Rautatie

Tiibetiin

Myös suomalaisissa uutisvälineissä on menneinä viikkoina huomioitu Kiinassa rautatien valmistuminen Tiibetiin.
Radalla on maailman korkein sijainti. Juna menee yli 5 km:n korkeudessa meren pinnasta. Muistelen, että sanottiin junavaunujen olevan paineistettuja kuten lentokoneet ovat.
Suomessa näytettiin telkkarissa ensimmäisen neitsytjunan matkaa. Näytti siltä, että rata ei ole sähköistetty. Vai onko niin, että sähköistys on kiskossa poiketen suomalaisesta ja venäläisestä sähköradasta. Veturit näyttivät dieselvetureilta, tosin pakokaasuja ei näkynyt.

Onko jollain linkkejä tähän tapahtumaan. Olen yrittänyt etsiä, mutta enpä ole juuri löytänyt.

Oletan, että tästä junayhteydestä tulee matkailulisesti erittäin suosittu kautta maailman. Samaan hengenvetoon toivon, että myös Tiibetiläiset hyötyvät tästä taloudellisesti.

13

1102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • linkeistä,

        Noilta osin ainakaan rata ei ole sähköistetty.

        Melkoisia rakennelmia on tehty radalle. Kaareva silta on oikeastaan taideteos.


      • Ressu-koira

        Kiitos, että etsit.


      • näkyy myös

        Google Earthilla. Ainakin Golmudista länteen.

        Valitettavasti ohjelmani on vanha, joten uutta tilannetta siitä ei näy.


    • Ressu-koira

      Aiemmin selvitettiin ansiokkaiden kuvien myötä, että rautatie ei ole sähköistetty.

      Veturit toimivat dieselpolttomoottoreilla.

      Tekniikan ihmisille herää kysymys, miten veturin moottori voi toimia ohuessa ilmanalassa.

      Happea on vähän ilmassa. Öljyn ja hapen seos palaa moottorissa ja saa aikaan matkustamisen.

      Olisko jollain enemmän tietämystä?

      • Kiduksilla Onneen

      • omaan viestiini

        Dieselmoottori (kuten mikä tahansa polttomoottori) ei voi toimia tehokkaasti korkeassa ilmanalasa.
        Lentokonemoottorit lentävät yli 5 kilometriä korkeammalla, kuin Tiibetin junat, mutta niillä on jo aivan eri tekniikka.

        5 km merenpinnan yläpuolella toimivien dieselmoottoreiden teho alenee hyvin voimakkaasti. Sylintereiden täytös pienenee. Kuten vaikkapa kuorma-autojen ja junien.

        Onkohan dieselvetureissa ahdinta?

        Huomasin videosta, että vaunujen edessä oli jopa kuusi veturia.

        Onko niin, että vetureiden teho heikkenee niin, että niitä tarvitaan siinä ilmastossa lukumääräisesti enemmän?


      • ahtamalla...
        omaan viestiini kirjoitti:

        Dieselmoottori (kuten mikä tahansa polttomoottori) ei voi toimia tehokkaasti korkeassa ilmanalasa.
        Lentokonemoottorit lentävät yli 5 kilometriä korkeammalla, kuin Tiibetin junat, mutta niillä on jo aivan eri tekniikka.

        5 km merenpinnan yläpuolella toimivien dieselmoottoreiden teho alenee hyvin voimakkaasti. Sylintereiden täytös pienenee. Kuten vaikkapa kuorma-autojen ja junien.

        Onkohan dieselvetureissa ahdinta?

        Huomasin videosta, että vaunujen edessä oli jopa kuusi veturia.

        Onko niin, että vetureiden teho heikkenee niin, että niitä tarvitaan siinä ilmastossa lukumääräisesti enemmän?

        Tehokkailla ahtimilla tuo dieselkin saanee happensa. Samaan ahtamiseen perustuu korkealla lentävien suihkuturbiinien hapensaanti...


    • ssssssssssss

      Kiinalaiseen tapaan rautatieosuudelle on annettu kaunis nimikin: 天路 - taivaan tie.

    • Tiibetiin

      Olisin kovasti kiitollinen kaikesta tiedosta, miten päästä Tiibetiin. Miten pitkälle asiaa voi hoitaa netin kautta Suomesta, liput ym. Ja tarvitaanko erillinen viisumi vai riittääkö Suomesta hankittu Kiinan visa?

    • shanghaista

      Luin juuri sattumalta eilisesta Shanghai dailysta, etta junassa on ainakin makuuvaunujen petien ylapuolella jokaiselle oma lisahappisysteemi, mista voi hengitella, jos alkaa vipata paassa :-)

    • Kommari

      Nyt on tainnut unohtua, ettei Shanghaista esimerkiksi pääse Tiibettiin, vaan on lennettävä Pekingin kautta. Miksikö? Siksi, että Shanghaista lippu olisi alle 500 euroa, koska junaradat yhtyvät mukavasti ennen keskikiinaa.

      Shanghailaisia vatipäitä (joilla rahaa) ei haluta paikalle kännykkäkameroineen ja semi-kapitalistiajatuksineen. Tietohan ihnmisten kohtelussa voisi levitä vaikka suomalaisten korviin, jotka hysteerisinä juosisivat Kontulan ostarilla banderolleineen Free Tibet!!

      Armeija tulee hallitsemaan Tiibettiä tämän jälkeen rautaisin ottein, eikä perusvinukilla ole koskaan varaa maksaa 500 - 800 Euroa matkasta Peking Lhasa. Pekingiläisiä paskiaisia ei Tiibet kiinnosta pätkän vertaa.

      Lhasassa kutsutaan junarataa nimellä "Kuoleman Kellot". Miksikö? Oi, miettikää rakkaat kansalaiset!

      Tämä on taas tapa pitää Kiina United - firma pystyssä.

      On se vaan kumma, miten propaganda tippuu tänne asti. Armeija vaati kaikkia radanvarsitaloja lyömään lipun korkealle, lipun, jota kukaan Tiibetissä ei tunnusta omakseen. Miten olisi USAn lippu kauppatorille, jossa hämmästelisitte piippu niskassa hymyillen ja taputtaen uutta puolustusvoimain hävittäjähornettia??

      Tämä oli Maon unelma. Kuten Jangzen patokin. Ja punainen Lippu. Ja kommunistihallitus. Ja yhden lapsen politiikka. jnejne. Kuullostaako yhden miehen unelmat tutuilta?

      Kysykää Adolfin ja Stalinin unelmia, ja kumartakaa totuutta.

      En tahdo Tiibettiä vapaaksi, haluan sen katovan kartalta, ja kansan "Vapauttaisin" Auswitchin ja Birkenaun kautta. On siellä vapautettu ennenkin.
      Viisaan valkoisen tietäjämiehen toimesta.

      Varatkaa lippunne ja yllättykää!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe