tyhmä kysymys...

Nimetön

mitä tarkoittaa kirjain "v" kun on kyse auton moottorista. esim. v6, eli siinä on 6 sylinteriä,mutta mitä v-kirjain tarkoittaa?
Eikö esim. bmw:ssä ole pelkkä 6?

7

2195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli rivikutosessa on 6 sylinteriä suorassa rivissä,
      veekutosessa joka toinen sylinteri kallellaan vasemmalle, ja joka toinen oikealle, ja 6 sylinteriä
      VR (V/Rivi moottori) volkkarin oma omituisuus, mutta varsin toimiva keksintö. sylinterin ovat hyvin jyrkässä v kulmassa, että kone on lähes rivikone
      Boxer, aikoinaan kuplassa ollut kone, nukyään enää Porche ja Subaru käyttävät tätä konetyyppiä
      sylinterit vaakatasossa joka toinen "lyö" oikealle, joka toinen vasemmalle.

      "kuvia" ylhäältä katsottuna

      O
      O
      O kuusi sylinteriä, rivissä
      O eli "Rivi 6"
      O
      O


      OI
      IO
      OI Kuusi sylinteriä joka toinen kampiakselin
      IO vasemmalla, ja joka toinen oikealla
      OI puolella
      IO V6


      O
      O
      O Jyrkässä kulmassa olevat sylinterit
      O VR6
      O
      O


      Bokseria ei tähän oikein pysty kuvaamaan, mutta idea sama kuin V6 koneessa, ainoastaan V kulma niin paljon loivempi, että sylinterit vaakatasossa.


      ja 6 on sylinterien lukumäärä, niitähän on 3,4,5,6,8,10,ja 12 sylinterisiä ainakin, enemmänkin taitaa ollamutta en ole varma.

      • ei ole

        V moottori. Bokserissa männät liikkuvat vastakkain, eli vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa "ylhäällä". Mikäli V koneessa on sylinterien välinen kulma 180 astetta, toinen vastakkaisista männistä on "ylhäällä", toinen "alhaalla"


      • tietoa vailla
        ei ole kirjoitti:

        V moottori. Bokserissa männät liikkuvat vastakkain, eli vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa "ylhäällä". Mikäli V koneessa on sylinterien välinen kulma 180 astetta, toinen vastakkaisista männistä on "ylhäällä", toinen "alhaalla"

        Mitenkä tuo on käytännössä toteutettu? Eli jos vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa yläkuolokohdassa. Ne eivät voi olla samasta kohtaa kiinni kampiakselissa vaan niillä täytyy olla oma kiinnityskohtansa. Silloin ne eivät voi olla ihan vastakkain, jos siis koneessa on vain yksi kampiakseli.


      • tietoa vailla kirjoitti:

        Mitenkä tuo on käytännössä toteutettu? Eli jos vastakkaiset männät ovat yhtä aikaa yläkuolokohdassa. Ne eivät voi olla samasta kohtaa kiinni kampiakselissa vaan niillä täytyy olla oma kiinnityskohtansa. Silloin ne eivät voi olla ihan vastakkain, jos siis koneessa on vain yksi kampiakseli.

        elikkäs jos männät saman aikaisesti yläkuolokohdassa kyseessä on boxer, jos yhtäaikaisesti ylä- ja alakuolokohdassa kyseessä V moottori jonka kulma 180 astetta, tai sitten se oli just toisinpäin nyt en muista.


      • tietoa vailla
        jannetin82 kirjoitti:

        elikkäs jos männät saman aikaisesti yläkuolokohdassa kyseessä on boxer, jos yhtäaikaisesti ylä- ja alakuolokohdassa kyseessä V moottori jonka kulma 180 astetta, tai sitten se oli just toisinpäin nyt en muista.

        Ymmärsin jo tuon boxerin ja V-moottorin eron mutta mitenkä se on käytännössä toteutettu?
        V-koneessa vastakkaisten pyttyjen kiertokanget tulee samaan kammenkaulaan kiinni. Entäs bokserikoneessa?


      • Pörje
        tietoa vailla kirjoitti:

        Ymmärsin jo tuon boxerin ja V-moottorin eron mutta mitenkä se on käytännössä toteutettu?
        V-koneessa vastakkaisten pyttyjen kiertokanget tulee samaan kammenkaulaan kiinni. Entäs bokserikoneessa?

        Boxerissa vastakkaiset männät ovat eri kauloilla ja ainakin kaikissa tuotantomoottoreissa vastakkaiset sylinterit ova hieman eri linjalla..
        Teknisesti olisi kyllä mahdollista tehdä bokseri, jossa sylinterit ovat vastakkain, mutta saavutettu etu (massamomentit) on olematon kustannuksiin verrattuna.

        V- moottoreissa voi vastakkaiset sylinterit olla sekä samalla että eri kauloilla.

        Jos sylinteriluku ja lohkon kulma on sellainen, että sytytys saadaan tasaväliseksi, niin vastakkaiset sylinterit on aina samalla kaulalla,
        Näitä on ainakin 8, 12 ja 16 ... jne kaikki joissa lohkon sylinteriluku on parillinen ja vähintään 4 .

        Lohkon parittomia sylinterilukuja on sitten sekä että.

        Tietääkseni v-10 moottoria ei taida olla erillisillä kauloilla, ilmeisesti sylinteriluku on jo niin suuri, että epätasavälinen sytytys ei haittaa.vaikka lohkojen kulma poikkeaisikin 72 asteesta.

        V-2,4 ja 6 koneita on tuotannossa ollut kummallakin systeemillä, mutta suuntaus on se, että autokäytösta 4-set on jääny kokonaan pois ja 6-sissakin kammet alkaa jo poikkeuksetta olla eri kauloilla, jolloin sytytysväli saadaan tasaiseksi lohkon kulmasta riippumatta.( samalla kaulalla vain 120 ast. lohkokulmalla).

        V-moottoreissakaan vastakkaiset sylinterit eivät ole samalla linjalla.
        Joskus aiemmin on käytetty limittäistä laakerointia ja muita tapoja (kanki kankeen, tähtimoottorit ym.), joka mahdollistavat sylinterit samalle linjalle, mutta autokäytössä näitä ei ole ja muistakin moottoreista ovat jo miltei kokonaan kadonneet.


      • tietoa vailla
        Pörje kirjoitti:

        Boxerissa vastakkaiset männät ovat eri kauloilla ja ainakin kaikissa tuotantomoottoreissa vastakkaiset sylinterit ova hieman eri linjalla..
        Teknisesti olisi kyllä mahdollista tehdä bokseri, jossa sylinterit ovat vastakkain, mutta saavutettu etu (massamomentit) on olematon kustannuksiin verrattuna.

        V- moottoreissa voi vastakkaiset sylinterit olla sekä samalla että eri kauloilla.

        Jos sylinteriluku ja lohkon kulma on sellainen, että sytytys saadaan tasaväliseksi, niin vastakkaiset sylinterit on aina samalla kaulalla,
        Näitä on ainakin 8, 12 ja 16 ... jne kaikki joissa lohkon sylinteriluku on parillinen ja vähintään 4 .

        Lohkon parittomia sylinterilukuja on sitten sekä että.

        Tietääkseni v-10 moottoria ei taida olla erillisillä kauloilla, ilmeisesti sylinteriluku on jo niin suuri, että epätasavälinen sytytys ei haittaa.vaikka lohkojen kulma poikkeaisikin 72 asteesta.

        V-2,4 ja 6 koneita on tuotannossa ollut kummallakin systeemillä, mutta suuntaus on se, että autokäytösta 4-set on jääny kokonaan pois ja 6-sissakin kammet alkaa jo poikkeuksetta olla eri kauloilla, jolloin sytytysväli saadaan tasaiseksi lohkon kulmasta riippumatta.( samalla kaulalla vain 120 ast. lohkokulmalla).

        V-moottoreissakaan vastakkaiset sylinterit eivät ole samalla linjalla.
        Joskus aiemmin on käytetty limittäistä laakerointia ja muita tapoja (kanki kankeen, tähtimoottorit ym.), joka mahdollistavat sylinterit samalle linjalle, mutta autokäytössä näitä ei ole ja muistakin moottoreista ovat jo miltei kokonaan kadonneet.

        nyt sekin asia selvis


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      131
      1746
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1462
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      1012
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      1000
    5. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      90
      884
    6. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      851
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      761
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      681
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      668
    Aihe