Onko 42 tuumainen liian iso yksiöön?

Huolestunut naisihminen

Kaverit väittävät että se hallitsee liikaa huonetta, on mauttoman näköinen. Yksiössä neliöitä 34, katseluetäisyys kolme metriä.

Olen itsekin alkanut epäröimään, kaupassa eivät niin isoilta näytä mutta entäpä kotona, onko kokemuksia?

Toisaalta olisi kerrankin mukava saada kunnollisen kokoinen, 32" näyttää ainakin kaupassa kovin pieneltä.

18

14461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niro

täytyyy yhtyä sun kavereiden mielipiteeseen. liian iso töllö niin pieneen kämppään. jos sul ei oo varaa isompaan asuntoon niin sit kyllä suosittelen sitä 32 tuumasta. osta vaik surround loppurahoilla. ei se koko vaan kokonaisuus;)

• ...

siis mikä vitun surround. Mähän kuuntelen telkkua korvakuulokkeilla, ettei naapurin ämmät rupee kitisemään liian kovasta metelistä.

• tpi

Isossa kauppahallissa TV:t näyttävät pienemmiltä, kuin oikeassa asunnossa. 32" kolmen metrin päästä on kyllä aika toisaalta surkean pieni - itse katson 32" telkkua hiukan vajaasta kahdesta metristä. Toisaalta 42" voi olla suurehkokin, etenkin kun huomioi taulutelkkujen keskimäärin surkean kuvanlaadun kuvaputkimalleihin verrattuna. Kannattaa mitata TV:n mitata, ja viritella asunnon seinälle vaikka pahvista vastaava alue, ja miettiä sitten miten sopii, ja miltä näyttää.

• hyvältä

Suunnitelmissa sellainen monitorimalli, kaiuttimet sivulla ovat turhia koska ääni tulee kotiteatterista. Samalla television leveys pienenee.

• juke

tuo ei varmaankaan ole liian iso. Itse olen harkitsemassa 50" taustaprojektiota 2,7 m:n katseluetäisyydelle.

• Okaro

Onko tuo kolme metriä mitattu vai vain arvioitu? (Mitattu kaksi voi olla arvioutu kolme) Sillä hallitseeko TV huonetta ei ole merkitystä. Olennaista onko kyva hyvä ko. etäisyydeltä. Nyrkkisääntä on, että katseluetäisyys on n. 3-4 kertaa lävistäjä. Tuolloin 42 tuumaiselle se olisi n. 3,20-4,20 metriä, eli tuo on sillä rajoilla, mutta tällaiset kaavat ovat vain ohjeita, katsoja itse päättää mikä hänelle sopii. Vastaavasti tuolla kaavalla sopiva koko olisi 29-39 tuumaa.

Kaupassa ne toki näyttävät pieniltä.

• parhaalta paikalta 3 metriä

Muut katselupaikat 3.5-2.5 metriä. Tuskin sitä kukaan kahden ja puolen metrin päästä katsoo, taitaa olla liian lähellä? Tosin mitä olen kaupassa itse katsellut niin yllättävän läheltä isoakin telkkaria voi katsoa. Liekö harhaa, kaupassahan katsotaan vain muutama minuutti. Ehkä parin tunnin katsominen on eri juttu.

• haaveilen

50" taulu-tv:tä ja katselu etäisyys olisi tuo 3 metriä. Nyt täytyy vielä tyytyä tuohon 32" versioon.

• Eikö ne ole aika kalliita

Tosin jokin Sonyn projektiotelkkarin saa alle kahden tonnin.

• Joku Vain

Ja laita se seinälle kiinni jolloin näyttää taululta eikä hallutse huonetta. Tuommosen myös voi sijoittaa kaapin sisäänkin. Myydään ihan tätä tarkoitusta vartenkin.

Jos taas plasmaa haluat niin aika kookkaita ne on.

Sijoittelusta ja sisustuksestahan se kiinni on, et hallitseeko sisustusta vai ei.

• mutta ovat kalliimpia

Ihan perusplasma on ollut mielessä, 1500-1700 euroa. 40" lcd maksaa paljon enemmän. En kuitenkaan tee hdtv-valmiudella mitään. Lähetykset alkavat joskus vuosien kuluttua, ja näkyväthän ne vanhallakin ihan tarpeeksi hyvin.

• Joku Vain
        mutta ovat kalliimpia kirjoitti:

Ihan perusplasma on ollut mielessä, 1500-1700 euroa. 40" lcd maksaa paljon enemmän. En kuitenkaan tee hdtv-valmiudella mitään. Lähetykset alkavat joskus vuosien kuluttua, ja näkyväthän ne vanhallakin ihan tarpeeksi hyvin.

Näkyy toki nämä nykylähetykset ihan ok laadulla, mutta kun hankkii noinkin ison telkun niin kuvanlaatu huononee paljon tai pikemminkin virheet huomaa helpommin kuten pakkauksesta aiheutuvat häiriot.

Kannattaa olla tarkkana sillä noita halppis plasmoja ei ole kehuttu kuvanlaadun suhteen tai näin olen ymmärtänyt kun olen foorumeja lukene. Kuulemma joissain tuuletin mölyää. Itse en noihin plasmoihin ole pahemmin tutustunut mitä ohimennen vilkassu.

Mites olis ihan tykki? Menis paljon pienempään tilaan. Nykyään niitä on ihan kämmenelle mahtuvia, tiedä sit noista pikkusist.

• SomeTwice

42" plasma on ihan hyvän kokoinen kolmen metrin päästä. Menee varmasti kyllä viikko kaksi tottua mutta älä pelästy.

• masa1

kannattanee käydä vilkaisemassa. Jos siis vajaan 40 cm:n syvyys ei häiritse. Hintavihjeenä sen verran, että 50" mallin käypä hinta on noin 1700 euroa.

• asiantuntija

Heippa
      Unohda noi kaverit. Ne saattavat vain olla kateellisia, jos niillä ei vielä ole Taulu-TV:tä!

Mutta tässä on sulle nyrkkisääntö miellyttävään katseluu: jaa näytön koko (tuumissa) kymmenellä niin saat sopivan katseluetäisyyden metreissä.
      Eli 42" jaettuna 10 = 4.2m.
      Näin siis jos haluat miellyttävän kuvan ilman niskasärkyä, joka tullee kun seuraat tekstiä liian isolta näytöltä tai voi sitä mielipahaa kun katselet TV-ohjelmia ja toteat että ompas niissä karkea kuva ja .....

Terveisin
      Monivuotisella kokemuksella ja ammattitaidolla apua maksutta tarjoava.

• potaskaa

"Mutta tässä on sulle nyrkkisääntö miellyttävään katseluu: jaa näytön koko (tuumissa) kymmenellä niin saat sopivan katseluetäisyyden metreissä.
        Eli 42" jaettuna 10 = 4.2m."

Tuota ei kannata kuunnella. Tuon mukaan 28-tuumaista postimerkkiäkin pitäisi katsella melkein kolmen metrin päästä. Kummasti vaan itse katselen 32-tuumaista 2,2 metrin päästä, vaikka tuon säännön mukaan sitä pitäisi katsoa metriä kauempaa.

Omat mieltymykset ja laitteen laatu määrää katseluetäisyyden, eivätkä mitkään hölynpölysäännöt.

• täällä näin

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio video/video.html

"Näyttölaitteen kuvan KORKEUS määrää katseluetäisyyden. Kun käyttää kuvan korkeutta katseluetäisyyskaavassa niin elokuvaelämykset pysyvät stabiilina, ihmiset saman korkuisina leffan kuvasuhteesta riippumatta. Kertoimen suuruus itsessään on makuasia ja riippuu voimakkaasti näyttölaitteen pikselien erottuvuudesta eli sumeat erottumattomat pikselit mahdollistavat lähempää katsomisen ilman että itse pikselit alkavat näkyä erillisinä.

Ideaalinen etäisyys siis riippuu mieltymyksestä. Kokeuteen suhteutettuna sopiva etäisyys voisi olla luokkaa 4-6 kertaa näytön korkeus yleisohjeena, hyvällä televisiolla vähemmän. LCD-tykkien ja muiden 'steriili'pikselisten näyttölaitteiden katseluetäisyys pitääkin olla suurempi ettei pikselien väliset mustat raot (kalaverkko tms.) häiritse."

Välillä suututtaa ruikuttajat, jotka ovat ostaneet jonkin 28-tuumaisen lilliputin ja sitten valittavat, kun kuva näyttää niin pieneltä. Ja jotkut saatanat kehtaavat vaatia paluuta elokuvien raiskausaikaan (koskien 2,35:1-kuvasuhteen elokuvia). "Ostin laajakuvatelkkarin ja leffassa näkyy silti mustat palkit. Miksei niitä voi poistaa?! Yhyy, kuva näyttää niin pieneltä, byääh! Elokuvat pitää leikata laajakuvatelkkarille sopivaksi!"

• Joku Vain
        täällä näin kirjoitti:

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio video/video.html

"Näyttölaitteen kuvan KORKEUS määrää katseluetäisyyden. Kun käyttää kuvan korkeutta katseluetäisyyskaavassa niin elokuvaelämykset pysyvät stabiilina, ihmiset saman korkuisina leffan kuvasuhteesta riippumatta. Kertoimen suuruus itsessään on makuasia ja riippuu voimakkaasti näyttölaitteen pikselien erottuvuudesta eli sumeat erottumattomat pikselit mahdollistavat lähempää katsomisen ilman että itse pikselit alkavat näkyä erillisinä.

Ideaalinen etäisyys siis riippuu mieltymyksestä. Kokeuteen suhteutettuna sopiva etäisyys voisi olla luokkaa 4-6 kertaa näytön korkeus yleisohjeena, hyvällä televisiolla vähemmän. LCD-tykkien ja muiden 'steriili'pikselisten näyttölaitteiden katseluetäisyys pitääkin olla suurempi ettei pikselien väliset mustat raot (kalaverkko tms.) häiritse."

Välillä suututtaa ruikuttajat, jotka ovat ostaneet jonkin 28-tuumaisen lilliputin ja sitten valittavat, kun kuva näyttää niin pieneltä. Ja jotkut saatanat kehtaavat vaatia paluuta elokuvien raiskausaikaan (koskien 2,35:1-kuvasuhteen elokuvia). "Ostin laajakuvatelkkarin ja leffassa näkyy silti mustat palkit. Miksei niitä voi poistaa?! Yhyy, kuva näyttää niin pieneltä, byääh! Elokuvat pitää leikata laajakuvatelkkarille sopivaksi!"

Aikoinaan liikkui semmoinen suositus, et kulmasta kulmaan mitta kertaa 3 on katseluetäisyys.

50" * 3 = 150" = 3,75M

Tosin ei noista suosituksista kannata paljoa välittää, oma mieltymys sen ratkaisee milt eräisyydelt kiva katsoa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90