Kotikonsteja migreeniin?

Adelina

Miten migreenipäänsäryn saa loppumaan? En ole käynyt lääkärillä, joten mulla ei ole mitään migreenilääkettä, vain tavallisia apteekin päänsärkylääkkeitä kuten Ibumetiniä. Päänsärykyni on varmasti migreeniä, koska kipu on lamaannuttavaa ja vain pimeä, hiljainen huone jossa voin maata on silloin hyväksi. Mikä lääke sopii migreeniin? Ovatko migreenilääkkeet reseptilääkkeitä? Vastaattehan pian... Kärsin migreenistä melko usein.

14

3491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin kärsin ennen

Migreenilääke pitää ottaa heti, kun ensmmäinen oire tai vaan aavistus siitä tulee. Ja annos täytyy heti olla tarpeeksi suuri (esim 600-800 mg´Buranaa).Lääkettä saa ottaa ihan lääkärin luvalla yllättävän paljon. Ja jos sulla on oksettava olo, niin oksenna vaikka väkisin. Se nääs helpottaa nopeammin kipua.
      Ja kerroit kärsiväsi migreenistä usein. Seuraapa syömisiäsi. Pidä vaikka ruokapäiväkirjaa. Kai tiedät, että juustot, punaviini, suklaat, voimakkaat mausteet aiheuttaa migreenin. Itselleni on kaikkein pahimpia punaviini ja juustot. Edam ja kaikkein pahin Polar 15. Varma migreeni jo siivustakin. Ja tiedän monta tapausta joille juuri juusto tekee migreenin, ja kun ovat jättäneet pois tai vaihtaneet merkkiä, ovat päässeet koko vaivasta. Seuraa myös elämän tilannettasi, ettei siinä ole mitään stressin aiheuttajaa.Sekin saattaa aiheuttaa migreeniä.
      Ja vielä: Käy hakee lääkäriltä resepti kunnon lääkkeeseen.

• Adelina

En tiennyt että ruuat voivat aiheuttaa migreeniä. Syön aika paljon juustoa, joten tarviipa tarkkailla tilannetta. Kiitos.

• minäkin kärsin ennen
        Adelina kirjoitti:

En tiennyt että ruuat voivat aiheuttaa migreeniä. Syön aika paljon juustoa, joten tarviipa tarkkailla tilannetta. Kiitos.

Kiitos kiitoksista! :)

Kurkkaapa vielä Google haulla "ruokavalio migreenissä". Sieltä löytyy sulle varmaan monta hyvää neuvoa ja tietoa yleensä koko vaivasta.

Laita joskus tietoa että saitko migreeniäs yhtään kuriin. Hyvää joulun odotusta.

• ...jo 3 ja puoli vuotta ilman
        minäkin kärsin ennen kirjoitti:

Kiitos kiitoksista! :)

Kurkkaapa vielä Google haulla "ruokavalio migreenissä". Sieltä löytyy sulle varmaan monta hyvää neuvoa ja tietoa yleensä koko vaivasta.

Laita joskus tietoa että saitko migreeniäs yhtään kuriin. Hyvää joulun odotusta.

Ja jätä syömättä kaikki sellainen, missä on jokin seuraavista aineista. Luettelo kerätty kirjasta "Ravintomme lisäaineet" - Lähteenmäki, Nuutinen, Parkkinen

Ammoniumglutamaatti
        Arominvahvenne
        Aromisuolat, liemijauheet, -kuutiot,
        - valmiiksi marinoidut tuotteet
        Dikaliumguanylaatti E628
        Dikaliuminosinaatti E632
        Dinatrium-5`-ribonukleotidit E635
        Glutamaatti
        Glutamiinihappo E620
        Glysiini ja natriumsuola E640
        Guanyylihappo E626
        Hiiva-autolysaatti
        Hiiva-uute eli Faex
        Hydrolyzed Vegetable Protein (HVP)
        Hydrolyzed Plant Protein ( HPP )
        Inosiinihappo E630
        Kalsiumdiglutamaatti E623
        Kalsiumglutamaatti
        Kalsiumguanylaatti E629
        Kalsiuminosinaatti E633
        Kalsium-5`-ribonukleotidit E634
        Kombu Extract
        Lysiinihydrokloridi (mm.Pan-suolassa)
        Magnesiumdiglutamaatti E625
        Monoammoniumglutamaatti E624
        Monokaliumglutamaatti E622
        Mononatriumglutamaatti E621
        Monosodiumglutamat MSG
        Natriumglutamaatti E621
        Proteiinihydrolysaatti

Lasten purkkiruokiin niitä ei saa laittaa lain mukaan ollenkaan, joten kannattaa kokeilla niitä, jos ei muuta keksi:-)

Omatekoisen ruoan voi pilata pian em. aineilla ja laitosruoka sisälttää niitä aika usein... kerro sitten, auttoiko nämä. Juustoista maustetut juustot ja Pan-suolatut sisältävät myös jotain "öllöä", mutta esim luomusinileima ei aiheuta itselleniu mitään oireita, vaikka kuinka paljon söisi sitä. Viinien kohdalla kannattaa valita tilaviini tai jokin luomuviini, sillä muissa vieraita aineita on todella paljon!

Kerro sitten kokemuksistasi, vähenikö vaiva... Itselläni on migreeni pysynyt tuon kartettavien aineiden avulla poissa jo 3½ vuotta ja täysin ilman lääkkeitä:-)

• kho

mielipiteitä on paljon..itse en hirveästi usko ruoka-aineiden aiheuttavan migreeniä, eikä lääkärinikään.on monia laukaisijoita.hormonaaliset jutut, henkiset paineet, jännitys ja kireät niskat/hartiat jne..kannattaa ehdottomasti kirjata kohtaukset kalenteriin ja ottaa kalenteri lääkärille mukaan.niin on helpompi miettiä lääkärin kanssa mahdollista laukaisijaa.migreeniin on estolääkitystäkin jos migreeniä on usein.ja on hyvä että lääkäri toteaa että sulla on migreeni eikä mitään muuta.

• mie

Millasella puoskarilla käyt, joka ei usko ruuankin aiheuttavan migreeniä. En väitä, että se olis ainoa syy. Mutta ruoka saattaa olla jollekin ainut aiheuttaja.

• Vaimo
        mie kirjoitti:

Millasella puoskarilla käyt, joka ei usko ruuankin aiheuttavan migreeniä. En väitä, että se olis ainoa syy. Mutta ruoka saattaa olla jollekin ainut aiheuttaja.

Joo, mun miehellä tulee ainakin migreeni esim. Geisha-suklaasta. Eiks oo aika uskomatonta. Ittelläni oli kaikkein pahin aine punaviini. Mutta mulla on migreeni jääny onneks johonkin menneisyyteen.

• *K*
        Vaimo kirjoitti:

Joo, mun miehellä tulee ainakin migreeni esim. Geisha-suklaasta. Eiks oo aika uskomatonta. Ittelläni oli kaikkein pahin aine punaviini. Mutta mulla on migreeni jääny onneks johonkin menneisyyteen.

Vai onkohan niin, että alkava migreeni aiheutaa suklaahimon? Tällaistakin olen kuullut.
        Kumpi syy, kumpi seuraus?

• verenpainelääkkeestä

Olen kokeillut migreeniin vaikka mitä, lääkkeitä kopratolkulla, ruokavaloita, akupunktiota ym... mikään ei auta kunnolla eikä estä kohtauksia uusimasta. Mutta viimein lääkärini keksi että kokeillaan verenpainelääkettä. Kalsiumsalpaaja nimeltä Zanidip toi avun. Useanpäivän kohtauksia ei ole ollut laisinkaan, joitakin yksittäisiä ibusaleja olen ottanut tosi harvakseltaan.
      Mene lääkäriin ja pyydä kokeilu sinullekin.

• -S-

Hän tutkii terveyden tilasi ja tarvittaessa laittaa jatkotutkimuksiin.

Kotivinkkejä:)

Suihkussa käynti rauhottaa kummasti ja sitten lepoa.

• potilas

Käy lääkärissä. Hyviä lääkkeitä on (ns. triptaanit), ovat vain mahdottoman kalliita mutta tehokkaita.

Minulla tehoaa yksi kotikonsti: paksu musta huivi silmille ja niin tiukalle, että melkein soi. Sitä voi sitten löysätä kun rupeaa tiukkuus tuntumaan epämukavalta. Minulla se ainakin helpottaa oloa, pelkkä pimeä huone ei riitä. Minulla on niin iso huivi, että sen saa kaksi kierrosta pään ympäri ja solmun otsalle, joten selinmakuu onnistuu.

• Xpat

ilman muuta, jotta voidaan todeta onko kyseessä jotain oikeasti vaarallista.

Mulla on pysynyt migreeni kurissa nyt parikymmentä vuotta shiatsun avulla, kannattaa kokeilla. Tepsii jopa itsehoitona.

• mene

Rohkeasti vaan neurologille tai ihan peruslääkärille ne määräävät oikeat migreenilääkkeet jotka tehoavat.Itse käytän alkuoireiden aikana tavallista Burana 400 ja ne autaa joskus.

• sain apua

mä sain hyvän ja halvan neuvon joka ainakin mua auttaa. heti ku kohtaus alkaa otan B-vitamiini tabletin tai kaksi. eipä ole särkyä jälkeenpäin ja on vaaraton konsti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3342
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3147
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2546
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2528
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1943
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1840
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1455
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82