essentiaalisesta vapinasta

tärinä-toope

Mulla todettiin tässä vajaa vuosi sitten essentiaalinen vapina. Elämä tämän sairauden kanssa tekee elämästä vaikeaa: kahvittelu vieraiden seurassa on välillä tuskallisen vaikeaa ja kaupassa joskus pelkän nimen kirjoittaminen ei onnistu. Lääkkeenä mulla on ranoprin 80 mg, josta on suurta apua ollut mutta jotku tilanteet on siitä huolimatta tuskallisia. Ehkä pahinta on se ahdistava tunne jota joutuu kokemaan ennen noita tilanteita. Helpoimmalta tuntuu jäädä yksikseen kotiin, eikä olla ihmisten ilmoilla. Olisin kiinnostunut tietämään miten ihmiset pystyy elämään tämän vaivan kanssa ja onko siihen mitään hyviä konsteja olemassa lievittämään vapinaa?

24

2892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5620

Mulla ei Suomessa myynnissä olevat lääkkeet toimi. Olen hankkinut pitkävaikutteista propranololia Ruotsista ja Saksasta. Isot annokset rauhoittavat vapinan siedettävälle tasolle. USA:ssa k.o. lääke on ehkä yleisin tähän vaivaan. Tulee vaan kalliiksi, mutta on edellytys työelämässä pysymiselle. Kela vaan ei silti auta. Kahvit joutuu aina jättämään väliin joka paikassa.

Ikävä kyllä sairaus "erakoittaa".

• tutisija

saanut avun tähän kiusalliseen vaivaan Rivatrilista.
      Matalalla annoksella, tolenranssi ei ole vuosien mittaan kasvanut.
      Mielummin tämä lääke kuin tilanne ilman tätä lääkettä.

• @-@

Itse tässä voin sanoa 20 vuoden kokemuksella, että silloin kun sairaus todettiin elämä oli vaikeaa. Nyt on ikää karttunut ja pakko on ollut oppia elämään tämän kanssa.

En tarkoita pelotella, mutta minun kohdallani se on tosiasia, että sairaus on näiden 20 vuoden aikana pahentunut. Kädet tärisee jatkuvasti, pää vipattaa enemmän jne. En ole sen kyllä antanut estää elämistäni. Olen oppinut puhumaan sairaudestani esim. työpaikalla, koska ihmiset yleensä ajattelee ekeksi, että onpas tuolla kova krapula.

Lääkityksenä on Xanor 0,5mg korkeintaan 2mg/vrk. En ole koskaan 2mg päivässä ottanut, vaikka sairaus on pahentunut. Ei ole toleranssi Xanoriin noussut 20 vuoden aikana. Hyvän avun olen siitä saanut.

Joskus kyllä on vaikeaa esim. kaupassa maksaa ostoksia sekä se nimen kirjoittaminen. Olen kuitenkin yrittänyt ajatella näin, että ajatelkuut muut mitä hyvänsä minun vapinastani. Pääasia, että itse tiedän mistä se johtuu.

Tämän kanssa on vaan pakko oppia elämään.

• tärinä-toope
        @-@ kirjoitti:

Itse tässä voin sanoa 20 vuoden kokemuksella, että silloin kun sairaus todettiin elämä oli vaikeaa. Nyt on ikää karttunut ja pakko on ollut oppia elämään tämän kanssa.

En tarkoita pelotella, mutta minun kohdallani se on tosiasia, että sairaus on näiden 20 vuoden aikana pahentunut. Kädet tärisee jatkuvasti, pää vipattaa enemmän jne. En ole sen kyllä antanut estää elämistäni. Olen oppinut puhumaan sairaudestani esim. työpaikalla, koska ihmiset yleensä ajattelee ekeksi, että onpas tuolla kova krapula.

Lääkityksenä on Xanor 0,5mg korkeintaan 2mg/vrk. En ole koskaan 2mg päivässä ottanut, vaikka sairaus on pahentunut. Ei ole toleranssi Xanoriin noussut 20 vuoden aikana. Hyvän avun olen siitä saanut.

Joskus kyllä on vaikeaa esim. kaupassa maksaa ostoksia sekä se nimen kirjoittaminen. Olen kuitenkin yrittänyt ajatella näin, että ajatelkuut muut mitä hyvänsä minun vapinastani. Pääasia, että itse tiedän mistä se johtuu.

Tämän kanssa on vaan pakko oppia elämään.

niin ehkä se on niin että aika vain tässä asiassa auttaa ja iän myötä sitä oppii hyväksymään tämän asian. Mun ongelmani on siinä että tarkkaiken käsiäni koko ajan ja tuskastun huomaan niitten tärisevän ja pidän itteänä sen takia heikkona ihmisenä. Eilen tein jännän havainnon että pidän itteäni epävarmana ja pelokkaana ihmisenä tämän vapinan takia ja mun pitää jatkossa keskittyä vahvoihini puoliin eikä tehä johtopäätöksiä tämän vapinan takia. On hienoa saada vaihtaa ajatuksia muiden samasta vaivasta kärsivien kanssa ja hyvää vointia kaikille vapinasta kärsiville!

• *Mievaan*

Mulla alkoi tärinä päässä ja käsissä vuonna 2005 keväällä ihan yhtäkkiä ja se todettiin pitkän tutkinnan jälkeen essentiaaliseksi vapinaksi. Jsa nyt monien shokkien (Mummon kuolema, isän kuolema) jälkeen minulla ei sitä melkein enää olekaan, joskus kun oikein jännittää tai olen tosi vihainen saattaa hieman vapista mutta siinä kaikki... OLen aika yllättynyt tästä, mutta tosi se on.

• Sulle

Ikävät asiat ja suru näemmä vaikuttavat monin tavoin.

Avomieheni kuoleman jälkeen minulla taas paheni tärinä päässä ja käsissä aivan tolkuttomasti.

• *Mievaan*
        Sulle kirjoitti:

Ikävät asiat ja suru näemmä vaikuttavat monin tavoin.

Avomieheni kuoleman jälkeen minulla taas paheni tärinä päässä ja käsissä aivan tolkuttomasti.

Ihmiset on erilaisia. Toisinaan tosin tuntuu ettei se kyllä tähän lopu muttei sitä koskaan tiedä ja parasta pitää aina toivoa.

• tuittupää2

Mites on auttaisko hieronta essentialliseen vapinaan vai pahentaako vaivaa. itselläni esiintyy ajoittain päässä ja tuntuu tosi kiusalliselta mutta yritän kulkea ihmisten ilmoilla vaivasta huolimatta.

• tärinä-toope

itse olen käynyt hermoratahieronnassa ja kyllä siitä mun mielestä hyötyä on ollut vaikka ei se oireita poistakkaan.

• tuittupää2
        tärinä-toope kirjoitti:

itse olen käynyt hermoratahieronnassa ja kyllä siitä mun mielestä hyötyä on ollut vaikka ei se oireita poistakkaan.

Sillin kun mulla on oikeen stressi viikko niin huomaan täriseväni paljon. Ja tärinästä huolimatta kävin asioilla päivien päästä huomasin että pääni ei tärise niin voimakkaasti ja stressi onkin jo lievittänyt hieman. Onko muilla samanlaista.

• STRESSI.....
        tuittupää2 kirjoitti:

Sillin kun mulla on oikeen stressi viikko niin huomaan täriseväni paljon. Ja tärinästä huolimatta kävin asioilla päivien päästä huomasin että pääni ei tärise niin voimakkaasti ja stressi onkin jo lievittänyt hieman. Onko muilla samanlaista.

ja muutenkin ahdistus pahentaa vapinaa huomattavasti minullakin.

• tärinä-toope
        STRESSI..... kirjoitti:

ja muutenkin ahdistus pahentaa vapinaa huomattavasti minullakin.

kyllä olen huomannut itselläni myös että stressi lisää vapinaa ja luulen että ongelmani on juuri siinä! Otan stressiä siitä että käteni vapisevat ja siitä se kierre sitte aina alkaa. Joskus kun olen ollut oikein stressaantunut kaupassa käydessä nimen kirjoittaminenki on yhtä helvettiä. Olen yrittänyt tulla toimeen vapinan kanssa mutta vaikeaa se on, varsinki jos pitää tutustua uusiin ihmisiin kaikki kaatuu aina tohon kirottuun vapinaan ja tätä menoa sitä erakoituu täysin. Haluaisko muuten joku tästä vaivasta kärsivä tutustua lähemmin vaikka sähköpostin välityksellä?

• tuittupää2
        tärinä-toope kirjoitti:

kyllä olen huomannut itselläni myös että stressi lisää vapinaa ja luulen että ongelmani on juuri siinä! Otan stressiä siitä että käteni vapisevat ja siitä se kierre sitte aina alkaa. Joskus kun olen ollut oikein stressaantunut kaupassa käydessä nimen kirjoittaminenki on yhtä helvettiä. Olen yrittänyt tulla toimeen vapinan kanssa mutta vaikeaa se on, varsinki jos pitää tutustua uusiin ihmisiin kaikki kaatuu aina tohon kirottuun vapinaan ja tätä menoa sitä erakoituu täysin. Haluaisko muuten joku tästä vaivasta kärsivä tutustua lähemmin vaikka sähköpostin välityksellä?

Mites jaksaa tärinän kanssa työelämässä(, itse oon aiemmin koittanut peittää tärinää ja elämähelvettiä) ja ymmärtääkö ihmiset vai joutuuko lähteen lätkiin töistä niin tai jäämään sairaslomalle.

• QQQQ
        tuittupää2 kirjoitti:

Mites jaksaa tärinän kanssa työelämässä(, itse oon aiemmin koittanut peittää tärinää ja elämähelvettiä) ja ymmärtääkö ihmiset vai joutuuko lähteen lätkiin töistä niin tai jäämään sairaslomalle.

Olen pomolle ja työkavereille kertonut aina sairaudestani etteivät ihmettele miksi vatkaa välillä pää ja kädet tärisee.

Kaikki ovat suhtautuneet hyvin. Sitä vaan ihmettelen kun hoitoalallakin työkaverit (useimmat) ovat tietämättömiä essentielli vapinasta.

Olen siksikin kertonut, koska en voi kaikkein vaativimpia toimenpiteitä suorittaa. Lupa on siis koulutuksen kautta ottaa suoniverinäyte, mutta nyt sairauden pahennuttua en ota riskiä, että "tökin" neulalla minne vaan.

Toivon, että hoitoalalla pystyn työskentelemään jatkossakin. Eikä se ole häpeä kertoa. Itseäni on ainakin helpottanut.

• tuittupää2
        QQQQ kirjoitti:

Olen pomolle ja työkavereille kertonut aina sairaudestani etteivät ihmettele miksi vatkaa välillä pää ja kädet tärisee.

Kaikki ovat suhtautuneet hyvin. Sitä vaan ihmettelen kun hoitoalallakin työkaverit (useimmat) ovat tietämättömiä essentielli vapinasta.

Olen siksikin kertonut, koska en voi kaikkein vaativimpia toimenpiteitä suorittaa. Lupa on siis koulutuksen kautta ottaa suoniverinäyte, mutta nyt sairauden pahennuttua en ota riskiä, että "tökin" neulalla minne vaan.

Toivon, että hoitoalalla pystyn työskentelemään jatkossakin. Eikä se ole häpeä kertoa. Itseäni on ainakin helpottanut.

Ihana kuulla tällainen kommentti, eihän sitä itselle vaivoja toivois. Kiitos kannustuksesta kyllä sitä minäkin vielä töissä kuljen.

• (Q)
        tuittupää2 kirjoitti:

Ihana kuulla tällainen kommentti, eihän sitä itselle vaivoja toivois. Kiitos kannustuksesta kyllä sitä minäkin vielä töissä kuljen.

Kyllähän kaikki mättää joskus...töissäkin, mutta ei kun sisulla eteenpäin vaikka pää vipaten ja kädet vapisten.

Tsemppiä sinulle. Huumorikin joskus auttaa tän kanssa.

• tärinä-toope
        (Q) kirjoitti:

Kyllähän kaikki mättää joskus...töissäkin, mutta ei kun sisulla eteenpäin vaikka pää vipaten ja kädet vapisten.

Tsemppiä sinulle. Huumorikin joskus auttaa tän kanssa.

mitenkäs muuten tästä vaivasta kärsivät ootte pystyneet tutustumaan uusiin ihmisiin? Mulla juuri tämä on ongelmana on vaikea lähestyä varsinkin vastakkaista sukupuolta tämän takia ja sosiaaliset suhteet on jäänyt aika vähiin

• pahennuttua
        tärinä-toope kirjoitti:

mitenkäs muuten tästä vaivasta kärsivät ootte pystyneet tutustumaan uusiin ihmisiin? Mulla juuri tämä on ongelmana on vaikea lähestyä varsinkin vastakkaista sukupuolta tämän takia ja sosiaaliset suhteet on jäänyt aika vähiin

Minä olen katsonut parhaaksi kertoa asiasta, sairaudesta. En häpeä sairauttani. Olen tullut siihen tulokseen, että jos joku ei minua hyväksy sellaisena kuin olen, ei hän ole sen arvoinen, että siihen henkilöön tai suhteeseen kannattaa aikaa tuhlata.

Kyllähän se nuorempana otti kovillekin kertoa. Silloin ehkä häpesinkin. Siitä on nyt kohta se parikymmentä vuotta kun sairastuin. Nykyään ihmiset ovat valistuneempia, eivätkä niin " ennakkoluuloisia" kuin aiemmin.

Kehottaisin kyllä kertomaan. Parempi niin kuin yrittää salata asiaa. Jos joku ei ymmärrä, ei hän ole sinun arvoisesi. Lähde siltä pohjalta kertomaan.

En nyt toki sitä tarkoita, että täytyy kaikille kailottaa, mutta läheisille, nykyisille ja tuleville hyville ystäville sekä jos tuntuu, että oikea ihminen on kainalossa niin myös hänelle.

• tärinä-toope
        pahennuttua kirjoitti:

Minä olen katsonut parhaaksi kertoa asiasta, sairaudesta. En häpeä sairauttani. Olen tullut siihen tulokseen, että jos joku ei minua hyväksy sellaisena kuin olen, ei hän ole sen arvoinen, että siihen henkilöön tai suhteeseen kannattaa aikaa tuhlata.

Kyllähän se nuorempana otti kovillekin kertoa. Silloin ehkä häpesinkin. Siitä on nyt kohta se parikymmentä vuotta kun sairastuin. Nykyään ihmiset ovat valistuneempia, eivätkä niin " ennakkoluuloisia" kuin aiemmin.

Kehottaisin kyllä kertomaan. Parempi niin kuin yrittää salata asiaa. Jos joku ei ymmärrä, ei hän ole sinun arvoisesi. Lähde siltä pohjalta kertomaan.

En nyt toki sitä tarkoita, että täytyy kaikille kailottaa, mutta läheisille, nykyisille ja tuleville hyville ystäville sekä jos tuntuu, että oikea ihminen on kainalossa niin myös hänelle.

olen tehnyt sellasen huomion että töihin tullessa käydessä kahvilla kädet eivät vapise pahemmin ja pystyn kahvini juomaan ilman suurempia ongelmia mutta kun työpäivän lomassa on kahvitaukoja vapina yltyy sietämättömäksi. Mistäköhän tämä johtuu? Otan kyllä joskus vähän turhia paineita työasioista voisikohan se johtua siitä?

• tuittupää2

Pitäiskö trivatrilin poistaa tärinä kokonaan. Ja mitä sitten avuksi jos betasalpaajat on jo kokeiltu. Päivä kerrallaan silti tänä kanssa on mentävä. Ulos vaikka täristen ?

• Tärisijä myöskin

Jännitys yleensä pahentaa oiretta ja jos on niskat vähänkää jumissa

Ite kertoin aviomiehelleni alkuvaiheessa vaivoistani ja ollaan oltu onnellisesti naimisissa melk.kymmenen vuotta, osaa ainaki paremmin hyväksyä toisen puutteitaki ku on niitä itessäki =)

• tuittupää2
        Tärisijä myöskin kirjoitti:

Jännitys yleensä pahentaa oiretta ja jos on niskat vähänkää jumissa

Ite kertoin aviomiehelleni alkuvaiheessa vaivoistani ja ollaan oltu onnellisesti naimisissa melk.kymmenen vuotta, osaa ainaki paremmin hyväksyä toisen puutteitaki ku on niitä itessäki =)

Kiukustuin tärinään ja marssin hierontaan. Ainakin eka illan oon ku nirvanassa kun ei tarvi täristä. Hieronta oli kevyttä. hartiat ja niskat oli jumissa.

• tärinä-toope
        tuittupää2 kirjoitti:

Kiukustuin tärinään ja marssin hierontaan. Ainakin eka illan oon ku nirvanassa kun ei tarvi täristä. Hieronta oli kevyttä. hartiat ja niskat oli jumissa.

puran taas tuntojani täällä. Tuntuu vaan välillä niin vaikeaa elää tämän sairauden kanssa ja tuntuu että ihmiset ei aina ymmärrä minkälaista on elää tämän kanssa. Moni on sanonut että eihän toi mikään ongelma ole, mutta mulle kyllä on! masentaa kun kaverit pyytää juhliin tai sen semmoisiin niin aina joutuu luistamaan niistä ja keksimään tekosyitä. Mulla on viime aikoina noi vapina oireet pahentuneet ja esimerkiksi pelkän nimen kirjoittaminen on lähes mahdotonta. Vastakkaiseen sukupuoleen on todella vaikeaa tutustua ja tuntuu että mun ajatukset pyörii koko ajan tän vapinan ympärillä. Miten teillä muilla, miten olette jksaneet elää?

• tuittupää2
        tärinä-toope kirjoitti:

puran taas tuntojani täällä. Tuntuu vaan välillä niin vaikeaa elää tämän sairauden kanssa ja tuntuu että ihmiset ei aina ymmärrä minkälaista on elää tämän kanssa. Moni on sanonut että eihän toi mikään ongelma ole, mutta mulle kyllä on! masentaa kun kaverit pyytää juhliin tai sen semmoisiin niin aina joutuu luistamaan niistä ja keksimään tekosyitä. Mulla on viime aikoina noi vapina oireet pahentuneet ja esimerkiksi pelkän nimen kirjoittaminen on lähes mahdotonta. Vastakkaiseen sukupuoleen on todella vaikeaa tutustua ja tuntuu että mun ajatukset pyörii koko ajan tän vapinan ympärillä. Miten teillä muilla, miten olette jksaneet elää?

Kävin fysioterapiassa ja siinä oli hierontaa ei poistanut iäksi tärinää vaan illaksi ja seuraavaa päivä oli mukavampi. Annatko oireesi hallita sinua vai hallitsetko sinä oireitasi ? Kotiin jääminen ei ole paras vaihtoehto. Anna täristä ja menoksi oli sitten kauppaan meno tai juhlat. Pääseehän sieltä pois jos ei sitten huvita jäädä esim juhliin. Onnistumisen elämyksiä sinulle ja haastavaa syksyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe