Tupakan vaikutus murrosikään...

Joku

Eli mitä vaikutuksia tupakalla on murrosikään?Ja mitä vaikutuksia sillä on äänenmurrokseen?

9

3295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja käheytyy

      Tupakka madaltaa ja käheyttää äänen. Jotkut pitävät siitä, toiset eivät. Varsinkin tupakoivat naiset tunnistaa heti äänen perusteella.

      Äänen muuttuminen jatkuu koko ajan tupakoinnin jatkuessa. Lopputuloksena voi olla esimerkiksi kurkkusyöpä. Kaikki eivät kuitenkaan siihen saakka joudu, vaan elämä voi loppua ennen sitä luonnollisesti tai sitten muiden tupakan aiheuttamien tautien vuoksi.

      • Joku

        Oon kuullu että tupakka saattaa hiljentää murrosikää.onko tää totta?


      • totta!
        Joku kirjoitti:

        Oon kuullu että tupakka saattaa hiljentää murrosikää.onko tää totta?

        Kyllä se taitaa totta olla, älä vain rupea polttamaan.


      • voi hidastaa koko projektin
        Joku kirjoitti:

        Oon kuullu että tupakka saattaa hiljentää murrosikää.onko tää totta?

        Tupakka hidastaa pituus kasvua ja muutenkin vaikuttaa kehitykseen. Se on kuitenkin aivokemiallinen stimulantti että odota nyt murrosikä edes loppuun ennen kuin pistät savuamaan.

        Tupakka, kuten kaikki muutkin päihteet, varsinkin paljon ja päivittäin käytettynä vaikuttaa kehitykseen ja mielialaan. Joten se auttamatta varsinkin nuorilla aiheuttaa häiriöitä normaaliin olotilaan. Tämä saattaa tuntua uneliasuutena, väsymyksenä, masennuksena tai sitten ei tunnu ollenkaan.

        Oli miten oli, niin terveellistä se ei ole ikinä ja varsinkaan se ei terveellistä ole murrosiän aikana. Joten odota vähintään sinne pituuskasvun pysähtymiseen asti. Koska silloin ne suurimmat muutokset ovat ohi. Jolloin haitat ovat huomattavasti pienemmät.

        Mutta paras kun et aloita ollenkaan. Tupakka stimulanntina vaikuttaa aivojen reseptoreihin niin että aivot joutuvat oman viestiliikenteensä turvaamiseksi tuottamaan lisää reseptoreita. Ja jos lopetat sen niin sinulla on "tupla" määrä reseptoreita jolloin aivojen normaalit viestin viejät toimivat tupla määrin. Jolloin sinusta tulee hermostunut jne jne. Tämä muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mutta kuitenkin nikotiini rauhoittaa sen itse luoman hermostuneisuuden joten olet loppujen lopuksi tilanteessa jossa joudut toimimaan omia aivoja vastaan. Ennen kuin "ylimääräiset reseptorit" kuihtuvat pois (eli kun yrität lopettaa polttamisen). Sitä aikaisemmin ei krapula ole ohi.

        Eli mitä yritän sanoa, on että ellet haluat tapella itseäsi vastaan (eli omia aivojasi vastaan), niin älä edes aloita.


        T: 12v polttanut.

        Nyt mutu osuus: En tiedä tätä varmana, enkä pysty todistamaan. Mutta tuntuu siltä että mitä fiksumpi olet sen hankalampaa tulee tupakoinnin lopettaminen olemaan. Älykkyys on meinaan monesti yhdistetty synapsien määrään. Mitä vähemmän -> sitä juntimpi. Näin yleensä. Tämä ei tarkoita sitä että vain idiootit pystyvät lopettamaan tupakoinnin vaan sitä että se toisilta vaatii extra yrittämistä. Koska sinulla tulee olemaan samassa suhteessa enempi mitä vastaan tapella. Sama kuin joutuisit uimaan 200m kuin muut vetävät 100m. Eli harkitse tarkkaan mitä teet. Semminkin jos olet sen verran fiksu että ajattelet mitä haittaa siitä voi olla.


      • on kans mutua
        voi hidastaa koko projektin kirjoitti:

        Tupakka hidastaa pituus kasvua ja muutenkin vaikuttaa kehitykseen. Se on kuitenkin aivokemiallinen stimulantti että odota nyt murrosikä edes loppuun ennen kuin pistät savuamaan.

        Tupakka, kuten kaikki muutkin päihteet, varsinkin paljon ja päivittäin käytettynä vaikuttaa kehitykseen ja mielialaan. Joten se auttamatta varsinkin nuorilla aiheuttaa häiriöitä normaaliin olotilaan. Tämä saattaa tuntua uneliasuutena, väsymyksenä, masennuksena tai sitten ei tunnu ollenkaan.

        Oli miten oli, niin terveellistä se ei ole ikinä ja varsinkaan se ei terveellistä ole murrosiän aikana. Joten odota vähintään sinne pituuskasvun pysähtymiseen asti. Koska silloin ne suurimmat muutokset ovat ohi. Jolloin haitat ovat huomattavasti pienemmät.

        Mutta paras kun et aloita ollenkaan. Tupakka stimulanntina vaikuttaa aivojen reseptoreihin niin että aivot joutuvat oman viestiliikenteensä turvaamiseksi tuottamaan lisää reseptoreita. Ja jos lopetat sen niin sinulla on "tupla" määrä reseptoreita jolloin aivojen normaalit viestin viejät toimivat tupla määrin. Jolloin sinusta tulee hermostunut jne jne. Tämä muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mutta kuitenkin nikotiini rauhoittaa sen itse luoman hermostuneisuuden joten olet loppujen lopuksi tilanteessa jossa joudut toimimaan omia aivoja vastaan. Ennen kuin "ylimääräiset reseptorit" kuihtuvat pois (eli kun yrität lopettaa polttamisen). Sitä aikaisemmin ei krapula ole ohi.

        Eli mitä yritän sanoa, on että ellet haluat tapella itseäsi vastaan (eli omia aivojasi vastaan), niin älä edes aloita.


        T: 12v polttanut.

        Nyt mutu osuus: En tiedä tätä varmana, enkä pysty todistamaan. Mutta tuntuu siltä että mitä fiksumpi olet sen hankalampaa tulee tupakoinnin lopettaminen olemaan. Älykkyys on meinaan monesti yhdistetty synapsien määrään. Mitä vähemmän -> sitä juntimpi. Näin yleensä. Tämä ei tarkoita sitä että vain idiootit pystyvät lopettamaan tupakoinnin vaan sitä että se toisilta vaatii extra yrittämistä. Koska sinulla tulee olemaan samassa suhteessa enempi mitä vastaan tapella. Sama kuin joutuisit uimaan 200m kuin muut vetävät 100m. Eli harkitse tarkkaan mitä teet. Semminkin jos olet sen verran fiksu että ajattelet mitä haittaa siitä voi olla.

        yksi veruke jatkaa keuhkorakkuloiden ja suun/kurkun/virtsarakkoalueen syöpääntymistä. Tupakointi on varmaan pinttynein tapa. Tarvitaan todella ratkaisevaa tietoa mitä tupakan ostaminen vaikuttaa luontoon/läheisiin/kuka rikastuu sillä että tuhoaa itsensä. Mun mututuntuma on, että kaikki tupakoitisijat ovat masentuneita. Pyörivät noidankehässä. Taustalla voi olla kuviteltuja ylisuuria vaatimuksia itsen suhteen. Näin mulla.


      • Iminen
        voi hidastaa koko projektin kirjoitti:

        Tupakka hidastaa pituus kasvua ja muutenkin vaikuttaa kehitykseen. Se on kuitenkin aivokemiallinen stimulantti että odota nyt murrosikä edes loppuun ennen kuin pistät savuamaan.

        Tupakka, kuten kaikki muutkin päihteet, varsinkin paljon ja päivittäin käytettynä vaikuttaa kehitykseen ja mielialaan. Joten se auttamatta varsinkin nuorilla aiheuttaa häiriöitä normaaliin olotilaan. Tämä saattaa tuntua uneliasuutena, väsymyksenä, masennuksena tai sitten ei tunnu ollenkaan.

        Oli miten oli, niin terveellistä se ei ole ikinä ja varsinkaan se ei terveellistä ole murrosiän aikana. Joten odota vähintään sinne pituuskasvun pysähtymiseen asti. Koska silloin ne suurimmat muutokset ovat ohi. Jolloin haitat ovat huomattavasti pienemmät.

        Mutta paras kun et aloita ollenkaan. Tupakka stimulanntina vaikuttaa aivojen reseptoreihin niin että aivot joutuvat oman viestiliikenteensä turvaamiseksi tuottamaan lisää reseptoreita. Ja jos lopetat sen niin sinulla on "tupla" määrä reseptoreita jolloin aivojen normaalit viestin viejät toimivat tupla määrin. Jolloin sinusta tulee hermostunut jne jne. Tämä muutos ei tapahdu yhdessä yössä, mutta kuitenkin nikotiini rauhoittaa sen itse luoman hermostuneisuuden joten olet loppujen lopuksi tilanteessa jossa joudut toimimaan omia aivoja vastaan. Ennen kuin "ylimääräiset reseptorit" kuihtuvat pois (eli kun yrität lopettaa polttamisen). Sitä aikaisemmin ei krapula ole ohi.

        Eli mitä yritän sanoa, on että ellet haluat tapella itseäsi vastaan (eli omia aivojasi vastaan), niin älä edes aloita.


        T: 12v polttanut.

        Nyt mutu osuus: En tiedä tätä varmana, enkä pysty todistamaan. Mutta tuntuu siltä että mitä fiksumpi olet sen hankalampaa tulee tupakoinnin lopettaminen olemaan. Älykkyys on meinaan monesti yhdistetty synapsien määrään. Mitä vähemmän -> sitä juntimpi. Näin yleensä. Tämä ei tarkoita sitä että vain idiootit pystyvät lopettamaan tupakoinnin vaan sitä että se toisilta vaatii extra yrittämistä. Koska sinulla tulee olemaan samassa suhteessa enempi mitä vastaan tapella. Sama kuin joutuisit uimaan 200m kuin muut vetävät 100m. Eli harkitse tarkkaan mitä teet. Semminkin jos olet sen verran fiksu että ajattelet mitä haittaa siitä voi olla.

        Jos on polttanu noin puol vuotta kasvaako jos lopettaa


      • Kuvittelisinnäin
        Iminen kirjoitti:

        Jos on polttanu noin puol vuotta kasvaako jos lopettaa

        No kannattaa se ainakin kokeilla. Luulen että jos on kasvuiässä tupakan polton lopettaminen normalisoi kasvun ja kasvu jatkuu geenien antamissa rajoissa. Ravinnolla on myös merkitystä, samoin yöunen pituudella ja liikunnalla.


      • Anonyymi
        Kuvittelisinnäin kirjoitti:

        No kannattaa se ainakin kokeilla. Luulen että jos on kasvuiässä tupakan polton lopettaminen normalisoi kasvun ja kasvu jatkuu geenien antamissa rajoissa. Ravinnolla on myös merkitystä, samoin yöunen pituudella ja liikunnalla.

        Itse aloitin 15 vuotiaana poltin tupakkaa, piippua, Sähkö röökiä sekä käytin nuuskaa koko kasvu iän ajan ja alkoholia tuli juotua myöskin, kasvoin 182cm pitkäksi ja nyt olen 24 vuotias ja lopetin kaikki päihteet kuin seinään tässä iässä alkoi kaduttamaan mitä menin nuoruudessa tekemään poltin tosi paljon 2 askia meni helposti joka päivä en tiedä olisinko kasvanut muutenkaan tuon pidemmäksi vaikka olisi polttanut mutta veljeni ei ole koskaan tuoakoinut ja on minua lyhyempi


    • Anonyymi

      Olen 15v ja yhden vapen polttanut eihän pitäisi vaikuttaa kehitykseen. Lopetin tämän yhden jälkeen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe