Yleensä kaikki puhuvat että uisteluun pitää olla pieni 4-tahtikone. Miksi näin ? Minulla on iso 2-t onko tuo uistelu mahdoton ajatus ja miksi ? Bensan kulutus ? huono ohjattavuus ?
Valaiskaa vähän..
Uistelu 2-tahtisella
13
7362
Vastaukset
- menee
lujaa. 4 tahdilla on parempi putputella uistelunopeutta ja eipä melukaan karkoita kaloja jos sitä pelkää. en nyt muutasyytä keksi...
- valopää
Moottori on kyllä suht. hiljainen.. eli jos pääsen motilla riittävän hiljaista vauhtia niin homma onnistuu ? paljonko on sopiva uistelunopeus ? solmuissa ?
- ------
valopää kirjoitti:
Moottori on kyllä suht. hiljainen.. eli jos pääsen motilla riittävän hiljaista vauhtia niin homma onnistuu ? paljonko on sopiva uistelunopeus ? solmuissa ?
2 knots.
- lisää tarinaa
valopää kirjoitti:
Moottori on kyllä suht. hiljainen.. eli jos pääsen motilla riittävän hiljaista vauhtia niin homma onnistuu ? paljonko on sopiva uistelunopeus ? solmuissa ?
Sellaiset henkilöt, jotka uistelevat kesässä 500 tuntia, käyttävät pientä apumoottoria pienemmän polttoaineenkulutuksen ja varmatoimisuuden toivossa. 4-tahtinen on parempi pysymään kunnossa pienillä kierroksilla ja toisaalta, pientä moottoria ei tarvitse käyttää tyhjäkäynnillä kuten sitä 140 hv etappimoottoria pitäisi.
2-tahtinen ei ole erikoisen taloudellinen tyhjäkäynnillä ja jotkut moottorit pyrkivät nikottelemaan ja sammuilemaan pitkän tyhjäkäynnillä ajon aikana.
Nykyisin on olemassa myös 2-tahtisia ruiskutusmoottoreita, jotka toimivat hyvin myös tyhjäkäynnillä.
Kyllä monet silti omistavat vain yhden moottorin ja käyttävät sitä kaikkeen toimintaan riippumatta tahdeista.
Uistelunopeus vaihtelee suunnilleen 3-5 km/h. Liikaa nopeutta on helppo vähentää laahusjarruilla. Esim. tavallinen ämpäri keulaknaapiin 3 metrisellä narulla sidottuna ja veneen molemmille puolille veteen laskettuna hidastaa nopeutta vallan mukavasti. - Anonyymi
lisää tarinaa kirjoitti:
Sellaiset henkilöt, jotka uistelevat kesässä 500 tuntia, käyttävät pientä apumoottoria pienemmän polttoaineenkulutuksen ja varmatoimisuuden toivossa. 4-tahtinen on parempi pysymään kunnossa pienillä kierroksilla ja toisaalta, pientä moottoria ei tarvitse käyttää tyhjäkäynnillä kuten sitä 140 hv etappimoottoria pitäisi.
2-tahtinen ei ole erikoisen taloudellinen tyhjäkäynnillä ja jotkut moottorit pyrkivät nikottelemaan ja sammuilemaan pitkän tyhjäkäynnillä ajon aikana.
Nykyisin on olemassa myös 2-tahtisia ruiskutusmoottoreita, jotka toimivat hyvin myös tyhjäkäynnillä.
Kyllä monet silti omistavat vain yhden moottorin ja käyttävät sitä kaikkeen toimintaan riippumatta tahdeista.
Uistelunopeus vaihtelee suunnilleen 3-5 km/h. Liikaa nopeutta on helppo vähentää laahusjarruilla. Esim. tavallinen ämpäri keulaknaapiin 3 metrisellä narulla sidottuna ja veneen molemmille puolille veteen laskettuna hidastaa nopeutta vallan mukavasti.Kyllä minun Yamaha pelaa tyhjä käynnillä 7-8 Tunnin uisteluja.
Pitää olla kone kunnossa.
Jos konetta laimin lyö niin sehän näkee uistelu reissuilla ongelmana.
Sitten syytetään konetta.
- 2 rikkonut
rikko perämoottori(iso) on uistella sillä tuntikausia. Nyt meni juhannusviikolla Honda 50 hv ja huollossa sanottiin ettei voitelu pelaa tyhjäkäynnillä kun uistellaan. Ventiilit paloi tai halkesi ja hintaa tulee remontille 800 euroa. Kalliita kaloja?
- novoiekamalaa
Kunkas tossa mun kaks-tahti-tappokoneessa..
Eii siel ole venuleit..
Eipä kyllä tehojakaan ku 2.5hv ja reilu tyhjäkäynti kuljettaa uisteluvenettä sopivasti..
Tossa on kyl vihna perä tossa voiteluhomaassa..
Kakstahti koneissa ei tosiaankaan ole miinusta ku kova mekkala ja pitkähkön uistelun jälkeen ku otetaan kierroksille ni pikkasen tuprauttaa savua..=/ - tyyppivikahan se
Pienillä kierroksilla ei öljyä riitä nokka-akselille ja rikkihän se kuivana menee.
- veekutonen
Minkälainen se iso 2t-kone on ja minkälaisessa veneessä se on?Onko ratti vai ei? Kuinka paljon kaudessa uistelet? Itse olen uistellut 5,12,15,20 ja 30hp 2t koneilla.5 heppanen ylivoimaisesti paras.Ei pidä yhtään kovempaa meteliä kuin vastaava nelari.12,15,20hp koneet on uistelussa perseestä.Ne on 2 pyttysiä säksättimiä jotka pikkukierroksilla hepattavat ihmeellisesti,jos ei kaukosäätölaitteita niin motti on hetimiten vinossa kun siitä kätesi pois otat.30 on toiseksi paras,3 sylinteriä käy jo tasaisemmin eikä ole paha ääni mutta on selkeästi kovempi kuin vastaavassa nelarissa.
Nelareilla olen uistellut eniten 50 ja 6 hp jotka on "helppo" laittaa paremmuus järjestykseen.6 vie vähemmän bensaa mutta ai sitä ihanaa hiljaiseloa kun sylintereitä onkin 4.2 t moottoreissa bensankulutus kasvaa jyrkemmin moottorin koon kasvaessa (uistelunopeudessakin). Iso nelari menee raksille liian kovaa joten pidän jarrukasseja ja kierroksiakin pystyi nostamaan 800>1200.Vaappua pystyy vetämään ilman kassejakin.Mielestäni yksipyttyiset nelarit eivät ole yhtään hiljaisempia kuin samankokoinen 2t.Sitten kun moottorin koko kasvaa ja sylintereitä tulee lisää niin ero kasvaa rajusti nelarin hyväksi.- trtrt
Moottori on 70hp 2t.. ja veneessä on ratti. En ole kovin aktiivinen uistelija, mutta pieni into on tullut päälle kun sain pari yli 2kg kalaa kun vaan kokeilin yks päivä. Mutta tuolloin oli eri vene. Moottorin ääni ei varmaan ole ongelma sillä se ei pidä 'älytöntä'ääntä (kun vertasin 90 4T:hen niin aika sama, mikä on tietty jo aika iso) mutta jos siinä on tosiaan tuollaisia ongelmia kuin ettei voitelu toimi niin taidan sitten hommata soutuveneeseen :) jonkun pikku motin..
- hyvin
trtrt kirjoitti:
Moottori on 70hp 2t.. ja veneessä on ratti. En ole kovin aktiivinen uistelija, mutta pieni into on tullut päälle kun sain pari yli 2kg kalaa kun vaan kokeilin yks päivä. Mutta tuolloin oli eri vene. Moottorin ääni ei varmaan ole ongelma sillä se ei pidä 'älytöntä'ääntä (kun vertasin 90 4T:hen niin aika sama, mikä on tietty jo aika iso) mutta jos siinä on tosiaan tuollaisia ongelmia kuin ettei voitelu toimi niin taidan sitten hommata soutuveneeseen :) jonkun pikku motin..
Jos se pata käy hyvin eikä suurehko kulutus aiheuta ongelmia niin ei uistelusta ole mitään haittaa. Toisin kuin 4t koneissa, 2t saa voitelunsa bensan mukana. Eli kun bensaa kulkee niin voitelu toimii.
Yleensä vanhat 2t koneet eivät käy uisteluun, koska ne eivät pysy käynnissä pienillä kierroksilla, savuttavat sikana tai kuluttavat tolkuttomasti tavaraa. Vähäisillä tunneilla kulutuksella ei tietenkään ole merkitystä, mutta sanotaan nyt 8h päivässä kun vetää niin on siinä hieman eroa syökö kone 0,5l tunnissa vai 2,5l tunnissa. - Anonyymi
PS Sulla ei ole koneet ollu kunnossa jos ne niin säklättää. Minulla 15D 2T.Loisto moottori ja varma .Käy kun kello .
- toimii järjellä
En tiedä mistä ovat mielipiteitä onkineet mutta itsellä 40hv perämoottori ja toimii uistellessa aivan mainiosti. Polttoaineen kulutuskin tyhjäkäynnillä ei ole järin suuri koska 20l tankilla voi uistella noin 3-4h ja matkat 1h vielä päälle. Tietenkin annan vähäisen kaasua 15min välein uistellessa koska moottori kuin moottori parhaiten toimiakseen vaatii kierrosten vaihteluita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4811215
- 827579
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon485561- 755539
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764828Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334193- 483066
- 362925
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412525- 402440