Aikuiskoulutuskeskuksen kurssi

rww

Onko kellään tietoa kuinka helppoa tuolle yhdistelmäajoneuvonkuljettaja kurssille on päästä? C kortti löytyy mutta ajokokemusta kuorma-autolla autokoulun jälkeen ei ole kertynyt. Kiinnostusta kuljetusalaan olisi kyllä. Ja vielä tuossa ajokortin valvontaotteessa merkintä katsastamattomalla autolla ajosta, vaikuttaneekohan pääsymahdollisuuksiin? Ylinopeussakkoja tai muita törttöilyjä ei ole. Ja jos joku on tuon kurssin jo käynyt niin voi kertoa minkälaista oli.

18

4396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekkanainen

      ...lähimmästä aikuiskoulutuskeskuksesta, niin saat varmaa tietoa.
      Haastattelu ja ajokoe valintatilaisuudessa. Ja AKEn selvitys taustoistasi vietävä mukan, eli sieltä selviää kaikki rikkeet, joista sanktio on napsahtanut. Tuskin tuo yksi merkintä valvontaotteessa näyttelee kummoistakaan osaa.
      Ei muuta kuin tervetuloa alalle, innokkaita ja alasta oikeasti kiinnostuneita kaivataan.

      Niin, koulutus pitää sisällään ADR:n, REAK:n(raskaan kaluston ennakoivan ajon koulutus), taloudellisen ajon kurssin, ensiapukurssit 1 ja 2, alan muiden koulutusaineiden ja yleisaineiden lisäksi.

      • Anonyymi

        Osaako joku kertoa mitä yhdistelmäajoneuvo koulutuksen ajokoe pitää sisällään? Ikänä en oo rekan kyydissä ees ollut.


    • mörökölli

      menin kurssille en ollu aikasemmin ajanu mittää muuta kuormaautoa kuin autokoulussa.pääsin kurssille ei kyllä mulla tosin ollu mittää rikoksia kyllä varmaan pääset jos hakijoita ei ole paljon

      • mörökölli

        siellä oli kivaa.opeteltiin ajamaan kärryperässä.
        opeteltiin peruuttamaan kulmaan inssiä varten.
        käytiin adr kurssi sekä sekä huollettiin.kuormaautoa ja kärryjä.ja ajettiin liukkaalla kelillä radalla ja opettajan johdolla käytiin ajamassa OIKEATA RAHTIA.ja kurssin päätteeksi oli 2kk mitanen harjottelu joka meni mun kohdalla perseelleen koko harjottelu kannattaa ottaa tosissaan toi harjottelujakso


      • paikkakin
        mörökölli kirjoitti:

        siellä oli kivaa.opeteltiin ajamaan kärryperässä.
        opeteltiin peruuttamaan kulmaan inssiä varten.
        käytiin adr kurssi sekä sekä huollettiin.kuormaautoa ja kärryjä.ja ajettiin liukkaalla kelillä radalla ja opettajan johdolla käytiin ajamassa OIKEATA RAHTIA.ja kurssin päätteeksi oli 2kk mitanen harjottelu joka meni mun kohdalla perseelleen koko harjottelu kannattaa ottaa tosissaan toi harjottelujakso

        itse siivosin yhden edesmenneen firman hallia puoltoista kk ja sit kyrpiinnyin ja vaihdoin viimeiseksi kahdeksi viikoksi eri firmaan ja siel annettiin ajaa ja olen nyt 10 vuotta viihtynyt


      • rtyrtyrt
        paikkakin kirjoitti:

        itse siivosin yhden edesmenneen firman hallia puoltoista kk ja sit kyrpiinnyin ja vaihdoin viimeiseksi kahdeksi viikoksi eri firmaan ja siel annettiin ajaa ja olen nyt 10 vuotta viihtynyt

        Ajokortin valvontaosaa kysyvät, koska haluavat karsia rattijuopot pois. Melkein mitä vaan muita rikkeitä saa olla, kunhan ei ole törkeitä.


      • stycke
        paikkakin kirjoitti:

        itse siivosin yhden edesmenneen firman hallia puoltoista kk ja sit kyrpiinnyin ja vaihdoin viimeiseksi kahdeksi viikoksi eri firmaan ja siel annettiin ajaa ja olen nyt 10 vuotta viihtynyt

        Yksi mihin ei kannattane mennä on Auramaa. Kaverin kurssikavereita oli siellä eivätkä saaneet ajaa oikeastaan ollenkaan. Kaverini oli tyytyväinen, oli samassa talossa missä olin töissä ja ekana päivänä istui päivän mun kyydissä kun ajettiin yksi jakolenkki viimeistä kertaa. Sanoin että turha tätä on opetella, illalla pääset rattiin. Ja niin tehtiin, kolmen tunnin irtoperiensiirtelyprojektiin lähdettäessä kiipesin hantin puolelle ja annoin kaverin näyttää mitä on opetettu. Oli se jotain oppinut :-) Sitten kaveri saikin ajaa monia eri autoja, täysperää, puolikasta ja jakoautoakin. Parin viikon päästä käteen annettiin kuukauden ikäinen R470, Tampereen terminaalipysähdyksen jälkeen minä kömmin petille :-)

        Kaveri jäi taloon runsaaksi vuodeksi kunnes siirtyi perässäni Ruotsin ajoon.


    • Tuore kuski

      Minä kävin läpi tutkintoon tähtäävän koulutuksen TTS:n aikuiskoulutuskeskuksessa. Jos ala kiinnostaa, niin suosittelen. Hyvät kouluttajat ja kelpo kalustoa. Aiemmista ajomääristä ei kannata murehtia. Kaikki alkaa alusta ja yli 80 tuntia ajotunteja kyllä riittää kuljettamisen perusteisiin. Kahdeksan viikon oppimisjaksollahan sitä ajoa tulee helposti kolmisensataa vielä lisää.
      Hymyillen sitä nyt jo voi muistella ensimmäistä ajokertaa, kun yhdistelmä näytti peileistä käsittämättömän pitkältä ja se vaihtamisen vaikeus... "puolittaja alas, alue ylös, kiihdytä, puolittaja ylös, kuittaa kytkimellä...

      voi niitä tuskaisia muistoja... :o)

      Kyllä kursseille pääsee jos itse haluaa. Tuo pikku rikkeesi ei vaikuta lainkaan. Ennen valintaa edessä on haastattelu ja ajonäyte. Näissä karsitaan agressiiviset ja "kyykyttäjä"-tapaukset pois. Niitä idiootteja on jo ihan tarpeeksi rekkojen ratissa. Teoriatenteistä selviää helposti edes pienellä lukemisella. Ammattinäytöt tehdään kolmesta alueesta. Aina ajoneuvotekniikan käytännöstä ja lisäksi kahdesta valinnaisesta alueesta, kappaletavara, massa, säiliö tai tukkikuljetus, edellyttäen, että keskus niitä kouluttaa. Ja kortteja tulee: ADR, tieturva, työturva, ensiapu2, jne..
      Kurssit on kaikissa AKK:issa samansisältöinen. Kurssit alkaa noin seitsemän viikon välein. Oppilaita kuudesta kahdeksaan. Kysyntä tuönantajien suunnalla on erittäin hyvä, eli nimenomaan arvostetuimmat kuljetusyhtiöt haluavat tutkinnon suorittaneita kuskeja.

      Mutta realisti kannattaa olla. Alahan on paljon raadollisempaa, kuin ajatus hyvällä yhdistelmällä ajeleminen kauniina kesäiltoina. 60% ajasta on purkua ja lastausta ainaisine kiinnitysongelmineen. Terminaaleissa paskapäisiä varastomiehiä, ajojärjestelijät joskus "hieman hankalia". Palkkataso kehno.
      Kaikille ala ei vain sovi. Muistan aina senkin, kun se oli toinen ajopäivä, kun haimme lavetilla suurta telakaivuria. Satoi kaatamalla. Kun me muut oppilaat kikatellen kaavimme koneesta mutaliejua syliimme, jotta ketjuille löytyisi reittejä, yksi korkeakoulupapereillaan paremmuuttaan aiemmin perustellut heppu seisoi sateenvarjonsa alla hölmistyneen näköisenä. Vielä kun tähän hienohelmaan kyrpiintynyt kouluttaja sanoi "pidä naitä" iskien hänen syliinsä vielä ruostetta valuvia kettinkejä ja rasvaisia kiristysvantteja, niin eipä häntä enään seuraavana päivänä näkyny...
      Oman talouden kestoakin kannattaa miettiä. Moni keskeyttää, kun rahat loppuu. Minäkin olin omaehtoisessa koulutuksessa, eli maksoin itse kaiken. Kurssin jälkeen menin neljäksi tunniksi vanhaan duuniin. Öisin ajoin taksia. Välillä oli voimat aika loppu...

      Mutta paljon on hyvääkin. paljon vapautta ja vastuuta. Ja toki myös niitä lämpimiä kesäiltoja.
      Eli hakupaperit vain vetämään ja alalle duuniin. Minäkin lähden nyt yövuoroon kohti Jyväskylää.

      • rww

        Paljon kiitoksia että vaivauduit vastaamaan. Täytyy laittaa paperit menemään ja katsoa mitä tapahtuu...Olisko sulla muuten tietoa paljonko yhdistelmäkuskin tuntipalkka on keskimäärin kotimaanliikenteessä? Ja maksetaanko alalla yö yms. lisiä?


      • jakari
        rww kirjoitti:

        Paljon kiitoksia että vaivauduit vastaamaan. Täytyy laittaa paperit menemään ja katsoa mitä tapahtuu...Olisko sulla muuten tietoa paljonko yhdistelmäkuskin tuntipalkka on keskimäärin kotimaanliikenteessä? Ja maksetaanko alalla yö yms. lisiä?

        Tessin mukainen palkkahan on alle 4 vuoden kokemuksella 10,53 euroa (vai tuliko siihen nyt vasta joku korotus?). Ainaki isommat firmat kuten Kiitolinja, Kaukokiito ja Transpoint maksavat ilta- ja yölisät, kuten kaikki muutkin tessin mukaiset lisät.


      • Tuore kuski
        rww kirjoitti:

        Paljon kiitoksia että vaivauduit vastaamaan. Täytyy laittaa paperit menemään ja katsoa mitä tapahtuu...Olisko sulla muuten tietoa paljonko yhdistelmäkuskin tuntipalkka on keskimäärin kotimaanliikenteessä? Ja maksetaanko alalla yö yms. lisiä?

        Mun tuntipalkka on 12,40 egua. Se on helppo saada, kun REAK- ja taloudellisen ajon KEY- opit on jääny päähän ja polttoainesäästöt talolle on noin 15% "vanhan liiton miehiin" verrattuna, ilman eroa aikatauluissa pysymisessä. Iltalisät on 15%, yölisä 20%, ADR lisä 5%. Pyhälisä 100%. Pitkillä selkosilla tulee puoli- tai kokopäivärahoja jne..
        Itse olen kaukokiidolla eikä ole vielä tarvinnut palkoista tapella.
        Kontti- ja irtoperähommissa taitaa olla käytössä erilaisia soppa- ja kilometriliksoja. Mä en semmoisille oikein lämpene.
        Extraaminen on helppoa esimerkikiksi viikonloppuisin, vaikka se hieman viikkolepomääräyksiä vastaan meneekin. Elintarvikejakaria ja soranajoa itse lisänä harrastan. Sen verran asunto-, mökki-, ja autolainoja, että kolmisen tonnii on pikku pakko kuukaudessa tienata. Reppaasti yli on viimeaikoina mennytkin... :o)


      • kerroit tarinan

        tuntui kuin olisi lukenut Grimmin satukirjaa,jos se minun aloittaessani olisi moista pelleilyä ollut,luulenpa että olisin vaihtanut tyystin alaa jo silloin,nyt se on PERKELE myöhäistä on jo mennyt mielen-ja fyysinen terveys,kyllä vituttaa koko homma mutta oma moka se oli sittenkin. MIETI.


    • ilman kurssejakin

      rengas asentajaksi johonkin isoon kuljetusliikkeeseen,se on helppoa hommaa nykylaitteilla. Muuhun hommaan ei kannata sinun ÄÖ:llä edes suunnitella ryhtyvänsä,kun tollasta kyselet. Kaikkien etu huomioon ottaen.

      • Anonyymi

        Aikuiskoulutuskeskuksen kurssilla oppii vain ryyppään ja naimaan, mutta siinä onkin taitolait.


      • Anonyymi

        Mikä on ÄÖ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikuiskoulutuskeskuksen kurssilla oppii vain ryyppään ja naimaan, mutta siinä onkin taitolait.

        Palstan ahkerin trolli jatkaa taas tutuksi tulleella tyylillään. On siinä kaverilla harrastus. Huhhuh. Voisit kyllä välillä vaihtaa tyyliä. Tai jos tällä tyylillä tatti aina kovettuu niin homma tietysti silloin toimii.


    • Anonyymi

      Hänen tatti on jo matojen syömä. Kyllästyttää epäasialliset kommentit nimimerkki
      "naisissako kuljetusalan tulevaisuus"

    • Anonyymi

      Niin tosi pro tekijät maksaa itse yhdistelmäkortinkortin ja suorittaa ammattipätevyydet ihan itse. Jos tahto on luja niin harmaankiven läpi mennään.
      ja hakevat ihan itse myös työpaikkansa ei siinä aina tarvita ammatillista kurssikeskusta. Ei elämä ole niin vaikea laji varsinkaan jos kyse on kuljettajan työstä. Meidänkin firmaan on tullut vuoden sisällä 2 nuorta naista. kaikki hommat sujuvat oli sitten perinteinen yhdistelmä tai sellainen uuden ajan PITKÄ-yhdistelmä. Trukilla lastaus sujuu kuin tanssi itse asiassa kun 2-kerrokseen lastataan niin nämä naiset ajavat trukkia paljon sujuvammin kuin miehet . Näin se vain on.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14901
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3085
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3079
    4. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3076
    5. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3075
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3074
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3064
    Aihe