni esim. osa nro 0438559 (ishopmarine.com'issa 48$) käy, mutta joutuu soveltamaan pienen lisäkannakkeen, kiinnityspulttien jako ei ole sama."osa nro 0438559" meni väärin, tuo on isommille koneille. Sinun tapauksessasi taitaisi pelkkä bensapumppu olla osa nro 0438556 (52$) tai vastaava Sierran valmiste osa nro 18-7352 (38$).
- Jarkko
... kirjoitti:
"osa nro 0438559" meni väärin, tuo on isommille koneille. Sinun tapauksessasi taitaisi pelkkä bensapumppu olla osa nro 0438556 (52$) tai vastaava Sierran valmiste osa nro 18-7352 (38$).
Kiitos erinomaisista neuvoista! Samoja vikoja näyttää olevan munkin koneessa. Käynnistettäessä moottori savuttaa reilusti. Öljyn varoitussummeri huutelee usein turhaan. Todella ärsyttävä ääni muuten. Enkä minäkään ole oikein luottanut tuohon VRO systeemiin, sillä olen lisäksi sekoittanut suoraan bensan sekaan öljyä, toki tietoisena, että seoksessa on siten liikaa öljyä... Mutta eipä se ole mun ajossa haitannut. Yksi vika vielä on ollut, tosin se ilmenee ainoastaan vesisuksia vetäessä, kun lähdössä laittaa nopeasti täyden kaasun, niin kone ei joka kerta nosta välittömästi kierroksia vaan "mooaa". Tuolloinhan ei lähdöstä tule mitään. Mutta eiköhän tuokin vika korjaannu tässä samassa yhteydessä. Taidanpa siis kytkeä VRO systeemin pois käytöstä.
- ...
Jarkko kirjoitti:
Kiitos erinomaisista neuvoista! Samoja vikoja näyttää olevan munkin koneessa. Käynnistettäessä moottori savuttaa reilusti. Öljyn varoitussummeri huutelee usein turhaan. Todella ärsyttävä ääni muuten. Enkä minäkään ole oikein luottanut tuohon VRO systeemiin, sillä olen lisäksi sekoittanut suoraan bensan sekaan öljyä, toki tietoisena, että seoksessa on siten liikaa öljyä... Mutta eipä se ole mun ajossa haitannut. Yksi vika vielä on ollut, tosin se ilmenee ainoastaan vesisuksia vetäessä, kun lähdössä laittaa nopeasti täyden kaasun, niin kone ei joka kerta nosta välittömästi kierroksia vaan "mooaa". Tuolloinhan ei lähdöstä tule mitään. Mutta eiköhän tuokin vika korjaannu tässä samassa yhteydessä. Taidanpa siis kytkeä VRO systeemin pois käytöstä.
Jos ei VRO-järjestelmän fiksaus poista tuota kiihdytysongelmaa, mieleen tulee muutama vaihtoehto:
- Olet käyttänyt siis reippaasti öljyä seoksessa --> karstaa myös reippaasti koneessa. Itse tein karstanpoistokäsittelyn ensimmäistä kertaa tuossa keväällä (aion tästedes tehdä vähintään kerran kaudessa). Ennen käsittelyä huippukierrokset 6150, käsittelyn jälkeen 6600. Siis 450 kierrosta lisää! Myös tyhjäkäynti taseni ja kierrosherkkyys parani. Itse käytin ainetta nimeltä "Quiksilver Power Tune", muita vastaavia aineita ovat "Yamaha Combustion Chamber Cleaner" ja "OMC/Bombardier/Evinrude/Johnson(?) Engine Tuner". Suihkutetaan kaasareihin koneen käydessä, tukahdutetaan lopuksi aineella, annetaan seisoa muutama tunti. Helppo toimenpide.
Tulpat tosin saattavat mennä vaihtoon käsittelyn jälkeen. Ja kerrotaan tulpista vielä jenkkipalstoilla vannotettua: käytä valmistajan suosittelemia Champion'in tulppia (sinunkin moottorissasi ensisijaisesti QL77JC4). Vaikkakin esim. NGK:n tulppia kehutaan yleisesti(?) laadukkaammiksi, Jonssit ja Evikat toimivat paremmin Championeilla.
- Liian isonousuinen potkuri kun vaaditaan kiihtyvyyttä, konetehoa kun ei mitenkään ylimääräisesti vesihiihtoa ajatellen ole ? Oletko kokeillut pienempinousuista rusettia?
- Jos ei kaasareita ole koskaan puhdistettu, kenties aika? Tuon vian voisi aiheuttaa suuttimien osittainen tukkeutuminen / hartsikertymät tms. Tuohonkin on kaikenlaisia sumutteita olemassa, mutta jenkkipalstoilla väittivät että noista ei juuri hyötyä ole. Ainoa oikea tapa on purkaa kaasarit, liuottaa puhdistusaineessa muutamia tunteja ja puhallella paineilmalla kanavat ja suuttimet puhtaiksi. (Kaasarin korjaussarjoja on erilaisia, täydellisessä myös suuttimet mukana???)
---
...pysyttelen kuulolla, kerro miten homma ratkeilee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822