Raskausdiabetes...

angel_86

Heippa! Taas tuli yksi kysymys mieleen... on se kumma kun ei koskaan neuvolassa muista näitä kysyä! :)
Eli olen kuullut, että raskausdiabetes tulee helpoiten silloin, jos äiti on jo ennestään ylipainoinen. Mutta voiko raskausdiabetes tulla myös normaalipainoiselle äidille? Itselläni on paino noussut tähän mennessä 4 kiloa (olen viikolla 29) eikä virtsasta ole sokeria tähän mennessä löytynyt. Ja ylipainoa ei siis ennen raskautta ole ollut yhtään. Tosin jätskiä on nyt näin kesäaikaan tullut syötyä melkein päivittäin, ja muutenkin kauhea makeanhimo tuntuu olevan koko ajan (olen huono hillitsemään sitä).
Eli voiko raskausdiabetes tulla, vaikka ei olisikaan ylipainoa, ja kuinka todennäköistä se on? Ja jos vielä voisitte kertoa, mitkä ovat raskausdiabeteksen oireet?
Tulipa taas pitkä teksti... :) Sori...

8

8374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulla...

Itselläni todettiin raskausdiabetes reilu viikko sitten,nyt rv 26 4. Painoindeksi ennen raskautta 21, nyt paino noussut 12 kg, mutta kaksosraskaus paha turvotus. Pissassa ei sokeria. Sokerirasitus iän takia (>39 v). Aiemmin ei ole ollut (neljäs raskaus). Oireita ehkä myöhemmin ajateltuna välillä tähtien näkyminen ja pääkipu.
      Ylipaino, kaksosraskaus, ikä yli 39 v, aiemmin syntynyt > 4,5 kg lapsi riskitekijöitä.
      Minulle tuli ainakin täytenä yllätyksenä. Yksi lapsista oli kyllä 4,5 kg. Nyt pistellään insuliinia ja otetaan verensokeria 4 kertaa päivässä.Kyllä jonkin verran rajoittaa.
      Olen huomannut, että jätsi nostaa tosi herkästi verensokerin. Saa syödä vain perusvanilijajäätelöä, mansikoita korkeintaan 1 dl, ei tuoremehua, ei liikaa maitoa, ei maustettua jogurttia jne.

Nuorena, ei ylipainoisena luulen, että ei vaaraa sinulla. Onnellista odotusta !

• -kuulemma-

Mulla myöskin pissi puhdas, rv 33 täynnä,
      paino noussut 10 kiloa alkupainosta, alku bmi 21.

Tänään äitiyspolilla ultrassa verenpaineen takia,
      ja lähete tuli sokerirasitukseen. Syynä, että vauvan
      vatsanympärys oli yläkäyrillä, kun muuten mitat
      oli ala-/keskikäyrillä. Lääkäri kyllä epäili vauvan asentoa,
      mutta sanoi silti, että varmuuden välttämiseksi :-)

Noh, kävin hakemassa Espoon neuvolan sivuilta raskausdiabeetikon
      ruokaohjeet, ja alan noudattamaan niitä.
      Eihän siinä sen kummenpaa :-)

• angel_86

Sitä mäkin olen ajatellut, että tuskinpa mulla nyt kauhean suurta vaaraa on tuohon raskausdiabetekseen sairastua. Jotenkin vain tuli mieleen, kun karkki ja jätski on viime aikoina maistuneet vähän liian hyvin. No, täytyy vaan yrittää vähän rajoittaa tuota makean syöntiä, niin kai se siitä...

• Jadekettu
        angel_86 kirjoitti:

Sitä mäkin olen ajatellut, että tuskinpa mulla nyt kauhean suurta vaaraa on tuohon raskausdiabetekseen sairastua. Jotenkin vain tuli mieleen, kun karkki ja jätski on viime aikoina maistuneet vähän liian hyvin. No, täytyy vaan yrittää vähän rajoittaa tuota makean syöntiä, niin kai se siitä...

Kyllä se raskausdiabetes saattaa ihan hoikallekin ihmiselle tulla. Ei ole ainoastaan nk. ylipainoisten ongelma. Itselläni on muutama tuttu kaveri, toinen langanlaiha ja sai raskausdiabeteksen. Toinen sangen muodokas ja runsaasti ylipainoinen. Oli koko ajan todella hyvässä kunnossa. Ei mitää tietoa mistään diabeteksista, vaikka hänellä suvussa on normaalisti diabetesta esiintynyt.

• -kuulemma-

oli onneksi, etten ollut saanut aikaiseksi raskausdiabetestä :-)
        Mutta ruokavalion oikaisu oli kyllä paikallaan!
        Onneksi alkoi loma ja palaveripullat/keksit ja karkit on taaksejäänyttä elämää :-)

Taitaa vaan olla tulossa samanlainen vatsalihaksellinen pallomasu kuin vanhempansa... hih!

• Omituinen tapaus

Olin 55kg kun aloin odottaa esikoistani (olen vain 152cm) painoa tuli 17kg ja olo oli turvonnut ja tukala. Vauva oli 3980g. Toista lasta alkaessani odottaa, painoin taas 55kg, mutta painoa tuli huimat 27kg. Ei varmaankaan normaalia minun kokoiselle... Olo oli HIRVEÄ. VäsymysKOHTAUKSIA, jatkuva makean himo, jatkuva jano, mahdoton nukkua, kädet puutuivat jne. Tunsin että vauva on isompi kuin esikoinen. Minulla ei kuitenkaan ollut sokeria pissanäytteessä ja verenpaineet oli normaalit. Leposyke kylläkin oli monta kuukautta 110... Siitä tukehtumisen tunne joka päivä. Sairaanhoitajakaveri sanoi että siinä oli sydän kovilla... Niin ja sf-mitta keskivertoa, eli mitään ei tehty kun kaikki muka ok. Halusin sokeritestiin useasti, mutta terkka ei laittanut. Ei kuulema tarvitse kun painoindeksi oli alussa normaali. Lääkärit ei suostuneet ultralla mittaamaan... Vauva painoi 4850g... Kätilön mukaan selvä homma: Seuraavassa raskaudessa ehdottomasti testit, diabetes ruokavalio jne. Nyt se kolmas raskaus sitten on alussa... Eka neuvolakäynti vielä edessäpäin, saas nähdä pitävätkö taas turhan höpisijänä. Jos pitävät niin menen vaikka yksityiselle.

• Karpitar

Eivät pidä turhan höpisijänä. Sinulla on selvä indikaatio sokerirasitukseen eli vauva, jonka syntymäpaino oli yli 4500 g. Tällaiset äidit rasitetaan _kaikki_ , vaikka ei olisi mitään oiretta uuden raskauden aikana.

Jos ei lähetetä rasitukseen, se on selkeä hoitovirhe.

• .

Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Hyvähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia (kun sekä maksan että lihasten glykogeenivarastot ovat täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössä ylimääräiseksi rasvaksi), paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa hiilihydraattien määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa.
      http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=100g&lang=fi

Äidin D-vitamiinin puute raskauden aikana heikentää lapsen luontaisen immuunivasteen kehittymistä ja voi altistaa syntyvän lapsen muun muassa autoimmuunitaudeille, kuten ykköstyypin diabetekselle. Raskaana olevien ja hedelmällisessä iässä olevien naisten tulisikin kiinnittää erityistä huomiota D-vitamiinin riittävään saantiin, suomalaisasiantuntijat muistuttavat. Tähän ei riitä 10µg/vrk.

Tutkimusten valossa kaikkien hedelmällisessä iässä olevien naisten olisi hyvä kiinnittää erityistä huomiota riittävään D-vitamiinin saantiin jo raskautta suunniteltaessa, jotta äidin elimistön D-vitamiinipitoisuus olisi riittävä sikiön immuunivasteen kehittymiselle.

Tutkimusten mukaan D-vitamiinin vajaus on yleistä.

n. 40 000 suomalaista sairastaa I-tyypin diabetesta.

Vuonna 2001 tehty syntymäkohorttitutkimuksen mukaan 50µg/vrk D-vitamiiniannokset lapsilla vähensivät ykköstyypin diabeteksen riskiä 88 % . Virallinen suositus on 10µg/vrk edelleen. Tämä sairaus lisääntyy 4% vuosivauhtia, koska riittävän D-vitamiinin saannin ja I-tyypin diabeteksen yhteyttä ei tutkita.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/diabetes.htm

Imeväisille D3-tippoja: D-tipat, Minisun Drops, Bioteekin TEHO D-tipat, Disney tipat, Gefilus Tipat D3 tai DeviSol Drops

Tutkimussuunnitelma:
      Alle 2-vuotiaalle annetaan 30µg D3-vitamiinia päivässä ja seurataan mm. autoimmuunitautien syntymistä.
      http://www.hus.fi/default.asp?Path=1;28;2530;9899;9900;23600;44137

Raskausdiabetes ja D-vitamiini

D-vitamiinin piilevä puute on yleinen ja se liittyy raskausajan diabeteksen riskiin, osoittaa uusi Bostonin yliopiston tutkimus. Tulos on tärkeä suomalaisiakin ajatellen, sillä raskausajan diabetes on meillä varsin yleinen. Vaikka tauti yleensä paraneekin synnytyksen jälkeen, sairastuu nainen usein myöhemmin tyypin 2 diabetekseen. Jokaisen odottavan äidin seerumin D-vitamiinin pitoisuus tulisi mitata ja nostaa D-vitamiinilisällä viitearvon (75–150 nmol/l) puitteisiin.

Project Viva -tutkimukseen osallistui 1414 raskaana olevaa bostonilaista naista, joiden seerumin D-vitamiinin pitoisuus (joka Suomessa merkitään S-D-25) ja verensokeri mitattiin 26–28 raskausviikolla. Samalla tehtiin sokerirastuskoe. Boston sijaitsee suunnilleen samalla leveysasteella kuin Madrid ja Rooma. Siksi onkin yllättävää, että suuri osa tutkituista naisista poti D-vitamiinin puutosta.

Sokerirasituskoe antoi normaalin tuloksen 1087 naiselle, joista 44:llä (4 %) S-D-25 oli alle 25 nmol/l. Sokerirasituskoe oli epänormaali 159 naisella, ja heistä 9:llä (5,7 %) S-D-25 oli alle 25. Raskausajan diabetes todettiin 68 naisella, joista 9:n (13,2 %) S-D-25 oli alle 25. Tulokset osoittivat, että pieni S-D-25 lukema (alle 25 nmol/l) liittyy suurentuneeseen sokeritasapainon häiriöön ja raskausajan diabetekseen, kirjoittavat lääkärit raportissaan. Tällaisia lukemia esiintyy Suomessakin henkilöillä, jotka eivät ota riittävästi D-vitamiinia ruoan lisänä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2355

"Eurooppalainen D-vitamiinin asiantuntijatyöryhmä on huolestunut Euroopan väestön hälyttävästä D-vitamiinin puutteesta. D-vitamiini on tarpeen ravintolisänä jopa aurinkoisissa etelän maissa, kuten Espanjassa. Pohjoismaissa tarve on 100 mikrogrammaa (µg) päivässä. Ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuuden (S-D-25) tulee olla yli 75 nmol/l. Suomessa viranomaiset suhtautuvat nihkeästi ravintolisiin ja pitävät siksi riittävänä 50 nmol/l ja pelottelevat yli 50 µg:n muka olevan vaarallista. Liian pieni D-vitamiinin saantisuositus ja ravintolisien vastustus maksavat yhteiskunnalle miljardeja euroja vuodessa."
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2250

Kun D-vitamiinin pitoisuus seerumissa ylittää 82,5 nmol/l, vähenee tyypin 2 diabeteksen riski 25–40 %, ilmenee uudesta amerikkalaisesta tutkimuksesta. Se esitettiin perjantaina (23.6.2011) San Diegossa American Diabetes Associationin vuosikokouksessa, johon osallistui 13 000 diabeteslääkäriä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2099

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe