mitä tarkoittaa kirjain "v" kun on kyse auton moottorista. esim. v6, eli siinä on 6 sylinteriä,mutta mitä v-kirjain tarkoittaa?
Eikö esim. bmw:ssä ole pelkkä 6?
tyhmä kysymys...
7
2332
Vastaukset
eli rivikutosessa on 6 sylinteriä suorassa rivissä,
veekutosessa joka toinen sylinteri kallellaan vasemmalle, ja joka toinen oikealle, ja 6 sylinteriä
VR (V/Rivi moottori) volkkarin oma omituisuus, mutta varsin toimiva keksintö. sylinterin ovat hyvin jyrkässä v kulmassa, että kone on lähes rivikone
Boxer, aikoinaan kuplassa ollut kone, nukyään enää Porche ja Subaru käyttävät tätä konetyyppiä
sylinterit vaakatasossa joka toinen "lyö" oikealle, joka toinen vasemmalle.
"kuvia" ylhäältä katsottuna
O
O
O kuusi sylinteriä, rivissä
O eli "Rivi 6"
O
O
OI
IO
OI Kuusi sylinteriä joka toinen kampiakselin
IO vasemmalla, ja joka toinen oikealla
OI puolella
IO V6
O
O
O Jyrkässä kulmassa olevat sylinterit
O VR6
O
O
Bokseria ei tähän oikein pysty kuvaamaan, mutta idea sama kuin V6 koneessa, ainoastaan V kulma niin paljon loivempi, että sylinterit vaakatasossa.
ja 6 on sylinterien lukumäärä, niitähän on 3,4,5,6,8,10,ja 12 sylinterisiä ainakin, enemmänkin taitaa ollamutta en ole varma.- ei ole
V moottori. Bokserissa männät liikkuvat vastakkain, eli vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa "ylhäällä". Mikäli V koneessa on sylinterien välinen kulma 180 astetta, toinen vastakkaisista männistä on "ylhäällä", toinen "alhaalla"
- tietoa vailla
ei ole kirjoitti:
V moottori. Bokserissa männät liikkuvat vastakkain, eli vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa "ylhäällä". Mikäli V koneessa on sylinterien välinen kulma 180 astetta, toinen vastakkaisista männistä on "ylhäällä", toinen "alhaalla"
Mitenkä tuo on käytännössä toteutettu? Eli jos vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa yläkuolokohdassa. Ne eivät voi olla samasta kohtaa kiinni kampiakselissa vaan niillä täytyy olla oma kiinnityskohtansa. Silloin ne eivät voi olla ihan vastakkain, jos siis koneessa on vain yksi kampiakseli.
tietoa vailla kirjoitti:
Mitenkä tuo on käytännössä toteutettu? Eli jos vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa yläkuolokohdassa. Ne eivät voi olla samasta kohtaa kiinni kampiakselissa vaan niillä täytyy olla oma kiinnityskohtansa. Silloin ne eivät voi olla ihan vastakkain, jos siis koneessa on vain yksi kampiakseli.
elikkäs jos männät saman aikaisesti yläkuolokohdassa kyseessä on boxer, jos yhtäaikaisesti ylä- ja alakuolokohdassa kyseessä V moottori jonka kulma 180 astetta, tai sitten se oli just toisinpäin nyt en muista.
- tietoa vailla
jannetin82 kirjoitti:
elikkäs jos männät saman aikaisesti yläkuolokohdassa kyseessä on boxer, jos yhtäaikaisesti ylä- ja alakuolokohdassa kyseessä V moottori jonka kulma 180 astetta, tai sitten se oli just toisinpäin nyt en muista.
Ymmärsin jo tuon boxerin ja V-moottorin eron mutta mitenkä se on käytännössä toteutettu?
V-koneessa vastakkaisten pyttyjen kiertokanget tulee samaan kammenkaulaan kiinni. Entäs bokserikoneessa? - Pörje
tietoa vailla kirjoitti:
Ymmärsin jo tuon boxerin ja V-moottorin eron mutta mitenkä se on käytännössä toteutettu?
V-koneessa vastakkaisten pyttyjen kiertokanget tulee samaan kammenkaulaan kiinni. Entäs bokserikoneessa?Boxerissa vastakkaiset männät ovat eri kauloilla ja ainakin kaikissa tuotantomoottoreissa vastakkaiset sylinterit ova hieman eri linjalla..
Teknisesti olisi kyllä mahdollista tehdä bokseri, jossa sylinterit ovat vastakkain, mutta saavutettu etu (massamomentit) on olematon kustannuksiin verrattuna.
V- moottoreissa voi vastakkaiset sylinterit olla sekä samalla että eri kauloilla.
Jos sylinteriluku ja lohkon kulma on sellainen, että sytytys saadaan tasaväliseksi, niin vastakkaiset sylinterit on aina samalla kaulalla,
Näitä on ainakin 8, 12 ja 16 ... jne kaikki joissa lohkon sylinteriluku on parillinen ja vähintään 4 .
Lohkon parittomia sylinterilukuja on sitten sekä että.
Tietääkseni v-10 moottoria ei taida olla erillisillä kauloilla, ilmeisesti sylinteriluku on jo niin suuri, että epätasavälinen sytytys ei haittaa.vaikka lohkojen kulma poikkeaisikin 72 asteesta.
V-2,4 ja 6 koneita on tuotannossa ollut kummallakin systeemillä, mutta suuntaus on se, että autokäytösta 4-set on jääny kokonaan pois ja 6-sissakin kammet alkaa jo poikkeuksetta olla eri kauloilla, jolloin sytytysväli saadaan tasaiseksi lohkon kulmasta riippumatta.( samalla kaulalla vain 120 ast. lohkokulmalla).
V-moottoreissakaan vastakkaiset sylinterit eivät ole samalla linjalla.
Joskus aiemmin on käytetty limittäistä laakerointia ja muita tapoja (kanki kankeen, tähtimoottorit ym.), joka mahdollistavat sylinterit samalle linjalle, mutta autokäytössä näitä ei ole ja muistakin moottoreista ovat jo miltei kokonaan kadonneet. - tietoa vailla
Pörje kirjoitti:
Boxerissa vastakkaiset männät ovat eri kauloilla ja ainakin kaikissa tuotantomoottoreissa vastakkaiset sylinterit ova hieman eri linjalla..
Teknisesti olisi kyllä mahdollista tehdä bokseri, jossa sylinterit ovat vastakkain, mutta saavutettu etu (massamomentit) on olematon kustannuksiin verrattuna.
V- moottoreissa voi vastakkaiset sylinterit olla sekä samalla että eri kauloilla.
Jos sylinteriluku ja lohkon kulma on sellainen, että sytytys saadaan tasaväliseksi, niin vastakkaiset sylinterit on aina samalla kaulalla,
Näitä on ainakin 8, 12 ja 16 ... jne kaikki joissa lohkon sylinteriluku on parillinen ja vähintään 4 .
Lohkon parittomia sylinterilukuja on sitten sekä että.
Tietääkseni v-10 moottoria ei taida olla erillisillä kauloilla, ilmeisesti sylinteriluku on jo niin suuri, että epätasavälinen sytytys ei haittaa.vaikka lohkojen kulma poikkeaisikin 72 asteesta.
V-2,4 ja 6 koneita on tuotannossa ollut kummallakin systeemillä, mutta suuntaus on se, että autokäytösta 4-set on jääny kokonaan pois ja 6-sissakin kammet alkaa jo poikkeuksetta olla eri kauloilla, jolloin sytytysväli saadaan tasaiseksi lohkon kulmasta riippumatta.( samalla kaulalla vain 120 ast. lohkokulmalla).
V-moottoreissakaan vastakkaiset sylinterit eivät ole samalla linjalla.
Joskus aiemmin on käytetty limittäistä laakerointia ja muita tapoja (kanki kankeen, tähtimoottorit ym.), joka mahdollistavat sylinterit samalle linjalle, mutta autokäytössä näitä ei ole ja muistakin moottoreista ovat jo miltei kokonaan kadonneet.nyt sekin asia selvis
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä772261Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1351455- 1331452
- 1501156
- 108993
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten371919Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683