Takajarrut ja -iskarit

Uusi korollisti

Onko jollain muulla kolmessa vuodessa mennyt takaiskareitten tehot 44 ja 34 prossaan? Katsastuksessa mitattuja arvoja. (Ed. autossani 4 vuotta iskareitten vaihdon jälkeen tehot oli vielä yli 60% takana (sunny).) Autolla ajettu reilu 30tkm, tuntuu ihmeelliseltä!? Toinen jarrulevy takana oli myös ruostunut siinä määrin, ettei leimaa tullut. Muuten jarrut otti kyllä tasaisesti, eikä laahannut.

9

1617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miki

      Kyllä se valitettavasti on juuri näin, että iskarit saattaa hajota hyvinkin lyhyen ajomatkan jälkeen.
      Ajatteleppa tilannetta,että on pakkasta 25 astetta ja lähdet ajamaan autolla nöykkystä tietä. Kyllä siellä iskarin sisällä on öljyllä tukalat oltavat.
      Suurimmassa osassa nk. kaasuiskareita on kuitenkin edelleen öljyä sisällä. Toinen seikka joka kannattaa muistaa on se,että huippi iskareidenkin valmistajat kehoittavat tarkistamaan iskareiden toimintakunnon 30000 km ajon jälkeen.

      • tojossa

        on ollut ongelmana että iskarit kuluu loppuun nopeasti etupäässä ja takapään jouset on taas liian löysät, josta johtuu että auto perä näyttää lysähtäneeltä


      • miki
        tojossa kirjoitti:

        on ollut ongelmana että iskarit kuluu loppuun nopeasti etupäässä ja takapään jouset on taas liian löysät, josta johtuu että auto perä näyttää lysähtäneeltä

        Kyllähän näitä ongelmia aina tietty määrä ilmenee.asiaa voi tietysti hieman kohentaa sillä,että uusittaessa korvaavat laitetaan hieman tavallista jämäkämmät.Yleensä saannissa useampaa eri jäykkyyttä sekä iskaria että jousta.


      • QWE

        Kaikissa (ei suurimmassa osassa) iskunvaimintimissa on öljyä, ei riipu nimityksestä ollenkaan. Minä en ainakaan ajaisi pelkällä pneumaatisella iskunvaimentimella :-)


      • ihme juttu
        tojossa kirjoitti:

        on ollut ongelmana että iskarit kuluu loppuun nopeasti etupäässä ja takapään jouset on taas liian löysät, josta johtuu että auto perä näyttää lysähtäneeltä

        Itsellä olleet Corollat kyllä kestäneet ajaa sen 200tkm alkuperäisillä iskareilla ja jousilla. Olisi kai ne katsastuksessa kertoneet, jos vaihdon aika olisi ollut.

        Osahan saa iskarit kulumaan jo kymppitonnissa loppuun ja toiset ajaa pitkälle toistasataatuhatta ennen vaihtoa. Iskarimerkistä, ajotyylistä ja tiestöstä nuo erot aina tulevat.


    • Sol Wagonisti 1.6

      Jarrulevyjen ruostuminen oli minullakin ongelma. Jarrut vinkuivat toisinaan.Jarrulevyt ja jarrupalat uusittiin takuuna ennen ensimmäistä katsastusta viime toukokuussa. Katsastusmies huomasi tämän ja totesi sen olevan yleistä / tarpeellista v.03 corolloissa. Takaiskarit olivat kuulemma ihan hyvässä kunnossa mittarien mukaan, vaikka omasta mielestä ne olivat löysähköt eli toyotamaiset (arvot olivat jotain viisikymmentä ja rapiat). Alustankin on kuulemma herkkä ruostumaan. Omani suojasin jo uutena.

      • HTL

        ..nuo jarrupropleemat(kin).
        -04 Sol Wagon menossa ja 45tkm.
        Toukokuussa takajarrut alkoivat jumittaa oikealla.
        Takaa levyt ja palat vaihtoon takuuseen. Edessä ei paloilla olisi kuulemma enään ajettu 60tkm huoltoon (!?).

        Samassa huollossa huomattiin myös, että rekisterikilven valot ei toimi. Olivat hapettuneet liittimet. Huollossa sanoivat vain että lähettävät liittimet Toyotalle, että oppisivat tekemään meidänkin olosuhteisiin sopivia osia.

        Alkaa "lista" olla muutenkin jo pikkuhiljaa niin pitkä, että olisi ihan sama, minkä merkkisen olisin ostanut. Sitä odottamaani laatua ja viattomuutta en ole vielä mielestäni kohdannut.
        Aiempaa omaa kokemusta Toyotasta ei ole, mutta se on varmaa että Turkkilaista "japsia" en enään osta hevillä.
        Eli voi olla toinen Corolla alla. Eka ja vika.
        Vuosi takuuta jäljellä. Tällä tahdilla tulee sen jälkeen kallita kilometrejä...


      • Edellinen malli
        HTL kirjoitti:

        ..nuo jarrupropleemat(kin).
        -04 Sol Wagon menossa ja 45tkm.
        Toukokuussa takajarrut alkoivat jumittaa oikealla.
        Takaa levyt ja palat vaihtoon takuuseen. Edessä ei paloilla olisi kuulemma enään ajettu 60tkm huoltoon (!?).

        Samassa huollossa huomattiin myös, että rekisterikilven valot ei toimi. Olivat hapettuneet liittimet. Huollossa sanoivat vain että lähettävät liittimet Toyotalle, että oppisivat tekemään meidänkin olosuhteisiin sopivia osia.

        Alkaa "lista" olla muutenkin jo pikkuhiljaa niin pitkä, että olisi ihan sama, minkä merkkisen olisin ostanut. Sitä odottamaani laatua ja viattomuutta en ole vielä mielestäni kohdannut.
        Aiempaa omaa kokemusta Toyotasta ei ole, mutta se on varmaa että Turkkilaista "japsia" en enään osta hevillä.
        Eli voi olla toinen Corolla alla. Eka ja vika.
        Vuosi takuuta jäljellä. Tällä tahdilla tulee sen jälkeen kallita kilometrejä...

        Ajettu 90.000 km
        Katsastettu äskettäin.Ei ongelmia jarruissa eikä muuallakaan.
        Olen vähän kateellisena katsellut "uutta" corolla kun siinä on levyjarrut takanakin....
        Näistä jutuista saa semmosen käsityksen että ehkäpä rumpujarrut takana on sittenkin parempi ratkaisu, meinaan kun ne on suojassa kuralta ja suolalta ??????


    • Omia kokemuksia iskaritestereistä:

      Vaihdoin -92 Corollaan takaiskarit, parin viikon päästä kävin varaosaliikkeen ilmaisessa iskaritestissä --> iskarit vaihtokunnossa!!!?

      Nykyisen -02 Corollan kanssa katsastuksessa katsastaja sanoi takaiskareiden olevan vaihtokunnossa... Leima kyllä tuli mutta omasta mielestäni takavaimentimet toimii edelleen hyvin (77tkm ajettu).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10934
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5220
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2433
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2133
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1701
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1544
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1241
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      892
    Aihe