Terve!
Vähän ympäripyöreä kysymys, mutta minkälaisin kulutuksiin päästää tuollaisilla noin 150hp 4t koneilla. Veneenä vaikka joku DC tyyppinen uudehko vene.
+-150hv perämoottoreiden kulutus
51
20112
Vastaukset
- suunnilleen
50 litraan tunnissa kun oikein painaa menemään.
Tyhjäkäynnillä taas menee 2,5 litraa tunnissa.- näin se juuri menee
että viikonloppuna kun ajelee niin helposti menee mummontonni eikä tarviste käydä edes kaukana. 4 hengen kuormalla matkavauhdilla menee 35-40 litraa tunnissa. 2-3 tunnissa menee sata litraa helposti, siis rahassa 150 euroa, heh heh....siksihän ne ovat naruissa laitureissa?
- minuutissa
näin se juuri menee kirjoitti:
että viikonloppuna kun ajelee niin helposti menee mummontonni eikä tarviste käydä edes kaukana. 4 hengen kuormalla matkavauhdilla menee 35-40 litraa tunnissa. 2-3 tunnissa menee sata litraa helposti, siis rahassa 150 euroa, heh heh....siksihän ne ovat naruissa laitureissa?
Riippuu toki ajotavasta ja veneestä, mutta vaikka kuinka olisivat bensapihejä ruiskuvekottimia, niin ei se teho synny ihan tyhjästä.
- nyt aivan
näin se juuri menee kirjoitti:
että viikonloppuna kun ajelee niin helposti menee mummontonni eikä tarviste käydä edes kaukana. 4 hengen kuormalla matkavauhdilla menee 35-40 litraa tunnissa. 2-3 tunnissa menee sata litraa helposti, siis rahassa 150 euroa, heh heh....siksihän ne ovat naruissa laitureissa?
Täytyy ottaa huomioon, että tuollainen vene kulkee helposti yli 60 kilometriä tunnissa. Melko suurella säteellä pystyy siis viikonloppuna tai yhden päivän aikana paikkoja katselemaan ja tuoda veneen yöksi kotilaituriin.
Hidaskulkuisessa ei pala bensa mutta ei vaihdu maisemakaan. Useimmista satamista lähtiessä on ajettava sitä samaa tuttua reittiä ensimmäiset 2-3 tuntia. - Yahama
näin se juuri menee kirjoitti:
että viikonloppuna kun ajelee niin helposti menee mummontonni eikä tarviste käydä edes kaukana. 4 hengen kuormalla matkavauhdilla menee 35-40 litraa tunnissa. 2-3 tunnissa menee sata litraa helposti, siis rahassa 150 euroa, heh heh....siksihän ne ovat naruissa laitureissa?
Kaikesta hauskasta mitä voi tehdä housut jalassa:: niin joutuu maksamaan.....! Oma vene vie sen 70l per tunti(matkavaudilla) (38-40solmuu)
- täällä
täydellä kaasulla kuluttavat liikaa ainakin minun lompakolle. Todellisuudessa matkaa tehdää usen tuollaisella 20kn vauhdilla (jos ei ole naisia rannalla). Täällä vähän lukemia:
http://www.xxx-fishingclub.com/honta150.html- tardes
Noiden mukaan esim 140 suitsa kuluttaa alle 20litraa 20solmun nopeudella.. Ei minusta hirveän paha.
- hyvät
käppyrät. Löytyisikö Sinulta vielä viisikymppisten
peräkoneiden käppyröistä linkki.
Muuten, tuollaiset kaverit ovat näiden sivujen suola, jotka viitsivät ja on taito hakea kiinnos-
tavaa tietoa, eikä vain viisastella ja suorastaan
vinoilla ehken joskus naiviinkin kysymyksiin.
Tämä kysymys on täyttä asiaa.
- Ya-man
Löytyy tuolta: www.anymec.com ja sieltä LINKS, ja sitten sieltä Körfakta 2006.
- Ykä
Kippari 7/2006, joka tuli tänään postilaatikosta, sisältää tuoreen testin Flippeer 605 WA:ssa 150hv persveivareista. Honda BF 150, Evari E-tec 150, Mercury Verado 150, Suzuki DF 150 ja Yamaha F 150.
Kipparia ei valitettavasti voi lukea netistä, joten hommaa lehti tai lue kirjastossa. - Jaana_1971
Flipper 605 wa.
Topspeed (knots) Accelelation (0-30knots) (15-30 knots)
Honda BF 150 41,7 9,2sec 6,8sec
Evinrude e-tec 150 44,7 8,0sec 5,6sec
Mercury Verado 150 41,2 7,3sec 5,4sec
Suzuki DF 150 43,2 8,9sec 5,4sec
Yamaha F 150 44,3 8,3sec 5,9sec
Honda Evinrude Mercury Suzuki Yamaha
Litres/h 53 61,6 74 54,7 55,8
(topspeed)
-500rpm 38,2 47,8 53 46 44,4
-1000rpm 29,8 33,4 43,5 38 33,6
-1500rpm 23,2 28 30,8 29,2 26,6
-2000rpm 19 20,7 19,6 23,6 20,4
Litres/nm - 605
Ehkä litra per meripeninkulma kiinnostaa vähän enemmän kuin mitä joku moottori vie tunnissa (jos ei nyt niinkuin tässä käy ilmi veneen nopeus).
- 7654dd
litraa tunnissa on järkevämpi määre, ja nopeuden ilmoittaminen. Silloin voi arvioida kokonaisuutena sitä, kun useimmat kuitenkin tietää ainakin oman veneen osalta yleisimpiin kohteisiin kuluvan ajan keskimääräisellä ajamalla nopeudella, esim. kaasu pohjassa.
- Kukapöljä
Nyt tuntia ajaa kaasupohjassa, ei kukaan, joten tuntikulutuksella ei oo mitää mittausarvoa, sen enempää, kuin olisi vaikka 10 tunnin kulutusmittaus.
ja esim. minuuttikulutuskin olisi parempi, kun usein mennään vain 5-10 min kaasu auki.
Matka on se jota ajetaan, eikä kellon mukaan.
- Yamaha_V6
150hp:n 2t Yamaha (kaasarikone vm.2007) kuluttaa Flipper 640HT veneessä noin litran / mpk kun vauhtia on 27-33kn. Täyskaasulla sitten paljon enemmän eli noin 1,4l mpk / 45kn. Vene painaa tyhjänä noin 900kg ja kone siihen päälle 200kg. alle plaanionopeuksilla sitten kuluttaa reilusti enenmmän, kuin 4t koneet.
- bower
Ihme moottori sinulla...!
- Yamaha_V6
bower kirjoitti:
Ihme moottori sinulla...!
Jos tarkoitit kaasareita ja vuosimallia, niin on tosiaan hieman erikoinen Suomessa. Tuo kone on alunperin Ruotsista lähtöisin eli 150 FETOL. Valmistetaan vieläkin mutta ei ole saanut myydä Euroopassa enää vuosiin Co2 päästöjen takia. Ainakin Australiassa, Uudessa Seelannissa ja Etelä Afrikassa vielä myynnissä. Hyvä kone ja perustekniikka jo jostakin 90 luvun puolivälistä. Ei tarvii kuin tulpat ja peräöljyt vaihtaa keväisin ja taas mennään.
- HYIHELEVETTISENTÄÄN
Minun VANAHA 26 vuotias JOHSSON kulutti 7 TUNNIN kalastusREISSULLA 4,1 litraa bensiiniä. kovemmassa aallokossa puolikaasulla, ja kun aallokko mataleni, niin kaasu auki yhteensä n, 3 km, joka ei ei aikaa paljon vienyt, kun vene kulkee lähes 30 solmua.
VOITTEKO KUVITELLA, että samat mutkat ja matkat voi nauttia näin pienelläkin kulutuksella, kun laittaa moottorinsa KUNTOON ?
tULKAA VIIVALLE NELITAHTIHÖRHÖT-AJETAAN SAMAT MUTKAT, JA VAUHDIT ! - bower
Kyllä minua ihmetyttää että minulle sattuu aina kovaruokaisia 2t moottoreita ja muille bensa pihejä, vertaus ostin 90 luvulla uuden 90hp moottorin, reissua ajelin pisimmät matkani olivat noin 250km bensaa kului noin 200L .Sittemmin vaihdoin saman kokoiseen 4t koneeseen kas kummaa sama reissu 100L. Täydellä kaasulla 2t 52L, 4t 32L, kyllä kokemusteni perusteella 4t on huomattavasti taloudellisempi.
- Psykiatriaa
HYIHELEVETTISENTÄÄN kirjoitti:
Minun VANAHA 26 vuotias JOHSSON kulutti 7 TUNNIN kalastusREISSULLA 4,1 litraa bensiiniä. kovemmassa aallokossa puolikaasulla, ja kun aallokko mataleni, niin kaasu auki yhteensä n, 3 km, joka ei ei aikaa paljon vienyt, kun vene kulkee lähes 30 solmua.
VOITTEKO KUVITELLA, että samat mutkat ja matkat voi nauttia näin pienelläkin kulutuksella, kun laittaa moottorinsa KUNTOON ?
tULKAA VIIVALLE NELITAHTIHÖRHÖT-AJETAAN SAMAT MUTKAT, JA VAUHDIT !Käyppä idiotti märkäkorva ensin tuo peruskoulu,lukio ja sit joku korkeakoulu ja jos onnistut saamaan sen jälkeen työpaikan niin ehkä joskus on sinullakin reppanalla varaa hankkia tuollainen 150 hv 4t perämoottori.En kyllä viitsisi tuota läpinäkyvää tyhmyyttä tulla huuteleen jos jotkut keskustelee isojen nelareiden kulutuksesta.Tyhmyys tyhmyys ja kateus paistaa läpi.Sama kommentti tuolle omc kehujalle,oma kokemus on että just nuo v4 hirveitä juoppoja,pahimmasta päästä,on kyllä tehoakin mutta myös soppa kelpaa.En ole kyllä itse vielä törmännyt taloudelliseen vanhanliiton 2t järestään hirveitä juoppoja jos enempi ajelee.
- Voihupakkoparkaa
Ethän sinä oo ees kokenu yhtää mitää, kun tulet väittämään käytännön totuutta korkeakoulun puuttumiseksi, ja kateudeksi !
Sinähän oot aivan pelkkä rakkikoira moottoreiden käytössä, ja niiden hyvään kuntoon saattamisessa.
Esimerkiksi-minä en koskaan hanki sinun pöljän mainitsemiasi "isoja koneita"-koska niitä ostavat vain pienikulliset ja ällöttävän omahyväiset LUUSERIT !
Minä kerroin käytännön kokemuksesta,ja todellista totuutta käsillä olevasta totuudesta, ja sulla surkimuksella heräsi hirveä vittuilun halu, joka kertoo vain sinusta,-eikä minusta.
Tule mukaan niin saat käytännön kokemusta, katotaan, paljonko Johnsson syö -KELPAAKO HAASTE ??? - ETvainOSAA
bower kirjoitti:
Kyllä minua ihmetyttää että minulle sattuu aina kovaruokaisia 2t moottoreita ja muille bensa pihejä, vertaus ostin 90 luvulla uuden 90hp moottorin, reissua ajelin pisimmät matkani olivat noin 250km bensaa kului noin 200L .Sittemmin vaihdoin saman kokoiseen 4t koneeseen kas kummaa sama reissu 100L. Täydellä kaasulla 2t 52L, 4t 32L, kyllä kokemusteni perusteella 4t on huomattavasti taloudellisempi.
Sehän ON jo vanaha vitsi, että jotkut eivät vaan osaa, eikä ymmärrä moottorista yhtää mitää !
- bower
ETvainOSAA kirjoitti:
Sehän ON jo vanaha vitsi, että jotkut eivät vaan osaa, eikä ymmärrä moottorista yhtää mitää !
No kerroppa kaikkitietävä mitä "sinä" teet uudelle moottorille muuta kun potkurin vaihtoa, että siitä tulee bensa pihi....?
- Teuvoo
Mutta, mutta ?
Eihän pensa sentään Suomessa kortilla ole !!!!
Taitaapa vain persaukiset olla jälleen sivustoilla.- bower
voihan se niinkin olla ,keskituloisella kun ei ole varaa vetää rahaa pöntöstä alas.
- hummat
Pitääkö sitä sitten poltella, hurvittelee vaikka polkupyörällä.
- bower
polkupyörällä järvellä....!
- aikku9
esim AMT 200 DC Honda BF150 menee 0.8l/mpk siinä 25-28 solmun vauhdilla. Eli kansankielellä maisema vaihtuu ja bensaa palaa noin 20 l/ tunti. Toki kun mennään 40 solmua niin alkaa bensaakin palaa.
- bower
Ei ole paha kulutus tuohon ei 2t mootorit pysty lähellekään.
- amt200
Meillä myös AMT 200dc, perämoottorin virkaa hoitaa 150 e-tec.
Meillä alimmillaan päästään 25l/tunti 1,2l/mpk. Tosin kiihtyvyys on ihan eri luokkaa
kuin Hondan 150 hv-lla ja kuormansietokyky. Toki sitten syökin enemmän.
Ja sen mitä kulutuksessa häviää niin huolloissa voittaa.- bower
Mites ne öljyt taitaa olla aika kalliita ?
- PotkurinNousulla
Pystyy myös vaikuttamaan ainakin matkakulutukseen, kuten myös nostamalla koneen pitokyvyn äärirajoille, ettei turhaan kirnua syvällä., myös potkurivalinnalla on ihan selvä vaikutus.
Mutta kaikki tämähän olikin teille aivan selvää, kuten myös painon jakautuminen veneen märkäpintaan,kuten myös aallokko, ja kuten myös miehistön yhteenlaskettu paino, -kun nuo partaa kasvamattomat ovat trimmanneet kaiken "huippuunsa".
- amtETEC150
Kyllä öljyäkin menee aika reilusti kesän aikana, noin 4-5 gallonaa.
Muita öljyjähän ei sitten menekään eikä suodatinta.
Kausihuollossa säästää rutkasti rahaa koska se tekee niin että kaasukeppiä
liikutellaan edestakaisin ja tekee itse huollon mekaanisesti.
Hihnaa ei ole joka hondassa vaihdetaan aina syksyisin. - bower
Hondassa on hihna mutta se vaihdetaan noin 700 h jälkeen ei joka syksy. Kuhittyneimmissä koneissa on jo ketju jota tuskin tarvitsee vaihtaa.öljyn suodatin joka toinen kerta,huoltojen vuotuinen keskihinta noin 70e kausi joten ei kovin kallis.
- HONYAMA
YANMARIN 6110/HONDA 200 25 KNOTS 0,9 LITRAA MAILILLA 2 HENGEN KUORMALLA TYYNELLÄ KELILLÄ.SAMA VENE YAMAHA HPDI 200 1,1L MAILILLA 25 KNOTS...
- AjakaaKOVEMPAA
Etteivät kerkiä juopotella noin paljon.
EI siinä paljo tupakkia mee, kun tankista kuuluu jo loppuryystämiset, kuin vanahan muorin kahvilautaselta.
Laskin tuossa pikaisesti, että minun 26v vanaha KAKStahtinen jonhsson syö täydellä kaasulla 2 satakiloisen miehen kuormalla mailille 27 solmun nopeudella 0,31 litraa. (siis kolme kertaa vähemmällä, ja pari solmua nopeammin)
Nyt taas käryää varapäreetkin joltai nelitahti psykiatrilta. - bower
AjakaaKOVEMPAA kirjoitti:
Etteivät kerkiä juopotella noin paljon.
EI siinä paljo tupakkia mee, kun tankista kuuluu jo loppuryystämiset, kuin vanahan muorin kahvilautaselta.
Laskin tuossa pikaisesti, että minun 26v vanaha KAKStahtinen jonhsson syö täydellä kaasulla 2 satakiloisen miehen kuormalla mailille 27 solmun nopeudella 0,31 litraa. (siis kolme kertaa vähemmällä, ja pari solmua nopeammin)
Nyt taas käryää varapäreetkin joltai nelitahti psykiatrilta.Taitaa laskutaito olla mitä on...?
- Kiitosnauruista
Lasketaampa uudelleen, kunhan saan uudet patterit laskimeeni.
Mutta tosiasia on se, että Johnssoni on hämmästyttäny minut ja kaverini monet kerrat. Kun tankkiin vilkaistuani lyö ällikällä, että eihän tämä voi olla tottakaan, että pitkät matkat täysillä ulvotettua pelottaa, että bensa ei riitä kotisatamaan, kun vajaalla tankilla lähettiinkin , ja sitten paljastuukin, että tankki on vielä puolillaan, vaikka yhteensä tunti ajettiin täysillä, ja välillä uisteltiin monet tunnit.
Epäilen kyllä, että koneessa taitaa olla liian pieni suutin, mutta työntää niin pirun tomerasti pintaan 400kg painolla, ja 15 tuuman potkurilla, että kaverit meinaa etupenkiltä kyykätä.
Lupaan pitää kirjanpitoa seuraavalla kalastusreissulla, ja punnitsen tankkini vesille lähtiessäni, ja palatessani.
Oon tästä ennenkin kertonu, että 7 tunnin kalastusreissulla meni kokonaisuudessaan 4,1 litraa bensiiniä, ja veneeni oli silloin raskas 5 metrinen puuvene. Nyt on lasikuituinen, ja varmaan liukkaampi, vaikka aika raskas tämäkin.
Mutta SE ONKIN siitä kiinni, mitä moottorilleen "juttelee" :))
Jammaha 140hv 2t -89 vei semmosen 90-95L/h jos ei täysillä paahtanu. Mut oli sillä mukava ajella pikku tuulilasiveneellä!
- ETvarmaan
Kovinkaan pitkälle paahtanu. MUTTA maahantuoja kyllä paahtoi mainoksia -ilmoittamatta jamahan kulutuksista yhtää mitää.
Myivätkin niitä varmaan bensayhtiöitten edustajille,-jotka saivat paahtaa "auringon laskuun". ETvarmaan kirjoitti:
Kovinkaan pitkälle paahtanu. MUTTA maahantuoja kyllä paahtoi mainoksia -ilmoittamatta jamahan kulutuksista yhtää mitää.
Myivätkin niitä varmaan bensayhtiöitten edustajille,-jotka saivat paahtaa "auringon laskuun".No mun oma 40hv Pirkka on kyllä aika pieniruokanen. 18l/h täysillä ja vääntöä ja tehoa löytyy! Uistelussa kyllä on juoppo mut apukoneella tuo ongelma poistui
Oman kokemuksen mukaan 250 hv Verado vie n. 1,2-1,3 litraa/mpk alle 5,5 solmun nopeudessa ja 20-35 solmun nopeudessa, välinopeuksilla ja yli 35 solmussa kulutus kasvaa selvästi. Veneenä vajaat 7 metrinen avovene joka ajovarustuksessa painaa keskimäärin n. 1700 kiloa eikä syvän v-pohjan ansiosta ole kovinkaan kevytkulkuinen.
- samamitäsevie
Ei voi muuta sanoo kun et ompa suomessa paljon köyhiä! en ois uskonu......
- Anonyymi
Itellä 2kpl 150h konetta,reippaalla ajolla bensaa palaa tunnissa noin sata litraa.mutta maisemakin vaihtuu rivakasti.matkaa taivaltaa tunnissa 70-80 kilometriä.kallista vai ei,kaikki on niin suhteellista.
- Anonyymi
No on se kallista. Täällä mennään tunnissa yli 70km alle 50 litralla, mutta siihen riittää 130 heppaa.
- Anonyymi
Evinruden ETEC on pienikulutteisin 150 kokoluokassa.
- Anonyymi
Kyseistä kapinetta kutsutaan myös paskanpalaseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseistä kapinetta kutsutaan myös paskanpalaseksi.
E-tec puhtaampana ja tehokkaampana koneena näytti totuuden sinunkin luonnonsuojelun tasosta ja sekös ottaa teikäläisiä pattiin, että paskanpötköä ötkistää kummastakin päästä.
Teikäläisten pitää vetää löysää räpyläänne lippaan, kun näette E-tecin lipuvan komeasti ohi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E-tec puhtaampana ja tehokkaampana koneena näytti totuuden sinunkin luonnonsuojelun tasosta ja sekös ottaa teikäläisiä pattiin, että paskanpötköä ötkistää kummastakin päästä.
Teikäläisten pitää vetää löysää räpyläänne lippaan, kun näette E-tecin lipuvan komeasti ohi.Missä niitä myydään, siis uusia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä niitä myydään, siis uusia?
Tuon pökäleen valmistus on loppu!
- Anonyymi
Ostaisin jos niitä olisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo769412Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per683413- 462808
- 282302
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto532265Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212217- 151981
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151793- 691735
- 181659