MB 123 300D ei starttaa pakkasesta!!!

Hermostunut

Minulla on 123 300D, siihen tehtiin viime keväänä koneremppa (rengastus ja laakerointi). Auto on toiminut hyvin, mutta kun pakkanen laskee ei auto lähde enää millään. n. -5-asteesta se lähtee juuri ja juuri käymään.

Ajoituksesta ei ole varmaa onko se täysin paikallaan, koska siivapyörän merkit eivät täsmää, tuntuu kuin se olisi 180-astetta pielessä. Voiko se johtua siitä. Mitä kannattaisi kokeilla. Menee hermot, joudun muuttamaan paikkaan kohta jossa en saa lämppäriin autoa!!

22

2052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SE

      kannattaisi tarkistaa/säätää venttiilinvälykset. Jos välykset eivät ole kohdallaan, auto ei lähde
      pakkasessa käymään. Onko akku muuten kunnossa? Sitten hehkujen tarkistus/vaihto.

    • SE

      kannattaisi tarkistaa/säätää venttiilinvälykset. Jos välykset eivät ole kohdallaan, auto ei lähde pakkasessa käymään. Onko akku muuten kunnossa? Sitten hehkujen tarkistus/vaihto.

      • hermostunut

        vaihdoin akun, kun se oli huono ja tarkistin hehkut. Nekin olivat kunnossa. Autolla on ajettu rempan jälkeen n. 10 tkm. voiko venttiilinvälykset muuttua siinä ajassa niin kriittisesti?


      • W126
        hermostunut kirjoitti:

        vaihdoin akun, kun se oli huono ja tarkistin hehkut. Nekin olivat kunnossa. Autolla on ajettu rempan jälkeen n. 10 tkm. voiko venttiilinvälykset muuttua siinä ajassa niin kriittisesti?

        Pitää ilmeisesti olla välykset ihan perseellään, jos vaikuttaa.

        Omassani pitää aikamoista kilkatusta venttiilit ja välykset on pielessä. Viimeksi tänä aamuna oli 13 astetta pakkasta ja lähti ilman lämmitystä avainta näyttämällä.... Tuohon ventiiliteoriaan en siis oikein usko.


      • W126
        W126 kirjoitti:

        Pitää ilmeisesti olla välykset ihan perseellään, jos vaikuttaa.

        Omassani pitää aikamoista kilkatusta venttiilit ja välykset on pielessä. Viimeksi tänä aamuna oli 13 astetta pakkasta ja lähti ilman lämmitystä avainta näyttämällä.... Tuohon ventiiliteoriaan en siis oikein usko.

        ...


      • SE
        W126 kirjoitti:

        ...

        ken kokee:)


      • W126
        SE kirjoitti:

        ken kokee:)

        ..Ehkä vielä jonain päivänä käy noin minullekkin :)


      • SE
        hermostunut kirjoitti:

        vaihdoin akun, kun se oli huono ja tarkistin hehkut. Nekin olivat kunnossa. Autolla on ajettu rempan jälkeen n. 10 tkm. voiko venttiilinvälykset muuttua siinä ajassa niin kriittisesti?

        noin lyhyessä ajassa muuttua, jos ne on silloin säädetty. Vaikkakin yleinen vaiva vanhoissa dieselmersuissa ja harvoin ymmärretty.

        Epäilen hehkuja ja sitä ettei startti pyöritä syystä tai toisesta riittävän nopeasti.


      • w124-89
        W126 kirjoitti:

        Pitää ilmeisesti olla välykset ihan perseellään, jos vaikuttaa.

        Omassani pitää aikamoista kilkatusta venttiilit ja välykset on pielessä. Viimeksi tänä aamuna oli 13 astetta pakkasta ja lähti ilman lämmitystä avainta näyttämällä.... Tuohon ventiiliteoriaan en siis oikein usko.

        sen verran et (vanhassa 123 240d ) eka talvi (pakkasta parhaillaan -28) ja lähti kuin palmun alta käyntiin ja seuraava talvi ku tuli 5 astetta ni eipä enää lähteny , säädätin venat ja kaikki kamto (paitti yks) , eikä yhtään kuullu äänessä kilkatusta yms.
        säädön jälkeen kokeilin ihan huvikseni ku tuli kovat pakkaset (yli -15) annoin olla pari päivää ihan ilman lämpöä ja sit kokeilemaan , ni eikö se piru lähteny ju palmun alta jälleen !!

        et voi kyl vaikuttaa ja pitäis väh 30 tkm välein tarkastaa/säätää ne venat


      • dieselflosse
        w124-89 kirjoitti:

        sen verran et (vanhassa 123 240d ) eka talvi (pakkasta parhaillaan -28) ja lähti kuin palmun alta käyntiin ja seuraava talvi ku tuli 5 astetta ni eipä enää lähteny , säädätin venat ja kaikki kamto (paitti yks) , eikä yhtään kuullu äänessä kilkatusta yms.
        säädön jälkeen kokeilin ihan huvikseni ku tuli kovat pakkaset (yli -15) annoin olla pari päivää ihan ilman lämpöä ja sit kokeilemaan , ni eikö se piru lähteny ju palmun alta jälleen !!

        et voi kyl vaikuttaa ja pitäis väh 30 tkm välein tarkastaa/säätää ne venat

        Terve!

        Kummikas päin ne välykset muuttuukaan, kun kone kuluu. Minusta välykset kasvavat ja nostot sitä kautta pienenevät. Täyttöaste pienenee ja käynnistyvyys huononee.

        Pettääkö logiikkani jossain kohdin?


      • M123
        SE kirjoitti:

        noin lyhyessä ajassa muuttua, jos ne on silloin säädetty. Vaikkakin yleinen vaiva vanhoissa dieselmersuissa ja harvoin ymmärretty.

        Epäilen hehkuja ja sitä ettei startti pyöritä syystä tai toisesta riittävän nopeasti.

        Noihin mersun koneisiin sai ainakin kymmenen vuotta sitten vielä alkuperäistä tehokkaampia starttimoottoreitakin (taisi olla n. 1/2 hevosta tehokkaampi).

        Silloisessa kulkineessani oli alunperin aika kulunut 240D kone (matkamittari näytti pysyvästi 550tkm jo ostettaessa), joka ei enää 5 asteen lämpötilassa jaksanut lähteä käyntiin ilman lämmitystä, mutta kun laitoin ensiapuna tehokkaamman startin, niin johan alkoi potkimaan...


      • timppa
        M123 kirjoitti:

        Noihin mersun koneisiin sai ainakin kymmenen vuotta sitten vielä alkuperäistä tehokkaampia starttimoottoreitakin (taisi olla n. 1/2 hevosta tehokkaampi).

        Silloisessa kulkineessani oli alunperin aika kulunut 240D kone (matkamittari näytti pysyvästi 550tkm jo ostettaessa), joka ei enää 5 asteen lämpötilassa jaksanut lähteä käyntiin ilman lämmitystä, mutta kun laitoin ensiapuna tehokkaamman startin, niin johan alkoi potkimaan...

        Kun mulla oli 300d v.78 niin siihen sai ostaa 9v ankkurin. Se pyöritti kyllä paljon kovemmin, kuin vakio 12v ja kesti käyttöä monta vuotta. Autojopparit säädätti imuventtiilit samaan kuin pako, sekin auttoi kuulemma


      • w124-89
        dieselflosse kirjoitti:

        Terve!

        Kummikas päin ne välykset muuttuukaan, kun kone kuluu. Minusta välykset kasvavat ja nostot sitä kautta pienenevät. Täyttöaste pienenee ja käynnistyvyys huononee.

        Pettääkö logiikkani jossain kohdin?

        en nyt saa päähäni kirveelläkään (joku oikari aivoissa ) mut venta kanto eli "meni ihan kiinni" eli muistaakseni "hovimekanik" sanoi "ottaa kiinni ja ei aukea normaalisti ....??

        kyl mun pitäis tää tietää ja osata kertoa et kaikki tajuis mut ei nyt jotenki tuu kuuppaan tieto !!!!!!!!!!!!


      • w124-89
        w124-89 kirjoitti:

        en nyt saa päähäni kirveelläkään (joku oikari aivoissa ) mut venta kanto eli "meni ihan kiinni" eli muistaakseni "hovimekanik" sanoi "ottaa kiinni ja ei aukea normaalisti ....??

        kyl mun pitäis tää tietää ja osata kertoa et kaikki tajuis mut ei nyt jotenki tuu kuuppaan tieto !!!!!!!!!!!!

        vaihtoehto : (en ny muista kumpi) et "on koko ajan auki ne venat eli ei mene kiinni ja painetta ei tuu tarpeeks ja silloin ei kylmänä käynnisty !...

        korjatkaa ken muistaa tarkemmin ...


      • dieselflosse
        w124-89 kirjoitti:

        vaihtoehto : (en ny muista kumpi) et "on koko ajan auki ne venat eli ei mene kiinni ja painetta ei tuu tarpeeks ja silloin ei kylmänä käynnisty !...

        korjatkaa ken muistaa tarkemmin ...

        Terve!

        Jos venttiili kantaa, niin siinä on riskinä, että pakopuoli palaa...

        Tuo paineen karkaaminen kantavan venan kautta käypi järkeen. En vain ihan heti keksi, miten kulumalla (mitä koneessa aina tapahtuu) saadaan kantoa aikaan. Vai, jos venttiilin lautanen kuluu ja venttiilikanavan suu hmm... Jos sieltä kuluu nopeammin kuin nokka-akseli-keinuvipu-venan pää osastolta, niin sitten...

        Joskus koneeseen kertyy karstaa ja venat eivät sulkeudu sen takia. Säätötapahtumassahan pitää tai ainakin pitäisi pyöritellä venttiilejä, jotta karstan vaikutus poistuisi.


    • Jani

      Ensiks tarkastaisin vielä, et hehkut on oikeaa tyyppiä, pikahehkutulppa/hidashehkutulppa. Voihan ne olla tietysti ka:n 24v tulpatkin... Paljon kun tekee/myy, niin virheitäkin voi sattua.

      Mulla oli opelin kone, joka lähti pakkasella tosi huonosti käyntiin. Oli uudet hehkut ja uudet kärjet. Vika löytyi lopulta myöhäisellä olevasta nokka-akselin ajoituksesta. Tässä tapauksessa alavääntö oli myös heikkoa, joten diagnoosi oli helpompaa. Onneks edellinen omistaja (sakemanni) ei ollut löytänyt vikaa ja myi mulle halvalla auton... Muutin nokan ajoitusta muuten muutaman asteen ohjearvoa aikaisemmaksikin ja lähtee paljon paremmin käyntiin kuin vakiot. Lisäks alavääntö parani varmaan 20%. Huippukierrosten vetoon ei yllättäen ollut mainittavaa merkitystä.

    • 309 d

      tarkista että maayhteystoimii. omassa autossa 309 85 (eri auto mutta sama 300d moottori)se alko starttaa pikkuhiljaa huonommin ja huonommin. vaihoin akun ja startin. vaihto ei auttanut. mutta kun uusi tarpeeksi kaapeleita nii lähti kun palmun alta. vanhat kaapelit (varsinkin akun ja rungon välinen) oli hapettunut tosi pahasti rungon päästä. myös laturin päästä kannattaa putsailla. ei se ainakaa pahenna asiaa.

    • Hermostunut

      Kokeilin tänä aamuna ilman lämmitystä, pakkasta n. -16. Pyöritti kyllä ihan hyvin ja lupas lupas, mutta ei lähtenyt "#¤&%¤&%&. Katsoin eilen pumpun ajotuksen se oli n. 10-astetta liian myöhasellä, mut näköjään sen aikaistamisella ei ollu vaikutusta.

      Eli kyllä mielestäni startti pyörittää hyvin ja akku on uusi, eikä hehkuissakaan ole mitään vikaa. Täytyy vissiin kattoo ne välykset.

      • w124-89

        kerrotko ku oot säätäny et auttoko.....


      • Kolja

        Miten mersuissa on hoidettu käynnistyksen yhteyteen pakkosyöttö?

        Toyota Land Cruiserissa oli servomoottorin ohjaamana pakkosyöttö päällä käynnistettäessä, eli se siis antoi sikana löpöä startatessa. Kun minulla oli ongelmia sen servomoottorin kanssa niin pistin sen pois päältä ja yli 10 asteen pakkasissa teki tiukkaa käynnistys, kädellä kun käänsi hanan käynnistysasentoon niin johan starttasi..


      • W126
        Kolja kirjoitti:

        Miten mersuissa on hoidettu käynnistyksen yhteyteen pakkosyöttö?

        Toyota Land Cruiserissa oli servomoottorin ohjaamana pakkosyöttö päällä käynnistettäessä, eli se siis antoi sikana löpöä startatessa. Kun minulla oli ongelmia sen servomoottorin kanssa niin pistin sen pois päältä ja yli 10 asteen pakkasissa teki tiukkaa käynnistys, kädellä kun käänsi hanan käynnistysasentoon niin johan starttasi..

        Ei ole pakkosyöttöjä vielä näin pienissä moteissa.

        Hehku vaan ei muuta.


      • Jani

        Kyllä 10-astetta ajoituksessa on paljon. Nythän ilmeisesti puhutaan kampiakselin asteista (pumpulla puolet vähemmän). Tarkastitko ajoituksen oikein menetelmin, eli "kurjen kaulalla"? Merkkeihin on turha luottaa, kun ne on vain sinne päin. Tottuneemmaltakin dieselasentajalta ajoituksen tarkkaan säätämiseen menee aika tovi.

        Ei huonoon käynnistymiseen oo montaa syytä.
        - Jos pyörittää huonosti: akku, startti, kaapeloinnit, maadoitukset.
        - Jos lähtee lämpimänä hyvin käyntiin: hehkut, puristukset, varauksella nokan ja pumpun ajoitus (aina ei lämpimästä huomaa, et ajoitukset myöhäsellä).
        - Jos käynnistyy aina huonosti: puristukset, nokan ja pumpun ajoitukset.

        Venttiilivälyskeskusteluun sen verran, et mersussa on aika mieto nokka, jossa on vähän nostoa ja asteita. Kylmässä moottorissa on poikkeuksetta suuremmat välykset. Kun välykset ovat suuret, niin venttiili aukeaa vähemmän ja on auki lyhyemmän aikaa. Täytös voi jäädä niin heikoksi, että sylinteri ei saa paljoakaan puhdasta ilmaa. Jos happea ei oo, niin palamistakaan ei synny. Sama ilmiö (vajaa täytös) tulee esiin myös silloin jos nokan ajoitus on myöhäsellä. Kantava venttiili palaa ennemmin tai myöhemmin kun kuumassa moottorissa välykset tahtoo pienenemään entisestään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      5608
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3141
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      43
      2748
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2082
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2065
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1869
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      100
      1844
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1782
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1478
    10. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1258
    Aihe