Tulisikohan akun hankinnassa ottaa jotain erityistä huomioon, kun akku tulee veneeseen? Käyttötarkoitus on 40 hv perämoottorin käynnistys, kaiku ja valot. Motissa on myös käsikäynnistys. Pähkäilin, että kapasiteettia ei varmaan tarvita kuin vähimmäismäärä, ja ehkä sellainen suljettu malli olisi hyvä?
Minkälainen akku veneeseen?
17
21413
Vastaukset
- F115
Kannattaa ottaa hieman ylimitoitettu akku, koska nuo valmistajien suositukset taitavat olla aika niukin-naukin mitoitettu yleensä. Ja ehdottomasti suosittelisin tuollaista suljettua, huoltovapaata akkua.
- iyyfyy
Vähintään 60 Ah ja miel. marine akku. Perämoottori ylilataa ilman jännitteen säätäjää, ison akun isompi sisäinen vastus auttaa asiassa ja akku kestää pitempään. Pieni akku kestää lyhyemmän ajan ja ylilataus posauttaa kaijun.
- pikku-narkki
Minkäköhän kokoista akkua kannattaisi pulpettiveneeseen hommata kun moottori on käsikäynnisteinen, virtaa tarvittaisiin kaiulle, valoille mittareille, pilssille, valonheittimelle, tupakan sytyttimelle (ei siis lainkaan koneen starttaukseen). Osa laitteistahan ei ole kuin satunnaisesti käytössä, kaiku sitten on aina päällä..
Kaikkien kulutus on yhteensä öbaut 3 Ah (poislukien valonheitin ja pilssi)..
Pilssi kuluttaa aikalailla jos sitä joutuu yhtenään laulattaa 2.5 Ah.
Tulevaisuudessa hommaan moottoriin latauspiuhat jotka tuottaa hurjat 5Ah (-79- 20hp Evinrude)
Veneessä on aika huonosti tilaa, joten haaveilen pienestä akusta, onko minimi koko mikä? - sähkärikuningas
Aika huuhaa tietoa porukka antaa,taitaa sähköopinnot olla koulussa vielä kesken:)
Akun koko,ei missään nimessä liian isoa.Akun a&o,että on täynnä.
Vene akun ja auto akun ero on oikeastaan,että veneakku kestää paremmin tyhjentymistä.
Sinun tapauksessa,ja noilla sähkövermeillä pelaa mainiosti auton akku veneessä.- viisas alamainen
Kuningasta on kansa johtanut harhaan,tai muuten pimennossa.Kyllä akku
täytyy olla mieluimmin yli kuin alimitoitettu,olen sen huomannut.30 amp akku
mikä oli ruohonleikkuriin tarkoitettu poltti kaiun toisena asennuspäivänä,
näytti 17,4 v.vaihdoin 75 amp veneakkuu,toimii hienosti.Akku saa veneessä
ihan erillaista kyytiä kuin autossa,joten veneeseen suosittelen siihen
suunniteltua akkua,ei ne juuri kalliimpia ole.En koskaan lataa akkua täyteen,
mittaan varauksen että on tilaa ladata jos ajaa pitempään.Pidän joskus valojakin
päällä päivällä jos olen pitkässä ajossa. - regulaattorikäyttöön
viisas alamainen kirjoitti:
Kuningasta on kansa johtanut harhaan,tai muuten pimennossa.Kyllä akku
täytyy olla mieluimmin yli kuin alimitoitettu,olen sen huomannut.30 amp akku
mikä oli ruohonleikkuriin tarkoitettu poltti kaiun toisena asennuspäivänä,
näytti 17,4 v.vaihdoin 75 amp veneakkuu,toimii hienosti.Akku saa veneessä
ihan erillaista kyytiä kuin autossa,joten veneeseen suosittelen siihen
suunniteltua akkua,ei ne juuri kalliimpia ole.En koskaan lataa akkua täyteen,
mittaan varauksen että on tilaa ladata jos ajaa pitempään.Pidän joskus valojakin
päällä päivällä jos olen pitkässä ajossa.akku ei sitä kaikua ole polttanut vaan reguloimaton lataus. isolla akulla jännite ei pääse karkaamaan niin helposti mutta keittää akkua silti ajossa. kannattaisi varmaan joku regulaattori asentaa.
esim. tuollainen https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_61_283/products_id/1253
- ei mitään tietoo
Ns vapaa ajan akut on hyviä tohon käyttöön.Sopiiko veneeseesi aurinkopaneeli?Katso moottorin manuaalista valmistajan suosittama koko.= minimi.
- pikku-narkki
Ei sovi aurinkopaneli, eiä manuaalia ole.. Piisako 50Ah:n akku vai jopa pienempi?
- jore6
Jos hinnalla ei ole väliä, niin huoltovapaa geeliakku. Akun koolla on väliä vain, jos sen saa täyteen välillä. Isokin akku tyhjenee pikkuhiljaa, jos sinne ei laiteta samaa virtaa kuin sieltä otetaan.
Moottorin ladatessa ei tarvitse välittää siitä, mitä on päällä kunhan kuorma ei ylitä laturin tehoa. Käytännössä tarvitset akun vain käynnistämiseen, jos et käytä virtaa niin ettei moottori ole käynnissä.
Akkua on vaikea saada yli 90% varaukseen ja harva akku luovuttaa virtaa kunnolla 50% alle. Laske kulutus pahimmassa taapuksessa latausten välkillä ja kero kolmella. Siinä on hyvä minimikoko. - sähköpersis
50 riittää mainiosti
- -näin minä-
Mietitäämpä vähän.
Ison nelitahtisen 150 hv. moottoripyörän akuksi piisaa pieni parin kahvipaketin kokoinen akku erinomaisesti. Miksi sitten pienehkössä perämoottorissa tarvittaisiin enemmän kapasiteettia. Kaikki veneen kulutus on kuitenkin aina koneen käydessä eli latauksessa.
Tuonkaltaiset veneet joissa on 40 hv kone kulkevat yleensä paukuttaen joten akun iskukyvynsietiävyydessä on kestämistä. Tärinää kestävät akut ovat hyviä mutta myös kalliita.
Itse ostaisin kuitenkin kaikista halvimman tarjousakun. Se kestää muutaman vuoden ja sillä siisti. Mikäli koneen saa hätätilanteessa narulla käyntiin niin mitään vaaraahan ei ole.
Mistä kannattaa maksaa??? - Ykä2
Muistellaan hiukan.
60 - 70- luvuilla, jolloin veneiden kilpa-ajot vesillä oli suosionsa huipulla, pyrittiin kaikki mikä voitiin painossa säästää myös tekemään, koska paino on pahin vaudin tappaja. Tälöin ajettiin esimerkiksi OMC:n 70 - 75 hv koneilla käyttäen moottoripyörän akkuja. Kyllä kapasiteetti riitti, mutta jännite, joka ei suinkaan ollut sädetty, pyrki ajon aikana nousemaan ja lopuksi rikkomaan bokseja ja tasasuuntajia. Eli käytännössä haettiin pienein akku, jolla kone kesti ajaa kilpailun.
Pienien perämmoottoreiden, 50- hv asti,kohdalla tilanne jatkui 2000 luvun alkupuolelle saakka tällaisen, eli kaikissa koneissa ei ollut lataussäädintä. Iso akku tappaa ylijännitettä josta syystä esimerk9iksi OMC suositteli 20 - 35 hv koneisiinsa 701Ah akkua. Syynä ei ollut käynnistyskyky, vaan tuo jännitteen nousu liian korkealle pienillä akuilla. Sama tilanne oli Yamahalla. Muista merkeistä en tiedä, mutta eppäilen.
Jos akkua ei tarvita käynnistykseen, niin mainittakoon että itse käytin kaikuluotaimen ruokinnassa 55Ah:n akkua ladaten sen keskellä kautta kerran. Käyttötunteja tuli silloin noin 150h/kausi. Näin pari vuotta ja sama akku. Jatkoi sittemmin käynnistysakkuna, mutta vaihtui kesän jälkeen isompaan tarjous-vapaa-ajanakkuun. Syynä jännitteen nousu syksyllä yli 16V:n joka kaikuluotaimen valmistan ilmoitus korkeimmasta sallitus.
Mielstäni paras akku on optima, mutta niin kallis, että ei järkevä. Kuten edellinen kirjoittaja esitti, halvimmalla pääsee valiten halvimman tarjousakun, ja vaihtaen sen uuteen tarpeen mukaan.
Vän lisää aiheesta.
Joitakin vuosia sitten tuli markkinoille ensimmäiset suoraruisku-2T koneet. Näihin valmistajat vaativat järkyttävän kokoisia akkuja, koska koneiden laturit eivät toimittaneet käynnistysvaiheessa juurikaan virtaa ja kaikki tarpeellinen otettiin akuista. OMC: Ficht ja FichtRam systeemit olivat vaativimmat. Vaikka kone pyöri hyvin startilla, ei tietokone ja ruisku toimineet jännitteen pudotessa. Tilanne korostui kylmillä keleillä ja veneen seistyä pitkiä aikoja käyttämätä. Paljon murhetta näennäisesti kunnossa olevasta akusta.
Nyttemmin E-tec koneissa on niin rajut latausvehkeet, että kone lähtee käyntiin ilman akkuakin, jos vaan läytyy joku joka pyörittää konetta.
Merkkurin Optimax käyttäjät ovat valittaneen käyntihäiriöistä akun tullessa tiensä päähän. Käynnistää kyllä, mutta ilmeisesti virtaa tarvitaan joissain tilanteissa enemmän kuin akku toimittaa akun kunnon ollessa huonon.- Ykä2
"OMC suositteli 20 - 35 hv koneisiinsa 701Ah akkua. " Näppis virhe, Ei siis 701 vaan 70 Ah:n akkuja
- Akuuttiakuttaja
Itsellä on vanha yamaha 115 heppanen v4, taitaa olla vuoden 88.nyt pitäisi laittaa kaksoisakkujärjestelmä.onko kellään hyvää vinkkiä että mitkä akut olisi hyvät.eli se akun koko(ah)tulen ne ostamaan varmasti motonetistä
- hummat
Akun koon, sekä tyypin ratkaisee todellisuudessa latauksen määrä ilman säätimiä,
samoin kohde akulle. Veneilyssä akku altistuu erilaisille heiluville liikkeille, toisin kuin autossa, joten paras ratkaisu on hankkia nimenomaan veneilyyn tarkoitettu akku
Perämoottoreissa harvoin on edes jännitteen säädintä, jolloin vain akku toimii säätimenä. Silloin suuri amperinen akku puolustaa paikkaansa.
Latausjännitehän täytyy olla aina yli akun lepojännitteen (12v), sillä muutenhan akku ei lataudu.
Jos akkua ei käytetä käynnistyksiin, eikä ole kytketty perämoottorin lataukseen, ajaa pienempi akku hyvin asian.
Kesäisin ei valoihin tarvitse virtaa, vain joihinkin elektronisiin laitteisiin, jotka eivät ole muutenkaan mitään virtasyöppöjä. - sdxcfvg
100 heppaiseen mootoripyörään riittää pieni kahvipaketin kokoinen akku, mutta 20 heppanen perämoottori vaatii 60 ampeerisen jätti akun, samanlaisen kun autoissa??????????????
- Komppaansäätäjää
Auton akku kestää siinä missä muutkin. Veneessä voi kuitenkin tulla roiskeita, joten siinä mielessä veneeseen tarkoitettu voi olla järkevä valinta, mutta hintahan on kalliimpi.
Pilssipumpun takia ei kannata akkuun hirveästi satsata koska tyhjentää se pumppu isonkin akun. Kyse on akusta riippumatta siitä ettei akku anna enempää uilos kuin siihen on sisään laitettu. Suosittelen köyteen laitettavaa keinunnasta voimaa saavaa pumppua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802