Usko tulee kuulosta:

Haluan komentoida vielä asianyhteykisä:

"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus" 1. Tim. 2. luku

Ovatko nämä sitten vastakkaisia kohtia? Ei vaan kuuluvat yhteen:

Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.

Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

Luuk.10:16.

"Joka teitä kuulee, se minua kuulee ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun,
mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti."


"Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat"(Hebr.13:7).

"Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).

------------------------------------------------------------------------------


"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut Room. 10:9

Jatko kertoo kuinka usko syntyy:

13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

46

1207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskon alkaja

      Joh. 6:29
         
      Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

      • Jumalan teko.

        Mutta omilleen hän antoi viran sovinnosta saarnasta ja myös rukoilla ja pyytää Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

        2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
        19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
        20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.


      • Joh.6
        Jumalan teko. kirjoitti:

        Mutta omilleen hän antoi viran sovinnosta saarnasta ja myös rukoilla ja pyytää Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

        2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
        19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
        20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

        Joh. 6:44

        Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.


      • Joh.6 kirjoitti:

        Joh. 6:44

        Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

        Lain kautta tulee synnin tunto, mutta Henki tekee eläväksi. Tämän Pyhän Hengen Viran Jumala omilleen antoi:

        2.kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi".


      • Joh.8
        weha kirjoitti:

        Lain kautta tulee synnin tunto, mutta Henki tekee eläväksi. Tämän Pyhän Hengen Viran Jumala omilleen antoi:

        2.kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi".

        Joh. 8:47
           
        Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta." [Joh. 10:26, 18:47; 1. Joh. 4:6]


      • Joh.8 kirjoitti:

        Joh. 8:47
           
        Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta." [Joh. 10:26, 18:47; 1. Joh. 4:6]

        1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

        Eihän muut näin opeta, kuin Raamattu ja me.


      • Joh.
        weha kirjoitti:

        1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

        Eihän muut näin opeta, kuin Raamattu ja me.

        Vaan minä tunnen teidät, ettei teissä ole Jumalan rakkaus.
        Mutta minä tunnen hänen, sillä minä olen hänestä, ja hän lähetti minun.
        Ja ette tunne häntä, mutta minä tunnen hänen: ja jos minä sanoisin, etten minä häntä tuntisi, niin minä olisin valehtelia kuin tekin; mutta minä tunnen hänen ja kätken hänen sanansa.


      • Joh. kirjoitti:

        Vaan minä tunnen teidät, ettei teissä ole Jumalan rakkaus.
        Mutta minä tunnen hänen, sillä minä olen hänestä, ja hän lähetti minun.
        Ja ette tunne häntä, mutta minä tunnen hänen: ja jos minä sanoisin, etten minä häntä tuntisi, niin minä olisin valehtelia kuin tekin; mutta minä tunnen hänen ja kätken hänen sanansa.

        yksi lauma ja yksi paimen. Tästä laumasta kuuluu hyvän paimenen ääni. Lammas on laumaeläin ja kuuntelee tarkkaan, onko ääni Vapahtajan.

        Lähde sinäkin yksinäinen sielu Herraa ja meitä seuraamaan opissa, elämässä ja vaivassa.


      • Joh.
        weha kirjoitti:

        yksi lauma ja yksi paimen. Tästä laumasta kuuluu hyvän paimenen ääni. Lammas on laumaeläin ja kuuntelee tarkkaan, onko ääni Vapahtajan.

        Lähde sinäkin yksinäinen sielu Herraa ja meitä seuraamaan opissa, elämässä ja vaivassa.

        Vai lohko-orjuuteen huutelet vapaita sieluja. Niinkuin liitelevät linnut, niin varjelee Herra Sebaot Jerusalemia-varjelee ja pelastaa, säästää ja vapahtaa.

        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

        Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä.


      • Joh. kirjoitti:

        Vai lohko-orjuuteen huutelet vapaita sieluja. Niinkuin liitelevät linnut, niin varjelee Herra Sebaot Jerusalemia-varjelee ja pelastaa, säästää ja vapahtaa.

        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

        Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä.

        ei elä niinkuin maailma elää, eikä istu siellä missä pilkkaajat istuu. Tämäkin on ihan seurakunta-äidinkin neuvo.


      • Joh.
        weha kirjoitti:

        ei elä niinkuin maailma elää, eikä istu siellä missä pilkkaajat istuu. Tämäkin on ihan seurakunta-äidinkin neuvo.

        Jer. 48:6
           
        "Paetkaa! Menkää autiomaahan turvaan, pysytelkää hengissä kuin kataja!"*


      • Joh. kirjoitti:

        Jer. 48:6
           
        "Paetkaa! Menkää autiomaahan turvaan, pysytelkää hengissä kuin kataja!"*

        minun tulisi paeta, kerro se?

        Minulla on täällä hyvä olla.


      • Joh.
        weha kirjoitti:

        minun tulisi paeta, kerro se?

        Minulla on täällä hyvä olla.

        Sinutkin houkutteli ahdingosta pois avara tila, jossa ei ahtautta ollut, ja lihavuudesta notkuvan ruokapöydän rauha.


      • Joh. kirjoitti:

        Sinutkin houkutteli ahdingosta pois avara tila, jossa ei ahtautta ollut, ja lihavuudesta notkuvan ruokapöydän rauha.

        noinkin sanoa, siis hengellisesä mielessä tää tarjoaa sellaista, mitä ei yhdestäkään eriseurasta voi löytyä,,,


      • sinäpä sen sanoit
        weha kirjoitti:

        noinkin sanoa, siis hengellisesä mielessä tää tarjoaa sellaista, mitä ei yhdestäkään eriseurasta voi löytyä,,,

        ....seuroja seuroja eriseuroja


      • lutku2
        sinäpä sen sanoit kirjoitti:

        ....seuroja seuroja eriseuroja

        "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he ERISEURAKSI kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki, mitkä laissa ja prophetaissa kirjoitetut ovat,
        Ja pidän sen toivon Jumalan puoleen, jota hekin itse odottavat, että kuolleiden ylösnousemus pitää oleman, sekä vanhurskasten että vääräin.
        Ja sentähden minä harjoitan itsiäni aina pitämään pahentamattoman omantunnon Jumalan ja ihmisten edessä. (Apt.24:14-16).

        Näin on. Olen eriseurassa
        (yhdessä monen muun kanssa)...


      • näkymätön ja näkyvä
        weha kirjoitti:

        yksi lauma ja yksi paimen. Tästä laumasta kuuluu hyvän paimenen ääni. Lammas on laumaeläin ja kuuntelee tarkkaan, onko ääni Vapahtajan.

        Lähde sinäkin yksinäinen sielu Herraa ja meitä seuraamaan opissa, elämässä ja vaivassa.

        Lutherin teoksista poimittua:

        Minkätähden seurakunta yhteiseksi kutsutaan?
        Sen yhteisen uskon ja opin tähden, jonka se tunnustaa, niin myös sentähden, ETTEI SE OLE SIDOTTU MIHINKÄÄN ERINOMAISEEN PAIKKAAN EIKÄ AIKAAN, EIKÄ ERINOMAISIIN IHMISIIN VAAN ON LEVITETTY YMPÄRI KAIKEN MAAILMAN.

        Missä pyhä Kristillinen seurakunta löytyy?
        KAIKISSA PAIKOISSA, JOISSA Jumalan sana selkeästi ja puhtaasti opetetaan, ja pyhät sakramentit Kristuksen käskyn ja asetuksen jälkeen jaetaan; ja missä ikänä Kristuksen nimi oikeassa uskossa avuksi huudetaan.

        Mikä pyhäin ihmisten yhteys on?
        Se on kaikkein kristittyin yhteys, jotka osalliset ovat Jumalan armollisista lupauksista, yhteiset uskossa, rakkaudessa ja toivossa, ja ovat Kristuksen hengellisen ruumiin oikeat jäsenet, JOTKA JUMALA YKSINÄNSÄ NÄKEE JA TUNTEE.

        Vaikka vastustajat itsellensä anastavat seurakunnan nimen, me kuitenkin tiedämme Kristuksen seurakunnan olevan niitten luona, jotka Kristuksen evankeliumia opettavat, eikä niitten luona, jotka evankeliumia vastaan vääriä luuloja puolustavat, niinkuin Herra sanoo (Joh. 10:27): Minun lampaani kuulevat minun ääneni.

        Ja Augustiinus sanoo: Onko nyt kysymyksenä, missä seurakunta on? Mitä siis teemme? Tuleeko sitä etsiä meidän sanoistamme, vai sen pään, Herramme Jeesuksen Kristuksen sanoista? Minun mielestäni on se etsittävä hänen sanoistansa, joka on totuus ja parhaiten tuntee ruumiinsa.

        Älkööt siis vastustajain tuomiot meitä hämmästyttäkö, koska he inhimillisiä luuloja puolustavat evankeliumia, pyhäin Isäin, seurakunnan kirjoittajien luottavuutta sekä kaikkien jumalisten sydänten todistuksia vastaan.


      • näkymätön ja näkyvä kirjoitti:

        Lutherin teoksista poimittua:

        Minkätähden seurakunta yhteiseksi kutsutaan?
        Sen yhteisen uskon ja opin tähden, jonka se tunnustaa, niin myös sentähden, ETTEI SE OLE SIDOTTU MIHINKÄÄN ERINOMAISEEN PAIKKAAN EIKÄ AIKAAN, EIKÄ ERINOMAISIIN IHMISIIN VAAN ON LEVITETTY YMPÄRI KAIKEN MAAILMAN.

        Missä pyhä Kristillinen seurakunta löytyy?
        KAIKISSA PAIKOISSA, JOISSA Jumalan sana selkeästi ja puhtaasti opetetaan, ja pyhät sakramentit Kristuksen käskyn ja asetuksen jälkeen jaetaan; ja missä ikänä Kristuksen nimi oikeassa uskossa avuksi huudetaan.

        Mikä pyhäin ihmisten yhteys on?
        Se on kaikkein kristittyin yhteys, jotka osalliset ovat Jumalan armollisista lupauksista, yhteiset uskossa, rakkaudessa ja toivossa, ja ovat Kristuksen hengellisen ruumiin oikeat jäsenet, JOTKA JUMALA YKSINÄNSÄ NÄKEE JA TUNTEE.

        Vaikka vastustajat itsellensä anastavat seurakunnan nimen, me kuitenkin tiedämme Kristuksen seurakunnan olevan niitten luona, jotka Kristuksen evankeliumia opettavat, eikä niitten luona, jotka evankeliumia vastaan vääriä luuloja puolustavat, niinkuin Herra sanoo (Joh. 10:27): Minun lampaani kuulevat minun ääneni.

        Ja Augustiinus sanoo: Onko nyt kysymyksenä, missä seurakunta on? Mitä siis teemme? Tuleeko sitä etsiä meidän sanoistamme, vai sen pään, Herramme Jeesuksen Kristuksen sanoista? Minun mielestäni on se etsittävä hänen sanoistansa, joka on totuus ja parhaiten tuntee ruumiinsa.

        Älkööt siis vastustajain tuomiot meitä hämmästyttäkö, koska he inhimillisiä luuloja puolustavat evankeliumia, pyhäin Isäin, seurakunnan kirjoittajien luottavuutta sekä kaikkien jumalisten sydänten todistuksia vastaan.

        se on näkymätön, mutta sillä on omat piirteesä ja se nähdään uskon silmillä:

        Luuk.17:21. Ei myös heidän pidä sanoman: katso tässä, katso siellä; sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.

        - Siis tämä nähdän uskon silmillä; Katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Se oli Jeesuksessa ja opetuslapsissa, sydämestä, sydämeen.

        Se on siis siinä yhdessä laumassa ja yhdessä huoneessa, josta kuuluu Hyvän Paimenen ääni. Ei hän ole muissa laumoissa:

        Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

        - Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Tässä viitataan myös juutalaisiin ja pakanoihin, jotka ovat myös yksi lauma.

        Etsivä löytää. Mitä tulisi etsiä ? Etsi ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin tämä sinulle annetaan. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan pääse sinne sisälle. Ootko sinä lukija, sen ottanut vastaan (kuin lapsi)?

        Oletteko lukeneet sen saarnan jossa Luther neuvoo näin etsimään Kristusta: Mene "seuroihin" ja kysy onko täällä Kistus. Jos he sanovat "on" niin tulee kysyä onko Kristus myös muualla. Jos he sanovat "ei Hän ole muualla" olet löytänyt Hänet. Lisäisin vielä yhden kriteerin: nuo uskovaiset täytyy ihan ehdoitta ja tenttimättä mitään sinulta olla valmiita saarnamaan sinun uskottavaksi koko Jumalan armon; saat uskoa epäuskosi ja kaikki elämän erheet ja synnit anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Parannuksen armon saanut ihminen aina kiittää Jumalaa, ei koskaan ihmistä.


      • lutku2 kirjoitti:

        "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he ERISEURAKSI kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki, mitkä laissa ja prophetaissa kirjoitetut ovat,
        Ja pidän sen toivon Jumalan puoleen, jota hekin itse odottavat, että kuolleiden ylösnousemus pitää oleman, sekä vanhurskasten että vääräin.
        Ja sentähden minä harjoitan itsiäni aina pitämään pahentamattoman omantunnon Jumalan ja ihmisten edessä. (Apt.24:14-16).

        Näin on. Olen eriseurassa
        (yhdessä monen muun kanssa)...

        On hyvin selvä:

        Tiit.3:10. Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
        11. Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on.


      • weha kirjoitti:

        se on näkymätön, mutta sillä on omat piirteesä ja se nähdään uskon silmillä:

        Luuk.17:21. Ei myös heidän pidä sanoman: katso tässä, katso siellä; sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne.

        - Siis tämä nähdän uskon silmillä; Katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Se oli Jeesuksessa ja opetuslapsissa, sydämestä, sydämeen.

        Se on siis siinä yhdessä laumassa ja yhdessä huoneessa, josta kuuluu Hyvän Paimenen ääni. Ei hän ole muissa laumoissa:

        Joh.10:16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

        - Ajattelen tämän siten, että Jumalan valtakunan raja on selvä ja esim. yhdellä paikkakunnalla, on yksi Kristuksen seurakunta, niin ei niitä ole monia. On vain yksi lauma ja ne ovat samassa mielessä ja samassa käsityksessä. Sinne hänen omansa johdetaan. Ahkeroiden tulee pitää hengen luoma yhteys. Tässä viitataan myös juutalaisiin ja pakanoihin, jotka ovat myös yksi lauma.

        Etsivä löytää. Mitä tulisi etsiä ? Etsi ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, niin tämä sinulle annetaan. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan pääse sinne sisälle. Ootko sinä lukija, sen ottanut vastaan (kuin lapsi)?

        Oletteko lukeneet sen saarnan jossa Luther neuvoo näin etsimään Kristusta: Mene "seuroihin" ja kysy onko täällä Kistus. Jos he sanovat "on" niin tulee kysyä onko Kristus myös muualla. Jos he sanovat "ei Hän ole muualla" olet löytänyt Hänet. Lisäisin vielä yhden kriteerin: nuo uskovaiset täytyy ihan ehdoitta ja tenttimättä mitään sinulta olla valmiita saarnamaan sinun uskottavaksi koko Jumalan armon; saat uskoa epäuskosi ja kaikki elämän erheet ja synnit anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Parannuksen armon saanut ihminen aina kiittää Jumalaa, ei koskaan ihmistä.

        Isossa katekismuksessaan, kiinnittäen erikoista huomiota 3-uskonkappaleeseen:

        "Pyhä Henki sattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut.Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä.

        Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO.

        ``Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``.


      • AlpoAhola
        lutku2 kirjoitti:

        "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he ERISEURAKSI kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki, mitkä laissa ja prophetaissa kirjoitetut ovat,
        Ja pidän sen toivon Jumalan puoleen, jota hekin itse odottavat, että kuolleiden ylösnousemus pitää oleman, sekä vanhurskasten että vääräin.
        Ja sentähden minä harjoitan itsiäni aina pitämään pahentamattoman omantunnon Jumalan ja ihmisten edessä. (Apt.24:14-16).

        Näin on. Olen eriseurassa
        (yhdessä monen muun kanssa)...

        Eri seura Raamatussa annetaan ymmärtää lähinnä siren, että on kyse Raamatun vastaisuudesta. Kun on opillisessa ristiriidassa Raamatun kanssa, niin se on eriseurainen. Jos on sosiologisessa mielessä eri hengellistä ryhmittymää, niin se ei vielä tee imistä eriseuraiseksi. Onhan niin, että eri uskonnollisissa ryhmissä on aidosti Jumalan Sanan uskovia. Harhoista (Raamatun vastaisista opeista) toki tulee keskustella ja niistä on myös huomautettava, kun niissä opillisesti ollaan.


      • lutku2
        weha kirjoitti:

        On hyvin selvä:

        Tiit.3:10. Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
        11. Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on.

        Näin on. Harhaoppisia on kartettava.


      • lutku2
        weha kirjoitti:

        Isossa katekismuksessaan, kiinnittäen erikoista huomiota 3-uskonkappaleeseen:

        "Pyhä Henki sattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut.Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä.

        Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO.

        ``Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``.

        Te olette mestareita ottamaan palan sieltä ja toisen täältä Raamatusta ja Lutherilta harhaoppienne tueksi...
        ..hurmahenkiä kaikki tyynni!
        ...teillä ei ole TODELLISIA SAKRAMENTTEJÄ!


      • jankkaamista
        weha kirjoitti:

        Isossa katekismuksessaan, kiinnittäen erikoista huomiota 3-uskonkappaleeseen:

        "Pyhä Henki sattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut.Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä.

        Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO.

        ``Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``.

        wehan vääristymä on siinä, että hän suodattaa Lutherin tekstit oman srk-seulansa läpi.
        Jokaiselle käsitteelle muodostetaan oma sisältönsä.

        en viitsi noita ylipitkiä vuodatuksia edes lukea.

        tulisi ottaa huomioon, että Jumalan sana ja Pyhä Henki on muuallakin kuin siinä yhteisössä, jonka weha määrittelee seurakunnaksi.

        jo Laestadius tajusi aikanaan tämän.

        Kun tietää, että SRK on romuttanut ehtoollisopinkin omanlaisekseen, ei voi muuta kuin pahoitella tätä Wehan maanista profetiaa.
        Jumala sallii tämän eksyttävän pelin, niin on kirjoitettu. Kerran tulee siihen loppu.

        Rukoilkaamme tämän veljen puolesta.


      • lutku2 kirjoitti:

        Te olette mestareita ottamaan palan sieltä ja toisen täältä Raamatusta ja Lutherilta harhaoppienne tueksi...
        ..hurmahenkiä kaikki tyynni!
        ...teillä ei ole TODELLISIA SAKRAMENTTEJÄ!

        Aika isoja palojan lainaamme, kuten tuossa eräs alla todistikin.

        Haluatko keskustella sakramenteista, vaikka kasteesta, Raamatun valossa? Aloita keskustelu, jos haluat. Lyhyet kommentit oisi paikallaan, ettei mene liian laajaksi.


      • jankkaamista kirjoitti:

        wehan vääristymä on siinä, että hän suodattaa Lutherin tekstit oman srk-seulansa läpi.
        Jokaiselle käsitteelle muodostetaan oma sisältönsä.

        en viitsi noita ylipitkiä vuodatuksia edes lukea.

        tulisi ottaa huomioon, että Jumalan sana ja Pyhä Henki on muuallakin kuin siinä yhteisössä, jonka weha määrittelee seurakunnaksi.

        jo Laestadius tajusi aikanaan tämän.

        Kun tietää, että SRK on romuttanut ehtoollisopinkin omanlaisekseen, ei voi muuta kuin pahoitella tätä Wehan maanista profetiaa.
        Jumala sallii tämän eksyttävän pelin, niin on kirjoitettu. Kerran tulee siihen loppu.

        Rukoilkaamme tämän veljen puolesta.

        Raamatussa tämä on näin, että on Pyhän Hengen virka. On itsestään selvyys, joka tätä ei edes tunnusta, mitään Pyhän Hengen virkaa ei olekkaan.

        Siis lyhyesti ehtoollisesta: "toimitus ei anna syntejä anteeksi, vaan ne sanat (päästösanat), jossa ne luvataan anteeksi. Nautin Jeesuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin muodossa"


      • lutku2 kirjoitti:

        "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he ERISEURAKSI kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki, mitkä laissa ja prophetaissa kirjoitetut ovat,
        Ja pidän sen toivon Jumalan puoleen, jota hekin itse odottavat, että kuolleiden ylösnousemus pitää oleman, sekä vanhurskasten että vääräin.
        Ja sentähden minä harjoitan itsiäni aina pitämään pahentamattoman omantunnon Jumalan ja ihmisten edessä. (Apt.24:14-16).

        Näin on. Olen eriseurassa
        (yhdessä monen muun kanssa)...

        Mihin liikkeseen kuulut? En tarkoita nyt kansankirkkoa.


      • vähänniinku
        weha kirjoitti:

        1.Joh.4:6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

        Eihän muut näin opeta, kuin Raamattu ja me.

        Jos se joka opettaa, olette Te, tulevat ihmiset uskoon TEIHIN.

        Ja se onkin jo eri juttu.


      • vähänniinku kirjoitti:

        Jos se joka opettaa, olette Te, tulevat ihmiset uskoon TEIHIN.

        Ja se onkin jo eri juttu.

        väitettiin mm. ettei Pyhän Hengen virkaa Raamatussa ole. Lopetin silloin lukemisen. Kuinka voisi olla avainten valta, jos ei sitä edes tunnusta.

        Katsokaamme Raamattua:

        2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.

        Siis tässä mainitaan kuinka hänen omillaan uudentestamentin virka, ei lain vaan Hengen virka. Sitten vielä tässäyhteydessä jatketaan:

        8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?

        Edelleen: Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.

        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.


      • luteeruslainen
        weha kirjoitti:

        Raamatussa tämä on näin, että on Pyhän Hengen virka. On itsestään selvyys, joka tätä ei edes tunnusta, mitään Pyhän Hengen virkaa ei olekkaan.

        Siis lyhyesti ehtoollisesta: "toimitus ei anna syntejä anteeksi, vaan ne sanat (päästösanat), jossa ne luvataan anteeksi. Nautin Jeesuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin muodossa"

        ehtoollinen on Jeesuksen totinen ruumis ja veri.
        Vanhoilliset eivät siis hyväksy sitäkään?

        Pyhä Henki on sidottu Jumalan sanaan, eikä SRK:n auktorisoimaan ihmiseen.
        Sanopas Weha, miksi te lestadiolaisena poikkeatte Laestadiuksen käsityksistä?

        Päästösanat:
        Koko Raamattu ilmoituksena Kristuksesta on "päästösanaa", samoin Kristus itse sakramentissa.

        Eihän usko sanoihin tartu, vaan lupaukseen armosta ja sovituksesta. Sitähän Kristus edustaa. Vai onko hän Wehalle vain joku olento muuten?


      • hiukkasen
        weha kirjoitti:

        väitettiin mm. ettei Pyhän Hengen virkaa Raamatussa ole. Lopetin silloin lukemisen. Kuinka voisi olla avainten valta, jos ei sitä edes tunnusta.

        Katsokaamme Raamattua:

        2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.

        Siis tässä mainitaan kuinka hänen omillaan uudentestamentin virka, ei lain vaan Hengen virka. Sitten vielä tässäyhteydessä jatketaan:

        8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?

        Edelleen: Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.

        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Ei edes Laestadius opeta kuuluisassa avainsaarnassaan tuollaista nurkkaoppia, mitä Weha.
        Kauas olette poikenneet.

        Kun kuka tahansa pappi sanoo "Jumala on sinulle armollinen ja antaa syntisi anteeksi IPjPH nimeen", on se totta. Jokaiselle katuvalle, joka uskoo.
        Se sana on näet Jumalan sanaa, eikä ihmissanaa.


      • hiukkasen kirjoitti:

        Ei edes Laestadius opeta kuuluisassa avainsaarnassaan tuollaista nurkkaoppia, mitä Weha.
        Kauas olette poikenneet.

        Kun kuka tahansa pappi sanoo "Jumala on sinulle armollinen ja antaa syntisi anteeksi IPjPH nimeen", on se totta. Jokaiselle katuvalle, joka uskoo.
        Se sana on näet Jumalan sanaa, eikä ihmissanaa.

        Pyhän Hengen virka, joka julistaa evankeliumia, vaan se on sanan virka. Jeesus antoi omilleen siis Pyhän Hengen viran:

        Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

        Siis tämä virka on Pyhän Hengen papeilla.

        Matt.18:18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.

        1.Piet.2:9. Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,
        10. Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette.


      • luteeruslainen kirjoitti:

        ehtoollinen on Jeesuksen totinen ruumis ja veri.
        Vanhoilliset eivät siis hyväksy sitäkään?

        Pyhä Henki on sidottu Jumalan sanaan, eikä SRK:n auktorisoimaan ihmiseen.
        Sanopas Weha, miksi te lestadiolaisena poikkeatte Laestadiuksen käsityksistä?

        Päästösanat:
        Koko Raamattu ilmoituksena Kristuksesta on "päästösanaa", samoin Kristus itse sakramentissa.

        Eihän usko sanoihin tartu, vaan lupaukseen armosta ja sovituksesta. Sitähän Kristus edustaa. Vai onko hän Wehalle vain joku olento muuten?

        että Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin.


        Kyllä LLL opetti niinkuin mekin.

        On olemassa siis Pyhän Hengen virka. Sanan virka ei uskoa synnytä.

        Raamatussa on siitä monia esimerkkejä, ettei epäuskoisen julistus synnytä uskoa vaikka kuinka uskoisi.

        Epäuskoisen julistus ei synnytä uskoa:


        Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

        Matt. 23:33

        Ja voi käydä kuin Skevan
        pojille
        jos lähtee kiusa- ja ilkkumismielellä matkimaan Jumalan valtakunnan evankeliumin saarnaa.

        Ap.t. 19
        13. Niin muutamat Juudalaiset, jotka olivat lumoojat, vaelsivat ympäri, ja kiusasivat mainita Herran Jesuksen nimeä niiden päälle, joilla pahat henget olivat, ja sanoivat: me vannotamme teitä Jesuksen puolesta, jota Paavali saarnaa.
        14. Ja muutamat niiden seassa, jotka tätä tekivät, olivat Skevan, Juudalaisten ylimmäisen papin, seitsemän poikaa.
        15. Mutta paha henki vastasi ja sanoi: Jesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta mitkä te olette?
        16. Ja ihminen, jossa paha henki oli, karkasi heidän päällensä, ja voitti heidät ja paiskasi heidät allensa, niin, että he alasti ja haavoitettuna pääsivät siitä huoneesta ulos pakenemaan.


      • lutku2
        weha kirjoitti:

        Mihin liikkeseen kuulut? En tarkoita nyt kansankirkkoa.

        weha: Mihin liikkeseen kuulut? En tarkoita nyt kansankirkkoa.

        --> En kuulu mihinkään "liikkeeseen", kuten sinä.
        Raamattu näet varoittaa puolueista ja kaikenlaisista "eriseuroista".
        Se on lihallisuutta. Miksei kirkko kelpaa?
        Miksi perustatte puolueita ja lihallisia eriseuroja? Perustakaa oma kirkko!
        Lue Raamatusta:
        "Sillä te olette vielä lihalliset, sillä niinkauvan kuin teidän seassanne kateus ja riita ja eripuraisuus on, ettekö te ole lihalliset ja vaella ihmisten tavan jälkeen?
        Sillä koska joku sanoo: minä olen Paavalin, ja toinen: minä Apollon: ettekö te siis ole lihalliset?" (1 Kor. 3:3,4).


      • weha kirjoitti:

        Mihin liikkeseen kuulut? En tarkoita nyt kansankirkkoa.

        Kuulun omaan seurakuntaan, kirkkoon, kirkon sisällä ja kutsun sinuakin sinne. Kansankirkko ei ole minun hengellinen äitini.


      • lutku2
        weha kirjoitti:

        Pyhän Hengen virka, joka julistaa evankeliumia, vaan se on sanan virka. Jeesus antoi omilleen siis Pyhän Hengen viran:

        Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

        Siis tämä virka on Pyhän Hengen papeilla.

        Matt.18:18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.

        1.Piet.2:9. Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,
        10. Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette.

        Luther varoittaa kaikenlaisista "nurkkasaarnaajista"...

        Pyhä Henki toimii Sanan ja sakramenttien kautta,
        ei kaikenkarvaisten hurmahenkien kautta.

        Sana ja sakramentit kunniaan!
        Soli Deo Gloria!


      • lutku2 kirjoitti:

        Luther varoittaa kaikenlaisista "nurkkasaarnaajista"...

        Pyhä Henki toimii Sanan ja sakramenttien kautta,
        ei kaikenkarvaisten hurmahenkien kautta.

        Sana ja sakramentit kunniaan!
        Soli Deo Gloria!

        mikset lähde sitten Herraa ja meitä seuraamaan?

        Pyhä Henki toimii siis omiensa kautta:

        Lähestyköön sinun valtakuntasi". Missä Jumalan valtakunta lähestyy?

        "Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Jumalan valtakunta lähetyy Uskovaisessa ihmisessä.

        Muutama kongreettinen esimerkki:

        Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan, ...kohdassa sanottiin: apt.8:31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata?

        35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta.

        Siis huomaa tarkoin, että kamarinpalveliakin rukoili ja oli tehnyt pitkän matkan sitä varten...mutta oli etsivällä mielelä ja sai parannuksen armon ja tunnusti uskonsa ja sai kasteen.

        36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?
        37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
        38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.

        Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.

        Tapahtumahan oli seuraava:

        apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

        --Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille. Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä:

        Kol.2:9. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään,
        10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.


      • lutku2
        weha kirjoitti:

        Aika isoja palojan lainaamme, kuten tuossa eräs alla todistikin.

        Haluatko keskustella sakramenteista, vaikka kasteesta, Raamatun valossa? Aloita keskustelu, jos haluat. Lyhyet kommentit oisi paikallaan, ettei mene liian laajaksi.

        Ei kiinnosta keskustella...
        Tiedän harhanne ja pidän oman oppini.


      • lutku2
        weha kirjoitti:

        mikset lähde sitten Herraa ja meitä seuraamaan?

        Pyhä Henki toimii siis omiensa kautta:

        Lähestyköön sinun valtakuntasi". Missä Jumalan valtakunta lähestyy?

        "Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Jumalan valtakunta lähetyy Uskovaisessa ihmisessä.

        Muutama kongreettinen esimerkki:

        Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan, ...kohdassa sanottiin: apt.8:31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata?

        35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta.

        Siis huomaa tarkoin, että kamarinpalveliakin rukoili ja oli tehnyt pitkän matkan sitä varten...mutta oli etsivällä mielelä ja sai parannuksen armon ja tunnusti uskonsa ja sai kasteen.

        36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?
        37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
        38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.

        Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.

        Tapahtumahan oli seuraava:

        apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

        --Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille. Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä:

        Kol.2:9. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään,
        10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.

        Seuraan Herraa, en teitä.
        Siinä on vissi ero.

        Päätän keskustelun tähän.
        Hyvää jatkoa Sinulle ja "laumallesi"!


      • lutku2 kirjoitti:

        Seuraan Herraa, en teitä.
        Siinä on vissi ero.

        Päätän keskustelun tähän.
        Hyvää jatkoa Sinulle ja "laumallesi"!

        1.Tess.1:6. "...Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"


      • lutku2 kirjoitti:

        Ei kiinnosta keskustella...
        Tiedän harhanne ja pidän oman oppini.

        rumaa syyttää ja sitten ei suostu edes keskustelemaan täällä.


      • Luteeruslainen
        weha kirjoitti:

        1.Tess.1:6. "...Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"

        Wehan teoriat joutuvat pahaan ristiriitaan puhuttaessa sakramenttien pätevyydestä.
        Ei kumma, että SRK vähättelee sakramentteja.

        Sitä me Sanaan uskovat luterilaiset emme tee.
        Luther:
        1
        Sillä virallansa, sanalla ja sakramentilla, jota hän sinulle antaa, johtaa hän sinua uskoon, pelastaa sinut perkeleen vallasta ja ijankaikkisesta kuolemasta ja saattaa sinut taivaan ijankaikkiseen elämään.... mutta itse saattaa hän kuitenkin olla uskoton, paha ihminen.

        2
        Sillä eivät kaikki, jotka ovat virassa ja saarnaavat, ole kristittyjä ja hurskaita ihmisiä. Siitä ei Jumalakaan välitä, vaan persoona olkoon minkälainen hyvänsä, mutta virka on kuitenkin oikea ja hyvä eikä ihmisen, vaan Jumalan oma. Niinmuodoin ei Kaifas ennusta Kaifaana, murhaajana ja pahana konnana, vaan ylimmäisenä pappina. Samoin ei myöskään kirkkoherra tahi pappi kasta eikä johdata ijankaikkiseen elämään jonkummoisena Juhana Pommerina, vaan kirkkoherrana.


      • Luteeruslainen kirjoitti:

        Wehan teoriat joutuvat pahaan ristiriitaan puhuttaessa sakramenttien pätevyydestä.
        Ei kumma, että SRK vähättelee sakramentteja.

        Sitä me Sanaan uskovat luterilaiset emme tee.
        Luther:
        1
        Sillä virallansa, sanalla ja sakramentilla, jota hän sinulle antaa, johtaa hän sinua uskoon, pelastaa sinut perkeleen vallasta ja ijankaikkisesta kuolemasta ja saattaa sinut taivaan ijankaikkiseen elämään.... mutta itse saattaa hän kuitenkin olla uskoton, paha ihminen.

        2
        Sillä eivät kaikki, jotka ovat virassa ja saarnaavat, ole kristittyjä ja hurskaita ihmisiä. Siitä ei Jumalakaan välitä, vaan persoona olkoon minkälainen hyvänsä, mutta virka on kuitenkin oikea ja hyvä eikä ihmisen, vaan Jumalan oma. Niinmuodoin ei Kaifas ennusta Kaifaana, murhaajana ja pahana konnana, vaan ylimmäisenä pappina. Samoin ei myöskään kirkkoherra tahi pappi kasta eikä johdata ijankaikkiseen elämään jonkummoisena Juhana Pommerina, vaan kirkkoherrana.

        Avaimet ja sen valta

        Luther kirjoittaa "Avaimet" kirjassaan, että tuo on väärää opetusta, että ensin päästettäisiin taivaassa ja sitten vasta maan päällä:


        "Kristus ei sano: mitä minä sidon ja päästän taivaassa, se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha-avaimen opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää, mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa?

        Emme koskaan, ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä.

        Vaan näin hän sanoo: kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon minä samalla sitoa ja päästää taivaassa. Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä), sitä en minä tahdo enää sitoa enkä päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi eri tekoa; minun ja teidän avaimenne ovat yhdet ja samat avaimet, eivät kaksi eri avainta. Näin Kristus velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme."

        Tuon todistaa oikeaksi myös seuraava kohta: Luuk.15:7. Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.

        Eli samanaikaisesti iloitaan taivaassa...

        ...Koska se (päästösana) lausutaan ihmisten kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana sanasta, joka on maanpäällä, ja niin töllistetään ylös taivasta kohti...juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikäänkuin hän sanoisi: Mitä töllistelet taivaalle ja sieltä etsit avaimiani? etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maanpäälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa, on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni...Minä katson vain sitä mitä Pietari sitoo ja päästää, sihen minä pitäydyn. Älä anna johtaa itseäsi harhaan tuon Farisealaisen lörpötyksen, jolla muutamat pettävät itseänsä, nimittäin kuinka muka ihminen voisi antaa syntejä anteeksi. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisäistä anteeksiantamusta. (Luther kirjasta "Avaimista" v.1530).


      • Luteeruslainen kirjoitti:

        Wehan teoriat joutuvat pahaan ristiriitaan puhuttaessa sakramenttien pätevyydestä.
        Ei kumma, että SRK vähättelee sakramentteja.

        Sitä me Sanaan uskovat luterilaiset emme tee.
        Luther:
        1
        Sillä virallansa, sanalla ja sakramentilla, jota hän sinulle antaa, johtaa hän sinua uskoon, pelastaa sinut perkeleen vallasta ja ijankaikkisesta kuolemasta ja saattaa sinut taivaan ijankaikkiseen elämään.... mutta itse saattaa hän kuitenkin olla uskoton, paha ihminen.

        2
        Sillä eivät kaikki, jotka ovat virassa ja saarnaavat, ole kristittyjä ja hurskaita ihmisiä. Siitä ei Jumalakaan välitä, vaan persoona olkoon minkälainen hyvänsä, mutta virka on kuitenkin oikea ja hyvä eikä ihmisen, vaan Jumalan oma. Niinmuodoin ei Kaifas ennusta Kaifaana, murhaajana ja pahana konnana, vaan ylimmäisenä pappina. Samoin ei myöskään kirkkoherra tahi pappi kasta eikä johdata ijankaikkiseen elämään jonkummoisena Juhana Pommerina, vaan kirkkoherrana.

        että sakramentti on pätevä, vaikka sen toimittaisi hulttio. Tämä johtuu siitä, ettei toimitus anna syntejä anteeksi, vaan ne päästösanat jotka lausutaan.


      • Luteeruslainen
        weha kirjoitti:

        että sakramentti on pätevä, vaikka sen toimittaisi hulttio. Tämä johtuu siitä, ettei toimitus anna syntejä anteeksi, vaan ne päästösanat jotka lausutaan.

        Juu, olen tietoinen harhaopistanne.
        Onko se Reinikaisen sävellys?
        Luotan enemmän Martti Lutheriin.


      • Luteeruslainen kirjoitti:

        Juu, olen tietoinen harhaopistanne.
        Onko se Reinikaisen sävellys?
        Luotan enemmän Martti Lutheriin.

        antaa kasteelle ylikorostonutta merkitystä. Lutheri oli veljeni.

        Laitampas tähäm kaksi Lutherin opetusta kasteesta, joihin uskovaisetkin voi yhtyä:

        Kaksi kohtaa kirkkopostillasta koskien kastetta ja uskoa

        Miksi kaste seuraa uskoa?

        Luther vastaa (Kirkkopostilla osa-2, helatorstai, 2. evankeliumisaarna, kohdat: 25, 26):

        väliotsikko: Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi.

        25. Jumala on aina sanansa rinnalle antanut ulkonaisen merkin voimakkaasti tehostamaan hänen sanaansa, niin että me vahvistuisimme sydämissämme emmekä, sanaa epäillen, horjuisi. Niinpä hän Nooalle antoi taivaalla näkyvän sateenkaaren sen merkiksi, että oli pitävä sanansa eikä enää vedenpaisumuksella hävittävä maata. Näin sateenkaari oli Nooalle ja on meillekin aivan kuin sinetti tai leima; kirjettäkin kirjoitettaessa siihen painetaan kirjoituksen varmemmaksi vakuudeksi leima. Ja aivan samoin kuin valtaherroilla on omat eri väriset vaakunansa tai tunnuksensa, joista heidät tunnetaan, samoin Jumalakin on tehnyt meille: hän on vahvistanut sanansa merkeillä kuin sineteillä ikään, ettemme mitenkään epäilisi. Aabrahamille hän antoi ympärileikkauksen sen merkiksi, että Kristus oli tuleva siunaamaan maailman. Samoin Kristus on tehnyt tässä, lupaukseensa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi” lisäämällä ulkonaisen merkin, nimittäin kasteen ja lisäksi leivän ja viinin sakramentin, käytettäväksi erikoisesti kiusauksissa ja kuoleman korvalla vahvistamaan uskoamme ja vaatimalla vaatien muistuttamaan Jumalaa hänen lupauksestansa.

        26. Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon. Sen tähden Herrakin sanoo: "Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" eikä sano: "Joka ei ole kastettu", näin vaieten kasteesta. Eihän kaste vähääkään hyödytä ilman uskoa, vaan se on kuin kirje, johon sinetti ripustetaan, mutta itse kirjeeseen ei ole mitään kirjoitettuna. Sillä ihmisellä siis, jolla on se merkki, jota me nimitämme sakramentiksi, mutta ei uskoa, on pelkkä sinetti kirjeineen, jossa ei ole mitään kirjoitusta.

        Miksi kaste sitten on?

        Luther vastaa (Kirkkopostilla osa-2, helatorstai, 1. evankeliumisaarna kohdat: 16, 17-20):

        16. Ällös siis mitenkään ryhdy selittelemään näin: Usko ei yksin saa vanhurskaaksi tulemista aikaan, siihen kuuluvat teotkin; onhan sen perusteella, mitä me sanoimme, päivänselvää, etteivät teot asiaan vähääkään vaikuta. Ketään ei vahingoita mikään muu kuin epäusko, koska teot eivät riitä. Jos olisi käsillä usko, kaikki olisi hyvää. Yhtä vähän siis kuin teot, epäuskossa oltaessa, vaikuttavat sitä, että ne ovat pahoja, yhtä vähän ne uskossa oltaessakaan vaikuttavat sitä, että ne ovat hyviä. Epäusko yksin turmelee kaikki teot, usko taas tekee ne kaikki hyviksi.

        17. Tässä on kuitenkin vielä yksi seikka. Kristus sanoo: ”Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi”. Sanonet: Kuulenpa, että kastekin tässä tarvitaan. Tietysti se tässä tarvitaan, mutta kaste ei ole teko, jonka me itse teemme. Sen täytyy olla uskon mukana siitä syystä, että Jumala tahtoo, ettei usko jää sydämen salaisuudeksi, vaan että se purkautuu esiin, tullakseen maailman edessä tunnetuksi ja ilmeiseksi. Jumala on asettanut tämän ulkonaisen merkin sitä varten, että jokainen voisi osoittaa ja tunnustaa uskonsa, ja niin tultaisiin pyhään ristiin. Jos näet usko saa pysyä salassa sydämessä, voidaan olla varmoja siitä, ettei tarvitse kantaa ristiä eikä seurata Kristusta. Ellei näet maailma tietäisi meidän uskovan, meitä ei vainottaisi.

        18. Toiseksi: kukaan ei meistä kostu eikä tule uskoon, ellemme julkisesti tunnusta evankeliumia ja ellei meillä ole julkista merkkiä, josta tiedetään, missä kristityitä on ja keitä he ovat. Jumala on siis järjestänyt siten, että meidän uskomme on tuleva ilmeiseksi pakanoille: ken vain on kristitty ja on kastattanut itsensä, on jo sellaisenaan vaarassa joutua pakanoiden ja epäkristittyjen käsiin ja surmattavaksi. On siis välttämätöntä, että me, jos olemme kristityitä, kastatamme itsemme, tai, ellei se ole mahdollista, ainakin sanomme: Halusta tulisin kastetuksi.

        19. Tämä merkki on sitä paitsi annettu meille senkin tähden, että me Jumalan omalla armollisella avulla olisimme varmoja hänen armostansa, ja että jokainen voisi sanoa: Jumala on antanut minulle tämän merkin sitä varten, että olisin varma autuaaksitulemisestani, minkä hän on luvannut evankeliumilla. Hän on näet antanut meille sanansa, kirjeen, ja sanojen ohella kasteen, sinetin; näin usko, joka käsittää sanan, vahvistuu merkin ja sinetin avulla.

        20. Mutta tässä et todellakaan havaitse mitään ihmistekoa: kaste ei ole minun tekoani, vaan Jumalan. Se näet, joka minut kastaa, on Jumalan sijaisena, eikä hän suorita mitään ihmistekoa, vaan kaikki on Jumalan käsialaa ja tekoa: Jumala siinä varsinaisesti toimii. Sen tähden sopii ja pitääkin minun sanoa: Itse Jumala, minun Herrani, on kastanut minut ihmiskäden välityksellä; siitä minä voin kerskata ja siihen minä nojaudun ja sanon: Jumala on minulle antanut merkin, hän ei tahdo eikä saata valhetella, ja näin minä olen varma siitä, että hän on minulle armollinen ja että hän tahtoo tehdä minut autuaaksi: Poikansa kautta hän on lahjoittanut minulle kaiken, mikä hänellä on. Meidän puolellamme siis ei ole mitään muuta kuin usko yksin, ja hänen puolellansa sana ja merkki yksin. Tästä olemme tarpeeksi usein puhuneet; nyt siis ei ole tarvis tätä kysymystä enempää eikä laajemmalta käsitellä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      4974
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      292
      3085
    3. 134
      1797
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1647
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1223
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1173
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe