Meganen II puhallin

Rellumiäs

Terves. Huomasin eilen omassa 2004 Megane II mallissa että kuskin puolen raitisilmapuhallus on huomattavasti voimakkaampi kuin apukuskin puolella. Esimerkiksi keskimmäisissä puhallusaukoissa kuskinpuolimmainen hönkii reippaasti kovempaa kuin oikeanpuoleinen.

Ovatko muut huomanneet vastaavaa ja onkohan kyse taas jostain rellun "ominaisuudesta"?

Autossa siis automaatti-ilmastointi.

2

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Enpä ole huomannut. On automaatti-ilmastointi ja Scenic II jossa samat vimpaimet. Tosin en ole niin tarkkaan tutkinutkaan. Onko sinulla varmasti kaikki kojelautapuhaltimien säätörullat samoissa asennoissa? Niitähän voit käyttää hienosäätöön, jos epätasaisuus on häiritsevää.

    • vieras_7

      Minulla meni melko pitkään, että löysin sisäilman puhaltimen, pirssistä Megane II 2004 Farkku. asennustyö otti useamman tunnin, tietysti ensimmäisellä kerralla meni aikaa myös turhaan ihmettelyyn (sijainti osien irroitus, yms.)..

      Puhallin oli oireillut jo aikaisemmin ja vaihdoin viime syksynä uuden etuvastuksen, mutta nyt viikko sitten puhallin pysähtyi täysin..

      Joten ei muuta kun varaosakeskukseen hakemaan uutta puhallinta, Renault:n varaosanro. 7701056965 & Valeo varaosanro. 9044-1521. (Oli muuten mielenkiintoista, että alkuperäinen autossani ollut Valeon puhallin oli Made in Spain & uusi Valeo Made in France).

      Renault Megane II Break mallissa puhallin sijaitsee kuskin puolella, etuvastuksesta ylöpäin n. 30 cm ja n. 15-20m vielä keskikonsolin sisäosaan päin (melko ahdasta).

      Jotta pääsee puhaltimelle / vaihtamaan sitä, niin täytyy purkaa:
      1. (Itse nappasin ensimmäiseksi akkukaapelit irti, kun joutuu noita sähköliittimiä irroittelemaan)
      2. ratin alta muovit (myös sulaketaulun peittona olevat, lisäksi vakionopeussäätimen & valojen korkeussäätimen liittimien irroitus)
      3. keskikonsolista tukirauta, joka on neljällä pultilla kiinni yksi ruuvattava muovi kiinnitin (joita tuntuu Relluissa olevan riittävästi)
      4. kaasu ja jarrupoljin lähtee yhtenä pakettina, kun irroittaa kiinnitykset (4kpl muttereita) jarrupolkimesta sokka pois jarrupolkimen ja kaasupolkimen sähköliittimet irti
      5. nyt rupeaa olemaan jo sen verran tilaa, että kun makaa selällään ratin alla niin pääsee kopeloimaan puhallinta
      6. puhaltimessa (puhaltimen kannessa) on vielä yksi sähkö murikka kiinni, jonka saa myös irtoamaan, kun vetää oikeaan suuntaan ja kääntää samalla sopivasti hieman alaviistoon (kannattaa katsoa kiinnitystapaa uudesta puhaltimesta, jos on se käytettävissä vertailu kohtana)
      7. Itse puhaltimen saa irti kun painaa puhaltimen kannessa (reunassa) olevaa lukitus vipua ja kääntää samalla puhallinta vastapäivään (kannattaa katsoa kiinnitystapaa uudesta puhaltimesta, jos on se käytettävissä vertailu kohtana)
      8. puhallin on irti, mutta tilaa on rajalliseti, joten sähkökaapeleita yms. väistellen saa puhaltimen "vahingossa" muljahtamaan ahtaista väleistä kuljettajan jalkatilaan
      9. kannattaa katsoa puhaltimen pesään, minun autossani sieltä löytyi muutama puun lehti, jotka pitävät turhaa siritystä puhaltimen pyöriessä (joten roskat pois)
      10. uuteen puhaltimeen sähköliitin kiinni & pujoittelee puhaltimen takaisin omalle paikalleen
      (kannattaa painaa mieleen vanhan puhaltimen sijainti ja kiinnitys, että saa puhaltimen kivuttomasti takisin lukittua oikeaan asentoon)
      11. polkimet, keskikonsolin rauta ja muovit takaisin kiinni
      12. akkuun kaapelit kiinnni (kellonajan määritys & radiokoodin näppäily)

      Näillä eväillä sain tänään vaihdettua omaan relluuni onnistuneesti puhaltimen, valitettavasti en osannut liittää tähän viestiin kuvia, mutta toivottavasti sanallinen selitys on riittävän selkeä, että saatte puhaltimet kuntoon.. & löydätte puhaltimen (sillä sillä tässä automallissa puhallin ei ole todellakaan helpossa sijainnissa & aikaa kannattaa varata reilusti vaihtotyöhön)

      Kannattaa muuten olla tarkka tuossa puhaltimen tyyppi numerossa, sillä minä sain ensimmäisellä kerralla Motonetistä väärän puhaltimen matkaan, joka vaikeutti entisestään puhaltimen löytämistä, kun vaikutti siltä, että ei tälläista murikkaa saa mihinkään asennettua.. No onneksi selvisi, että ensimmäinen varaosa versio oli väärän tyyppinen tähän automalliin...

      Toivottavasti tästä on iloa, kun itse en oikein meinannut löytää netistä mitään selkeää ohjetta / sijaintia puhaltimen vaihdolle. Joten puhaltimen vaihto tehtävä ei ole mahdoton, kun minäkin sain sen tehtyä, mutta korostan vielä, että ahtaiden paikkojen vuoksi aikaa palaa melko paljon..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe