millainen on turku

tuleva turkulainen

muutan syksyllä turkuun..onko siellä mitään 21v opiskelija tytölle? kannattaako muuttaa? :)

26

3321

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannata

itseppä kysyit

• Merika

Tietenkin kannattaa, eka vastaaja puhuu ihan puutaheinää. Täällä on kaikki mitä tarvitaan. Itse muutin tälle seudulle seitsemän vuotta sitten ja vuosi sitten Turkuun enkä pois halua.

• Merika

Et sattuis vuokra-asuntoo tarviimaan?

• Turkuun

Hei!

Olen myös muuttamassa Turkuun. Minkälainen vuokra-asunto ja mistäpäin.

• Merika
        Turkuun kirjoitti:

Hei!

Olen myös muuttamassa Turkuun. Minkälainen vuokra-asunto ja mistäpäin.

Pieni yksiö (22 neliöö) puutalossa Vähäheikkilässä. Keskustaan pari kilsaa. Remontoitu täysin tän vuoden alussa.

• LammasKaali

Tuntuipa oudolta että joku kysyy tuollaista... mistäs sen niin tietää jos ei ole täällä asunut. Itse muutin Helsingistä ja mitään en ole täällä kaivannut mitä ei sielläkään olisi ollut. Turussa vielä plussana luonto lähellä ja meri, joka tuntuu aidommalta kuin Helsingissä.
      Täällä on Suomen suurin suhteellinen väestön osuus opiskelijoita. Jos ei tekemistä löydy niin sitten on itsessä vikaa.
      Leffoja, baareja, kahviloita, teatteria, keikkoja melkein joka päivä jossain, Ruisrock, DBTL, Uuden musiikin festivaali, hyvät liikuntamahdollisuudet, varmaan kaikki mahdolliset harrastusseurat, meri, Ruissalo, paljon taidetapahtumia, ...
      Jos vielä tulee opiskelemaan niin ei siinä muuta viihdettä alkuun tarvi kun on kaikki opiskelijabileet ja -tapahtumat.

• Yllättynyt

Mudalle maistuva juomavesi!

Mutta makunsa kullakin sanoi koira kun...

• mutta..

siihenkin makuun tottuu. Itselläni meni kolmsienkuukautta tottua ja nykyään sitä ei oikein huomaakaan enää.

• Noelle

Itse muutan myös syksylläopiskelemaan Turkuun Pohjois-Suomesta ja vähän jännittää, vaikka Turussa olen useamman kerran käynytkin. Kaupunki on todella kaunis ja tunnelma viihtyisä, ainoastaan suurin ero on ihmisissä. Tosin omasta mielestäni ero on pohjoissuomalaisten ja eteläsuomalaisten välillä eikä niinkään turkulaisten ja pohjoissuomalaisten. Emmäköhän met pärjää :D

• markomuurari

Itse muutein 4 vuotta sitten Turkuun ja sitä ennen olin kerran käynyt, en siis tuntenut kaupunkia juurikaan. Eikä muuten ollut edes suunnitelmissa muuttaa juuri Turkuun, mutta niin vain kävi.

Täytyy kyllä sanoa että oikein mukava kaupunki, mielestäni ehkä Suomen paras. Kaikkea löytyy (paitsi huvipuisto) ja on jokirantaa ja samppalinnaa ja vartiovuorta ym.

Yökerhotarjonta on valitettavan yksipuolinen (Dynamo muutama "sedumesta")

• Lammaskaali

En voi edelleenkään uskoa tätä turkulaisten valitusta baareista. Täällä on totuttu niin uskomattomaan baari valikoimaan että pienistä puutteista valitetaan... verrataanpa esim. Lahteen, jossa uusia baareja on tullut 10 vuoden aikana ehkä 1 tai 2 (asukkaita siellä kuitenkin on 100 000, Turussa 170 000)
        Täällä on paikkoja pilvin pimein. Jos jotain muuta kuin seduloita haluaa koluta niin onhan täällä mm. Blanko, juuri mainittu Dynamo, Päiväkoti, kaikki keikka- ja opik.bilepaikat: Kåren, S-Osis, TVO, Klubi, jazzbaari MonQ, uusi Zanzibar, tuleva Stockholm Discotek, Cafe Wäinössä ja Aulassa soittaa DJ:t myös joskus iltaisin...
        Kyllä vaihtelua löytyy jos osaa kävellä yli kahden korttelin päähän torilta ja ottaa vähän selvää mitä missä tapahtuu, esim. www.meteli.net , http://mobilekustannus.fi , www.keikat.net jne...

Hyvä kaupunki tämä on. Eivätkä kaikki ihmiset ole niin sisäänpäin lämpiäviä kuin luullaan. Mutta sitten kun täällä asuu ymmärtää miksi turkulaiset ovat ylpeitä kotikaupungistaa.

• DISCOJA & YÖKERHOJA Turussa
        Suuntanro (0)2 -

Amarillo, Eerikinkatu 15, p. 250 2800 www.amarillo.fi
        Baarikärpänen, Kauppiaskatu 8, p. 469 3435 www.baarikarpanen.fi
        Barbi Club, Eerikinkatu 30, p. 234 3010
        www.barbi.fi
        Börs Night Club, Kauppiaskatu 6, p. 337 381
        Diiva, Aurakatu 14, p. 232 3711
        www.sk-ravintolat.fi/diiva
        Down Town, Linnankatu 17, p. 469 1141
        Dynamo, Linnankatu 7, p. 250 4904
        www.meteli.net/dynamo
        Forte Night Club, Kristiinankatu 8, p. 469 3333
        Giggling Marlin, Humalistonkatu 6, p. 232 1525
        www.gigglingmarlin.fi
        Klubi, Humalistonkatu 8 a, p. 231 2155
        www.klubi.net
        Marilyn, Eerikinkatu 19, p. 232 2111 www.clubmarilyn.fi
        Onnela, Aurakatu 14, p. 251 0027
        www.ravintolaonnela.fi
        Oscarin Olohuone, Kauppiaskatu 6, p. 337 3133
        Royal Club, Kongressikatu 1, p. 651 111
        Sokeri, Aurakatu 3, p. 250 0153, www.hallmanravintolat.com/sokeri
        The Club, Kauppiaskatu 8, p. 469 3433
        www.theclub.fi

• klin kirjoitti:

DISCOJA & YÖKERHOJA Turussa
        Suuntanro (0)2 -

www.barbi.fi
        www.meteli.net/dynamo
        www.gigglingmarlin.fi
        www.klubi.net
        www.ravintolaonnela.fi
        www.theclub.fi

Olenko aivan väärässä jos luulen että tommosta ei ainakaan enää ole?

• neiti...X
        klin kirjoitti:

DISCOJA & YÖKERHOJA Turussa
        Suuntanro (0)2 -

www.barbi.fi
        www.meteli.net/dynamo
        www.gigglingmarlin.fi
        www.klubi.net
        www.ravintolaonnela.fi
        www.theclub.fi

kuollut ja kupattu

• Sami_
        Lammaskaali kirjoitti:

En voi edelleenkään uskoa tätä turkulaisten valitusta baareista. Täällä on totuttu niin uskomattomaan baari valikoimaan että pienistä puutteista valitetaan... verrataanpa esim. Lahteen, jossa uusia baareja on tullut 10 vuoden aikana ehkä 1 tai 2 (asukkaita siellä kuitenkin on 100 000, Turussa 170 000)
        Täällä on paikkoja pilvin pimein. Jos jotain muuta kuin seduloita haluaa koluta niin onhan täällä mm. Blanko, juuri mainittu Dynamo, Päiväkoti, kaikki keikka- ja opik.bilepaikat: Kåren, S-Osis, TVO, Klubi, jazzbaari MonQ, uusi Zanzibar, tuleva Stockholm Discotek, Cafe Wäinössä ja Aulassa soittaa DJ:t myös joskus iltaisin...
        Kyllä vaihtelua löytyy jos osaa kävellä yli kahden korttelin päähän torilta ja ottaa vähän selvää mitä missä tapahtuu, esim. www.meteli.net , http://mobilekustannus.fi , www.keikat.net jne...

Hyvä kaupunki tämä on. Eivätkä kaikki ihmiset ole niin sisäänpäin lämpiäviä kuin luullaan. Mutta sitten kun täällä asuu ymmärtää miksi turkulaiset ovat ylpeitä kotikaupungistaa.

Olen asunut Turun seudulla kymmenisen vuotta ja täytyy kyllä suuresti ihmetellä noita sisäänpäin lämpiävyys puheita. Turkulaiset on mukavia ja avoimia. Luulen että tuo sisäpiiritouhu liittyy vai turkulaiseen politiikkaa, tavllisten kaupunkilaisten kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

• Merika
        Sami_ kirjoitti:

Olen asunut Turun seudulla kymmenisen vuotta ja täytyy kyllä suuresti ihmetellä noita sisäänpäin lämpiävyys puheita. Turkulaiset on mukavia ja avoimia. Luulen että tuo sisäpiiritouhu liittyy vai turkulaiseen politiikkaa, tavllisten kaupunkilaisten kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Niin mullekin aikoinaan sanottiin et turkulaisten piireihin on vaikea päästä. Vielä mitä... kun itse on avoin tutustumaan ihmisiin niin kellään ei ole sua vastaan mitään. Paitsi jos alkaa elvistelemään. Toista oli Helsingissä... katsottiin kuin hullujenhuoneelta karannutta jos puhui toisella tavalla tai jos aloitti keskustelun bussissa tai ratikassa jonkun kans. Tosin eihän siitä mitään keskustelua tullut kun kukaan ei vastannut. Tai no.. vanhat mummot ehkä.

• Elax

Kysymyshän on puhtaasti mieltymyksestä ja omista tarpeista. Turku on varmaankin suomen eniten haukutuin ja myös eniten kehutuin kaupunki. Eli toisinsanoen se jakaa mielipiteet aika hurjasti kahtia. Turussa on paljon hyvää - mutta on täällä vastaavasti paljon huonoakin.

Liikenneyhteydet ovat suurimpiin lähiöihin hyvät eikä muuallekaan huonot. Hinnat ovat asiallista tasoa muuhun suomeen verrattuna. Kertalipulla saat matkustaa paikallisliikenteessä 2h, joka on ihan hyvin.

Turun kauneudesta voidaan olla montaa eri mieltä. Omasta mielestäni kaupunki ei ole järin kaunis tai mitenkään kiehtova. Liikenteelliset järjestelyt ovat kohtalaisen hyvät, vaikka opasviittoja puuttuukin melko ratkaisevista paikoista ja pari risteystä olisi voinut järkevämminkin toteuttaa.

Turusta kyllä löytyy kaikki, mitä suurimmista kaupungeista yleensäkin: Stockmann, Anttila ja niin edelleen. Tänne on hyvät yhteydet myös lähipaikkakunnilta linja-autoilla ja junatkin liikkuvat kohtuullisesti. Myös lentokenttä on suomen vilkkaimpia.

Maanteitse pääsee kätevästi Rauma/Pori-valtatietlle (8), Tampereelle (9), Hämeenlinna (10) ja Helsinkiin (1). Ympäristökunnat ovat myös katsastamisen arvoisia, etenkin Naantali, sekä Raision Mylly-kaupakeskus joka on mielestäni hyvin vaikuttava.

Suurimpia lähiöitä (Lauste, Varissuo, Runosmäki) kannattaa välttää, koska ne ovat kohtuullisen levottomia. Jos Romanien kanssa tulee toimeen niin halisissakin voi asustella, kunhan muistaa pitää vakuutukset kunnossa ja ovet lukossa.

Itse olen asunut Runosmäessä noin vuoden ja voin sanoa, etten tykkää tippaakaan tästä lähiöstä. Liikaa pummeja ja muita hörhöjä, etenkin tuossa satama-kuppilassa.

Kyllä kai tänne muuttaa uskaltaa, mutta itse harkitsisin ennemmin vaikka Tamperetta, Hämeenlinnaa tai jotain muuta kasvukeskusta. Omana kokemuksena kiehtovia kaupunkeja ovat olleet: Rovaniemi, Jyväskylä, Seinäjoki sekä Joensuu. (toki vaan mun mieltymyksiä, tykkään enemmän pienistä kaupungeista..)

• täs...

Turussa ei juuri ole suurkaupungin kiehtovuuden elementtejä. Suurimmaksi osaksi siitä syystä, että Turun väestön kasvu on ollut hyvin epätasaista ja suunnitelmia on muutettu koko ajan.

Joten Turussa ei juurikaan ole yhtenäisiä suuria keskustan kaupungin osia, joita vasta nyt on rakenteilla. Tosin tilaaa ei enää ole.

Turun viehätys taas löytyykin juuri yksityiskohdista, pienuudesta ja idyllisyydestä. Turku vaikuttaa pienemmältä kuin onkaan. Ja sitä saattaa yllättäin väsyä, kun kävelee siellä täällä.

Turun keskusta on noin 4.5km x 2.5km. Suhteellisen iso läntti :D

• jaajuu2

Ite muutin tänne turkuun jyväskylästä....ja kaduttaa koko loppu elämän....

• mixim

Tuonhan voi monella tavalla tulkita xD Että päätit jäädä kärsimään koko elämäksi? :D

Tunnen yhen jyväskyläläisen Turkuun muuttaneen, tosi mukava kaveri ja näyttää viihtyvän.

• kimiturku
        mixim kirjoitti:

Tuonhan voi monella tavalla tulkita xD Että päätit jäädä kärsimään koko elämäksi? :D

Tunnen yhen jyväskyläläisen Turkuun muuttaneen, tosi mukava kaveri ja näyttää viihtyvän.

Alkuperäisenä helsinkiläisenä muutin Turkuun vailla mitään ennakko-odotuksia. Entiset työkaverit ihmettelivät, että miten kukaan täysjärkinen ihminen voi moisen liikkeen tehdä. (No omasta täysjärkisyydestä voidaan olla montaa mieltä.) Itse olen viihtynyt ihan hemmetin hyvin. Alkuasukkaat ovat varautuneita, mutta kun heihin tutustuu, ovat aivat upeita ihmisiä. Murteesta usein kuulee puhuttavan negatiiviseen sävyyn, mutta minusta se on vallan viehättävää ja helposti tarttuvaa:)
        Eli ei muuta kun paljon tervetuloa tänne vaan ja uskon, että tulet viihtymään kauniissa kaupungissamme.

• Sami_

Miksi et muuta takas?

Jotku ihmiset vaan on niin kotipaikkauskollisia, ettei ne viihdy missään muualla.

• epeli2
        Sami_ kirjoitti:

Miksi et muuta takas?

Jotku ihmiset vaan on niin kotipaikkauskollisia, ettei ne viihdy missään muualla.

Usein pahaolo tuntuu koti-ikävästä! Ja koska ei itse tiedosta tai kieltää asian, niin voi olla, että alkaa vastavuoroisesti vihaamaan uutta asuinpaikkaansa. Hyvin normaalia!

• tuleva turkulainen
        epeli2 kirjoitti:

Usein pahaolo tuntuu koti-ikävästä! Ja koska ei itse tiedosta tai kieltää asian, niin voi olla, että alkaa vastavuoroisesti vihaamaan uutta asuinpaikkaansa. Hyvin normaalia!

muutan siis jyväskylästä turkuun...syyskuussa :) ja kyllä,asuntoa tarvitsisin. en malta odottaa muuttoa.

• Merika
        tuleva turkulainen kirjoitti:

muutan siis jyväskylästä turkuun...syyskuussa :) ja kyllä,asuntoa tarvitsisin. en malta odottaa muuttoa.

Jos se 22 neliön "koppi" kiinnostaa niin laita meiliä [email protected] niin vaihdetaan yhteystietoja. Voit tulla katsomaan tai voidaan lähettää meilillä kuvia. Vuokra on 350 euroa, vesi 10 euroa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5137
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3496
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3214
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2337
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      28
      1947
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1868
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      161