Rautatie

Tiibetiin

Myös suomalaisissa uutisvälineissä on menneinä viikkoina huomioitu Kiinassa rautatien valmistuminen Tiibetiin.
Radalla on maailman korkein sijainti. Juna menee yli 5 km:n korkeudessa meren pinnasta. Muistelen, että sanottiin junavaunujen olevan paineistettuja kuten lentokoneet ovat.
Suomessa näytettiin telkkarissa ensimmäisen neitsytjunan matkaa. Näytti siltä, että rata ei ole sähköistetty. Vai onko niin, että sähköistys on kiskossa poiketen suomalaisesta ja venäläisestä sähköradasta. Veturit näyttivät dieselvetureilta, tosin pakokaasuja ei näkynyt.

Onko jollain linkkejä tähän tapahtumaan. Olen yrittänyt etsiä, mutta enpä ole juuri löytänyt.

Oletan, että tästä junayhteydestä tulee matkailulisesti erittäin suosittu kautta maailman. Samaan hengenvetoon toivon, että myös Tiibetiläiset hyötyvät tästä taloudellisesti.

13

1138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • linkeistä,

        Noilta osin ainakaan rata ei ole sähköistetty.

        Melkoisia rakennelmia on tehty radalle. Kaareva silta on oikeastaan taideteos.


      • Ressu-koira

        Kiitos, että etsit.


      • näkyy myös

        Google Earthilla. Ainakin Golmudista länteen.

        Valitettavasti ohjelmani on vanha, joten uutta tilannetta siitä ei näy.


    • Ressu-koira

      Aiemmin selvitettiin ansiokkaiden kuvien myötä, että rautatie ei ole sähköistetty.

      Veturit toimivat dieselpolttomoottoreilla.

      Tekniikan ihmisille herää kysymys, miten veturin moottori voi toimia ohuessa ilmanalassa.

      Happea on vähän ilmassa. Öljyn ja hapen seos palaa moottorissa ja saa aikaan matkustamisen.

      Olisko jollain enemmän tietämystä?

      • Kiduksilla Onneen

        Toimiihan ne rekkojen dieselmoottoritkin jotka ihan yhtä korkeita teitä on Tiibetiin jo vuosikymmeniä ajelleet.

        Kiinnostuin aiheesta ja löysin tämän: http://en.wikipedia.org/wiki/Qingzang_Railway


      • omaan viestiini

        Dieselmoottori (kuten mikä tahansa polttomoottori) ei voi toimia tehokkaasti korkeassa ilmanalasa.
        Lentokonemoottorit lentävät yli 5 kilometriä korkeammalla, kuin Tiibetin junat, mutta niillä on jo aivan eri tekniikka.

        5 km merenpinnan yläpuolella toimivien dieselmoottoreiden teho alenee hyvin voimakkaasti. Sylintereiden täytös pienenee. Kuten vaikkapa kuorma-autojen ja junien.

        Onkohan dieselvetureissa ahdinta?

        Huomasin videosta, että vaunujen edessä oli jopa kuusi veturia.

        Onko niin, että vetureiden teho heikkenee niin, että niitä tarvitaan siinä ilmastossa lukumääräisesti enemmän?


      • ahtamalla...
        omaan viestiini kirjoitti:

        Dieselmoottori (kuten mikä tahansa polttomoottori) ei voi toimia tehokkaasti korkeassa ilmanalasa.
        Lentokonemoottorit lentävät yli 5 kilometriä korkeammalla, kuin Tiibetin junat, mutta niillä on jo aivan eri tekniikka.

        5 km merenpinnan yläpuolella toimivien dieselmoottoreiden teho alenee hyvin voimakkaasti. Sylintereiden täytös pienenee. Kuten vaikkapa kuorma-autojen ja junien.

        Onkohan dieselvetureissa ahdinta?

        Huomasin videosta, että vaunujen edessä oli jopa kuusi veturia.

        Onko niin, että vetureiden teho heikkenee niin, että niitä tarvitaan siinä ilmastossa lukumääräisesti enemmän?

        Tehokkailla ahtimilla tuo dieselkin saanee happensa. Samaan ahtamiseen perustuu korkealla lentävien suihkuturbiinien hapensaanti...


    • ssssssssssss

      Kiinalaiseen tapaan rautatieosuudelle on annettu kaunis nimikin: 天路 - taivaan tie.

    • Tiibetiin

      Olisin kovasti kiitollinen kaikesta tiedosta, miten päästä Tiibetiin. Miten pitkälle asiaa voi hoitaa netin kautta Suomesta, liput ym. Ja tarvitaanko erillinen viisumi vai riittääkö Suomesta hankittu Kiinan visa?

    • shanghaista

      Luin juuri sattumalta eilisesta Shanghai dailysta, etta junassa on ainakin makuuvaunujen petien ylapuolella jokaiselle oma lisahappisysteemi, mista voi hengitella, jos alkaa vipata paassa :-)

    • Kommari

      Nyt on tainnut unohtua, ettei Shanghaista esimerkiksi pääse Tiibettiin, vaan on lennettävä Pekingin kautta. Miksikö? Siksi, että Shanghaista lippu olisi alle 500 euroa, koska junaradat yhtyvät mukavasti ennen keskikiinaa.

      Shanghailaisia vatipäitä (joilla rahaa) ei haluta paikalle kännykkäkameroineen ja semi-kapitalistiajatuksineen. Tietohan ihnmisten kohtelussa voisi levitä vaikka suomalaisten korviin, jotka hysteerisinä juosisivat Kontulan ostarilla banderolleineen Free Tibet!!

      Armeija tulee hallitsemaan Tiibettiä tämän jälkeen rautaisin ottein, eikä perusvinukilla ole koskaan varaa maksaa 500 - 800 Euroa matkasta Peking Lhasa. Pekingiläisiä paskiaisia ei Tiibet kiinnosta pätkän vertaa.

      Lhasassa kutsutaan junarataa nimellä "Kuoleman Kellot". Miksikö? Oi, miettikää rakkaat kansalaiset!

      Tämä on taas tapa pitää Kiina United - firma pystyssä.

      On se vaan kumma, miten propaganda tippuu tänne asti. Armeija vaati kaikkia radanvarsitaloja lyömään lipun korkealle, lipun, jota kukaan Tiibetissä ei tunnusta omakseen. Miten olisi USAn lippu kauppatorille, jossa hämmästelisitte piippu niskassa hymyillen ja taputtaen uutta puolustusvoimain hävittäjähornettia??

      Tämä oli Maon unelma. Kuten Jangzen patokin. Ja punainen Lippu. Ja kommunistihallitus. Ja yhden lapsen politiikka. jnejne. Kuullostaako yhden miehen unelmat tutuilta?

      Kysykää Adolfin ja Stalinin unelmia, ja kumartakaa totuutta.

      En tahdo Tiibettiä vapaaksi, haluan sen katovan kartalta, ja kansan "Vapauttaisin" Auswitchin ja Birkenaun kautta. On siellä vapautettu ennenkin.
      Viisaan valkoisen tietäjämiehen toimesta.

      Varatkaa lippunne ja yllättykää!!

      • hinta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1068
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      982
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      763
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe