Käsittääkseni tietotekniikkaa on hyvin helppo päästä opiskelemaan, esimerkiksi Lappeenrantaan oli ensisijaisia hakijoita vain 25!
Luen pitkää matikkaa, numerot olleet suurimmaksi osaksi ysejä, joten olisiko mahdollista pärjätä opinnoissa? Olen naispuolinen, enkä ole opiskellut tietotekniikkaa ollenkaan lukiossa, joten onko mitään mahdollisuuksia? Onko kaikki opiskelijat sellaisia nörttipoikia, vai mahtuuko sekään myös tällaisia vähemmän tekniikasta perillä olevia immeisiä? Fysiikkaa ja kemiaa en ole pakollisten kurssien lisäksi opiskellut lainkaan.
Milllaista tietotekniikan opiskelu yleensäkin on? Onko se suurimmaksi osaksi luentoja vaiko pienryhmäopetusta? Millaisiin työtehtäviin tietotekniikkaa opiskellut voi sijoittua? Kannattaisiko ottaa kaupallisia aineita sivuaineeksi? Palkat varmaan hyviä, mutta miten on työllisyyden laita? Entä kuinka paljon kielitaito merkitsee? Enkku varmaan tärkein, olettaisin. Kiitos jos joku jaksaisi vastata.
Ps. haittaako jos ei tiedä mitä ohjelmointi tarkoittaa, vielä?
Tietotekniikan opiskelu
9
8095
Vastaukset
- ÄLÄLÄLÄ
Älä edes kuvittele meneväsi! Olen valmistunut maisteriksi, opiskelin myös tietojenkäsittelytiedettä melkein laudaatturiin saakka. Alalla on huonot palkat, sinulla ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla mistään töistä niiden nörttipoikien kanssa, jotka ovat koodanneet jo yläasteelta lähtien. Et saa kehitettyä sellaista motivaatiota itsellesi, että elämäntapasi muuttuisi sellaiseksi, että ollaan koneen ääressä 16 tuntia vuorokaudessa. Työt alalta valuvat halvempiin maihin, kuten Intiaan, ja sen kallistuessa keski-eurooppaan, kuten Puolaan. Kun valmistuisit, niin Suomessa, eikä muuallakaan ole yhtään järkevää edes kohtuullisesti palkattua tietotekniikan työpaikkaa tarjolla. Tämä on kylmä fakta. Lisäksi opintosi mätänevät käsiisi vuodessa, jos et saa töitä ja jos saisitkin, niin istuisit puolet elämästäsi kursseilla kehittämässä taitojasi ja opettelemassa uusia muotihärpäkkeitä, jotka vanhentuvat jo kun niitä aletaan massalle kouluttaa. Itse en ole tietotekniikka-alalla, mutta tunnen sieltä todella monia ja kaikki ovat 100% kypsiä hommiinsa. Kaikki ovat suunnittelutasolla, koodaritkin melko kypsiä hirveään työtahtiin ja työn pitkäveteisyyteen. Tietojenkäsittelyä kannattaa mennä opiskelemaan ainoastaan siinä tapauksessa, että jo yläasteelta lähtien tietää, että se on ainoa oikea ja mahdollinen paikka itselle. Muut, juoskaa toiseen suuntaan ja kovaa!
- yks teekkari neitokainen
Tietotekniikan ja tietojenkäsittelytieteiden ero on aika suuri. Eli kyse ei suinkaan ole samasta alasta niinkuin jostain syystä tekstistäsi parahin ÄLÄLÄ sai kuvan. Toki jotkin alueet tietotekniikassa ja tietojenkäsittelytieteissä ovat osittain päällekkäisiä, eli samanlaisia kursseja löytyy, mutta ero voi silti olla huomattava. Meillä ainakaan tietojenkäsittelytieteilijöillä ei taida juuri pakollisia matikan kursseja olla saatika fysiikkaa yms., kun taas tietotekniikan opiskelijoilta löytyy hirmuinen lista kyseisiä kursseja perusopinnoista.
Itse opiskelen tietotekniikkaa ja täytyy kyllä myöntää, että asioihin ja alaan on pakko löytyä jonkinlaista kiinnostusta, että opiskeleminen herättelee yhtään mielenkiintoa. Itse aikoinaan vaan ajattelin, että tuotahan voisi opiskella (pääsin paperivalinnassa sisään ja alasta en ollut ottanut juurikaan selvää etukäteen). Paikoin on ollut aivan järkyttäviä opiskelumotivaation puutteisia jaksoja, mutta kummasti olen dippistä vaille suoriutunut reilussa neljässä opiskeluvuodessa (ihmettelen itsekin tätä "huimaa" tahtiani tällä motivaatiollani). Mutta todella työ- ja harjoittelupaikat ovat kiven alla, kun harrastelistassakaan ei oikein löydy tietoteknisiä harrastuksia saatika, että se koodaus olisi mikään ykkösmielenkiinnon kohde..
Suosittelen aloittajaa ottamaan opinto-oppaan käteensä ja tutkimaan sieltä kurssikuvauksia ja yleensäkin opintoaineen kuvauksen. Yleensä opinto-oppaasta löytyy myös kuvaus siitä millaisiin työtehtäviin alalta mahdollisesti valmistuu jne. Toki ne ovat vain suuntaa antavia kuvauksia, mutta kyllä niistä jonkinlaisen kuvan saa. Itse en aikoinaan tutkinut oppaita opinto-ohjaajan kehoituksista huolimatta ja se kyllä ehkä olisi muuttanut täysin alavalintani.. - onkin
yks teekkari neitokainen kirjoitti:
Tietotekniikan ja tietojenkäsittelytieteiden ero on aika suuri. Eli kyse ei suinkaan ole samasta alasta niinkuin jostain syystä tekstistäsi parahin ÄLÄLÄ sai kuvan. Toki jotkin alueet tietotekniikassa ja tietojenkäsittelytieteissä ovat osittain päällekkäisiä, eli samanlaisia kursseja löytyy, mutta ero voi silti olla huomattava. Meillä ainakaan tietojenkäsittelytieteilijöillä ei taida juuri pakollisia matikan kursseja olla saatika fysiikkaa yms., kun taas tietotekniikan opiskelijoilta löytyy hirmuinen lista kyseisiä kursseja perusopinnoista.
Itse opiskelen tietotekniikkaa ja täytyy kyllä myöntää, että asioihin ja alaan on pakko löytyä jonkinlaista kiinnostusta, että opiskeleminen herättelee yhtään mielenkiintoa. Itse aikoinaan vaan ajattelin, että tuotahan voisi opiskella (pääsin paperivalinnassa sisään ja alasta en ollut ottanut juurikaan selvää etukäteen). Paikoin on ollut aivan järkyttäviä opiskelumotivaation puutteisia jaksoja, mutta kummasti olen dippistä vaille suoriutunut reilussa neljässä opiskeluvuodessa (ihmettelen itsekin tätä "huimaa" tahtiani tällä motivaatiollani). Mutta todella työ- ja harjoittelupaikat ovat kiven alla, kun harrastelistassakaan ei oikein löydy tietoteknisiä harrastuksia saatika, että se koodaus olisi mikään ykkösmielenkiinnon kohde..
Suosittelen aloittajaa ottamaan opinto-oppaan käteensä ja tutkimaan sieltä kurssikuvauksia ja yleensäkin opintoaineen kuvauksen. Yleensä opinto-oppaasta löytyy myös kuvaus siitä millaisiin työtehtäviin alalta mahdollisesti valmistuu jne. Toki ne ovat vain suuntaa antavia kuvauksia, mutta kyllä niistä jonkinlaisen kuvan saa. Itse en aikoinaan tutkinut oppaita opinto-ohjaajan kehoituksista huolimatta ja se kyllä ehkä olisi muuttanut täysin alavalintani..itse puhuin vain yliopistopuolen jutuista. Tuoltahan ei varsinaisesti koodareita tule ja töitäkin suunnittelussa saattaa vielä vähän aikaa löytyä. Kaikki hommat, jotka edes raapaisee koodaamista kannattaa kyllä unohtaa, jos ei ole harastuneisuutta asiaan. Tietotekniikan hommat on niin helposti ulkoistettavissa ja siirrettävissä halvempien hintatasojen maihin, etten juuri vaivautuisi.
- Tietojenkäsittelytieteilijä
yks teekkari neitokainen kirjoitti:
Suosittelen aloittajaa ottamaan opinto-oppaan käteensä ja tutkimaan sieltä kurssikuvauksia ja yleensäkin opintoaineen kuvauksen. Yleensä opinto-oppaasta löytyy myös kuvaus siitä millaisiin työtehtäviin alalta mahdollisesti valmistuu jne. Toki ne ovat vain suuntaa antavia kuvauksia, mutta kyllä niistä jonkinlaisen kuvan saa. Itse en aikoinaan tutkinut oppaita opinto-ohjaajan kehoituksista huolimatta ja se kyllä ehkä olisi muuttanut täysin alavalintani..Turussa on tietojenkäsittytieteissä pakollisena sivuaineena matematiikka, eli se niistä "kursseista".
Ja alkuperäiselle sanoisin, että sinne vaan jos tekee mieli. Oppimaan sinne mennään.
- tietotekniikan opiskeljia
Itse opiskelen tietotekniikkaa LUTissa. Tietotekniikan alalla työllisyyttä väitetään paremmaksi mitä se on ja tulee olemaan. Monet väittävät, että se olisi harhaluuloa kuplan jälkeisestä it-lamasta. Mutta nykyään se alkaa olemaan niin, että jos haluaa päästä töihin, niin pitää osata enemmän mitä kouluissa opettavat ja olla muita parempi. Tällä hetkellä töihin kyllä pääsisi, jos olisi paljon kokemusta symbian ohjelmoinnista tai hallitsisi .NET teknologian erinomaisesti. Suhteilla voi päästä töihin, jos osaa C /Javaa. Voi tietty muutakin opetella kuin ohjelmointia, mutta vapaiden työpaikkojen määrä taitaa vähentyä rutkasti.
Jos et ole aikaismmin ohjelmoinut, niin alku voi olla aika vaikeata. Ja jos ohjelmoinnista ei tykkää, niin sitten olisi parempi vaihtaa toiselle osastolle.
Mutta, niin hae ihmeessä opiskelemaan tietotekniikkaa lappeenrantaan vaikket mitään osaisikaan!
Jos ei tietotekniikan opiskelu miellytäkkään,
voit helposti myöhemmin vaihtaa osastoa/koulua.
Mutta eka vuosi täällä kannattaa bilettää!
Opinnoilla mitään väliä ole. - titeläinen
niin, olisihan se hyvä jotain ohjelmoinnista tietää. Suosittelisin, että opiskelisit etukäteen C-kielen perusteita, niin et olisi niin pulassa.
http://cs.stadia.fi/~silander/ohjelmointi/
Ohjelmoinnin sisäistämiseen menee aika paljon aikaa, mutta yhtäkkiä sitä vaan osaa, oli kieli mikä tahansa.- Tietojenkäsittelytieteilijä
Aloittaa vaikka Javalla ja siitä C :aan. C:llä opetellessa oppii huonoille tavoille.
- safasdfad
Tietojenkäsittelytieteilijä kirjoitti:
Aloittaa vaikka Javalla ja siitä C :aan. C:llä opetellessa oppii huonoille tavoille.
Ensinnäkin C on yksinkertaisempi kuin C ja C-kielellä aloitetaan ohjelmointi yliopistossa.
Kyllähän monet väittävät, että olio-ohjelmointia olisi vaikea oppia proseduaalisen ohjelmoinnin jälkeen. Mutta eipä se minulle ongelmia ole tuottanut. - Ei pidä paikkaansa
safasdfad kirjoitti:
Ensinnäkin C on yksinkertaisempi kuin C ja C-kielellä aloitetaan ohjelmointi yliopistossa.
Kyllähän monet väittävät, että olio-ohjelmointia olisi vaikea oppia proseduaalisen ohjelmoinnin jälkeen. Mutta eipä se minulle ongelmia ole tuottanut.Meillä aloitettiin pseudokielellä pehmeästi josta Javaan ja Javasta C :aan.
Ei ole mitään järkeä opetella C:tä ensin. Siis se on täysin hyödytön opeteltava jos voi suoraan opetella C :n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696