mikä on suomen paras elokuva?

kingi.91

niin mikä on teidän milestä suomen paras elokuva?
vai tekeekö suomalaiset hyviä elokuvia??

15

1474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsi vielä

      Speden elokuvat on parhaita. Esim. Pikkupojat.

    • H.Uono M.Uisti

      ...mutta paras on se Edwin Laineen ohjaama kansankomedia jossa Edwin itse esittää huono-onnista palopäällikköä. Elokuva lienee 50-luvulta ja on tullut pari kertaa telkkarista.

      Mutta jos saan lisätä (ja saanhan minä) niin jos pitää valita Suomen elokuvahistorian paras KOHTAUS niin se on ehdottomasti elokuvassa "KUU ON VAARALLINEN" ne muutamat kultaakin kalliimmat sekunnit kun Liana Kaarina nousee vedestä kuin itse kauneus ja rientää pitkin autiota hiekkarantaa ja verhoutuu kylpytakkiin. Jos esineelle voi olla mustasukkainen niin tälle kylpytakille minä olin.

      • kaiken tietävä

        Leffan nimi on HILMAN PÄIVÄT, 1954


    • Eräistä

      Makkarakalakeittoa! Sano Tympee Huttunen.

    • ------------------

      Harmi ettei sitä ole tullut aikoihin telkkarista.

      • Alkuperäinen Aurora.

        Täällä pohjan tähden alla. Loppukohtaus etenkin.

        Mies tulee kaukaa, löytää tutun oven astuu pirttiin. Alma kääntyy ja kysyy: Kuin sä osasit tullakin näin pimeellä, johon Akseli: oLihan jäänyt tuttu tie.


    • suomalainen

      elokuva on gourmet club.

    • ...

      Edustaa aikansa Suomalaista elokuvaa parhaimmillaan ja on koko kuva tuotannosta useamman vuoden ajan.

      Nyt tosin tapahtunut parin viime vuoden aikana huikeaa nousua tasossa.

    • Sulevi

      Älkää kuulkaa ruvetko virkakuntaa virka-asioossa neuvomahan.

    • ma_ke

      eli kaikki speden elokuvat, esim: uuno turhapuro lottovoittaja, häpyendkö, lentävät luupäät, pikkupojat, pohjantähteet, jne jne jne
      muita aivan huippu elokuvia on ehdottomasti, esa pakarisen tähdittämä, meiltähän tämä käy, ja elokuva: natalia

    • Ainakin neljä leffaa tulee mieleen. Tuntematon sotilas, Komisario Palmun erehdys, Arvottomat ja Raid. Kaikki hyviä elokuvia ja muitakin toki on, mutta näitä pidän täysosumina.

    • Furvus

      VALKOINEN PEURA (1952), ohjaajana Erik Blomberg ja pääosassa Mirjami Kuosmanen. Ainoa suomalainen filmi joka on voittanut pääpalkinnon Cannesin elokuvajuhlilla. Kaurismäki tais voittaa jonku pienemmän pokaalin? Tai jos olen väärässä, niin korjatkaa ihmeessä.

    • Wompatinpuolisko

      Jarmo Lampela: Joki
      Matti Kassila: Tulipunainen kyyhkynen
      Aleksi Mäkelä: Esa ja Vesa auringonlaskun ratsastajat
      Ere Kokkonen: Liian iso keikka
      Tapio Piirainen: Raid
      Markku Pölönen: Emmauksen tiellä
      Pekka Parikka: Tie naisen sydämeen

    • Ehdottomasti.

      Häjyt on loistava elokuva. Se pitää ehdottomasti löytyä elokuvavalikoimasta. Juha Veijonen onnistuu rooleissaan ja on mahtava persoona ihan livenäkin.

      Olen Pohjanmaalta... Sekin kai vaikuttaa...

      • elokuva

        Arvottomat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1349
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      966
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe