Lahjatoive

Miralinda

Moikka!

Kun hääpärin toiveena on kutsukortissa rahalahja (kodin suurempia hankintoja ja häämatkaa varten) niin riittääkö tosiaan se, että laittaa vaan rahaa jonkin verran esim.Häärahakortin väliin heille?

Ettei siis sittenkään lisäksi tarvitse laittaa mitään muuta??
Kun itsestäni tuntuu vähän hölmöltä toi että just jotkut haluu vaan rahaa, kun eihän tosta jää mitään "näkyvää" muistoa häistä ja vierasita heille!?! Miltä teistä muista tuntuu..

(ja kieltämättä tulee tunne että joutuuko vieraat tavalaan sitten maskamaan niistä häistä)

18

7417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.

      Sori noi kirjoitusvirheet, kiireessä kun kirjoitin!

    • tän kesän morsian itsekin

      siis siitähän tässä minustakin on kyse ihan selkeästi jos ei muuta toivota ja annetaan vielä ymmärtää että se olisi ainut lahja jota arvostetaan,miksi ei sitten pyydä jokaiselle vieraalle oman laskun näistä tarjoiluista.... No rahalahjan jos nyt kuitenkin olet päättänyt antaa niin anna se kirjekuoressa shekkinä/käteisenä suoraan hääparille käteen (jollei kutsussa tai muuten ole ilmoitettun teille tili.nro mihin voi valmiiksi tallettaa) ja sitten pelkkä kortti jossa lukee vaikka näin"laitoin pienen muistamisen ilmoittamalle tilillenne" mutta tuo rahan pyynti jotenkin tökkii minunkin ajatusmaailmaani (vaikka olen itsekin tämän kesä tuleva morsio) mielestäni pitää olla jotain muutakin mitä saisi tuoda kun se raha....
      Me emme ole pyytäneet keltään rahaa vaikka maksetaan häät itse ja meillä on perhekin jo valmiina perustettuna (ikäloppuja emme silti ole 28 ja 32)ollaan asuttu yhdessäkin jo 10vuotta.Ainahan sitä jotakin pientä tarvitsee...
      Ja en minäkään vie koskaan rahaa lahjaksi hääparille enenmpää kuin 20e ja sitten olen hankkinut (niikuin viimekesänä) siihen lisäksi iittalan lasisen kukkamaljakon (jää sitten ainakin jotain näkyvämpääkin)ja ainahan nyt maljakoitakin tarvitsee

      • Miralinda

        Siis sen verran että kutsussa ei ollut tilinumeroa, jonne summan olisi voinut turvallisesti laittaa (kun eihän voi olla varma että pysyykö raha kortin välissä hääparille saakka)..


    • Hurja Hilta

      Jos lahjatoivomuksena on vain raha, ei silloin missään tapauksessa pidä viedä mitään tavaralahjaa enää. Laita se lahjaraha mieluummin suoraan tilille, jos tilinumero on ilmoitettu. Hääpaikalle viet vain kortin, missä on onnittelut ja maininta että olet muistanut heidän tiliään lahjoituksella. Tästä samasta aiheesta on käyty noin kuukausi sitten keskustelu, käypäs vielä lukaisemassa sekin.

    • Hääparin

      lähettämässä kutsussa onkin lukenut:
      "tärkein lahja on juhlia kanssamme, mutta lisäksi halutessanne voitte antaa rahalahjan"?

      Niin eikat tossa viitsi olla antamatta rahaa lahjaksi, varsinkin jos on sukulaisesta kyse, vai kuinka?

    • Huonekaluja ostamaan

      Itse menin naimisiin pari viikkoa sitten. Meillä lahjatoiveena oli raha tilille. Musta se tuntui hyvältä ratkaisulta. Olemme pitäneet yhtä jo reilusti yli 8 vuotta. Ja minä olen asunut omillani 16-vuotiaasta lähtien. Kodissamme on kaikenlaiset kodinkoneet, mitä on keksitty. On pyyheliinoja, vuodevaatteita ja vaikka mitä.

      Olemme juuri rakentaneet omakotitaloa. Vanhat huonekalumme ovat todella vanhoja ja huonokuntoisia ja tarvitsemme uusia. Näillä lahjaksi saamillamme rahoilla lähdemme ensi viikolla etsimään sohvaa, ruokailuryhmää, tietokonepöytää ja sänkyä. Jos olisimme ilmoittaneen lahjatoiveeksemme uuden sohvan, niin monikohan olisi sen ostanut?

      Eikä niitä häitä kyllä saa maksuun lahjarahoilla!!! Sitä on turha luulla! Ja jos ei halua rahaa antaa, niin voihan silti ostaa lahjan. Olen ollut monissa häissä, missä lahjatoiveena on raha. Mielestäni se on helppo toteuttaa, eikä tarvitse pohtia päätä puhki, mitä ostaisi.

    • NF1

      Juu,mua mietityttää tuo sama aihe. Hääpari toivoo lahjaksi rahaa ja se mietityttää. Kun haluaisin antaa muistoksi jotain, mikä jää mieleen, jotakin persoonallista. Sitten mietityttää toisena se, että jos annan jotain muuta kuin rahaa niin katsovatko kaikki muut et hei hetkinen mitä tuo meinaa....ja kun sitten jos annan rahaa, niin ei sitä viitsisi antaa ihan pientä summaa...kompleksinen juttu.

    • sinivilkku

      Vieläkö näitä on?

      Usko nyt, hääpari ei odota Sinun maksavan häitään. Hehän järjestävät Teille juhlan.
      Jos eivät Teitä juhlaansa tahtoisi niin varmaan kävisivät pikapikaa vihillä ja menisivät häämatkalle säästämillään rahoilla.

      Se, että pyydetään häälahja rahana, tarkoittaa olevan tarvetta vaikkapa huonekaluista.
      Eivät he varmasti odota mitään ihmeellisiä, siksihän juuri rahana pyytävät. Monesta pienestä summasta kun kasvaa hieman isompi summa, millä saa hankittua jotakin tarpeellista.

      Kyllä aivan varmasti pari muistaa, että häälahjaksi saimme tämän (vaikkapa) sohvan ja ovat iloisia siitä.

      Luuletko, että jos tarvitsee sohvan niin mieluummin sitten kuitenkin katselee jotain tuoppeja lattialla istuen.

      Kannattaa hankkia pankista lahjashekki ja laittaa se kortin väliin. On siten turvallisempaa, se kun osoitettu parille niin sitä ei voi kukaan muu pankista lunastaa.

      Jos itse odottaisit lahjaksi vaikkapa mersua ja sen sijaan saisitkin 10 mopoa, muutaman fillarin, pari Iittalan maljakkoa ja jokusen taulun, niin tuntuisiko hyvältä?
      Eikö olisikin mukavaa kun vieraasi olisivat kunnioittaneet Sinun toivettasi?

      Tiedän muuten parin, jotka olivat toivoneet lahjakortteja Iittalaan....saivat sitten 62 kpl Ultima Thule- tuoppeja, vieraat kun olivat niin "oma-aloitteisia". Kuittejahan ei tietenkään ollut, onneksi Iittalan "lasikaupassa" olivat niin valtavan ystävällisiä, että vaihtoivat mukit muihin artikkeleihin.

    • Neuvot tarpeen

      En ole ennen ollut sellaisissa häissä, joissa hääparin lahjatoiveena on rahaa matkatilille. Nyt olisi useammat sellaiset tulossa enkä yhtään tiedä, minkälaisia summia on tapana antaa. Voisiko joku tuore hääpari tai häissä vieraana ollut ja asiasta tietävä kertoa?

      Meidän tapauksessamme on kysymys aikuisten, työssäkäyvien ja melkoisen varakkaiden pariskuntien häistä ja mietin, että mikä olisi sopiva summa keski-ikäiseltä ystäväpariskunnalta. Ehdotuksia otetaan kiitollisuudella vastaan!

    • ...

      häälahja rahana...

      Ihan kuin vietettäisiin jotain ylioppilasjuhlia. Ei-toivotut lahjat saa estettyä lahjalistalla.

      Ihmiset ovat selvästi unohtaneet lahjan todellisen merkityksen...

    • TellervoOrtiz

      Tämä on hirmu hankalaa, koska me ei ihan oikeasti haluta yhtään rompetta lisää. Kaikki tarvittava on hankittu kierrätyksestä ja niin tullaan jatkossakin tekemään eli mitä ihmettä sinne lahjalistalle, jos raha kerran on epäkohteilaista

      • alkaa ituttaa!!!!

        No eihän ne lahjalistatkaan kuulemma ole kohteliaita. Ehdotan että kirjoitatte kutsuihin jotenkin mahdollisimman tiukkaan, ellei jopa törkeään sävyyn että lahjoja ei sitten perkele tuoda. Jos joku vielä soittelee kaasolle taikka anopille asiasta niin käske niiden sanoa että häissä vedetään turpaan kaikkia jotka tuovat lahjan. Ja jos joku ei sitten vieläkään tajunnut niin vuokratkaa roskis taikka kokonainen roskalava juhlapaikan pihalle ja tehkää tuotujen lahjojen hävittämisestä yksi ohjelmanumero! Kaikki kun aina valittaa että kaikilla on samat leikit häissä ja siellä on muutenkin niin kamalaa. Nyt olis vähän tuoreempaa näkemystä siinä ohjelmassa!

        Eihän sitä tiedä jos vaikka joku läsnäolijoista sitten osaisi tulkita seuraavissa häissä sitä kutsujen todella monimutkaista krypistä viestiä, "JOS HALUAT MUISTAA/HALUTESSA VOIT MUISTAA" jne. ja jättää ne lahjat ja rahat kertakaikkiaan antamatta jos ei kerran halua???? Pääsisi suvun seuraava morsio sitten vähän helpommalla.


    • kesän häävieras

      Meillekin on tulossa kutsu häihin, joissa hääpari aikoo pyytää lahjaksi rahaa. Ehkä olen vähän vanhanaikainen tai jotain, mutta kun morsian suunnitelmasta kertoi, minusta se kuulosti nololta. Hääpari on todella hyvätuloinen, toisin kuin monet vieraista. Mikä todella on sopiva summa rahaa lahjaksi? Hääpari on seurustullut noin 2 vuotta, lapseton pari, joten luulisi että jotain muutakin voisi keksiä kuin rahan...

    • on aikoihin eletty

      Nykyisin tuntuu olevan oikein trendi pyytää vain rahaa lahjaksi.

      Mielestäni juhliin kutsutuilla täytyy olla oikeus itse päättää, mitä he lahjaksi tuovat/ostavat. Toivoa tietenkin voi, mutta aina toiveet ei toteudu ...

      Jos hääpari on jo pitkään asunut yhdessä ja tavaraa on riittävästi, eikä mitään uutta enää tarvita, niin miksi sitten odottakaan mitään???

      Tiedän muutaman hääparin, jotka pitivät hääjuhlat ihan vain siistä syystä, että saisivat paljon lahjoja ja rahaa.

      Toinen juttu, mikä minusta on outoa on se, että usein hääkutsuihin liitetään toive, "ei lapsia mukaan". Eikö tässäkin ole kyse kukujen karsimisesta - ja siitä, että lapset eivät tuo erikseen lahjaa?? Hääparille on siis "taloudellisempaa" kutsua esim. kolme pariskuntaa, kuin kuusihenkinen perhe...

    • alkaa ituttaa!!!!

      No, minä en tunne yhtäkään paria joka pitäisi häät vain lahjojen takia. En ole ikinä kuullutkaan muuta kuin keskustelupalstoilla. Mutta ehkä se riippuu vähän ihmisestä ja seurasta missä liikkuu, en tiedä? Hyvinhän sinultakin tuo kustannuslaskelmien teko näkyy sujuvan! ;-D

      "Jos hääpari on jo pitkään asunut yhdessä ja tavaraa on riittävästi, eikä mitään uutta enää tarvita, niin miksi sitten odottakaan mitään???"

      En tiedä miten sen sanoisi kun perille ei koskaan tunnu menevän, mutta yritetään nyt taas kerran perinteisesti suoraan: ÄLÄ VIE MITÄÄN. Ei ole pakko.

    • on aikoihin eletty

      MINÄ en ole näillä näkymin menossa mihinkään häihin!

      Et taida ymmärtää selvää tekstiä, joten väännän sinulle rautalangasta: Nämä tietämäni pariskunat, jotka pitävät häät vain lahjojen toivossa, ei todellakaan kuulu siihen seuraan, missä liikun, minä vain TIEDÄN heidät, ja olen pariskunnalta itseltään kuullut, että koska heidän vanhempansa maksavat häät, niin ne "kannattaa pitää, koska saamme sitten paljon lahjoja". Jos joutuisivat itse maksamaan koko lystin,. heidät vihittäisi maistraatissa ihan vain hiljaisesti.

      Mitä "kustannuslaskelmiin" tulee, niin tämän kuulin suoraan erään tulevan morsiamen suusta! Ja kai sinäkin nyt olisit sen verran itsekin osannut laskea, että kolmelta parsikunnalta tulee enemmän lahjoja/rahaa kuin yhdeltä suurperheeltä? Vai oletko vähän jälkeenjäänyt?

      Minä siis en ole pohtimassa kenellekään häälahjaa, enkä rahalahjan suuruutta, mutta totesin vain, että lahjan saajan on tyytyminen siihen, mitä vieraat tuovat. Minusta on moukkamaista pyytää tai edes toivoa rahalahjaa. Raha ei ole mikään lahja!

      • alkaa ituttaa!!!!

        No niin, sinä vain tiedät, joten tietämäsi on oikein trendi. Minä sanon että tiedän ja tunnen vain pareja jotka maksavat häänsä itse eivätkä juhli lahjojen toivossa, joten voin yhtä hyvin väittää sitten että SE on trendi. Perhanan outoa että "pitkään yhdessä olleet", ilmeisesti siis aikuiset ihmiset maksattavat häänsä vanhemmillaan, en ole ikinä kuullutkaan, en tosiaan. Varsinainen trendi!

        Kuinkahan jälkeenjäänyt itse lienet? Lapsettomat häät eivät varmasti ole joillain toiveena kulujen takia (ainakaan pelkästään), mutta onhan se vierasmäärän pohtiminen VÄKISINKIN jokaisella parilla edessä. Sinulta varmasti löytyy neuvo ketä kaikkia tulee kutsua ihan MUUTENKIN. Miksipä hitossa niitä kuluja miettimään OLLENKAAN, oli sitten maksaja kuka tahansa, niinkö?

        Sitten kuitenkin taivastellaan kuorossa nykyajan häähulluja ja hömpötyksiä, kun ketään ei ole jätetty pois loukkaantumisen pelossa, vierasjoukko on 200 henkilöä ja koko helvetin hässäkkää varten ollaan jouduttu menemään pankinjohtajan juttusille ja kuluneella rahamäärällä saisi jo paremman auton!

        Suoraan sanottuna alkaa vaikuttaa siltä että häät ovat ainoat juhlat missä kutsutuilla (tai kutsumattomillakin) tuntuisi olevan omasta mielestään oikeus päättää AIVAN KAIKESTA. Minusta on moukkamaista mennä häihin (tai vaikka tupareihin, synttäreihin, tai ihan tavallisiin illanistujaisiin) nirisemään ja narisemaan ihan kaikesta. Siis kaikissa juhlissako te suhtaudutte juhlimiseen ja isäntäpariin samalla tavalla kuin häissä tuntuisi olevan "TRENDI"? Hirveä itku kun joudutte viemään lahjan (kun ette kuitenkaan osaa olla viemättä vaikka isäntäpari varmaan kieltäytyisi jos tietäisitte mitä OIKEASTI ajattelette!) "maksuksi tupareiden ruuasta" , itku ja valitus myös ohjelmasta, pukeutumisesta, ympäristöstä, kuluista, kutsuttujen määrästä ja rannalle jääneistä...

        Että juu, rohkeasti vaan kaapista ulos ajatuksinenne! Voihan olla että vältytte jatkossa kaikilta rasittavilta juhlilta sillä voi olla että teitä ei oikeasti kukaan "juhlimaan" enää halua???


      • on aikoihin eletty
        alkaa ituttaa!!!! kirjoitti:

        No niin, sinä vain tiedät, joten tietämäsi on oikein trendi. Minä sanon että tiedän ja tunnen vain pareja jotka maksavat häänsä itse eivätkä juhli lahjojen toivossa, joten voin yhtä hyvin väittää sitten että SE on trendi. Perhanan outoa että "pitkään yhdessä olleet", ilmeisesti siis aikuiset ihmiset maksattavat häänsä vanhemmillaan, en ole ikinä kuullutkaan, en tosiaan. Varsinainen trendi!

        Kuinkahan jälkeenjäänyt itse lienet? Lapsettomat häät eivät varmasti ole joillain toiveena kulujen takia (ainakaan pelkästään), mutta onhan se vierasmäärän pohtiminen VÄKISINKIN jokaisella parilla edessä. Sinulta varmasti löytyy neuvo ketä kaikkia tulee kutsua ihan MUUTENKIN. Miksipä hitossa niitä kuluja miettimään OLLENKAAN, oli sitten maksaja kuka tahansa, niinkö?

        Sitten kuitenkin taivastellaan kuorossa nykyajan häähulluja ja hömpötyksiä, kun ketään ei ole jätetty pois loukkaantumisen pelossa, vierasjoukko on 200 henkilöä ja koko helvetin hässäkkää varten ollaan jouduttu menemään pankinjohtajan juttusille ja kuluneella rahamäärällä saisi jo paremman auton!

        Suoraan sanottuna alkaa vaikuttaa siltä että häät ovat ainoat juhlat missä kutsutuilla (tai kutsumattomillakin) tuntuisi olevan omasta mielestään oikeus päättää AIVAN KAIKESTA. Minusta on moukkamaista mennä häihin (tai vaikka tupareihin, synttäreihin, tai ihan tavallisiin illanistujaisiin) nirisemään ja narisemaan ihan kaikesta. Siis kaikissa juhlissako te suhtaudutte juhlimiseen ja isäntäpariin samalla tavalla kuin häissä tuntuisi olevan "TRENDI"? Hirveä itku kun joudutte viemään lahjan (kun ette kuitenkaan osaa olla viemättä vaikka isäntäpari varmaan kieltäytyisi jos tietäisitte mitä OIKEASTI ajattelette!) "maksuksi tupareiden ruuasta" , itku ja valitus myös ohjelmasta, pukeutumisesta, ympäristöstä, kuluista, kutsuttujen määrästä ja rannalle jääneistä...

        Että juu, rohkeasti vaan kaapista ulos ajatuksinenne! Voihan olla että vältytte jatkossa kaikilta rasittavilta juhlilta sillä voi olla että teitä ei oikeasti kukaan "juhlimaan" enää halua???

        Sinulla on ilmiselvästi vaikeuksia ymmärtää lukemaasi tekstiä!
        Luepa uudelleen ja koeta keskittyä!

        Minä kirjoitin: "Nykyisin tuntuu olevan oikein trendi pyytää vain rahaa lahjaksi."

        Sinä kirjoitit: "Minä sanon että tiedän ja tunnen vain pareja jotka maksavat häänsä itse eivätkä juhli lahjojen toivossa, joten voin yhtä hyvin väittää sitten että SE on trendi."

        En jaksa kaikkea kirjoittaa uudelleen, mutta kun luet kirjoitukseni uudelleen, saatat pikku hiljaa alkaa ymmärtää, mitä tarkoitin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe