Hei!
Kyselisinkin josko muut Fess/poskiontelo leikkaus tai muuten vaan allergiset ovat kokeneet sekavuutta ja ahdistuneisuutta oireiden ollessa pahimmillaan. Meikäläinen leikattiin 6 v sittten ekan kerran (poski-ja otsaontelot), uudestaan nenän sivuontelot nyt 3vkoa sitten. Duactia jne vedelty, auttaa hetken mutta turvotus on ja pysyy. Aamuisin kauheinta.Pelottavinta ei ole turvotus vaan mitä se mahdollisesti aiheuttaa. Sekava, epärealistinen olo, tuntuu joskus että sitähän on sekoamassa kunnes tajuaa että nenäsieraimet super tukossa ja muistaa hengittää suun kautta. Ahdistusolo nenulekurin mielestä johtuu siitä etteivät aivot saa "tarpeeksi" happea koska hengitys niin huono, toisen lekurin mielestä pelkkä ahdistushäiriö. Joka tietty voi tullakin tällaisesta tilasta, mutta tietäisi vaan kumpi syy, kumpi seuraus..Tätä on nyt sitten kestänyt jo 3kk putkeen, jotkut päivät parempia. 6 v sitten oli sama rumba , kauhea olo kesti melkein vuoden. Onko muita kohtalotovereita vai hiippailenko psykiatriseen käsittelyyn..?
Sivuontelot turvonneet, sekava & epäreal olo
17
9018
Vastaukset
- mutta onko sulla
ollut tuon takia mitään korvaoireita? Jos niin mitä?
- niitäkin
Eli korvat on vähän väliä lukossa. Tai ainakin oma ääni kuuluu joskus "kaikuna" vai mites se nyt sanotaan. Multa leikattiin nielurisat myös tossa 3vko sitten eli tän hetkinen korvatilanne tietty kuuluu siihen mutta on sitä muulloinkin ollut. Saanko kysyä miksi kysyit?
- tämä minun tilanne
niitäkin kirjoitti:
Eli korvat on vähän väliä lukossa. Tai ainakin oma ääni kuuluu joskus "kaikuna" vai mites se nyt sanotaan. Multa leikattiin nielurisat myös tossa 3vko sitten eli tän hetkinen korvatilanne tietty kuuluu siihen mutta on sitä muulloinkin ollut. Saanko kysyä miksi kysyit?
vielä johtua tuosta kuukausi sitten olleesta poskiontelontulehuksesta. Jos jollain muulla olisi samaa "vaivaa" eli tulehuksen aikana alkoi myös samanpuolen korva kohisemaan ja pientä vinkunaa. Nyt olo on jo terve (tai ainakin lähestulkoon) mutta tuo soiminen korvassa vielä jatkuu. Voiko kestää näin kauan parantua tuosta vai jääköhän pysyväksi. Tällaisi vain mietin. Minulla ei ole ko. tulehdusta koskaan ennen ollut.
- johtua
tämä minun tilanne kirjoitti:
vielä johtua tuosta kuukausi sitten olleesta poskiontelontulehuksesta. Jos jollain muulla olisi samaa "vaivaa" eli tulehuksen aikana alkoi myös samanpuolen korva kohisemaan ja pientä vinkunaa. Nyt olo on jo terve (tai ainakin lähestulkoon) mutta tuo soiminen korvassa vielä jatkuu. Voiko kestää näin kauan parantua tuosta vai jääköhän pysyväksi. Tällaisi vain mietin. Minulla ei ole ko. tulehdusta koskaan ennen ollut.
Tuota vinkunaa (ei kovin pahaa) on mullakin aika ajoin, ja varmasti voi johtua tuosta tulehduksestas. Mulla se menee joskus ohi pitemmäksi aikaa, nyt taas vähän väliä korkeaa vaikkakin aika "hiljasta" vinkunaa:)
- samanlaista
johtua kirjoitti:
Tuota vinkunaa (ei kovin pahaa) on mullakin aika ajoin, ja varmasti voi johtua tuosta tulehduksestas. Mulla se menee joskus ohi pitemmäksi aikaa, nyt taas vähän väliä korkeaa vaikkakin aika "hiljasta" vinkunaa:)
Minulla oli samalaista vaivaa 3 vuotta sitten. Nenä oli tukossa, korvat menivät lukkoon ihan vaan puhuessakin, sekä aamusin räin limaa kurkustani.
Poskiontelot kuvattiin, eikä mitään tulehdusta läydetty ainoastaan turvonneet limakalvot.Sain myös (en enää muista lääkkeen nimeä)turvotusta vähentävää lääkettä.Auttoi.
Ainut haitta siitä jäi, että korvat alkoivat vinkumaan korkeataajuista ininää, mikä todellakin vaihtelee.
Korvalääkärissäkin tuolloin kävin, ja hän pisti lähetteen hammaslääkärille. Sieltä sain purentakiskot(uudet), mutta korvien soimiseen ei mikään autanut. - olen tässä juuri
samanlaista kirjoitti:
Minulla oli samalaista vaivaa 3 vuotta sitten. Nenä oli tukossa, korvat menivät lukkoon ihan vaan puhuessakin, sekä aamusin räin limaa kurkustani.
Poskiontelot kuvattiin, eikä mitään tulehdusta läydetty ainoastaan turvonneet limakalvot.Sain myös (en enää muista lääkkeen nimeä)turvotusta vähentävää lääkettä.Auttoi.
Ainut haitta siitä jäi, että korvat alkoivat vinkumaan korkeataajuista ininää, mikä todellakin vaihtelee.
Korvalääkärissäkin tuolloin kävin, ja hän pisti lähetteen hammaslääkärille. Sieltä sain purentakiskot(uudet), mutta korvien soimiseen ei mikään autanut.sen toivon varassa elellyt että johtuisi vielä tuosta tulehuksesta ja menisi ohi =( miten olet itse tottunut tuohon vinkunaan ja miten se vaihtelee? Välillä ei siis soi ollenkaan vai?
- ........................
olen tässä juuri kirjoitti:
sen toivon varassa elellyt että johtuisi vielä tuosta tulehuksesta ja menisi ohi =( miten olet itse tottunut tuohon vinkunaan ja miten se vaihtelee? Välillä ei siis soi ollenkaan vai?
Ihan omasta kokemuksesta sanon, varo duactin
liikakäyttöä. Se aiheuttaa sekavuutta ja ahdistusta. Hommaa lääke, jossa ei ole vaikuttavana aineena pseudoefedriini, kuten Duactissa.
Muihin vaivoihin kannattaa hankkia muuta lääkitystä. - vinkistä
........................ kirjoitti:
Ihan omasta kokemuksesta sanon, varo duactin
liikakäyttöä. Se aiheuttaa sekavuutta ja ahdistusta. Hommaa lääke, jossa ei ole vaikuttavana aineena pseudoefedriini, kuten Duactissa.
Muihin vaivoihin kannattaa hankkia muuta lääkitystä.Joudunkin niitä jonkun verran vetelemään, määrättiin tänään 2krt pvässä ottamaan. Yritän yhdellä pärjätä. Se on vaan huomattu että esim flixonase ei toimi vaikka viikkoja suihkutellu, en sit kuitenkaan ole ehkä tarpeeksi orjallisesti sitäkään ottanut. Muistaakseni ne flixonase tipat on joskus toiminu paremmin.
- ei jatkuvasti
Jos olet sattumalta vilkaissut Duactin käyttöohjetta sitähän käytetään vain kuuriluontoisesti, 10 päivää pidempää käyttöä ei suositella, taisi muistaakseni supistaa liikaa limakalvoja. Ja jos tukkoisuutta on, osta sarvikuono apteekista ja käyttöohjeen mukaan huuhtelet, se auttaa tukkoisuuteen. Vielä toisaalla täällä puhutaan maitohappobakteerisuihkutuksesta, innostuin ja aloin kokeilemaan pojalleni jolla on allerginen nuha heinille, koivulle, lepälle. Nyt muutaman päivän kokeillut, saa nähdä mitä tekee mutta itse ainakin sanoo että nenä ei tunnu yhtään hassummalta. Aloin myös syöttää hänelle maitohappobakteereja kun niistä näköjään puhutaan aika tavalla useammassakin osastossa.
- huomasin
ettei duactia soisi syötävän 10 pvä enemmän, mutta nenälekurini mielestä voisin vedellä niitä silti ainakin kuukauden..joten ota nyt noista selvää. Ja juu, sarvikuono on ollut kovassa käytössä. Suosittelen muillekin:)
- allerginen pahasti
minulle koululääkäri määräsi jatkuvaksi käytöksi duactia.. terkkari ei ymmärtänyt sitä ja pyysi että vaihdetaan lääkkeet, mutta lääkäri ei vaihanut duactia pois.. olen pahasi allerginen kahdelle pölypunkille joten joudun syömään koko ajan lääkettä.
- Kohtalotoveri
olen! Välillä on sama tunne: mennäkö kallonkutistajalle! Fess-leikkaus tehtiin viime elokuussa; ilman tulosta! Astma paheni ja juuri punkteerattiin pari viikkoa sitten poskiontelot: täynnä "tavaraa"! Tämä on KAMALA kierre eikä sitä voi ymmärtää, kuin saman kokenut. Minulla lisäksi ilmennyt ihmeellistä ihottumaa, liekö valtaisa lääkitys syynä...? Koitetaan kestää!
- Ihan
melkein itkettää kun joku ymmärtää:) Vaikka olen pahoillani puolestasi että joudut samaa kokemaan niin olen "iloinen" että löytyi kohtalotoveri. Olen juuri mökillä 6 pvää, ekan kaks päivää selvisin ilman duactia ja olo oli superhyvä, sieraimet aivan auki. Mut sitten tää alko taas..huoh. Mitä lääkkeitä syöt?
- töihin
Itse otin loparit 2v sitten kun alko nenäongelmat
nyt jatkuvasti flixonasetippoja,duact,huuhtelu, jne....,voimat pois kokoajan,pää turtana jne..
eikä lekurit lääkettä keksi,onko kellekään fess-leikkaus auttanu?lekurit sano ettei ole ratkaisu??Sairaslomaakaan ei työttömälle anneta
vaikka kuvat näyttäisi mitä,töihinkään ei pysty sen tiädän kokemuksesta..että huh,huh.onneks on kesä. - olin
töihin kirjoitti:
Itse otin loparit 2v sitten kun alko nenäongelmat
nyt jatkuvasti flixonasetippoja,duact,huuhtelu, jne....,voimat pois kokoajan,pää turtana jne..
eikä lekurit lääkettä keksi,onko kellekään fess-leikkaus auttanu?lekurit sano ettei ole ratkaisu??Sairaslomaakaan ei työttömälle anneta
vaikka kuvat näyttäisi mitä,töihinkään ei pysty sen tiädän kokemuksesta..että huh,huh.onneks on kesä.ensimmäisen kerran 6 v sitten kun oireet alko (siis jouduin leikkaukseen ku tasapaino lähti kokonaan)melkein vuoden poissa työelämästä. Silloin vasta 24v. Nyt oon taas ollu sairaslomalla viimesen puolen v aikana jo 2 kk. Ikävintä on kun kukaan ei tietysti töissä ymmärrä, ajattelee et oon vaan seonnu..:)On tosi tosi kova kolaus ylpeydelle ja mielenterveydelle ku joutuu toteamaan et ei vaan jaksa/pysty. En tajua vieläkään miten "nenästä/onteloista" voi koitua näin paljon harmia.
On rankkaa juu, ja nyt loppuu kesäloma, jo hikoiluttaa ajatus et kestääköhän sitä taas 5pvä viikossa töissä. Mulle siis tehty FESS silloin, vuosi meni toipumiseen mutta sitten on ollu kaikki ok. kunnes nyt taas alko sama show, 1,5kk sitten leikattiin nielurisat ja laseroitiin nenäonteloita. Onneksi mulla tosi ihana lääkäri joka ymmärtää ja osaa (toivottavasti) auttaa. Nyt vaan toivo korkealla että hitto vie, kyllä tää joku päivä taas helpottaa. Johtuuko työkyvyttömyytesi väsymyksestä ja pään "pilvisyydestä" vai onko muita pahempia oireita? - töihin
olin kirjoitti:
ensimmäisen kerran 6 v sitten kun oireet alko (siis jouduin leikkaukseen ku tasapaino lähti kokonaan)melkein vuoden poissa työelämästä. Silloin vasta 24v. Nyt oon taas ollu sairaslomalla viimesen puolen v aikana jo 2 kk. Ikävintä on kun kukaan ei tietysti töissä ymmärrä, ajattelee et oon vaan seonnu..:)On tosi tosi kova kolaus ylpeydelle ja mielenterveydelle ku joutuu toteamaan et ei vaan jaksa/pysty. En tajua vieläkään miten "nenästä/onteloista" voi koitua näin paljon harmia.
On rankkaa juu, ja nyt loppuu kesäloma, jo hikoiluttaa ajatus et kestääköhän sitä taas 5pvä viikossa töissä. Mulle siis tehty FESS silloin, vuosi meni toipumiseen mutta sitten on ollu kaikki ok. kunnes nyt taas alko sama show, 1,5kk sitten leikattiin nielurisat ja laseroitiin nenäonteloita. Onneksi mulla tosi ihana lääkäri joka ymmärtää ja osaa (toivottavasti) auttaa. Nyt vaan toivo korkealla että hitto vie, kyllä tää joku päivä taas helpottaa. Johtuuko työkyvyttömyytesi väsymyksestä ja pään "pilvisyydestä" vai onko muita pahempia oireita?Itsellä ollut IGE-S tms. kokoajan n.600 (norm alle 100),ja pää on sekava ja välillä ei jalat meinaa kantaa ku oireet pahimmillaan ja tietty se kova jatkuva väsymys,onko leikkauksesta apua sitten,tiedä häntä,joku lääkäri sanoo ettei ja toinen muuta,itse käsittänyt ettei ikinä enää parane kuntoon kunnolla jos kovasti ronkitaan
limakalvoja. - Ct-kuvaus
töihin kirjoitti:
Itsellä ollut IGE-S tms. kokoajan n.600 (norm alle 100),ja pää on sekava ja välillä ei jalat meinaa kantaa ku oireet pahimmillaan ja tietty se kova jatkuva väsymys,onko leikkauksesta apua sitten,tiedä häntä,joku lääkäri sanoo ettei ja toinen muuta,itse käsittänyt ettei ikinä enää parane kuntoon kunnolla jos kovasti ronkitaan
limakalvoja.Mulla taas onteloista näyttäisi levinneen aivoihin, tämä ei ole vitsi! Pään ct-kuvauksessa todettiin pneumocephalusta eli ilmaa päässä, oire, joka viittaa siihen, että esimerkiksi juuri poskiontelot ovat niin pahoin jo vaurioituneet, että päästävät ilmaa aivo-ontelon sisään. Asiaa tutkitaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834