Olen kärsinyt oudoista tuntemuksissa vasemmalla puolella kasvoja: vas.suupieli puutuu (tai on sellainen puutunut tunne) polttava tunne silmässä, pistelyä ja kipua poskessa, sekä kutinaa.
Kaularanka on kuvattu nyt toukokuussa: CV-CVI madaltuma, lievä spondyloosi, lievä pikkunivelartroosi sekä oikoryhti.
Vaivat ovat tähän saakka ollet lähinnä vain kädessä ja hartiassa.
Nyt noin 2kk sitten alkoi tuo kasvo oireilu :(
vaivoja on melkeimpä päivittäin ja useamman tunnin ajan.
Pelkään halvausta esim. kasvohermohalvausta yms..
kun lääkärini mielestä pelkästään kaularanka muutokset eivät auheuttaisi yksistään kaikkia noita oireita :( ??!
hermorata tutkimukseen olen menossa 20.8 vasta.
Ja nyt melkeimpä hysteerisenä pelkään jos vaikka halvaus oireilisi näin, tai ms-tauti.
lääkärin ajan varasin ja onneksi sain 14.7
pelottaa :(
outoja vas,kasvon puoliskon oireita
7
16769
Vastaukset
- pelkoa ilmassa
jatkoa vielä edelliseen: labrakokeet on otettu kesäkuun alussa kaikki muut ok! paitsi trombisyytit aiva hivenen koholla (ei kuulema haittaa, eikä tarvitse kontrollia) sekä LA 21.
äitini sai kasvohermohalvauksen viikko sitten, toipuu siitä pikkuhiljaa.
Säikähdin sitä ja nyt pelkään sitä itsekkin oireitteni perusteella :(
olen kokoajan pelännyt halvausta ja nyt se pelko voimistui taas.- samanoireinen
siis toivottavasti joku vastaa sinulle, sillä tulin tänne hakemaan vähän apua tähän huonoon olooni: viikon verran huipannut ja pistellyt vasemmalta puolen kasvoja (poskesta) ja nyt on tosi karsee olo, päikkäreiden jälkeen. Mitä ihmettä tää vois olla?
- täälläkin pelottaa
Hei,
oot varmaan se sama henkilö, joka vastasit mun viestiin tuolla alempana "ohimon puutuminen"-otsikon alla?
Mä tietty säikäytin sut kun kerroin omasta ms-epäilystäni kasvojen puutumisen perusteella. Ei sulla välttämättä ole sama tilanne!
Mä oon sua sen verran edellä tutkimuksissa, että magneettikuvat ja selkäydinnäyte viittaavat ms-tautiin, mutta diagnoosia en ole vielä saanut, koska mulla on vasta yksi oirejakso takana ja kaksi pitää tulla (kahden vuoden sisällä).
Mulla tosiaan kaikki alkoi siitä, kun menin neurologille kielen puutumisen takia. Puutuminen levisi pikkuhiljaa huuleen, leukaan ja pieneen osaan poskea, ja magneettikuvissa todettiin, että ms-tautiin viittaavia muutoksia aivoissa on. Samoin selkäydinnäytteessä igg-indeksi oli koholla.
En tosiaan voinut uskoa, että joku kasvojen puutuminen voisi olla merkki ms-taudista!!!!!! Mä luulin kans eka, et vois olla kasvohalvaus tai et joku hermo on jumissa jossain päin kasvoja. Kävin jopa hammaslääkärissä, koska ajattelin, et hampaan juuri painaa jotain hermoa, koska kieli oli puutunut!
Sulle antaisin ohjeeksi, että kun menet sinne lääkäriin 14.7., pyydä lähete neurologille, joka tutkii tarkemmin. Ja hän sit laittaa lähetteen magneettikuvaan, jos katsoo tarpeelliseksi.
Hermoratatutkimus ei paljasta ms-tautia. Ääreishermoston ongelmat kyllä.
Äläkä pelkää ainakaan sitä kasvohalvausta! Se ei ole mitään ms-tautiin verrattuna! Ottaisin itse sata kertaa mielummin kasvohalvauksen kuin ms-taudin!!!
Jos haluat voit kertoilla kuulumisistasi/lääkärikäynnistäsi lisää tällä palstalla.- sinä saat
diagnoosisi pian, jotta voit aloittaa pistoshoidon!
Mulla on aikalailla samanlainen tarina ku sulla, eka oireeni oli huimaus ja nippa nappa alle 2 vuoden kuluttua tuli tuo juuri kuvailemasi kasvojen puutuminen.
Sitten sain diagnoosin ja kohta saan aloittaa pistokset.
Ne kuitenkin hidastavat niin paljon taudin etenemistä!
Nythän kelassa yritetään saada läpi ehdotusta, että 1 pahenemisvaihe ja muutokset magneetissa/likvorissa riittäisivät lääkityksen aloittamisen (tai siis siihen et kela korvaa ja ite maksat vaan omavastuuden eli sen reilut 600 e). Jos me kaikki mäsäläiset saatais aiemmin aloittaa hoito, se ois tosi hieno asia :) - edellinen kirjoittaja
sinä saat kirjoitti:
diagnoosisi pian, jotta voit aloittaa pistoshoidon!
Mulla on aikalailla samanlainen tarina ku sulla, eka oireeni oli huimaus ja nippa nappa alle 2 vuoden kuluttua tuli tuo juuri kuvailemasi kasvojen puutuminen.
Sitten sain diagnoosin ja kohta saan aloittaa pistokset.
Ne kuitenkin hidastavat niin paljon taudin etenemistä!
Nythän kelassa yritetään saada läpi ehdotusta, että 1 pahenemisvaihe ja muutokset magneetissa/likvorissa riittäisivät lääkityksen aloittamisen (tai siis siihen et kela korvaa ja ite maksat vaan omavastuuden eli sen reilut 600 e). Jos me kaikki mäsäläiset saatais aiemmin aloittaa hoito, se ois tosi hieno asia :)En tiennytkään, että Kelassa on tuommoisia virityksiä meneillään. Sehän on hyvä!
Itse pelkään mahdollisessa lääkehoidossa sitä, että oloni huononee tai että jos tulee pahoja sivuvaikutuksia?! Mun vointi on tällä hetkellä super hyvä, ihan samanlainen kuin ennen kielen puutumista, enkä tietty haluaisi, et lääkehoito olisi haitaksi.
Tiedätkö muuten, että onko taudin aikaisella toteamisella ja aikaisella lääkityksen aloittamisella merkitystä taudin etenemisen suhteen? Mulla puutumisen alkamisesta kului alle kaksi viikkoa kun sain jo magneetin tulokset ja kuulin, et vois olla ms-tauti. Sanoit, että lääkkeet siis hidastavat paljonkin taudin etenemistä, mutta mitä muuta? Estävätkö esim. uusien plakkien muodostumista tms?? Mä olen siis ihan ummikko näissä (lääke)asioissa :)
- niskakipumimmi
Mulla naksahtaa niska ja sen jälkeen alkaa polttava kipu ja säteily jonka jälkeen kasvoni puutuvat vasemmalta puolelta ja kieli puutuu kokonaan. Puutumisen alue leviää joka kerta kun niskani naksahtaa. Nyt puutuminen tuntuu ohimolla asti. Puutuminen häviää minuutissa parissa mutta kipu minkä naksaus jättää jatkuu tunnin ajan. Seisoessa kaupassa, huomaan että en tunne varpaitani.
Niskani muljahtelee kerran kuussa.
Vähän pännii kun lääkäri sanoo ettei minusta kannata ottaa kaularanka kuvaa koska olen niin nuori ettei minulla varmasti ole mitään vikaa niskassa. Ikää minulla on 25 vuotta.
Olen kuitenkin huolissani.- hiutaleinen
Mene yksityiselle ja pyydä lähete niskan-tai minkä tahansa kuvauksiin. Maksaa kun käyt kuvauksissa yksityisellä, mutta tuleepahan selvyys asiaan mikä ehkä vaivaa. Minulla kuvattiin sinun ikäisenä kaularanka, vika ei kuitenkaan ollutkaan kaularangassa, kuulostaa niin tutulle tuo lääkärin sanoma vuosikymmenten takaa, ettei sinun kaularangassasi ole mitään vikaa. No eihän se vika minulla siellä ollutkaan, vaan tauti vain oireili ensimmäisiä kertoja. Muistan aina kun lääkäri sanoi, kun luuli etten kuule, seuraavaksi tältä luulotautiselta kuvataan varmaan pää. Voi kun oliskin ollut luulotauti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161