Aloitin 2kk sitten osa-aikaseina kaupassa. Okei olin tosi idiootti kun uskoin puhuttuun, enkä vaatinut heti kirjallista työsopimusta. Sovittiin siinä kuitenkin että on 4kk koeaika ja palkkaus on kaupan tes.
Ensimmäinen kuukausi meni ok, ja luvattiin että ttösopimus tulee pian kirjallisena. Kunnes tuli ensimmäinen tilipäivä, ja sain palkkalaskelman käteeni.
Tuntipalkka oli 6,90e/h... Jotenkin olin saanut käsityksen että kaupan tes on 8,jotain/h. No minäpä kysyin asiasta. Se on harjottelijan palkka kuulemma. Siihen oli pakko siutten kysyä että anteeksi mitä, olen yksin koko työaikani, tuskin voin olla harjottelija.
No asia luvattiin tutkailla. Heti kun isoin pomo palaa lomiltaan.
Toinen kuukausi töitä riittikin 6 päivänä viikossa, sekä 12 tuntisia päiviäkin. Ja minä kiltisti tein, ajatus isosta tilistä houkutti.
Mutta taas iso mitä vittua kuului kun sain palkkalaskelman käteeni. Nyt tuntipalkka oli kyllä noussut, 7,07e/h mutta... ei pennin penniäkä ylityö korvauksia.
Joten kysyin taas. Palkka voi kuulemma olla harjottelijan palkka vaikka olen yksin koska olen koeajalla, ja tuo 7,07e ei enää ole harjottelijan palkka, vaan se oikea, se nousee siihen 8,jotain vasta kun on vuodentyökokemus.
Siis että hä? Koeajalla saa maksaa harjottelijan palkkaa vaikka onkin yksin?
Ja osa-aikaselle ei tarvi maksaa ylityökorvauksia?
Ja onko tuo 7,07 nyt ihan oikeesti kaupan tes?
Kaupan tes ja osa-aikaisen ylityöt?
19
43141
Vastaukset
- erdon
http://www.pam.fi/mp/db/file_library/x/IMG/13762/file/TESkaupanalasuomi_k.pdf
Koululaispalkka
* vähintään 70 % 1. vuoden työntekijän palkasta
* voidaan maksaa peruskoulun, lukion tai ammatillisen oppilaitoksen oppilaalle
* maksetaan enintään 2 kuukaudelta
* 2 kuukautta voi kertyä eri työnantajien palveluksessa
* 2 kuukauden jälkeen vähintään harjoittelijan palkka
Sua pahasti kusetettiin silmään. Ellet sitten ole koululainen. Alin palkka mitä maksetaan on 8.48 (PKS-seutu)
eli 8.47x0.7= 5.929, noh se onkin vähintään.
Sen sanon, että on ihan paska lafka joka ei ylityökorvauksia maksa.- ja kaupan tes
Erotetaanpa nyt koululaispalkka ja harjoittelijan palkka. Sekä osa-aikaisen ylityöt.
A) Kaupan tes, ei tunne ylitöitä ennen kuin tulee täyteen viikkotunnit 37,5 h. Piste! Eli tätä vähemmän tekevät, eivät saa ylityökorvauksia, vaikka ylittäisivät ns. omat työsopimuksensa mukaiset tunnit.
B) Myyjäryhmät ovat I ja II
Työntekijä kuuluu siihen myyjäryhmään, jonka mukaista työtä hän tekee pääosan työajastaan.
Työntekijä kuuluu II myyjäryhmään työn ollessa erityisen vaativaa ja edellyttäessä erityistä koulutusta, tai pitkäaikaisella kokemuksella hankittua vaativaa ammattitaitoa.
Sitten palkkaus;
Harjoitteluaika on yksi vuosi.
Harjoittelijan palkka on 85% I myyjäryhmän 1.vuoden myyjän palkasta.
Kaupan palkkataulukko Pääkaupunkiseutu;
Myyjäryhmä I, kuuluu tasoon 2, eli tuntipalkka 8,84 euroa ; josta siis harjoittelijan palkka po.85 % eli pitäisi saada 7,51 euroa/ h.
Sitten tuo koululaispalkka; erdonille pieni korjaus, taulukko korotus 01.06.2006 eli se
pitäisi olla 8,84*0,70= 6,19 euroa/h - "Henkilöstö-osaaja"
ja kaupan tes kirjoitti:
Erotetaanpa nyt koululaispalkka ja harjoittelijan palkka. Sekä osa-aikaisen ylityöt.
A) Kaupan tes, ei tunne ylitöitä ennen kuin tulee täyteen viikkotunnit 37,5 h. Piste! Eli tätä vähemmän tekevät, eivät saa ylityökorvauksia, vaikka ylittäisivät ns. omat työsopimuksensa mukaiset tunnit.
Työntekijä kuuluu siihen myyjäryhmään, jonka mukaista työtä hän tekee pääosan työajastaan.
Työntekijä kuuluu II myyjäryhmään työn ollessa erityisen vaativaa ja edellyttäessä erityistä koulutusta, tai pitkäaikaisella kokemuksella hankittua vaativaa ammattitaitoa.
Sitten palkkaus;
Myyjäryhmä I, kuuluu tasoon 2, eli tuntipalkka 8,84 euroa ; josta siis harjoittelijan palkka po.85 % eli pitäisi saada 7,51 euroa/ h.
Sitten tuo koululaispalkka; erdonille pieni korjaus, taulukko korotus 01.06.2006 eli se
pitäisi olla 8,84*0,70= 6,19 euroa/h"Kaupan tes, ei tunne ylitöitä ennen kuin tulee täyteen viikkotunnit 37,5 h. Piste!"
Kyllä kyllä, mutta 12h päiviä ei saa teettää lainkaan. Työaika saa enintään olla 9h päivässä, tai erikseen työpaikan luottamusmiehen kanssa neuvoteltuna maksimissaan 10h. Hyvä on myös muistaa että vuorokausilevon tulee olla VÄHINTÄÄN 7h. Eli sen verran tulee olla kahdella työvuorolla väliä, että saa levätä.
Otan vielä suoran lainauksen kaupan alan työehtosopimuksesta:
"Vuorokaudessa yli 8 tuntia tai työvuoroluetteloon merkityn 8 tuntia pidemmän työajan lisäksi tehtävään työhön edellytetään työntekijältä työaikalain 18 §:n 1 mom. mukainen suostumus."
Eli yli 8h vuoroista voi kieltäytyä niin halutessaan. Tosiasia vain on että näistä on erittäin ikävä alkaa taistelemaan työnantajan kanssa. Huomauttaa voi, mutta jos pitää alkaa ottamaan yhteyttä liittoon tai muuten vain vääntämään, niin melkein sama vaihtaa duunia. Kaikille jää hommasta paha maku suuhun ja se tarkoittaa että työnantajasi v*ttuilee kohta kaikesta mistä voi ja sinä motivaatiosi menettäneenä "give a shit" koko paikalle. Työtehosi kärsii ja asiakaspalvelusi laatu laskee. Homma päättyykin usein työsuhteen purkamiseen koeaikana ja syyksi työnantaja merkitsee "koeaika".
Tuostakin voisi liiton avustuksella nostaa tietysti kanteen verukkeella "työsuhteen purkaminen koeaikana epäasiallisella perusteella". Tämä tulee kysymykseen juuri silloin kun työsuhteesi on purettu vaatiessasi lainmukaisia oikeuksiasi. Tästä on maininta työoikeus lainsäädännössä, lukua en nyt muista ulkoa. Mutta menee jo asian vierestä...
Niin ja siitä kirjallisesta työsopimuksesta! Eihän sitä työantajan pakko ole tehdä, mutta jos työsuhde on voimassa toistaiseksi tai yli kuukauden mittaisen määräajan, on työnantajan annettava työntekijälle KIRJALLINEN ja MÄÄRÄMUOTOINEN selvitys työnteon keskeisista ehdoista. Eli suomeksi sanottuna siinä tulee lukea kaikki mitä normaalissa työsopimuksessakin lukisi, palkka, työajat, työpaikan sijainti, vuosiloma, koeaika jne. jne. Tämä selvitys on annettava viimeistään ensimmäisen palkanmaksukauden päättymiseen mennessä, eli ennen ensimmäistä palkkapäivääsi. - kyllästynyt
"Henkilöstö-osaaja" kirjoitti:
"Kaupan tes, ei tunne ylitöitä ennen kuin tulee täyteen viikkotunnit 37,5 h. Piste!"
Kyllä kyllä, mutta 12h päiviä ei saa teettää lainkaan. Työaika saa enintään olla 9h päivässä, tai erikseen työpaikan luottamusmiehen kanssa neuvoteltuna maksimissaan 10h. Hyvä on myös muistaa että vuorokausilevon tulee olla VÄHINTÄÄN 7h. Eli sen verran tulee olla kahdella työvuorolla väliä, että saa levätä.
"Vuorokaudessa yli 8 tuntia tai työvuoroluetteloon merkityn 8 tuntia pidemmän työajan lisäksi tehtävään työhön edellytetään työntekijältä työaikalain 18 §:n 1 mom. mukainen suostumus."
Eli yli 8h vuoroista voi kieltäytyä niin halutessaan. Tosiasia vain on että näistä on erittäin ikävä alkaa taistelemaan työnantajan kanssa. Huomauttaa voi, mutta jos pitää alkaa ottamaan yhteyttä liittoon tai muuten vain vääntämään, niin melkein sama vaihtaa duunia. Kaikille jää hommasta paha maku suuhun ja se tarkoittaa että työnantajasi v*ttuilee kohta kaikesta mistä voi ja sinä motivaatiosi menettäneenä "give a shit" koko paikalle. Työtehosi kärsii ja asiakaspalvelusi laatu laskee. Homma päättyykin usein työsuhteen purkamiseen koeaikana ja syyksi työnantaja merkitsee "koeaika".
Tuostakin voisi liiton avustuksella nostaa tietysti kanteen verukkeella "työsuhteen purkaminen koeaikana epäasiallisella perusteella". Tämä tulee kysymykseen juuri silloin kun työsuhteesi on purettu vaatiessasi lainmukaisia oikeuksiasi. Tästä on maininta työoikeus lainsäädännössä, lukua en nyt muista ulkoa. Mutta menee jo asian vierestä...
Niin ja siitä kirjallisesta työsopimuksesta! Eihän sitä työantajan pakko ole tehdä, mutta jos työsuhde on voimassa toistaiseksi tai yli kuukauden mittaisen määräajan, on työnantajan annettava työntekijälle KIRJALLINEN ja MÄÄRÄMUOTOINEN selvitys työnteon keskeisista ehdoista. Eli suomeksi sanottuna siinä tulee lukea kaikki mitä normaalissa työsopimuksessakin lukisi, palkka, työajat, työpaikan sijainti, vuosiloma, koeaika jne. jne. Tämä selvitys on annettava viimeistään ensimmäisen palkanmaksukauden päättymiseen mennessä, eli ennen ensimmäistä palkkapäivääsi.Itse olen töissä grilli-/kioskimyyjänä (vaikka hain pelkästään grillimyyjän paikkaa, eikä missään vaiheessa esim. työhaastattelussa tai ennen työn alkua kerrottu, että joudun myös kioskin puolelle töihin). Sain juuri palkan tililleni sekä "palkkanauhan" työnantajalta. "Palkkanauha" oli ruutupaperille epäselvällä käsialalla kirjoitettuna bruttotulot, veropidätys, TEL ja TUM/TVM (en saanut selvää, enkä tiedä, mikä se on). Käteen jäi 108:lta työtunnilta 660 euroa. Laskin bruttotulosta, että se tekee 7,13€/tunti. Kaupan alan TES sanoo minimipalkaksi yli 8 euroa tunnilta. En ollut edes laskenut tuohon 7,13€/tunti sitä, että työskentelin 9,5 tuntia yöllä.
Lisäksi minulla teetetään yli 9 tunnin päiviä ja työaikoihin saattaa tulla muutoksia samana päivänä. Kahvi- ja ruokataukoja minulla ei ole. Työsopimusta en ole allekirjoittanut, koska työnantaja ei ole siitä halaistua sanaa puhunut. Lisäksi työnantaja "vittuilee" minulle monesta asiasta ja muutenkin työilmapiiri on todella kireä, työssäviihtyminen nollassa.
Sanoit, että työnantajan tulisi ilmoittaa minulle kirjallisesti palkan määrä ym. työsuhteeseen liittyvät asiat kirjallisena, koska työsuhteeni kestää 3kk.
Olen kuitenkin tällainen "hiljainen hissukka", enkä oikein uskalla lähteä omia oikeuksiani peräämään. Mistä saan siis rohkeutta vaatia tuota selvitystä palkasta lisistä, työajoista ja muista käytännön asioista? Työnantajinani toimii sellainen todella inhottava pariskunta, joka ei ajattele kuin omaa etuaan...
Lisäksi he vetosivat siihen, että olin työhaastattelussa täyttämääni lappuun kirjoittanut, että olen valmis työskenetelmään heidän määräämissään työvuoroissa, kun pyysin, että voitaisiinko eräs vuoro vaihtaa, kun minulla oli juuri vuoroni aikaan tärkeä meno, josta olin työnantajalle ilmoittanut.
Täytin (ja allekirjoitin) työhaastattelussa lapun, jossa kysyttiin esim. henkilötietoja jne. En muista, mitä kaikkea siinä kysyttiin, mutta kysymys on ollut varmaan muotoa "Oletko valmis työskentelemään niissä vuoroissa, jotka sinulle annetaan?" Kuka vastaa tuohon kysymykseen muuta kuin kyllä? Ja sillä minua sitten kiristetään. Nämä työnantajat ovat muillekin laittaneet juuri pyyntöjen vastaisia työvuoroja... Missä on se vastajousto sille, mitä he meiltä vaativat???
Olen niin kyllästynyt tuohon työhön. Ja asiakkaille pitäisi jaksaa olla aina kohtelias, vaikka kuinka itseä vituttaisi. Työ on siis muuten mukavaa, mutta työnanataja vedättää minua ihan kuusi-nolla, ja olen aina ollut vieraiden ihmisten kanssa vähän sellainen, jota voi viedä kuin pässiä narussa... - erdon
"Kaupan tes, ei tunne ylitöitä ennen kuin tulee täyteen viikkotunnit 37,5 h. Piste!"
Niin ja siitä kirjallisesta työsopimuksesta! Eihän sitä työantajan pakko ole tehdä, mutta jos työsuhde on voimassa toistaiseksi tai yli kuukauden mittaisen määräajan, on työnantajan annettava työntekijälle KIRJALLINEN ja MÄÄRÄMUOTOINEN selvitys työnteon keskeisista ehdoista. Eli suomeksi sanottuna siinä tulee lukea kaikki mitä normaalissa työsopimuksessakin lukisi, palkka, työajat, työpaikan sijainti, vuosiloma, koeaika jne. jne. Tämä selvitys on annettava viimeistään ensimmäisen palkanmaksukauden päättymiseen mennessä, eli ennen ensimmäistä palkkapäivääsi.A) Kaupan tes, ei tunne ylitöitä ennen kuin tulee täyteen viikkotunnit 37,5 h. Piste! Eli tätä vähemmän tekevät, eivät saa ylityökorvauksia, vaikka ylittäisivät ns. omat työsopimuksensa mukaiset tunnit.
Meinaatteko muka ettei kaupan alan työntekijöille makseta päivittäistä ylikorvausta ? Eli 50% 2 ensimmäistä tuntia ja 100% yli 2 tuntia jos työpäivä ylittyy 8 tunnilla.
Oon lukenut monia TES:a ja onhan joissakin mainittu ettei yli 9 tuntia tartte tehä mutta kylläkin porukat tekee jos haluu pitää duunipaikkansa. On niillä pomoilla keinot potkii pihalle. - "Henkilöstö-osaaja"
kyllästynyt kirjoitti:
Itse olen töissä grilli-/kioskimyyjänä (vaikka hain pelkästään grillimyyjän paikkaa, eikä missään vaiheessa esim. työhaastattelussa tai ennen työn alkua kerrottu, että joudun myös kioskin puolelle töihin). Sain juuri palkan tililleni sekä "palkkanauhan" työnantajalta. "Palkkanauha" oli ruutupaperille epäselvällä käsialalla kirjoitettuna bruttotulot, veropidätys, TEL ja TUM/TVM (en saanut selvää, enkä tiedä, mikä se on). Käteen jäi 108:lta työtunnilta 660 euroa. Laskin bruttotulosta, että se tekee 7,13€/tunti. Kaupan alan TES sanoo minimipalkaksi yli 8 euroa tunnilta. En ollut edes laskenut tuohon 7,13€/tunti sitä, että työskentelin 9,5 tuntia yöllä.
Lisäksi minulla teetetään yli 9 tunnin päiviä ja työaikoihin saattaa tulla muutoksia samana päivänä. Kahvi- ja ruokataukoja minulla ei ole. Työsopimusta en ole allekirjoittanut, koska työnantaja ei ole siitä halaistua sanaa puhunut. Lisäksi työnantaja "vittuilee" minulle monesta asiasta ja muutenkin työilmapiiri on todella kireä, työssäviihtyminen nollassa.
Sanoit, että työnantajan tulisi ilmoittaa minulle kirjallisesti palkan määrä ym. työsuhteeseen liittyvät asiat kirjallisena, koska työsuhteeni kestää 3kk.
Olen kuitenkin tällainen "hiljainen hissukka", enkä oikein uskalla lähteä omia oikeuksiani peräämään. Mistä saan siis rohkeutta vaatia tuota selvitystä palkasta lisistä, työajoista ja muista käytännön asioista? Työnantajinani toimii sellainen todella inhottava pariskunta, joka ei ajattele kuin omaa etuaan...
Lisäksi he vetosivat siihen, että olin työhaastattelussa täyttämääni lappuun kirjoittanut, että olen valmis työskenetelmään heidän määräämissään työvuoroissa, kun pyysin, että voitaisiinko eräs vuoro vaihtaa, kun minulla oli juuri vuoroni aikaan tärkeä meno, josta olin työnantajalle ilmoittanut.
Täytin (ja allekirjoitin) työhaastattelussa lapun, jossa kysyttiin esim. henkilötietoja jne. En muista, mitä kaikkea siinä kysyttiin, mutta kysymys on ollut varmaan muotoa "Oletko valmis työskentelemään niissä vuoroissa, jotka sinulle annetaan?" Kuka vastaa tuohon kysymykseen muuta kuin kyllä? Ja sillä minua sitten kiristetään. Nämä työnantajat ovat muillekin laittaneet juuri pyyntöjen vastaisia työvuoroja... Missä on se vastajousto sille, mitä he meiltä vaativat???
Olen niin kyllästynyt tuohon työhön. Ja asiakkaille pitäisi jaksaa olla aina kohtelias, vaikka kuinka itseä vituttaisi. Työ on siis muuten mukavaa, mutta työnanataja vedättää minua ihan kuusi-nolla, ja olen aina ollut vieraiden ihmisten kanssa vähän sellainen, jota voi viedä kuin pässiä narussa...Et ole tilanteessasi yksin. Työnantajien helppo ajatuksenjuoksu menee "tyhmiä voi aina vedättää". Ja näillä tyhmillä tarkoitan siis työnantajan näkökulmasta työntekijöitä, jotka eivät tiedä perusoikeuksiaan työelämässä. Suurin osa suorittavan tason työntekijöistä ei valitettavasti tiedä työoikeuslaista tai työehtosopimuksesta yhtikäs mitään.
Tapauksessasi etenisin seuraavasti:
1. Liity ammattijärjestöön
2. Liity ammattijärjestöön
tämän jälkeen seuraavat toimenpiteet:
3. Vaadi kunnollinen palkkanauha
4. Kieltäydy yli 8h työvuoroista
5. Älä anna työaikojasi muutettavan, kuin korkeintaan 2 VIIKKOA etukäteen ilmoitetusta muutoksesta.
Sitten kun saat kunnon palkkanauhan, niin tarkista palkkasi ihan kunnolla. Tuollaiseen paperin palaseen nyt ei ole luottamista. Jos palkka on todellakin alle TES palkan, vaadi siihen korotus välittömästi, sekä menetetty korvaus seuraavaan palkkaan. Tämän maksamatta jääneen palkan ammattijärjestön juristit saavat vaikka ulosmitattua, joten älä huoli... saat kyllä rahasi.
Kun työvuoroja yritetään muuttaa, älä salli sitä. Teet vain ennalta määrätyn vuoron, etkä välitä muusta, sanoi työnantaja mitä tahansa. Kyllähän ne uhkailee että "ei täällä tollaisia tarvita" jne. Mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Välillä ne yrittää jopa vedota lakiin (laki hätätyön teettämisestä), mutta sekin on bluffia. Hätätyötä saa teetättää vain mikäli työ muuttuu ennalta arvaamattomasti, eikä työnantajakaan pääse työpaikalle grilliä hoitamaan. Tästä täytyy myös joka kerta tehdä erillinen kirjallinen ilmoitus työsuojelupiiriin. Joten vaadi ainakin saada nähdä se. Sitä kun ei oikesti ole usein olemassakaan.
Vapaapäivänä töihin vaatimisesta pääset helpoimmalla kun sanot aina että "otin jo pari kaljaa". Työnantaja kun ei saa edes päästää päihtyneenä olevaa työntekijää työhön. Kyseessä muutoin törkeä työsuojelurikkomus, josta seuraa ihan hekilökohtaista sakkoa esimiehellesi.
Niin ja joka illasta kuuluu saada iltalisä 0,70e/h ja yölisä on 1,32e/h. Iltalisä alkaa klo 18:00 ja yölisä 23-06.
Mutta totuushan nyt on taas että helpoin ratkaisu sinulle olisi vaihtaa mukavampaan työhön. Laita ainakin hakemukset toisille kioskeille ja vaikka huoltoasemille. Tietysti olisi hyvä jos taistelisit tiesi, koska seuraava työntekijä säästyisi samalta kusetukselta ja kiusaamiselta. - kyllästynyt
Et ole tilanteessasi yksin. Työnantajien helppo ajatuksenjuoksu menee "tyhmiä voi aina vedättää". Ja näillä tyhmillä tarkoitan siis työnantajan näkökulmasta työntekijöitä, jotka eivät tiedä perusoikeuksiaan työelämässä. Suurin osa suorittavan tason työntekijöistä ei valitettavasti tiedä työoikeuslaista tai työehtosopimuksesta yhtikäs mitään.
5. Älä anna työaikojasi muutettavan, kuin korkeintaan 2 VIIKKOA etukäteen ilmoitetusta muutoksesta.
Sitten kun saat kunnon palkkanauhan, niin tarkista palkkasi ihan kunnolla. Tuollaiseen paperin palaseen nyt ei ole luottamista. Jos palkka on todellakin alle TES palkan, vaadi siihen korotus välittömästi, sekä menetetty korvaus seuraavaan palkkaan. Tämän maksamatta jääneen palkan ammattijärjestön juristit saavat vaikka ulosmitattua, joten älä huoli... saat kyllä rahasi.
Kun työvuoroja yritetään muuttaa, älä salli sitä. Teet vain ennalta määrätyn vuoron, etkä välitä muusta, sanoi työnantaja mitä tahansa. Kyllähän ne uhkailee että "ei täällä tollaisia tarvita" jne. Mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Välillä ne yrittää jopa vedota lakiin (laki hätätyön teettämisestä), mutta sekin on bluffia. Hätätyötä saa teetättää vain mikäli työ muuttuu ennalta arvaamattomasti, eikä työnantajakaan pääse työpaikalle grilliä hoitamaan. Tästä täytyy myös joka kerta tehdä erillinen kirjallinen ilmoitus työsuojelupiiriin. Joten vaadi ainakin saada nähdä se. Sitä kun ei oikesti ole usein olemassakaan.
Vapaapäivänä töihin vaatimisesta pääset helpoimmalla kun sanot aina että "otin jo pari kaljaa". Työnantaja kun ei saa edes päästää päihtyneenä olevaa työntekijää työhön. Kyseessä muutoin törkeä työsuojelurikkomus, josta seuraa ihan hekilökohtaista sakkoa esimiehellesi.
Niin ja joka illasta kuuluu saada iltalisä 0,70e/h ja yölisä on 1,32e/h. Iltalisä alkaa klo 18:00 ja yölisä 23-06.
Mutta totuushan nyt on taas että helpoin ratkaisu sinulle olisi vaihtaa mukavampaan työhön. Laita ainakin hakemukset toisille kioskeille ja vaikka huoltoasemille. Tietysti olisi hyvä jos taistelisit tiesi, koska seuraava työntekijä säästyisi samalta kusetukselta ja kiusaamiselta.Ratkaisumallisi kuulostaa erittäin hyvältä, mutta mietin aina vain sitä, että elokuun lopussa se on ohi, joten pitää vain kestää. Ja: entä jos minut potkitaan grilliltä pihalle, jos alan äppyröidä työvuoromuutosten kanssa? Millä maksan elokuun vuokran? Mitään työsopimustahan ei ole allekirjoitettu, joten käytännössä minut voidaan lempata ulos milloin vain (onko näin?).
Mietin jo hetken, millaista olisi, jos kieltäytyisin yli 8 tunnin työpäivistä ja vaatisin pitävät työvuorot 2 viikkoa etukäteen. Vaikka ne saisinkin (mikä on varsin epätodennäköistä tuolla "firmassa"), niin saisin varmasti myös kuulla sen jälkeen vielä enemmän vittuilua työnantajaltani kuin nyt. Eikä sitä nykyäänkään tapahdu vähän...
Olen useasti meinannut ehdottaa työsopimuksen tekoa ja vaatia kunnon palkkanauhaa, mutta sitten on sisu taas mennyt kaulaan ja työnantaja jo häipynyt omille teilleen... En jaksaisi tapella. - eduard0
ja kaupan tes kirjoitti:
Sitten palkkaus;
pitäisi olla 8,84*0,70= 6,19 euroa/hPalkkaus riippuu myös kuntien kalleusluokituksesta, erikseen mainitut TES:ssä (http://www.finlex.fi/data/tes/stes343-PT50Kaupan0502.pdf) olevat kunnat kuuluvat I kalleusluokkaan, suurin osa kuitenkin II kalleusluokkaan, jossa palkka on matalampi.
Harjoittelijan palkka on II kalleusluokan kunnissa 6,90e/h (=0,85*8,12e/h). (Tosin viimeisimmässä, tänään tulleessa palkkanauhassa palkka näyttää nousseen 7,07e/h.) Työntekijälle maksetaan käytännössä aina harjoittelijan palkkaa koko ensimmäisen vuoden ajan, riippumatta siitä tekeekö hän töitään yksin (TES ei myöskään määrittele harjoittelijaa muuksi kuin 1. vuotta työssään olevaksi.) - lopeta jo
Et ole tilanteessasi yksin. Työnantajien helppo ajatuksenjuoksu menee "tyhmiä voi aina vedättää". Ja näillä tyhmillä tarkoitan siis työnantajan näkökulmasta työntekijöitä, jotka eivät tiedä perusoikeuksiaan työelämässä. Suurin osa suorittavan tason työntekijöistä ei valitettavasti tiedä työoikeuslaista tai työehtosopimuksesta yhtikäs mitään.
Mutta totuushan nyt on taas että helpoin ratkaisu sinulle olisi vaihtaa mukavampaan työhön. Laita ainakin hakemukset toisille kioskeille ja vaikka huoltoasemille. Tietysti olisi hyvä jos taistelisit tiesi, koska seuraava työntekijä säästyisi samalta kusetukselta ja kiusaamiselta.Olet valehteleva tyhmä pummi.
- palkat
työsopimus kannattaa aina allekirjoittaa ennen kuin aloittaa työt!olisit tiennyt palkkasi ennen kuin aloitat työt...mutta näin se vain on,harjoittelijan palkalla on kituutettava niin kauan että tulee vuosi täyteen työkokemusta kaupan alalta.palkan suuruus tosin riippuu siitä missä päin olet töissä;pääkaupunkiseudulla harjoittelijan palkka nykyään 7,51€,tampereela ja muissa ensimmäisen kalleusluokan kaupungeissa 7,19€,harjoittelijan palkka on 85% ensimmäisen vuoden työntekijän palkasta.
ylityöt lasketaan sen mukaan mitä on esim.3vkossa tehnyt,ei sen mukaan mitä päivässä.ja paljon on ylitöiden korvaus siitä kiinni minkälainen on työsopimus,mutta sitähän emme tiedä.mutta käsittääkseni osa-aikaiset eivät saa ylityökorvausta,ainoastaan vakituinen henkilökunta joilla on kiinteä kuukausipalkka ja työsopimuksessa tietty viikkotuntimäärä. - Illusion
jos et kuulu liittoon, kannattaisi ehkä liittyä sieltä saa tuen ja myöhemmin sitten ne rahat, jotka jää maksamatta.. Mahdollisesti.
Sulla ei sitten ole kaupallista koulutusta tai et ole ollut myyjän työtehtävissä aiemmin?
Vuorokaudessa ei tosiaan saa teettää 12 tuntista työpäivää. 10 tuntia saa, mutta siihen vaaditaan sinun suostumuksesi.
Olen itse isomalla ketjulla osa-aikaisena ja meillä maksimi työaika on 40,0h/vko. Kaupassa kokopäivätyö 37.5h/vko.- TheBigX
Työnantaja saa teettää työntekijällä myös yli 10 h päiviä (Suomen Kotijäätelöllä normaali lauantai on 14 h), jos työntekijä hyväksyy tämän ja työnantajan on maksettava 10 h ylittävältä osuudelta 50% ylityökorvausta normaalin tuntipalkan lisäksi. Tämä koskee myös osa-aikaisia!
- eräskin
Miten kukaan menee töihin kysymättä palkkaansa ennen kuin aloittaa työt?? *ihm*
Jos puhutaan tessistä, eikä tiedä mikä se tuntipalkka ko tessin mukaan on, niin onko liian vaikeaa kysyä, että "anteeksi, en tiedä paljonko se on, voitko kertoa?"
Itselleni ei tulisi mieleenkään mennä työpaikkaan, jos en tietäisi tuntipalkkaani.- on se
mikä on palkka jos näytöt puuttuu!
nimim. 4,85€/h 2v 56t/vko
- Jassoo-
Ilman koulutusta se on harjoittelijan palkka. Mutta automaattisesti mikäli on merkonomi/merkantti on heti palkkataulukon toisen vuoden myyjä. Samoin oppisopimuksella suorittanut kaupan-alan myyjä. Mikäli koulutus ja ei työkokemusta, on silti toisen vuoden myyjä taulukossa. Sen jälkeen siirtyy 3.vuoden myyjäksi. Muistathan silti tarkistaa, että saat lomakorvaukset (9% bruttopalkasta) mikä maksetaan jokaisen palkanmaksun yhteydessä. Lomakorvaus on eri kuin lomapalkka
- Melkein valmistunut
Meinasin hakea kenkkäkauppaan töihin, 10-15h/viikko töitä. Olen kolmanne vuoden datanomi opiskelija (vähän erilainen kun merkonomin tutkinto) eli valmistun toukokuussa. Luetaanko minut automaattisesti ekan vuoden ajan "harjoittelijaksi"? Eli palkka olisi vain hieman yli 7e??
- ~Sarah~
Melkein valmistunut kirjoitti:
Meinasin hakea kenkkäkauppaan töihin, 10-15h/viikko töitä. Olen kolmanne vuoden datanomi opiskelija (vähän erilainen kun merkonomin tutkinto) eli valmistun toukokuussa. Luetaanko minut automaattisesti ekan vuoden ajan "harjoittelijaksi"? Eli palkka olisi vain hieman yli 7e??
Sinulle Melkein valmistunut.
Niin kuin itse sanoit datanomin koulutus on eri kuin merkonomin. Sinä olet ensimmäisen vuoden ajan harjoittelija, jos ei ole muuta kaupallisen alan työkokemusta. Eli palkka on sen 85% 2. luokan 1. vuoden myyjän palkasta.
- merkonomiopiskelija
Eihän datanomin koulutuksella oo mitään tekemistä merkonomin koulutuksen kanssa?? Eihän siinä opiskella mitään asiakaspalveluun liittyvää, pelkästään tietokonejuttuja, ellen ole ihan väärin ymmärtänyt.
- kkjjhh
Ei vittu että jotkut on tyhmiä...... Kuka tyhmä vaan tekee kiltisti töitä yli 9h ihan paskapalkalla?? kuka on niin törppö ettei sano mtn vastaan??? Eiiii voi olla ees totta...
työssä täytyy pitää puolensa eikä olla joku räsynukke!
kannattaa aina liittyä ammattiliittoon, siellä ollaan puolueettomia ja sieltä voi kysyä mitä vaan, he vastaavat. Sieltä saa tietää milloin sua on varmasti kohdeltu väärin ja laittomastikin. Se on heijän työtä, joten rohkeesti vaan yhteyttä. saattavat vastata vaikket kuulukaan ammattiliittoon.
mutta pointti on että on pidettävä puolensa eikä suostua kaikkeen! Ottaa niin päähän kaikki työnantajat jotka on tommosia että höykyyttää kokemattomia! Joutasivat painua helkkariin sieltä johtajan pelkiltä istumasta oppimaan mitä siinä tessissä lukeekaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802