Lasiaissamentumista

greenaway

Joo, tiedän, että tästä aiheesta on ollut paljon keskustleua täällä. Olen kyllä lukenut vanhoja keskusteluja, mutta joitain seikkoja on kuitenkin jäänyt minulle epäselväksi ja niihin tahtoisin nyt kovasti saada vastauksen.

Minulla on nähkääs varhaisia muistikuvia siitä, kuinka ihan pienenä lapsena kirkkaana talvipäivänä kävelin järvenjäällä, katsoin aurinkoon ja näin hetken ajan pienen mustan/harmaan täplän, joka liikkui ja hyppelehti näkökentässäni kuin oman tahtonsa mukaan ja sitten katosi. Tätä on tapahtunut myöhemminkin, mutta olen kiinnittänyt siihen tuskin lainakan huomioita, sillä täplä on aina esiintynyt vain kirkkaaseen valoon katsoessani ja hävinnyt pian. Nyt kuitenkin reilu viikko sitten olin perheeni kanssa Ranskassa ja eräänä suht. kirkkaana päivänä ollessamme rannalla täplä ilmestyi taas. En juurikaan kiinnittänyt siihen huomiota, mutta pois lähtiessämme havaitsin, että se pysyi hyppelehtimässä näkökentässäni eikä lähtenytkään pois. Siitä lähtien se on näkynyt miltei jatkuvasti, tälläkin hetkellä aina välillä tätä tietokoneen näyttöä vasten. Tämä ei ehkä ole "vakavaa" sillä tavalla, mutta se häiritsee minua suunnattomasti ja on omiaan järkyttämään henkistä tasapainoani.

Se seikka, mikä minua tässä mietityttää, on tuo valo. Täplä on aina näkynyt minulla hetken ajan katsottuani kirkkaaseen valoon, ei vaaleata taustaa vasten siksi että musta täplä silloin erottuu paremmin, vaan ikään kuin silmäni olisi hetkeksi vahingoittunut valosta. Niin myös nyt kävi, tällä kertaa täplä on kuitenkin pysynyt näkökentässä jo yli viikon. Myös joillakin ystävilläni on kokemuksia tuosta täplästä, joka näkyy hetken, kun on katsonut kirkkaaseen valoon, mutta katoaa sitten.

Ymmärtääkö joku nyt, mitä ajan takaa? Haluaisin mielelläni vastauksia, faktoja, ei fiktiota, mutta lohduttavia faktoja, jos sellaisia ylipäänsä on olemassa. Ajattelin myös, että jos kyseessä ei kuitenkaan olisi tuo lasiaissamentuma, vaan joku valon aiheuttama vaurio silmissäni tai muuta vastaavaa. Informoikaa minua ja kysykää lisää, jos jokin jäi epäselväksi selostuksessani! Kiitos.

5

1697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

      Kaikkeen te kiinnitätte huomiota. Eiköhän kyseessä ole jälkikuva, esim kun katsot lamppuun ja pistät silmät kiinni niin näät edelleen sen lampun ääriviivat näkökentässä. Aurinko tekee samaa. Ja jos se on lasiaissamentuma niin olet nyt alkanut siihen kiinnittämään vain normaalia enemmän huomiota. Kunhan et vahtaa ja seuraa sitä niin se unohtuu.
      Olisipa minullakin vaan yksi täplä silmässä. Niitä leijailee hämärässäkin ihan sakeana. Ottakaa iisisti.

      • greenaway

        Miksi muutkin ihmiset näkevät hetken tuollaisen lasiaissamentumapallon valoon katsoessaan, mutta se ei ole heillä pysyvästi? Miksi se yhtäkkiä jäi minun näkökenttääni asumaan erään kirkkaassa valossa viettämäni hetken jälkeen? Minkälainen ylipäänsä on näiden samentumien muodostumisprosessi ja kuinka voin vaikuttaa siihen, ettei niitä tule tulevaisuudessa lisää? Voinko enää vaikuttaa millään tavalla tähän palloon, joka nyt hyppii tekstini päällä ja yrittää ärsyttää minua kaikin mahdollisin keinoin? Ja minkälaisia mahdollisuuksia ylipäänsä on ihmisellä vaikuttaa näihin lasiaissamentumiin, niiden syntyyn, elämään ja kuolemaan?


      • ---------
        greenaway kirjoitti:

        Miksi muutkin ihmiset näkevät hetken tuollaisen lasiaissamentumapallon valoon katsoessaan, mutta se ei ole heillä pysyvästi? Miksi se yhtäkkiä jäi minun näkökenttääni asumaan erään kirkkaassa valossa viettämäni hetken jälkeen? Minkälainen ylipäänsä on näiden samentumien muodostumisprosessi ja kuinka voin vaikuttaa siihen, ettei niitä tule tulevaisuudessa lisää? Voinko enää vaikuttaa millään tavalla tähän palloon, joka nyt hyppii tekstini päällä ja yrittää ärsyttää minua kaikin mahdollisin keinoin? Ja minkälaisia mahdollisuuksia ylipäänsä on ihmisellä vaikuttaa näihin lasiaissamentumiin, niiden syntyyn, elämään ja kuolemaan?

        Lasiaissamentumat näkyvät parhaiten juuri valkoisia pintoja vasten ja varsinkin kirkkaalla auringonpaisteella. Sinulla nyt sattui olemaan yksi samentuma ja huomasit sen kirkkaassa paisteessa ja nyt olet alkanut kiinnittämään siihen huomiota. Ei se siitä aurinkoon katselusta tullut. Samentumien syntymistä ei voi estää, niitä tulee ja ne eivät lähde pois. Ne voivat kyllä muuttaa silmässä paikkaa kun lasiaisneste iänmyötä laskeutuu. Likinäköisillä noita tavataan enemmän kuin lasittomilla.
        Eli sinun tapauksessasi asia on ja pysyy. Sen kanssa vaan tultava toimeen. Lopetettava sen vahtaaminen. Voin lohduttaa, että monella niitä on huomattavia määriä. Moni olisi kiitollinen pelkkään yhteen samentumaan.


      • greenaway
        --------- kirjoitti:

        Lasiaissamentumat näkyvät parhaiten juuri valkoisia pintoja vasten ja varsinkin kirkkaalla auringonpaisteella. Sinulla nyt sattui olemaan yksi samentuma ja huomasit sen kirkkaassa paisteessa ja nyt olet alkanut kiinnittämään siihen huomiota. Ei se siitä aurinkoon katselusta tullut. Samentumien syntymistä ei voi estää, niitä tulee ja ne eivät lähde pois. Ne voivat kyllä muuttaa silmässä paikkaa kun lasiaisneste iänmyötä laskeutuu. Likinäköisillä noita tavataan enemmän kuin lasittomilla.
        Eli sinun tapauksessasi asia on ja pysyy. Sen kanssa vaan tultava toimeen. Lopetettava sen vahtaaminen. Voin lohduttaa, että monella niitä on huomattavia määriä. Moni olisi kiitollinen pelkkään yhteen samentumaan.

        Se ainakin lohdutti, että minulla ei ole silmälaseja ja näköni on kyllä oikein hyvä, joten ehkäpä noita samentumia ei aivan tolkuttomasti minulle synny. Mutta en kyllä oikein ota uskoakseni, että se samentuma olisi minulla jo ollut ja olisin vasta huomannut sen siinä auringonpaisteessa. Se nimittäin näkyy nykyään selvästi ihan ulkona kävellessäni tai tietokoneen näyttöä vasten ja olisin sen kyllä huomannut, jos niin olisi ennen ollut. Joten tätä edelleenkin ihmettelen, mistä johtuu se harmaa/musta pallo, joka jää joskus näkökenttään vähäksi aikaa kirkkaaseen valoon katsomisen jälkeen miltei kaikilla ihmisillä, mutta katoaa sitten. Onko se se sama lasiaissamentuma, joka minulla näkyy nyt vähänkin vaaleaa taustaa vasten vai joku muu kirkkaan valon aiheuttama temppu? Noh, kiitos joka tapauksessa vastauksista!


    • Eleonora

      En ole seurannut aiemmin täällä olevia lasiaiskeskusteluja enkä muitakaan silmäsairauksia paitsi nyt kun jouduin äkillisesti lasiaishyökkäyksen uhriksi, tulin palstalle vilkuilemaan kirjoituksia.

      Arvelin, että minulta on irronnut verkkokalvo kun pistävä valoilmiö tuli silmääni ja heti perään alkoi lennellä sitä roskajoukkoa edes takaisin silmäni näkökentässä. Silmälääkärin tutki ja sentäs vielä verkkokalvo oli paikallaan, mutta hän korosti, että jos silmään tulee paikoillaan pysyvä "yhtenäinen tumma varjo", pitää mennä lääkäriin, koska se saattaa olla merkki verkkokalvon irtautumisesta. Tässä hyvin kerottu näistä eri roskista:

      http://www.diacor.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=512&Itemid=162

      Joskus vuosia sitten minulla oli silmässä laskimo-tai valtimotukos, jonka oireena silmän alanurkkaan tuli ykskaks pieni, pysyvä varjostuma. Samalla silmän näkö himmeni.

      Olen nähnyt samanlaisia pisteitä aurinkoon ja kirkkaaseen valoon katsoessani kuin sinäkin, mutta milloinkaan ne eivät ole jämähtäneet pysysvästi näkökenttääni.

      Täällä palstoilla ei yksilöllistä faktatietoa voi antaa vaan pelkästään kokemuksia ja arveluja, sillä taitaa tuossa roskajoukon näkemisessäkin olla yksilöllisiä piirteitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe