kokintakkiko kummajainen?

yleishyödyllinen

Kyseessä on siis baarintapainen ravintola(grilli-ja ala cartelistat, lounas) sekä lisäksi majoituspalvelut.

Tuntuu, että asiakkaat vierastavat kokkia, kun minä työvaatteissani(aina suht. puhtaissa, huom) liikun baarin/salin puolella. Pelottaako asianmukainen valkoinen takki ja musta lätsä? Kyseisessä paikassa kun myös kokki hoitaa kassaa/salin puolta siinä missä tarjoilijatkin. Asiakkaiden käyttäytyminen vain vaihtelee asiakaspalvelijan asun mukaan. Jos on tavallinen työpaita päällä, ei mitään ongelmaa. Tuntuu, että kokintakki työntäisi minut vain keittiön puolelle, koska kokkihan ei heidänmielestään osaa käyttää kassaa/ottaa tilausta/kirjata asiakasta sisään. Tapahtuuko näin muissa pienissä paikoissa, joissa ei vedetä/yksinkertaisesti ole varaa vetää selvää reviiriviivaa keittiön ja salin välille?

79

31430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Don Donut

      Näkisin, että useimmiten kyse on pelosta, ettei paikassa, jossa kokki osallistuu salin toimintoihin muutoin kuin tarjoilemalla annoksiaan pöytään, herää epäily hygienian hoidosta.

      Tämä ei siis ole syytös vaan arvailu. Monessa paikassa, ikävä kyllä, kokki ei havaitse rutinoituneita maneereitaan ollessaan esillä. Käsien pesu ensimmäisenä. Kaikki, mikä liittyy puhtauteen ja hygieniaan on Suomessa iskostettu takaraivoon ja siksi "suutari pysyköön lestissään".

      Mukavaa olisi, jos ammattikunnioitusta omaavat kokit olisivat enemmän esillä, koska keittiössä moni hyvä persoona jää piiloon ja lisämyyntiäkin saadaan kokin esiintymisellä.

      Tehkää selväksi, että puhtaus säilyy ja ruoka ei missään nimessä kärsi kokin liikkumisesta salin puolella, niin olette matkalla parempaan ja näytätte tietä jäykälle suomalaiselle ravintolakulttuurille !

    • takinkääntäjä

      Eikös kokintakin paikka ole vaan keittiössä (siis kokin päällä)ruokaa laitettaessa?! Samalla periaatteella varmaan siivoat hotellihuoneet kokintakissa;)

      Jos näkisin sinut kokintakissa kirjaamassa sisään, nii kääntyisin kyl pois. En sen takia ettet osaisi sitä, vaan että et osaa hygieniaa. Sori! Etkö voisi vaihtaa jotain muuta takkia päälle?

      • luuletko

        sä että kokilla on aikaa vaihtaa aina vaatteet kun menee käymään baarin/salin puolella??? sitähän saisi olla tekemässä koko ajan :D

        ja alkuperäinen kirjoittajahan puhui liikkuvansa SALIN puolella, eli ei hän mitään nyt respasta maininnut.

        se nyt on vaan jossain paikoissa niin että kokki osallistuu myös salin toimintoihin.

        vai siivota hotellihuoneet, voi voi kuule, ei taida sulla olla paljon hajua miten nämä hommat toimii :D sali nyt sattuu olemaan siinä keittiön yhteydessä/vieressä ja ne on kiinteästi yhteydessä toisiinsa.


      • yleishyödyllinen

        Kyseessähän ei siis ole hotelli, ja siivoojat meillä on erikseen, en voisi kuvitellakkaan esim. peseväni vessoja kokintakki päällä. Huolehdin hygieniasta(käsienpesut kunnon saippualla ja käsidesillä yms.) Kaikki sisäänkirjauksetkin tapahtuvat puoliksi salin puolella.

        Siis, otetaan tilaus tarjoilijanpuvussa, vaihdetaan kokinvaatteet ylle ja valmistetaan annos, vaihdetaan takaisin tarjoilijanvaatteisiin ja tarjoillaan annos, vaihdetaan vielä respaankin vaatteet erikseen?


      • tekila
        yleishyödyllinen kirjoitti:

        Kyseessähän ei siis ole hotelli, ja siivoojat meillä on erikseen, en voisi kuvitellakkaan esim. peseväni vessoja kokintakki päällä. Huolehdin hygieniasta(käsienpesut kunnon saippualla ja käsidesillä yms.) Kaikki sisäänkirjauksetkin tapahtuvat puoliksi salin puolella.

        Siis, otetaan tilaus tarjoilijanpuvussa, vaihdetaan kokinvaatteet ylle ja valmistetaan annos, vaihdetaan takaisin tarjoilijanvaatteisiin ja tarjoillaan annos, vaihdetaan vielä respaankin vaatteet erikseen?

        monesti on niin,että ne kokit ei oikeesti osaa sitä kassaa käyttää, ja asiakas tietää sen


      • takinkääntäjä
        luuletko kirjoitti:

        sä että kokilla on aikaa vaihtaa aina vaatteet kun menee käymään baarin/salin puolella??? sitähän saisi olla tekemässä koko ajan :D

        ja alkuperäinen kirjoittajahan puhui liikkuvansa SALIN puolella, eli ei hän mitään nyt respasta maininnut.

        se nyt on vaan jossain paikoissa niin että kokki osallistuu myös salin toimintoihin.

        vai siivota hotellihuoneet, voi voi kuule, ei taida sulla olla paljon hajua miten nämä hommat toimii :D sali nyt sattuu olemaan siinä keittiön yhteydessä/vieressä ja ne on kiinteästi yhteydessä toisiinsa.

        En tarkoittanut vaatteitten vaihtoa, vaan esim. takki pois toinen päälle. Ei siinä kauan mene n.20 sek. Olen testannut ;)

        Kyllä mul on valitettavasti hajua miten homma toimii, Olikin kyse mielikuvasta mikä syntyy kokista kokintakissa muissa hommissa...


      • kokki
        tekila kirjoitti:

        monesti on niin,että ne kokit ei oikeesti osaa sitä kassaa käyttää, ja asiakas tietää sen

        olen kokki.. olen töissä salin puolella kassalla!

        Eli osaan käyttää kassakonetta!

        Järkyttävää, miten nykypäivänä ihmiset jaksaa narista tuollaisista asioista..

        Mielestäni kokki, joka liikkuu salinkin puolella, herättää kunnioitusta ja tunteen siitä, että kokkikin haluaa nähdä, onko asiakkaat tyytyväisiä jne.


      • jgl

        Olen itse kokki ammatiltani,ja minun mielestä järkikin sanoo että kokintakissa ollan VAIN keittiön puolella..Eikä tulla salin puolelle asiakkaita vastaan.. ymmärrän tietysti tilanteet,jossa kokki käy esim. liekittämässä asiakkaalle ruoan,mutta muuten kokin paikka keittiön puolella.. Hygieniasyistä..


      • Ravintolatyöntekijä
        kokki kirjoitti:

        olen kokki.. olen töissä salin puolella kassalla!

        Eli osaan käyttää kassakonetta!

        Järkyttävää, miten nykypäivänä ihmiset jaksaa narista tuollaisista asioista..

        Mielestäni kokki, joka liikkuu salinkin puolella, herättää kunnioitusta ja tunteen siitä, että kokkikin haluaa nähdä, onko asiakkaat tyytyväisiä jne.

        Nykyään pitää osata vähän kaikkea. Ei todellakaan riitä että osaa laittaa ruokaa.
        Jos ei uskalla salinpuolelle, herää epäily tekeekö niin huonoa ruokaa ettei kehtaa naamaansa näyttää.
        Joustoistahan sitä on viimeiset kymmenen vuotta puhuttu ja sitä nykyään vaaditaan.
        Siitä kassakoneen käytöstä; paremmin minä hallitsen kassakoneen kun moni tarjoilija. Pyytävät jopa joskus neuvomaan.


      • keittäjä
        Ravintolatyöntekijä kirjoitti:

        Nykyään pitää osata vähän kaikkea. Ei todellakaan riitä että osaa laittaa ruokaa.
        Jos ei uskalla salinpuolelle, herää epäily tekeekö niin huonoa ruokaa ettei kehtaa naamaansa näyttää.
        Joustoistahan sitä on viimeiset kymmenen vuotta puhuttu ja sitä nykyään vaaditaan.
        Siitä kassakoneen käytöstä; paremmin minä hallitsen kassakoneen kun moni tarjoilija. Pyytävät jopa joskus neuvomaan.

        Tämän kirjoittajan kanssa olen täsmälleen samaa mieltä. Kyllä näin on nykyajan ravintoloissa. Kokit ovat taitavia moniosaajia, samaa ei voi sanoa kaikista tarjoilijoista, joista monet keikkuvat välitöinään ravintolssa työssä ilman alan koulutusta. Tosin kunnia kaikille taitaville ammattilaisille, niin tarjoilijoille, kuin kokeille.


      • Jennisa
        takinkääntäjä kirjoitti:

        En tarkoittanut vaatteitten vaihtoa, vaan esim. takki pois toinen päälle. Ei siinä kauan mene n.20 sek. Olen testannut ;)

        Kyllä mul on valitettavasti hajua miten homma toimii, Olikin kyse mielikuvasta mikä syntyy kokista kokintakissa muissa hommissa...

        mikäli se ei oo sotkuinen. Ja jos on nii äkkiä puhdaa niskaan. Likasis työvaatteis ei mennä asiakkaiden keskellä.. tai vaihdetaa essu ainaki toisinpäin.. :)
        Mutta joskus on kyl "pakko" kantaa annoksia pöytiin vaik työvaatteet on vähä likaset ja hiki valuu aika törkeesti.
        Mut oon kyl huomannu että kun oon tehny samassa paikassa sekä kokin et tarjoilija töitä nii kun o kokin vaatteet päällä ja toivottaa hyvää ruokahalua nii asiakkaat kuulee sen ja kiittää, samoin kun kysyy poiskorjatessa että maistuiko niin asiakkaat kertoo vähän erillä tavalla ruoasta. Ja useimmiten asiakkaat kohtelee paremmin kokkia kuin tarjoilijaa. Tippiä asiakkailta saa aina eniten se kuka milloinkin tekee salilla töitä kokin vaatteissa. Voi tosin johtua muistakin asioista, esim mukavaa vaihtelua tulla pois köökistä ni jaksaa hymyillä enemmän kuin kyypät. Monet on kirjoittanut palautteisiin että mahtavaa kun saatiin kokki pöytään jne.. On sillä ulkoasulla merkitystä.


      • lare
        jgl kirjoitti:

        Olen itse kokki ammatiltani,ja minun mielestä järkikin sanoo että kokintakissa ollan VAIN keittiön puolella..Eikä tulla salin puolelle asiakkaita vastaan.. ymmärrän tietysti tilanteet,jossa kokki käy esim. liekittämässä asiakkaalle ruoan,mutta muuten kokin paikka keittiön puolella.. Hygieniasyistä..

        Mitäs sitten tapahtuu, kun kokki ei huolehdi hygieniasta? Maistuuko ruoka erilaiselta? vai tulenko sairaaksi, ja kuolen? En usko. Suomi on liian hygieniakeskeinen maa. Siksi kaiken maailman allergioita tulee jo lapsena. Minä syön ruuan pesemättä käsiäni, yms. Meidän perheessä ei ole allergioita kellään, vaikka suvuissa on. Ollaan vaan altistettu itsemme erilaisille bakteereille, ja saatu hyvä vastustuskyky. Eikä olla ikinä sairaita. Eri asia tietysti, jos kokilla on hiv tms, mutta tuskin silloin on asiaa muutenkaan ruuanlaitton.


      • em76
        Ravintolatyöntekijä kirjoitti:

        Nykyään pitää osata vähän kaikkea. Ei todellakaan riitä että osaa laittaa ruokaa.
        Jos ei uskalla salinpuolelle, herää epäily tekeekö niin huonoa ruokaa ettei kehtaa naamaansa näyttää.
        Joustoistahan sitä on viimeiset kymmenen vuotta puhuttu ja sitä nykyään vaaditaan.
        Siitä kassakoneen käytöstä; paremmin minä hallitsen kassakoneen kun moni tarjoilija. Pyytävät jopa joskus neuvomaan.

        Jos kokki pysyisi vain keittiössä niin kyllä minullekin tulisi helposti sellainen kuva, että se piilottelee siellä, jottei kuulisi negatiivista palautetta ruuastaan. Tai sit on niin epähygieeninen ettei uskalla tulla näyttäytymään miten likaisena niitä annoksia tehdään.


      • em76
        lare kirjoitti:

        Mitäs sitten tapahtuu, kun kokki ei huolehdi hygieniasta? Maistuuko ruoka erilaiselta? vai tulenko sairaaksi, ja kuolen? En usko. Suomi on liian hygieniakeskeinen maa. Siksi kaiken maailman allergioita tulee jo lapsena. Minä syön ruuan pesemättä käsiäni, yms. Meidän perheessä ei ole allergioita kellään, vaikka suvuissa on. Ollaan vaan altistettu itsemme erilaisille bakteereille, ja saatu hyvä vastustuskyky. Eikä olla ikinä sairaita. Eri asia tietysti, jos kokilla on hiv tms, mutta tuskin silloin on asiaa muutenkaan ruuanlaitton.

        Mistä lähtien HIV on ollut esteenä keittiötyöskentelylle? Eihän terve kokkikaan haavan saadessaan koske ruokaan ilman käsineitä.


    • tekila

      Jossain foorumilla oli kokki-ihminen kirjoittanut että "ja ärsyttää kun ne asiakkaat tulee multa laskuja kyselemään, eikö ne nyt huomaa että olen kokin vaatteissa... " .

      Foorumi tais olla semmonen missä avauduttiin ärsyttävistä asiakkaista

    • Nimetön

      teen itse töissä sekä tarjoilijan että kokin hommia, en saman vuoron aikana tosin, mutta olen huomannut, että jotkut asiakkaat ilahtuvat kokin näyttäytymisestä salissa ja jotkut ei.

      on se mielestäni ihan ymmärrettävää, että ei haluta kokkia nähdä, en itsekään ravintolassa käydessäni halua nähdä kuka sen ruoan tekee...

      hygieniasyistä siviileissä ei saa keittiössä olla, joten ymmärrän kyllä sen, että jotkut ihmiset ovat sitä mieltä, ettei keittiövaatteissakaan ole hyvä muualla pyöriä..

    • yun

      mä tunnu sinä ihan hyvää.mä on kiina kokkia.nyt vapa haluan hake työtta.

    • alalla 30 v

      hyvä että kokilla on kokin asu, hyvä jos hiukset on suojattu ja vaate on puhdas,,,kyllä salin puolelle voi mennä ja se on hieno juttu. tarjoilijatkin vois pukeutua asiallisesti, ettei navat ja jenkkakahvat näy tai stringinnauhat...joo joo liikeidea. asiakas maksaa siististä asiakaspalveluun sopivasta näkymästä. kengätkin voisi olla asialliset.
      tupakan jälkeen suu puhtaaks ja käsien pesu. ja laseja ei kosketella suuosaan...

      • Mobiili

        Käytetään niitä työnantajan maksamia työasuja kenkiä työpaikalla eikä mitään omia "rytkyjä"...

        Kamalinta on kesähelteellä, kun joku vetää viikonkin työvuorot samassa hikisessä, likaisessa t-paidassa tai työpuserossa. YÖK!


    • jokapaikan höylä

      Siis voi kiesus!

      Itse toimin kokkina ja meidän ravintolassa (pubi myös samassa)on yleensä kaksi ihmistä töissä. Yksi salissa ja yksi keittiössä. Joten siis minä joudun myös viemään annoksia pöytään, välillä ottamaan tilaukia vastaan, myymään olutta tiskillä, tiskamaan jne jne. Millä prkl ajalla rupean koko ajan vaihtamaan takkia, kun menen käymään salissa viemässä annoksia pöytään tai myymään olutta tiskille ja sen jälkeen takaisin keittiöön paistamaan pihviä?! Ei tollasesta tule yhtään mitään!

      Miten se kokin takki muka liikaantuu jos käy salissa viemässä muutaman annoksen pöytään tai myy muutaman oluen tiskillä? Hygienia ja hygienia. Ei niitä ruokia sillä prkl takilla hierota! Ja mitä siihen takkiin muka tarttuu? Tupakansavua ilmasta ja savuttomat saa keuhkosyövän pihvistään.. Ei perkele! Ja itse on edes nyt kesäkuumalla pidä koko kokintakkia päälläni vaan kaiken näköisiä mainos t-paitoja. Ou my god, mä olen nyt hirvee kokki ku käytän t-paitaa!

      Jos on yleishygienia ihan muuten kunnossa niin ei se salissa näyttäytyminen sitä pilaa. Ainakin meidän ravintolassa asiakkaat ovat tyytyväisia nähdessään kokin ja heidän jopa kantavan ruokia pöytään.

      • Räkälä?

        Minä en tule teille syömään, enkä juomaan!


      • PAM

        Takkiin tarttuu muutakin kuin tupakansavua, nimittäin niitä kaiken maailman hiukkasia, mitä tupakka sisältää...


      • itse?
        PAM kirjoitti:

        Takkiin tarttuu muutakin kuin tupakansavua, nimittäin niitä kaiken maailman hiukkasia, mitä tupakka sisältää...

        Kyllä varmaan itsekin laitat kotonasi ruokaa niillä vaatteilla mitkä on olleet päälläsi koko päivän..Ja voi hyvänen aika, mietippä mitä kaikkia hiukkasia niihin on päivän aikana tarttunut! Ihmiset aivastelee, piereksii, autoista tuilee pakokaasuja, kaduilla on pölyjä ja kaikkia niitä miljoonia muita hiukkasia joita vaatteissasi kannat ja jotka sitten kait menevät ruokaasi. Että eiköhän se koin asu ole ihan puhdas, vaikka vähän raflan puolella käviskin.

        Vai onko sulla kenties joku vakuumipakattu suojatakki, jolla ruokaa valmistat?


      • Keittiönauta
        itse? kirjoitti:

        Kyllä varmaan itsekin laitat kotonasi ruokaa niillä vaatteilla mitkä on olleet päälläsi koko päivän..Ja voi hyvänen aika, mietippä mitä kaikkia hiukkasia niihin on päivän aikana tarttunut! Ihmiset aivastelee, piereksii, autoista tuilee pakokaasuja, kaduilla on pölyjä ja kaikkia niitä miljoonia muita hiukkasia joita vaatteissasi kannat ja jotka sitten kait menevät ruokaasi. Että eiköhän se koin asu ole ihan puhdas, vaikka vähän raflan puolella käviskin.

        Vai onko sulla kenties joku vakuumipakattu suojatakki, jolla ruokaa valmistat?

        Asiaa, jauhot suuhun! :)


      • janemania

        No nyt löyty yks aito kokki...:) Itse työskentelen myös kokkina sekä tarjoilijana... kokki vuorossa ollessani vien annoksia pöytään takkia vaihtamatta!!! Juokseehan tarjoilijatkin keittiössä korjailemassa jos ovat bonganneet väärin... eivätkä vaihda vaatteita sillä välin...


    • Merita

      Siis kaikkien ravintoloissa ym. pitää omata hygieniapassi; ja ne jotka ovat testin suorittaneet, myös noudattavat sen mukaisia oppeja. Näin ainakin meillä! Pieni A-oikeuksin varustettu ravintola, missä ei kokkia erikseen ole. Käsien pesu on a&o, mutta myös ruuanvalmistusvälineiden pitää olla puhtaita, samoin keittiön ja työvaatteiden. Puhdas paita joka päivä ym. On ainakin meillä toiminut - eikä ole valitettu!

      • 2006

        Ai ei moni halua nähdä kokkia ? mitäs löpinää tuo nyt oli ... ? :) Ehkä sitä koko ajan piilossa ollutta kokkia ei haluakaan, mutta mutta --- )
        Kyllä AVOKEITTIÖ on tätä päivää ja mielestäni liki ainoa oikea ratkaisu.

        Niin paljon on ollutkin puhetta siitä mitä epähygienistä puuhataan jossain nuhruisessa keittiössä mikä ei näy asiakkaiden pöytiin .....

        Avokeittiö - ehdoton. Joku Santa Fe on silti ihan ok vaikkei siellä sellaista ole - paikalla hyvä imago, ja onhan noita pilvin pimein ihan hyviäkin rafloja missä keittiö ja kokit ovat "piilossa".
        Mieluummin kuitenkin menee sellaiseen paikkaan jossa todella NÄKEE kun se oma safka kokataan (esim. Eatz täällä Helsingissä).
        Mitä mieltä tästä - asiakkaat sekä kokit ?

        Luulisi muuten että kokillekin olisi kivempi olla hiukan edes "ihmisten ilmoilla" eikä jossain hikisessä "takahuoneessa". Vaikka voi olla ettei sillä kokin näkökulmasta paljon eroa ole...
        Tietääkö kukaan miten maailmalla ? Ovatko "piilokeittiöt" out ?


      • Ateria väliin
        2006 kirjoitti:

        Ai ei moni halua nähdä kokkia ? mitäs löpinää tuo nyt oli ... ? :) Ehkä sitä koko ajan piilossa ollutta kokkia ei haluakaan, mutta mutta --- )
        Kyllä AVOKEITTIÖ on tätä päivää ja mielestäni liki ainoa oikea ratkaisu.

        Niin paljon on ollutkin puhetta siitä mitä epähygienistä puuhataan jossain nuhruisessa keittiössä mikä ei näy asiakkaiden pöytiin .....

        Avokeittiö - ehdoton. Joku Santa Fe on silti ihan ok vaikkei siellä sellaista ole - paikalla hyvä imago, ja onhan noita pilvin pimein ihan hyviäkin rafloja missä keittiö ja kokit ovat "piilossa".
        Mieluummin kuitenkin menee sellaiseen paikkaan jossa todella NÄKEE kun se oma safka kokataan (esim. Eatz täällä Helsingissä).
        Mitä mieltä tästä - asiakkaat sekä kokit ?

        Luulisi muuten että kokillekin olisi kivempi olla hiukan edes "ihmisten ilmoilla" eikä jossain hikisessä "takahuoneessa". Vaikka voi olla ettei sillä kokin näkökulmasta paljon eroa ole...
        Tietääkö kukaan miten maailmalla ? Ovatko "piilokeittiöt" out ?

        Uskallan epäillä, että moni jättäisi ravintolasyömiset väliin, jos pääsisi näkemään keittiön puolelle!


      • Asrana
        Ateria väliin kirjoitti:

        Uskallan epäillä, että moni jättäisi ravintolasyömiset väliin, jos pääsisi näkemään keittiön puolelle!

        Mikä ongelma avokeittiössä on? Kuinka moni meistä syö hampurilaispaikoissa, joissa on avokeittiö, eikä haittaa yhtään?

        Mahtaa olla avokeittiöitä boikotoivia ihmisiä sitten olla tosi harvassa.

        Itse juuri eilen kävin syömässä ravintolassa, jossa on avokeittiö. Oli mielenkiintoista nähdä miten järjestelmällisesti kokit toimivat - annokset valmistuivat kohtuullisessa ajassa ruuhkasta huolimatta. Makuasia tietty, mutta itse käyn ravintolassa hyvän ruoan takia enkä ala keittiön perusteella valitsemaan.

        Ja jos keittiössä huolehditaan tarvittavasta hygieniasta, ei ruoanvalmistuksessa ole mitään ongelmaa, vaikka välillä salin puolella käykin. Kuinka steriilissä yhteiskunnassa meidän pitäisi elää.


      • kukka11
        Ateria väliin kirjoitti:

        Uskallan epäillä, että moni jättäisi ravintolasyömiset väliin, jos pääsisi näkemään keittiön puolelle!

        itse olen ravintolassa töissä ja asiakkaat tykkäävät avokeittiöistä.
        ja kaikki "umpi"keittiöt onkin häviämässä ja tilalle tulee avokeittiöt. kokin on mukavampi työskennellä ja ihmiset tykkää.
        eiköhän kaikki muutenkin tiedä miten se ruoka valmistetaan.


      • 2006 kirjoitti:

        Ai ei moni halua nähdä kokkia ? mitäs löpinää tuo nyt oli ... ? :) Ehkä sitä koko ajan piilossa ollutta kokkia ei haluakaan, mutta mutta --- )
        Kyllä AVOKEITTIÖ on tätä päivää ja mielestäni liki ainoa oikea ratkaisu.

        Niin paljon on ollutkin puhetta siitä mitä epähygienistä puuhataan jossain nuhruisessa keittiössä mikä ei näy asiakkaiden pöytiin .....

        Avokeittiö - ehdoton. Joku Santa Fe on silti ihan ok vaikkei siellä sellaista ole - paikalla hyvä imago, ja onhan noita pilvin pimein ihan hyviäkin rafloja missä keittiö ja kokit ovat "piilossa".
        Mieluummin kuitenkin menee sellaiseen paikkaan jossa todella NÄKEE kun se oma safka kokataan (esim. Eatz täällä Helsingissä).
        Mitä mieltä tästä - asiakkaat sekä kokit ?

        Luulisi muuten että kokillekin olisi kivempi olla hiukan edes "ihmisten ilmoilla" eikä jossain hikisessä "takahuoneessa". Vaikka voi olla ettei sillä kokin näkökulmasta paljon eroa ole...
        Tietääkö kukaan miten maailmalla ? Ovatko "piilokeittiöt" out ?

        ehdottomasti, siinä näkee kun valkokalusköyhällistö rynnii syyömään toisten rahoilla ja voi siinä haistattaakin asiakkalle jos siltä tuntuu..........


    • Siitä vain jos hygienia pelaa

      Luulisin että ihmisiä pelottaa peseekö kokki käsiään kun on ensin rahastanut, tyhjentänyt tuhkakupin,pessyt toilettitilan ym...mitä milloinkin salin puolella.
      Itse en oikein jaksa ajatella koko asiaa missä kokki milloinkin on kunhan ruoka on hyvää...
      Varmaankin paljon kiinni ravintolasta. Jos käsienpesu tapahtuisi asiakkaiden nähden rahastuksen jälkeen niin luulisin että asia olisi toinen monien mielestä. Ainahan valittamisen aihetta löytyy...meitä kun on niin monenlaisia.

      • katso vähän

        ...seuraapa missä ne tarjoilijan kädet on, rahoissa,lasin ja lautasen reunoissa, serveteissä,,,,kun tilaat ruuan ja justa vähän aikaa sitten tarjoilija kerää neljä lasia yhteen käteen, siis yläreunoista ja samalla pikkukätösellä kantaa sinulle ruokaa hihattomassa paidassa,kainalot vilkkuen ja nenärengas kiiltäen...kyllä se on aina ollut tabu, että ei kosketa MIHINKÄÄn mikä on koketuksessa asiakkaan suun kanssa
        ...oon ihan varma, että kokki kyllä pesee kätensä joka välissä ja se on selkäytimessä...tässä on kyllä otettu kantaa ihan toisasrvoisee asiaan.


    • Ei uniformu

      Kaipa se kokin takkki on suojavaate? Eikä sillä silloin kuulu heilua keittiön ulkopuolella! Vai vaihdatko takkisi mennessäsi keittiöstä saliin tai toisinpäin?

      • hoitohenkilökunnalla

        Pitäisikö nekin vaihtaa joka potilaan välillä. Tai kun menee syömään, käy labrassa tms


    • Mikrobiologi

      Lääkäritkin huitelehtii takkeinensa ties missä.

    • Lihan Himoinen

      Kaikkia pitkätakkisia katsotaan nykyään sillä silmällä, että kohta seuraa jotain.

    • ---

      Ja moniko täällä kirjoittanut henkilö on oikeasti töissä ravintolassa?

      • Lihan Himoinen

        Aina kun olen syömässä, minua tuijotetaan. En uskalla kääntää päätäni keittiön suuntaan. Juuri kun olen syönyt salaattipuolen pois, kokki heilauttaa oviaukollaan takin lievettä. Se on vihjaus ja tarkoittaa, että sinun on siirryttävä lihapuoleen. Olenkin aina noudattanut vihjettä.


      • Vaaka nainen

        Töissä ravintolassa kokkina, ja menen salinpuolelle "apuun" jos tarvitaan, osaan käyttää kassaa ja osaan ottaa vastaan tilauksia. On myös pyydetty kertomaan salinpuolelle jostain ruoasta liityen johonkin erityisruokavalioon / allergiaan. En ole saanut inhottavia katseita. Ei kokin työ kärsi jos käy salilla.


      • On se vaan niin
        Vaaka nainen kirjoitti:

        Töissä ravintolassa kokkina, ja menen salinpuolelle "apuun" jos tarvitaan, osaan käyttää kassaa ja osaan ottaa vastaan tilauksia. On myös pyydetty kertomaan salinpuolelle jostain ruoasta liityen johonkin erityisruokavalioon / allergiaan. En ole saanut inhottavia katseita. Ei kokin työ kärsi jos käy salilla.

        Naispuolinen kokki on KEITTÄJÄ.


      • Kokki/tarjoilija
        On se vaan niin kirjoitti:

        Naispuolinen kokki on KEITTÄJÄ.

        Olen nainen ja todistuksessani lukee KOKKI, ei keittäjä.
        Koulutukseltani ravintolakokki, tosin teen suurtalouskokin töitä.
        Ja kylmäkön töitä.
        Toiselta koulutukseltani olen tarjoilija, niitä hommia teen tilaustarjoilutehtävissä, häät, yritystilaisuudet, tms.


    • tuitsiii

      mutta asiahan on niin että ei salissa usein nähdä kokkia. sali on tarjoilijoiden tyyssija. suurin osa asiakkaista varmasti haluaisi nähdä itse kokin salin puolella. sitä ei usein tapahdu.

      ehkä se on sitten ihme kun sellainen astelee saliin.

      toinen voipi tosiaan olla se että jos sinä kokinreleissäsi käsittelet rahaa sun muuta siellä tiskin takana, niin mietitään että peseekö tuo käsiään kun tekee sitä ruokaa..

      • Rahanpesijä

        Voit olla turvallisin mielin. Suomen ravintolaelämässä liikkuu vain pestyjä rahoja. Kokki voi vaikka kuivata hikeään 100 euron seteleihin, etkä sairastu vaikka saisit 500:sta takaisin kosteita seteleitä. Hyvää ruokahalua.


      • Järkyttynyt

        Olen tässä aivan samaa mieltä!Kyllä mieleen tulee ensimmäisenä, että peseekö tuo kätensä kun käsittelee täällä tiskintakana rahaa?Tyhjenteleekö se täällä tuhkakupitkin?ja keräilee limaset kaljalasit.Menee sitten tekemään mulle ruokatilaukseni?HYGIENIA!Kokki kuuluu keittiöön.


    • Sol86

      Kyllä totta, kokkia ehkä hieman vierastetaan. Mutta syytä en ole itsekään löytänyt ko. asiaan. Sen kuitenkin olen pannut merkille itsekin kokintakki päällä heiluneena että tuijottelua ainakin esiintyy. Mutta tähän asiaan löysin myös vastauksen itse ollessani asiakkaana eräässä paikassa jossa kokki pujahti salin puolella. Huomasin itsekin syyllistyväni tuijotteluun mutta vain siitä syystä että mielenkiintoni ihmisessä herätti se että halusin nähdä millainen kauhamaakari ruokani on valmistanut, yllätyin iloisesti ja jotenkin minä ja ruoka lähenimme toisiamma (kuvainnollisesti, luovaa huumoria käyttäen tietysti). Jotenkin tuli vain fiilis että tuo kokki on tehnyt minunkin annokseni keskittäen siihen kaiken huomionsa ja tarkkuutensa. (no yritän kuitenkin uskoa siihen vaikka keittiöissä useimmiten pyöriikin valmispihvien ja helppolaittoisten ruokien sirkus). Aina on hyvä kuvitella että oma pihvi olisi tehty alusta loppuun. Ehkä ihmisten ajatuksissa pyöriikin kunnioitus ja pelkkä mielenkiinto kun keittiön itsetirehtööri astuu areenalle. Tuskin kukaan aliarvioi tms kokkia työssään vaikka salinpuolella pyöriikin. Ehkä kuitenkin jonkun verran vierastusta esiintyy kun valkoinen hahmo ilmestyy (varsinkin lapsien keskuudessa jotka monesti yhdistävät muumipeikkoon :) )

      • Turkin poika

        Kokkipoijaat kurkkivat oven raoista ja moikkailevat. Joiltakin näkyy pikkuveijarikin takin alta. Taitaa olla aika ekshibitionistista lajia nämä keittiömestarit. Ymmärtäähän sen mitä nais-kokitkit aattelee, kun sattuu käteen porkkana parhaasta päästä. Pakkohan se on sitten mennä käymään salin puolella, että saa tarjoillun ruoan tuoksut nenäänsä. Sitten vasta työ maittaa ja työpaikka tuntuu maailman parhaalta.


      • minea
        Turkin poika kirjoitti:

        Kokkipoijaat kurkkivat oven raoista ja moikkailevat. Joiltakin näkyy pikkuveijarikin takin alta. Taitaa olla aika ekshibitionistista lajia nämä keittiömestarit. Ymmärtäähän sen mitä nais-kokitkit aattelee, kun sattuu käteen porkkana parhaasta päästä. Pakkohan se on sitten mennä käymään salin puolella, että saa tarjoillun ruoan tuoksut nenäänsä. Sitten vasta työ maittaa ja työpaikka tuntuu maailman parhaalta.

        Siis, oliko tuossa nyt päätä eikä häntää..? En kyllä tiedä millaisissa ravintoloissa sinä syöt ja millaisia ovat ruoanlaitto tapasi mutta itse en kyllä ole eksynyt minnekään ravintolaan jossa kokkipojat olisivat säädyttömiä olleet, enkä aio eksyäkään.. Eikä ainakaan itselle se porkkana kädessä suo minkäänlaisia eroottisempia tuntemuksia.. Ja jos jollekin tuo niin aika sairasta mennä salin puolelle katsomaan kun samaista porkkanaa syödään...


    • mistä tunnistaa...

      ...hyvän kokin? No hyvällä kokilla on lyhyet kädet eli se ei pysty kaivelemaan persettään. Ihmiset pelästyvät luonnollisesti kun kuitenkin kaivelet kehosi onkaloita julkisesti.

    • suurtalouskokki

      jospa vika onkin esim.naamassasi eikä työvaatteissasi???Katsopas peiliin!!

      • paskasia

        Olen kuullut, että kokit ovat yleensä tosi paskasia ja tekevät työnsä sottaen koko keittiöympäristön. He eivät pese käsiään ja muut apulaiset korjaavat ja pesevät kokin likaiset jäännökset keittiössä. Kokki ei ota huomioon sitä, että voisi työskennellä myös niin ettei kauheasti sitä sotkua tulisi sinne keittiöön. Tietysti ei välitä kun muut tekevät sen paskasen työn.

        Eikö kokin pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä alaisilleen. Keittiöhygienia on nykyään hyvin tärkeä asia. Ravintola-alalla on hitonmoinen kiire kun henkilöstöä on liian vähän. Samaan aikaan täytyy tehdä useampaa työtä.


      • Cattitude
        paskasia kirjoitti:

        Olen kuullut, että kokit ovat yleensä tosi paskasia ja tekevät työnsä sottaen koko keittiöympäristön. He eivät pese käsiään ja muut apulaiset korjaavat ja pesevät kokin likaiset jäännökset keittiössä. Kokki ei ota huomioon sitä, että voisi työskennellä myös niin ettei kauheasti sitä sotkua tulisi sinne keittiöön. Tietysti ei välitä kun muut tekevät sen paskasen työn.

        Eikö kokin pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä alaisilleen. Keittiöhygienia on nykyään hyvin tärkeä asia. Ravintola-alalla on hitonmoinen kiire kun henkilöstöä on liian vähän. Samaan aikaan täytyy tehdä useampaa työtä.

        ...nimenomaan olet näemmä kuullut, jos luulet, että nykyään ravintoloissa on kokeilla apupoikia siivoamassa. Kuitenkin näyt tiedostavan, että henkilökuntaa on liian vähän???!!! Olen työskennellyt lähes 20 vuotta ravintolassa niin valmistaen ruokaa kuin sitä myydenkin, ja nyt olen siinä onnellisessa asemassa, että olen hankkimassa uutta ammattia jollain ihan muulla kuin palvelualalla. Kuka hel***ti jaksaa enää passata joka asiasta ruikuttavia "kuningasasiakkaita", jotka kyykyttävät ja kohtelevat ihmisarvon vastaisesti heitä pienellä palkalla nöyristelemään joutuvia asiakaspalvelijoita? Ennen nautin asiakaspalvelusta, ja toki suurin osa on ihan ihania, normaaleja ihmisiä, mutta vuosi vuodelta on aina vaan enemmän niitä, jotka tulevat purkamaan omia turhautumiaan ja patoutumiaan viattomille, puolustuskyvyttömille uhreille - tarjoilijoille.


      • keittäjä
        paskasia kirjoitti:

        Olen kuullut, että kokit ovat yleensä tosi paskasia ja tekevät työnsä sottaen koko keittiöympäristön. He eivät pese käsiään ja muut apulaiset korjaavat ja pesevät kokin likaiset jäännökset keittiössä. Kokki ei ota huomioon sitä, että voisi työskennellä myös niin ettei kauheasti sitä sotkua tulisi sinne keittiöön. Tietysti ei välitä kun muut tekevät sen paskasen työn.

        Eikö kokin pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä alaisilleen. Keittiöhygienia on nykyään hyvin tärkeä asia. Ravintola-alalla on hitonmoinen kiire kun henkilöstöä on liian vähän. Samaan aikaan täytyy tehdä useampaa työtä.

        Minä en ole paskainen! Eikä minun keittiöni! Ammattitaitoinen ja ammattiylpeä kokki huolehtii hyvän ruoan lisäksi omasta ja työpaikkansa hygieniasta, ja pystyy siinä samalla toisinaan turisemaan asiakkaitten kanssa salissa, siitä mitenkään likaantumatta tai että hygienia siitä kärsisi!


      • ala carte-ravintolassa työs...
        paskasia kirjoitti:

        Olen kuullut, että kokit ovat yleensä tosi paskasia ja tekevät työnsä sottaen koko keittiöympäristön. He eivät pese käsiään ja muut apulaiset korjaavat ja pesevät kokin likaiset jäännökset keittiössä. Kokki ei ota huomioon sitä, että voisi työskennellä myös niin ettei kauheasti sitä sotkua tulisi sinne keittiöön. Tietysti ei välitä kun muut tekevät sen paskasen työn.

        Eikö kokin pitäisi näyttää hyvää esimerkkiä alaisilleen. Keittiöhygienia on nykyään hyvin tärkeä asia. Ravintola-alalla on hitonmoinen kiire kun henkilöstöä on liian vähän. Samaan aikaan täytyy tehdä useampaa työtä.

        Niin se vain on,että kaikki ravintolan keittiöt missä olen ollut itse töissä ovat olleet tuollaisia..kokki sotkee minkä kerkeää ja apulainen siivoaa..Ja sekin on tosi,että monelta asiakkaalta jäisi ruoat tilaamatta,kun näkisi keittiön puolen..Ei menis terveystarkastuksesta monikaan paikka läpi!!


    • Asiakas

      Minä käyn aika paljonkin ravintoloissa syömässä, mutta olen tarkka paikan hygieniasta. Jos näen likaisen vessan tai henkilökunnan koskevan ruokiin pesemättömillä käsillä, en tule toiste samaan paikkaan, vaikka se muuten olisikin ilmapiiriltään viihtyisä.

      Minusta on kuitenkin kiva, jos kokki tuo itse ruoka-annoksen pöytään kokin vaatteissa. Mielestäni kokki on se ylin ja arvostetuin ravintoloissa. Kokin ansiostahan makunautinnot koetaan!

      Jos hän koskee kassaan, tulee mielikuva siitä, että likaisia rahoja käsiteltyään hän saattaisi sormeilla ruoka-annostani... Yök.

      Työniloa kuitenkin Sinulle! Uskon, että ihmettelet asiaa puhtain sormin.

      • passi 2006

        Mistäköhän mahtaa tulla streptokokki?


      • Gono-kokki
        passi 2006 kirjoitti:

        Mistäköhän mahtaa tulla streptokokki?

        Kun leivon pitsataikinoita, saan niihin paremman aromin kun raavin pallejani vähän väliä. Asiakkaat ovat olleet jo kauan tyytyväisiä ja suuntaavat uudelleen meille. Heitäkin on kai alkanut syyhyttää. Ehkä ei oma tipparini ole tarttunut, mutta hiivasieni ainakin. Mutta tärkeintä on, että asiakkaat hiplaavat itseään ja energiaa kuluu. Saadaan nälkäisiä asiakkaita. Bisnes on bisnestä.


      • johtuu,
        Gono-kokki kirjoitti:

        Kun leivon pitsataikinoita, saan niihin paremman aromin kun raavin pallejani vähän väliä. Asiakkaat ovat olleet jo kauan tyytyväisiä ja suuntaavat uudelleen meille. Heitäkin on kai alkanut syyhyttää. Ehkä ei oma tipparini ole tarttunut, mutta hiivasieni ainakin. Mutta tärkeintä on, että asiakkaat hiplaavat itseään ja energiaa kuluu. Saadaan nälkäisiä asiakkaita. Bisnes on bisnestä.

        että kokit on kaikki helvetin tyhmiä??Ja nimenomaan kokit.Kallat on jo paljon fiksumpia...


      • keittäjä
        johtuu, kirjoitti:

        että kokit on kaikki helvetin tyhmiä??Ja nimenomaan kokit.Kallat on jo paljon fiksumpia...

        Tähän ei voi muuta sanoa, kuin kysyä: Oletko kenties työssäsi epäonnistunut kokki, joka on siirretty kallaan pois piisiltä jaloista?


    • kefiiri

      Suomessa ravintolakulttuuria ei ole, valitettavasti. Taas jos mennään vaikka Ranskaan niin kokki jopa tarjoilee ruoan, annostelee jne. Suomessa kokkia tai tarjoilijaa ei arvosteta osittain se johtuu myös itsetunnosta. Ajatus että minä vaan teen ruokaa tai että minä vaan tarjoilen on syvältä. Tule vaan ulos keittiöstä ja ole ylpeä. Ilman sinua ei kukaan saa sitä ruokaa. Kysy ja kyseenalaista onko kaikki hyvin maistuko ruoka jne.kyllä se siitä.

    • vasta opiskelija..

      Mielestäni on törkeää arvostella ihmisten ammattia vain esim. sen perusteella minkälaisessa puvussa hän työskentelee, sillä monikaan ei tiedä edes mitä kaikkea kokin ammattiosaamiseen kuuluu ja mitä pitää tietää ja että se ei oikeasti ole ihan "naps, tuosta vaan..." -hommaa!! mielestäni kokkeja tulisi arvostaa enemmän kuin ihmiset arvostavat. Itse vasta opiskelen ravintolakokiksi, viimeinen vuosi alkaa, ja olen ylpeä ammatinvalinnastani, sillä olen huomannut että kokin työ on vaativaa, ja hyvällä tuurilla myös palkitsevaa, jos saa palautetta asiakkailta.

    • jarna

      en ymmärrä jos ihmiset säikkyy kokkia salissa.niinä vähäisinä kertoina kun kokki on tuonut annoksen pöytään olen ollut jopa imarreltu,koska silloin tekijällä on ollut pokkaa itse tuda tekemänsä ruoka.eikö se kerro että kokki arvotaa itseään ja asiakasta.lisää kokkeja tuomaan tekemiään ruokia pöytään kertoohan se jo ruuan tasosta.

      • kolibakteeri

        Kyllä pitää eriyttää rahaa koskettelevat ja keittiöihmiset. Rahahan kiertää maailmaa ja kadulta löydetyssä kolikossa voi olla vaikkaa lintuflunssaa. Mikään terveyssyy ei estä kokkia tuomasta puhdasta ruokaa pöytään, kunhan muistaa jättää rahastuksen muille.


      • Jennisa
        kolibakteeri kirjoitti:

        Kyllä pitää eriyttää rahaa koskettelevat ja keittiöihmiset. Rahahan kiertää maailmaa ja kadulta löydetyssä kolikossa voi olla vaikkaa lintuflunssaa. Mikään terveyssyy ei estä kokkia tuomasta puhdasta ruokaa pöytään, kunhan muistaa jättää rahastuksen muille.

        Rahastuksen jälkeen on kyllä tärkeää pestä kädet mutta että ihan lintulenssua? Kas kun ei hiv. Oikeesti.
        Kokki voi tehä periaatteessa mitä vain kunhan pitää huolen että on itse, mukaan lukien työvaatteet, puhdas ennenku alkaa mihinkään.
        Tottakai parempi olla "ylihygieeninen" ku ettei huolehtis asiasta juurikaan mutta järki käteen.


      • kolibakteeri
        Jennisa kirjoitti:

        Rahastuksen jälkeen on kyllä tärkeää pestä kädet mutta että ihan lintulenssua? Kas kun ei hiv. Oikeesti.
        Kokki voi tehä periaatteessa mitä vain kunhan pitää huolen että on itse, mukaan lukien työvaatteet, puhdas ennenku alkaa mihinkään.
        Tottakai parempi olla "ylihygieeninen" ku ettei huolehtis asiasta juurikaan mutta järki käteen.

        Nykyajan laatutietoiset superihmiset haluavat nähdä kokin, mutta työnsä ääressä. Näin voitaisiin ravintolan yhdelle seinälle heijastaa reaaliaikaista videokuvaa keittiön toihuista. Silloin ei kokinkaan tarvitse tulla "popliini"-takissaan paljastelemaan itseään, kun on jo videolta tuttu tyyppi. Samoin voitaisiin terveystarkastajan raportit antaa yleisön nähtäväksi. Toinen valvontakamera voisi olla kassanhoitajan pään yläpuolella. Kolmas valvoisi lavuaarin päällä käsien pesua.


      • lokkikokki
        kolibakteeri kirjoitti:

        Nykyajan laatutietoiset superihmiset haluavat nähdä kokin, mutta työnsä ääressä. Näin voitaisiin ravintolan yhdelle seinälle heijastaa reaaliaikaista videokuvaa keittiön toihuista. Silloin ei kokinkaan tarvitse tulla "popliini"-takissaan paljastelemaan itseään, kun on jo videolta tuttu tyyppi. Samoin voitaisiin terveystarkastajan raportit antaa yleisön nähtäväksi. Toinen valvontakamera voisi olla kassanhoitajan pään yläpuolella. Kolmas valvoisi lavuaarin päällä käsien pesua.

        Ei jumalauta, ootko tosissas????

        Miltä susta tuntuis olla töissä jos ihmiset tuijottais koko ajan screeniä mistä sut näkis?

        Kaikkia ei varmastikaan kiinnosta nähdä mitä muuta siinä keittiössä tapahtuu sen oman annoksen valmistuksen lisäksi.

        Jos oikeastu olet noin pelokas ihminen niin suosittelen lämpimästi jäämään kotiin syömään mikroateriaa. Varo vaan, mistäs sitä tietää jos tehtaalla on sattunu "pikku" vahinko...


      • Uutta ja kivaa
        lokkikokki kirjoitti:

        Ei jumalauta, ootko tosissas????

        Miltä susta tuntuis olla töissä jos ihmiset tuijottais koko ajan screeniä mistä sut näkis?

        Kaikkia ei varmastikaan kiinnosta nähdä mitä muuta siinä keittiössä tapahtuu sen oman annoksen valmistuksen lisäksi.

        Jos oikeastu olet noin pelokas ihminen niin suosittelen lämpimästi jäämään kotiin syömään mikroateriaa. Varo vaan, mistäs sitä tietää jos tehtaalla on sattunu "pikku" vahinko...

        Jos hävettää esiintyä, kuten ei esimerkiksi muusikoita, niin voi vetää kunnon pukineet päälle Lordin malliin.

        Luulen, että sellainen ravintola alkaisi vetää ruokailijoita.


      • kolibakteeri kirjoitti:

        Nykyajan laatutietoiset superihmiset haluavat nähdä kokin, mutta työnsä ääressä. Näin voitaisiin ravintolan yhdelle seinälle heijastaa reaaliaikaista videokuvaa keittiön toihuista. Silloin ei kokinkaan tarvitse tulla "popliini"-takissaan paljastelemaan itseään, kun on jo videolta tuttu tyyppi. Samoin voitaisiin terveystarkastajan raportit antaa yleisön nähtäväksi. Toinen valvontakamera voisi olla kassanhoitajan pään yläpuolella. Kolmas valvoisi lavuaarin päällä käsien pesua.

        Kuka haluis kyttää jonku käsienpesuu tai kassatyäskentelyy. Väkisten sitä joutuu kokkiki joskus salin pualelle ja kassalle nykyaikana ku työntekijöitä on liika vähä.


      • Lordikokki
        kolibakteeri kirjoitti:

        Nykyajan laatutietoiset superihmiset haluavat nähdä kokin, mutta työnsä ääressä. Näin voitaisiin ravintolan yhdelle seinälle heijastaa reaaliaikaista videokuvaa keittiön toihuista. Silloin ei kokinkaan tarvitse tulla "popliini"-takissaan paljastelemaan itseään, kun on jo videolta tuttu tyyppi. Samoin voitaisiin terveystarkastajan raportit antaa yleisön nähtäväksi. Toinen valvontakamera voisi olla kassanhoitajan pään yläpuolella. Kolmas valvoisi lavuaarin päällä käsien pesua.

        Kyllä valvonta lisääntyy, mutta eri syistä. Terveysfasistit kyttäävät tupakointia, eivätkä muuta mietikään. Sitä varten tarvitaan asiakkaiden seuraamiseksi valvontakamerat.
        Henkilökunta on niin minimissä, ettei se enää voi keittiön puolelta seurata kenenkään polttelemista.

        Asiakkaita tässä tullaan kyttäämään, ettei joku annostansa odotteleva asiakas joutessaan vain erehdy sätkää sytyttelemään. Tulevaisuudessa tullaaan näkemään terveysratsioita baareissakin ja annettavan sakkoja nälkäisille asiakkaille.

        Paikallisella poliisiasemalla on näiden tupakointikameroiden pääkallonpaikka. Sieltä he sitten pillit viheltäen tulevat nappaamaan tupakoitsijan rysän päältä. Sieltä he sitten rientävät parveketupakoitsijoitten kimppuun.

        Ja niin edelleen...


      • Pervers Ahmija
        jojo1000 kirjoitti:

        Kuka haluis kyttää jonku käsienpesuu tai kassatyäskentelyy. Väkisten sitä joutuu kokkiki joskus salin pualelle ja kassalle nykyaikana ku työntekijöitä on liika vähä.

        Kyllä meitä tirkistelijöitä riittää. Lihan käsittely vauhdikkaissa käsissä on erityisen himon kohteena. Kun varsinkin naiskokeille tulee hiki, olisi kiva nähdä pientä strippausta työn lomassa. Tämä huvi voitaisiin laittaa tarjoiluprosentteihin. Nykyään tietysti miestenkin kroppa kiinnostaa sekä naisia että "niitä" miehiä. Joten kokit näkyviin!


    • mutta niin tosi

      Olipa eräänä päivänä kokilla hiukka ns. kaamea kapula ja väsy, eikä ihan skarpein olotila siis päällä. Hämmensi siinä sitten asiakkaan pasta-annosta liedellä kattilassa, ja yhtäkkiä tajusi että kädessä ei ollutkaan kauha vaan tiskiharja.
      Mitäpä kokki teki? Ei muuta kuin harja pois pastan seasta ja pasta asiakkaalle.
      Ja kyse ei ole mistään räkälästä vaan hyvämaineisesta ja tunnetusta ravintolasta.
      Tiedän jutun todeksi, koska se sattui tänä keväänä omalla työpaikallani. Ja taatusti näitä vastaavia juttuja sattuu muuallakin.
      Ei liity kokintakkiin, mutta pakko oli kertoa kun siitä hygieniasta on tässä ketjussa ollut niin kovasti puhetta.
      Ja kyseinen kokki ei ole enää meillä töissä (vaihtoi vielä parempaaan ravintolaan), joten uskallamme syödä henksuruokia jälleen.

    • kokkia kuuluukin pelätä ja kunjoittaa. katsokaa kaikkia sarjakuvien ja elokuvien kokinroolia! on ajat muuttuneet tosiaan jos kokki tekee kyypparinkin hommat......

      • ida83

        on sanonta... ei kannata vittuilla kokille kenen ruokia syöt..


      • keittäjätär
        ida83 kirjoitti:

        on sanonta... ei kannata vittuilla kokille kenen ruokia syöt..

        voin muuten kertoa että on sitten keittiö hygienia aika kovassa kunnossa nykyään. ainakin paikat missä itse olen ollut niin oli kyl niin pirun tarkkaa hommaa toi siivoaminen. siinä vaiheessa vaan ku bongi kone laul saa niveaa et rupee vetään suma opalia pöydille carita liinan kera vaan viskot sen pihvit parilalle ja rupeet nostaan 10 pöydän ruoat. vai haluasitko sinä että siinä vaiheessa ku sun ruoat on nousemassa keskeytän hommat ja rupeen pesemään lattiat?
        meillä siivotaan köökkiä kahteen otteseen päivän aikana,riippuu miten paskasta on. viikko siivousta löytyy vaikka nihkeesti välistä toteutuu jos on paljon asiakkaita. koska henkilökunta on vedetty aivan minimiin. iltasin meit on yks ainoa töissä ja siinä vaiheessa ku sulla pamahtaa sali puolilleen täyteen 250 asiakaspaikkasessa ravintelissä niin et rupee puunaan keittiöö..ja nyt ei kuitenkaan kyseessä mikään pika ruokala vaan kunnon carte raflasta..

        ja kyllä se terveystarkastaja aina jaksaa tulla käymään ja uskoakseni hän osaa arvioida sen keittiön paremmin ku tavan pulliaiset tai edes keittiön väki..

        ja mitä kokintakkiin tulee niin mielestäni se on hienoa ja just niin ku pitää olla että kokki osaa näyttäytyä salissa se takki päällä. olen useasti vienyt ruokia vaikka piisis olenkin, joskus jopa käyny pahoittelemassa jos ruoka ei ole ollut aivvan sitä mitä olisi pitänyt, usein ottanu henkilökohtasesti kiitoksia vastaan... kehtaan mennä ja olen ylpeä siitä!


      • nyt niin!!
        keittäjätär kirjoitti:

        voin muuten kertoa että on sitten keittiö hygienia aika kovassa kunnossa nykyään. ainakin paikat missä itse olen ollut niin oli kyl niin pirun tarkkaa hommaa toi siivoaminen. siinä vaiheessa vaan ku bongi kone laul saa niveaa et rupee vetään suma opalia pöydille carita liinan kera vaan viskot sen pihvit parilalle ja rupeet nostaan 10 pöydän ruoat. vai haluasitko sinä että siinä vaiheessa ku sun ruoat on nousemassa keskeytän hommat ja rupeen pesemään lattiat?
        meillä siivotaan köökkiä kahteen otteseen päivän aikana,riippuu miten paskasta on. viikko siivousta löytyy vaikka nihkeesti välistä toteutuu jos on paljon asiakkaita. koska henkilökunta on vedetty aivan minimiin. iltasin meit on yks ainoa töissä ja siinä vaiheessa ku sulla pamahtaa sali puolilleen täyteen 250 asiakaspaikkasessa ravintelissä niin et rupee puunaan keittiöö..ja nyt ei kuitenkaan kyseessä mikään pika ruokala vaan kunnon carte raflasta..

        ja kyllä se terveystarkastaja aina jaksaa tulla käymään ja uskoakseni hän osaa arvioida sen keittiön paremmin ku tavan pulliaiset tai edes keittiön väki..

        ja mitä kokintakkiin tulee niin mielestäni se on hienoa ja just niin ku pitää olla että kokki osaa näyttäytyä salissa se takki päällä. olen useasti vienyt ruokia vaikka piisis olenkin, joskus jopa käyny pahoittelemassa jos ruoka ei ole ollut aivvan sitä mitä olisi pitänyt, usein ottanu henkilökohtasesti kiitoksia vastaan... kehtaan mennä ja olen ylpeä siitä!

        Että,eiköhän hygieniaksi riitä se,että kokilla on lyhyet kädet.Ettei ylety raapimaan muniaan tai persettään...


      • nyt niin!! kirjoitti:

        Että,eiköhän hygieniaksi riitä se,että kokilla on lyhyet kädet.Ettei ylety raapimaan muniaan tai persettään...

        vasemmassa kädessä ei ole peukaloa ettei se ole sopassa........


      • keittäjä
        nyt niin!! kirjoitti:

        Että,eiköhän hygieniaksi riitä se,että kokilla on lyhyet kädet.Ettei ylety raapimaan muniaan tai persettään...

        olette liikaa kytänny telkkaria.. ei missään raavita munia keittiössä. puhukaa teidän omasta kokkaus menetelmistä kotona vaan.. ammattitaidolla sitä ruokaa tehdään. edelleenkin...tervetuloa keittiöön kattomaan miten se teidän ruoka valmistuu...:)


      • pipukka
        keittäjä kirjoitti:

        olette liikaa kytänny telkkaria.. ei missään raavita munia keittiössä. puhukaa teidän omasta kokkaus menetelmistä kotona vaan.. ammattitaidolla sitä ruokaa tehdään. edelleenkin...tervetuloa keittiöön kattomaan miten se teidän ruoka valmistuu...:)

        On se salin puolelta hyvä vittuilla kun on juomaa naaman alla,olisivat onnellisia että sentään vielä jossakin saa ruokaa,meillä lopetettiin ruuan myynti totaalisesti,vain sipsejä ja pähkinöitä on myynnissä.Selitä sitten asiakkaalle joka haluaa ruokaa,ei oo kokkia kun omistajat on niin saatanan ahneita että vetivät kokin palkan pois,ja meilläkin sitä ruokaa sentään meni aika tavalla.Nyt meinaavat panna kassat kävelemään ja poket myymään juomat,mä nään niin punasta tollasten turhanpäisten jorinoitten takia,jokainen voi kokeilla millaista on olla tänäpäivänä kapakassa töissä.


      • ongelmia
        pipukka kirjoitti:

        On se salin puolelta hyvä vittuilla kun on juomaa naaman alla,olisivat onnellisia että sentään vielä jossakin saa ruokaa,meillä lopetettiin ruuan myynti totaalisesti,vain sipsejä ja pähkinöitä on myynnissä.Selitä sitten asiakkaalle joka haluaa ruokaa,ei oo kokkia kun omistajat on niin saatanan ahneita että vetivät kokin palkan pois,ja meilläkin sitä ruokaa sentään meni aika tavalla.Nyt meinaavat panna kassat kävelemään ja poket myymään juomat,mä nään niin punasta tollasten turhanpäisten jorinoitten takia,jokainen voi kokeilla millaista on olla tänäpäivänä kapakassa töissä.

        Että minkäslaiset taidot niillä pokeilla on?
        Onko alkoholipassit ja muut kunnossa? Entäs muutenkin hygieniasäännökset?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe