Opel Vectra, X20XEV koneessa on alkanut kuulua kalkatusta kylmänä, nostimet on uusittu joten naputus/kolkatus ei kuulu niistä.
Nyt epäilyttää että voisiko vika olla jonkun kiertokangen ylä- tai alapäässä. Se tässä sotii tätä ajatusta vastaan että ääni kuuluu vain kylmällä koneella noin 5 minuuttia ja sitten ei enää kuulu mitään ylimääräistä.
Eli jos vika olisi kiertokangissa niin eikös sen kalinan pitäisi voimistua tai ainakin pysyä ennallaan kun moottori lämpenee ja öljyt notkistuu, nyt kolkatukset siis häviää kun kone lämpenee, eikä kalinaa kuulu edes vedättäessä.
Kiertokangen laakerivika, miten ilmenee?
13
12699
Vastaukset
- Kalkattaja
Oikein arvelit, että lämmpimänä pitäisi kalkattaa enemmän jos kyseessä olisi laakerivika.
Ääni kuulu männän/mäntien helmoista. Männän välys kylmänä on sen verran suuri, että työtahdin aikana se kolahtaa kiertokangen pakottamana (iskun puolessa välissä kiertokanki melko vinossa sylinterin keskilinjaan nähden)sylinterin seinämää vasten.- ferry
Voisiko jotenkin selvitä ilman että sylintereitä tarvitsisi porata?
Auttaisko uudet männät ja renkaat tai pelkät renkaat ja hoonaus? Mahtuukohan uudet seuraavan ylikoon männät ilman porausta? - Kalkattaja
ferry kirjoitti:
Voisiko jotenkin selvitä ilman että sylintereitä tarvitsisi porata?
Auttaisko uudet männät ja renkaat tai pelkät renkaat ja hoonaus? Mahtuukohan uudet seuraavan ylikoon männät ilman porausta?Jos auto toimii, syö kohtuullisesti vain kohtuullisesti öljyä, eikä ylimmäräisiä ääniä kuulu ajolämpöisenä, ei ole mitään syytä ryhtyä tekemään moottoriremonttia.
Mitä ylikokomäntiin tulee, vaatii niiden asennus aina moottorin koneistuksen. - Kalkattaja
Kalkattaja kirjoitti:
Jos auto toimii, syö kohtuullisesti vain kohtuullisesti öljyä, eikä ylimmäräisiä ääniä kuulu ajolämpöisenä, ei ole mitään syytä ryhtyä tekemään moottoriremonttia.
Mitä ylikokomäntiin tulee, vaatii niiden asennus aina moottorin koneistuksen.Pitää tietysti olla: "...syö vain kohtuullisesti öljyä..."
- autossa
Kalkattaja kirjoitti:
Pitää tietysti olla: "...syö vain kohtuullisesti öljyä..."
Jos hyd.nostimet venttiileissä niin ensin ne kyllä kattosin.Ei ne männät kolise.
- drj
autossa kirjoitti:
Jos hyd.nostimet venttiileissä niin ensin ne kyllä kattosin.Ei ne männät kolise.
Sanottiin yllä.
- ferry
Kalkattaja kirjoitti:
Jos auto toimii, syö kohtuullisesti vain kohtuullisesti öljyä, eikä ylimmäräisiä ääniä kuulu ajolämpöisenä, ei ole mitään syytä ryhtyä tekemään moottoriremonttia.
Mitä ylikokomäntiin tulee, vaatii niiden asennus aina moottorin koneistuksen.Ja samaa mieltä että ei se vielä niin huono ole että tarttis alkaa heti remppaamaan, kone on pirteä, ei syö juurikaan öljyä, liikuttaa hyvin, ja käy lämpöisenä hyvin, joten pitää nyt vaan ajella ja seurailla tilannetta.
- ferry
Seurailin tänään koneen huohotusta ja ei se mitenkään erityisen kovaa ollut. Mittatikun reiästä huohotti yllättävän vähän, minusta enempi huohotti venakopan kautta.
Jos männät olisivat ne jotka kolisisivat niin koneenhan pitäisi olla väljä, silloinhan mittatikun kautta huohotuksen pitäisi olla myös kovaa, mutta nyt se ei minusta sitä ollut. Mutta kyllä se sieltäkin huohotti jonkun verran, se kai on kuitenkin normaalia?- Jussi´
"Kalkattaja" on oikeassa - noin se menee.
Moottorisi on "väljä" kylmänä, siksi kalina. Lämpimänä välykset ovat kohdillaan. Mäntä nimittäin laajenee lämmetessään enemmän kuin sylinteri.
Ole huoletta!
- solex
resurs-metallinpinnoitusaineeseen, niin näet katoaako ääni. Jos poistuu, niin syynä on ollut ylimääräinen välys, jonka metallinpinnoitusaine korjasi. Ei kai sitä enempää kannata ihmetellä?
- ferry
Ja missä tuota myydään? Olen kuullut xr1 ja rvs merkkisistä mömmöistä, tuo resurs on mulle uusi tuttavuus.
- solex
ferry kirjoitti:
Ja missä tuota myydään? Olen kuullut xr1 ja rvs merkkisistä mömmöistä, tuo resurs on mulle uusi tuttavuus.
eri puolilla Suomea. Googleta vaikka Resurs-Diesel, niin maahantuoja löytyy ja sitten vmp auto kohdasta näet lähimmät myyjät vaikka maahantuojakin lähettää näköjään postimyyntinä.
- ferry
solex kirjoitti:
eri puolilla Suomea. Googleta vaikka Resurs-Diesel, niin maahantuoja löytyy ja sitten vmp auto kohdasta näet lähimmät myyjät vaikka maahantuojakin lähettää näköjään postimyyntinä.
Jotenkin mulle on muodostunut sellainen käsitys että venäläiset eivät ole omimmilllaan tällä auto-alalla joten, kiitos mutta ei kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791