tyhmä kysymys...

Nimetön

mitä tarkoittaa kirjain "v" kun on kyse auton moottorista. esim. v6, eli siinä on 6 sylinteriä,mutta mitä v-kirjain tarkoittaa?
Eikö esim. bmw:ssä ole pelkkä 6?

7

2026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli rivikutosessa on 6 sylinteriä suorassa rivissä,
      veekutosessa joka toinen sylinteri kallellaan vasemmalle, ja joka toinen oikealle, ja 6 sylinteriä
      VR (V/Rivi moottori) volkkarin oma omituisuus, mutta varsin toimiva keksintö. sylinterin ovat hyvin jyrkässä v kulmassa, että kone on lähes rivikone
      Boxer, aikoinaan kuplassa ollut kone, nukyään enää Porche ja Subaru käyttävät tätä konetyyppiä
      sylinterit vaakatasossa joka toinen "lyö" oikealle, joka toinen vasemmalle.

      "kuvia" ylhäältä katsottuna

      O
      O
      O kuusi sylinteriä, rivissä
      O eli "Rivi 6"
      O
      O


      OI
      IO
      OI Kuusi sylinteriä joka toinen kampiakselin
      IO vasemmalla, ja joka toinen oikealla
      OI puolella
      IO V6


      O
      O
      O Jyrkässä kulmassa olevat sylinterit
      O VR6
      O
      O


      Bokseria ei tähän oikein pysty kuvaamaan, mutta idea sama kuin V6 koneessa, ainoastaan V kulma niin paljon loivempi, että sylinterit vaakatasossa.


      ja 6 on sylinterien lukumäärä, niitähän on 3,4,5,6,8,10,ja 12 sylinterisiä ainakin, enemmänkin taitaa ollamutta en ole varma.

      • ei ole

        V moottori. Bokserissa männät liikkuvat vastakkain, eli vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa "ylhäällä". Mikäli V koneessa on sylinterien välinen kulma 180 astetta, toinen vastakkaisista männistä on "ylhäällä", toinen "alhaalla"


      • tietoa vailla
        ei ole kirjoitti:

        V moottori. Bokserissa männät liikkuvat vastakkain, eli vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa "ylhäällä". Mikäli V koneessa on sylinterien välinen kulma 180 astetta, toinen vastakkaisista männistä on "ylhäällä", toinen "alhaalla"

        Mitenkä tuo on käytännössä toteutettu? Eli jos vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa yläkuolokohdassa. Ne eivät voi olla samasta kohtaa kiinni kampiakselissa vaan niillä täytyy olla oma kiinnityskohtansa. Silloin ne eivät voi olla ihan vastakkain, jos siis koneessa on vain yksi kampiakseli.


      • tietoa vailla kirjoitti:

        Mitenkä tuo on käytännössä toteutettu? Eli jos vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa yläkuolokohdassa. Ne eivät voi olla samasta kohtaa kiinni kampiakselissa vaan niillä täytyy olla oma kiinnityskohtansa. Silloin ne eivät voi olla ihan vastakkain, jos siis koneessa on vain yksi kampiakseli.

        elikkäs jos männät saman aikaisesti yläkuolokohdassa kyseessä on boxer, jos yhtäaikaisesti ylä- ja alakuolokohdassa kyseessä V moottori jonka kulma 180 astetta, tai sitten se oli just toisinpäin nyt en muista.


      • tietoa vailla
        jannetin82 kirjoitti:

        elikkäs jos männät saman aikaisesti yläkuolokohdassa kyseessä on boxer, jos yhtäaikaisesti ylä- ja alakuolokohdassa kyseessä V moottori jonka kulma 180 astetta, tai sitten se oli just toisinpäin nyt en muista.

        Ymmärsin jo tuon boxerin ja V-moottorin eron mutta mitenkä se on käytännössä toteutettu?
        V-koneessa vastakkaisten pyttyjen kiertokanget tulee samaan kammenkaulaan kiinni. Entäs bokserikoneessa?


      • Pörje
        tietoa vailla kirjoitti:

        Ymmärsin jo tuon boxerin ja V-moottorin eron mutta mitenkä se on käytännössä toteutettu?
        V-koneessa vastakkaisten pyttyjen kiertokanget tulee samaan kammenkaulaan kiinni. Entäs bokserikoneessa?

        Boxerissa vastakkaiset männät ovat eri kauloilla ja ainakin kaikissa tuotantomoottoreissa vastakkaiset sylinterit ova hieman eri linjalla..
        Teknisesti olisi kyllä mahdollista tehdä bokseri, jossa sylinterit ovat vastakkain, mutta saavutettu etu (massamomentit) on olematon kustannuksiin verrattuna.

        V- moottoreissa voi vastakkaiset sylinterit olla sekä samalla että eri kauloilla.

        Jos sylinteriluku ja lohkon kulma on sellainen, että sytytys saadaan tasaväliseksi, niin vastakkaiset sylinterit on aina samalla kaulalla,
        Näitä on ainakin 8, 12 ja 16 ... jne kaikki joissa lohkon sylinteriluku on parillinen ja vähintään 4 .

        Lohkon parittomia sylinterilukuja on sitten sekä että.

        Tietääkseni v-10 moottoria ei taida olla erillisillä kauloilla, ilmeisesti sylinteriluku on jo niin suuri, että epätasavälinen sytytys ei haittaa.vaikka lohkojen kulma poikkeaisikin 72 asteesta.

        V-2,4 ja 6 koneita on tuotannossa ollut kummallakin systeemillä, mutta suuntaus on se, että autokäytösta 4-set on jääny kokonaan pois ja 6-sissakin kammet alkaa jo poikkeuksetta olla eri kauloilla, jolloin sytytysväli saadaan tasaiseksi lohkon kulmasta riippumatta.( samalla kaulalla vain 120 ast. lohkokulmalla).

        V-moottoreissakaan vastakkaiset sylinterit eivät ole samalla linjalla.
        Joskus aiemmin on käytetty limittäistä laakerointia ja muita tapoja (kanki kankeen, tähtimoottorit ym.), joka mahdollistavat sylinterit samalle linjalle, mutta autokäytössä näitä ei ole ja muistakin moottoreista ovat jo miltei kokonaan kadonneet.


      • tietoa vailla
        Pörje kirjoitti:

        Boxerissa vastakkaiset männät ovat eri kauloilla ja ainakin kaikissa tuotantomoottoreissa vastakkaiset sylinterit ova hieman eri linjalla..
        Teknisesti olisi kyllä mahdollista tehdä bokseri, jossa sylinterit ovat vastakkain, mutta saavutettu etu (massamomentit) on olematon kustannuksiin verrattuna.

        V- moottoreissa voi vastakkaiset sylinterit olla sekä samalla että eri kauloilla.

        Jos sylinteriluku ja lohkon kulma on sellainen, että sytytys saadaan tasaväliseksi, niin vastakkaiset sylinterit on aina samalla kaulalla,
        Näitä on ainakin 8, 12 ja 16 ... jne kaikki joissa lohkon sylinteriluku on parillinen ja vähintään 4 .

        Lohkon parittomia sylinterilukuja on sitten sekä että.

        Tietääkseni v-10 moottoria ei taida olla erillisillä kauloilla, ilmeisesti sylinteriluku on jo niin suuri, että epätasavälinen sytytys ei haittaa.vaikka lohkojen kulma poikkeaisikin 72 asteesta.

        V-2,4 ja 6 koneita on tuotannossa ollut kummallakin systeemillä, mutta suuntaus on se, että autokäytösta 4-set on jääny kokonaan pois ja 6-sissakin kammet alkaa jo poikkeuksetta olla eri kauloilla, jolloin sytytysväli saadaan tasaiseksi lohkon kulmasta riippumatta.( samalla kaulalla vain 120 ast. lohkokulmalla).

        V-moottoreissakaan vastakkaiset sylinterit eivät ole samalla linjalla.
        Joskus aiemmin on käytetty limittäistä laakerointia ja muita tapoja (kanki kankeen, tähtimoottorit ym.), joka mahdollistavat sylinterit samalle linjalle, mutta autokäytössä näitä ei ole ja muistakin moottoreista ovat jo miltei kokonaan kadonneet.

        nyt sekin asia selvis


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      148
      2597
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      179
      1548
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1403
    4. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      113
      1330
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1197
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1122
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      41
      1108
    8. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1085
    9. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      1077
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      73
      986
    Aihe