koliikki vauva

vimppu81

viikko valvottu vauvan kanssa. tuntuu että pää hajoo....itkua melkein 24h.Varsinkin yöt.yrität tissiä antaa mutta kun mahaa kipristää toisella...kurjaa.Tilasin vyöhyketerapiaan ajan.Voisiko se auttaa tai cuplaton tipat tai Disflatyl tipat?Onko teillä muilla äideillä kokemusta näistä...alkaa olla jo epätoivoinen vaikka vasta vajaa pari viikkoinen vaavi jota rakastan yli kaiken ja haluan auttaa vatsavaivoihin....

23

22175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaksamista sulle!!

      Meillä oli aikoinaan just tuollaista. Nyt sun pitäisi saada jotenkin itsellesi lepoa. Usko pois, vauva selviää kyllä. Onko vauvasi jotenkin perusitkuinen? Meidän oli. Lopulta tajusin, että se ei vain nukahda silleen nätisti. kun sen pani sänkyyn, niin se huusi aikansa ja nukahti vasta sitten. Kaikki hoitotoimenpiteet aiheutti vain itkua. Voisiko vauvasi olla yliväsynyt?

      Miten päivät sujuvat? Onko rytmi kääntynyt? Sen voi kääntää toisinpäin, et vauveli nukkuu yöllä.

      Kaikkein tärkeintä on, että pysyt itse järjissäsi. vauvan itku vetää aika nopeasti naisen kuin naisen ihan hermoraunioksi: kokemusta on.

    • sanis

      Tuo on kyllä rankkaa aikaa, mutta ajattele että ajan myötä varmasti helpottaa! Äläkä vaan ala itseäsi syyttää vauvan itkuista...
      Ystävälläni oli koliikkivauva, johon vyöhyketerapiakäynnit tehosivat hyvin. Vauva oli myös noin kuukauden ajan apteekin soijamaidolla. Muistan, että rankkaa oli, mutta nyt vauveli 5 kk ja niin ihanaa ja iloinen vesseli :)

    • auttoi

      Rela tipat eli maitohappobakteerit,joita annetaan 5 tippaa päivässä.Sitä saa apteekista.

    • löytyy

      Kokemusta sekä cuplatonista että diflatylistä, suosittelen jälkimmäistä. Äitini neuvoi antamaan vissyvettä teelusikallisen, myös se auttoi. Voimi ja jaksamista, kyllähän sitä seisoisi vaikka päällään jos toisen olo helpottuisi...onhan "pierujumppa" kokeilu eli lapsi selälleen ja hellästi jalkoja vatsan päälle vuorotellen...

    • Silmät ristissä

      ilmavaivojen vuoksi. Pikkumies on 6 vkoa vanha ja kovasti vatsaan sattuu, pierutkin ovat kuin aikamiehellä. Vauva on osaimetyksellä ja korvikkeena menee Nan-maito. Vesipohjaiset d-vitamiinitipatkin menivät tauolle, kun huudattivat vain entistä enemmän. Nyt kokeillaan ölhypohjaisia kolmatta päivää, ainakaan itkuisuus ei ole lisääntynyt.
      Vauvamme olisi varmaankin hyväntuulinen lapsi muutoin, mutta vatsanväänteet tekevät olosta surkean. On todella ikävä kuunnella, kun lapsi suorastaan kirkuu vatsanvääntelyn vuoksi ja juurikaan mikään ei auta. Cuplatonista ei ole ollut apua ja eilen aloitettiin neuvolan suosituksesta maitohappobakteeri-kokeilu. Toivottavasti auttaa!
      Vauva viihtyy nykyisin vain sylissä ja nukkuu vain vieressä, hänen oma sänkynsä jää aivan käyttämättä. Mies on ihan uupunut lapsen itkuun ja se rassaa parisuhdetta...tuntuu todellakin, että tässä jää ihan yksin, mutta se hetki kun vauva ei itke ja hymyilee, joskin vielä tahattomasti auttaa taas jaksamaan eteenpäin.
      Yritä nukkua itse aina kuin saat vauvasi nukkumaan. On maailman pienin asia jos koti jää hoitamatta, hoida nyt itseäsi ja vauvaa! Oma jaksaminen on vauvankin kannalta se tärkein asia. Syö hyvin, juo ja nuku ja jos mahdollista niin käy esim. mummilassa kylässä ja anna mummin hoitaa lasta tunti-pari ja nuku tuo aika!

    • Kahden pojun äiti

      Hei!

      Meillä oli esikoisella koliikki ja niin on tällä toisellakin pojalla, joskin lievempi -luojan kiitos! Valitettavasti meillä ei esikoisen kanssa auttanut kuin aika, ehkä hieman vaivoja lievensi Omneo-korvike, jota taitaa nykyisin saada ihan ruokakaupoistakin (ennen sai vain apteekista). Se on vatsavaivaisille vauvoille suunniteltu korvike. Nyt meillä on tämä toinen vauva 2kk ikäinen ja kovat on vatsavaivat hänelläkin:(. Kokeiltu on ainakin seuraavat: Disflatyl, maitohappobakteerit, vyöhyketerapia, erilaiset hieronnat, oman ruokavalion muuttaminen vähemmän ilmavaivoja aiheuttavaksi ja maidoton dieetti ( apteekin erikoiskorvike, koska osittaisimetän). Mitää merkittävää apua ei ole nästä mistään ollut :(

      Nyt yritän vielä kokeilla korvikemerkin vaihtoa, meillä on koko ajan ollut käytössä Nan lukuunottamatta sitä apteekin korviketta (Almiron Pepti) silloin, kun olin maidottomalla dieetillä. Sinunkin kannattaa kokeilla parin viikon ajan maidotonta dieettiä, koska kyse saattaa olla maitoallergiasta. Meillä ei kylläkään ollut. Niin ja nyt kokeilen vielä Cuplatonta, mutta enpä usko sen auttavan, kun ei Disflatylkään auttanut. Monet ovat saaneet avun vyöhyketerapiasta ja olinkin aika pettynyt, kun meillä siitä ei ollut mitään apua!:( Noh, aika auttaa. Ei voi muuta kuin yrittää kestää. Esikoisellamme loppui koliikki kokonaan siinä 4kk iässä, mutta jo 3kk iässä alkoi helpottaa.

      Voimia kovasti! Kyllä se ajan kanssa helpottaa.

      • väsynyt

        Minkä ikäinen esikoinen sinulla on? Itselläni 3 vuotias tyttö ja vauva 6viikkoa. Vauva huutaa päivät ja nukkuu yöt huonosti. Itsestäni tuntuu etten jaksa, kun esikoistakin pitäisi huomioida. Itkuinen ja alakuloinen olen viime päivät ollut. Miten sinä olet jaksanut, oisko jotain "vinkkejä" antaa? Osallistuuko teillä mies paljon lasten hoitoon? Onko miehesi töissä? Meillä miehellä loppui loma ja tekee paljon matkatöitä joskus on öitäkin poissa.


      • Kahden pojun äiti
        väsynyt kirjoitti:

        Minkä ikäinen esikoinen sinulla on? Itselläni 3 vuotias tyttö ja vauva 6viikkoa. Vauva huutaa päivät ja nukkuu yöt huonosti. Itsestäni tuntuu etten jaksa, kun esikoistakin pitäisi huomioida. Itkuinen ja alakuloinen olen viime päivät ollut. Miten sinä olet jaksanut, oisko jotain "vinkkejä" antaa? Osallistuuko teillä mies paljon lasten hoitoon? Onko miehesi töissä? Meillä miehellä loppui loma ja tekee paljon matkatöitä joskus on öitäkin poissa.

        Minulla on esikoinen myös 3 vuotta. Onneksi ei siis kovin pieni enää. Oikeastaan ei kauheesti ole vinkkejä antaa, mutta itseäni on auttanut kaikkein parhaiten se, että muistuttaa jatkuvasti itselleen, että koliikki kyllä loppuu aikanaan. Lähes aina siis viimeistään 4kk iässä. Tietysti se siinä huudon keskellä tuntuu ikuisuudelta, mutta jotenkin sitä jaksaa kun asennoituu niin, ettei tätä ikuisuuksia kestä. Päivä kerrallaan. Ja "paniikkiin" ei kannata mennä, kuten itse tein helposti esikoisen ollessa vauva. Panikoin varsinkin siitä, että miten ihmeessä jaksan, kun yöunet on jääneet niin lyhyiksi. Nyt olen osannut ottaa rennommin, juuri sillä asenteella, että kun vielä vähän aikaa kestää, niin kyllä helpottaa kun vauva kasvaa. Ja se vauvan huuto kannattaa yrittää "sulkea pois mielestä" eli korvatulpat käyttöön vaan ainakin välillä.

        Me ollaan miehen kanssa vuoroöinä hoidettu vauvan yösyötöt, toinen on siis nukkunut makkarissa vauvan kanssa ja toinen olkkarissa yksin. Se on auttanut jaksamaan, kun on edes joka toinen yö saanut nukkua suht hyvin (korvatulppien kanssa).

        Mun mies osallistuu onneksi tosi paljon lastenhoitoon ja kotitöihin:). Hän käy kyllä töissä, mutta nyt on ollut kesälomalla. Onko sulla ketään sukulaisia tai ystäviä, jotka vois hoitaa välillä vauvaa? Sellainen apu kannattaa hyödyntää että saa välillä itse levätä.

        Jaksamista sinullekin!


    • minnie890

      Moikka! Voimia sinne tilanteen kanssa. Meidän vauvalla auttoi se, että luovuin tissista kolmeksi päivää ja syötin pullosta pumpattuna (n.90ml/kerta). Iso helposti tuleva kerta-annos ja röyhtäisyt puolessa välissä ja lopussa teki se, että "koliikki" loppui sen siliän tien! Jos pumppaaminen tuntuu hankalalta, kokeile Nan-valmistetta. Rintaruokinta-vauvoilla "koliikki" on yleisempää, mitä pulloruokintavauvoilla.

      Jos päätät kokeilla, neuvoisin että annat olla ilman tissiä pari tuntia. Että saa koko satsin pullosta menemään.

      Cuplaton ja Disflatyl on siitä ikäviä, että niiden vaikutusaika alkaa vasta noin parin viikon käytön jälkeen. Jos käytät D-vitamiinitippoja, vaihda neuvolan tuomat D-vitskut Jekovit-merkkiin. Devitol sekoittaa mahaa ja sitä olisi hyvä käyttää vasta 4-5 kuukaudesta eteenpäin!

      Toivottavasti näistä olisi jotain apua. On tosi surullista katsoa, kun pienellä on asiat huonosti.

      • vaikutusaika

        Miten cuplatonin vaikutus voi alkaa vasta parin viikon jälkeen? En ole ennen tämmöistä kuullutkaan. Kun sehän ei periaatteessa imeydy mitenkään, vaan vaikuttaa vasta suolessa ilmakuplan pintajännitystä rikkomalla. Näin ainakin mulle neuvolassa sanottiin.


      • joutuu lukemaan...

        koliikkia ei ole tissivauvoilla sen enempää kuin pullolapsillakaan. Pullolapsilla ilmaa voi olla enemmänkin, koska he vetävät sitä tutin läpi. Täysimetys on aina parempi kuin pulloruokintaan siirtyminen. Minulla on monta lasta, vanhin 25v ja voin vakuuttaa, että koliikkia esiintyy lapsilla suoliston kehittymättömyyden vuoksi ja myös äidin ruokavalio vaikuttaa.

        Nykypäivän äidit ovat laiskoja ja eivät kestä pientä huutoa ja kitinää. Se kuulkaa kuuluu asiaan joidenkin lasten kohdalla ja se on vain kestettävä. Itse jouduin kanniskelemaan esikoista ensimmäiset puolivuotta ja yhtä keskimmäistä saman verran.

        Yksi syy vauvojen huutamiseen on myös äitien epävarmuus, jonka lapsi vaistoaa. Oman esikoiseni kohdalla silloin 1981 oli kyse sekä koliikista että minun kokemattomuudestani äitinä.

        Ruokkikaa lasta rintamaidolla niin pitkään kuin voitte, antakaa cuplatonia tai maitohappobakteereita ja syökää itse oikeaa perusruokaa, perunoita, lihaa ja kasviksia ja jättäkää einekset ja pikaruoka ja maustetut ruuat syömättä. 3 kuukauden jälkeen helpottaa.


      • minnie890
        joutuu lukemaan... kirjoitti:

        koliikkia ei ole tissivauvoilla sen enempää kuin pullolapsillakaan. Pullolapsilla ilmaa voi olla enemmänkin, koska he vetävät sitä tutin läpi. Täysimetys on aina parempi kuin pulloruokintaan siirtyminen. Minulla on monta lasta, vanhin 25v ja voin vakuuttaa, että koliikkia esiintyy lapsilla suoliston kehittymättömyyden vuoksi ja myös äidin ruokavalio vaikuttaa.

        Nykypäivän äidit ovat laiskoja ja eivät kestä pientä huutoa ja kitinää. Se kuulkaa kuuluu asiaan joidenkin lasten kohdalla ja se on vain kestettävä. Itse jouduin kanniskelemaan esikoista ensimmäiset puolivuotta ja yhtä keskimmäistä saman verran.

        Yksi syy vauvojen huutamiseen on myös äitien epävarmuus, jonka lapsi vaistoaa. Oman esikoiseni kohdalla silloin 1981 oli kyse sekä koliikista että minun kokemattomuudestani äitinä.

        Ruokkikaa lasta rintamaidolla niin pitkään kuin voitte, antakaa cuplatonia tai maitohappobakteereita ja syökää itse oikeaa perusruokaa, perunoita, lihaa ja kasviksia ja jättäkää einekset ja pikaruoka ja maustetut ruuat syömättä. 3 kuukauden jälkeen helpottaa.

        Lakkasi se "koliikki" siihen ainakin meillä. Rintaruokinta on kiistatta paras, pullosta sai meillä ruokaa kolme päivää.

        On todella rumaa sanoa, että äiti laiskuuttaan valittaa vauvansa kitinästä. Usean lapsen äitinä luulisi sinun jos kenenkään ymmärtävän.


      • niin...

        Jekovitissa on etanolia, en itse kyllä suosisi...
        Mielummin rela tai gefilus tipat joissa d-vitamiini mukana.


    • hanna

      heippa!

      Itselläni on jo vauvaiästä ohi kasvanut 2,5v poika, mutta ensimmäiset kolme kuukautta kärsittiin koliikista meilläkin. Poika huusi tunti toisensa jälkeen ja unirytmeistä ei ollut tietoakaan, pääasiassa itkut ajoittuivat yöaikaan. Meillä toi ilmavaivoihin hieman helpotusta cuplaton-tipat ja lastenpolilta annettu ohje ilmavaivojen helpotukseen ja kuinka saadaan kakka ulos.

      Meitä siis kehoitettiin työntämään digitaalinen, ohutkärkinen kuumemittari rasvattuna n pari senttiä vauvan peppuun ja kevyesti tekemään pyörittäävää liikettä. Meillä tosin auttoi, kun liikeen suoritti hieman kovemmin. Vauvan itku lakkasi miltei heti (ainakin hetkeksi) ja kakka tuli sen myötä samalla ulos. Kannattaa kuitenkin pistää pyyhe alle, vaikka meilläkin lähes joka kerta vaippaan osuttiin, joskus oli kakka niin kovan paineen takana, että saattoi tulla yli.

      Toivottvasti tästä neuvosta on hyötyä jollekin. :)

    • dfhoewriuh

      Kannatta kokeilla hierontaa, meillä ainakin auttoi ainakin jonkun verran.

    • vyöhyketerapiat

      Meillä ei auttanut vyöhyketerapia eikä cuplaton. Aika näyttäisi koko ajan rauhoittavan vauvaa. Toivottavasti löydätte avun!

    • kieku

      kahden kuukauden ikäisen koliikki-vauvan kanssa on kokeiltu kaikki konstit, vyöhyketerapia, cuplaton, rela-drop, ruokavalio jne.
      Rengasliina on kotona hätä-apu että saan jotain tehtyä, vauva rauhoittuu siihen yleensä päivisin, ja nukkuu siinä, mutta jos lasken sänkyyn, herää...
      Niinpä kannan päivät liinassa.
      Ilta-itkuun ei auta muu kuin sidon pitkään kantoliinaan tiukkaan risti-sidontaan ja lähden reippaalle sauvakävelylle.
      Nukahtaa heti ja tunnin lenkin jälkeen on niin syvässä unessa että jatkaa yleensa yö-unille.
      Olen nyt vajaan viikon verran tehyt tätä, kun hoksasin, ja helpotuksen tunne valtava, kun edes joku auttaa! Tällä saan jo puolen yön aikoihin yö-unille vauvan, kun aikaisemmin itki puoli kolmeen asti yöllä.
      Voimia kaikille koliikki-vauvojen perheille!

    • Koliikkiin

      on mulla vierasta koska mun poika ei sitä harrasta. Huutaa vain nälkäänsä ja maitoo ku on saanut, tyytyväisenä killittelee maailmaa ja hymyilee. poju on nyt 2 KK ja pari päivää päälle ja voin sanoo helpolla ollaan päästy. Nukkuu nyt täydet yöunet ja alusta asti yötkin ollee melko iisejä, pari herätystä ja sillä siisti..Ja vittuux pitää mennä vääntään mukeloita ku ikääkin vasta vähä reilu 20 vee..ohan se helvetin selvä, että tollanen akka, joka juuri päässyt ite äidin tisusta eroon ei tod. jaksa lasten tuomaa rasitetta niin hyvin ku esim meitsi tahi mun ikäset..AIKUISET..järki käteen teinit..teidän kuuluu leikkii barbeilla eikä oikeilla vauvoilla...näin se vaan on

      • hohoijaa2132

        Tuo kait se paras ikä lapsia on tehdä eikä sitten vasta yli kolmikymppisenä!! taidat olla tollanen jätkä joka on päässy vasta äidin tisusta eroon.Ja luulenpa että ei se teillä tuu olemaan ruusuilla tanssimista koko aikaa,tulee kausia varmasti jolloin se huutaa.


      • '_'

        Noin puhuu just ne miehet jotka ei yöllä eväänsä väräytä kun vauva itkee, äitihän se vauvan kanssa nousee. Sit kavereille kerskutan kuinka ollaan nii hyvää isää. Kun joka ikinen vauva on erilainen. Kuulut ilmi selvästi niihin vanhempiin joiden motto on; "Ei meidän lapset pahaa tekee, vaan ne MUUT!" Ja kun noin vanhana lasten teon alottaa nii johan sitä on eläkkeellä kun "vauva" muuttaa kotoo pois. Mitäs sit tehään? soitellaan joka päivä perään ja tungetaan väkisin kylään leikkimään laina barbeilla kun ei oo omaa elämää enää....


      • hoitsu
        '_' kirjoitti:

        Noin puhuu just ne miehet jotka ei yöllä eväänsä väräytä kun vauva itkee, äitihän se vauvan kanssa nousee. Sit kavereille kerskutan kuinka ollaan nii hyvää isää. Kun joka ikinen vauva on erilainen. Kuulut ilmi selvästi niihin vanhempiin joiden motto on; "Ei meidän lapset pahaa tekee, vaan ne MUUT!" Ja kun noin vanhana lasten teon alottaa nii johan sitä on eläkkeellä kun "vauva" muuttaa kotoo pois. Mitäs sit tehään? soitellaan joka päivä perään ja tungetaan väkisin kylään leikkimään laina barbeilla kun ei oo omaa elämää enää....

        Hei, neuvoloista pitäisi neuvoa jokaiseen koliikkikotiin hommata rautakaupasta esiapuun korvasuojat, jotta äidit ja isit jaksaisi pitkiä huutoiltoja. Ja tämä ei ole vitsi! Hieman hiljentaa huudon volyymia itselle ja antaa voimia sylitellä vauvaa ja selventää omia ajatuksia. Itse olin ainakin positiivisempi ja auttoi jaksamaan vauvan kanssa koliikissa, joka hävisi lopulta ajan kanssa.


    • jes404

      Meillä loppui itkut välittömästi kun imetyskin ja samalla katosi myös maitorupi. Vauva n.2,5kk. Ei tainnut mennä ihan oppikirjojen mukaan, mutta perhe ainakin jaksaa hyvin.

    • nyt nukkuu

      vyöhyketerapia täyttä kusetusta. ihan pelkkää vauvan huudattamista/itkettämistä. painetaan kynnellä vauvan varvasta jne. on se kumma jos ei huuda!
      mehiläisestä apu ja suosittelen muillekin kääntymään ihan lääkärin puoleen.
      ja seuraamaan omia syömisiä.
      nexium meidän nappisilmän helpotus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe