Voi tuntu kaukaiselta kysyä läämityslaitteesta näin kesähelteellä. Mutta aikomuksemme on hankkia VW Kupla toiseksi autoksi ja käyttää sitä jonkin verran myös talvisin.
Huhut kertovat, että Kuplan lämmitin on aivam kelvoton. Ei tahdo kuuleman mukaan saada edes tuulilasia pysymään sulana. Pitääkö tämä paikkansa ja onko asialle kenties tehtävissä jotain.
Kuplan lämmityslaite
6
6577
Vastaukset
- miki
Kyllä se on totta. Kuplassa moottori oli ilmajäähdytteinen ja sijoitettuna auton taakse.
Iso puhallin jäähdytti sylintereitä ja puhalsi ilmaa pakosarjojen lävitse kanavia pitkin - jotka kulkivat kynnyskoteloissa - tuulilasin alakulmiin.
Kun ilma kerkesi lasille asti se oli viileää kuin lehmän henkäys. Lämpöä juuri sen verran että se jääti tuulilasin.
Kuplaan oli saatavilla Bensakäyttöistä ilmapuhallus webastoa joka asennettiin auton eteen tavaratilaan ja opuhallus ohjattiin tuulilasin putkiin. Sen jälkeen rupes lämpö riittämään ja lasit pysymään auki.
Tosin suurin rakenteellinen ongelma kuplassa lämmön saamiseksi ohjaamoon löytyy siitä , että korirakenne on niin tivis ettei ilma pääse pois tieltä ja näin ollen myöskään lämmin ei pääse sisään. - todellisuudessa
Sen verran olen kuplalla ja sillä suuremmalla 1600 mallin viistoperällä ajanut, että voin sanoa etten ole yhtään autoa (vesijäähdytteistä) ajanut, joista tulisi tuulilasille ja jaloille yhtä kuumaa ilmaa! Samoin lämpenemisnopeus hakkaa luonnollisesti minkä hyvänsä vesijäähdytteisen auton systeemin.
Kuplassa (uudemmissa) on erittäin tehokkaat pakokaasusta / lämmitysilmaan lämmönvaihtimet, joten periaatteessa tuleva ilma voi olla yli 100 asteistakin. Kun moottorissa on tarpeeksi kierroksia, niin ilmamääräkin on ihan riittävä. Tämä voi joillekin olla kaupunkiajossa ongelma, kun liikennevaloissa seisoessa voi joutua pitämään hieman enemmän kierroksia kuin tyhjäkäynti.
Lisäksi on pidettävä huolta, että ilmakanavat moottoritilasta tuulilasille asti on auki ja lämmityslaitteen ohjausvivut todella kääntävät ilmanohjausläpät oikeaan asentoon. Mutta eipähän ole vuotavia vesihanoja ja -kennoja vaihdettavana.
Uudemmissa kuplissa oli myös nuo tarpeelliset ilmanpoistoventtiilit.
Lyhyesti: Uusimpien kuplien (jostain -60 luvun loppupuolelta) lämmityslaitteen teho on erinomainen, mutta vaatii ilmakanavien ja läppien kunnossaolemista ja pientä ymmärrystä laitteen toiminnasta. Muutenkin kupla on erinomainen talviauto(kin), moottori vetävien pyörien päällä, isot renkaat ja kunnollinen maavara. Se kuplan mainos -60 luvulta jossa kyseltiin millä aurausautonkuljettaja menee töihin oli osuvuudessaan todella hyvä.
ps nykyinen autoni on III-Golf ja ottaisin siihen kaikki nuo kuplan hyvät ominaisuudet jos vain olisi mahdollista. - Toope
Kuplan lämpöön vaikuttaa lämmönvaihtimien kunto ja laatu. Joskus muinoin tarvike lämmönvaihtimet antoivat huonommin lämpöa kuin alkuperäiset.
Myös äänenvaimentimessa olevavien peltipömpelien tiiveys vaikuttaa.
Ilmakanavien kunto vaikuttaa myös lämmönsaantiin.- Anonyymi
Mistä ne huonommat vaihtimet tunnistaa päälle päin onko ne pienempiä kuin alkuperäiset?
- kuplaa rakentanut
aikanaan kuplan taka penkin alle kuskin puolelle putken väliin erillisen puhaltimen ja sivuikkunoiden taakse tein ilman poisto aukot, niin riitti lämmöt sekä pysyi ikkunat auki, hain purkaamolta sellasen putken väliin asennettavan sähkö puhaltimen.
- Anonyymi
Oletkohan vielä kuulolla? Tarvitsisin ohjeita tuota lämmitys sudeemiä varten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467645
- 334223
- 573715
- 503200
- 172876
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652581- 562427
- 512388
- 402339
- 162286