Kuinka viivästyskorko lasketaan? Jos tiedetään, että viivästyskorko on vaikkapa 10%, niin mitä tuo nyt sitten kertoo?
Esimerkki: Mulla on 1000 euron lasku, joka erääntyy 10.10.2002. No, rahanpuutteen johdosta maksankin sen vasta 10.11.2002, kuinka paljon tulee viivästyskorkoa? Tai entäs jos maksankin sen vasta ensi vuonna 10.10.2003? Eli siis miltä ajalta tuo 10% korko (100 euroa) tulee? Jos joku selittäisi tämän, niin olisin kovin kiitollinen.
Viivästyskoron laskeminen?
3
929
Vastaukset
- Doc
Viivästyskorko on vuotuista korkoa, siis esimerkissäsi viivästyskorkoa 10% vuodessa = 100 €. Vastaavasti kuukauden myöhässä maksetusta menee viivästyskorkoa 10*(30/360)% = 8,33€.(todellinen viivästykorko on muistaakseni 9%).
Korkoa korolle on laissa kielletty. Myös viivästyskorko laskutetulle viivästyskorolle on kielletty.
Tiukasti tulkiten esimerkiksi osamaksusopimuksen maksuerän viivästyskorko voidaan määrätä ainoastaan lyhennykselle, ei koron osuudelle.- Korkoa korolle
Tämä selvensi asian, kiitoksia vastauksesta!
- kk
laki ei kiellä koron laskemista luottokorolle eli mikäli luottokorkoa ei makseta eräpäivänä, kertyy tälle viivästyskorkoa maksupäivään asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15811059
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452493- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6976Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952