Kolme vuotta sitten aloin tuntea oikeassa silmässä paineen tunnetta ja tuntui etten näe sillä ihan yhtä hyvin kuin ennen. Menin optikolle, joka määräsi lasit, vasen-0.25, oikea -0.50. Alkuun huippasi päästä ja sain migreenikohtauksia mutta sitten totuin laseihin. Mutta laseja oli vaikea pitää koko ajan (töissä koneella niitä ei edes tarvinnut kun ei katsonut kauas) ja aloin inhota niitä. Jos kävelin työmatkan ilman laseja, sain kamalia kipuja silmään (oikeaan) ja sitten migreeniä. Kolme vuotta siis taistelin vuorotellen lasien kanssa ja ilman, kipujen kanssa. Nyt heitin lasit seinään ja aion olla ilman niitä koska kyllähän silmien pitäisi tottua ja palautua siihen mitä oli aikaisemmin ja silloin särkyjä sentäs oli erittäin vähän verrattuna nykyiseen. Nyt on kulunut viikko jo ja silmiin särkee yhä, varsinkin siihen oikeaan. Kuinkahan kauan tämä kestää? Ikinä en enää laita laseja takaisin koska saan taas taistella niiden kanssa eestaas migreenikohtauksineen.
Isälläni on -0.75 ja -1.25 ja hänkin kulkee ilman laseja. Vain pimeällä ajaessa autoa käyttää niitä. Miksei hänelle tule samanlaisia kipuja ilman laseja kuin minulle.. kummaa.
heitin lasit pois
14
9750
Vastaukset
- silmäoppinut
Jos et pidä lasejasi saattaa näkö huonontua tuostakin erittäin pienestä määrästä.
Se on valitettava totuus, juttele osaavan silmälääkärin kanssa.
Saatat joutua oman näkösi takia perumaan lupauksesi, ikuisesta lasi boikotoinnista. :\- Henni
NO sitten pääsen sinne leikkaukseen koska minua ei vielä huolittu kun näkö pitää olla vähintään -1.0 !!
- ---
kuulu tuohon urbaanilegendat sarjaan?
Mistään en ole löytänyt uskottavia tutkimuksia siitä että lasien käyttö/käyttämättömyys vaikuttaisi näkökykyyn.
Ei taida edes löytyä minkäänlaista yksimielisyyttä siitä mikä aiheuttaa myopian ja miten sen voisi estää.
- markkukn
Kamppailin saman ongelman kanssa vuodesta 2002.
Löysin itselleni ratkaisun.
Alla oleva professori Ahti Tarkkasen artikkeli
vuodelta 1964 "silmistä aiheutuva päänsärky". Artikkelissa lähes kaikki oireet löytyivät minulta.
http://www.terveysportti.fi/d-htm/articles/1964_24_1105-1107.pdf
Juotko muuten paljon kahvia?- markkukn
Arvelen ettet juo kahvia säännöllisesti. Minä en
ole juonut 1986 jälkeen, koska sivuvaikutukset olivat niin rajuja. Hikoilut ja paniikkihäiriöt yms. No niin itse asiaan.
Oletan, että silmäsi on aivan terveet, niin kuin minullakin ovat.
Jos luit professori Tarkkasen artikkelin, niin
selvisi mm. miksi isäsi ei tarvitse laseja. Hänellä taitaa olla(indolentin mentaliteetti) sinulla ehkä perfektionistin ja yrität jatkuvas-ti korjata näköaistin virheen akkommodoimalla ja siten aiheuttaa sädelihaksen väsymisen.
Ongelmamme nimi taitaa olla astenopia.
Artikkelissa on maininta kahdestatoista aivohermosta, joista neljä menee yksinomaan ja kolme osittain silmiin tai silmälihaksiin.
Ylirasitus ei välttämättä rajoitu silmiin,vaan
"potilaat" jännittävät myös otsalihaksiaan ja päänsärky syntyisi tästä aiheutuvan venytyksen
tuloksena?
Asian lähempi selvittäminen ja hoito kuuluvat
silmälääkärille.
Mutta kotikonstit ovat usein kokeilemisen arvoisia, kuten minä olen päässyt vaivoista.
Vuodesta 2002 on joutunut turvautumaan päänsärkypulvereihin, jotka ovat myös auttaneet.
Asperiinit ja buranat eivät.
Käyttämäni lääke oli "yliopiston apteekin päänsärkypulveri".
Vaikuttavina aineina Ethenzamid 500mg ja coffein 100mg.
Ethenzamid on salisyylihappoa, vähän niin kuin asperiini. Ja coffein tietysti kofeiinia.
Kofeiini vaikuttaa keskushermostoon kiihdyttävästi. Joten uskon sen vaikuttavan väsyneihin silmähermoihin ja -lihaksiin
piristävästi. Ostin apteekista kofeiini pillereitä ja koska olen yliherkkä olen ottanut
vain 1/2 pilleriä 3-4 kertaa päivässä. Homma toimii ainakin minulla.
Kofeiinin käytön kanssa pitää varovainen!
Kupillisessa kahvia 100mg niin kuin yhdessä pillerissäkin. Omassa tapauksessani pillerien
puolittaminen on helponpaa kuin juoda puolikkaita kupillisia.
Toivon että tästä olisi apua sinulle.
Tässä jotain tietoa kofeiinista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini - Valelikinäköinen
markkukn kirjoitti:
ole juonut 1986 jälkeen, koska sivuvaikutukset olivat niin rajuja. Hikoilut ja paniikkihäiriöt yms. No niin itse asiaan.
selvisi mm. miksi isäsi ei tarvitse laseja. Hänellä taitaa olla(indolentin mentaliteetti) sinulla ehkä perfektionistin ja yrität jatkuvas-ti korjata näköaistin virheen akkommodoimalla ja siten aiheuttaa sädelihaksen väsymisen.
Artikkelissa on maininta kahdestatoista aivohermosta, joista neljä menee yksinomaan ja kolme osittain silmiin tai silmälihaksiin.
"potilaat" jännittävät myös otsalihaksiaan ja päänsärky syntyisi tästä aiheutuvan venytyksen
tuloksena?
silmälääkärille.
Mutta kotikonstit ovat usein kokeilemisen arvoisia, kuten minä olen päässyt vaivoista.
Vuodesta 2002 on joutunut turvautumaan päänsärkypulvereihin, jotka ovat myös auttaneet.
Ethenzamid on salisyylihappoa, vähän niin kuin asperiini. Ja coffein tietysti kofeiinia.
Kofeiini vaikuttaa keskushermostoon kiihdyttävästi. Joten uskon sen vaikuttavan väsyneihin silmähermoihin ja -lihaksiin
piristävästi. Ostin apteekista kofeiini pillereitä ja koska olen yliherkkä olen ottanut
Kupillisessa kahvia 100mg niin kuin yhdessä pillerissäkin. Omassa tapauksessani pillerien
http://fi.wikipedia.org/wiki/KofeiiniKuvailemasi oireet kahvinjuonnista voivat johtua magnesiumin puutteesta (jos et käytä).
Itselläni oli samanlaisia oireita ja lisäksi sydämen "muljahtelua" eli lieviä rytmihäiriöitä.
Magnesium vaikuttaa positiivisesti myös sädekehän lihakseen eli akkommodaatiolihakseen ja myös silmämunan liikuttajalihaksiin etenkin jos vielä karsastus vaivaa. Kysyin asiaa eräältä magnesium-valmistetta markkinoivalta konsulentilta.
Magnesiumin puutos on kuulemma erittäin ylestä suomalaisilla.
Silmien häiriötön toiminta edellyttää että myös muut vitamiinit- ja hivenainetaseet ovat kunnossa.
Linkki josta löytyy silmille tärkeät vitamiinit ja hivenaineet:
http://www.myopia-manual.de/private/recommendations.htm
Itse käytän Marketeista saatavaa Magnesan-valmistetta jossa on mukana B-vitamiinit (B1,3,6). - markkukn
Valelikinäköinen kirjoitti:
Kuvailemasi oireet kahvinjuonnista voivat johtua magnesiumin puutteesta (jos et käytä).
Itselläni oli samanlaisia oireita ja lisäksi sydämen "muljahtelua" eli lieviä rytmihäiriöitä.
Magnesium vaikuttaa positiivisesti myös sädekehän lihakseen eli akkommodaatiolihakseen ja myös silmämunan liikuttajalihaksiin etenkin jos vielä karsastus vaivaa. Kysyin asiaa eräältä magnesium-valmistetta markkinoivalta konsulentilta.
Magnesiumin puutos on kuulemma erittäin ylestä suomalaisilla.
Silmien häiriötön toiminta edellyttää että myös muut vitamiinit- ja hivenainetaseet ovat kunnossa.
Linkki josta löytyy silmille tärkeät vitamiinit ja hivenaineet:
http://www.myopia-manual.de/private/recommendations.htm
Itse käytän Marketeista saatavaa Magnesan-valmistetta jossa on mukana B-vitamiinit (B1,3,6).kokeilla. Olen kyllä joskus kokeillut magnesiumia lihaskramppien ja suonenvetojen vuoksi. Mutta en ole huomannut ajatellakaan vaikutusta silmiin/särkyihin. Kokeilemisen arvoista. Kiitos.
- Valelikinäköinen
markkukn kirjoitti:
kokeilla. Olen kyllä joskus kokeillut magnesiumia lihaskramppien ja suonenvetojen vuoksi. Mutta en ole huomannut ajatellakaan vaikutusta silmiin/särkyihin. Kokeilemisen arvoista. Kiitos.
Magnesium imeytyy aika huonosti elimistöön joten valitse joko Magnesan jossa on B-vitamiinit jotka eristävät magnesiumin imeytymistä tai Diasporal jota saa apteekista ja luontaistuotekaupoista.
Ota 1...2vkon ajan 1,5 kertainen annostus etenkin nyt kun on hellejakso meneillään ja hikollaan ja juodaan paljon. - Valelikinäköinen
Magnesium imeytyy aika huonosti elimistöön joten valitse joko Magnesan jossa on B-vitamiinit jotka eristävät magnesiumin imeytymistä tai Diasporal jota saa apteekista ja luontaistuotekaupoista.
Ota 1...2vkon ajan 1,5 kertainen annostus etenkin nyt kun on hellejakso meneillään ja hikollaan ja juodaan paljon.B6-vitamiini edistää magnesiumin imeytymistä eikä eristää kuten vahingossa kirjoitin.
B1 ja B3-vitamiinit vaikuttavat positiivisesti hermoston toimintaan. Näkö on silmän ja hermoston yhteistyötä joten näistä vitamiineista ei saa olla puutetta. - markkukn
Ota 1...2vkon ajan 1,5 kertainen annostus etenkin nyt kun on hellejakso meneillään ja hikollaan ja juodaan paljon.Imaytymisen ongelman, käytin joskus Emgesan- nimistä. Mitään merkittävää vaikutusta kuurista en huomannut.
Löysin kaapistani diasporal-poreita (aikaisemmin oli pusseissa). Kokeilen. - Valelikinäköinen
markkukn kirjoitti:
tuloksena?
silmälääkärille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/KofeiiniEt ole kertonut oletko miinus-lasien käyttäjä ja kuinka paljon miinusta sinulla on eli oletko likinäköinen vai kaukonäköinen. Teetkö ns lähityöksi luokiteltavaa työtä tai opiskelet ja luet paljon?
Kaisu Viikari kertoi kirjassaan Tetralogia erinomaisen konstin parantaa päänsärky jos se johtuu silmistä. "Laita pluslasit päähän heti kun päänsäryn ensioireet alkavat".
Minulla oli melko usen päänsärkyä ja jäykkä niska eli niskanikamat "rutisivat" kun niskalihakset olivat jatkuvasti krampissa. Olen näyttöpäätetyötä tekevä henkilö.
Olen ollut -3d verran valelikinäköinen ja poistanut valelikinäön lähes kokonaan valelikinäön poistohoidolla johon kuuluu ns pluslasisumutus" eli olen aina tilaisuuden tullen käynnyt istumaan ja laittanut 3,5d pluslasit päähän. Pluslasit aiheuttaa sen että akkommodaatio loppuu ja silmän akkommodaatiolihas alkaa rentoutumaan ikään kuin nostaisit väsyneet jalat pöydälle rentoutumaan. Olen pluslasisumuttanut 1v 8kk ajan lähes päivittäin ja kertaakaan tänä aikana ei ole ollut päänsärkyä ja niskajäykkyys on poistunut lisäksi olen käyttänyt luku-ja lähityölaseja.
Kokeile sinäkin tätä pluslasisumutusta jos sinun ongelmasi olisi samat kuin minulla. Kustannukset on vähäiset kun ostat Tiimarista tai tavaratalosta 4€ pluslasit verrattuna siihen että söisit niitä Yliopiston Apteekin särkylääkkeitä.
Jos olet lähityöntekijä niin työnantajasi pitäisi maksaa lähityölasit.
http://tyonako.org/56 - markkukn
Et ole kertonut oletko miinus-lasien käyttäjä ja kuinka paljon miinusta sinulla on eli oletko likinäköinen vai kaukonäköinen. Teetkö ns lähityöksi luokiteltavaa työtä tai opiskelet ja luet paljon?
Kaisu Viikari kertoi kirjassaan Tetralogia erinomaisen konstin parantaa päänsärky jos se johtuu silmistä. "Laita pluslasit päähän heti kun päänsäryn ensioireet alkavat".
Minulla oli melko usen päänsärkyä ja jäykkä niska eli niskanikamat "rutisivat" kun niskalihakset olivat jatkuvasti krampissa. Olen näyttöpäätetyötä tekevä henkilö.
Olen ollut -3d verran valelikinäköinen ja poistanut valelikinäön lähes kokonaan valelikinäön poistohoidolla johon kuuluu ns pluslasisumutus" eli olen aina tilaisuuden tullen käynnyt istumaan ja laittanut 3,5d pluslasit päähän. Pluslasit aiheuttaa sen että akkommodaatio loppuu ja silmän akkommodaatiolihas alkaa rentoutumaan ikään kuin nostaisit väsyneet jalat pöydälle rentoutumaan. Olen pluslasisumuttanut 1v 8kk ajan lähes päivittäin ja kertaakaan tänä aikana ei ole ollut päänsärkyä ja niskajäykkyys on poistunut lisäksi olen käyttänyt luku-ja lähityölaseja.
Kokeile sinäkin tätä pluslasisumutusta jos sinun ongelmasi olisi samat kuin minulla. Kustannukset on vähäiset kun ostat Tiimarista tai tavaratalosta 4€ pluslasit verrattuna siihen että söisit niitä Yliopiston Apteekin särkylääkkeitä.
Jos olet lähityöntekijä niin työnantajasi pitäisi maksaa lähityölasit.
http://tyonako.org/56On. Mutta arvoja en muista, ovat neljä vuotta vanhat, mutta tuntuu vielä toimivan, voisihan sitä varmaankin yrittää uusiakin?
Tässä uusien monitehojen arvot.
Ja arvot ikänäölliset, siis plussat. Oikea silmä
huonompi kaikin puolin.
Monitehot:
Kauas
sf 1.75/cyl 0.75/ ax 5¤ add 2.25
1.25/ 0.50/ 30¤
Lähelle
4.00/ 0.75/ 5¤
3.50/ 0.50 30¤ - Valelikinäköinen
markkukn kirjoitti:
On. Mutta arvoja en muista, ovat neljä vuotta vanhat, mutta tuntuu vielä toimivan, voisihan sitä varmaankin yrittää uusiakin?
Tässä uusien monitehojen arvot.
Ja arvot ikänäölliset, siis plussat. Oikea silmä
huonompi kaikin puolin.
Monitehot:
Kauas
sf 1.75/cyl 0.75/ ax 5¤ add 2.25
1.25/ 0.50/ 30¤
Lähelle
4.00/ 0.75/ 5¤
3.50/ 0.50 30¤Tuo ikänäkö kyllä monimutkaistaa asiaa enkä osaa sanoa onko tuo pluslasisumutus sinulle hyväksi vai pahaksi, sinun on kysyttävä sitä silmälääkäriltäsi.
- Valelikinäköinen
Kolme vuotta sitten aloin tuntea oikeassa silmässä paineen tunnetta ja tuntui etten näe sillä ihan yhtä hyvin kuin ennen. Menin optikolle, joka määräsi lasit, vasen-0.25, oikea -0.50. Alkuun huippasi päästä ja sain migreenikohtauksia mutta sitten totuin laseihin. Mutta laseja oli vaikea pitää koko ajan (töissä koneella niitä ei edes tarvinnut kun ei katsonut kauas) ja aloin inhota niitä. Jos kävelin työmatkan ilman laseja, sain kamalia kipuja silmään (oikeaan) ja sitten migreeniä. Kolme vuotta siis taistelin vuorotellen lasien kanssa ja ilman, kipujen kanssa. Nyt heitin lasit seinään ja aion olla ilman niitä koska kyllähän silmien pitäisi tottua ja palautua siihen mitä oli aikaisemmin ja silloin särkyjä sentäs oli erittäin vähän verrattuna nykyiseen. Nyt on kulunut viikko jo ja silmiin särkee yhä, varsinkin siihen oikeaan. Kuinkahan kauan tämä kestää? Ikinä en enää laita laseja takaisin koska saan taas taistella niiden kanssa eestaas migreenikohtauksineen.
Isälläni on -0.75 ja -1.25 ja hänkin kulkee ilman laseja. Vain pimeällä ajaessa autoa käyttää niitä. Miksei hänelle tule samanlaisia kipuja ilman laseja kuin minulle.. kummaa.
Migreenikohtaukset voivat johtua akkommodaatiospasmista jos et käytä luku- ja lähityölaseja. Lukulasit on karkeasti 3d ja näyttöpääte-etäisyydelle mitoitetut lähityölasit 1,5d heikkotehoisemmat kuin kaukolasien voimakkuudet. Sinun tapauksessa lukulasit olisi 2,5d ja näyttöpäätelasit 1d voimakuuksiset.
Koska silmäsi ovat lähestulkoon tasapariset voit käydä sovittamassa Tiimarista tai tavaratalosta saatavia pluslaseja n. 4€ maksavia halpislaseja ja kokeilla ensin onko niistä apua migreenikohtauksiin.
Akkommodaatiolihaksen kramppi eli akkommodaatiospasmi aiheuttaa valelikinäköä (Pseudomyopia)tai piilokaukonäköä (Latent hyperopia). Sinun tapauksessa todellinen taittovirheesi (objektiivinen)voi olla enemmän tai vähemmän plussan puolella koska saat jo noin pienillä miinusvahvuuksilla päänsärkyä.
Vain silmälääkäri voi tutkia piilokaukonäön tekemällä ns sykloplegian jossa potilaan silmiin tiputetaan akkommodaatiolihakset lamauttavat tipat, tippojen annetaan vaikuttaa 50min. jonka jäkkeen silmälääkäri testaa taittovirheen uudelleen testilasien avulla ja näin selviää oletko piilokaukonäköinen. Vaihtehtoisesti silmälääkäri voi yrittää skiskopian avulla tunnistaa saman asian mutta se on vaikeampi menetelmä.
Optikot eivät yleensä pysty tunnistamaan onko potilas akkommodaatiospasmin takia piilokaukonäköinen tai valelikinäköinen koska eivät saa käyttää ko sykloplegia-tippoja. Optikot pystyvät testaamaan vain testilaseilla taittovirhettä (subjektiivinen) joka on objektiivinen taittovirhe akkommodaatispasmista johtuva valelikinäkö tai piilokaukonäkö.
Toivottavasti palstalla olevat optikot korjaavat jos olen sanonut jotakin väärin.
Silmälääketieteen ja kirurgian tohtori, migreeniasiantuntija Kaisu Viikari on kertonut näistä asioista kirjassaan Tetralogia.
http://www.helmet.fi/search*fin/?searchtype=a&searcharg=Viikari Kaisu&searchscope=9&Submit.x=20&Submit.y=17
Tässä linkki akkommodaatiolihaksen kramista.
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm
Linkki keskusteluketjuun valelikinäostä ja piilokaukonäöstä joka käytiin palstalla.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000013313997
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024823Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493252Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071342- 161059
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1101029Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431017Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40991