Myös suomalaisissa uutisvälineissä on menneinä viikkoina huomioitu Kiinassa rautatien valmistuminen Tiibetiin.
Radalla on maailman korkein sijainti. Juna menee yli 5 km:n korkeudessa meren pinnasta. Muistelen, että sanottiin junavaunujen olevan paineistettuja kuten lentokoneet ovat.
Suomessa näytettiin telkkarissa ensimmäisen neitsytjunan matkaa. Näytti siltä, että rata ei ole sähköistetty. Vai onko niin, että sähköistys on kiskossa poiketen suomalaisesta ja venäläisestä sähköradasta. Veturit näyttivät dieselvetureilta, tosin pakokaasuja ei näkynyt.
Onko jollain linkkejä tähän tapahtumaan. Olen yrittänyt etsiä, mutta enpä ole juuri löytänyt.
Oletan, että tästä junayhteydestä tulee matkailulisesti erittäin suosittu kautta maailman. Samaan hengenvetoon toivon, että myös Tiibetiläiset hyötyvät tästä taloudellisesti.
Rautatie
13
1143
Vastaukset
- linkeistä,
Noilta osin ainakaan rata ei ole sähköistetty.
Melkoisia rakennelmia on tehty radalle. Kaareva silta on oikeastaan taideteos. - Ressu-koira
Kiitos, että etsit.
- näkyy myös
Google Earthilla. Ainakin Golmudista länteen.
Valitettavasti ohjelmani on vanha, joten uutta tilannetta siitä ei näy.
- Ressu-koira
Aiemmin selvitettiin ansiokkaiden kuvien myötä, että rautatie ei ole sähköistetty.
Veturit toimivat dieselpolttomoottoreilla.
Tekniikan ihmisille herää kysymys, miten veturin moottori voi toimia ohuessa ilmanalassa.
Happea on vähän ilmassa. Öljyn ja hapen seos palaa moottorissa ja saa aikaan matkustamisen.
Olisko jollain enemmän tietämystä?- Kiduksilla Onneen
Toimiihan ne rekkojen dieselmoottoritkin jotka ihan yhtä korkeita teitä on Tiibetiin jo vuosikymmeniä ajelleet.
Kiinnostuin aiheesta ja löysin tämän: http://en.wikipedia.org/wiki/Qingzang_Railway - omaan viestiini
Dieselmoottori (kuten mikä tahansa polttomoottori) ei voi toimia tehokkaasti korkeassa ilmanalasa.
Lentokonemoottorit lentävät yli 5 kilometriä korkeammalla, kuin Tiibetin junat, mutta niillä on jo aivan eri tekniikka.
5 km merenpinnan yläpuolella toimivien dieselmoottoreiden teho alenee hyvin voimakkaasti. Sylintereiden täytös pienenee. Kuten vaikkapa kuorma-autojen ja junien.
Onkohan dieselvetureissa ahdinta?
Huomasin videosta, että vaunujen edessä oli jopa kuusi veturia.
Onko niin, että vetureiden teho heikkenee niin, että niitä tarvitaan siinä ilmastossa lukumääräisesti enemmän? - ahtamalla...
omaan viestiini kirjoitti:
Dieselmoottori (kuten mikä tahansa polttomoottori) ei voi toimia tehokkaasti korkeassa ilmanalasa.
Lentokonemoottorit lentävät yli 5 kilometriä korkeammalla, kuin Tiibetin junat, mutta niillä on jo aivan eri tekniikka.
5 km merenpinnan yläpuolella toimivien dieselmoottoreiden teho alenee hyvin voimakkaasti. Sylintereiden täytös pienenee. Kuten vaikkapa kuorma-autojen ja junien.
Onkohan dieselvetureissa ahdinta?
Huomasin videosta, että vaunujen edessä oli jopa kuusi veturia.
Onko niin, että vetureiden teho heikkenee niin, että niitä tarvitaan siinä ilmastossa lukumääräisesti enemmän?Tehokkailla ahtimilla tuo dieselkin saanee happensa. Samaan ahtamiseen perustuu korkealla lentävien suihkuturbiinien hapensaanti...
- ssssssssssss
Kiinalaiseen tapaan rautatieosuudelle on annettu kaunis nimikin: 天路 - taivaan tie.
- Tiibetiin
Olisin kovasti kiitollinen kaikesta tiedosta, miten päästä Tiibetiin. Miten pitkälle asiaa voi hoitaa netin kautta Suomesta, liput ym. Ja tarvitaanko erillinen viisumi vai riittääkö Suomesta hankittu Kiinan visa?
- shanghaista
Luin juuri sattumalta eilisesta Shanghai dailysta, etta junassa on ainakin makuuvaunujen petien ylapuolella jokaiselle oma lisahappisysteemi, mista voi hengitella, jos alkaa vipata paassa :-)
- Kommari
Nyt on tainnut unohtua, ettei Shanghaista esimerkiksi pääse Tiibettiin, vaan on lennettävä Pekingin kautta. Miksikö? Siksi, että Shanghaista lippu olisi alle 500 euroa, koska junaradat yhtyvät mukavasti ennen keskikiinaa.
Shanghailaisia vatipäitä (joilla rahaa) ei haluta paikalle kännykkäkameroineen ja semi-kapitalistiajatuksineen. Tietohan ihnmisten kohtelussa voisi levitä vaikka suomalaisten korviin, jotka hysteerisinä juosisivat Kontulan ostarilla banderolleineen Free Tibet!!
Armeija tulee hallitsemaan Tiibettiä tämän jälkeen rautaisin ottein, eikä perusvinukilla ole koskaan varaa maksaa 500 - 800 Euroa matkasta Peking Lhasa. Pekingiläisiä paskiaisia ei Tiibet kiinnosta pätkän vertaa.
Lhasassa kutsutaan junarataa nimellä "Kuoleman Kellot". Miksikö? Oi, miettikää rakkaat kansalaiset!
Tämä on taas tapa pitää Kiina United - firma pystyssä.
On se vaan kumma, miten propaganda tippuu tänne asti. Armeija vaati kaikkia radanvarsitaloja lyömään lipun korkealle, lipun, jota kukaan Tiibetissä ei tunnusta omakseen. Miten olisi USAn lippu kauppatorille, jossa hämmästelisitte piippu niskassa hymyillen ja taputtaen uutta puolustusvoimain hävittäjähornettia??
Tämä oli Maon unelma. Kuten Jangzen patokin. Ja punainen Lippu. Ja kommunistihallitus. Ja yhden lapsen politiikka. jnejne. Kuullostaako yhden miehen unelmat tutuilta?
Kysykää Adolfin ja Stalinin unelmia, ja kumartakaa totuutta.
En tahdo Tiibettiä vapaaksi, haluan sen katovan kartalta, ja kansan "Vapauttaisin" Auswitchin ja Birkenaun kautta. On siellä vapautettu ennenkin.
Viisaan valkoisen tietäjämiehen toimesta.
Varatkaa lippunne ja yllättykää!!- hinta
Näkyy olevan 34-120USD matkustusluokasta riippuen
http://www.travelchinaguide.com/china-trains/viewd.asp?tid=T28&tt=kttk&s=Beijing&e=Lhasa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦595660Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.1904609En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v164112Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k553617- 513571
- 823338
- 113261
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah453125- 332810
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342371