Hei kaikki apocycliniä käyttäneet! Olen ajatellut kysyä lääkäriltä, saisinko tämän kuurin lievään/keskivaikeaan akneeni joskus syksyllä, mutta minua mietityttää sen haittavaikutukset. YA:n sivuilla lukee näin:
Haittavaikutukset:
Tetrasykliinit aiheuttavat melko monelle käyttäjälle pahoinvointia, oksentelua, ripulia tai muita ruoansulatuskanavan oireita. Allergiset reaktiot, kuten ihottumat, ovat harvinaisia. Tetrasykliinit voivat herkistää auringonvalolle, joten iho pitää hoidon aikana suojata auringolta tavallista huolellisemmin ja solariumia kannattaa välttää.
Eli siis, onko teille tullut nuita oireita, ja kuinka pahoja ne ovat olleet? Itse olen syönyt monta antibioottikuuria vuosien varrella poskiontelontulehduksiin, ja uskoisin että yleisesi kestän kuurit hyvin, sillä harvoin on tullut sivuvaikutuksia. Mitäs tuumitte? Olen 18-vuotias tyttö.
Haittavaikutukset:
Tetrasykliinit aiheuttavat melko monelle käyttäjälle pahoinvointia, oksentelua, ripulia tai muita ruoansulatuskanavan oireita. Allergiset reaktiot, kuten ihottumat, ovat harvinaisia. Tetrasykliinit voivat herkistää auringonvalolle, joten iho pitää hoidon aikana suojata auringolta tavallista huolellisemmin ja solariumia kannattaa välttää.
Eli siis, onko teille tullut nuita oireita, ja kuinka pahoja ne ovat olleet? Itse olen syönyt monta antibioottikuuria vuosien varrella poskiontelontulehduksiin, ja uskoisin että yleisesi kestän kuurit hyvin, sillä harvoin on tullut sivuvaikutuksia. Mitäs tuumitte? Olen 18-vuotias tyttö.
Vastaukset 15
Vanhimmat
tuossa ei mainita tärkeintä eli tätä;lopetettuasi kuurin on hyvin mahdollista että akne palautuu pahempana mitä oli ennen kuurin alkua.tuskin olen ainoa jolle kävi näin.en suosittele
suoliston normaalin bakteerikannan, ja suoliston huono kunto nimenomaan aiheuttaa aknea. Sinuna kokeilisin jotain muuta.
mitäs muuta suosittelet sitten?
onko palstalla muita samanlaisia kokemuksia? että apokuurin jälkeen akne palasi? eikö kellään muka tehonnut lopullisesti? täällä tuntuu olevan enemmän ja vähemmän "lääkäreitä" neuvoja jakamassa...ovatko ne sitten tosiaan faktaa, vai omia (ja muidenkin) kokemuksia? kokemuksia on toki mukava kuulla, mutta niitä ei pitäisi jakaa "fakta-tietona."
niin tarkoitin siis ihan yleisesti, enkä juuri ja vain sinun tekstiäsi...se taisikin olla enemmän oma kokemus :)mutta tosiaan, toivottavasti apojen kanssa ei aina käy niin että akne palaa kuurin jälkeen =/
maitohappobakteereja tässä rinnalla koko ajan.
No melkeinpä sadan prosentin mahdollisuudella palaa. Antibiootithan hoitavat vain aknen oireita, eivät oireen aiheuttajaa.
Mitä noihin sivuvaikutuksiin tulee niin itse sain kai loppuelämäkseni ärtyvän suolen. Ensimmäisen kuurin aikana en sietänyt enää laktoosia. Kolmatta kuuria syödessä alkoi ruoka tulla takapäästä samantien ulos ja vatsa turposi ilmapalloksi heti lounaan jälkeen. Istupa sitten loppupäivä töissä kun ilmaa meinaa tulla väkisin ulos. :/
Joten en voi suositella, ainakaan montaa kuuria.
Ainiin, ja minulla on akne edelleen, kymmenettä vuotta jo.
Itse olen syönyt apoja nyt viikon ja ovat jo selvästi auttaneet, eikä ole ollut mitään sivuvaikutuksiakaan, ja olen siitä ollutkin iloinen. Mutta kyllä veti mielen matalaksi kun täältä luin että ne todennäköisesti eivät tuo lopullista apua akneen!? =/ Mullakin kun tämä on perinnöllistä...Sitä roa-kuuriako pitäisi seuraavaksi rueta miettimään??? Mitä se edes on? Ei ilmeisesti mikään antibiootti? Aikamoisia kauhutarinoita siitäkin täällä kerrotaan...?=/ E-pillereitä en enää ota, koska on vauvasuunnitelmia lähivuosille..
Muita ideoita?
vaikka http://www.yliopistonapteekki.fi-sivuilta.
Roa on A-vitamiinijohdannainen, sen määrämisoikeus on vain ja ainoastaan alan erikoislääkärillä,ihotautilääkärillä.
Ehkäisyn pitää olla kunnossa Roa-kuurin aikana, miehen siittiöihin se ei vaikuta,mutta jos nainen tulee Roan aikana raskaaksi, sikiö on 100%:sti vammautunut.
Ennen Roaan aloittamista tehdään raskaustesti, otetaan mm. maksa-sokeri-j rasva-ainemittaukset, näitä arvoja seurataan koko kuurin ajan jne.
Kyllä se melkein on kierukan tai e-pillereiden paikka jos Roaa käyttää, kondomi, Persona,pessaari ym., niitä ei katsota riittävän hyviksi e-keinoiksi.
Eli ei, eipä ole antibiootti.
apocyclin kuuria eikä minulle ole tullut kerrassaan mitään sivuoireita. ihossa oli muutamia tulehtuneita finnejä, en menis puhumaan aknesta enkä usko että näppylät palaavat kuurin jälkeen.
No joku tietäväinen ehti jo valaistakin, että nämä apocyclinit, tetrasykliinit ynnä muut ynnä muut ovat kaikki samaa tavaraa, mutta eri kauppanimellä.
Itselläni 4 kk kestänyt lievä tetrasykliinikuuri, joka hävitti isot paukamat pois leukapielistä, pieniä näppylöitä se ei hävittänyt ja vaihtelevin menestyksin sain näppylärykelmiä rintakehään, otsaan, kaulaan tms.
Nyt iho on kuitenkin erinomainen siihen nähden mitä olen saanut kärsiä vuosien mittaan, myös diane novaa 2 liuskaa syöneenä myös ansionsa silläkin.
Akne on usein hormoniperäinen ja siksi antibiootit eivät siihen tuo pysyvää apua. Poistavat kyllä tulehduksen, mutta ongelma yleensä palaa rasvoittumisen ynnä muun mukana. Pitäisi pureutua syvemmälle, joka syömällä e-pillereitä tai roaccutania.
Oheishoitona vähähiilihydraattinen ruokavalio, joka helpottaa aknea.
oon 18v poika ja oon syöny syksystä 2005 lähtien noin 6-7kk apocycliniä
toukokuussa otin aurinkoa aika paljon ja vähän punotti iho kerran, ei kummallisempaa
inhottavin haittavaikutus oli koulussa 10-12 tunneilla kun maha alkoi möyrimään oikeen kunnolla, siis KUNNOLLA :) tuntu ku ilmaa ois syntyny hitosti suolessa
hyvin toimi lääke mulla, ja en usko että akne ainakaan pahempana palaa kellekkään ellei ole tosi nuori
monethan syö sitä se aikaa että hormonitoiminta tasapainottuu jne ni voi käydä hyvinki tetrasykliinien kanssa
Eli n. 2 vuotta söin apocyclin 500mg 2tabua/päivä
alku 5kk toimi hyvin,mutta pikku hiljaa apon vaikutus lakkasi tai jotain sillä oli aivan sama jo söikö vai ei apoa.
Kasvoihin selkään jopa rinnan alueelle tuli finnejä,mustapäitä jopa pahimpia; isoja paiseita (joista ei tullut mtn nestettä ulos koskaan).
Lopetin apon käytön itse kun ei toiminut.
Pidin 2.5kk väliä antibiootteihin täysin ja
sitten menin ihotautilääkärille ilman meikkiä tms!! (kun akneni oli iha hirveimmillään!)
näytin lohduttoman tilanteeni et tässä tulos apoista ei mihinkään (aiheutti kaiken lisäksi pahoinvointia,ripulia,ilmavaivoja, pikkuse ihottumaakin ja pahin: näpyt yms tuli takasi n.5-6kk kuurin alottamisesta!)
Sain sitten vaikeaan/keskivaikeaan akneeni Roaccutan 20mb 100tabun laatikon
ja olen ottanut roaa 2-3 päivässä ja 3 vkon päästä kuurin aloittamisesta ihoni oli niin kasvoista,selästä kuin rinnan alueelta täysin finnivapaa! :) (sain sen ns pahennuskauden heti alussa ;lykkäs kaikki mustapäät,finnit ja paiseet naamaan sekä selkään)
tosin omalla kohalla kuurini kestää 4-7kk jotta saadaan todellakin pysyvä tulos ,alle tuon = akne voi uusiutua helpostin uudelleen!
joka kuukausi joutuu säännöllisesti verikokeisiin (maksa ja kolesterolit tsekataan)
mutta minusta tämä on rahanarvoista että saa hyvän ihon ja voi vihdoinkin nauttia ihosta ja elämästä :)
Lääkärini kertoi myös sen että jos tahdot hyviä tuloksia unohda tyystin Alkoholilla läträäminen! sekä auringon ottaminen (jotenkin kai aurinko tuhoaa A vitamiinin vaikutuksen ihoon).
Joten lämpimästin suosittelen jos akne on keskivaikea tai jopa vaikea niin meneen suoraan iholääkärille hakemaan Roacuttania ettet maksa turhasta!
Apot ei toimi kuin hetkellisesti sen jälkeen on piru irti!
nim.kokemuksella.
No toisaalta olen joo saanut aika lailla antibiooteista tarpeekseni, että ehkä jätän ne apot väliin. Omasta mielestäni naama ei kuitenkaan ole niin paha, että roaa vaatisi. Jos sitä vaikka kävisi differiniä pyytämässä esimerkiksi...
Olen syönyt pari apocyclin-kuuria. Molempien jälkeen finnit palasivat kahta kauheampina takaisin. Ensimmäisen puolen vuoden kuurin jälkeen mulle tuli kunnon mätäpaisefinnejä ihan joka paikkaan, selkään, mahaan (!), olkapäihin, rintaan, päänahkaan. Aikaisemmin niitä oli ollut vain kasvoissa. No, tyhmyyttäni söin sitten vielä toisenkin kuurin noin vuoden kuluttua tästä, ja sama juttu. Olen täysin näppylöiden peitossa ja tää on aika karmeeta, koska olen nyt kolmekymppinen, eikä mulla ollut koskaan edes teini-iässä tällasta finniongelmaa!