Alipaineletkut

vaihtoon

Micrassa on niitä kilometri, vähintään...
auto on 92 ja 1.2 mitä maksaa niiden vaihto?

Entä sellanen juttu kun aamulla ekaa kertaa peruuttaessa ilmeisesti jarrut kiljuu tai kitisee.
Vai mikä ois?

Vanhan auton omistaja ja köyhä kun olen niin pitäs halvalla saada :-)
Niin ja lisäksi itse melko tumpelo :-(

24

3516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalliimpaa kuin auto

      "Alipaineletkut vaihtoon    
      Micrassa on niitä kilometri, vähintään...
      auto on 92 ja 1.2 mitä maksaa niiden vaihto?"

      Kilometri alipaineletkua maksaa noin 1000m * 1€ joten tuosta tulee 1000€.

      Kun ei paljon pidempää pätkää letkua moottoritilaan mene kuin 1m, tulee vaihtohommaksi 1000 pätkää. Nopeimmillaankin yhden vaihtanee noin minuutissa joten aikaa menee 1000 * 1 minuutti = 1000 minuuttia = noin 17 tuntia.

      Halvimmillaan tuntiveloitukset korjaamoilla on noin 40 euroa, joten työn kokonaiskustannus 17 * 40€ = 680€.

      Eli, kokonaskustannus kilometrin alipaineletkujen vaihtamiseksi on 1000€ 680€ = 1680€.

      Tässä vaiheessa voidaan kysyä että miksi ne pitäisi vaihtaa kun et selvästikään ymmärrä autoista.

      • että sä...

        ymmärrät, mä kuitedkin tiedän et siittä on alipaineletkuja murtunut.
        Ja tuolla suurella määrällä todella tarkoitin et mikrassa niitä riittää.
        Kiitos sulle kyrpäilystä.


      • taitaa olla...
        että sä... kirjoitti:

        ymmärrät, mä kuitedkin tiedän et siittä on alipaineletkuja murtunut.
        Ja tuolla suurella määrällä todella tarkoitin et mikrassa niitä riittää.
        Kiitos sulle kyrpäilystä.

        Jos teiniviiksi ei osaa eikä ymmärrä niin eikai se meidän vika ole.


    • Alipaine?

      Missä ne alipaineletkut on käsketty vaihtaa?
      (eli imu-ja alipaine on sama)Harvoin ne kaikki menee huonoksi-elikkä murtuu. Käyppäs näyttämässä ja kysymässä jossain "pikkukorjaamolla"letkuista.
      Se jarruääni varmaan johtuu siitä,kun illalla oot laittanut käsijarrun päälle ja sitten aamulla lähdet liikkeelle(vaikka takaperinkin)niin ne jää alkuun vähän "hakaukseen"eli päälle toviksi aikaa.
      Ei se ole oik.vika,vaan ihan niitä perusjuttuja.
      Etenkin jos yöllä on kosteata,niin enemmän kitisee aamulla.

      • kässäriä

        päälle illalla, on nääs suora parkkipaikka.
        Ja tuota ääntä ei ole kuulunut ennen.

        Järkeni mukaan kun yksi letkukin hapertuu niin samoin tapahtuu muille kun ovat alkuperäisiä.
        Ja niiden oireet on suiks hankalia etten viitti säästää tässä asiassa.


    • vakavissaan..

      Niin, eli sitä alipaineletkuja on korkeintaan 1,5 m ja se pätkä maksaa muutaman euron. Näpsäkkäsorminen vaihtaa ne kaikki vartissa. Korjaamollakaan tuosta ei saa velottaa enempää kuin 10-20 e.

      • datsunisti

        Ja vaihda sitten kaikki letkut heti vaikka näyttäs viellä hyvältä.


      • olihan

        täällä sentään pari asiallistakin kaveria.

        Uskaltaako niitä itse alkaa vaihtaan kun en todellakaan ole mikään etevä näissä asioissa.
        Yhden olen jo kyllä vaihtanut, mut kun niitä piisaa.


      • kuka vaan
        olihan kirjoitti:

        täällä sentään pari asiallistakin kaveria.

        Uskaltaako niitä itse alkaa vaihtaan kun en todellakaan ole mikään etevä näissä asioissa.
        Yhden olen jo kyllä vaihtanut, mut kun niitä piisaa.

        Kuka tahansa aikuinen järkevä ihminen osaa vaihtaa ne. Nappaat pienen pätkän malliksi ja haet Etolasta tai kumialan liikkeestä 2 metriä vastaavaa uutta letkua. Ei ole niin nöpön nuukaa se koko, kunhan pysyy jämptisti kiinni. Yleensä seinämävahvuus poikkeaa.

        Sitten otat YKSITELLEN alipaineletkut irti, mittaat uudesta muutaman sentin pidemmän pätkän ja painat kiinni. Jos joudut irroittelemaan alipaineventtiilejä, pane merkille miten päin ne ovat. Toimivat vain toiseen suuntaan.

        Huomaa, että suurin osa letkuista on rikki, vaikka näyttävät ehjiltä. Vähän kun päästä pyörittelee, niin halki ovat.


    • kuitenkin näin

      Annas kun arvaan, micra nykii?

      Säädäppä sytytys ennenkuin alat osia vaihtelemaan.

      • nyi....

        oireet on muut, eli tyypillisiä vuoto-oireita.


      • varsinainen asiantuntija
        nyi.... kirjoitti:

        oireet on muut, eli tyypillisiä vuoto-oireita.

        Eh eh, tyypilliset alipainepuolen vuoto-oireet ovat nykiminen, kun seos menee liian laihaksi.


      • micrailija

        Kannattaa vaihtaa letkut ennenkuin alkaa pilaamaan moottorin säätöjä.


      • itse...
        micrailija kirjoitti:

        Kannattaa vaihtaa letkut ennenkuin alkaa pilaamaan moottorin säätöjä.

        vaihtanut?
        Kuten arvaat en osaa tehdä autolle juuri mitään.
        Niitä on siellä monta letkua enkä edes tiedä mitä ovat...
        Et sattus asuun liki :-)


      • Se siitä tuli
        itse... kirjoitti:

        vaihtanut?
        Kuten arvaat en osaa tehdä autolle juuri mitään.
        Niitä on siellä monta letkua enkä edes tiedä mitä ovat...
        Et sattus asuun liki :-)

        Edelleenkin ihmettelen että mistä henkilö joka ei ymmärrä autoista on keksinyt että alipaineletkut on vaihdettava.

        Lisäksi jos kysyy "et sattus asuun liki" olisi syytä kertoa myös paikkakunta jossa itse on.

        Suosittelen viemään korjaamolle, sen verran menee nyt homma pieleen kaikinpuolin.


      • micrailija
        Se siitä tuli kirjoitti:

        Edelleenkin ihmettelen että mistä henkilö joka ei ymmärrä autoista on keksinyt että alipaineletkut on vaihdettava.

        Lisäksi jos kysyy "et sattus asuun liki" olisi syytä kertoa myös paikkakunta jossa itse on.

        Suosittelen viemään korjaamolle, sen verran menee nyt homma pieleen kaikinpuolin.

        Kyllä tuon ikäisessä rupeaa hyvinkin letkut murtuilemaan. Jos vaikka moottori röpöttää tai jarrupaineet ei pysy. Eikä tarvitse olla mikään autoinsinööri letkuja vaihtaakseen ...yksi kerrallaan samanlaista letkunpätkää.

        Helpoin ratkaisu varmaan olis osaava Nissankorjaamo parantaa micran moottorin säädöt luultavasti tunnissa...


      • Klassiset oireet
        micrailija kirjoitti:

        Kyllä tuon ikäisessä rupeaa hyvinkin letkut murtuilemaan. Jos vaikka moottori röpöttää tai jarrupaineet ei pysy. Eikä tarvitse olla mikään autoinsinööri letkuja vaihtaakseen ...yksi kerrallaan samanlaista letkunpätkää.

        Helpoin ratkaisu varmaan olis osaava Nissankorjaamo parantaa micran moottorin säädöt luultavasti tunnissa...

        Ei ei. Kun säädöt on ihan kunnossa, oireet on ihan klassiset alipaineletkujen vuotamiseen. Mutta kun ei osaa vaihtaa.


      • sulle.......
        micrailija kirjoitti:

        Kyllä tuon ikäisessä rupeaa hyvinkin letkut murtuilemaan. Jos vaikka moottori röpöttää tai jarrupaineet ei pysy. Eikä tarvitse olla mikään autoinsinööri letkuja vaihtaakseen ...yksi kerrallaan samanlaista letkunpätkää.

        Helpoin ratkaisu varmaan olis osaava Nissankorjaamo parantaa micran moottorin säädöt luultavasti tunnissa...

        sillee mä ajattelinkin, et yks kerrallaan katsoen..
        Niitä on kuitenkin siellä sellanen lukumäärä että hirvittää.


      • yskän
        Klassiset oireet kirjoitti:

        Ei ei. Kun säädöt on ihan kunnossa, oireet on ihan klassiset alipaineletkujen vuotamiseen. Mutta kun ei osaa vaihtaa.

        Täällä on ihme tyyppejä, enkö heti alussa sanonut missä vika on, mut ei kun muita syitä etsiivät.
        Onneks tääl on muutama jotka tajuu jotain :-)


      • mä ...
        Se siitä tuli kirjoitti:

        Edelleenkin ihmettelen että mistä henkilö joka ei ymmärrä autoista on keksinyt että alipaineletkut on vaihdettava.

        Lisäksi jos kysyy "et sattus asuun liki" olisi syytä kertoa myös paikkakunta jossa itse on.

        Suosittelen viemään korjaamolle, sen verran menee nyt homma pieleen kaikinpuolin.

        tajuun sen verran, eli enemmän kun sä ;-)


      • micrailija
        Klassiset oireet kirjoitti:

        Ei ei. Kun säädöt on ihan kunnossa, oireet on ihan klassiset alipaineletkujen vuotamiseen. Mutta kun ei osaa vaihtaa.

        Ei siinä muuta kuin ilmanputsari (ja ehkä joku paksu kumiputki) irti kiinnikkeistään, ja sitten pikkuletkuja vaihtamaan, etenkin niitä jotka on tyvestä halki. Jos on tiukassa käytä vaikka saksia irrottamiseen.


      • kai........
        micrailija kirjoitti:

        Ei siinä muuta kuin ilmanputsari (ja ehkä joku paksu kumiputki) irti kiinnikkeistään, ja sitten pikkuletkuja vaihtamaan, etenkin niitä jotka on tyvestä halki. Jos on tiukassa käytä vaikka saksia irrottamiseen.

        sitä vois uskaltaa kokeilla, jos kerran säkin uskot että minusta tumpelosta siihen olisi :-)


    • diplinssi

      Se alipaineletkujen vuotaminen vaikuttaa sekä polttoaine-ilma-suhteesees että sytytyshetkeen, joten ne molemmat tulevat kuntoon, kun saa letkut ehjäksi. Eihän niitä säätöasentoja ole kukaan muuttanut.
      Moottorin alipaine säätää sytytysaikaa eri kierrosluvuilla. Siellä on alipainerasia vanhemmissa autoissa kääntämässä virranjakajaa ja tuossa ehkä jo sähköinen anturi antamassa tietoa sytytysyksikölle. No se ei saa oikeata alipainetta, koska letkut vuotaa.
      SIKSI VAIHDA LETKUT, ÄLÄ SOTKE MUUTA. YKSITELLEN.

      • kiitos....

        Jotakin tuollasta mäkin ajattelin...
        siis että vika huonoon käyntiin on letkuissa ei muussa.

        Kiitosta kaikille asiantuntijoille :-)
        Ihan kiva että täällä edelleen löytyy teitä oikein neuvovia :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      272
      6992
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      53
      4953
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      100
      4481
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      9
      4286
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      39
      3783
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      118
      3665
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      68
      3636
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      25
      3542
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3323
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      59
      2470
    Aihe