tyhmä kysymys...

Nimetön

mitä tarkoittaa kirjain "v" kun on kyse auton moottorista. esim. v6, eli siinä on 6 sylinteriä,mutta mitä v-kirjain tarkoittaa?
Eikö esim. bmw:ssä ole pelkkä 6?

7

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli rivikutosessa on 6 sylinteriä suorassa rivissä,
      veekutosessa joka toinen sylinteri kallellaan vasemmalle, ja joka toinen oikealle, ja 6 sylinteriä
      VR (V/Rivi moottori) volkkarin oma omituisuus, mutta varsin toimiva keksintö. sylinterin ovat hyvin jyrkässä v kulmassa, että kone on lähes rivikone
      Boxer, aikoinaan kuplassa ollut kone, nukyään enää Porche ja Subaru käyttävät tätä konetyyppiä
      sylinterit vaakatasossa joka toinen "lyö" oikealle, joka toinen vasemmalle.

      "kuvia" ylhäältä katsottuna

      O
      O
      O kuusi sylinteriä, rivissä
      O eli "Rivi 6"
      O
      O


      OI
      IO
      OI Kuusi sylinteriä joka toinen kampiakselin
      IO vasemmalla, ja joka toinen oikealla
      OI puolella
      IO V6


      O
      O
      O Jyrkässä kulmassa olevat sylinterit
      O VR6
      O
      O


      Bokseria ei tähän oikein pysty kuvaamaan, mutta idea sama kuin V6 koneessa, ainoastaan V kulma niin paljon loivempi, että sylinterit vaakatasossa.


      ja 6 on sylinterien lukumäärä, niitähän on 3,4,5,6,8,10,ja 12 sylinterisiä ainakin, enemmänkin taitaa ollamutta en ole varma.

      • ei ole

        V moottori. Bokserissa männät liikkuvat vastakkain, eli vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa "ylhäällä". Mikäli V koneessa on sylinterien välinen kulma 180 astetta, toinen vastakkaisista männistä on "ylhäällä", toinen "alhaalla"


      • tietoa vailla
        ei ole kirjoitti:

        V moottori. Bokserissa männät liikkuvat vastakkain, eli vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa "ylhäällä". Mikäli V koneessa on sylinterien välinen kulma 180 astetta, toinen vastakkaisista männistä on "ylhäällä", toinen "alhaalla"

        Mitenkä tuo on käytännössä toteutettu? Eli jos vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa yläkuolokohdassa. Ne eivät voi olla samasta kohtaa kiinni kampiakselissa vaan niillä täytyy olla oma kiinnityskohtansa. Silloin ne eivät voi olla ihan vastakkain, jos siis koneessa on vain yksi kampiakseli.


      • tietoa vailla kirjoitti:

        Mitenkä tuo on käytännössä toteutettu? Eli jos vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa yläkuolokohdassa. Ne eivät voi olla samasta kohtaa kiinni kampiakselissa vaan niillä täytyy olla oma kiinnityskohtansa. Silloin ne eivät voi olla ihan vastakkain, jos siis koneessa on vain yksi kampiakseli.

        elikkäs jos männät saman aikaisesti yläkuolokohdassa kyseessä on boxer, jos yhtäaikaisesti ylä- ja alakuolokohdassa kyseessä V moottori jonka kulma 180 astetta, tai sitten se oli just toisinpäin nyt en muista.


      • tietoa vailla
        jannetin82 kirjoitti:

        elikkäs jos männät saman aikaisesti yläkuolokohdassa kyseessä on boxer, jos yhtäaikaisesti ylä- ja alakuolokohdassa kyseessä V moottori jonka kulma 180 astetta, tai sitten se oli just toisinpäin nyt en muista.

        Ymmärsin jo tuon boxerin ja V-moottorin eron mutta mitenkä se on käytännössä toteutettu?
        V-koneessa vastakkaisten pyttyjen kiertokanget tulee samaan kammenkaulaan kiinni. Entäs bokserikoneessa?


      • Pörje
        tietoa vailla kirjoitti:

        Ymmärsin jo tuon boxerin ja V-moottorin eron mutta mitenkä se on käytännössä toteutettu?
        V-koneessa vastakkaisten pyttyjen kiertokanget tulee samaan kammenkaulaan kiinni. Entäs bokserikoneessa?

        Boxerissa vastakkaiset männät ovat eri kauloilla ja ainakin kaikissa tuotantomoottoreissa vastakkaiset sylinterit ova hieman eri linjalla..
        Teknisesti olisi kyllä mahdollista tehdä bokseri, jossa sylinterit ovat vastakkain, mutta saavutettu etu (massamomentit) on olematon kustannuksiin verrattuna.

        V- moottoreissa voi vastakkaiset sylinterit olla sekä samalla että eri kauloilla.

        Jos sylinteriluku ja lohkon kulma on sellainen, että sytytys saadaan tasaväliseksi, niin vastakkaiset sylinterit on aina samalla kaulalla,
        Näitä on ainakin 8, 12 ja 16 ... jne kaikki joissa lohkon sylinteriluku on parillinen ja vähintään 4 .

        Lohkon parittomia sylinterilukuja on sitten sekä että.

        Tietääkseni v-10 moottoria ei taida olla erillisillä kauloilla, ilmeisesti sylinteriluku on jo niin suuri, että epätasavälinen sytytys ei haittaa.vaikka lohkojen kulma poikkeaisikin 72 asteesta.

        V-2,4 ja 6 koneita on tuotannossa ollut kummallakin systeemillä, mutta suuntaus on se, että autokäytösta 4-set on jääny kokonaan pois ja 6-sissakin kammet alkaa jo poikkeuksetta olla eri kauloilla, jolloin sytytysväli saadaan tasaiseksi lohkon kulmasta riippumatta.( samalla kaulalla vain 120 ast. lohkokulmalla).

        V-moottoreissakaan vastakkaiset sylinterit eivät ole samalla linjalla.
        Joskus aiemmin on käytetty limittäistä laakerointia ja muita tapoja (kanki kankeen, tähtimoottorit ym.), joka mahdollistavat sylinterit samalle linjalle, mutta autokäytössä näitä ei ole ja muistakin moottoreista ovat jo miltei kokonaan kadonneet.


      • tietoa vailla
        Pörje kirjoitti:

        Boxerissa vastakkaiset männät ovat eri kauloilla ja ainakin kaikissa tuotantomoottoreissa vastakkaiset sylinterit ova hieman eri linjalla..
        Teknisesti olisi kyllä mahdollista tehdä bokseri, jossa sylinterit ovat vastakkain, mutta saavutettu etu (massamomentit) on olematon kustannuksiin verrattuna.

        V- moottoreissa voi vastakkaiset sylinterit olla sekä samalla että eri kauloilla.

        Jos sylinteriluku ja lohkon kulma on sellainen, että sytytys saadaan tasaväliseksi, niin vastakkaiset sylinterit on aina samalla kaulalla,
        Näitä on ainakin 8, 12 ja 16 ... jne kaikki joissa lohkon sylinteriluku on parillinen ja vähintään 4 .

        Lohkon parittomia sylinterilukuja on sitten sekä että.

        Tietääkseni v-10 moottoria ei taida olla erillisillä kauloilla, ilmeisesti sylinteriluku on jo niin suuri, että epätasavälinen sytytys ei haittaa.vaikka lohkojen kulma poikkeaisikin 72 asteesta.

        V-2,4 ja 6 koneita on tuotannossa ollut kummallakin systeemillä, mutta suuntaus on se, että autokäytösta 4-set on jääny kokonaan pois ja 6-sissakin kammet alkaa jo poikkeuksetta olla eri kauloilla, jolloin sytytysväli saadaan tasaiseksi lohkon kulmasta riippumatta.( samalla kaulalla vain 120 ast. lohkokulmalla).

        V-moottoreissakaan vastakkaiset sylinterit eivät ole samalla linjalla.
        Joskus aiemmin on käytetty limittäistä laakerointia ja muita tapoja (kanki kankeen, tähtimoottorit ym.), joka mahdollistavat sylinterit samalle linjalle, mutta autokäytössä näitä ei ole ja muistakin moottoreista ovat jo miltei kokonaan kadonneet.

        nyt sekin asia selvis


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      183
      5272
    2. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      169
      1661
    3. Vihjeitä kaivatusta

      Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      66
      1477
    4. Rakas mussukka

      anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      69
      1018
    5. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      827
    6. Lieksa missä syy?

      Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      124
      817
    7. Niin pettynyt

      Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      57
      804
    8. Martina Jeopardyssa

      Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      788
    9. En olisi uskonut et

      Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.
      Ikävä
      66
      759
    10. miehelle naiselta

      Monen naisen kanssa olet lempinyt, mutta mua et saanutkaan 😉
      Ikävä
      76
      751
    Aihe