"Ongelmallinen kultsu"

Pettynyt

Oma kultainen noutajani on nyt noin neljä vuotta. Tykkään siitä iha älyttömästi ja se on todella kaunis ja kiltti. Mutta, koira kylläkin osoittautuikin aivan erilaiseksi kuin mitä siitä oli joka paikassa puhuttu. Se ei todellakaan ole seurakoira! Luulen, että tällä yksilöllä on kauhea metsästysvietti. Se ei pysy pihassa vaan lähtee heti karkuun ties minkä raatojen perässä eikä se ole kuulevinaankaan, kun huudan sitä takaisin. Vika saattaa olla myös hieman minussakin, mutta aina minulla on koiria ollut eikä yksikään ole ollut noin "kovapäinen" ja "paksukorvainen". Osaako joku neuvoa, miten saisin koirani pysymään pihassa (ja tottelemaan)? Mikään ei ole auttanut...

22

3383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu

      Otitko kultsusi pentuna? Sinun olisi alusta asti pitänyt tehdä selväksi mitkä ovat oman pihan rajat. Pitkäjänteisellä ja päättäväisellä koulutuksella, saa metsästyskoiratkin pysymään omassa pihassa kiitettävästi.
      Liekköhän teillä johtajuus epäselvää, jos koira ei ole sinua kuulevinaankaan? Totteleeko koira muuten hyvin? Vetääkö hihnassa jne.?

      Ihan mistä koirasta tahansa saa tottelevaisen, jos sen osaa oikealla tavalla kouluttaa, ei se itsestään tapahdu. Ikävä kyllä yllättävän moni ajattelee ettei kultainennoutaja tarvitse koulutusta, että se olisi luonnostaan tottelevainen. Totta on että kultsi on ystävällinen ja suht helppo koulutettava sen miellyttämishalun takia, mutta ei se todellakaan tarkoita etteikö se tarvitsisi määrätietoista isäntää/emäntää ja koulutusta.
      Toko ryhmässä jossa käyn westisteni kanssa on yli puolet kultaisianoutajia, joilla melkein jokaisella jonkinlaisia ongelmia, pelkästään sen takia kun omistajat ovat luulleet etteikö kultaista tarvitsisi sen kummemmin kouluttaa. Ja tuon kuulin ryhmän vetäjältä itseltään.
      Otapa nyt niskasta itseäsi kiinni ja ala kouluttaa koiraasi, sillä se ansaitsee määrätietoisen omistajan.

      En osaa sinua auttaa tuon karkailun suhteen, sillä itse olen aina opettanut pihan rajat heti kun pentu on taloon tullut. Neuvokoon sinua siinä asiassa viisammat.

      Mikset muuten ota yhteyttä kasvattajaan, mielellään varmaan neuvoja antaisi.

      • Pettynyt

        No, kaikkea olen kyllä yrittänyt. Vaikka sille huutaisi kurkku suorana niin se vaan katsoo toljottaa eikä "alistu" ollenkaan. Tiesin, että sieltä tulee tuollainen vastaus että ota itseäsi niskasta kiinni.. Noh, sitä et todellakaan voi tietää, kuinka paljon vietän koirani kanssa aikaa. Mutta enhän minä muuta odottanutkaan.

        Pihan rajat olisi kieltämättä pitänyt opettaa koiralle. Mutta voisitko kertoa, miten sen teet? Niin ja otimme sen jo pentuna, ja sen jälkeen olemme vielä kerran muuttaneetkin.

        Olemme viettäneet sen kanssa paljon aikaa ja opettaneet kaikennäköistä. Hihnassa se tulee suht hyvin, hieman vetää. Se on oikeastaan aina vetänyt ja kaikkea olen kokeillut ettei se tekisi sitä. Kyllä se tulee myös tykö ja semmosta, mutta sitten kun se "vainuaa" jotain, sen perään on enää turha huutaa mitään.

        Harmittaa ehkä vähän tämä sinun tapasi kertoa asiat että "..jos sen osaa oikealla tavalla kouluttaa, ei se itsestään tapahdu". En tiedä käsititkö niin että en ole tehnyt sen kanssa mitään vai puhuitko vain yleisesti. Noh, enpä tiedä en...


      • eppu
        Pettynyt kirjoitti:

        No, kaikkea olen kyllä yrittänyt. Vaikka sille huutaisi kurkku suorana niin se vaan katsoo toljottaa eikä "alistu" ollenkaan. Tiesin, että sieltä tulee tuollainen vastaus että ota itseäsi niskasta kiinni.. Noh, sitä et todellakaan voi tietää, kuinka paljon vietän koirani kanssa aikaa. Mutta enhän minä muuta odottanutkaan.

        Pihan rajat olisi kieltämättä pitänyt opettaa koiralle. Mutta voisitko kertoa, miten sen teet? Niin ja otimme sen jo pentuna, ja sen jälkeen olemme vielä kerran muuttaneetkin.

        Olemme viettäneet sen kanssa paljon aikaa ja opettaneet kaikennäköistä. Hihnassa se tulee suht hyvin, hieman vetää. Se on oikeastaan aina vetänyt ja kaikkea olen kokeillut ettei se tekisi sitä. Kyllä se tulee myös tykö ja semmosta, mutta sitten kun se "vainuaa" jotain, sen perään on enää turha huutaa mitään.

        Harmittaa ehkä vähän tämä sinun tapasi kertoa asiat että "..jos sen osaa oikealla tavalla kouluttaa, ei se itsestään tapahdu". En tiedä käsititkö niin että en ole tehnyt sen kanssa mitään vai puhuitko vain yleisesti. Noh, enpä tiedä en...

        saa väärän kuvan, tai ainakin minä sain. Kun sanoit että koirasi ei ole sellainen, mitä kaikki sen sanoivat olevan, minä käsitin ihan, että odotit koirasi tottelevan sinua kuin automaattisesti.

        Pihan rajoja aloimme opetella heti kun pentu tuli taloon. Kiertelimme yhdessä pihan rajoja pitkin ja aina kun pentu lipesi rajan ulkopuolelle otin niskasta kiinni ja sanoin tiukan ei ja vahvistin käskyä sanomalla "oma piha". Pentu oli irti. Ehkä voisit kokeilla koirasi kanssa samaa, mutta pitää sen pitkässä narussa. Aina kun se menee yli rajan, vetäiset narusta kunnolla ja sanot ei. En tiedä miten se toimii aikuisilla koirilla mutta noin sain omani opetettua. Ja sillon harvoin kun hairahtavat yli rajan, kutsun iloisesti takaisin ja kun tulevat kehun ja sanon sen "oma piha" käskyn. Koskaan en niitä jätä ulos ilman vahtimista pitemmäksi aikaa.
        Joku kertoi myös kaataneensa sankollisen vettä karkurin niskaan, eikä enää toista kertaa karannut. Tiedä sitten miten toimii kultaisilla, nehän tunnetusti rakastaa vettä. :)


      • Pettynyt
        eppu kirjoitti:

        saa väärän kuvan, tai ainakin minä sain. Kun sanoit että koirasi ei ole sellainen, mitä kaikki sen sanoivat olevan, minä käsitin ihan, että odotit koirasi tottelevan sinua kuin automaattisesti.

        Pihan rajoja aloimme opetella heti kun pentu tuli taloon. Kiertelimme yhdessä pihan rajoja pitkin ja aina kun pentu lipesi rajan ulkopuolelle otin niskasta kiinni ja sanoin tiukan ei ja vahvistin käskyä sanomalla "oma piha". Pentu oli irti. Ehkä voisit kokeilla koirasi kanssa samaa, mutta pitää sen pitkässä narussa. Aina kun se menee yli rajan, vetäiset narusta kunnolla ja sanot ei. En tiedä miten se toimii aikuisilla koirilla mutta noin sain omani opetettua. Ja sillon harvoin kun hairahtavat yli rajan, kutsun iloisesti takaisin ja kun tulevat kehun ja sanon sen "oma piha" käskyn. Koskaan en niitä jätä ulos ilman vahtimista pitemmäksi aikaa.
        Joku kertoi myös kaataneensa sankollisen vettä karkurin niskaan, eikä enää toista kertaa karannut. Tiedä sitten miten toimii kultaisilla, nehän tunnetusti rakastaa vettä. :)

        Kiitos neuvoista!! Taidan vielä kokeilla, toivottavasti ei ole liian myöhäistä. Taisin selittää asiani vähän epäselvästi, en suinkaan ole ajatellut sen oppivan automaattisesti vaan yrittänyt kovasti opettaa sitä. Vika on meissä(kin), koska jokaisella on ollut oma tyyli komentaa/käskeä (jne) koiraa kun sen kanssa on mennyt lenkille tai muuten viettänyt aikaa. Mutta uskon, että koirani kovalla metsästysvietillä on myös jokin vaikutus... Vesi on sille muuten kova sana ;D


      • eppulainen
        Pettynyt kirjoitti:

        Kiitos neuvoista!! Taidan vielä kokeilla, toivottavasti ei ole liian myöhäistä. Taisin selittää asiani vähän epäselvästi, en suinkaan ole ajatellut sen oppivan automaattisesti vaan yrittänyt kovasti opettaa sitä. Vika on meissä(kin), koska jokaisella on ollut oma tyyli komentaa/käskeä (jne) koiraa kun sen kanssa on mennyt lenkille tai muuten viettänyt aikaa. Mutta uskon, että koirani kovalla metsästysvietillä on myös jokin vaikutus... Vesi on sille muuten kova sana ;D

        kohta jossa sanoit että koira ei tule vaikka huutaisit kurkku suorana? en kyllä tulisi minäkään. omalle kultsu-pennulle olen opettanut luoksetulon pillillä. silloin ei tarvitse korottaa ääntä jos ei heti tottele. nyt perheen kesken sovitte omat komennot sillä kyllähän tuosta pieni koiran pää menee sekaisin. Onnea!


      • Pettynyt
        eppulainen kirjoitti:

        kohta jossa sanoit että koira ei tule vaikka huutaisit kurkku suorana? en kyllä tulisi minäkään. omalle kultsu-pennulle olen opettanut luoksetulon pillillä. silloin ei tarvitse korottaa ääntä jos ei heti tottele. nyt perheen kesken sovitte omat komennot sillä kyllähän tuosta pieni koiran pää menee sekaisin. Onnea!

        Tiesin ettei tänne kannattaisi tulla mitään selittämään... En tarkoita nyt ihan suoraan että kurkku suorana.. vaan totta kai huudan sitä jos se on parin sadan metrin päässä minusta!! En kai voi tavallisella äänellä sitä silloin käskeä koska eihän se sitä silloin kuule.. Epäilen muuten, että sillä on varmaan kuulossa vikaa koska se ei tahdo kuulla nykyään jos vaikka puhelisin muutaman metrin päässä kun se on juoksuhihnassaan... Pilli voikin olla hyvä idea, täytyy nyt katsoa..

        Toiseksi, koira ei ole pieni vaan täysikasvuinen. En usko että vanhempani kuuntelevat minua jos sovimme komennot, jokainen silti käyttää omia juttujaan.. Isänikin sanoo sille pitkät pätkät tekstiä kun se käskee koiraani vaikka istumaan :D Väittää että, kyllä se ymmärtää..

        Olen nyt ihan sekaisin enkä osaa asiaani ilmaista kunnolla.. Mutta koirani ei todellakaan kuulustele yhtään mitään!! Minkäänlainen äänensävy ei tehoa.. Mutta ei tästä enempää, se on minun ongelmani.. Tyhmä kun olen..


      • eppulainen
        Pettynyt kirjoitti:

        Tiesin ettei tänne kannattaisi tulla mitään selittämään... En tarkoita nyt ihan suoraan että kurkku suorana.. vaan totta kai huudan sitä jos se on parin sadan metrin päässä minusta!! En kai voi tavallisella äänellä sitä silloin käskeä koska eihän se sitä silloin kuule.. Epäilen muuten, että sillä on varmaan kuulossa vikaa koska se ei tahdo kuulla nykyään jos vaikka puhelisin muutaman metrin päässä kun se on juoksuhihnassaan... Pilli voikin olla hyvä idea, täytyy nyt katsoa..

        Toiseksi, koira ei ole pieni vaan täysikasvuinen. En usko että vanhempani kuuntelevat minua jos sovimme komennot, jokainen silti käyttää omia juttujaan.. Isänikin sanoo sille pitkät pätkät tekstiä kun se käskee koiraani vaikka istumaan :D Väittää että, kyllä se ymmärtää..

        Olen nyt ihan sekaisin enkä osaa asiaani ilmaista kunnolla.. Mutta koirani ei todellakaan kuulustele yhtään mitään!! Minkäänlainen äänensävy ei tehoa.. Mutta ei tästä enempää, se on minun ongelmani.. Tyhmä kun olen..

        pilli kuuluu kyllä kauemmas ja kun koira oppii yhdistämään sen namiin (voit kutsua koiran ruokakupille pillillä) niin luulisi tulevan ja lujaa. vanhakin koira oppii tuon.

        lähietäisyydellä saman ajaa naksutin.

        olen kouluttanut agility-ryhmää ja ekana sanon ryhmäläisille että se elokuvaselostus pois! ei kora jaksa kuunnella sepostusta. napakka ei tai istu tai mikälie toimii parhaiten.yksi sana max 2. yleensä saattavat sivuuttaa ekan sanan joten koiran nimi komento.

        jos mikään eii auta niin kylmästi: et voi pitää koiraa vapaana.kyllä se vapauden riistokin saattaa koiraa riepoa niin että alkaa kuunnella.


      • Pettynyt
        eppulainen kirjoitti:

        pilli kuuluu kyllä kauemmas ja kun koira oppii yhdistämään sen namiin (voit kutsua koiran ruokakupille pillillä) niin luulisi tulevan ja lujaa. vanhakin koira oppii tuon.

        lähietäisyydellä saman ajaa naksutin.

        olen kouluttanut agility-ryhmää ja ekana sanon ryhmäläisille että se elokuvaselostus pois! ei kora jaksa kuunnella sepostusta. napakka ei tai istu tai mikälie toimii parhaiten.yksi sana max 2. yleensä saattavat sivuuttaa ekan sanan joten koiran nimi komento.

        jos mikään eii auta niin kylmästi: et voi pitää koiraa vapaana.kyllä se vapauden riistokin saattaa koiraa riepoa niin että alkaa kuunnella.

        Ahaa.. Selvä pyy..:D


      • Pepe 2
        eppu kirjoitti:

        saa väärän kuvan, tai ainakin minä sain. Kun sanoit että koirasi ei ole sellainen, mitä kaikki sen sanoivat olevan, minä käsitin ihan, että odotit koirasi tottelevan sinua kuin automaattisesti.

        Pihan rajoja aloimme opetella heti kun pentu tuli taloon. Kiertelimme yhdessä pihan rajoja pitkin ja aina kun pentu lipesi rajan ulkopuolelle otin niskasta kiinni ja sanoin tiukan ei ja vahvistin käskyä sanomalla "oma piha". Pentu oli irti. Ehkä voisit kokeilla koirasi kanssa samaa, mutta pitää sen pitkässä narussa. Aina kun se menee yli rajan, vetäiset narusta kunnolla ja sanot ei. En tiedä miten se toimii aikuisilla koirilla mutta noin sain omani opetettua. Ja sillon harvoin kun hairahtavat yli rajan, kutsun iloisesti takaisin ja kun tulevat kehun ja sanon sen "oma piha" käskyn. Koskaan en niitä jätä ulos ilman vahtimista pitemmäksi aikaa.
        Joku kertoi myös kaataneensa sankollisen vettä karkurin niskaan, eikä enää toista kertaa karannut. Tiedä sitten miten toimii kultaisilla, nehän tunnetusti rakastaa vettä. :)

        Olipa kerrankintosi asiallinen ohje miten koira pysyy pihassa. Ikänä ei ole koira ollut kiinni pihassa ja on ollut muitakin rotuja kuin kultsuja.Kunhan opettaa kärsivällisesti rajat niin kyllä se siitä.Tietenkin joku neropatti taas sanoo että heidän koira on joku erikoistapaus,mutta ei se vaadi muuta kuin maalaisjärkeä ja kärsivällisyyttä.


    • Koirakko

      mikä "mitään" ei ole auttanut?
      Vaikea neuvoa, kun ei tiedä, mitä on jo tehty.

    • tulekkaan jos olet noin lyhytpinnainen mitä täällä.
      Koiran koulutus vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä.
      Kaikista ei koulutuksista huolimatta tule koskaan ns. kalua. Mistä sitten johtuneekin mutta ei aina kouluttajassakaan ole vika.

      • Pettynyt

        Sä et kyllä pysty tän perusteella sanomaan olenko lyhytpinnainen vai en... Harmittaa vaan kun jos kertoo ongelmansa niin neuvoja täytyy antaa haukkumalla mua.. Kyllä se hyvä koira on ja tottelee suht hyvin! Tuo pihalla pysyminen vaan oli pääongelma, koska se vaan lähtee täysillä jonnekkin eikä ole kuulevinaankaan enää mtn sen jälkeen.. Mutta luulen sen johtuvan metsästysvietistä. Se haistaa jonkun raadon ym ja lähtee sen luokse..

        Mutta etten puhuisi itteeni ihan pussiin ni unohtakaa koko paska.. Turhaa oli tänne ees kirjottaa koska nyt tuntuu siltä että... Never mind...


      • kuten
        Pettynyt kirjoitti:

        Sä et kyllä pysty tän perusteella sanomaan olenko lyhytpinnainen vai en... Harmittaa vaan kun jos kertoo ongelmansa niin neuvoja täytyy antaa haukkumalla mua.. Kyllä se hyvä koira on ja tottelee suht hyvin! Tuo pihalla pysyminen vaan oli pääongelma, koska se vaan lähtee täysillä jonnekkin eikä ole kuulevinaankaan enää mtn sen jälkeen.. Mutta luulen sen johtuvan metsästysvietistä. Se haistaa jonkun raadon ym ja lähtee sen luokse..

        Mutta etten puhuisi itteeni ihan pussiin ni unohtakaa koko paska.. Turhaa oli tänne ees kirjottaa koska nyt tuntuu siltä että... Never mind...

        Hei olisit tyytyväinen että noutajasi on riistaintoinen sehän on metsästyskoira. Ole iloinen kun se noutaa sinulle jonkun "raadon" ja palauttaa sen käteen. Se on noutajan duunia.


      • Pettynyt
        kuten kirjoitti:

        Hei olisit tyytyväinen että noutajasi on riistaintoinen sehän on metsästyskoira. Ole iloinen kun se noutaa sinulle jonkun "raadon" ja palauttaa sen käteen. Se on noutajan duunia.

        Mä en tajuu miksi voitte käsittää näin väärin: Olen miljoonasti sanonut että tykkään koirastani älyttömästi!!! Olen pettynyt siihen miten sitä "mainostetaan"... Ei se sitä raatoa mulle tuo.. se menee sitä syömään..


      • vuoden naurut

        Hahhaaa, vuoden vitsi ihmiseltä joka ei omiakaan koiriaan kouluta saati ulkoiluta...................

        Ja vielä olet täällä neuvomassa !!!!!


    • Koirakko

      Luin koko ketjun ja luulenpa, että teillä on koiralla johtaja hukassa. Isä, äiti ja lapsi ja kaikilla eri tapa komentaa koiraa.
      Kultainen noutaja on helpon koiran maineessa, mutta sekin tarvitsee peruskasvatusta tullakseen hyväksi ja tottelevaiseksi koiraksi.
      Suosittelen perheneuvottelua aiheesta. Kuka tekee ja mitä. Ja sovituista pidetään sitten kiinni.
      Koiran lällyttelyn ja nk. hyvänä pidon voi unohtaa hetkeksi (vaikka viikoksi). Koira perushuolletaan, ruokitaan ja ulkoilutetaan, mutta ei muuten huomioida lainkaan.
      Sitten koulutus päälle.
      Se kannattaa miettiä tarkkaan etukäteen. Mitä ja missä järjestyksessä. Ja komennoissa on oltava ehdoton. Jos jotain vaadit, vaadit loppuun asti. Käytä namia, lelua tai muuta, mikä juuri sinun koiraasi innostaa. Ja tämä innostuslähde jätetään vain koulutuskertoihin. Esim. lelu kaappiin, kun kasvatushetki ohi.
      Se on aika pitkä tie ja vie aikaa, mutta palkitsee sitten aikanaan. Ja sitten, kun olet varma, voit pitää koiraa vapaana.
      Ota yhteyttä lähiseudun koirankouluttajiin. Muiden mukana on mukavampi opiskella. Hyvää kesää!

    • hyvä ohje

      Nosto

    • jhrfj

      Olen samaa mieltä kanssasi (aloittaja), että on tympeää että perheessä koiraa komennellaa eri tavoin. Näin myös meillä...
      Minulle kans tuli vähän yllätyksenä kultsujen kovapäisyys. Vaikka niiden väitetään olevan kilttejä perhekoiria. Oma kultsuni ei tule toimeen monienkaan uros koirien kanssa. Eikä sen voi oikein antaa leikkiä muiden kanssa, sillä jos toinen pääsee niskan päälle (nousee vasten ym.), niin se menee heti tappeluksi ja heti kunnon tappeluksi. Onneksi meillä on aina ollut koiria, suurin osa karhukoiria, joten koulutus on tuttua ja olen saanut sitä kytkettyä jo jonkun verran pois. Vaikka olemme kultsuni kanssa käynyt pikkupennusta asti kylälenkeillä, mätsäreissä ja vaikka missä muissa koira tapahtumissa, aloitimme agilitynkin vast ikää ja meillä on myös kotona neljä muuta koiraa ja maatilaneläimiä, sekä siskoillani jotka eivät asu enää kotona on vielä kaksi muuta koiraa (uroksia), niin silti hyökkii välillä muiten päälle. Tai niin kai se on monilla "täysi-ikäisillä" uroksilla.
      En muuten osaa neuvoa tuosta karkailusta, mutta jos esim. meillä joku koira on lähtenyt auton perään, niin ajaa sen koiran tyyttiä painamalla takaisin pihaan... :/ Tai jos koiralla on joku sellainen esine (lelu tms.) niin sen voisi jättää pihalle sidottuna johonkin, ettei koira saa vietyä sitä mukanaan. Niin jos se sen takia jäisi pihaan. Kannattaa myös käyttää piiiitkiä lenkkejä, uinti retkiä tms, jotta koira väsyisi ja ei jaksaisi lähtä minnekkään. :)

    • kyyllässstttyyyttää

      Kauhian lepsuja ohjeita. Mitäs jos joku joutuu juoksuttamaan kultsiaan neljä tuntia putkeen, että se malttaa pysyä pihassa? Entäs ne päivät kun ei ehdi justiinsa sitä väsytystä tehdä?
      Mites pentuaika kun ei kai kultsujakaan saa hengiltä juoksuttaa?

      Kyllä näistä taas paistaa niin läpi se, että antaa sen kultsun olla vapaana ja toivotaan siis toivotaan, ettei se koira jaksaisi tai viitsisi mennä karkuteille. Jos menee niin ei senyniihaittaa.

      Niskaperseotetta tuommoiseen touhuun. Edes sellaista NYT kertakaikkiaan HYI niin, että koiran korvat herää. Viskoo vaikka räminätölkkiä persiisiin ja karjuu EI.
      Toisekseen jos ei ole varma koiran pysymisestä pihalla niin ei jätetä sitä koiraa vapaaksi pihaan ja pidellä sormina ristissä. Ei edes siellä kylässä missä ketään ei koskaan tule missään vastaan paitsi juuri nyt siis tällä kertaa.

      Tää on aina niin ajankohtainen aihe.

    • Yli aitojen

      Meillä kanssa ährättiin 1-vuotiaan pihallapysymisen kanssa. Liikuntaa normaalit lenkitykset, ei sitä uuvuksiin juoksuteta. Keinot: luoksetulo pillin vihellyksestä palkkaus, karkuretkestä rangaistukseksi ketjun päähän 2 tunniksi, tiukka valvonta pihalla, ja kiellettiin menemästä takapihalle ollenkaan, josta aina karkasi. Välillä pihallaolo tapahtui pelkästään ketjun päässä, kun omistaja itse touhuili pihatöitä. Tulos: tällä hetkellä aika kiva tilanne, ei ole moneen viikkoon livahtanut. Yleinen tottelevaisuus ja luoksetulo parantuneet. Olen ihan toiveikas, että tavoite saavutetaan. Ensi syksynä oottaa poikaa pallien poisto, mielestäni se on välttämätön vapaanapidon kannalta.

      • *xxxx*

        Ei se pallien poisto aina tilannetta paranna. Ehkä alkuun, mutta sitten vanhat tavat muistuvat mieleen. Mutta hyviä neuvoja nuo kaikk, mutta tosiasia on että koirien luonteet ovat erilaisia, jotkut vaan kertakaikkiaan ovat niin itsenäisiä etteivä mielestään isäntää jotka retkelle kaveriksi kaipaa.....

        Mutta yrittää kannattaa, ei elämästä koskaan tiedä. Hyviä yllätyksiä tapahtuu.
        Keinot kehiin ja yritystä =)


    • aitaan vaan

      mites olisi aita pihan ympärille? Ja vaikka lehmille tarkoittu sähköpaimen verkon lisäksi.Portin kohdalla langan voi nostaa korkeisiin telppiin jotta mahtuu kulkemaan alitse. Alkaa pysyä. Niin tai juoksulanka niin että ketjyn, narun pää on eteisessa, jotta koiran saa heti ovelta kiinni. Ei siis irti pihaan! Vanha vihje aloittajalle, mutta toimii yhä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe