Ostin lokakuussa Mazda6 farmarin. Auto on muuten erinomainen, muttei kulje suoraan vaan puoltaa oikealle. Paikallinen huolto tarkasti ohjauskulmat, vaihtoi takarenkaat eteen jne. Looputuloksena on, että auto puoltaa edelleen. Maahantuojan selitys on, että ilmiö johtuu tiestä tai renkaista (alla Goodyearin talvirenkaat). Selitys on hieman outo ja nyt ei sitten mitään ole tehtävissä. Osaisiko joku auttaa vai onko Mazda6 tehty kulkemaan ojaan.
Mazda6 ja ohjaus
18
6280
Vastaukset
- -
Jos kerran ohjauskulmissa ei ole vikaa, niin kyllä se sitten taitaa olla ihan kiinni vain tiestä ja renkaista. Kokeileppa laittaa enemmän ilmaa renkaisiin. Nokia kitkoilla ainakin auttaa kun pistää vähän enemmän kuin mitä normaalisti.
Puoltaako auto AINA oikealle, siis ei kulje missään hetkeäkään suoraan kun lasket irti ratista?- Mitä tehdä
Puoltaa aina paitsi jos tie on selvästi vinossa vasemmalle. Renkaiden ilmanpaineet tarkastin heti itse ja samoin huolto.
- Rekkakuski
Jospa tuo yksilö on pudotettu kuljetuksen aikana.. Oletko pyytänyt jotain kaveria ajamaan sinun takana ja katsomaan kulkeeko auto suorassa vai kylki edellä? Aina välillä näkee tuollaisia liikenteessä, tosin vanhoja romuja ne yleensä on.
Onko jarrut ja luistohallinnan (jos tuossa sellainen on) toimintakin tarkistettu?- pudotit
?
- 626
Kannattaa käyttää sitä autoa jossakin sellaisessa firmassa, joka yleisesti tiedetään ammattitaitoiseksi nelipyöräsuuntauksessa. Suomessa tiet on kallistettu varsin voimakkaasti ojaan viettäväksi, joten pyöriä täytyy kallistaa voimakkaammin yläreunastaan keskitietä kohti, niin paljon että pyörän kaartaminen kumoaa tien viettävyyden. Yleensä maahantuojat tekevät tämän kun auton maahan tuovat, mutta kun nykyään täytyy kaikessa säästää. Ammattimiehet kyllä korjaamolla tietävät tämän ilmiön. Joten kannattaa käyttää vielä kerran huollossa ja kannattaa koittaa saada sitä takuun piiriin, eihän uusi auto saa puoltaa minnekkään päin.
- GT-stw
Kuulemma Japanin miehet selvittelee... sama vika
120km ajettu, gamper ei ohje arvossa jota ei voi säätää m6;sse, kuullemma sama vika useissa autoissa. - Mr.Moto
asian huomasin pari viikkoa sitten käydessäni koeajamassa kutosen. Auto ei kulkenut hetkeäkään suoraan ratista irrotettaessa vaan alkoi puoltaa heti oikealle. Kysyin asiaa myyjältä, joka sanoi huomanneensa saman ja epäili, että ko. auto olisi ajettu kiveen, vanteessa lommo, jolloin kulmat olisivat muuttuneet. Autossa oli Nokian kitkarenkaat.
Nyt näyttääkin siltä, että kyseessä olisikin ominaisuus eikä vika. Kertokaahan kutosen omistajat kulkeeko autonne suoraan.- mazda..
useat autot, etenkin japanilaiset on niin ylitehostettuja ohjaukseltaan, että kun ohjaus keskiasennossa ja kun tie on kallistettu oikealle niin auto luonnollisesti haluisi mennä hiukan oikealle, pyörät haluaa itsestään kääntyä sinne kallistuksen suuntaan ja tehostimessa aukeaa hiukan venttiili alkaen tehostaa oikealle pyrkimystä....siis ylitehostettu ohjaus monesti syynä..taitaa olla ominaisuus..kaikillla japanilaisilla..tosin monella muullakin merkillä.
- Jaksu
mazda.. kirjoitti:
useat autot, etenkin japanilaiset on niin ylitehostettuja ohjaukseltaan, että kun ohjaus keskiasennossa ja kun tie on kallistettu oikealle niin auto luonnollisesti haluisi mennä hiukan oikealle, pyörät haluaa itsestään kääntyä sinne kallistuksen suuntaan ja tehostimessa aukeaa hiukan venttiili alkaen tehostaa oikealle pyrkimystä....siis ylitehostettu ohjaus monesti syynä..taitaa olla ominaisuus..kaikillla japanilaisilla..tosin monella muullakin merkillä.
Olen ajanut kymmeniä eri merkkisiä autoja, joissa on ollut ohjaustehostin eikä niistä mikään ole puoltanut. Jos auto ei kulje suoraan sen ohjausgeometriassa on jotain vikaa. Jos tehostin aiheuttaa auton puoltamista, niin vika se on sekin.
Kaikki M6:n omistajat, laittakaa tästä vinkki TM:n tai Tuulilasin toimitukseen. Kyllä varmasti korjataan takuuseen ja äkkiä, kun alkavat lehdestä soitella maahantuojalle.
- taksin kyydissä
Käytä ihmeessä jossain hyvässä huoltofirmassa mittauttamassa kulmat.
Ei liippaa varmaan likikään aihetta, mutta Mercedes C sarjan etupää on raskas, joka aiheuttaa kohtuutonta kulumista raidetangolle. Koskien vuosimallia -00 ->.
Samasta aiheesta kyselin viikonloppuna taksimieheltä ja hän totesi että kyllä tämä puolsi ja söi rengasta mutta vika ei ollut liian raskaassa etupäässä kuten veholla olivat ilmaiseet.
Auto oli korjautunut, kun oli käyty näyttämässä huoltoaseman(!) huollossa mittaamassa ohjauskulmat, jotka vehon mittareilla ei ollut pielessä ja kuitenkin säädettiin huoltoaseman säätöjen mukaiseksi veholla. - Nilla
Puoltoista kuukautta olen ajanut M6 farkulla ja ohjaus toimii ainakin minun autossa just niinku pitää. Ei siis ole ainakaan merkkiominaisuus...
- Anonyymi
Kyllä minunkin Mazda6 puoltaa oikella. Taitaa olla yks monista tyyppivioista kyseisessä automallissa.
- lassas
Ostin viime marraskuussa farmari mazda 6:n. Kesärenkailla en ole vielä kokeillut, mutta puoltaa oikealle talvirenkailla. Ajonvakausjärjestelmää ei ole tässä mallissa.
Oli takuukorjauksessa, mutta puoltaa edelleen.- masukka
itsellä 2kk ajettu farkku-kutonen, ja oikealle on puoltanut ensimmäisestä päivästä alkaen...
Kyseessä tuntuu todellakin olevan auton ominaisuus.
- Anonyymi
Mietin tässä Camber pysykallistumaa. Jos autossa on vain kuljettaja, niin pystykallistumissa on erot, eli oikea puoli on positiivisempi kuin vasen puoli.
Auto puoltaa jos pystykallistumissa on eroja, puolto on tässä tapauksessa oikealle.
Löytyykö tuhtia vaimoa tai muuta massiivista henkilöä repsikan puolelle, niin Camper kulmat saadaan testiin?!
Vinkki 2: Laita oikeaan eturenkaaseen ministi enemmän painetta, esim 0.1 - 0.3 bar.
Vinkki 3: Aurausta tai haritusta, kumpi on käytössä, niin 0.5 mm - 1 mm lisää.
Vinkki 4: Eteen kapeammat renkaat, taakse ne kaikkein leveimmät mitkä vain sopii. - Anonyymi
Muistan, kun aikoinaan olin koeajamassa Mazda 6:sta. Kun kiiihdytin rampissa Länsiväylälle, totesi vaimoni, että aja varovasti, tämä auto pelottaa. Ei tullut meille Masaa, eikä vaimoa ole muissa autoissa pelottanut.
- Anonyymi
Tyyppivika hammastanko.
- Anonyymi
Tällainen ohjeistus tuli mieleen näistä puoltavista autoista.:
Aja auto siltanosturille tai paikkaan, jossa renkaat ovat auton omalla painollaan maassa. Monttu on myös yksi vaihtoehto. Kuitenkin niin, että pääset auton alle.
1. Löysää moottorin kelkka ja siinä olevien tukivarsien pultit.
2. Heijaa autoa hieman ylös-alas.
3. Kiristä kaikki pultit oikeaan momenttiin.
4. Nelipyöräsuuntaus.
Tällä menetelmällä kelkka ja tukivarret hakevat paikkansa ja jännitykset häipyy keulasta.
Parhaimman tuloksen saa jos kiristyksen aikana etupenkeillä istuu normaalipainoinen ihminen.
On myös tärkeää kiristää pultit oikeaan momenttiin.
Tämän vian on helppo ymmärtää jos esimerkiksi jokin tukivarsi on kiristetty pyörä ilmassa. Onhan se selvä asia, että alas laskiessa tukivarsi aiheuttaa jännityksen kiinnityksessä. Tukivarsi jää "vääntämään" keulaa ylös.
On siis AINA loppukiristys tehtävä ajoasennossa, ei pyörä ilmassa.
t. RMB54
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882