MLL lastenhoitajan palkkaus

Tyhmä!?

Moikka,
jos olet käyttänyt MLL:n välittämää hoitajaa voisitko/osaisitko/viitsisitkö selvittää miten käytännössä hoituvat kaikki vakuutus/palkanmaksu/verotusasiat.
Luin toki seikkaperäiset ohjeet MLL:n sivuilta ja täytyy ikäväkseni myöntää, että tipuin kärryiltä!
Sanokaa vain uusavuttomaksi tai miksi tahansa, mutta ihan oikeasti en jaksanut keskittyä niihin ohjeisiin niin hyvin, että olisin toimintaperitaatteen tajunnut.
Mikä vakuutus on riittävä ko. hoitajalle?
Minkälainen kuitti pitäisi kirjoittaa?
Maksetaanko palkkaa puhtaana käteen vai miinus verot?
Miten verottajalle ilmoitetaan käytetystä palvelusta?
jnejnejnejne?
Jos tosiaan joku on hoitajapalvelua käyttänyt, niin voisitko ystävällisesti selittää MITEN SEN TEIT??
Kiitos kauheasti etukäteen!!!

5

3275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytännössä

Meillä ainakin homma menee niin, että soitan paikalliselle MLL:lle ja maksan hoitajalle käteen sen minkä kuuluu, yleensä pyöristän sen viiteen euroon tunnissa (uskon hoidon olevan parempaa). Tuttu hoitaja jos on vapaana, voin soittaa hänelle suoraankin ja hän hoitaa homman MLL:n kanssa, eli taas maksan käteisellä. Voit käyttää huoletta palvelua, on helppo ja hyväksi havaittu! Iltaisin / öisin pitää kotimatka hoitaa joko itse tai taksilla. Myös välipala kuuluu tarjota, jos hoitoaika yli 5 tuntia. Vuorokaudesta menee "kertamaksu", mutta jos kyseessä koliikkilapsi niin maksat joka tunnista. Että näin, toivottavasti oli apua...

• edelleen tyhmä

...MLL:n sivuilla velvoitetaan palvelunostajan eli tässä tapauksessa työnantajan eli minun huolehtimaan tarvittavista vakuutuksista ja työeläke yms. maksuista.
        Mitä nämä pitävät sisällään ja miten ne hoidetaan?
        Luulin aluksi, että MLL:lta saa hoitajan ja ko. hoitaja on työsuhteessa juurikin MLL:n kanssa. Mutta näin ei ole. Työnantaja olen minä - ja kaikki velvoitteet kuuluvat minulle.
        Eli siis mitkä ja miten?
        : ( ???

• Periaatteessahan
        edelleen tyhmä kirjoitti:

...MLL:n sivuilla velvoitetaan palvelunostajan eli tässä tapauksessa työnantajan eli minun huolehtimaan tarvittavista vakuutuksista ja työeläke yms. maksuista.
        Mitä nämä pitävät sisällään ja miten ne hoidetaan?
        Luulin aluksi, että MLL:lta saa hoitajan ja ko. hoitaja on työsuhteessa juurikin MLL:n kanssa. Mutta näin ei ole. Työnantaja olen minä - ja kaikki velvoitteet kuuluvat minulle.
        Eli siis mitkä ja miten?
        : ( ???

nuo olisi hyvä hoitaa kuntoon - käytännössä, itse kun olen ollut vahtina - monetkaan vanhemmat eivät ymmärrä ohjeita tai laita niitä täytäntöön.

Käytännössä olisi suotavaa että kotona kotivakuutus ja lapsella joku tapaturmavakuutus. Ne yleensä ovat riittäneet, muistaakseni MLL on vakuuttanut hoitajat.. Tjsp.

Eli soitat tutulle hoitajalle/MLLstä saadulle hoitajalle ja lyöt rahat käteen keikan lopuksi.

• tarkoitin

MLL ei ole vakuuttanut hoitajaa, hoitaja ei ole työsuhteessa MLL:n kanssa.
      Onko siis kukaan esim. kuluneen vuoden aikana toiminut MLL:n välittämän hoitajan työnantajana?
      Vai eikö ihan oikeesti näistä velvoitteista välitetä? Eikö edes hoitajat ole tietoisia oikeuksistaan jne?
      --------
      - Perhe maksaa käteisellä lasten hoitajalle palkkiona 4,20 € / tunti, puolen tunnin tarkkuudella. Tämä on kokonaiskorvaus, joka sisältää 9 % suuruisen lomakorvauksen.

- Perhe korvaa hoitajan matkakulut

- Perhe vastaa työnantajana kaikista työnantajavelvoitteista

-TaEL -työeläkevakuutusmaksu maksetaan aina kaikista 18 - 67-vuotiaan hoitajan perheeltä saamista palkkioista, myös matkakorvauksista (katso TaEL 2006 -taulukko sivun alalaidasta). Kokonaisprosentti vuonna 2006 on 20,3 % palkkioista. Hoitajan osuus tästä on alle 53-vuotiaalla työntekijällä 4,3 % palkkioista ja yli 53-vuotiaalla työntekijällä 5,4 % palkkioista. Loppuosa on perheen osuutta. Perhe perii työntekijän osuuden palkkioista ja tilittää koko TaEL -maksun eläkevakuutusyhtiö Eteralle. Lisätietoja Eterasta

- Kotitalouteen palkatulle lasten hoitajalle maksetuista palkkioista ei tarvitse toimittaa ennakonpidätystä, jos samalle työntekijälle maksetaan enintään 1 500 euroa vuodessa

- Työnantajan sosiaaliturvamaksu vuonna 2006 on 2,958 % palkkioista. Sitä ei tarvitse maksaa, jos työntekijälle maksettu palkka on alle 1 500 euroa vuodessa

- Perheen velvollisuutena on ottaa lasten hoitajalle tapaturmavakuutus, jos työpäiviä kertyy vuodessa yli 12. Raja on työnantaja- ja kalenterivuosikohtainen, ei työntekijäkohtainen. Työpäivän kestolla ei ole merkitystä. Jos työtä aloittaessa tiedetään 12 päivän ylittyvän, lakisääteinen tapaturmavakuutus on otettava

- Perhe antaa maksamistaan palkkioista lasten hoitajalle tositteen

- Perhe tekee maksamistaan palkkioista muistiinpanot ja niiden perusteella antaa vuosi-ilmoituksen kotilääninsä verovirastolle. Vuosi-ilmoitus annetaan verohallinnon lomakkeella VEROH 7801. Vuosi-ilmoitus on annettava silloinkin, kun ennakonpidätystä ei ole toimitettu, jos työntekijälle maksetun palkan määrä on vähintään 200 euroa kalenterivuodessa. Lisätietoja Verohallinnosta

- Perheellä on mahdollisuus saada omassa verotuksessaan kotitalousvähennys

- Hoitajat eivät ole Mannerheimin Lastensuojeluliiton vastuu- ja muiden vakuutusten piirissä. Hoitajat ovat perheen vastuulla (työnantajan vastuu)

• Siiseli 123

...löydät apua palkka.fi sivuilta. Palvelua saa käyttää ilmaiseksi juurikin sellainen yksityishenkilö, joka työllistää satunnaisesti juurikin vaikka lastenhoitajan.
      En ole tosin hlökohtaisesti MLL:n hoitajia käyttänyt, enkä myöskään tuota palkka.fi palvelua, mutta ajattelin vain josko tästä voisi olla jotain apua???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe