Lomalaiset

viidanhelmi

Meillä käy paljon lomavieraita.
Sen huomaa ruokalaskusta ja väsymisen määrästä.
Onko muita samanlaisia?
En osaa ottaa apua vastaan, pitää kaikki tehdä itse.
Auton takapenkki on lähes päivittäin täynnä ruokakasseja.
Oma on vikani kun olen opettanut vieraat siihen että meillä käydessä voi todellakin pitää lomaa.
On vaikea muuttaa totuttuja tapoja, halua olisi mutta en tiedä miten aloittaisin.
Odotan vain lomakauden loppumista.

13

774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PLm/Etu-Töölö

Olin saaressa juhannuksena lomavieraana. Isäntäväki teki selväksi mitä kukin vieras tuo tullessaan. Näin on toimittu jo vuosia. Vieraat auttavat myös tiskaamisessa ja pöydän kattamisessa. Ruoka juomineen on kallista ei ole tarkoitus kuormittaa isäntäväkeä.

• Outo lintu

Valkoisten valheiden käyttö tässä tilanteessa olisi paikallaan. Sinusta itsestäsi riippuu vetoatko kassakriisiin = olet varannut matkan ja tili on tyhjä sekä käyttövarat matkaan säästettävä. Sinun pitäisi sitten todella lähteä säästyneillä rahoilla matkalle. Silti lähtisi liikkeelle juoru.
      Lääkärin määräyksestä on muutettava omia ruokailutapoja ja alettava liikkumaan. Et yksinkertaisesti ehdi laittamaan kaksia sapuskoita, etkä ole paikalla passaamassa. Tuskin vieraasi sauvakävelylle kaveriksesi lähtevät. Aikuistyypin diabetes sopii mainiosti, elämäntavat ennalta ehkäisevästi muutokseen. Saa ihmisellä olla yksi sairaus lisää. Lääkkeitä ei tarvii olla ruokavalio ja liikunta olivat ekat hoidot ja yleensä riittävät.

Itse ole käyttänyt lääkärikielsi-valetta Lapin vaelluksen perumiseen. Siitä ei todellakaan ollut mitään harmia, en tuntenut vaellusporukasta ketään ja itsepähän tiivistivät aikataulua.

Teet mitä tahansa ainakin puolet kesävieraista löytää tulevaisuudessa muita lomasuunnitelmia. Sinulle seurallisena ihmisenä ja emännän roolista nauttivana, tilanne on vaikea.
      Uskoisin todelliset ystäväsi käyvät edelleen ja ostavat omaia eväitä ja auttavat tai laittavat ruokansa itse.
      Sinun on vain otettava rohkesti puheeksi. Voithan, vaikka tulostaa tämän keskustelun tulokset avuksi. Ole rehellinen itsellesi ja nauti kesästä vieraiden kanssa toisilla pelisäännöillä.

• viidanhelmi*

Toimin vanhan kaavan mukaan automaattisesti.
        Niin tekevät myös vieraat.
        Tuossa oli hyviä neuvoja joita voi hyödyntää kunhan ensin vähän sulattelen niitä.
        Valkoinen valhe on joskus paikallaan, välit pysyvät parempina.
        Jos yht`äkkiä töksäyttää että olen kyllästynyt passaamiseen ja ruuan kantamiseen saattaa herättää pahaa verta kun palvelu noin vain lopetetaan.

• kokeillut
        viidanhelmi* kirjoitti:

Toimin vanhan kaavan mukaan automaattisesti.
        Niin tekevät myös vieraat.
        Tuossa oli hyviä neuvoja joita voi hyödyntää kunhan ensin vähän sulattelen niitä.
        Valkoinen valhe on joskus paikallaan, välit pysyvät parempina.
        Jos yht`äkkiä töksäyttää että olen kyllästynyt passaamiseen ja ruuan kantamiseen saattaa herättää pahaa verta kun palvelu noin vain lopetetaan.

Olen läpikäynyt saman ruljanssin. Koska en halunnut saada vihamiehiä etenin pikkuhiljaa. Kun kutsuin vieraat / he kutsutittavat itsensä, tajusin, että jokainen kysyi, mitä toisi tullessaan. Tähän olin aina ennen vastannut, ettei tarvitse tuoda mitään. Alkuun aloin vastata, että tuokaa juomat, talo tarjoaa ruoan. Vähitellen aloimme avoimesti suunnitella myös ruoan jakamisen. Onhan joitakin tuotteita helpompi saada kaupungista kuin pikkukyliltä. Kukaan ei pyytänyt rahaa tuomisistaan, kyllä mökkivierailu sittenkin tulee halvemmaksi kuin majataloon meneminen. Kertakäyttöastiat ovat tuliaisina hieno idea. Ei tarvitse kenenkään tiskata ja sytykkeitäkin jää.

Apuakin yleensä tarjotaan. Ainakin naiset kysyvät voivatko auttaa. Aloita tavaroiden kantamisesta, kattamisesta, poiskorjaamisesta ja lopuksi tiskaamisesta. Yhdessä kattaminen on myös hauskaa. Voit varata tavarat valmiiksi tai suunnittelette spontaanisti kukkien hakemisesta alkaen. Astioiden tiskaaminen taivasalla muiden kanssa seurustellen on myös hauskaa.
        Monet miehet haluaisivat tehdä kunnon hommia (puunkaatoa, halonhakkaamista, haketusta, hiekan levitystä), mutteivat kehtaa ehdottaa. Mutta työtehtäviä ei kannata aloittaa jakaa kättelyssä. Kyllä se hetki tulee ja sitten vaan asiaan eikä turhia kursailuja. Kuinka moni vaimo vesittää miehensä toiveen sanomalla, että "aina toi haluaa hakata halkoja maalle päästyään". Nauttikaa naiset kaksinkeskisistä hetkistä kun miehet painuvat halkotalkoisiin.

Aamupalan voi laittaa kylmäalustojen (kylmäkallet) kanssa seisovaksi pöydäksi. Kerrot vain edellisenä iltana mihin aikaan aamiainen on (esim. 9-11). Voit lukea aamulehteä rauhassa kun vieraat kömpivät omia aikojaan syömään. Jäljet korjaavat kukin itse.

Parhaiten pääset arkuudestasi kun alat toteuttaa oppejasi kun käyt kylässä. Kysy mitä tuot, voisitko tehdä jotain (salaatin, tiskata). Huomaat, ette ole ainoa nainen, joka kärsii tästä pitopalveluemännyydestä. Jos emäntä ei todellakaan halua apua, jää hänen seurakseen keittiöön, sekin on joskus "apua". Siitä vaan luontevasti keskustelemaan asiasta ja saat uuden näkökulman emäntään. Ja kokemuksesta tiedän, että teillä on myös mukavaa. Tulee myös syvennettyä keskusteluja pintakiillon alle, kun ollaan lähekkäin pikku keittiössä.

Kokeile! Kuuntele myös itseäsi ollessasi vierailuilla. Jos haluat vain olla, muista silloin omat tunteesi kun sinulla on vieraita. Meille vieraat tulivat jatkossa aivan yhtä usein ja väitän, että meillä oli myös mukavampaa. Ei istua törötetty rupattelemassa niitä samoja juttuja vuodesta toiseen kun oli kaikenlaista pikku puuhaa.

• Likka

Äitini oli juuri tuollainen uhrautuja ja päätin jo lapsena, että tuommoiseen en alistu. Omia lapsiani ja heidään perheitään kyllä paapon, mutta esim. entisiä työkavereita tapaan puolueettomalla maaperällä, kuten kahvilassa ja ravintolassa, missä kukin maksaa syömisensä ja juomisensa. Sukua tavataan enimmäkseen lakkiaisissa , häissä ja muissa perhejuhlissa mutta kukaan ei mene kenenkään yövieraaksi varsinkaan mökille.Suvun kokoontumisia on järjestetty pitokartanoon, jossa kaikki maksavat tarjoilusta.Jos joku epämieluisaan aikaan pyrkii kylään, narraan että on muuta menoa tai joillekin voi paukauttaa suoraan ettei ole aikaa.Lastenlasten kanssa vietämme niin paljon aikaa, että he ovat hyvä "alibi", ettei tarvitse lähteä epämieluisille vierailuille. Kyllä se maine kiirii, ettei kotihiiriä kannata kutsua kylään ja velvollisuusseurustelu tyrehtyy itsestään.
      Onhan nyt ihan tolkutonta, että kesäsi menee pilalle itsekkäitä vieraita passatessa. Ylempänä on paljon hyviä neuvoja, muuta asiat jo tänä kesänä .

• selväksi ystävyys jatkuu

Niin kyllä vieraista on kovasti kuluja.

On heistä iloakin.

Tosin ei seurasta tarvitse maksaa, kun sanot yksinkertaisesti; nyt on perheellä niin paljon omia menoja, että toivot vieraiden tuovan oman ruokansa tullessaan.

Ehdota jotain esimerkiksi jos syötte Grilliaterian: tuokaan samansuuntaista ja sitten yhdessä grillaatte.
      Rauhallisesti sitten keskustellette syödessämme kuinka ihan kivaa, kun käy vieraita, mutta ikä alkaa tehdä tehtäväänsä ja perheen talous on suuren ystäväpiirin vuoksi tiukalla. Ystävistä et halua luopua, Mutta eväät tuliaisina ihan tarpeen ja yhdessä taloutta tehden sinäkin nautit vieraista.

Siskoni joutui kyllä asian tiimoilta ikuiseen riitaan toisen siskoni kanssa. MUTTA kyse oli tämän toisen siskon todella suunnitelmallisesta omien talousmenojen minimoinnista. Nelihenkinen perhe vietti viikonloput aina, joko vanhempiemme luona tai menivät siskon mökille.
      Riitaan asia ylti kun lanko ilmoitti hankkineensa asuntovaunun rämän ja vievänsä se siskon mökille. On helpompi vierailla, kun voi illalla mennä hyvinkin myöhään työpäivän jälkeen kun on matka-ajoa 160 km. Todella aamiainenkin syötiin siskonpiikkiin. Toinen sisko ei koskaan esim. tiskannut kun on allerginen tiskiaineille. jne…
      Vanha sanonta muuntuu tässä; hullu ei ole se joka pyytää vaan se joka tarjoaa…

• se loppu nyt

olen joka kerta vienyt ruokaa ja maksanut jos kuljetuksen saanut mutta siitä huolimatta saan kuulla kuin olisin velkaa edelleen.
        Aionkin lopettaa siskojen luona käynnit ja soitot myös ei he koskaan mulle soita muutenkaan.
        Eli kaikki lähtee itsestä.

• niin kävi
        se loppu nyt kirjoitti:

olen joka kerta vienyt ruokaa ja maksanut jos kuljetuksen saanut mutta siitä huolimatta saan kuulla kuin olisin velkaa edelleen.
        Aionkin lopettaa siskojen luona käynnit ja soitot myös ei he koskaan mulle soita muutenkaan.
        Eli kaikki lähtee itsestä.

Sisko otti bensarahan, suuruudeltaan matkaan kulunut, toinen lanko laski sen sitten, sekä jouduin maksamaan tupakat kummallekin siskolle ja langolle molemmat polttivat.
        Pitämään nukkuvan lapsensa sylissäni ajon aikana takapenkillä (1960-70 luvun taite, ei lapsenistuimia ollut) tuliaiseni äidille ilmoitti heidän ostamikseen minä SAIN antaa.

Tuliaisista sain kärytettyä, kun mennessä kysyi jälleen onko mulla tuliaiset " niin kuin ennenkin" vastasin. Silloin äiti huomasi ja uskoi minua.

• Angi *

Seuraavat kun tulevat kylään lomailemaan, laitat heidät auttamaan sinua pienissä asioissa. Ruuan valmistuksessa on monenlaisia paloitteluja ja kuorimisia. Syönnin jälkeen kaikkien täytyy osallistua jälkitöihin. Sanot että sinun lomasi on nyt myös.

• viidanhelmi*

Olen joskus miettinyt että olenko ainut tällainen touhuaja.
      Kiva kuulla että tästä pääsee irti ilman suurempia kolhuja ystävyydessä.
      Kannattaa vain varoa liian nopeaa toimintaa.
      Yleensä olen vieraiden aikaan niin väsynyt että ei jaksa seurustella.
      Sitten romahdan petiin minkä hoidettavalta pääsen.
      Neuvoista on paljon apua, saa näkökulmaa asioihin kun kaikki pyörii vuodesta toiseen samaa latua siihen tahtoo jäädä kiinni.
      Minulla on kokemusta myös samantyyppisestä tilanteesta kun eräällä kirjoittajalla.
      Meitä oli menossa kahdella autolla porukkaa erästä nähtävyyttä katsomaan, eli porukkaa oli paljon.
      Toisesta autosta soitettiin että pysähdytään kahville.
      Pysähdyttyämme kaikki ryntäsivät tiskille ja valitsivat kalleimman mukaan.
      Kukaan ei ajatellutkaan maksua menivät vain pöytään.
      Minä viimeisenä maksoin laskun, se oli melkoinen huoltoasemien hinnat kun tiedetään.
      Perillä sanoin että maksoin kaikkien laskun, en kerinnyt sanoa muuta kun alkoivat kiittelemään ja lupasivat tarjota vuorostaan.
      Eivät ole vielä tarjonneet, oli paljon lapsia mukana joten vanhempia siitä on syyttäminen.

• Beaata

Meillä on asiat saatu kuntoon: ollaan aina sovittu siitä, että yksi käy kaupassa (useimmiten illan emäntä) ja lasku jaetaan tasan kaikkien vieraiden osalta. Sen maksamiseen ei osallistu sen mökin väki, joiden luona ollaan. Vieraat eivät ole harmistuneet, kun olen pyytänyt "veisitkö ruokailuastiat, meitä on 12 ja astiat on tuossa", tai "isäntä menee sytyttämään grilliä, ketkä tulevat hakemaan grillattavat". Sitten keräämme porukalla astiat pois ja eväät takaisin keittiöön. Meillä on astianpesukone, joka helpottaa jälkipuuhissa. Samanlailla toimimme puusaunan lämmittämisessä: kuka hakee tällä kertaa puut? Usein tapaamisillamme on joku teema, esim. mennään jonkun luo haravointitalkoisiin, puiden pilkkomisiin. Sen hoitaa miehet, mutta naiset kärräävät puut sovittuun paikkaan. Talkoissakin ruokalaskuun osallistuvat kaikki muut, paitsi mökin isäntäväki. Laskusta ei ole urputettu, jos joku juo kahvia, tai joku teetä, joku syö makkaraa ja joku vihanneksia. Juttu on toiminut useita vuosia. Kokeilkaa ja nauttikaa seurasta ja kesästä!

• Mieleeni on jäänyt pari kesää 40 vuoden ajalta, jolloin tunsin todella saaneeni vieraista tarpeeksi!

Oli ensimmäinen kesä täällä Ruotsissa ja sukulaiset eivät olleet unohtaneet meitä :D
        Asuimme kaksiossa ja pelkästään nukkumapaikkojen järjestelyssä oli omat ongelmansa.
        Autolasti toisensa jälkeen tuli lyhyelle viikon vierailulle. Jotkut porukat piti hakea satamasta
        parin sadan kilometrin päästä. Ei puhettakaan tarjoutua tankkaamaan, luultiin että täällä Ruotsissa vuollaan kultaa puuveitsellä.
        Pyykinpesua, ruoanlaittoa ja leipomista riitti. Sitten piti vielä yrittää viedä vieraita nähtävyyksiä katselemaan eväskorit mukana.
        Muistan että meiltä meni lomarahat tarkkaan vieraita kestitessä. Itsellä ei ollut vara lähteä mihinkään.
        Teimme päätöksen häipyä vähin äänin saavuttamattomiin seuraavien lomien aikana.

Sitten on jäänyt mieleen kesä -78, kun rakensimme taloa ja tietenkin olimme aikoneet satsata oman työpanoksen rakennuksella eikä vieraita passaamassa. Tämä ei mennyt perille sukulaispiirissä.
        Vieraita riitti! Yksi porukka ei ollut ehtinyt lähteä alta pois kun aamulaivalta tuli uutta porukkaa. Kaipa yksi ja toinen sai inspiraation lähteä käymään kun olivat jutelleet jonkun toisen täällä käyneen sukulaisen kanssa.

Sitten on oma lukunsa sellaiset sukulaiset, jotka tulevat käymään yllättäen, poimivat mukaansa lisää sukulaisia matkan varrelta ja kuvittelevat olevansa hauskoja kun pöllähtävät ykskaks ovesta sisään ja odottavat että emäntä laittaa pöydän koreaksi, muuten kiertää jutut että kovin siellä oli kuivakat tarjoomiset.

Emäntien väsymisen ymmärtää, jos vieraita käy tuhkatiheään kesän aikana ja vierailulle aikovien kannattaa ajatella kuinka voisivat auttaa molemminpuoliseen tyytyväisyyteen ja iloon tavata toisiaan.

• MdK-MdK kirjoitti:

Mieleeni on jäänyt pari kesää 40 vuoden ajalta, jolloin tunsin todella saaneeni vieraista tarpeeksi!

Oli ensimmäinen kesä täällä Ruotsissa ja sukulaiset eivät olleet unohtaneet meitä :D
        Asuimme kaksiossa ja pelkästään nukkumapaikkojen järjestelyssä oli omat ongelmansa.
        Autolasti toisensa jälkeen tuli lyhyelle viikon vierailulle. Jotkut porukat piti hakea satamasta
        parin sadan kilometrin päästä. Ei puhettakaan tarjoutua tankkaamaan, luultiin että täällä Ruotsissa vuollaan kultaa puuveitsellä.
        Pyykinpesua, ruoanlaittoa ja leipomista riitti. Sitten piti vielä yrittää viedä vieraita nähtävyyksiä katselemaan eväskorit mukana.
        Muistan että meiltä meni lomarahat tarkkaan vieraita kestitessä. Itsellä ei ollut vara lähteä mihinkään.
        Teimme päätöksen häipyä vähin äänin saavuttamattomiin seuraavien lomien aikana.

Sitten on jäänyt mieleen kesä -78, kun rakensimme taloa ja tietenkin olimme aikoneet satsata oman työpanoksen rakennuksella eikä vieraita passaamassa. Tämä ei mennyt perille sukulaispiirissä.
        Vieraita riitti! Yksi porukka ei ollut ehtinyt lähteä alta pois kun aamulaivalta tuli uutta porukkaa. Kaipa yksi ja toinen sai inspiraation lähteä käymään kun olivat jutelleet jonkun toisen täällä käyneen sukulaisen kanssa.

Sitten on oma lukunsa sellaiset sukulaiset, jotka tulevat käymään yllättäen, poimivat mukaansa lisää sukulaisia matkan varrelta ja kuvittelevat olevansa hauskoja kun pöllähtävät ykskaks ovesta sisään ja odottavat että emäntä laittaa pöydän koreaksi, muuten kiertää jutut että kovin siellä oli kuivakat tarjoomiset.

Emäntien väsymisen ymmärtää, jos vieraita käy tuhkatiheään kesän aikana ja vierailulle aikovien kannattaa ajatella kuinka voisivat auttaa molemminpuoliseen tyytyväisyyteen ja iloon tavata toisiaan.

Kun MDK:lla . Minun sukulaisia on tullut tänne Ruotsiin jo 60 luvulla aika monta . Ja tottakai he aina kesällä tulivat kotisuomeen näyttämään kuinka hieno Volvo tuli taas ostettua . Mutta tuliaisia ei ollut kun harva se kerta . Ja sekin oli jokin alkoholi pullo laivalta .Minkä sitten itse joivat,olivathan he lomalla ja rentoutuivat
        Minulla oli pienet lapset ja muutenkin kovat ajat --olimme rakentaneet juuri ja oli elettävä muutenkin nuukasti.Sitä kesti n10 kesää. Sitten mieheni kuoli ja hekin olivat päässeet veloistaan niin että oli rahaa kierrellä suomenniemee ,hyvä jos kerkisivät tervehtimässä käydä .Äitikin eli vielä silloin ja olisi toivonut että olisivat sisareni joskus käyneet tervehtimässä häntä.
        Nyt olen itse Ruotsissa ollut 20v ja kun käyn suomessa olen yötä hotellissa ,tervehtimässä käyn mutta en yövieraaksi .
        Ja muutenkin on mukavampaa olla omissa oloissaan kun on lomalla ,kun ainaisessa tarkkailussa sukulaisten luona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      148
      3299
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      59
      2638
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      30
      2080
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1667
    5. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1514
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      77
      1498
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      365
      1445
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      91
      1150
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1115
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1086
    Aihe